Infrastructuur in Amsterdam
Moderator: Moderatoren
-
- 2x2 autosnelweg
Re: Infrastructuur in Amsterdam
Ik weet niet hoe dit in alle gemeentes zit, en of dit ook voor loodgieters geldt, maar in mijn gemeente kunnen aannemers e.d. met een geldige reden op het gemeentehuis zo een tijdelijke ontheffing ophalen. Weet ik uit ervaring, met het stadhuis vlakbij. Een gemeente die dit beleid voert zou dit goed toegankelijk moeten maken door dit ook digitaal aan te bieden.
-
- 4x5 autosnelweg
Amsterdam. Digitale dienstverlening. Parkeren.
Goed geregeld!
En toen werd je wakker
Goed geregeld!
En toen werd je wakker

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- expressweg
-
- verkeersader
Op IJburg wordt het landhoofd aan het einde van de Pampuslaan - waar deze overgaat in de Muiderlaan - nu gesloopt.
Dat is best bijzonder, want op dat landhoofd heeft nooit een brug gelegen. Tot 2020 ging de weg nog gewoon rechtdoor over deze dam, terwijl het landhoofd al in de grond zat, onder het asfalt: https://www.google.com/maps/@52.3523695 ... ?entry=ttu
Wellicht de eerste infrastructuur in IJburg die als permanent bedoeld was en toch gesloopt wordt?
https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=64F63D57
Dat is best bijzonder, want op dat landhoofd heeft nooit een brug gelegen. Tot 2020 ging de weg nog gewoon rechtdoor over deze dam, terwijl het landhoofd al in de grond zat, onder het asfalt: https://www.google.com/maps/@52.3523695 ... ?entry=ttu
Wellicht de eerste infrastructuur in IJburg die als permanent bedoeld was en toch gesloopt wordt?
https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=64F63D57
-
- 4x3 autosnelweg

Laatst gewijzigd door Pino op vr 01 sep 2023, 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- verkeersader
Tsja. Ik vrees ook ernstig dat tram 26 aan capaciteitsproblemen gaat komen die niet meer oplosbaar zijn.Pino schreef: ↑do 31 aug 2023, 17:38Raar stukje IJburg is dat, waar ik door het gedraai tussen IJburglaan en de route naar Muiden ook standaard de oriëntatie een beetje verlies. Ik heb hier toch vrij sterk het idee dat hier bij de bouw van IJburg I niet goed is voorbereid op de uitbreidingsfase die nu de sloop noodzakelijk maakt. Terwijl die altijd al voorzien was. Zo ja "o ja, hier moet dan tóch een tram overheen". Had is trouwens al gezegd dat heel tram 26 veel beter een metro had kunnen zijn?
![]()
Ik snap ook nooit waarom de tram tussen Rietlandpark en Strandeiland aan de zuid- ipv de noordkant van de Piet Heijntunnel en IJburglaan is gelegd. Je had daarmee de rare onhandig diepliggende halte Rietlandpark en de rare bult van de weg eroverheen kunnen voorkomen, en de twee onhandige kruisingen tram-snelwegoprit.
Ik heb sowieso op IJburg wel vaker dat het stedenbouwkundig plan te veel op hoofdlijnen is gebleven, er zitten een paar rare missers in. Zo ook deze brug. Naast het eindeloze gezeur aan de zuidoostkant met de Nuonweg en uiteindelijk de Uyllanderbrug, die dan weer niet vanuit de Maxis of het Gooij bereikbaar is tenzij met een rare omweg. Het is allemaal een beetje ... slecht doordacht.
Ik snap nu ook niet waarom ze zo'n 400m trambaan al hebben aangelegd. Het lijkt mij zinniger om een ploeg trambaanbouwers in één keer alles aan te laten leggen ipv stukje voor stukje wat er de komende 4 jaar nog ongebruikt bij gaat liggen.
-
- 4x3 autosnelweg

Ik heb nog wel eens het idee dat de geschiedenis van tram 26 aan de zuidkant ligt op het Zeeburgereiland. Als het niet ligt op het in 2000 nog bestaande waterleidingterrein (huidige Sportheldenbuurt), dan in de vrije toegang naar de bediening van de Zeeburgertunnel. Dat daar absoluut geen belemmering mocht bestaan door bovenleiding ofzo.
