Infrastructuur in Amsterdam

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Rein
2x3 autosnelweg

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Rein » vr 25 jun 2021, 22:16

Durashift schreef: vr 25 jun 2021, 22:11 Oei.. wordt de tunnel dan een operationele proeftuin na renovatie?
Dat de tunnel over 15 manden van tijd tot tijd 'op slot' gaat vanwege bugs in de nieuwe systemen?? :sadley:
Tja, je hoeft geen rijke fantasie te hebben om toekomstige problemen al te zien aankomen. Er schijnt een nieuw tunnelsysteem in ontwikkeling te zijn dat gebruikt zal worden voor alle Amsterdamse tunnels. De Piet Heintunnel is de eerste waarin dit systeem geïnstalleerd zal worden, domweg omdat deze tunnel sowieso per 1 juli 2021 dicht zou moeten omdat de gedoogperiode vanwege het niet voldoen aan de tunnelwet dan eindigt.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 25 jun 2021, 23:11

Pino schreef: vr 25 jun 2021, 18:58 ^^ Ik dacht je “daar woont bijna niemand” op Holysloot doelde?
Oh ik doelde meer op de Amsterdamsebrug en de Schellingwouderbrug. Daar is water en staan er dus geen huizen :rofl2:

Maar met Holysloot heb je ook een mooi oord te pakken :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 26 jun 2021, 0:18

Op de brug vervliegt uitstoot en geluid van motoren beter ja. Hoewel je aan de stadskant van de Amsterdamsebrug natuurlijk wel weer tegen huizen aanzit natuurlijk. Ik maak me echter wat drukker over de Zeeburgerdijk: 1x2, huizen er dicht op, paar kruispunten met best wat linksafverkeer. Die kan nu al redelijk vollopen. Als dat de bottleneck van Oost is komend jaar, zijn de bewoners van de straat zeker niet te benijden.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 26 jun 2021, 13:31

Nieuw voornemen tot 30 kilometer per uur.. tenzij..
Eerst wilde de hoofdstad slechts de route vanaf de Dam naar Amsterdam Nieuw-West terugbrengen naar 30 km/u, maar nu wordt er onderzocht of de maximale snelheid in de gehele bebouwde kom kan worden aangepast. Dat bevestigt een woordvoerder van verkeerswethouder Egbert de Vries (PvdA) na berichtgeving van Trouw.

De wethouder denkt dat de verlaging van de maximumsnelheid een ‘enorme bijdrage kan leveren aan het verbeteren van de verkeersveiligheid en leefbaarheid. (..)

Het zal de toekomst wel worden??
(..) Het verlagen van de autosnelheid past in een landelijke en zelfs internationale trend om leefbaarheid in de steden te vergroten. De stad Groningen neemt dit jaar de conceptvisie Groningen goed op weg aan, waarin eveneens 30 km/u de norm wordt. Maar Groningen gaat pas volgend jaar vaststellen wanneer het een en ander invoert. Daarmee is de kans groot dat Amsterdam de ‘fietshoofdstad’ inhaalt met langzamer rijden.
Ze zijn niet wijs. :booooos:

https://www.parool.nl/amsterdam/amsterd ... gn=stdc_hp

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 26 jun 2021, 15:56

Het belangrijkste probleem is dat het niet werkt: want het wegbeeld wordt niet aangepast. Je kunt ook het wegbeeld aanpassen maar dan hoef je de maximumsnelheid niet te verlagen.

De Van Hallstraat vind ik wel een goed voorbeeld van een prettig ingerichte straat ondanks het smalle profiel:
https://goo.gl/maps/ZPGbap4GQQdtR4sX9

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 26 jun 2021, 16:15

Enige voordeel is dat er in 30-zones amper op snelheid gehandhaafd wordt... en dat zegt al genoeg over dit soort politieke fratsen :roll:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » za 26 jun 2021, 21:44

Als je naar de meeste dorpen en steden kijkt lijk het gros van de wegen binnen de kom al 30 km/u. Alleen de uitvalswegen zijn over het algemeen 50 km/u en dat moet ook wel zo blijven. Kilometers lang 30 km/u rijden op langere doorgaande wegen wekt alleen maar irritaties op.

