Infrastructuur in Amsterdam

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Palance
4x5 autosnelweg

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Palance »

JanVerhoeven schreef: vr 27 jun 2025, 22:30 Wat ik dan wel weer knudde vind is dat de Engelse versie ‘intersection’ (kruising) gebruikt ipv interchange of junction
Ik heb nog nooit en Engelstalige kaart van Rijkswaterstaat gezien. Op hun Engelstalige site zie ik ook geen overzicht van wegwerkzaamheden (al dan niet met kaart) staan.
Laatst gewijzigd door Palance op za 28 jun 2025, 9:03, 1 keer totaal gewijzigd.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

^^ ik kwam hem op https://www.amsterdambereikbaar.nl/en/2025 tegen, maar ondanks dat er geen letterlijke bronvermelding staat heeft ie wel dezelfde opmaak als de gebruikelijke kaart.

De gemeentelijke versie die ook door AT5 wordt gebruikt is duidelijk anders met bijvoorbeeld zwart-op-gele snelwegschildjes

Afbeelding
Attietattie
2x5 autosnelweg

Bericht door Attietattie »

^^ Toerit S113 is wel beschikbaar.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Bij het uitrijden van de Botlektunnel vanuit Rozenburg staat nu een geel bord in de berm:

Amsterdam via [A20][A12]

Duitsland via [A15]
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
fonsoy
stadsweg

Bericht door fonsoy »

IIVQ schreef: vr 27 jun 2025, 23:31 Bestaat de "P-route Cityring" nog? Ik vond niets met deze naam, alleen dit draadje op dit forum uit 2005.
(en deze telefoonkaart maar dat slaat denk ik meer op een telefoonkabel dan op een weg...)

Ik zie dat in mei 2018 de ring nog op een bord op de Valkenburgerstraat staat, in juni 2019 niet meer. Maar ik zie niets over de formele opheffing.

Wat ik vind via Streetview volgen is dat de route was: Prins Hendrikkade -> Foeliestraat -> Valkenburgerstraat -> Waterlooplein -> Blauwbrug -> Amstel -> Rokin -> Damrak en vanaf daar een een bord dat een pijl rechtsaf weer richting Prins Hendrikkade, of linksaf richting Martelaarsgracht -> Hekelveld -> Spuistraat -> Spui -> Singel -> en vanaf daar weer een keuzepunt, linksaf richting Rokin, of rechtdoor in de andere richting ri Amstel, Blauwbrug, Waterlooplein -> Valkenburgerstraat -> Prins Hendrikkade (klapbord in handwijzer*) , de route linksom lijkt al in 2016-2017 van de borden gehaald te zijn, en tussen de Odebrug en Rokin kan ik hem al vanaf het begin van streetview in 2008 niet meer vinden tussen alle werkzaamheden daar.
Wel apart dat met de keuzepunten bij open havenfront en Muntplein de cityring dus van twee ringen tegen elkaar in tot een miniringetje Spuistraat-Rokin aangepast kon worden.

* Sorry ik weet de juiste technische termen niet.
Deze heb ik inderdaad al jaren niet meer zien staan. Tegenwoordig worden de parkeergarages aangegeven met (P Route) Centrum. Zie ook dit bord op het Mr. Visser Plein.
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Je hebt inderdaad allemaal van die deel-parkeerzones die vrij prominent staan aangegeven langs en binnen de s100: Museumkwartier, Burgwallen, Oostelijk Havengebied etc. Ik denk dat, sinds die er staan, de P-Cityring verdwenen is.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Nog even over het festival op de A10. Dat was beveiligingstechisch een grote faal

