Infrastructuur in Amsterdam

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Schelpenpaadje
expressweg

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Schelpenpaadje » ma 12 apr 2021, 14:27

^^ Partijen kunnen prima vinden dat arbeiders zich een auto moeten kunnen veroorloven, én tegelijk vinden dat een flink deel van de mensen die er voor kiest om in een grote stad als Amsterdam te wonen het zonder auto zou moeten kunnen doen.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 24 jun 2021, 7:40

Vanaf morgen 25 juni gaat de Piet Heintunnel voor 15 maanden dicht voor al het verkeer behalve tram 26 om de tunnel te kunnen renoveren:

https://www.amsterdambereikbaar.nl/nieu ... -renovatie

https://www.amsterdambereikbaar.nl/werk ... heintunnel

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 24 jun 2021, 10:02

Schelpenpaadje schreef: ma 12 apr 2021, 14:27 ^^ Partijen kunnen prima vinden dat arbeiders zich een auto moeten kunnen veroorloven, én tegelijk vinden dat een flink deel van de mensen die er voor kiest om in een grote stad als Amsterdam te wonen het zonder auto zou moeten kunnen doen.
Partijen kunnen prima vinden dat 25 graden een ideale temperatuur is voor een zomerse dag. Ze gaan er alleen niet over; de keuze om met de auto naar de stad te gaan wordt bepaald door het individu. Ik heb het in de Rotterdam-draad ook gezegd; als je minder auto's wil hebben in de stad moet je goed flankerend beleid voeren: Beter openbaar vervoer, verkeersgenerende bestemmingen buiten de binnenstad plaatsen, subsidies voor elektrische auto's geven (minder uitstoot).

Met alleen het versmallen van wegen of het opheffen van parkeerplaatsen verplaats je het probleem, en hogere parkeertarieven leggen de rekening bij het armere gedeelte van de bevolking.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

sanderl
verkeersader

Bericht door sanderl » do 24 jun 2021, 10:17

Waar is in Amsterdam het probleem dan heen verplaatst? De binnenstad is een oase van leefbaarheid vergeleken met 30 jaar terug. En de problemen zijn echt niet verplaatst naar de buitenwijken. Nee, naar verloop van tijd past het verkeer en de stedelijke voorzieningen en bedrijvigheid zich aan.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 24 jun 2021, 20:18

De binnenstad is een oase van leefbaarheid vergeleken met 30 jaar terug
Je struikelt niet meer over de hondenpoep, drugsdealers en straatprostitutie. Ik ben het met je eens, maar het ligt niet aan de afname van het verkeer (per sé). :yes:

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 24 jun 2021, 20:19

^^ En echte Amsterdammers zul je er ook niet veel meer aantreffen. Sowieso weinig Nederlanders veelal.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 24 jun 2021, 20:22

Echte Amsterdammers wonen in Almere, Purmerend en Hoofddorp :yes:

paolie
expressweg

Bericht door paolie » do 24 jun 2021, 20:34

Rein schreef: do 24 jun 2021, 20:19 ^^ En echte Amsterdammers zul je er ook niet veel meer aantreffen. Sowieso weinig Nederlanders veelal.
Dat laatste is echt onzin. En echte Amsterdammers verlaten hun stad niet. Zeker niet voor oorden als Purmerend of Almere.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 24 jun 2021, 21:07

:rofl2:

Plaatsen als Purmerend, Almere, Hoorn, Hoofddorp etc. zitten stampensvol met mensen die tussen ca 1945 en 1965 in Amsterdam zijn geboren. Deze 'echte' Amsterdammers zijn in de jaren zeventig en tachtig massaal, zeer massaal de stad ontvlucht.

En dit fenomeen durf jij 'echt onzin' te noemen. Wat een giller. :rofl2:

paolie
expressweg

Bericht door paolie » do 24 jun 2021, 21:47

^^ nee, ik bedoel dat ik zogenaamde “echte” Amsterdammers, die verhuisd zijn in de jaren 70 en 80, niet meer als echte Amsterdammer kan beschouwen. Ze zijn niet meer meegegroeid met de stad en vaak blijven hangen in een beeld van Amsterdam dat al jaren niet meer bestaat.