-
- 2x3 autosnelweg
Wat nu tram 26 is was oorspronkelijk gepland als metro. De buis van de Piet Heintunnel is eigenlijk een metrobuis. En niet te vergeten dat stukje aanzet tot tunnel bij CS. Om van die lijn nu alsnog een metro te maken is gruwelijk duur wellicht onmogelijk.
-
- 4x3 autosnelweg
Die kosten hangen natuurlijk ook af van de voorvraag welk deel van de route je precies ondergronds zou willen brengen. De stukken bovengronds tussen het Bimhuis en de Piet Heintunnel zijn wellicht het probleem niet, evenmin als de Heermabrug. Op Zeeburgereiland bestaan toch al halve plannen om de situatie aan te passen. Zo vanaf Steigereiland (misschien het punt waar de tram naar middenop de IJburglaan gaat) zal het denk ik moeilijker worden om meer aan te bieden dan sneltram, maar dan heb je toch ook al flinke winst geboekt en belangrijke kruisingen met wegen weggenomen die zowel de capaciteit van de tram als van die wegen hinderen.
Het cruciale en ongetwijfeld duurste punt is en blijft rond Centraal, waar met stomme routering veel tijd en capaciteit verloren gaat. Hoe ze daar uitbouw naar metro onmogelijk hebben gemaakt ondanks eerder aangelegde aanzet - godsonmogelijk (en niet op zichzelf staand, zie Weesperplein)
Het cruciale en ongetwijfeld duurste punt is en blijft rond Centraal, waar met stomme routering veel tijd en capaciteit verloren gaat. Hoe ze daar uitbouw naar metro onmogelijk hebben gemaakt ondanks eerder aangelegde aanzet - godsonmogelijk (en niet op zichzelf staand, zie Weesperplein)
-
- autoweg

by peter_schoeber, on Flickr
en

by peter_schoeber, on Flickr
Met vriendelijke groet,
Peter Schoeber uit Remmerden
Peter Schoeber uit Remmerden
-
- expressweg
En dan te bedenken dat de lokale afdeling van ROVER het afwaarderen van het metroplan naar IJburg in een reguliere tramlijn jarenlang als een van haar grootste successen vierde. Met zulke vrienden heeft het OV geen vijanden meer nodig...Jackbauer1350 schreef: ↑do 07 sep 2023, 23:50 Wat nu tram 26 is was oorspronkelijk gepland als metro. De buis van de Piet Heintunnel is eigenlijk een metrobuis. En niet te vergeten dat stukje aanzet tot tunnel bij CS. Om van die lijn nu alsnog een metro te maken is gruwelijk duur wellicht onmogelijk.
-
- autoweg
-
- 4x3 autosnelweg
Pure gok: menselijke maat, sociale veiligheid, meer haltes (dus minder ver lopen van/naar het opstappunt).
-
- verkeersader
Het verschil tussen metro en (snel)tram in Nederland is juridisch, en een metro mág geen gelijkvloerse overwegen en -paden hebben. Naast het niveau van beveiliging is dat het grootste verschil. De sneltram naar Amstelveen was ten zuiden van Zuid een tramlijn, ten noordoosten daarvan een stadsspoorweg.
Het voordeel van metro is dat die veel harder kan rijden, waar een tram, in principe, binnen de bebouwde kom aan 50 km/h gehouden is, zélfs op vrije baan, al is daar met wat trucerij wat aan te doen.
Het praktische verschil is vooral dat metrovoertuigen veel groter zijn en door de eis tot ongelijkvloersheid én de grotere boogstralen de baan véél duurder wordt, zeker bij het inpassen in een bestaande stad. Bij een stuk als de Piet Heintunnel ben je tóch al iets lastigs aan het bouwen en is het verschil veel kleiner.
Maar ook bij IJburg was het relatief makkelijk geweest, dat bestaat uit letterlijk opgespoten zand. Graaf er weer een sleuf in, vaar tunneldelen in en klaar.