https://www.ad.nl/binnenland/festival-o ... ~a7753eee/
„Als een andere partij dan de gemeente de organisator was geweest, is het nog maar de vraag of er een vergunning zou zijn verleend”
Mensen konden makkelijk over hekken klimmen. En dat gebeurde niet een beetje, maar massaal”, zegt Elders. „Zo konden mensen via het spoor station RAI bereiken
Op die beelden is onder andere te zien hoe beveiligers urenlang niet optraden tegen hekklimmers, mensen langs het spoor bij station RAI liepen en het op sommige plekken extreem druk werd.
Bij het podium van Kris Kross Amsterdam op het westelijke deel van de Ring werd direct na de afsluiting om 18.00 uur ook veel over hekken geklommen. Om te voorkomen dat nog meer mensen naar het podium van het populaire Amsterdamse trio kwamen, werd rond 18.30 uur ook de ingang bij S106 afgesloten.
Groepen klommen daarna bij de opgang S106 aan de lopende band over de vangrail om over het talud toch bij Kris Kross te komen. Agenten maakten foto’s en filmpjes van de klimmers, maar grepen niet in.
Op de A10 zelf bleven mensen ook over de vangrail klimmen, hoewel was aangegeven dat het vol was. „Obscura is ook vol, ik heb een kaartje, dus ik vind dat ik mag gaan”, zei een man.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Het verschil in beveiliging tussen dit festival en de NAVO-top had niet groter kunnen zijn... :)

(Overigens: dat, wat je van de beveiliging de NAVO-top in de media hebt gezien, was slechts het topje van de ijsberg.)
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Ik heb een klein rondje gelopen van Jan van Galenstraat door het Westerpark naar Lelylaan, het viel mij juist op hoe enorm veel politie er aanwezig was. Nouja, enorm veel t.o.v. andere festivals. Bij zowel de S105 + S106 stonden een ME-busje met ± 6 politie (in gewoon uniform, polo's zonder steekvest), bij de S105 stonden nog 10 agenten op de brug, en er reden meerdere motoragenten rond.
Het aantal beveiligers vond ik dan weer laag, een stuk of 2 bij elke toerit van de buitenring (voor hulpdiensten, maar over de middenberm klimmem en je stond op het festivalterrein), ik vond zelf een plek onder een viaduct waar ik dacht "als het moet kom ik hier zo de ring op" maar ik ben te gezagsgetrouw had geen zin in gezeur in de hitte. Wel zag ik veel beveiligers rondjes rijden in het park om de hekken te controleren.
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

Hajo schreef: zo 29 jun 2025, 8:46 ^^ Het verschil in beveiliging tussen dit festival en de NAVO-top had niet groter kunnen zijn... :)

(Overigens: dat, wat je van de beveiliging de NAVO-top in de media hebt gezien, was slechts het topje van de ijsberg.)
Maar ook de grotere festivals hebben doorgaans een veel betere beveiliging dan dit. Nu is daar wel sprake van commerciële aansprakelijkheid wat dat ook stimuleert, hier zal meegespeeld hebben dat de gemeente zijn eigen vlees keurde.

Anderzijds is dit wel weer een typische AD journalistiek van een deskundige van buiten de beelden en andere indrukken te laten zien en dan hun mening te laten geven. Dat is wel makkelijk praten en ook niet controleerbaar.
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Een festivalterrein van een km of 14 lang is ook best lastig te beveiligen.

Wat ik vooral eng vind is dat om van het treinspoor bij RAI op de snelweg te komen men over metrospoor geklommen is ... met z'n 750V 3e rail. Nou is die in Amsterdam nog redelijk beveiligd, maar toch levensgevaarlijk. Ik heb best wat gekke dingen gedaan (zoals spoorlijnen oversteken) maar een metrobaan zal ik niet snel doen!
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Mensen zien nou eenmaal geen gevaar. Ik ben zelf betrokken bij de organisatie van een festival en ik ben ook altijd weer verbaasd over hoe sommige normaal 'beschaafde' mensen in ongelikte primaten kunnen veranderen. Een festival op de openbare weg (en dus niet op een afgesloten terrein) is altijd een extra uitdaging om er voor te zorgen dat iedereen een beetje in de pas blijft lopen. Gelukkig hebben we daar vrijwilligers en beveiligers voor.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

Je kunt niet alle gekken tegenhouden.

