Afbeelding

Infrastructuur in Amsterdam

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

verfmeer95
expressweg

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door verfmeer95 » ma 24 apr 2023, 21:47

sven_engelen schreef: ma 24 apr 2023, 21:25
Rein schreef: ma 24 apr 2023, 21:23 Trein - fiets is mede zo populair, omdat het op veel plaatsen zo goed als onmogelijk is (dan wel heel duur) om met de auto nabij het station te parkeren. Gevolg is dat veel automobilisten dan maar gewoon doorrijden in plaats van de overstap op de trein te maken en tevens dat de fiets relatief belangrijker wordt als voorportaal voor de trein.
Los van dat: Als je van centrum naar centrum moet is het qua tijd nog redelijk te doen. Moet je van buitenwijk naar buitenwijk dan kan die combinatie fiets-trein je zomaar een uur langer duren in sommige gevallen.
IIVQ schreef: ma 24 apr 2023, 21:25 Eigenlijk is vaak, als je in de buurt (<15mn fietsen) van een station woont en in het centrum van een stad moet zijn, het OV al concurrerend met de auto.
En stel nu de vraag: Hoeveel % van de forenzen woont binnen 15 minuten fietsen van een station en is diens bestemming in het centrum van een stad? Heel weinig zal ik je zeggen...
Waarom moet de bestemming in het centrum van een stad zijn? Een tweede fiets om van je aankomststation naar je bestemming te fietsen is helemaal niet duur.
Rein schreef: ma 24 apr 2023, 21:23 Trein - fiets is mede zo populair, omdat het op veel plaatsen zo goed als onmogelijk is (dan wel heel duur) om met de auto nabij het station te parkeren. Gevolg is dat veel automobilisten dan maar gewoon doorrijden in plaats van de overstap op de trein te maken en tevens dat de fiets relatief belangrijker wordt als voorportaal voor de trein.
We zitten hier wel met een duidelijk dilemma. Sven heeft gelijk dat het qua reistijd het beste is als je bestemming in de buurt van het station is. Om het OV-gebruik te stimuleren (en de drukte op de weg dus te minimaliseren) moet je dus zoveel mogelijk bestemmingen in de buurt van het station plaatsen. Dat betekent echter dat er geen ruimte meer is voor grote parkeerplaatsen. Je ziet dus enkel parkeerplaatsen bij stations waarbij de omgeving niet veel bestemmingen toelaat: Lage Zwaluwe, Breukelen en Sassenheim bijvoorbeeld.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 24 apr 2023, 21:48

sven_engelen schreef: ma 24 apr 2023, 21:40
IIVQ schreef: ma 24 apr 2023, 21:25 Eigenlijk is vaak, als je in de buurt (<15mn fietsen) van een station woont en in het centrum van een stad moet zijn, het OV al concurrerend met de auto.
En stel nu de vraag: Hoeveel % van de forenzen woont binnen 15 minuten fietsen van een station en is diens bestemming in het centrum van een stad? Heel weinig zal ik je zeggen...

Om maar een voorbeeld te geven (en ja zo zijn er wel duizenden voorbeelden):
Ik woon zelf in Venlo-Zuid op 3 minuten lopen van een bushalte en op zo'n 2 minuten rijden van de oprit van de A73. Ik moet naar de HAN in Arnhem-Presikhaaf. Met de auto doe ik er tijdens de spits zo'n 1:15 over met de nodige korte files op de A73 en A50. (Zonder files is het 1:05) Ik rij zelf standaard via de A73, A50 en A12 en ga er bij Velperbroek af om de N325 te nemen. Het is niet de kortste route (die gaat via de Nijmeegse S100 en de A/N325 de Pleijroute) maar het is vaak wel de snelste en meest comfortabele. De afstand: 107km heen.

