Afbeelding

Infrastructuur in Amsterdam

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Schelpenpaadje » wo 19 apr 2023, 9:27

Het is ook maar net wat je tot het centrum rekent ;)

Eens dat er, zeker als het beleid zich verder uitstrekt, goede alternatieven moeten zijn. Met naast opwaardering van de fietsstructuur ook goed ov. Op de noodzaak tot verbetering van het netwerk van trams/metro vinden wij elkaar denk ik wel. Als de bedoeling is om de vraag daarnaar toeneemt de komende jaren dan hadden de plannen voor nieuwe lijnen en meer capaciteit verder mogen zijn een ze nu zijn.

sanderl
autoweg

Bericht door sanderl » wo 19 apr 2023, 9:34

IIVQ schreef: wo 19 apr 2023, 9:25 In de buitenwijken is men dit ook helemaal niet van plan, of heb ik iets gemist?
Over buitenwijken gesproken, per 1 juli krijgt de Sloterweg een knip bij de Ditlaar. Dit is een belangrijke route (volgens sommigen sluiproute) tussen de A4 en Osdorp. En waar ik zeker merk dat het beleid mbt reduced demand in de binnenstad wel werkt; het aantal auto's is echt ontzettend verminderd en de leefbaarheid veel beter geworden. Daar verwacht ik hier alleen maar een enorme gridlock op de Laan van Vlaanderen, maar we gaan het meemaken.
Laatst gewijzigd door sanderl op wo 19 apr 2023, 9:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 19 apr 2023, 10:34

sanderl schreef: wo 19 apr 2023, 9:34 Over buitenwijken gesproken, per 1 juli krijgt de Sloterweg een knip bij de Ditlaar. Dit is een belangrijke route (volgens sommigen sluiproute) tussen de A4 en Osdorp.
Voordat Nieuw-Sloten werd aangelegd begin jaren negentig liep er een meer dan prima ontsluitingsweg tussen de A4 en Osdorp, de Geerban. Zie ook onderstaand plaatje met vooraan de kruising met de Sloterweg (waar nu de fopmolen staat) en op de achtergrond de A4.

Afbeelding

Je kunt discussiëren of die weg met de komst van de nieuwe woonwijk geamoveerd zou moeten worden dan wel dat er met wat aanpassingen ook wat bereikt zou kunnen worden. De gemeente heeft besloten tot het eerste en vervolgens de wegen in de nieuwe woonwijk zo aangelegd dat verkeer zich maar een weg zou moeten gaan zoeken. En het is natuurlijk niet zo dat er door een doorgaande weg te verwijderen er geen verkeer meer zal zijn, zeker niet als er twee hele grote Vinex locaties worden ontwikkeld in dat gebied. En de mensen die er wonen zullen toch op weg naar werk etc. moeten en af en toe bezoek ontvangen lijkt me ook niet echt iets raars.

Gevolg is dat het verkeer zich maar een weg is gaan zoeken. Voor een (klein) deel zal dat via de s106 en de in 1999 geopende Lijnderbrug naar de afrit Badhoevedorp van de A9 zijn gegaan, maar die route is voor het grootste deel van de mensen wel erg ver om. Voor een ander deel zal doorgaand verkeer zich via de Laan voor Vlaanderen hebben verplaatst, maar dan krijg je wat VRI's en wat drempels om de oren. En een laatste deel zal rijden via de oude polderwegen zoals de Sloterweg die daar liggen. Meer opties zijn er feitelijk niet (althans geen reële opties als je richting Schiphol en verder wilt).

Met name voor verkeer vanaf Badhoevedorp, oud-Sloten, de Osdorpse (nieuwbouw)wijk de Aker en nog wat westelijke wijken van Osdorp, is die laatste route via de Sloterweg veelal sneller dan via de Laan van Vlaanderen en dwars door Nieuw-Sloten rijden (en ook sneller dan omrijden via de s106). En dus zal hier het nodige verkeer rijden. Hoe moeten ze anders rijden?