En anders maar een Darwin-award uitreiken.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Bericht door Attietattie »

Schelpenpaadje schreef: zo 29 jun 2025, 14:45En anders maar een Darwin-award uitreiken.
Is duur!
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Schelpenpaadje schreef: zo 29 jun 2025, 14:45 Je kunt niet alle gekken tegenhouden.

En anders maar een Darwin-award uitreiken.
Inderdaad, maar inmiddels heb ik mijn momenten wel gekend dat ik graag een bazooka had willen leegschieten :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Palance schreef: do 26 jun 2025, 6:50 Op 3 juli ga ik naar een concert in de Ziggodome. Ik kan niet eerder dan om 15.00 uit mijn regio vertrekken. Dat gaat een leuke rit worden dus. Sowieso lijkt het voor mij dan handiger om via Utrecht te rijden, want ik neem aan de de A9 dan ook wel erg vol zal gaan lopen.
Uiteindelijk kon ik rond 14.30 vertrekken. De grootste drukte met af en toe wat filevorming was op de A20 en A12. Maar de A2 van Oudenrijn naar afrit 1 was juist opvallend rustig. Bij Holendrecht stond op de parallelbaan wel een flinke file die volgens Google zich bijna uitstrekte tot aan Hoofddorp, maar op de A2 was niks aan de hand en kon ik zo de P1 onder de Arena inrijden.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

^^ Verstandige keuze om via Utrecht te rijden.

De hele week heeft er vanaf 's morgens vóór 7 uur tot 's avonds ná 7 uur op de A9 een continue file gestaan met aan de achterkant ook file op de A4 en het grootste gedeelte van deze dagen, zo niet de hele dag, ook lange files op de A5 en A10 noord. Vertraging circa een half uur buiten de spits tot meer dan anderhalf uur op sommige dagen in de spits.

Kortom, behoorlijk veel ellende. Ik ben de hele week een stuk eerder, rond half zeven, van huis gegaan om nog enigszins voor de files uit voorbij Amsterdam gekomen. Op dinsdag na, toen de A9 bij Badhoevedorp was afgesloten vanwege een zware autobrand maandagavond, is dat best redelijk gedaan, al heb ik nog wel elke dag een klein beetje file gehad (op vandaag na).

Overigens was het de andere kant op véél rustiger qua verkeer dan in andere weken wat de indruk wekt dat veel mensen thuis zijn gebleven of anderszins niet met de auto hebben gereisd deze week. De A10 oost en zuid binnenring was deze week in de avondspits nog net niet uitgestorven, maar wel extreem rustig alsof het een snelweg diep in de provincie was.
fonsoy
stadsweg

Bericht door fonsoy »

Er wordt al een paar weken aan de S114 gewerkt ter hoogte van Centrum eiland bij IJburg. Dit voor de verlenging van de trambaan. Er is een tijdelijke VRI geplaatst die de kruising S114 en de trambaan regelt.
Nu is die VRI dusdanig afgesteld dat er heel weinig verkeer van de A1 IJburg op kan rijden. Het gevolg is dat iedereen de andere toegangsweg gebruikt, A10/S114. Die kan het niet aan. Een dagelijkse file van kilometers op de A10 en vooral op de A1 is het gevolg. Vertragingen tot 20 minuten. Alles vanwege 1 VRI.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

^^ Uit een nieuwsbrief van de gemeente blijkt dat de paal die het verkeer telt was aangereden waardoor er geen goede telling meer plaatsvond en het licht te lang op rood bleef staan.

Afbeelding
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Schelpenpaadje schreef: vr 17 jan 2025, 8:00 Klinkt als een grote klus. Is de IJtunnel van 2009-2018 niet al gerenoveerd?
Ja, die gedachte had ik ook nadat ik las over de planning van de aankomende IJtunnel afsluiting.

Die is vanaf juli 2027 en loopt ruim een jaar door tot ver in de herfst van 2028, is de verwachting. :schrikreactie:
(..)De werkzaamheden staan gepland tussen juli 2027 en november 2028. Op welk moment het onderhoud precies gaat beginnen en hoe lang het exact zal duren, is nog niet bekend. Maar de gemeente verwacht dat het minimaal een jaar zal duren.

