geheel mee eens. Er begon eens een nieuweling met een extra topic over futuristisch wegvervoer of iets dergelijks, een combinatie van onderwerpen over autonoom rijden, elektrische/duurzame brandstof, dat soort dingen. Ik schreef er een heel verhaal onder dat dat topic wat mij betreft niets toevoegde omdat we voor elk specifiek deel al een topic hadden en dat het onderwerp daar al vaak te breed bleek. Vervolgens was die persoon zeer op z'n teentjes getrapt dat ik hem 'finaal afmaakte' of iets dergelijks, daar stak een moderator toen wel een stokje voor. Dat soort dingen zijn een voorbeeld van hoe je als serieuze forummer de aantijging krijgt offensief te zijn, want het persoonsgevoel is dan opeens belangrijker dan het nut van het forum en zijn inhoud.
Wat mij betreft is het een valkuil om een pittige discussie als offensief/bashing te gaan labelen, want ik ken wel fora waar je gewoon weggepest of geband wordt als je het verkeerde zegt. Dat is hier zeerzeker niet het geval. Ik vind dat je dan moet zeggen waar het op staat: zodra iemand ad hominem of een andere persoonlijk aspect betrekt gaat hij over de schreef, maar dat is nog wel een paar stappen van bashing. Als iemand een onhandige uitspraak kaatst moet hij de bal verwachten dat er verschillende mensen overheen gaan vallen, dat is in elke setting zo (voetbalkantine, societeit, rokersruimte, noem maar op). Je ziet ook niet daar opeens mensen roepen 'hee je hoeft me niet te bashen!' want hoe gek zou dat staan? Nee, daar pak men z'n verlies en verandert snel van onderwerp.
Davy schreef:Wat ik dus zei, en de NMBS-draad is er een zeer mooi voorbeeld van: inhoudelijke argumenten worden meest genegeerd en men blijft in de populaire oneliners hangen, overtuigd van het eigen gelijk zonder iets van de echte situatie af te weten. Dan is discussie voeren zinloze tijdverspilling en gooi ik dus nu maar eens met een oneliner terug.
Het tweede deel van je post sta ik wel achter: sommigen hier hebben er inderdaad een handje van weg om meteen de belerende schoolmeester uit te hangen met de "google het maar" riedeltje. Zeer irritant vind ik dat.
Ik herken me wel in dat verhaal, maar ik vind de tegenstrijdigheid hiervan soms ook wat moeilijk. Enerzijds is het vervelend dat een leek zaken beweert die onwaar of ongeinformeerd zijn, maar tegelijkertijd is de schoolmeest/google-maar ook niet gewenst. Tja wat wil je dan precies?