Infrastructuur in Amsterdam
Moderator: Moderatoren
-
- verkeersader
Re: Infrastructuur in Amsterdam
Op 17 februari meldde het Weespernieuws dat de Waterlinieweg "Als er niets meer tegenzit" op 27 maart open zou gaan. Kennelijk zat er iets tegen, want de weg was vandaag nog niet open.
-
- 2x2 autosnelweg
-
- verkeersader
Ze zullen wel moeten. De Korte Muiderweg gaat er 2 jaar uit voor groot onderhoud. Dat zou eerst vanaf begin zomer zijn, maar lijkt nu het najaar te worden. De andere opties om in Weesp te komen zijn de N236 (vanuit Bussem en Amsterdam) en die kunnen dat niet aan. De N236 vanuit Amsterdam is ook een redelijke omweg geworden nu je al bij afrit 2 ipv 1 de A9 af moet.
-
- 2x3 autosnelweg
Ben er net langs gereden maar in ieder geval is het wegdek van de kruising met de Hogeweyselaan nog niet gereed. Wat ik snel kon zien is dat de toplaag nog aangebracht moet worden. Verkeer wordt nog steeds met verkeerslichten geregeld daar via één weghelft.
De Waterlinie is nog dichtgezet met bouwhekken.
De Waterlinie is nog dichtgezet met bouwhekken.
-
- 2x5 autosnelweg
Het weer zat tegen. Te veel regen. Het aanbrengen van de toplaag op het kruispunt Hogeweyselaan / Leeuwenveldseweg staat nu gepland voor maandag 10 april 19.00 uur (Tweede Paasdag) tot woensdag 12 april 6.00 uur. Het kruispunt wordt eerder opengesteld als dat mogelijk is. Omwonenden kunnen op 12 maart tussen 16.30 en 18.00 uur alvast rondneuzen bij de nieuwe weg. Uiterlijk vrijdag 14 april gaat de weg open voor het verkeer.
-
- autoweg
In Amsterdam, ten oosten van het Centraal Station, is ProRail (in samenwerking met de gemeente Amsterdam) begonnen met het vervangen van de vijf spoorbruggen over de Oostertoegang. https://www.prorail.nl/nieuws/150-jaar- ... oven-water voor het jubelverhaal van ProRail. Amsterdam en ProRail kennende zal dit wel weer gepaard gaan met de nodige verkeersoverlast ondanks hun beloften om dat te minimaliseren.
Aanvoeren van materialen via het water is niet echt handig vanwege de vele heel lage bruggen aan weerszijden van het projectgebied. Ook het nog relatief nieuwe betondek uit 1996 voor het verlengen van spoor 15 toen ter tijd zal worden vervangen. Ik stond erbij, keek erna en maakte de nodige plaatjes van het inschuiven van het nieuwe betondek.
88435033-18615 Amsterdam Centraal 11 mei 1996
by peter_schoeber, on Flickr
Overigens bestaan de overbrugging van de Oostertoegang op dit moment uit een drietal achter elkaar gelegen bruggen, twee voor de wegdelen en een voor de overspanning van het water
Aanvoeren van materialen via het water is niet echt handig vanwege de vele heel lage bruggen aan weerszijden van het projectgebied. Ook het nog relatief nieuwe betondek uit 1996 voor het verlengen van spoor 15 toen ter tijd zal worden vervangen. Ik stond erbij, keek erna en maakte de nodige plaatjes van het inschuiven van het nieuwe betondek.

by peter_schoeber, on Flickr
Overigens bestaan de overbrugging van de Oostertoegang op dit moment uit een drietal achter elkaar gelegen bruggen, twee voor de wegdelen en een voor de overspanning van het water
Met vriendelijke groet,
Peter Schoeber uit Remmerden
-
- expressweg