De werkzaamheden bestaan onder andere uit het vervangen van het asfalt. Ook is de IJtunnel toe aan groot onderhoud aan het bewakings- en beveiligingssysteem, de ventilaties en de verlichting. (..)
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/356381/i ... ikbaarheid

Onderaan de pagina van ^^ link staat nog een artikelverwijzing naar maart vorig jaar, toen de tunnel enkele weekenden dicht was voor asfalt herstel en het waterdicht maken ervan plus vernieuwing van belijning.
Rogier
2x2 autosnelweg

Bericht door Rogier »

Vorige renovatie is volgens in 2020 afgerond, maar dat is volgens mij een gedeeltelijke renovatie geweest.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

mavas schreef: di 13 feb 2024, 10:16 (..)

30 kilometer per uur zal het wel worden met 1 rijstrook per richting ofzo. Niet dat iemand dat gaat rijden, maar goed...
Klopt, dit is het plan voor de Weesperstraat. "Van knip naar knijp".
(..)Ze zouden er in 2025 al zijn, maar, zo werd deze week bekend, vanaf september komen ze er dan echt: nieuwe verkeersregels op de Weesperstraat. Van 50 kilometer per uur naar 30 en op grote delen van de straat van twee rijbanen naar een. Daar zijn sommigen blij mee, anderen wat minder. (..)

..stuk Weesperstraat, bij het Holocaust Namenmonument, is nu het enige met één rijbaan. Richting Weesperplein is dat. Dat wordt uitgebreid. Zoals op het stuk ter hoogte van de Nieuwe Keizersgracht. Daar verdwijnt één rijbaan. Op het stuk bij de nieuwe Prinsengracht verdwijnen er zelfs twee. (..)
Maar.. éérst nog even testen (voor o.a. de hulpdiensten) aankomende september en dan wordt in 2027 het definitieve plan gemaakt, zoals ik het begrijp.
(..) Vanaf september wordt eerst onder meer getest of dat bij deze 'knijp' wel goed gaat. In 2027 komt er een definitief ontwerp voor de straat.
https://www.at5.nl/artikelen/236669/van ... nergens-op
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

Crosspost:
Schelpenpaadje schreef: ma 02 feb 2026, 9:45 Goede video van Not Just Bikes over waarom het autocentrische Google Maps totaal ongeschikt is om je weg te vinden in Nederlandse steden:

Link
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Ik weet dat de plannen om ooit delen van de binnenstad te slopen voor nieuwe autowegen al ergens besproken zijn, maar omdat ik dat niet kon vinden plaats ik het hier.

Ik heb vanmorgen het Grachtenmuseum aan de Herengracht bezocht. Daar was ook een stuk ingeruimd over die plannen. Er hing een foto met blauwe en rode lijnen, en afhankelijk van of je door een rood of blauw scherm keek zag je hoe het nu is of hoe het geweest zou kunnen zijn. Ook was er een mooie schets van een wegwijzer:

Afbeelding

Afbeelding
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Ik reed vandaag hier (Amsterdam/Diemen, Provincialeweg (voortzetting N236) net ten zuiden met de kruising met ook de Provincialeweg S113), een stukje wat mij altijd gefascineerd heeft, omdat er brugleuningen aan beide kanten van de weg zijn.
Ze zijn het asfalt van het fietspad aan het openslijpen en er stond iemand van Waternet bij.
Ik heb gevraagd hoe en wat. Dit blijkt de oude Bijlmerbrug, een oude brug over de Bijlmerringsloot die daar nog onder de weg zit (Topotijdreis: hier bij de k van Weesper Tolhek), nu dichtgegooid maar er zit een buis onder die gebruikt wordt als waterinlaat voor als het waterpeil in de hele Bijlmer te laag komt.

Die buis is defect en die gaan ze repareren.

Deze brug is een bekende zwakke plek in de dijk, als de vulling van de brug zou falen kan de hele Bijlmer (ten noorden van A9) overstromen. Daar is op dit moment verder geen verhoogd risico voor, het is meer dat de waterkerende capaciteit van de brugvulling veel minder is dan van de rest van de ringdijk.