Met het OV stap ik bij de bushalte op en heb ik een busreis van ongeveer 5 minuten naar het station. Op het station heb ik mits de bus op tijd is ongeveer 4 minuten om over te stappen op de stoptrein naar Nijmegen. Die doet er 53 minuten over om in Nijmegen te komen mits er geen vertraging is. De Maaslijn is enkelsporig dus heel vertragingsgevoelig. Als ik op tijd in Nijmegen ben aangekomen kan ik de intercity in de richting van Zwolle nemen waar ik 3 minuten overstaptijd voor heb. Zo'n 12 minuten later stap ik dan uit op Arnhem centraal waar ik 4 minuten heb om Bus 6 richting de HAN te pakken die er ongeveer 18 minuten over doet om op school aan te komen. Van deur tot deur ben ik dan dus ongeveer 1:40 uur onderweg. Haal ik de overstap op de IC Zwolle niet dan moet ik de Sprinter richting Zutphen nemen die ongeveer 10 minuten later vertrekt in de richting van Arnhem Presikhaaf. Die rit duurt precies 30 minuten waarna ik nog 10 minuten moet lopen naar de ingang van de school. Totale reistijd: 1:50 uur.

Het OV is dus voor mij zo'n 30 min langer dan de auto op mijn dagelijkse reis. Alleen krijg ik geen reiskostenvergoeding en heb ik een studenten OV en omdat ik bij Arriva werk mag ik op de Maaslijn 1e klas reizen. Dus als het gaat om kosten is het OV vele malen aantrekkelijker dan de auto. Zou het voor werk zijn met een reiskostenvergoeding dan zou ik 100% zeker de auto boven het OV verkiezen.
Zo zie je, het hangt van de situatie af welke keuze iemand maakt. Ik vind die 30 minuten nog meevallen als je ziet welke afstand je overbrugt en dat je meerdere overstaps hebt.

Het is weliswaar nog fors, maar nu het ov financieel gezien het wint van de auto profiteer je ook van het feit dat je onderweg in de bus en de trein wat tijd hebt om te ontspannen, te lezen of wat te werken. Het lijkt soms alsof forenzen er geen probleem mee hebben om een uur in de auto te zitten, maar zodra er gefietst, gelopen en overgestapt moet worden de hele reis ineens zonde van de tijd is.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 24 apr 2023, 21:50

IIVQ schreef: ma 24 apr 2023, 21:25Eigenlijk is vaak, als je in de buurt (<15mn fietsen) van een station woont en in het centrum van een stad moet zijn, het OV al concurrerend met de auto.
Dat klopt, maar het punt is juist dat de meeste verplaatsingen helemaal niet naar stadscentra gaan. Verkeersstromen zijn veel diffuser dan vaak gedacht wordt. Waar je echt naar het centrum moet kan je al goed met het openbaar vervoer in Nederland. Of van dichtbij: met de fiets.

Over een modal shift gesproken, de afgelopen 30 jaar is er flink geïnvesteerd in allerlei modaliteiten, zijn steden steeds meer autoluw geworden, zijn benzineprijzen hoog en laag geweest, maar op het totaalplaatje is de modal split al decennia achter elkaar ongewijzigd. Modal shift wordt al sinds de jaren '80 gepredikt, maar niet echt waargemaakt. Vooral op micro-niveau van een stadscentrum, maar dat wordt eerder door demografie en veranderende functies veroorzaakt. Op macro-niveau is dit effect eigenlijk niet terug te zien.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 24 apr 2023, 21:53

^^ Zonder het beleid om andere modaliteiten te stimuleren had de rol van de auto ook groter kunnen zijn? En op macro-niveau is het toch fijn als door dit beleid de leefbaarheid van je buurt verbetert.
Rein schreef: ma 24 apr 2023, 21:44
Schelpenpaadje schreef: ma 24 apr 2023, 21:38 ^^ Leuke vermakelijke karikatuur wel, dank je.
Karikatuur? Nee, dat was althans niet mijn bedoeling, mijn post was bloedserieus. Het lijkt me vrij duidelijk dat men heel subtiel stapje voor stapje de (bezoekende) automobilist steeds verder aan het uitmelken is. Het enige wat er niet klopte was de hoeveelheid geld die deze melkkoe de gemeente oplevert. Ik dacht dat het iets van 80 miljoen of zo was, maar (na wat snel uitzoekwerk) blijkt het dik 300 miljoen euro per jaar te zijn. Nou dat kan en wil men echt niet missen, want anders zou men een diep gapend gat in de begroting hebben.
Je hebt als bezoeker de keuze om voor 1 euro per dag aan de rand van de stad te parkeren, vanwaar je voor een paar euro binnen een halfuur op de meeste bestemmingen binnen de ring kunt komen. Dat mensen zich desondanks nog uit willen laten melken moeten zij weten. Het spijt me, maar dat haalt de rest van je verhaal voor mij nogal onderuit. We hoeven het gelukkig niet eens te zijn.
Laatst gewijzigd door Schelpenpaadje op ma 24 apr 2023, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » ma 24 apr 2023, 21:54

