boe! schreef:Coen Tunnel schreef:boe! schreef:Coen Tunnel schreef:Ik heb me er maar verder niet mee bemoeid
Je bent je post van 7 oktober 11.49 uur in dat topic alweer vergeten?
Het woordje 'verder' gemist? Nadat de discussie uit de hand liep heb ik me er inderdaad niet meer mee bemoeid.
Ik ook niet, maar wij stonden wel aan de basis van die discussie. Ik met de eerste reactie en jij door nog wat olie op het vuur te gooien door mijn reactie te promoveren naar 'aanval' op Sven. Dat lijk je nu enigszins te negeren.
Laat ik het zo zeggen dat ik jou reactie richting Sven op z'n minst wat zeikerig vond. Niet bepaald netjes in ieder geval. Dat viel me van jou tegen, want ik ben toch beter van je gewend.
Maar om mij nu te betichten van olie op het vuur gooien in deze... Ik nam het voor Sven op, meer niet.
boe! schreef:Ik ben het met je eens dat ik mede-forummers nog wel eens tegen de haren in strijk en dat ik nog wel een een knuppel in het hoenderhok gooi. Dat is niet persoonlijk bedoeld (ik heb bijvoorbeeld niets tegen Sven), maar is puur inhoudelijk.
Fijn dat dat duidelijk is, maar begrijp ook dat je niet hoeft te verwachten dat nieuwe jonge forummers niet alles weten.

Daardoor kwam het voor mij (en zo te zien ook voor sommige anderen) nogal aanvallend over richting Sven, ook al is het niet zo bedoeld.
Davy schreef:Mwah soms worden ideeën/denkwijzes die niet helemaal stroken met het "forumklimaat" hier toch wel genadeloos afgekraakt hoor. Zelf al genoeg meegemaakt, vaak negeert men ook dan gegeven tegenargumenten en blijft men in het eigen gelijk hangen, ook als men er niks vanaf weet zoals nu ook weer voor de zoveelste keer in de NMBS draad.
Dat zal onder andere naar mij gericht zijn, en daar heb je een punt. Of ik er niks van af weet, mwa... ik heb jarenlang met de trein door heel Europa gereisd en destijds ook aardig wat in België. En dan constateer ik dat er ook veel beter en moderner kan, omdat men op veel vlakken nog ontzettend achter loopt. Tel daar bij op dat staken sowieso al een fenomeen is dat van mij als Nederlander niet veel sympathie kan krijgen, en ja, daar is mijn ongenuanceerde reactie. Dat is niet om het goed te praten, wel om het uit te leggen. Verder: ik zou niet stellen dat anderen er 'niks vanaf weten'. Dat weet je simpelweg niet. Iemand als Ds79m die ook kritisch is woont ook al jaren in België en zal heus wel weten wat er speelt - dat hij een andere mening is toegedaan dan jij betekent niet dat hij er niks vanaf weet.
Overigens speelt hetzelfde als de discussie over Oost-Europeanen/Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs gaat, maar dan de andere kant op.
Wat ook beter kan vanuit de moderatoren toe is de omgang naar nieuwe gebruikers toe, misschien niet helemaal vertrouwd op internetfora, als ze bijvoorbeeld een oud topic bovenhalen of ergens op een verkeerde plek wat posten. Bepaalden hebben dan de neiging om meteen streng met het vingertje te gaan zwaaien i.p.v. er even vriendelijk op te wijzen en zo iemand op weg te helpen.
Dat kan inderdaad soms beter. Daar ligt ook een taak voor de moderatoren.
Mark schreef:Ik denk dat het van tijd tot tijd goed is dat er een topic als dit er is en dat er over gesproken wordt. Een stukje (zelf)reflectie kan immers geen kwaad. Echter denk ik ook dat verandering vanuit de forumgebruikers zelf zou moet komen. Als ik denk vanuit de rol van forumbeheerder: wij kunnen 1001 regels schrijven en modereren tot in het oneindige, maar aan persoonlijkheden kunnen wij niks veranderen. Als wij met z'n allen willen dat het forum een betere plek wordt, dan moet je daar met z'n allen voor zorgen. Tel bijvoorbeeld even tot 10 voordat je een 'zure reactie' post. Of probeer je in te denken hoe een bericht over komt naar een andere gebruiker. Al met al zou je kunnen zeggen: 'een beter forum begint bij jezelf'.
Goed geschreven en mooi verwoord!