Kilometerheffing voor vrachtverkeer in Nederland
Moderator: Moderatoren
-
Durashift
- expressweg
Re: Kilometerheffing voor vrachtverkeer in Nederland
Evofenedex houdt a.s. donderdag (29 januari) een webinair over de invoering van de vrachtwagenheffing.
Voor wie interesse heeft, aanmelding ook voor niet leden, als ik het goed begrijp.
https://www.evofenedex.nl/evenementen/w ... genheffing
Voor wie interesse heeft, aanmelding ook voor niet leden, als ik het goed begrijp.
https://www.evofenedex.nl/evenementen/w ... genheffing
-
Jeroen
- 2x2 autosnelweg
Dan ben je wel erg naïef. Controle op het transport is sowieso al erg beperkt in Nederland en ik heb er weinig vertrouwen in dat het ILT met de invoering van de heffing ineens een hoop extra mensen aan gaat nemen voor de handhaving. De echte boefjes gaan het toch wel proberen te omzeilen.Coen Tunnel schreef: di 30 dec 2025, 16:04Zet ze bij de grenzen en op snelwegen tussen grote steden neer, en ik denk dat je 80-90% van het vrachtverkeer wel afdekt. Plus de mobiele camera's erbij, en forse boetebedragen voor als je de vrachtwagenheffing niet in orde hebt, en dan denk ik dat de kans best klein is dat iemand zal proberen om ermee te sjoemelen of er onderuit te komen.Durashift schreef: wo 10 dec 2025, 23:30Controle op het voldoen van de vrachtwagenheffing gaat gebeuren met 61 portalen en zo'n 30 mobiele camera's door ons land. Klinkt mij niet als veelomvattend?
-
Durashift
- expressweg
Nou.. met die code95 trainingen gaat het goed; heb er dit jaar al twee genoten en heb de 35 uur op zak. Op naar de medische keuring.Durashift schreef: za 07 jun 2025, 22:17 (..)
Ik ben benieuwd hoe het bij ons straks zal gaan, met het inbouwen van de on-board tol unit. Hebben ze dus een jaar de tijd voor..ruim 70 voertuigen. Hopelijk wordt het niet (weer) een aller laatst moment gebeuren, zoals het laatst met de code95 bijscholing was.![]()
Voor de OBU's van de vrachtwagenheffing is men nog bezig met een externe partij voor inbouw.. zit nog in de projectfase, begreep. De intentie is er wel om e.e.a voor de drukke seizoensperiode te regelen.. (maar dat word al kort dag, denk ik).
Wel jammer, want mijn werkauto is aardig (technisch) kaduuk momenteel dus alle gelegenheid om zo'n OBU in te bouwen, d8 ik (als de motorcomputer toch al vervangen moest worden..).
-
Jeroen
- 2x2 autosnelweg
-
Thom
- verkeersader
Op de A4 Zandvliet > Markiezaat is onlangs een groot wit bord geplaatst voor de vrachtwagentol. Dwars over het bord een gele strip met de ingangsdatum 01-07-2026.
-
Chris
- Moderator
https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/181 ... se-n-wegen
Je ziet ook links en rechts berichten in de media dat politici er nu pas achter komen dat er een vrachtwagenheffing wordt ingevoerd. Dit soort zorgen waren er vanaf het begin al en zijn ook geanalyseerd. Er is daardoor ook een netwerk vastgelegd van N-wegen op uitwijkroutes waar de vrachtwagenheffing ook geldt. In Zeeland overigens niet. Er is wel een heel plan opgesteld om uitwijk door vrachtverkeer te gaan monitoren.
Het wegennet waarop de vrachtwagenheffing gaat gelden is zorgvuldig vastgesteld op basis van onderzoek en na overleg met de wegbeheerders (waterschappen, gemeenten, provincies en Rijkswaterstaat), werkgroepen en commissies van de Unie van Waterschappen (UvW), de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en het Interprovinciaal Overleg (IPO). Uit modelresultaten volgt dat er naar verwachting geen substantiële uitwijk zal optreden. Toch blijven er zorgen over negatieve gevolgen als er desondanks uitwijk zou plaatsvinden. Daarom is ook in de wet de monitoring van de uitwijk vastgelegd.
https://www.vrachtwagenheffingsbeleid.n ... genheffing
In Zeeland ligt het concept van 'doorgaand vrachtverkeer' sowieso wel gevoelig (zie ook het 'Hoefijzermodel' en de N57, N59), al is het discutabel in hoeverre dit echt een probleem is. Niet elke vrachtwagen - ook met buitenlands kenteken - is doorgaand verkeer dat via de A4 zou horen te rijden. Maar lijkt wel zo ervaren te worden. 1.000 of een paar duizend vrachtwagens per dag op belangrijke N-wegen komt op veel plekken in Nederland voor, ook zonder de vrachtwagenheffing al.
Vaak wordt een beeld geschetst van vrachtverkeer met een lokale bestemming dat niet meer de realiteit is. Zoals dat het vooral om bevoorrading van supermarkten of een bedrijventerrein gaat. Maar ook in de bouw, GWW en niet te vergeten de agrarische sector (en in Zeeland de visserij) wordt zeer veel vrachtverkeer gegenereerd, ook op het niveau van N-wegen.
Je ziet ook links en rechts berichten in de media dat politici er nu pas achter komen dat er een vrachtwagenheffing wordt ingevoerd. Dit soort zorgen waren er vanaf het begin al en zijn ook geanalyseerd. Er is daardoor ook een netwerk vastgelegd van N-wegen op uitwijkroutes waar de vrachtwagenheffing ook geldt. In Zeeland overigens niet. Er is wel een heel plan opgesteld om uitwijk door vrachtverkeer te gaan monitoren.
Het wegennet waarop de vrachtwagenheffing gaat gelden is zorgvuldig vastgesteld op basis van onderzoek en na overleg met de wegbeheerders (waterschappen, gemeenten, provincies en Rijkswaterstaat), werkgroepen en commissies van de Unie van Waterschappen (UvW), de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en het Interprovinciaal Overleg (IPO). Uit modelresultaten volgt dat er naar verwachting geen substantiële uitwijk zal optreden. Toch blijven er zorgen over negatieve gevolgen als er desondanks uitwijk zou plaatsvinden. Daarom is ook in de wet de monitoring van de uitwijk vastgelegd.
https://www.vrachtwagenheffingsbeleid.n ... genheffing
In Zeeland ligt het concept van 'doorgaand vrachtverkeer' sowieso wel gevoelig (zie ook het 'Hoefijzermodel' en de N57, N59), al is het discutabel in hoeverre dit echt een probleem is. Niet elke vrachtwagen - ook met buitenlands kenteken - is doorgaand verkeer dat via de A4 zou horen te rijden. Maar lijkt wel zo ervaren te worden. 1.000 of een paar duizend vrachtwagens per dag op belangrijke N-wegen komt op veel plekken in Nederland voor, ook zonder de vrachtwagenheffing al.
Vaak wordt een beeld geschetst van vrachtverkeer met een lokale bestemming dat niet meer de realiteit is. Zoals dat het vooral om bevoorrading van supermarkten of een bedrijventerrein gaat. Maar ook in de bouw, GWW en niet te vergeten de agrarische sector (en in Zeeland de visserij) wordt zeer veel vrachtverkeer gegenereerd, ook op het niveau van N-wegen.
-
Thom
- verkeersader
Het betreffende bordThom schreef: vr 20 feb 2026, 22:32 Op de A4 Zandvliet > Markiezaat is onlangs een groot wit bord geplaatst voor de vrachtwagentol. Dwars over het bord een gele strip met de ingangsdatum 01-07-2026.