Dit soort artikelen is volgens mij voornamelijk grootspraak van bepaalde ambtenaren om een beetje popiejopie over te komen in de groene hoek.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » za 26 jun 2021, 21:56

2 weken terug reed ik in het Duitse Straelen een Zone 20 in, in het centrum. En omdat iedereen zich
aan die snelheid hield, merk je dat het tergend langzaam is. (en ook nog een eenrichtingsverkeer).

Gelukkig is het centrum van Straelen erg klein, zeker in vergelijking met Amsterdam ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

CasablancaMarocco
stadsweg

Bericht door CasablancaMarocco » za 26 jun 2021, 21:57

En dan te bedenken dat ze in Utrecht naar een maximum snelheid willen van 15.. :mrgreen:

Deze foto komt uit 2015, geposeerd voor een fontein, met op de achtergrond een zone 10 bord.. Dat zijn toch geen realistische limieten meer. :lol:
Afbeelding

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » za 26 jun 2021, 22:07

Palance schreef: za 26 jun 2021, 21:56 2 weken terug reed ik in het Duitse Straelen een Zone 20 in, in het centrum. En omdat iedereen zich
aan die snelheid hield, merk je dat het tergend langzaam is. (en ook nog een eenrichtingsverkeer).

Gelukkig is het centrum van Straelen erg klein, zeker in vergelijking met Amsterdam ;)
Wat een grap is die zone 20 inderdaad. Zodanig dat ik de centrumring van het dorp niet meer neem maar gewoon eromheen ga.
Svenlo

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 26 jun 2021, 22:11

Durashift schreef: za 26 jun 2021, 13:31 Nieuw voornemen tot 30 kilometer per uur.. tenzij..
30 binnen de hele bebouwde kom wordt ergens in de komende 15 jaar de standaard. Dat gaat beginnen met grotere progressieve steden, zal op enig moment omarmd worden door verkeersveiligheids-, milieu- en omwonenden-organisaties en op een gegeven moment kán de politiek niet anders. De voornaamste vraag voor mij is hoeveel / welke soort wegen 50 of zelfs 70 mag blijven. Ik besteed mijn tijd dan ook liever aan het streven naar een wat ruimere tenzij-categorie, en misschien ook avond/nachtvrijheid, dan aan vechten tegen deze bierkaai inclusief roepen dat bepaalde progressieve politici helemaal wappie geworden zijn.

De gebiedsontsluitingswegen (in Amsterdam breed gezegd de s-wegen) gaan het wel redden, de pure woonstraten zijn nu ook al 30. De slag gaat worden gestreden in een middenveld van straten waar woonfunctie en ontsluitingsfunctie dichter op elkaar zitten. Een Van Hallstraat, een Kinkerstraat, een Molukkenstraat, een Plantage Middenlaan - dat laat men dan nu 50 en zal vermoedelijk wel 30 worden. Misschien nog alleen overdag. Ik kan daar hoe dan ook wel mee leven. Op mijn ritten door Amsterdam gaat dat me ook geen enorm langere reistijden opleveren.

Dorpen langs N-wegen worden hier terecht genoemd als verder slagveld. Daar komen ook vaak woonfunctie en doorgaande weg bij elkaar. Zou wat mij betreft 50 moeten blijven, maar daar zal lokaal hard op 30 geduwd gaan worden. Ik zeg dan: bouw maar een ringweg.
Vinny schreef: za 26 jun 2021, 15:56 Het belangrijkste probleem is dat het niet werkt: want het wegbeeld wordt niet aangepast. Je kunt ook het wegbeeld aanpassen maar dan hoef je de maximumsnelheid niet te verlagen.
De geschiedenis van zones 30 is er natuurlijk eentje waarin men eerst de zones instelde zonder budget voor echte verandering van het wegbeeld, toen de obligate plantenbakken kwamen en pas tegenwoordig wegbeeld een beetje in lijn is. Dat ga je natuurlijk ook krijgen met de categorie semi-ontsluitingswegen die er nu aan moet geloven. Het model Van Hallstraat dat je aanhaalt vind ik best oké. Er kan ook met fiets- en trottoirruimte nog wel wat geklust worden om 30 geloofwaardig te maken. Maar ook dat gaat decennia duren totdat we het algemeen zullen zien.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 26 jun 2021, 22:45