Schelpenpaadje schreef: ma 24 apr 2023, 21:48 Het is weliswaar nog fors, maar nu het ov financieel gezien het wint van de auto profiteer je ook van het feit dat je onderweg in de bus en de trein wat tijd hebt om te ontspannen, te lezen of wat te werken.
Dat wint het voor de meeste studenten in dat geval. Ontspannen lezen of werken kan ik in het OV niet in elk geval. De tafeltjes in de stoptrein van Arriva zijn niet groot genoeg om ook maar een schrift of iets kwijt te kunnen en ook in de sprinter naar Zutphen heb ik een SNG waar ik in moet zitten. In de 2-zits stukken zijn geen tafeltjes aanwezig en bij de vierzits zijn de tafeltjes nog kleiner dan in de Arrivatrein dus het enige wat ik kan doen in de trein is op mijn telefoon zitten en Netflixen. (Waarbij tussen Mook-Molenhoek en Nijmegen Heyendaal, tussen Cuijk en Boxmeer en tussen pak 'm beet Vierlingsbeek en Venlo vaak het 5G bereik wegvalt waardoor ik geforceerd uit het raam moet kijken :booooos: ) Dus van werken is er geen sprake. Dat ligt gewoon puur aan het materieel want de Maaslijn is een stoptrein die eigenlijk niet voor lange afstanden bedoeld is maar omdat het enkelsporig is en een dieselverbinding, kan er geen intercity rijden terwijl dat wel zeer wenselijk is.
Svenlo

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » ma 24 apr 2023, 21:55

sven_engelen schreef: ma 24 apr 2023, 21:40

Om maar een voorbeeld te geven (en ja zo zijn er wel duizenden voorbeelden):
Ik woon zelf in Venlo-Zuid op 3 minuten lopen van een bushalte en op zo'n 2 minuten rijden van de oprit van de A73. Ik moet naar de HAN in Arnhem-Presikhaaf. Met de auto doe ik er tijdens de spits zo'n 1:15 over met de nodige korte files op de A73 en A50. (Zonder files is het 1:05) Ik rij zelf standaard via de A73, A50 en A12 en ga er bij Velperbroek af om de N325 te nemen. Het is niet de kortste route (die gaat via de Nijmeegse S100 en de A/N325 de Pleijroute) maar het is vaak wel de snelste en meest comfortabele. De afstand: 107km heen.

Met het OV stap ik bij de bushalte op en heb ik een busreis van ongeveer 5 minuten naar het station. Op het station heb ik mits de bus op tijd is ongeveer 4 minuten om over te stappen op de stoptrein naar Nijmegen. Die doet er 53 minuten over om in Nijmegen te komen mits er geen vertraging is. De Maaslijn is enkelsporig dus heel vertragingsgevoelig. Als ik op tijd in Nijmegen ben aangekomen kan ik de intercity in de richting van Zwolle nemen waar ik 3 minuten overstaptijd voor heb. Zo'n 12 minuten later stap ik dan uit op Arnhem centraal waar ik 4 minuten heb om Bus 6 richting de HAN te pakken die er ongeveer 18 minuten over doet om op school aan te komen. Van deur tot deur ben ik dan dus ongeveer 1:40 uur onderweg. Haal ik de overstap op de IC Zwolle niet dan moet ik de Sprinter richting Zutphen nemen die ongeveer 10 minuten later vertrekt in de richting van Arnhem Presikhaaf. Die rit duurt precies 30 minuten waarna ik nog 10 minuten moet lopen naar de ingang van de school. Totale reistijd: 1:50 uur.