Dit was m.i. een ideaal project geweest voor een lichte metro, vergelijkbaar met de VAL uit Lille of de TAU uit Luik, of desnoods de metro van Charleroi, maar ik kan me heel goed voorstellen dat op het moment van besluitvorming dit politiek onhaalbaar was (de geldnood van de stad was écht veel erger dan nu, en alle metrobouwproblemen waren nog veel te vers en bovendien werd tegelijkertijd de NZL gebouwd. Dit was toch een ander project geweest, met vrijwel geen omwonenden in het betreffende gebied.
Het voordeel van metro is dat die veel harder kan rijden, waar een tram, in principe, binnen de bebouwde kom aan 50 km/h gehouden is, zélfs op vrije baan, al is daar met wat trucerij wat aan te doen.
Het praktische verschil is vooral dat metrovoertuigen veel groter zijn en door de eis tot ongelijkvloersheid én de grotere boogstralen de baan véél duurder wordt, zeker bij het inpassen in een bestaande stad. Bij een stuk als de Piet Heintunnel ben je tóch al iets lastigs aan het bouwen en is het verschil veel kleiner.
Maar ook bij IJburg was het relatief makkelijk geweest, dat bestaat uit letterlijk opgespoten zand. Graaf er weer een sleuf in, vaar tunneldelen in en klaar.
Dit was m.i. een ideaal project geweest voor een lichte metro, vergelijkbaar met de VAL uit Lille of de TAU uit Luik, of desnoods de metro van Charleroi, maar ik kan me heel goed voorstellen dat op het moment van besluitvorming dit politiek onhaalbaar was (de geldnood van de stad was écht veel erger dan nu, en alle metrobouwproblemen waren nog veel te vers en bovendien werd tegelijkertijd de NZL gebouwd. Dit was toch een ander project geweest, met vrijwel geen omwonenden in het betreffende gebied.
Laatst gewijzigd door IIVQ op zo 10 sep 2023, 8:39, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- expressweg

-
- verkeersader
Daar was ik me niet bewust van.
Ik lees nu dat men op 50000 inwoners plant.
Aan de ene kant kan je dat vergelijken met Amsterdam Zuidoost (90k inwoners)ndat 2 metrolijnen en 4 treinstations aan 2 spoorlijnen heeft.
Aan de andere kant ook met Amstelveen, met 90k inwoners, dat het ook met een tramlijntje moet doen. Maar dat heeft dan wel weer een snelweg middendoor, een grotere stroomweg dwarsover en nog een paar hoogfrequente buslijnen die het met de 4 windstreken bedient. Dat heeft IJburg allemaal niet, al komt er een veel betere OV-verbinding met het oosten.
We gaan zien of het voldoende is.
Ik lees nu dat men op 50000 inwoners plant.
Aan de ene kant kan je dat vergelijken met Amsterdam Zuidoost (90k inwoners)ndat 2 metrolijnen en 4 treinstations aan 2 spoorlijnen heeft.
Aan de andere kant ook met Amstelveen, met 90k inwoners, dat het ook met een tramlijntje moet doen. Maar dat heeft dan wel weer een snelweg middendoor, een grotere stroomweg dwarsover en nog een paar hoogfrequente buslijnen die het met de 4 windstreken bedient. Dat heeft IJburg allemaal niet, al komt er een veel betere OV-verbinding met het oosten.
We gaan zien of het voldoende is.
-
- 2x5 autosnelweg
De start van de afsluiting van de Korte Muiderweg is nu uitgesteld naar begin 2024.Jackbauer1350 schreef: ↑ma 17 apr 2023, 8:58Binnenkort zal het wel drukker worden wanneer de Korte Muiderweg voor een periode op slot gaat.
Overigens krijgt de Leeuwenveldseweg ook nog een opknapbeurt.
https://www.amsterdam.nl/projecten/kort ... nrichting/
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- 2x3 autosnelweg
-
- verkeersader
Die weg is straks niet meer de hoofdtoegangsweg van Weesp vanaf de A9, dat is dan de Waterlinie en die is wel grotendeel 80 km/h.
-
- 2x3 autosnelweg
Ja, maar waarom kan/mag deze weg dan niet 'gewoon' een Vmax van 60 km/h hebben zoals gebruikelijk is voor bubeko ETW's? Welke 'logica' is er om van de standaard/richtlijn af te wijken?