Die Sloterweg is echter niet al te breed en heeft ook een ontsluitende functie voor wat sportcomplexen waardoor er bijvoorbeeld ook fietsers van die weg gebruik (moeten) maken. En ik kan me dan best voorstellen dat omwonenden etc. gaan klagen over het vele verkeer. Dat er iets moet gebeuren lijkt me duidelijk, maar ik denk dat een harde knip nou niet echt de oplossing is.

Feitelijk is de fout al ruim dertig jaar geleden gemaakt en in plaats van een oplossing te zoeken gaat de gemeente het probleem nu alleen maar verder vergroten.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 19 apr 2023, 10:55

^^ Voor wie meer wil weten over de Geerban e.o., link naar gerelateerde discussie uit het SNUP-topic:
viewtopic.php?p=1240703#p1240703

sanderl
autoweg

Bericht door sanderl » wo 19 apr 2023, 11:09

Iemand van de gemeente heeft me ooit verteld dat in de eerste plannen voor Nieuw-Sloten de Geerban behouden zou blijven, pas later in de planvorming is die vervangen door de huidige 'vork'. Met het idee natuurlijk om doorgaand verkeer uit de wijk te houden. Gevolg is dus inderdaad dat er nu wegen worden gebruikt die er eigenlijk niet voor geschikt te zijn.

Eind van het jaar moet trouwens ook de Laan van Vlaanderen aan beide kanten bij de Plesmanlaan geknipt worden. Dan wordt het helemaal bal en moet iedereen naar Osdorp via de Johan Huizingalaan of de s106.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 19 apr 2023, 17:41

Rein schreef: wo 19 apr 2023, 10:34waar nu de fopmolen staat
O, is dat een fopmolen. Altijd gedacht dat het een konijn moest voorstellen.
Rein schreef: wo 19 apr 2023, 10:34Hoe moeten ze anders rijden?
Dat is dus het hele punt: niet met de auto. Dat is al decennialang het beleid van de Amsterdamse gemeente.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 19 apr 2023, 22:23

Op zich prima hoor dat je met diverse maatregelen het autogebruik wat wil doen afnemen, en de leefbaarheid wil verbeteren.
Maar het getuigt van weinig realisme om te denken dat je het autogebruik uit kunt bannen met al die verregaande maatregelen.

Ik mis gewoon al tijden ook maar enig realisme in Amsterdam qua verkeersbeleid.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 19 apr 2023, 22:45

Wie heeft het over uitbannen? Er zijn toch nog steeds manieren om (bijna) overal te komen met de auto waar dat voorheen ook kon? Als het doel uitbannen zou zijn dan was het treffen van maatregelen een stuk makkelijker ;)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 20 apr 2023, 7:17

Met het moeilijker make verwachten ze dat er minder auto's in de stad gaan rondrijden. Ik denk dat dat nog wel eens tegen kan vallen: als je niet wordt afgeschrikt door de hoge parkeertarieven dan gaan er eerder meer autokilometers gemaakt worden op wegen die er nog minder voor zijn toegerust.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 20 apr 2023, 8:02

En heel substantieel deel van de auto's dat hartje binnenstad (Rokin - Damrak) rijdt, heeft een buitenlands kenteken, vaak Duits, Frans of Italiaans bijvoorbeeld. Ik vermoed zo maar dat het gros van die mensen geen idee heeft dat de binnenstad zeer auto-onvriendelijk is en de parkeertarieven belachelijk hoog zijn. Deze mensen blijven komen of je nou knippen zet of niet waardoor het op de omliggende wegen nóg drukker wordt. Het lijkt er echter op alsof de gemeente zich dit allemaal niet realiseert.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 20 apr 2023, 8:09

Als ik naar een vreemde stad rijd dan oriënteer ik me echt wel van te voren over de parkeertarieven.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 20 apr 2023, 8:31

Schelpenpaadje schreef: wo 19 apr 2023, 22:45Wie heeft het over uitbannen?
Dat gevoel geeft het me anders wel ;)
Ik heb tussen 2000 en 2005 heel veel kilometers gemaakt in Amsterdam als monteur en toen had ik dat gevoel al. Daarna werd en wordt mijn gevoel steeds meer bevestigd met alle maatregelen die zijn en worden getroffen.