Leuke foto.
Wel vreemd dat men ook het brugdek uit 1996 wil gaan vervangen. Verder hoop ik dat men eens (veel) meer standaard ontwerpen en prefabelementen gaat gebruiken \ toepassen. Bij de Amsterdam Zuid worden de bekistingen voor de spoordekken in veel gevallen nog steeds uit hout! vervaardigd. Wel leven in de 21ste eeuw en dit moet toch (veel) slimmer kunnen, want we hebben een groot personeelstekort in de bouw. De productiviteit kan in deze sector echt wel omhoog.50 - 60 jaar geleden was er verhoudingsgewijs veel meer innovatie in de bouw, dan nu*.
*Veel van de liggers die in de huidige nieuwe viaducten en bruggen gebruikt worden, zijn in de jaren zestig en zeventig al ontwikkeld. Na die tijd heeft men defacto alleen het beton sterker gemaakt. Echter het concept zelf is niet of nauwelijks veranderd.
-
- autoweg

Ook ik vraag mij af of men hierbij met prefabliggers en druklagen gaat werken of niet. Zal er wel op neerkomen dat men eerst, onder de oude bruggen, de nieuwe steunpijlers bouwt en dan de brug sloopt, bekisting aanlegt en de brug daarop vlecht en stort.
De relatief nieuwe brug uit 1996 moet worden vervangen omdat de steunpunten voor de brug in het water komen te staan in plaats van op de straat. Hierdoor wordt de straat breder en dus de verkeersveiligheid zal toenemen.
Met vriendelijke groet,
-
- 2x3 autosnelweg
Men was bij Weespersluis vandaag bezig met aanbrengen van de markeringen op het kruispunt Hogeweyselaan/Leeuwenveldseweg/Waterlinie.
Degene die bij de afzetting stond vertelde mij dat de Leewenveldseweg zelf ook nog aangepakt gaat worden. Waarschijnlijk om die de uitstraling van een 50 km/u-weg te geven, voorheen mocht op dat stuk namelijk 70 km/u gereden worden. En vrijdagochtend gaat de Waterlinie open.

IMG20230411161459 by DutchRoadMovies, on Flickr

IMG20230411161633 by DutchRoadMovies, on Flickr

IMG20230411161810 by DutchRoadMovies, on Flickr

IMG20230411163315 by DutchRoadMovies, on Flickr

IMG20230411163458 by DutchRoadMovies, on Flickr
Degene die bij de afzetting stond vertelde mij dat de Leewenveldseweg zelf ook nog aangepakt gaat worden. Waarschijnlijk om die de uitstraling van een 50 km/u-weg te geven, voorheen mocht op dat stuk namelijk 70 km/u gereden worden. En vrijdagochtend gaat de Waterlinie open.