Het OV is dus voor mij zo'n 30 min langer dan de auto op mijn dagelijkse reis. Alleen krijg ik geen reiskostenvergoeding en heb ik een studenten OV en omdat ik bij Arriva werk mag ik op de Maaslijn 1e klas reizen. Dus als het gaat om kosten is het OV vele malen aantrekkelijker dan de auto. Zou het voor werk zijn met een reiskostenvergoeding dan zou ik 100% zeker de auto boven het OV verkiezen.
Jouw bestemming is binnen een kwartier fietsen van Arnhem Centraal: https://goo.gl/maps/Yq5FhExMzfGJmn9b9
De afrit Venlo-Zuid ligt binnen 10 minuten fietsen van station Venlo: https://goo.gl/maps/cvhnzApoccgdSZ7B9
Jouw huis dus waarschijnlijk wel binnen een kwartier (je hoeft jezelf niet te doxxen). Jij valt dus in die categorie. Het grote probleem met de Maaslijn is dat hij enkelsporig is en er dus geen sneltreinen/intercities kunnen rijden. Daardoor is jouw reistijd zo lang. Maar dat is een probleem dat makkelijk op te lossen is als de verkeersdrukte op de A73 te groot wordt.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 24 apr 2023, 21:59

In de tijd dat ik dagelijks voor werk op en neer pendelde tussen Leeuwarden en Groningen vond ik het heerlijk om wat te lezen of werken, ook al zit je in de treinen van Arriva dan vaak wat opgevouwen. Maar met een muziekje of een luisterboek uit het raam staren kan ook fijn zijn om een drukke dag even van je af te laten glijden.

Nu had ik de mazzel dat Leeuwarden-Groningen een traject is waar de sneltrein het qua tijd al gauw wint van een autorit via Drachten, zelfs als je vanaf Gn-centraal nog op de (vouw)fiets naar een bedrijventerrein moet peddelen. Het perspectief dat ik zonder files zou kunnen aankomen zorgde ervoor dat mijn werkgever me zonder aarzeling van een jaarabonnement voorzag. Ik vond het ideaal, maar kan me goed voorstellen dat het niet voor iedereen die deze reis moet maken zo zou zijn.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » ma 24 apr 2023, 22:05

verfmeer95 schreef: ma 24 apr 2023, 21:55 Jouw bestemming is binnen een kwartier fietsen van Arnhem Centraal: https://goo.gl/maps/Yq5FhExMzfGJmn9b9
De afrit Venlo-Zuid ligt binnen 10 minuten fietsen van station Venlo: https://goo.gl/maps/cvhnzApoccgdSZ7B9
Jouw huis dus waarschijnlijk wel binnen een kwartier (je hoeft jezelf niet te doxxen). Jij valt dus in die categorie. Het grote probleem met de Maaslijn is dat hij enkelsporig is en er dus geen sneltreinen/intercities kunnen rijden. Daardoor is jouw reistijd zo lang. Maar dat is een probleem dat makkelijk op te lossen is als de verkeersdrukte op de A73 te groot wordt.
Zelfs dán ben ik nog steeds langer onderweg dan met de auto. Naar Arnhem Centraal is met de trein 1:05 en dan nog een kwartier fietsen naar de HAN maakt het al 1:20 en 5 min fietsen van mijn huis naar het station maakt het alsnog 1:25. Met de auto is het een kwartier sneller en comfortabeler. Vooral tijdens de herfst/winter wat toch al snel de helft van het jaar is. De enige reden waarom ik het OV verkies boven de auto op mijn dagelijkse reis is omdat met de auto naar school het toch een bijzondere aanslag op de portemonnee wordt. Vooral omdat mijn reis bovengemiddeld lang is. De drukte op de A73 is zowat verwaarloosbaar. Hooguit 5 minuten file op de hele A73. Pas als het echt hard uit de klauwen loopt (ongeluk oid) kan de A73 eens vol lopen maar dat is op twee handen te tellen. Idem voor de A50. Die loopt bij Heteren vaak even vast en dat is vaak 1 of 2 minuten vertraging.
Svenlo

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 24 apr 2023, 22:08

Op lange afstand is de trein vaak concurrerender.