Wist je bijvoorbeeld ook dat de bizarre inrichting van de Coentunnels het gevolg is van beslissingen van Amsterdam?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 20 apr 2023, 8:55

Rein schreef: do 20 apr 2023, 8:02 En heel substantieel deel van de auto's dat hartje binnenstad (Rokin - Damrak) rijdt, heeft een buitenlands kenteken, vaak Duits, Frans of Italiaans bijvoorbeeld. Ik vermoed zo maar dat het gros van die mensen geen idee heeft dat de binnenstad zeer auto-onvriendelijk is en de parkeertarieven belachelijk hoog zijn. Deze mensen blijven komen of je nou knippen zet of niet waardoor het op de omliggende wegen nóg drukker wordt. Het lijkt er echter op alsof de gemeente zich dit allemaal niet realiseert.
Vergeleken met steden in o.a. Duitsland en Italië was Amsterdam er vrij laat bij om milieuzones in te voeren. Veel Nederlanders kwamen met een dure prent terug voor het inrijden van een milieuzone vanwege het niet hebben van de juiste sticker. Dit heeft in zekere mate wel gezorgd voor een reputaties als "wanneer je naar X gaat kun je beter de auto aan de rand van de stad laten staan", of op zijn minst dat mensen zich beter voorbereiden. Veel bezoekers uit het buitenland hebben al milieustickers, zijn bekend met dergelijke regelgeving, en zullen hierdoor niet snel worden afgeschrikt.

Met een tussenstap in 2025 wil Amsterdam in 2030 uiteindelijk naar een emissievrije stad (binnen de A10). Benieuwd of de groei die sommigen hier voorspellen daardoor verder wordt afgeremd...

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 20 apr 2023, 12:40

Palance schreef: do 20 apr 2023, 8:09 Als ik naar een vreemde stad rijd dan oriënteer ik me echt wel van te voren over de parkeertarieven.
Ik eigenlijk nooit. Want ik weet dat het nergens zo hoog zal zijn als in Amsterdam.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » do 20 apr 2023, 14:52

Palance schreef: do 20 apr 2023, 8:09 Als ik naar een vreemde stad rijd dan oriënteer ik me echt wel van te voren over de parkeertarieven.
Jij doet dat ja. Elk ander leek dat gewoon voor een leuk dagje Amsterdam gaat checkt dat echt niet. Al helemaal buitenlanders niet.
Svenlo

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 20 apr 2023, 15:00

Stel een fictieve stad in Nederland wil dat buitenlandse toeristen en andere bezoekers niet langer met hun auto's naar het centrum komen.

De parkeertarieven worden flink verhoogd om parkeren in het centrum uit te melken minder aantrekkelijk te maken.
Aan de rand van de stad P+R's ingericht, waar je voordelig kunt parkeren, zodat je alleen het laatste stukje met het OV hoeft te reizen.
In de praktijk blijkt dat veel bezoekers zich vooraf onvoldoende oriënteren, hoge parkeertarieven voor lief nemen en naar het centrum blijven rijden.

Oprechte vraag:
Wat kan zo'n stad -behalve het afsluiten van wegen- nog meer doen om bezoekers alsnog te verleiden niet hun auto mee te nemen naar het centrum?