IMG20230411161459 by DutchRoadMovies, on Flickr

IMG20230411161633 by DutchRoadMovies, on Flickr

IMG20230411161810 by DutchRoadMovies, on Flickr

IMG20230411163315 by DutchRoadMovies, on Flickr

IMG20230411163458 by DutchRoadMovies, on Flickr
-
- 2x3 autosnelweg
Eind van de middag de hele Waterlinie afgelopen. Best een aardig stukje stappen.
De werkzaamheden zijn nog niet helemaal klaar. De Waterlinie zelf is dan wel af maar de zijweg OverHolland, die vanuit Weespersluis komt moet nog aangelegd worden. Deze bestaat nu nog uit puinverharding en wordt als bouwweg gebruikt.
Verder is bij de kruising met de Hogeweyselaan het fietspad aan de zijde bij de Papelaan nog niet af.
Een selectie in de spoiler uit de fotoserie die ik heb gemaakt. De volledige reeks is in dit album te vinden.
De werkzaamheden zijn nog niet helemaal klaar. De Waterlinie zelf is dan wel af maar de zijweg OverHolland, die vanuit Weespersluis komt moet nog aangelegd worden. Deze bestaat nu nog uit puinverharding en wordt als bouwweg gebruikt.
Verder is bij de kruising met de Hogeweyselaan het fietspad aan de zijde bij de Papelaan nog niet af.
Een selectie in de spoiler uit de fotoserie die ik heb gemaakt. De volledige reeks is in dit album te vinden.
- SPOILER: TOON
-
- 2x5 autosnelweg
Nigtevecht 3 kilometer. Dat zijn er in werkelijkheid 6. Bij het ontwerp is het al verkeerd gegaan.
- SPOILER: TOON
-
- verkeersader
Dank voor de fele foto's! Ik heb het project op Openstreetmap op open gezet.
Loopt het fietspad vanaf viaduct Breedland langs de Waterlinie tot aan Over Holland nou dood bij Over Holland?
Loopt het fietspad vanaf viaduct Breedland langs de Waterlinie tot aan Over Holland nou dood bij Over Holland?
-
- 2x3 autosnelweg
Zal de bedoeling zijn dat het fietspad OverHolland volgt straks. Langs de Waterlinie zelf ligt verder geen fietspad.
-
- 2x5 autosnelweg
De komovergang lijkt vrij willekeurig geplaatst te zijn, je hebt niet het gevoel dat je de bebouwde kom inrijdt als je die slinger doorgaat bij de komborden.
Het enige dat in de omgeving lijkt te veranderen is dat er links bebouwing op enige afstand is/komt. De meeste mensen zullen dus niet het gevoel krijgen dat ze Weesp inrijden, dus dit wordt dus weer zo'n locatie waar de meeste mensen met 70 - 80 km/h door zullen rijden, en sommigen met 50, waardoor je weer harde remacties krijgt.
Zou het verkeerslicht voor rechtdoor wel goed zichtbaar zijn? Of wordt dit afgedekt door de lantaarnpalen?
Het enige dat in de omgeving lijkt te veranderen is dat er links bebouwing op enige afstand is/komt. De meeste mensen zullen dus niet het gevoel krijgen dat ze Weesp inrijden, dus dit wordt dus weer zo'n locatie waar de meeste mensen met 70 - 80 km/h door zullen rijden, en sommigen met 50, waardoor je weer harde remacties krijgt.
Zou het verkeerslicht voor rechtdoor wel goed zichtbaar zijn? Of wordt dit afgedekt door de lantaarnpalen?
Jackbauer1350 schreef: ↑wo 12 apr 2023, 21:25
Waterlinie - overgang naar Hogeweyselaan by DutchRoadMovies, on Flickr
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- 2x5 autosnelweg
De Weesperstraat, onderdeel van de S112 die ook deel uit maakt van de hoofdautoroutes van Amsterdam, zal als alles doorgaat worden afgesloten van 12 juni tot en met 23 juli. Dit is een proef.
Het is dan niet mogelijk om van de S112 rechtstreeks de IJtunnel te bereiken en andersom. Voor deze verbinding moet dan helemaal omgereden worden via de S100.
https://www.amsterdam.nl/projecten/wees ... cd293b829a
In 6 weken kijken ze wat de effecten zijn op het verkeer, de veiligheid en de leefbaarheid in het gebied.
De reden is dat ze het gebied rustiger en groener willen maken.

Mijn mening: Het is echt ongelofelijk dit. Amsterdam lijkt echt doorgeslagen met het verkeersbeleid. En het lijkt ook steeds extremer te worden. Leefbaarheid en veiligheid verbeteren: Prima. Maar je kunt ook doorslaan.
Enig realisme lijkt er niet meer te zijn binnen amsterdam.
Het is dan niet mogelijk om van de S112 rechtstreeks de IJtunnel te bereiken en andersom. Voor deze verbinding moet dan helemaal omgereden worden via de S100.
https://www.amsterdam.nl/projecten/wees ... cd293b829a
In 6 weken kijken ze wat de effecten zijn op het verkeer, de veiligheid en de leefbaarheid in het gebied.
De reden is dat ze het gebied rustiger en groener willen maken.

Mijn mening: Het is echt ongelofelijk dit. Amsterdam lijkt echt doorgeslagen met het verkeersbeleid. En het lijkt ook steeds extremer te worden. Leefbaarheid en veiligheid verbeteren: Prima. Maar je kunt ook doorslaan.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
-
- 2x3 autosnelweg
Het is de bedoeling dat er in de nabije toekomst nog meer gebouwd gaat worden:mavas schreef: ↑vr 14 apr 2023, 10:03 De komovergang lijkt vrij willekeurig geplaatst te zijn, je hebt niet het gevoel dat je de bebouwde kom inrijdt als je die slinger doorgaat bij de komborden.