Toch grappig dat er nog brugleuningen staan van iets dat al ruim 50 jaar niet meer als brug functioneert.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Sinds 2023 is er in Nieuw-Sloten een inrijverbod in de spitsuren voor niet-onwonenden op enkele doorgaande wegen, waaronder de Laan van Vlaanderen. Hier was indertijd al veel kritiek op en het leverde veel boetes op voor ter plekke onbekenden die de borden negeerden.

Deze week heeft de rechter (tijdelijk) een streep gezet door het inrijverbod en nu kan al het verkeer weer 24 uur per dag van de betreffende wegen gebruik maken. Saillant is dat de uitspraak komt na een rechtszaak van bewonersgroepen die pleitten voor een inrijverbod gedurende de hele dag in plaats van alleen tijdens de spits. Hoe dan ook heeft de rechter geoordeeld dat de gemeente indertijd een onzorgvuldig besluit heeft genomen waardoor er nu een streep is gezet door het hele inrijverbod. Ik vrees echter wel dat dit van tijdelijk aard zal zijn.

De gemeente heeft overigens aangegeven dat alle boetes die vanaf 1 mei zijn uitgedeeld worden teruggedraaid. Oudere boetes moeten gewoon betaald worden, al kan ik me voorstellen dat hiertegen bezwaar maken met de uitspraak van de rechter in de hand redelijk kansrijk zou kunnen zijn.

Meer info
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ maar de knip op de Sloterweg mag dus blijven staan. :?:

Ik lees in het artikel iets over een onderzoek.uit.2022 dat zou zeggen dat zgn. Spitsknips (knips op een bepaald tijdvak) niet zouden mogen?

Vreemd want die knippen bestaan elders gewoon. Van Vianen naar Lexmond voor personenwagens, bijvoorbeeld.

[Donderdag reed ik mij nog 'klem' hier in de 'polder' in Langbroek. Is doordeweeks tussen zeven en zeven uur. Het was half zeven in de avond..maar ja, wél een camera (of die ANPR was leek mij niet (bolletje systeem) maar ben toch maar gekeerd.

Achteraf herinnerde ik mij de vorige keer weer dat ik, aan de andere kant, hetzelfde had. :evil:
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

De verwarring is compleet: de gemeente Amsterdam stelt nu dat men het vonnis verkeerd gelezen heeft en dat de spitssluiting gewoon rechtsgeldig is. Uit coulance worden deze maand geen boetes opgelegd, maar vanaf volgende maand weer wel.

Meer info.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

De IJ-tunnel en de Arenatunnel gaan komende vrijdag overdag dicht om systemen voor de tunnelbediening te vervangen. Men geeft aan dat deze systemen met spoed worden vervangen hetgeen er op duidt dat er een acuut probleem is ontstaan dat niet lang voor een oplossing kan wachten.
Amsterdam bereikbaar schreef: De bediening van de Arenatunnel en de IJ-tunnel is verouderd en niet meer te repareren bij storingen. Daarom worden deze met spoed vervangen. Zo zorgen we ervoor dat de tunnels veilig en beschikbaar blijven. Op vrijdag 19 juni gaan daarom beide tunnels dicht. De Arenatunnel is gesloten van 07.00 uur tot 12.00 uur. De IJ-tunnel met meerdere installaties is gesloten van 10.00 uur tot 22.00 uur. Het vervangen kan helaas niet tijdens een nachtsluiting plaatsvinden. Er is meer tijd nodig om alles goed voor te bereiden, te demonteren, te plaatsen en te testen.

Werkzaamheden

• Vervangen bedienpanelen (besturingsapparatuur en beeldschermen)
• Vervangen kabels in de centrale
• Aansluiten van apparatuur op de werkplekken
• Testen (meerdere malen) van de nieuwe bediening
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

SPOILER: TOON

3 uur overdag tussen de spitsen voor de ArenAtunnel... best netjes!
Ok ben blind
Laatst gewijzigd door IIVQ op di 16 jun 2026, 9:35, 1 keer totaal gewijzigd.