En nee, 'laat het mensen lekker zelf uitmaken' telt nu even niet :mrgreen:

Misschien een variant op de Stay Away-campagne maken? ;)

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 20 apr 2023, 15:37

sven_engelen schreef: do 20 apr 2023, 14:52
Jij doet dat ja. Elk ander leek dat gewoon voor een leuk dagje Amsterdam gaat checkt dat echt niet. Al helemaal buitenlanders niet.
Dat is dan een keuze. Als je ergens heengaat dan lijkt me meer dan logisch dat je je oriënteert op parkeertarieven, OV-mogelijkheden, parkeergelegenheid, en überhaupt wat je er meer kunt doen (museum, winkels, restaurants).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » do 20 apr 2023, 16:03

harry schreef: do 20 apr 2023, 12:40
Ik eigenlijk nooit. Want ik weet dat het nergens zo hoog zal zijn als in Amsterdam.
Utrecht doet ook goed haar best. De duurste sectoren zitten al boven de 6 euro per uur.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » do 20 apr 2023, 17:08

Schelpenpaadje schreef: do 20 apr 2023, 15:00 Stel een fictieve stad in Nederland wil dat buitenlandse toeristen en andere bezoekers niet langer met hun auto's naar het centrum komen.

De parkeertarieven worden flink verhoogd om parkeren in het centrum uit te melken minder aantrekkelijk te maken.
Aan de rand van de stad P+R's ingericht, waar je voordelig kunt parkeren, zodat je alleen het laatste stukje met het OV hoeft te reizen.
In de praktijk blijkt dat veel bezoekers zich vooraf onvoldoende oriënteren, hoge parkeertarieven voor lief nemen en naar het centrum blijven rijden.

Oprechte vraag:
Wat kan zo'n stad -behalve het afsluiten van wegen- nog meer doen om bezoekers alsnog te verleiden niet hun auto mee te nemen naar het centrum?

En nee, 'laat het mensen lekker zelf uitmaken' telt nu even niet :mrgreen:

Misschien een variant op de Stay Away-campagne maken? ;)
Zorg ervoor dat de P+R's naast de hoofwegen richting het centrum liggen. Dan weten bezoekers dat ze niet hoeven te zoeken naar de P+R. Met Engelstalige borden kan je ze dan informeren en hun keuzes beinvloeden:

Parking Centrum: € 7,00 / hour
P+R: € 1,00 / hour + Free Tram

Met een pijl welke kant je op moet.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 20 apr 2023, 18:35

^^ Ik kan me er eigenlijk niets bij voorstellen dat zoiets werkt bij mensen die niets hebben voorbereid of alleen een parkeerplaats in de buurt van hun bestemming in de navigatie hebben gezet. Want welke tram moet je hebben? Waar moet je uitstappen? Gaat die ook naar jouw beoogde bestemming? Hoe vaak rijdt die tram? Hoeveel gratis kaartjes krijg je? Hoe moet je bijkomende kaartjes betalen? Wat kosten die? Hoe moet je die valideren om niet alsnog een boete te krijgen? Hoe veilig is die parkeerplaats, is de kans dat je ramen heel blijven groter dan op P+R Kralingse Zoom? Hoe ver moet je nog extra door de regen lopen? Tot hoe laat rijden de trams terug?

Kortom, voor een echt dagje uit nemen mensen liever een paar tientjes extra kosten op de koop toe in plaats van dit gedoe.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » ma 24 apr 2023, 20:43

Schelpenpaadje schreef: wo 19 apr 2023, 9:12
sven_engelen schreef: wo 19 apr 2023, 1:45 In stadsregio's waar de bevolkingsgroei toeneemt zal ook het aantal vervoersbewegingen toenemen. Zo lang dat gebeurt zal de gemeente Amsterdam daar het wegennet op aan moeten passen.
Is dat niet precies waar de gemeente naar toe beweegt met deze maatregel, de capaciteit van het wegennet verhogen?

Afbeelding

Het gaat niet alleen om het weren van auto's door hen lange omrijroutes op te dringen. Het gaat ook om het creëren van ruimte voor fietsers, voetgangers en ov. Ruimte om de capaciteit, veiligheid en aantrekkelijkheid van deze vervoersmiddelen te vergroten.