Het gaat dan om de velden 6A1, 6A2, 6B1, 6B2, 6C1 en 6C2. Dan voelt de komgrens al minder gek.
-
- expressweg
Het doel van Amsterdam is om de A10 nog voller te stouwen met lokaal stadsverkeer. Ik denk dat het resultaat zal zijn:mavas schreef: ↑vr 14 apr 2023, 11:21 Mijn mening: Het is echt ongelofelijk dit. Amsterdam lijkt echt doorgeslagen met het verkeersbeleid. En het lijkt ook steeds extremer te worden. Leefbaarheid en veiligheid verbeteren: Prima. Maar je kunt ook doorslaan.
- Meer sluipverkeer
- Enorme files op de S100
- Enorme files op de A10 Oost en Noord.
Svenlo
-
- 2x3 autosnelweg
Sinds vanmiddag is de Waterlinie in gebruik. Een videootje van de nieuwe weg. Voor een volledige indruk is de route door het bedrijvengebied vanaf de N236 er bij inbegrepen. De Waterlinie begint ongeveer na 1m30 in de video.
Link
Link
-
- expressweg
ANWB autoverradersclub is ook kritisch op dit beleid.sven_engelen schreef: ↑vr 14 apr 2023, 13:28Het doel van Amsterdam is om de A10 nog voller te stouwen met lokaal stadsverkeer. Ik denk dat het resultaat zal zijn:mavas schreef: ↑vr 14 apr 2023, 11:21 Mijn mening: Het is echt ongelofelijk dit. Amsterdam lijkt echt doorgeslagen met het verkeersbeleid. En het lijkt ook steeds extremer te worden. Leefbaarheid en veiligheid verbeteren: Prima. Maar je kunt ook doorslaan.
- Meer sluipverkeer
https://m.ijmuidercourant.nl/cnt/dmf202 ... um=organic
-
- 2x5 autosnelweg
Goh, eindelijk eens een tegengeluid van ze! Het werd wel weer eens tijd.
Ben benieuwd of er iets mee gedaan wordt.
Ben benieuwd of er iets mee gedaan wordt.
-
- 2x3 autosnelweg
En een video van de Waterlinie de andere kant op, in combinatie met de aansluitende wegen als een soort ring om Weesepersluis.
Link
Link
-
- verkeersader
Er wordt best aardig gebruik gemaakt van de Waterlinie, in beide richtingen een stuk of 10 auto's op het noord/zuidstuk, zag ik vanaf de trein.
Zeker voor het bedrijventerrein zal het een flink kortere route zijn voor alles wat vanuit 't Gooi/Almere/Noordoostelijk Amsterdam komt.
Zeker voor het bedrijventerrein zal het een flink kortere route zijn voor alles wat vanuit 't Gooi/Almere/Noordoostelijk Amsterdam komt.
-
- 2x3 autosnelweg