-
- verkeersader
Geen idee.
Gemeente Amsterdam he? Die is niet zo gewend aan bubeko-wegen ;-) (Dat is onzin, deze plannen lagen er al voor dit gemeente Amsterdam werd)
Gemeente Amsterdam he? Die is niet zo gewend aan bubeko-wegen ;-) (Dat is onzin, deze plannen lagen er al voor dit gemeente Amsterdam werd)
-
- 2x3 autosnelweg
Had eigenlijk verwacht dat de komgrens wel verlegd zou worden naar iets voorbij de Vechtstroomlaan of iets dergelijks. De grens ligt nu thv het Aartje de Voseiland.
Binnen de kom wordt de weg 30 km/u. Ook bezopen, het blijft een ontsluitingsweg.
Voor verkeer van en naar bedrijvengebied Nijverheidslaan is het via de Korte Muiderweg/Weesperweg de kortse route naar de A1. Daar komt aardig wat verkeer, er zit o.a. een bouwmarkt en een GAD scheidingsstation.
Vanaf die zijde van Weespersluis ook want het is vrij lastig om dwars door die wijk heen naar de andere kant te rijden (ook niet eens mogelijk dacht ik)
Binnen de kom wordt de weg 30 km/u. Ook bezopen, het blijft een ontsluitingsweg.
Voor verkeer van en naar bedrijvengebied Nijverheidslaan is het via de Korte Muiderweg/Weesperweg de kortse route naar de A1. Daar komt aardig wat verkeer, er zit o.a. een bouwmarkt en een GAD scheidingsstation.
Vanaf die zijde van Weespersluis ook want het is vrij lastig om dwars door die wijk heen naar de andere kant te rijden (ook niet eens mogelijk dacht ik)
-
- verkeersader
Er komt één mogelijkheid (buiten de Korte Muiderweg en Waterlinie) maar het is nog niet duidelijk of die algemeen toegankelijk wordt of toch bus-only.
Industrieterrein Nijverheidslaan wordt ook steeds meer woongebied.
Industrieterrein Nijverheidslaan wordt ook steeds meer woongebied.
-
- stadsweg
Er is inmiddels wat meer nieuws opgedoken over de S114 en zijn updates. Er is een compleet plan geschreven over het ongelijkvloers maken van de IJburglaan/Zuiderzeeweg. Ook de aansluiting van de A10 kruist niet meer met de trambaan. De trambaan krijgt namelijk een nieuw tracé, de IJburglaan wordt voorzien van een smaller profiel (van 160 naar 110 meter breed). De Enneus Heermabrug krijgt een verdubbeling naar 2x2 rijstroken.
Er zijn een viertal mogelijke oplossingen;
- Scenario 0+ - Een paar opstelstroken toevoegen aan het kruispunt maar verder geen grote wijzigingen. Dit scenario wordt in de berekeningen onderuit gehaald omdat zowel de afrit van de A10 alsook het kruispunt binnen 10 jaar niet meer voldoet qua doorstroomeisen.
- Scenario 1- - Overkapping van 170 meter, waarbij de Piet Hein tunnel verlengd wordt met een verdiepte ligging en de overkapping.
- Scenario 1 - Overkapping van 249 meter, waarbij de Piet Hein tunnel verlengd wordt met een verdiepte ligging en de overkapping.
- Scenario 2 - Autotunnel van 600 meter, waarbij de Piet Hein tunnel verlengd wordt met een verdiepte ligging en de overkapping.
In alle gevallen krijgt de Zuiderzeeweg een halve haarlemmermeeraansluiting op de IJburglaan. Scenario 1- lijkt op dit moment het voorkeurscenario te zijn. In de plannen wordt ook gesproken om de Zuiderzeeweg over de Amsterdamse brug te sluiten voor het autoverkeer zodat er maximaal van de Piet Hein tunnel gebruik gemaakt wordt. De afstroom aan de stadskant van deze tunnel is echter onvoldoende waardoor er regelmatig gedoseerd wordt voor de tunnel. Daar heb ik nog geen plannen voor gezien.