Veel gemeenten streven al naar zo groot mogelijke 30-zones en het is al een redelijk breed geaccepteerde beleidslijn. Het is alleen zo jammer (zucht) dat het in de praktijk niet uit de verf komt. Linksom of rechtsom, je hebt nu eenmaal statusverschil tussen de echte woonstraten en de straten die helaas-pindakaas toch een doorgaande verkeersfunctie behouden. En die doorgaande straten kan je niet dichttimmeren met bloembakken, drempels en andere ongein, want het zijn ook de hoofdroutes voor de hulpdiensten, het zijn de wegen naar de centra en dus moet er vrachtverkeer overheen en niet te vergeten de bus - als het dorp althans nog in de gelukkige omstandigheid verkeert een bus te hebben. En veel automobilisten hebben er dan ook niet veel trek in om daar ook 30 te rijden als ze net uit een woonwijk zijn gestuiterd. Ik denk dat we toch meer werk moeten gaan maken van de GOW-30.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 26 jun 2021, 22:47

Jackbauer1350 schreef: za 26 jun 2021, 21:44 (..)Alleen de uitvalswegen zijn over het algemeen 50 km/u en dat moet ook wel zo blijven. Kilometers lang 30 km/u rijden op langere doorgaande wegen wekt alleen maar irritaties op.
(..)
Jup, vanmiddag nog voor mijn ogen zien gebeuren.. één auto (die al niet de toegestane 80 km/h reed op die paar honderd meters dat dit mag tussen 2 kommen in..) houdt zich strak aan de limiet (eerst 50, dan 30).. de auto voor mij (een in nette staat verkerende Colt van begin jaren 00 met een seniore bestuurder... :s ) kan het geduld niet meer opbrengen én gaat in de 30 km/h zone.. inhalen..vlak voor de kruising (waar nog weleens wat verkeer uit kan komen.. bijvoorbeeld fietsers die blind rechtsaf slaan.. :wall:
Was nu geen sprake van.. maar dat zo'n tergende snelheid (zéker omdat het al eerder niet vlotjes ging) dergelijke fratsen oproept.. is niet juist maar ik kan het mij wel voorstellen dat het gebeurd.

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » zo 27 jun 2021, 8:02

CasablancaMarocco schreef: za 26 jun 2021, 21:57 En dan te bedenken dat ze in Utrecht naar een maximum snelheid willen van 15.. :mrgreen:

Deze foto komt uit 2015, geposeerd voor een fontein, met op de achtergrond een zone 10 bord.. Dat zijn toch geen realistische limieten meer. :lol:
Afbeelding
Nou ja, 20 meter verderop begint de voetgangerszone weer, dus ik snap het nut sowieso niet. Als je dat helemaal woonerf maakt dan is het effect hetzelfde.

Ik ben al een tijdje niet meer in Straelen geweest, maar zijn de Wallen daar nu al 20? Of is het alleen de Kuhstraße? Volgens mij was de Nordwall wel al een tijdje 20, ter hoogte van de parkeerplaats.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 27 jun 2021, 9:16

Alle wallen waren Zone 20.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » zo 27 jun 2021, 9:58

Vinny schreef: za 26 jun 2021, 15:56 De Van Hallstraat vind ik wel een goed voorbeeld van een prettig ingerichte straat ondanks het smalle profiel:
En toch ook dit juist allemaal wat gepropt. Je zou ook de trottoirs kunnen verbreden zodat je als voetganger lekker de uitstallingen kunt passeren en de fiets op de rijbaan zetten met 30. Verder de parkeervakken wat verbreden om het gevaar van openslaande deuren te verkleinen en het zit allemaal net wat lekkerder in elkaar zonder dat de auto veel comfort inlevert. Ik denk dat je hier de 50 toch al zelden haalt.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 27 jun 2021, 10:55

Dat comfort wegnemen bij de auto is natuurlijk ergens het doel, want dan gaat de voet van het gaspedaal. Ikzelf heb meer met fietspaden die op de rijbaan liggen: beter zicht bij rechtsaffers, en het helpt ook als natuurlijke rem. Geeft dan ook wat ruimere trottoirs. Maar dan zou je hier complete bomen moeten verplanten, en die investering zal dan wel weer lastig liggen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 27 jun 2021, 11:06

Dat was ooit ook zo maar dat vond de gemeente onveilig.