Overigens krijgt de Leeuwenveldseweg ook nog een opknapbeurt.
-
- stadsweg
Uiteindelijk is het gevolg natuurlijk dat er alleen maar langere routes ontstaan. De overgebleven routes zullen daardoor onherroepelijk meer verkeer moeten verwerken. Ik vraag me ook af hoe het effect op bepaalde relaties die normaal op korte afstand waren maar nu niet meer. Bijvoorbeeld het tuincentrum aan de Nobelweg bezoeken vanuit de Hoogte Kadijk (binnenstadgedeelte). Dit was in de oude situatie een ritje van hooguit 10 minuten. De binnenstadroute via de S100 moet wel heel erge congestie hebben om deze route niet sneller te laten zijn dan de door het stadsbestuur gewenste A10 route. En vooral voor inwoners in Amsterdam Noord is het vervelend, want die moeten ook allemaal de S100 nu nemen. Terwijl de Wibautstraat- en Weesperstraat zéker geen rustige stadswegen zijn. Ik zou eerder zeggen dat ze zeer druk zijn. Dat moet nu dus allemaal over de S100. Die zal wel een groot gedeelte van de dag vast komen te staan, met name ter hoogte van aansluitingen als de Piet Heijntunnel en de Nassaukade.sven_engelen schreef: ↑vr 14 apr 2023, 13:28Het doel van Amsterdam is om de A10 nog voller te stouwen met lokaal stadsverkeer. Ik denk dat het resultaat zal zijn:mavas schreef: ↑vr 14 apr 2023, 11:21 Mijn mening: Het is echt ongelofelijk dit. Amsterdam lijkt echt doorgeslagen met het verkeersbeleid. En het lijkt ook steeds extremer te worden. Leefbaarheid en veiligheid verbeteren: Prima. Maar je kunt ook doorslaan.
- Meer sluipverkeer
Eerlijk gezegd denk ik dat de knip niet echt realistisch is (wel jammer dat de pilot in de zomer is en niet in bijvoorbeeld november als er meer mensen in de auto zitten). En ik kan me niet voorstellen dat de proef een succes wordt.
-
- verkeersader
Er is ook zoiets als induced demand. Als er minder mogelijkheden zijn om te reizen, wordt er ook minder gereisd, of naar alternatieven gezocht.
De grootste misser in deze is dat men het autoverkeer wil verminderen door nogal heftige maatregelen, maar aan de andere kant het GVB laat creperen waardoor er straks een OV-netwerk met minder relaties en mindere frequenties ontstaat. Er zijn ook echt stukken die OV-loos worden in wat de huidige plannen zijn.
Dat komt door Crona, maar je kan die twee zaken als stads(regio) niet los van elkaar zien. Het lastige is dat voor dit soort wegenzaken de stad Amsterdam leidend is, terwijl de VRA over het OV gaat, en er dus twee overheden over "vervoer" gaan terwijl daar een enorme.wisselwerking tussen is.
Sowieso ben ik niet zo te spreken over wat er in de stad Amsterdam op OV-gebied gebeurt de laatste jaren. Dat kan met relatief kleine maatregelen stukken verbeterd worden, vooral de verbinding met de regio, en men lijkt het niet te zien of te willen zien.
De grootste misser in deze is dat men het autoverkeer wil verminderen door nogal heftige maatregelen, maar aan de andere kant het GVB laat creperen waardoor er straks een OV-netwerk met minder relaties en mindere frequenties ontstaat. Er zijn ook echt stukken die OV-loos worden in wat de huidige plannen zijn.
Dat komt door Crona, maar je kan die twee zaken als stads(regio) niet los van elkaar zien. Het lastige is dat voor dit soort wegenzaken de stad Amsterdam leidend is, terwijl de VRA over het OV gaat, en er dus twee overheden over "vervoer" gaan terwijl daar een enorme.wisselwerking tussen is.
Sowieso ben ik niet zo te spreken over wat er in de stad Amsterdam op OV-gebied gebeurt de laatste jaren. Dat kan met relatief kleine maatregelen stukken verbeterd worden, vooral de verbinding met de regio, en men lijkt het niet te zien of te willen zien.
-
- expressweg
Induced demand zit niet zo in mekaar als vaak genoemd wordt. (Betere/bredere wegen = Meer autoverkeer. Men gaat niet méér autorijden als een weg breder wordt) In stadsregio's waar de bevolkingsgroei toeneemt zal ook het aantal vervoersbewegingen toenemen. Zo lang dat gebeurt zal de gemeente Amsterdam daar het wegennet op aan moeten passen. De utopische wereld waarin Amsterdam leeft waarbij auto's zo veel mogelijk de A10 op worden geduwd in de veronderstelling dat daarmee in één keer alle problemen worden opgelost slaat gewoon nergens op. De gemeente verplaatst hiermee het vervoersprobleem alleen maar en daarmee nagaand dat het al één van de beste OV en fietsnetwerken in Europa heeft, en tuurlijk dat kan beter maar het constante botvieren op het autogebruik in de stad moet een keer stoppen en plaats maken voor realiteitszin.
Svenlo
-
- verkeersader
Zo werkt induced demand (of in dit geval: reduced demand) wél. Niet altijd direct en niet in álle gevallen, maar in grote lijnen wel. Met reduced demand is dat effect vaak nog sterker, omdat je er dírect iets van merkt (en er vaak een mediacampagne aan vooraf gaat). Als er een belangrijke snelweg een maand afgesloten wordt blijft de verwachtte verkeerschaos vaak uit.
Daarnaast: het gaat hier om het centrum van Amsterdam. Daar krimpt de bevolking al jaren, en het is geen groeilocatie qua aantal arbeidsplaatsen (behalve bij OV-hotspots).
Overigens ben ik het niet met je eens over het goede fietsnetwerk in de stad, juist in het centrum is dat nogal slecht, met op veel fietshoofdwegen slechts fiets(suggestie)stroken. Ik schrik als Bijlmerbewoner (hier zijn alle fietspaden breed genoeg om twee brandweerauto's te laten passeren) altijd van de krappe fietspaden die tot over capaciteit gebruikt worden.
Juist door de auto te weren wil men ruimte maken om daar iets aan te doen, al wordt dat wel een proces van jaren omdat je een tramrail iets lastiger verplaatst dan een lijntje op het asfalt.
En ook dat OV-netwerk vind ik tegenvallen, vooral de oost-westverbindingen zijn rampzalig terwijl Amsterdam een oost-west gerekte stad is.
Daarnaast: het gaat hier om het centrum van Amsterdam. Daar krimpt de bevolking al jaren, en het is geen groeilocatie qua aantal arbeidsplaatsen (behalve bij OV-hotspots).
Overigens ben ik het niet met je eens over het goede fietsnetwerk in de stad, juist in het centrum is dat nogal slecht, met op veel fietshoofdwegen slechts fiets(suggestie)stroken. Ik schrik als Bijlmerbewoner (hier zijn alle fietspaden breed genoeg om twee brandweerauto's te laten passeren) altijd van de krappe fietspaden die tot over capaciteit gebruikt worden.
Juist door de auto te weren wil men ruimte maken om daar iets aan te doen, al wordt dat wel een proces van jaren omdat je een tramrail iets lastiger verplaatst dan een lijntje op het asfalt.
En ook dat OV-netwerk vind ik tegenvallen, vooral de oost-westverbindingen zijn rampzalig terwijl Amsterdam een oost-west gerekte stad is.
-
- 2x2 autosnelweg
Is dat niet precies waar de gemeente naar toe beweegt met deze maatregel, de capaciteit van het wegennet verhogen?sven_engelen schreef: ↑wo 19 apr 2023, 1:45 In stadsregio's waar de bevolkingsgroei toeneemt zal ook het aantal vervoersbewegingen toenemen. Zo lang dat gebeurt zal de gemeente Amsterdam daar het wegennet op aan moeten passen.