Echter verreweg de meeste autoverplaatsingen zijn op afstanden en verbindingen waar het reistijdsverschil tussen auto en OV het allergrootst is. Dat is ook de reden dat er op die modal shift grosso modo vrijwel niks verandert.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » ma 24 apr 2023, 22:14

Rein schreef: ma 24 apr 2023, 21:36 Want enige andere rechtvaardigingsgrond om op een plek als hier € 3,50 per uur te vragen om te parkeren kan ik echt niet bedenken.
Strand Blijburg nooit gezien op een mooie zomerdag?

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » ma 24 apr 2023, 22:21

Zeker, zo vaak, maar ook op 'stranddagen' is het op dat soort plekken nog steeds redelijk uitgestorven qua geparkeerde auto's.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » ma 24 apr 2023, 22:35

Rein schreef: ma 24 apr 2023, 22:21 Zeker, zo vaak, maar ook op 'stranddagen' is het op dat soort plekken nog steeds redelijk uitgestorven qua geparkeerde auto's.
Hoe zou dat nou komen? ;)
Toen het nog gratis was, was het standaard chaos.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » ma 24 apr 2023, 23:22

Ik kom vanaf 2011 geregeld op IJburg en ook toen was er al betaald parkeren. Verschil is dat het toen ca € 1,50 per uur was en nu € 3,50. In een woonwijk ver buiten de ringweg dus. En dat is ook het voorland voor bijvoorbeeld Amsterdam-Noord (waar het in het verleden overal gratis was, maar waar de gemeente nu sluipenderwijs het parkeergebied steeds verder oprekt) en de westelijke tuinsteden waar hetzelfde voor geldt.

Laten we duidelijk zijn: ik begrijp best dat er in het centrum van een stad betaald parkeren is gezien de schaarse ruimte etc. Maar Amsterdam heeft enkele decennia geleden 'het licht gezien' en voert gewoon een actief beleid om enerzijds het gebied van betaald parkeren steeds verder te vergroten (tot uiteindelijk op het hele grondgebied van de gemeente betaald parkeren zal gelden) én overal de tarieven steeds verder op te voeren. En dat heeft allemaal nog maar weinig met regulatie van verkeer in de binnenstad te maken. Het is een ordinaire melkkoe wat een te belangrijke inkomstenbron voor de gemeentelijke begroting is en waar met name bezoekers aan mogen bijdragen.

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » di 25 apr 2023, 8:16

Noord ligt ook bijnen de ring. 8-)

Ik woon in de Bijlmer en hier willen ze ook betaald parkeren invoeren. Iedereen schreeuwt moord en brand, maar ondanks een parkeernorm van 0,9 (hoog voor een appartementenwijk) staat de parkeerplaats hier sinds een paar jaar regelmatig helemaal vol. Zeker op vrijdagavond en zondag kan je het wel vergeten. Dat was zó erg, dat het heeft meegewogen in de beslissing mijn auto weg te doen.
Die drukte is héél mooi te corrensponderen aan het invoeren van betaald parkeren in de Westelijke bijlmerwijken: Mensen die in het centrum moeten zijn parkeren gewoon bij ons (metrostation op 3mn lopen). Ook een paar auccesvolle afhaalrestaurants in de buurt helpt niet, en er staan hier regelmatig een aantal bedrijfs- en taxibusjes.
Maar ook als ik de auto nog zou hebben zou ik de parkeervergunning toejuichen, want parkeerplek.

Over de inkomsten: Parkeerplaatsen onderhouden is niet gratis. Het is in de stad zelfs héél zwaar gesubsidieerde ruimte. Zeker in het centrum, waar de slechte toestand van de kades verergerd wordt door de steeds zwaardere auto's (40 jaar slecht onderhoud en te grote bomen helpt zéker ook niet).