Het maakt deel uit van breder beleid om de manier waarop mensen zich verplaatsen van, naar en binnen het centrum te veranderen. Dat roept sowieso weerstand op. Als die er niet zou zijn dan zou de maatregel ook niet effectief zijn. Ik denk dat het goed is dat er in elk geval eerst een pilot komt om het effect te kunnen bepalen en deze te gebruiken voor een afweging vóórdat er iets definitief verandert.
Nog even terugkomend hierop:
Ik snap dat men ruimte wil creëren voor fietsers en voetgangers en laten we ook eerlijk zijn: Er zijn steden in Nederland waar de auto ook teveel plek heeft ingenomen. Maar dat men OV als heilige graal blijft zien, dat blijft me verbazen. Elk mens heeft een unieke bestemming en herkomst. Een groot voertuig zoals een bus of trein kan misschien meer mensen vervoeren maar dat is van halte naar halte of van station naar station (zoals de trein). Een mooi voorbeeld is de A2 tussen Utrecht en Amsterdam. Die kan theoretisch gezien 250.000 voertuigen vervoeren en is een flink stuk breder dan het 4-sporige stuk dat ernaast ligt en veel meer mensen kan vervoeren. Maar brengt zo'n trein je van deur tot deur? Nee. De trein is pas echt efficiënt als je van centrum naar centrum of van station naar station moet. Anders is een auto in vele gevallen veel sneller en vooral flexibeler en het OV zal daar echt niet mee kunnen concurreren in tijdswinst. (Wellicht dat er in kosten nog wat winst valt te halen maar dat is van meerdere factoren afhankelijk) De fiets daarentegen wel, vooral voor afstanden binnen 5km is de fiets een vaak flexibelere concurrent van de auto. Met de fiets kun je je beter door verkeer manoeuvreren en ben je door fietspaden die soms veel korter zijn dan een autoroute, net zo snel of zelfs sneller op je bestemming. Maar de illusie dat het OV, de auto gaat overnemen is niet meer dan een utopie.
Svenlo

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » ma 24 apr 2023, 21:19

^^ Daarom is in Nederland de combinatie trein+fiets zo populair. De trein biedt hoge capaciteit op een redelijke snelheid, terwijl de fiets ervoor zorgt dat je niet te veel tijd kwijt bent aan de rit van/naar het station. Daarmee wordt het OV ook voor ritten van buitenwijk tot buitenwijk een goede optie. Met de hoge frequenties die de NS pre-corona in de Randstad reed was ook de flexibiliteit niet zo'n probleem. Dat laatste is nu het grote zorgenkindje.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » ma 24 apr 2023, 21:23

Trein - fiets is mede zo populair, omdat het op veel plaatsen zo goed als onmogelijk is (dan wel heel duur) om met de auto nabij het station te parkeren. Gevolg is dat veel automobilisten dan maar gewoon doorrijden in plaats van de overstap op de trein te maken en tevens dat de fiets relatief belangrijker wordt als voorportaal voor de trein.

Is het dan dat de combi fiets-trein zo succesvol is (zoals veel halleluja verhalen lijken te suggereren) of dat de vele anderen maar gewoon de trein links laten liggen?
Laatst gewijzigd door Rein op ma 24 apr 2023, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » ma 24 apr 2023, 21:25

Je ziet het verkeerd. Het gaat Amsterdam niet om het uitbannen van de auto, maar om het terugdringen van autogebruik. Een van de middelen daarvoor (en doelen) is modal shift: ofwel, zorg dat meer mensen lopend, per fiets of per OV gaan.

Overigens is Amsterdam-Utrecht wel een succesverhaal qua OV hoor. Voor Corona bijna 50% OV-gebruik, hoger dan welke intercity-corridor dan ook. Er reden 10 IC's per uur op dat traject, vaaak 12-baks dubbeldekkers, met een capaciteit van 12000 zitplaatsen per uur per richting (en nog eens 5400 staanplaatsen, en 4 sprinters die nog eens 2700 zit- en evenveel staplaatsen bieden)

Ook een auto brengt je niet altijd van deur tot deur. Als ik naar mijn werk moet ben ik in 39 minuten van mijn jas aandoen tot mijn bureaustoel aanraken. Dat is
-6 minuten naar fiets lopen en van 3 sloten halen,
-12 minuten fietsen,
-2 minuten fiets op slot zetten en naar perron lopen,
-16 minuten treinen,
-3 minuten lopen van naar kantoor en omhoog.