Onzin vind ik de stelling dat in het centrum van Amsterdam bijna geen Nederlanders meer aan te treffen zijn. Dat is gewoon niet waar. Het centrum, maar met name de gordel daar omheen, is tegenwoordig Nederlandser dan ik sinds mijn komst in de stad in 1995 ooit heb meegemaakt.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 24 jun 2021, 22:02

Hangt er ongetwijfeld vanaf hoe je grenzen trekt. Absolute binnenstad -pak ‘m beet binnen de Singel- probeer ik toch redelijk te vermijden als toeristen-ghetto. Grote stukken grachtengordel en stukjes buitenkant centrum (laten we zeggen Utrechtsestraat) is weinig mis mee. Komen toeristen ook alleen maar op weg naar musea of Heineken. De wijken net buiten de s100 zijn sinds mijn komst in 2007 echt enorm opgebloeid.

Het toerisme heeft er hoe dan ook toch wel voor gezorgd dat grote delen van de binnenstad niet meer op locals gericht zijn. Als ik naar de Bijenkorf wil, ga ik bijvoorbeeld liever naar die in Amstelveen die een assortiment heeft dat niet gericht is op de portemonnee van de rijkste toeristen maar op die van de klassiekere Bijenkorf-klant.

Anyway, ik wil toch niet helemaal uitsluiten dat het autootje-pesten in de binnenstad wat heeft bijgedragen aan het opbloeien van de Amsterdamse wijken. Het aanbod in de wijken is onmiskenbaar verbeterd. Daar zitten H&Ms, HEMA’s, redelijke boekhandels en ander spul waarvoor je vroeger naar de stad moest. Dat heeft ongetwijfeld vele oorzaken, inclusief projectontwikkelaars en de gemeente met eurotekens in de ogen, maar het succes wordt denk ik mede gedragen doordat je toch sneller gaat winkelen in een groter wijkwinkelcentrum waar je snel naartoe rijdt en waar de parkeerkosten nog behapbaar zijn (lees: niveau binnenstad van provinciehoofdsteden) wanneer de binnenstad, die van alles natuurlijk nog steeds méér en groter heeft, door het autootje-pesten onaantrekkelijk geworden is.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 24 jun 2021, 23:20

Bijzonder dat de kick met onderstaand nieuwsbericht over de Piet Heintunnel de voorgaande brede discussie over het verkeersbeleid van Amsterdam onder het stof vandaan haalt terwijl de afsluiting van een belangrijke tunnel voor ruim een jaar geen opzien lijkt te baren. Of niet?
Schelpenpaadje schreef: do 24 jun 2021, 7:40 Vanaf morgen 25 juni gaat de Piet Heintunnel voor 15 maanden dicht voor al het verkeer behalve tram 26 om de tunnel te kunnen renoveren:

https://www.amsterdambereikbaar.nl/nieu ... -renovatie

https://www.amsterdambereikbaar.nl/werk ... heintunnel

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 24 jun 2021, 23:41

^^ Die is ergens oud nieuws, vrees ik. Ik woon er vlakbij, zal wel berichten wat voor chaos het op gaat leveren. Zal cruciaal zijn dat verkeer richting centrum snel genoeg doorkrijgt dat ze het komende jaar even anders moeten rijden. Maar dan nog zal het op spitstijden wel chaos worden op de Amsterdamsebrug, hoezeer ze aan de stadskant daarvan ook hebben geprobeerd die wat te stroomlijnen. Opvallend: er zijn pas borden geplaatst op de brug die je snelheid weergeven. Alsof men vreest voor te hard rijden op de brug. Nou, ik zou het al heel wat vinden als je daar boven de 50 kunt komen de komende tijd ...