P.s. Dat de Maaslijn slecht mobiel bereik heeft is een combinatie van factoren: de lijn ligt op stukken in een ingraving, en Duitsers (Stadler) zijn erg fan van het coaten van hun treinen met zonwerende metaalfilm, wat sowieso al veel bereik kost.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 25 apr 2023, 9:22

IIVQ schreef: di 25 apr 2023, 8:16 Noord ligt ook bijnen de ring. 8-)
Over de inkomsten: Parkeerplaatsen onderhouden is niet gratis. Het is in de stad zelfs héél zwaar gesubsidieerde ruimte.
Infrastructuur kost geld hè. Net als de waterleiding, of het leger of de Afsluitdijk. Het is alleen noodzakelijk om de maatschappij draaiende te houden. Als je in een buitenwijk met genoeg ruimte als de Bijlmer dat niet kan regelen als gemeente zonder betaald parkeren, dan zit de fout toch gewoon bij de gemeente zelf. Dat afwentelen op de bewoners, die daar (niet persoonlijk bedoeld) vaak genoeg wonen omdat ze zich in de rest van de stad geen woning kunnen veroorloven, en hen laten betalen met geld of tijd, heeft maatschappelijk alleen maar negatievere effecten dan er paar parkeerplaatsen bijbouwen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 25 apr 2023, 9:37

Ik denk altijd maar zo: een uur parkeren in Amsterdam is net zo duur als een pakje sigaretten. Zolang allebei even sterk in prijs stijgen is het niet zo erg: je moet gewoon zorgen dat je inkomen net zo hard meestijgt: dus gewoon aandelen in de wapenindustrie en oliebuisness aanschaffen :top:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » di 25 apr 2023, 9:57

Sinds de aanleg van die wijken is de parkeerdruk toegenomen. Zoals @IIVQ aangeeft ook in grote mate door bezoekers van het centrum, afhaalrestaurants enz. Vaak een neveneffect van betaald parkeren in andere gebieden. Dit niet uniek is voor Amsterdam (zie bijvoorbeeld Harlingen vanwege de veerboot).

Je kunt hierop reageren door de parkeernorm verhogen, zodat er weer genoeg capaciteit is voor bewoners en bezoekers (ook degenen die er niet thuishoren). Aanleg van extra parkeerruimte kost een hoop geld en gaat ten koste van openbaar groen.

De gemeente maakt kennelijk een andere keuze, namelijk betaald parkeren. Hiermee ontneem je bezoekers (vooral degenen die betaald parkeren elders proberen te omzeilen) een belangrijk argument om in het gebied te parkeren, waarmee er weer ruimte vrijkomt voor de voertuigen waarvoor de parkeerplaatsen zijn bestemd. Als je dat combineert met een betaalbaar vergunningsstelsel, vooral gericht op het verdelen van beschikbare parkeerplaatsen onder bewoners en bedrijven van het gebied zelf, dan valt daar best wat voor te zeggen.

Bijlmeer c.q. Zuidoost is bij uitstek een voorbeeld van een wijk/stadsdeel waar je niet veroordeelt bent tot een auto:
- Metrostations op loopafstand;
- Omringd door treinstations;
- Breed aanbod aan voorzieningen en werkgelegenheid in het gebied;
- Voorzieningen en stations zijn uitstekend bereikbaar per fiets, lijnbus of te voet.

Bij nieuwbouwprojecten zie je trouwens een trend dat niet de gemeente, maar de ontwikkelaar verantwoordelijk is voor het behalen van de parkeernorm. Resulterend in privé parkeerplaatsen (behorend bij elke woning, of als optie te huur). Dit is mede een les van wat je in veel bestaande wijken ziet. Aangelegd op het terrein van een appartementengebouw is het al minder uitnodigend om als 'gebiedsvreemde' bezoeker te komen profiteren. Bordjes met kentekens per karkeerplaats zullen dit versterken. Een verdergaande maatregel is het plaatsen van beugels of een slagboom. Bij grotere ontwikkelingen gebeurt dit dikwijls middels een parkeergarage die gedeeld wordt met personeel en bezoekers van voorzieningen in de directe omgeving.
Mogelijkheden die je niet (of in mindere mate) hebt wanneer parkeerplaatsen volledig openbaar en in beheer bij de gemeente zijn.