Voor de auto is het zo'n 43-53 minuten:
-8m lopen naar auto, jas uit, evt ramen schoonmaken en navi instellen.
-25 mn rijden nu, in de brede spits vaak 30-35
-3mn parkeren in parkeergarage
-7mn lopen van garage naar kantoor en omhoog

Met de fiets en OV is voor mij dus sneller, dankzij de reiskostenregeling goedkoper, en ik vind het confortabeler. Zo zijn er velen met me.
Eigenlijk is vaak, als je in de buurt (<15mn fietsen) van een station woont en in het centrum van een stad moet zijn, het OV al concurrerend met de auto.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » ma 24 apr 2023, 21:25

Rein schreef: ma 24 apr 2023, 21:23 Trein - fiets is mede zo populair, omdat het op veel plaatsen zo goed als onmogelijk is (dan wel heel duur) om met de auto nabij het station te parkeren. Gevolg is dat veel automobilisten dan maar gewoon doorrijden in plaats van de overstap op de trein te maken en tevens dat de fiets relatief belangrijker wordt als voorportaal voor de trein.
Los van dat: Als je van centrum naar centrum moet is het qua tijd nog redelijk te doen. Moet je van buitenwijk naar buitenwijk dan kan die combinatie fiets-trein je zomaar een uur langer duren in sommige gevallen.
Laatst gewijzigd door sven_engelen op ma 24 apr 2023, 21:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Svenlo

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 24 apr 2023, 21:32

En daarom, mensen, is het zo fijn dat we in dit land zowel auto als ov als de fiets hebben. Zodat je kunt kiezen (en eventueel combineren) al naar gelang wat het beste bij jouw situatie past ;)

Ik geloof er niet in dat de trein/tram/fiets/benenwagen de auto volledig overbodig kunnen maken en de files kunnen oplossen. Maar ze kunnen zoals hierboven vermeld wel op een prettige manier mensen vervoeren op overbrugbare routes. En zeker in een drukke (binnen)stad, waar de ruimte beperkt en de afstanden relatief kort (zeker met een fijnmazig ov- en fiets netwerk) zijn, kun je laagdrempelige alternatieven bieden. :top:

En tsja, als je als overheid mensen wilt bewegen naar andere keuzes dan zal dat ergens schuren. Zeker als je er achter komt dat de auto toch niet meer de juiste manier is om je te verplaatsen (of juist wel). Of dat de plekken waar je woont en waar je werkt niet lekker meer met je matchen, of er juist op vooruit gaan...
Laatst gewijzigd door Schelpenpaadje op ma 24 apr 2023, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » ma 24 apr 2023, 21:36

IIVQ schreef: ma 24 apr 2023, 21:25 Je ziet het verkeerd. Het gaat Amsterdam niet om het uitbannen van de auto, maar om het terugdringen van autogebruik. Een van de middelen daarvoor (en doelen) is modal shift: ofwel, zorg dat meer mensen lopend, per fiets of per OV gaan.
Ik denk dat een meerderheid van de gemeenteraad liefst de auto helemaal zou uitbannen (en dat komt mede doordat men volledig in het eigen denkwereldje zit en Amsterdam als het centrum van het heelal ziet). Men snapt echter nog net dat uitbannen ook zou betekenen dat men 80 miljoen euro (of zo, ik heb de cijfers niet tot op de komma paraat) aan parkeergeld zal missen en dat is nou weer iets wat men gezien de spendeerdrift niet kan missen. En dus is het formeel een beleid van terugdringen en daarbij ondertussen zoveel mogelijk de bezoekende automobilist trachten uit te melken. Want enige andere rechtvaardigingsgrond om op een plek als hier € 3,50 per uur te vragen om te parkeren kan ik echt niet bedenken.
Laatst gewijzigd door Rein op ma 24 apr 2023, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 24 apr 2023, 21:38