Nota van uitgangspunten: https://www.amsterdam.nl/projecten/zeeb ... s_17263117
Er zijn een viertal mogelijke oplossingen;
- Scenario 0+ - Een paar opstelstroken toevoegen aan het kruispunt maar verder geen grote wijzigingen. Dit scenario wordt in de berekeningen onderuit gehaald omdat zowel de afrit van de A10 alsook het kruispunt binnen 10 jaar niet meer voldoet qua doorstroomeisen.
- Scenario 1- - Overkapping van 170 meter, waarbij de Piet Hein tunnel verlengd wordt met een verdiepte ligging en de overkapping.
- Scenario 1 - Overkapping van 249 meter, waarbij de Piet Hein tunnel verlengd wordt met een verdiepte ligging en de overkapping.
- Scenario 2 - Autotunnel van 600 meter, waarbij de Piet Hein tunnel verlengd wordt met een verdiepte ligging en de overkapping.
In alle gevallen krijgt de Zuiderzeeweg een halve haarlemmermeeraansluiting op de IJburglaan. Scenario 1- lijkt op dit moment het voorkeurscenario te zijn. In de plannen wordt ook gesproken om de Zuiderzeeweg over de Amsterdamse brug te sluiten voor het autoverkeer zodat er maximaal van de Piet Hein tunnel gebruik gemaakt wordt. De afstroom aan de stadskant van deze tunnel is echter onvoldoende waardoor er regelmatig gedoseerd wordt voor de tunnel. Daar heb ik nog geen plannen voor gezien.

Nota van uitgangspunten: https://www.amsterdam.nl/projecten/zeeb ... s_17263117
-
- 4x3 autosnelweg
Ik zie het in de verschillende plannen heen bewegen dat afslaan van de Piet Heintunnel naar de Zuiderzeeweg niet langer mogelijk zal zijn. Dat geeft dan de ruimte benodigd om de tunnel te verlengen naar de andere kant van dat plein en de tram over te laten steken naar de noordkant. Maar het betekent ook dat de verbinding tussen delen Zeeburgereiland (Sluisbuurt in het bijzonder) en de centrale stad niet via de tunnel zou kunnen. Dan kun je niet ook de Amsterdamsebrug afsluiten.
In het algemeen interessante plannen!
In het algemeen interessante plannen!
-
- 2x2 autosnelweg

Wat mij ook opvalt in deze schets is het aantal keren dat de tramlijn de rijbaan moet oversteken:
Kennelijk ziet men geen kans om de op- en afritten van de A10 ongelijkvloers te kruisen. Dan is het logisch om de trambaan ter plaatse naar de noordzijde van de IJburglaan te verplaatsen. Hierdoor kan ook de opstelplaats gemakkelijker verplaatst.
Aan de westkant gebeurt de oversteek naar de noordzijde al ten westen van de Zuiderzeeweg, wat mij op zich goed lijkt.
Waarom blijft de trambaan in dit ontwerp aan de noordzijde van de IJburglaan tot over de Heermabrug, om dan volledig over te steken naar de bestaande halte Steigereiland en weer terug te gaan naar de middenberm?
Is het niet handiger om de halte Steigereiland in de middenberm of aan de noordzijde te plaatsen? Met de verdubbeling van het aantal rijstroken zal er toch al wat gedaan moeten worden voor de oversteekbaarheid van de IJburglaan voor voetgangers...
Met net wat meer ruimte was er (zelfs voor minder geld) veel méér mogelijk geweest langs deze verkeersas.
-
- 4x3 autosnelweg
Tja, hoe zou je die aansluiting volledig willen maken? Je wilt twee rijstroken behouden in de richting tunnel <-> A10, dus dan moet je verbreden aan de kant van de tunnel of een halfklaverblad maken voorbij de kruising. Voor het laatste is geen ruimte. Het eerste lijkt me bouwkundig ook lastig, zeker in de richting stad-uit die klem zit tussen de rijbaan stad-in en de trambuis van de tunnel.Schelpenpaadje schreef: ↑do 05 okt 2023, 16:22 Dat er kennelijk onvoldoende ruimte is voor een volledige aansluiting is echt een stedenbouwkundige misser.