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » zo 27 jun 2021, 21:42

CasablancaMarocco schreef: za 26 jun 2021, 21:57 Afbeelding
Mooie plaat voor je kop! :lol:

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » ma 28 jun 2021, 8:50

Doorgaande wegen en ontsluitingswegen moeten gewoon 50 blijven. Als het druk is, haal je die snelheid toch niet en als het rustig is de snelheid geloofwaardig.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » ma 28 jun 2021, 10:15

Via schreef: zo 27 jun 2021, 9:58
Vinny schreef: za 26 jun 2021, 15:56 De Van Hallstraat vind ik wel een goed voorbeeld van een prettig ingerichte straat ondanks het smalle profiel:
En toch ook dit juist allemaal wat gepropt. Je zou ook de trottoirs kunnen verbreden zodat je als voetganger lekker de uitstallingen kunt passeren en de fiets op de rijbaan zetten met 30. Verder de parkeervakken wat verbreden om het gevaar van openslaande deuren te verkleinen en het zit allemaal net wat lekkerder in elkaar zonder dat de auto veel comfort inlevert. Ik denk dat je hier de 50 toch al zelden haalt.
Terwijl het oorspronkelijke profiel toch niet bepaald krap te noemen was:

Afbeelding

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 28 jun 2021, 12:06

Het is krapper dan de meeste andere doorgaande straten, er zal bijvoorbeeld nooit een tramverbinding kunnen komen. Neemt niet weg dat een brede straat met alleen stoepen wel de illusie van ruimte toont, maar vergeet niet; met zo'n indeling haal je ook alle parkeerruimte, bushaltes en fietsvoorzieningen weg. Het kan wel, maar of dat een meer leefbare straat oplevert betwijfel ik.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 28 jun 2021, 12:23

^^ Trottoir nu lijkt ongeveer even breed als toen. Ze hebben dus een deel van de rijbaan opgeofferd voor een parkeerstrook en een apart fietspad.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » ma 28 jun 2021, 12:56

^^ Trottoir aan de rechterzijde is tegenwoordig een stuk smaller. In de foto kan je met 7 mensen naast elkaar lopen, dat lukt nu niet meer.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » ma 28 jun 2021, 13:11

Vinny schreef: ma 28 jun 2021, 12:06 Het is krapper dan de meeste andere doorgaande straten, er zal bijvoorbeeld nooit een tramverbinding kunnen komen.
Vrije profiel tussen de gevels is 20m. Dat is op zich zelfs een metertje meer dan de Koninginneweg. Een tram zou dus wel degelijk passen, maar uiteraard niet op een vrije baan.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 28 jun 2021, 19:43

Met de Koninginneweg noem je ook niet de breedste straat van Amsterdam en dat is een gazapig buurtje, de tram rijdt daar met het verkeer mee en dat de haltes niet voldoen aan de normering voor Hoogwaardig Openbaar Vervoer, dat boeit die steenrijke advocaten niet zo. Die rijden toch met de auto :dyn_hyp:

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » ma 28 jun 2021, 22:20

sven_engelen schreef: za 26 jun 2021, 22:07 Wat een grap is die zone 20 inderdaad. Zodanig dat ik de centrumring van het dorp niet meer neem maar gewoon eromheen ga.
Is dat niet hun doel?

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » ma 28 jun 2021, 22:33

^^ Ik weet niet of ze nou wachten op doorgaand verkeer door een woonwijk.
Svenlo

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 15 jul 2021, 21:49

Was deze kaart met hoe de gemeente 30 km/u in Amsterdam voor zich ziet al bekend?

https://maps.amsterdam.nl/30km_kaart/

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 15 jul 2021, 21:56

Een GOW-30? Amsterdam bedenkt zijn eigen variant van Duurzaam Veilig?