sanderl schreef: ↑wo 19 apr 2023, 9:34
Over buitenwijken gesproken, per 1 juli krijgt de Sloterweg een knip bij de Ditlaar. Dit is een belangrijke route (volgens sommigen sluiproute) tussen de A4 en Osdorp.
Voordat Nieuw-Sloten werd aangelegd begin jaren negentig liep er een meer dan prima ontsluitingsweg tussen de A4 en Osdorp, de Geerban. Zie ook onderstaand plaatje met vooraan de kruising met de Sloterweg (waar nu de
fopmolen staat) en op de achtergrond de A4.
Je kunt discussiëren of die weg met de komst van de nieuwe woonwijk geamoveerd zou moeten worden dan wel dat er met wat aanpassingen ook wat bereikt zou kunnen worden. De gemeente heeft besloten tot het eerste en vervolgens de wegen in de nieuwe woonwijk zo aangelegd dat verkeer zich maar een weg zou moeten gaan zoeken. En het is natuurlijk niet zo dat er door een doorgaande weg te verwijderen er geen verkeer meer zal zijn, zeker niet als er twee hele grote Vinex locaties worden ontwikkeld in dat gebied. En de mensen die er wonen zullen toch op weg naar werk etc. moeten en af en toe bezoek ontvangen lijkt me ook niet echt iets raars.
Gevolg is dat het verkeer zich maar een weg is gaan zoeken. Voor een (klein) deel zal dat via de s106 en de in 1999 geopende Lijnderbrug naar de afrit Badhoevedorp van de A9 zijn gegaan, maar die route is voor het grootste deel van de mensen wel erg ver om. Voor een ander deel zal doorgaand verkeer zich via de Laan voor Vlaanderen hebben verplaatst, maar dan krijg je wat VRI's en wat drempels om de oren. En een laatste deel zal rijden via de oude polderwegen zoals de Sloterweg die daar liggen. Meer opties zijn er feitelijk niet (althans geen reële opties als je richting Schiphol en verder wilt).
Met name voor verkeer vanaf Badhoevedorp, oud-Sloten, de Osdorpse (nieuwbouw)wijk de Aker en nog wat westelijke wijken van Osdorp, is die laatste route via de Sloterweg veelal sneller dan via de Laan van Vlaanderen en dwars door Nieuw-Sloten rijden (en ook sneller dan omrijden via de s106). En dus zal hier het nodige verkeer rijden. Hoe moeten ze anders rijden?
Die Sloterweg is echter niet al te breed en heeft ook een ontsluitende functie voor wat sportcomplexen waardoor er bijvoorbeeld ook fietsers van die weg gebruik (moeten) maken. En ik kan me dan best voorstellen dat omwonenden etc. gaan klagen over het vele verkeer. Dat er iets moet gebeuren lijkt me duidelijk, maar ik denk dat een harde knip nou niet echt de oplossing is.
Feitelijk is de fout al ruim dertig jaar geleden gemaakt en in plaats van een oplossing te zoeken gaat de gemeente het probleem nu alleen maar verder vergroten.