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 25 jun 2021, 8:45

Schelpenpaadje schreef: do 24 jun 2021, 23:20 Bijzonder dat de kick met onderstaand nieuwsbericht over de Piet Heintunnel de voorgaande brede discussie over het verkeersbeleid van Amsterdam onder het stof vandaan haalt terwijl de afsluiting van een belangrijke tunnel voor ruim een jaar geen opzien lijkt te baren. Of niet?
Die discussie is (kort) al een maand geleden gevoerd in een andere draad.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 25 jun 2021, 9:32

Er is voor die discussie ook al een discussie gevoerd Rein. Dat is gebeurd naar aanleiding van het bericht dat veel tunnels in Amsterdam groot achterstallig onderhoud hebben, en dat eigenlijk niet eens groot in de media kwam.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 25 jun 2021, 9:42

Ik vind het overigens wel raar/kwalijk dat de hele renovatie 15 maanden zal duren, terwijl het eigenlijk sneller had gekund. Het tempo wordt relatief laag gehouden, omdat bepaalde tunnelsystemen nog ontwikkeld worden en niet klaar zijn. Daardoor wordt er bijvoorbeeld 's avonds en 's nachts niet gewerkt.

fonsoy
stadsweg

Bericht door fonsoy » vr 25 jun 2021, 12:12

De tunnel werd aangelegd in een periode dat het Oostelijk Havengebied werd ontwikkeld. Daar wonen nu een heleboel mensen. Ik denk dat je vooral daar als een rat in de val zit. De IJtunnel is de grootste kanshebber om te ontlasten. Maar zoals in de andere thread werd gemeld is de aansluiting S116/A10 nu al overbelast.
Dus ik gok dat de Amsterdamse brug nu de hele dag door vol zal staan met rokend blik.

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » vr 25 jun 2021, 14:38

^^ Leuk toch voor de GL-burgermeester :mrgreen:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 25 jun 2021, 14:58

Maar daar woont bijna niemand :)

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 25 jun 2021, 15:35

^^ De meest directe route van Holysloot naar Stopera, die mevrouw Halsema ongetwijfeld dagelijks achterin een auto-met-chauffeur aflegt, gaat toch echt door de tunnel.
fonsoy schreef: vr 25 jun 2021, 12:12 De tunnel werd aangelegd in een periode dat het Oostelijk Havengebied werd ontwikkeld. Daar wonen nu een heleboel mensen.
Heb zelf lang in het Oostelijk Havengebied gewoond. Als ik niet over de Amsterdamsebrug of de Piet Heintunnel kon rijden, zou ik eerder de s113 of s112 pakken van/naar buiten de stad. Behalve uiteraard als ik naar het noorden moet, maar dat doe je toch minder vaak. Maar goed, de Piet Heintunnel trekt niet alleen verkeer van/naar het Oostelijk Havengebied, maar ook naar de rest van het centrum en wel wat gebieden daarbuiten, vanuit het zuiden en oosten. Die kun je zonder veel moeite naar de s112 verleggen, deels zelfs nog naar de s110.

Bepaald verkeer zit vast aan het Oostelijk Havengebied en gaat naar de Amsterdamsebrug; bepaald verkeer heeft een logischer alternatief als je over de bepaald-niet-hoogwaardige Amsterdamsebrug moet - dubbel wanneer die ruim drukker is dan normaal. De grote vraag voor de komende tijd is hoe de mix tussen die twee nu precies was in de tunnel. Ik weet het zelf niet. De gemeente weet het wellicht wel, maar die praten er niet over. Dus we moeten maar wachten hoe die mix was: hoe groter de eerste groep is, des te voller wordt het op de Amsterdamsebrug.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 25 jun 2021, 18:43

Ah. Mevrouw Halsema heeft niet meer het appartement in Zuid van 20 jaar geleden. Was ook wel te verwachten overigens, maar ik wist niet dat ze naar Holysloot verhuisd was. Prima locatie om thuis te werken lijkt me. :dyn_hyp:

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 25 jun 2021, 18:58

^^ Ik dacht je “daar woont bijna niemand” op Holysloot doelde?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 25 jun 2021, 19:01

Ik rij een paar keer per jaar naar het centrum van Amsterdam en rij dan heen over de S112, maar vanaf de Bijenkorfgarage terug is de voor mij makkelijkste route over het Damrak, Prins Hendrikkade, Kattenburgerstraat, Piet Heinkade en Piet Heintunnel.