Als je het dan over stedenbouwkundige missers hebt, wat had er anders moeten worden gedaan? Bij de bouw van de tunnel en nog lang daarna was dit volkomen leeg gebied, dus voorbereiden op ongelijkvloers zie ik niet zo. Hadden ze de Sportheldenbuurt zonder het hoekje Mary vd Sluisstraat/Kees Broekmanstraat moeten ontwerpen om wel ruimte te behouden voor een halfklaverblad?
Dus ja, dit is niet ideaal, maar ik denk dat de onderdoorgang zo’n grote verbetering geeft dat ik het verlies van die afslag wel aan zal kunnen.
Ik geloof dat de keuze voor de opstelplaats leidend is geweest hier. Er waren denk ik wel mogelijkheden geweest voor een ongelijkvloerse passage van de A10-lussen, maar dat zal niet verder onderzocht zijn doordat er andere redenen waren voor verplaatsing naar de noordkant. Het maakt je vraag over de gang van zaken op Steigereiland niet minder valide.Wat mij ook opvalt in deze schets is het aantal keren dat de tramlijn de rijbaan moet oversteken:
Kennelijk ziet men geen kans om de op- en afritten van de A10 ongelijkvloers te kruisen. Dan is het logisch om de trambaan ter plaatse naar de noordzijde van de IJburglaan te verplaatsen. Hierdoor kan ook de opstelplaats gemakkelijker verplaatst.
Vraag op zichzelf: als er een nieuwe fiets/voetgangersbrug moet komen naast de Heermabrug, betekent dat dat ze de brug 2x2 gaan maken? Want als je alleen maar de tram van zuid naar noord wilt verplaatsen, heb je geen nieuwe fietsbrug nodig?
-
- 4x5 autosnelweg
Ze hadden vooral moeten bedenken dat als je IJburg en Zeeburg volbouwt met woningen met een enorme stedelijke dichtheid je ook te maken hebt met veel mensen die de auto gaan pakken (en overigens ook veel mensen die straks met de tram gaan reizen).wat had er anders moeten worden gedaan?
Men had dus in een eerder stadium al rekening moeten houden met het optimaliseren van de infrastructuur. Of eigenlijk had men in de jaren 2000 al wat dingen anders moeten doen, zoals de tramlijn al bij voorbaat aan de andere kant van de IJburglaan leggen zodat die niet conflicteert met de op- en afritten naar de A 10.
Toen Zeeburg nog een woestijn was had men alle gelegenheid om wat aan de infrastructuur te doen, maar nu zit je met het feit dat veel al volgebouwd is en dat maakt optimalisatie lastiger. Ja, had dan gewoon je computermodel met verkeersberekeningen eens nagekeken in plaats van het naïef-idealistische: 'oh iedereen die meer dan 5 ton voor een tweekamerappartement uitgeeft gaat toch wel lopend of met de fiets naar zijn werk, dus waarom zouden we eigenlijk werk maken van een fatsoenlijke ontsluiting en anders gaan ze maar in Bloemendaal of Blaricum wonen' mentaliteit.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 4x3 autosnelweg
Dit speelde al in de jaren ‘90 toen ze de tunnel ontwierpen. En daar was al genoeg om te doen, met veel mensen die het maar onnodig vonden, aanzuigende werking op autoverkeer etc. De aanleg vond plaats in een tijd dat IJburg nog hoofdzakelijk op tekentafels rondwaarde. Of de tweede fase van IJburg ooit nodig zou zijn - niemand die het wist. Zelfde voor noodzaak van hoogbouw op Zeeburgereiland. Over dat laatste liepen zelfs vijf jaar terug nog de nodige discussies. Het middenin de economisch moeilijke tijd van rond 2012 überhaupt van de grond laten komen van de Sportheldenbuurt had al best wat voeten in de aarde. Dus toen alvast, omdat het toen nog makkelijk kon, even de trambaan van zuid naar noord verplaatsen, ik denk niet dat daar geld voor was. Maar het is tegelijkertijd natuurlijk de tragiek van het geheel dat tram 26 gewoon een metro had moeten zijn en dat geldgebrek begin jaren ‘90 nu nog steeds zo’n schaduw achterlaat.Vinny schreef: ↑do 05 okt 2023, 20:07 Men had dus in een eerder stadium al rekening moeten houden met het optimaliseren van de infrastructuur. Of eigenlijk had men in de jaren 2000 al wat dingen anders moeten doen, zoals de tramlijn al bij voorbaat aan de andere kant van de IJburglaan leggen zodat die niet conflicteert met de op- en afritten naar de A 10.