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » di 25 apr 2023, 10:45

Ds79m schreef: di 25 apr 2023, 9:22
Over de inkomsten: Parkeerplaatsen onderhouden is niet gratis. Het is in de stad zelfs héél zwaar gesubsidieerde ruimte.
Infrastructuur kost geld hè. Net als de waterleiding, of het leger of de Afsluitdijk. Het is alleen noodzakelijk om de maatschappij draaiende te houden. Als je in een buitenwijk met genoeg ruimte als de Bijlmer dat niet kan regelen als gemeente zonder betaald parkeren, dan zit de fout toch gewoon bij de gemeente zelf. Dat afwentelen op de bewoners, die daar (niet persoonlijk bedoeld) vaak genoeg wonen omdat ze zich in de rest van de stad geen woning kunnen veroorloven, en hen laten betalen met geld of tijd, heeft maatschappelijk alleen maar negatievere effecten dan er paar parkeerplaatsen bijbouwen.
En wie moet dat betalen? De inwoner met een auto of álle inwoners, ook die zonder auto, via de gemeentelijke belastingen?

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 25 apr 2023, 12:29

IIVQ schreef: di 25 apr 2023, 8:16 Dat was zó erg, dat het heeft meegewogen in de beslissing mijn auto weg te doen.
Goh, dan heeft het linkse auto-ontmoedigingsbeleid toch effect, bij minimaal 1 inwoner.

Bij de aanleg van de Bijlmer zijn overal parkeergarages neergezet. Veel daarvan zijn inmiddels gesloopt of omgebouwd tot restaurantjes. Want de garages waren notoir onveilig.
Dat werkt dus ook niet mee bij de hoeveelheid parkeerplekken in de Bijlmer.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 25 apr 2023, 12:47

Veel oude Bijlmerwijken zijn de afgelopen 20 jaar ook herontwikkeld richting laagbouw. En op zijn Amsterdams is daarbij een (veel te) lage parkeernorm gehanteerd met als gevolg dat de parkeerdruk te hoog is, vooral in de avond en in de weekenden. En dan krijg je dit. Reflex is dan weer om te pleiten voor parkeerregulatie door middel van betaald parkeren etc. En gevolg daarvan is dan weer dat vooral bezoekers de sjaak zijn en niet of minder op bezoek komen. En inderdaad zal een enkeling zijn eigen voertuig weg doen, maar ik vermoed dat dat vooral een kleine minderheid is.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 25 apr 2023, 16:45

Bewoners kunnen gewoon een parkeervergunning krijgen in Amsterdam :dontknow:

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 25 apr 2023, 17:32

Vinny schreef: di 25 apr 2023, 16:45 Bewoners kunnen gewoon een parkeervergunning krijgen in Amsterdam
"krijgen"? Het zal niet gratis zijn.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

sanderl
autoweg

Bericht door sanderl » di 25 apr 2023, 20:11

Het scheelt niet veel.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 25 apr 2023, 20:56

harry schreef: di 25 apr 2023, 17:32
Vinny schreef: di 25 apr 2023, 16:45 Bewoners kunnen gewoon een parkeervergunning krijgen in Amsterdam
"krijgen"? Het zal niet gratis zijn.
Je moet je vooral door bureauctratisch geneuzel heen worstelen, voor mijn oude adres geldt dit:
Gemeente Amsterdam schreef:Wachtlijst
De geschatte wachttijd voor een parkeervergunning is nu 2 maanden. Met een elektrische auto kunt u voorrang krijgen als u aan de voorwaarden voor een milieuparkeervergunning voldoet.

Kosten
Een parkeervergunning voor bewoners kost € 177,08 per 6 maanden. De eerste vergunningperiode kan korter of langer zijn dan 6 maanden. De kosten kunnen daardoor afwijken.

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » di 25 apr 2023, 21:02

In de Bijlmer zou het €30/6 maand worden.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 25 apr 2023, 21:05

Maar ten opzichte van wat je betaalt voor een parkeerplaats als je geen vergunning hebt: is het beide een schijntje. Een vergunning moeten ook armere werkenden kunnen betalen in ieder geval.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 25 apr 2023, 22:35