Het gaat niet alleen om het weren van auto's door hen lange omrijroutes op te dringen. Het gaat ook om het creëren van ruimte voor fietsers, voetgangers en ov. Ruimte om de capaciteit, veiligheid en aantrekkelijkheid van deze vervoersmiddelen te vergroten.
Het maakt deel uit van breder beleid om de manier waarop mensen zich verplaatsen van, naar en binnen het centrum te veranderen. Dat roept sowieso weerstand op. Als die er niet zou zijn dan zou de maatregel ook niet effectief zijn. Ik denk dat het goed is dat er in elk geval eerst een pilot komt om het effect te kunnen bepalen en deze te gebruiken voor een afweging vóórdat er iets definitief verandert.
-
- expressweg
Dat autowerende maatregelen in het centrum neemt, kan ik nog voorstellen. Echter in de buitenwijken slaat dit nergens op en wanneer gaat men een fatsoenlijke metroverbinding tussen het westen en oosten van Amsterdam aanleggen. Op deze as ontbreekt een metroverbinding. In dat geval neemt de noodzaak voor het tramnetwerk verder af.
-
- verkeersader
In de buitenwijken is men dit ook helemaal niet van plan, of heb ik iets gemist?
Daarnaast: De meeste moderne buitenwijken bestaan al uit een net van doorgaande gebiedsontsluitingswegen (50, vrijliggende brede fietspaden en vaak vrije tram/busbaan, soms zelfs ongelijkvloers) en een dicht net van ETW-30, die vaak maar 1 punt toegang vanuit de GOW hebben.
Daarnaast: De meeste moderne buitenwijken bestaan al uit een net van doorgaande gebiedsontsluitingswegen (50, vrijliggende brede fietspaden en vaak vrije tram/busbaan, soms zelfs ongelijkvloers) en een dicht net van ETW-30, die vaak maar 1 punt toegang vanuit de GOW hebben.