Dat zal vanaf de Prins Hendrikkade nu dan wel de S116 of Valkenburgerstraat-S112 worden. De S116 rijdt natuurlijk wel een stuk beter door dan de S112, op dit tijdstip geeft Google Maps S116-A10 aan als snelste route om op de A1 te komen.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » vr 25 jun 2021, 19:02

Vinny schreef: vr 25 jun 2021, 18:43 Ah. Mevrouw Halsema heeft niet meer het appartement in Zuid van 20 jaar geleden. Was ook wel te verwachten overigens, maar ik wist niet dat ze naar Holysloot verhuisd was. Prima locatie om thuis te werken lijkt me. :dyn_hyp:
Dat is haar weekendverblijf. Doordeweeks zit Halsema op de Herengracht in de luxe ambtswoning van de gemeente.

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » vr 25 jun 2021, 19:33

^^ Die ze zelf bewaakt :duck:

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 25 jun 2021, 19:57

Coen Tunnel schreef: vr 25 jun 2021, 19:01 Dat zal vanaf de Prins Hendrikkade nu dan wel de S116 of Valkenburgerstraat-S112 worden. De S116 rijdt natuurlijk wel een stuk beter door dan de S112, op dit tijdstip geeft Google Maps S116-A10 aan als snelste route om op de A1 te komen.
Vanaf het kruispunt aan de zuidkant van de IJtunnel naar de A1 is de route door de IJtunnel 4.5 kilometer langer dan afzakken over Weesperstraat en S112. Maar volgens Google Maps wel een minuut sneller, wat me geen rare gedachte lijkt. Vanuit zuidelijker delen van het centrum zal de S112 in principe de snellere route geven. Vanaf Stopera/Mr Visserplein zou S112 alweer twee minuten sneller zijn.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 25 jun 2021, 20:18

^^ Ja, maar ik ben zo'n elitair figuur die de auto altijd in de Bijenkorfgarage zet, en dan moet je als je daar vertrekt wel het Damrak op in noordelijke richting. :lol: Dan kom je in elke logische route naar de A1, ook als ik via de S112 zou willen gaan, altijd langs de toerit tot de IJtunnel. En dan kan ik vanaf daar dus beter de IJtunnel inrijden om bij Noord de A10 op te rijden naar de Zeeburgertunnel toe. Rijdt ook een stuk fijner.

Vanaf de A1 zal S112-Waterlooplein-Blauwbrug-Amstel-Rokin-Dam-Damrak doorgaans iets sneller zijn, maar volgens Google Maps is op dit moment een route over de A10, S116 en Valkenburgerstraat (om vervolgens bij het Mr. Visserplein op dezelfde route te komen) maar 2 minuten langzamer. Scheelt natuurlijk wel een hoop verkeerslichten die je op de S112 hebt, al pak je over het algemeen wel ergens een groene golf mee.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » vr 25 jun 2021, 22:11

Rein schreef: vr 25 jun 2021, 9:42 (..) omdat bepaalde tunnelsystemen nog ontwikkeld worden en niet klaar zijn. (..)
Oei.. wordt de tunnel dan een operationele proeftuin na renovatie?
Dat de tunnel over 15 manden van tijd tot tijd 'op slot' gaat vanwege bugs in de nieuwe systemen?? :sadley:

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 25 jun 2021, 22:13

^^ Als de ICT'ers maar geen last krijgen van tunnelsyndroom.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 25 jun 2021, 22:14

Klinkt als de huidige situatie. Behalve dat die nu wordt veroorzaakt door onkunde hoe de boel in de afgelopen 25 jaar houtje-touwtje is door-ontwikkeld.