Schelpenpaadje schreef: di 25 apr 2023, 9:57 Aanleg van extra parkeerruimte kost een hoop geld en gaat ten koste van openbaar groen.
Op zichzelf een leuk gegeven dat de partijen die zich hier de meeste zorgen over maken zelden dit soort problemen zien als er een busbaan moet worden aangelegd waar eens per kwartier een streekbus overheen zoeft.
IIVQ schreef: di 25 apr 2023, 10:45
Ds79m schreef: di 25 apr 2023, 9:22
En wie moet dat betalen? De inwoner met een auto of álle inwoners, ook die zonder auto, via de gemeentelijke belastingen?
Iedereen ja. Net als de voorzieningen die ik al noemde, of de subsidies voor het plaatselijke theater, de politie-inzet bij de plaatselijke FC, de bijdrage aan de korfbalclub, het georganiseerde vuurwerk op sommige feestdagen, de nieuwe waterglijbaan in het zwembad, de organisatie van het Carnaval of de gemeentelijke nieuwjaarsreceptie. Dat is het idee van een maatschappij die het welzijn van iedereen zo veel mogelijk bevordert, dat er geld vloeit naar zaken van algemeen nut, ook als je het merendeel ervan zelf nooit gebruikt.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » di 25 apr 2023, 23:08

Ds79m schreef: di 25 apr 2023, 22:35
Schelpenpaadje schreef: di 25 apr 2023, 9:57 Aanleg van extra parkeerruimte kost een hoop geld en gaat ten koste van openbaar groen.
Op zichzelf een leuk gegeven dat de partijen die zich hier de meeste zorgen over maken zelden dit soort problemen zien als er een busbaan moet worden aangelegd waar eens per kwartier een streekbus overheen zoeft.
Kennelijk vinden deze partijen de maatschappelijke waarde van een busbaan die mensen vervoert groter dan van een parkeerterrein waar auto's toch vooral stilstaan ;)

Die busbaan mag volgens die partijen waar mogelijk vast ook een groene trambaan zijn :top:

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » wo 26 apr 2023, 7:30

Ds79m schreef: di 25 apr 2023, 22:35
IIVQ schreef: di 25 apr 2023, 10:45 En wie moet dat betalen? De inwoner met een auto of álle inwoners, ook die zonder auto, via de gemeentelijke belastingen?
Iedereen ja. Net als de voorzieningen die ik al noemde, of de subsidies voor het plaatselijke theater, de politie-inzet bij de plaatselijke FC, de bijdrage aan de korfbalclub, het georganiseerde vuurwerk op sommige feestdagen, de nieuwe waterglijbaan in het zwembad, de organisatie van het Carnaval of de gemeentelijke nieuwjaarsreceptie. Dat is het idee van een maatschappij die het welzijn van iedereen zo veel mogelijk bevordert, dat er geld vloeit naar zaken van algemeen nut, ook als je het merendeel ervan zelf nooit gebruikt.
Ik ben het niet met je oneens, maar het is aan de (gemeentelijke) overheid en dus uiteindelijk aan de kiezer om te bepalen welke zaken ze als algemeen nut zien en dus vanuit de héle maatschappij gefinancierd moeten worden (bijv. brandweer) en welke zaken (geheel of deels) door de eindgebruiker betaald moeten worden. Een zwembad is bijvoorbeeld ook niet gratis toegankelijk, en bij voetbalwedstrijden zegt men ook steeds meer "regel je eigen beveiliging" ipv op de politie te leunen.

In Amsterdam heeft een meerderheid van de inwoners gekozen voor een groep partijen die samen een akkoord hebben getekend dat de auto minder vrij baan geeft en de auto(parkeer)kosten meer internaliseert.
(En mijn mening: jammer dat ze niet ook meer busbanen aanleggen voor die 4xpu een bus)

Zou je dat anders willen, dan heb je in maart 2026 weer een kans om dat te veranderen. Heb je meer haast: bedenk een leuke leus, schilder die op een bord of laken en ga voor de stopera staan met veel medestanders.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 26 apr 2023, 11:10

Ik wil er wel op wijzen dat het OV in Amsterdam wel wat frequenter is dan hier gesuggereerd wordt en vaak rijden op gecombineerde bus- en trambanen ook meerdere lijnen. Een busbaan voor vier keer per uur een bus, dat is iets voor de randgemeenten, waarvan de aanleg en onderhoud ook betaald wordt door de provincie.