Dat maakt het verwijt naar mijn gevoel wat goedkoop. Punt wat wel blijft is dat het me verbaast dat ze bij aanleg van de tunnel niet de tram in de noordbuis hebben gelegd en aan de noordkant van de IJburglaan hebben neergelegd. Vermoed iets met de waterleiding en het bedieningshuis van de Zeeburgertunnel, maar het had nu een hoop kunnen schelen.
-
- 2x2 autosnelweg
De misser is dat er te dicht op de weg is gebouwd voor een halfklaverblad.Pino schreef: ↑do 05 okt 2023, 19:55Tja, hoe zou je die aansluiting volledig willen maken? Je wilt twee rijstroken behouden in de richting tunnel <-> A10, dus dan moet je verbreden aan de kant van de tunnel of een halfklaverblad maken voorbij de kruising. Voor het laatste is geen ruimte. Het eerste lijkt me bouwkundig ook lastig, zeker in de richting stad-uit die klem zit tussen de rijbaan stad-in en de trambuis van de tunnel.Schelpenpaadje schreef: ↑do 05 okt 2023, 16:22 Dat er kennelijk onvoldoende ruimte is voor een volledige aansluiting is echt een stedenbouwkundige misser.
Als je het dan over stedenbouwkundige missers hebt, wat had er anders moeten worden gedaan? Bij de bouw van de tunnel en nog lang daarna was dit volkomen leeg gebied, dus voorbereiden op ongelijkvloers zie ik niet zo. Hadden ze de Sportheldenbuurt zonder het hoekje Mary vd Sluisstraat/Kees Broekmanstraat moeten ontwerpen om wel ruimte te behouden voor een halfklaverblad?
En dat er tussen het kruisingsvlak met de Zuiderzeeweg en de versmalling in de toerit naar de Piet Hein tunnel maar 200 meter zit, wat te weinig is voor een fatsoenlijke toerit/afrit inclusief in-/uitvoeger.
Precies.Dus ja, dit is niet ideaal, maar ik denk dat de onderdoorgang zo’n grote verbetering geeft dat ik het verlies van die afslag wel aan zal kunnen.
Ik geloof dat de keuze voor de opstelplaats leidend is geweest hier. Er waren denk ik wel mogelijkheden geweest voor een ongelijkvloerse passage van de A10-lussen, maar dat zal niet verder onderzocht zijn doordat er andere redenen waren voor verplaatsing naar de noordkant. Het maakt je vraag over de gang van zaken op Steigereiland niet minder valide.Wat mij ook opvalt in deze schets is het aantal keren dat de tramlijn de rijbaan moet oversteken:
Als er toch aan de IJburglaan wordt gesleuteld dan zou dat toch slimmer moeten kunnen. Wel extra rijstroken toevoegen, maar tegelijk weer afbreuk doen aan de capaciteit door de tram meerdere slingers te laten maken.
Zoals ik het begrijp maakt die fiets/voetgangersbrug het mogelijk de IJburglaan te verbreden naar 2x2 tot minimaal de eerste kruising op Steigereiland.Vraag op zichzelf: als er een nieuwe fiets/voetgangersbrug moet komen naast de Heermabrug, betekent dat dat ze de brug 2x2 gaan maken? Want als je alleen maar de tram van zuid naar noord wilt verplaatsen, heb je geen nieuwe fietsbrug nodig?
Overigens typisch dat er een fietsbrug wordt gebouwd om de auto meer ruimte te geven. Binnen het Amsterdamse beleid zou je verwachten dat ze eerder zouden investeren in een nieuwe kruisende tramlijn voor IJburg of Zeeburg. Tram 26 is een succes maar niet iedereen hoeft richting Centraal.