^^ Leuke vermakelijke karikatuur wel, dank je.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » ma 24 apr 2023, 21:40

IIVQ schreef: ma 24 apr 2023, 21:25 Eigenlijk is vaak, als je in de buurt (<15mn fietsen) van een station woont en in het centrum van een stad moet zijn, het OV al concurrerend met de auto.
En stel nu de vraag: Hoeveel % van de forenzen woont binnen 15 minuten fietsen van een station en is diens bestemming in het centrum van een stad? Heel weinig zal ik je zeggen...

Om maar een voorbeeld te geven (en ja zo zijn er wel duizenden voorbeelden):
Ik woon zelf in Venlo-Zuid op 3 minuten lopen van een bushalte en op zo'n 2 minuten rijden van de oprit van de A73. Ik moet naar de HAN in Arnhem-Presikhaaf. Met de auto doe ik er tijdens de spits zo'n 1:15 over met de nodige korte files op de A73 en A50. (Zonder files is het 1:05) Ik rij zelf standaard via de A73, A50 en A12 en ga er bij Velperbroek af om de N325 te nemen. Het is niet de kortste route (die gaat via de Nijmeegse S100 en de A/N325 de Pleijroute) maar het is vaak wel de snelste en meest comfortabele. De afstand: 107km heen.

Met het OV stap ik bij de bushalte op en heb ik een busreis van ongeveer 5 minuten naar het station. Op het station heb ik mits de bus op tijd is ongeveer 4 minuten om over te stappen op de stoptrein naar Nijmegen. Die doet er 53 minuten over om in Nijmegen te komen mits er geen vertraging is. De Maaslijn is enkelsporig dus heel vertragingsgevoelig. Als ik op tijd in Nijmegen ben aangekomen kan ik de intercity in de richting van Zwolle nemen waar ik 3 minuten overstaptijd voor heb. Zo'n 12 minuten later stap ik dan uit op Arnhem centraal waar ik 4 minuten heb om Bus 6 richting de HAN te pakken die er ongeveer 18 minuten over doet om op school aan te komen. Van deur tot deur ben ik dan dus ongeveer 1:40 uur onderweg. Haal ik de overstap op de IC Zwolle niet dan moet ik de Sprinter richting Zutphen nemen die ongeveer 10 minuten later vertrekt in de richting van Arnhem Presikhaaf. Die rit duurt precies 30 minuten waarna ik nog 10 minuten moet lopen naar de ingang van de school. Totale reistijd: 1:50 uur.

Het OV is dus voor mij zo'n 30 min langer dan de auto op mijn dagelijkse reis. Alleen krijg ik geen reiskostenvergoeding en heb ik een studenten OV en omdat ik bij Arriva werk mag ik op de Maaslijn 1e klas reizen. Dus als het gaat om kosten is het OV vele malen aantrekkelijker dan de auto. Zou het voor werk zijn met een reiskostenvergoeding dan zou ik 100% zeker de auto boven het OV verkiezen.
Svenlo

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » ma 24 apr 2023, 21:44

Schelpenpaadje schreef: ma 24 apr 2023, 21:38 ^^ Leuke vermakelijke karikatuur wel, dank je.
Karikatuur? Nee, dat was althans niet mijn bedoeling, mijn post was bloedserieus. Het lijkt me vrij duidelijk dat men heel subtiel stapje voor stapje de (bezoekende) automobilist steeds verder aan het uitmelken is. Het enige wat er niet klopte was de hoeveelheid geld die deze melkkoe de gemeente oplevert. Ik dacht dat het iets van 80 miljoen of zo was, maar (na wat snel uitzoekwerk) blijkt het dik 300 miljoen euro per jaar te zijn. Nou dat kan en wil men echt niet missen, want anders zou men een diep gapend gat in de begroting hebben.