-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Waarom is de A31 (als denk ik enige snelweg naast een paar km A270) niet tolplichtig ? Nu wordt de N31-A31-N31 een mooi alternatief voor de tolplichtige A7.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
NWH
- verkeersader
Het is inderdaad wel bijzonder dat de A31 hierbuiten valt. Heeft de provincie Friesland hier meer zeggenschap over dan over de andere snelwegen in Friesland?
De N33 is overigens ook vrij van tolheffing. Het lijkt me dat hier, zeker op het stuk van en naar de Eemshaven, redelijk wat vrachtverkeer zal rijden.
De N33 is overigens ook vrij van tolheffing. Het lijkt me dat hier, zeker op het stuk van en naar de Eemshaven, redelijk wat vrachtverkeer zal rijden.
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -
-
Chris
- Moderator
De A31 is een solitair liggend stuk autosnelweg, dat zal wel de reden zijn dat er geen tolheffing geldt.
Of er nu ook al vrachtverkeer op een N-weg rijdt is blijkbaar ook geen beweegreden om tolheffing in te voeren: men wil op het snelwegennet en een klein aantal potentiële uitwijkroutes tol heffen. De N9 of N35 valt ook niet onder de vrachtwagenheffing bijvoorbeeld.
Of er nu ook al vrachtverkeer op een N-weg rijdt is blijkbaar ook geen beweegreden om tolheffing in te voeren: men wil op het snelwegennet en een klein aantal potentiële uitwijkroutes tol heffen. De N9 of N35 valt ook niet onder de vrachtwagenheffing bijvoorbeeld.
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
De meeste rijks-N-wegen vallen er niet onder, ook niet de 2x2 autoweg stukken, met een paar uitzonderingen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg

Ik vrees dat veel trucks de tolwegen gaan mijden, met alle gevolgen van dien.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Leuke kaart, maar er zitten toch wat slordigheidjes inm
Goringhem

KP Doenkade

A205

Goringhem

KP Doenkade

A205

"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Kaaiman
- Secretaris
Goh, er zitten best wel veel wegvakken niet in waar heffing wel logisch zou zijn.
Voor half geld van Den Bosch naar Eindhoven via de N279-A50. Van de Maasvlakte naar Gent via de N57 en N62...
Voor half geld van Den Bosch naar Eindhoven via de N279-A50. Van de Maasvlakte naar Gent via de N57 en N62...
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
Chris
- Moderator
De dataset lijkt ook op oude lijsten of data gebaseerd te zijn, die dan ter interpretatie lijkt te te zijn gebruikt. Het is niet te onderschatten dat mensen voor wie GIS of data-analyse hun werk is, eigenlijk minder kennis van het wegennet hebben dan hobbyisten die elk knooppuntnaam in Nederland uit hun hoofd weten. Je ziet heel vaak fouten op dit soort kaartjes.
In de lijst op de website staat ook de A838. Dat is gebaseerd op de rijksweg 838, die al sinds 2018 niet meer bestaat, en het noordelijkste deel van de N50 omvat (Ens - Emmeloord). Dat is geen autosnelweg, en A838 is nooit een officieel of administratief nummer geweest.
Waarschijnlijk is in aanloop naar de invoering van de vrachtwagenheffing al eens een lijst met tolplichtige wegen uitgewerkt, die of toen al verouderd was, of later niet is geactualiseerd. En dan krijg je dus nummers die enkel administratief waren en al 8 jaar niet meer bestaan, op publieke lijsten.

Wellicht staan er nog meer fouten op. De N79 lijkt mij in elk geval ook fout.
-
Jeroen
- 2x2 autosnelweg
Dan zal de route wel op zijn minst net zo lang of korter moeten zijn. Van Den Bosch via Veghel naar Eindhoven is 7 km extra met 2 à 3 VRI's, dat zie ik niet als een serieus alternatief in filevrije omstandigheden. Maasvlakte - Gent via Middelburg of via Zierikzee is ruim 30 km korter, maar de WST is nog steeds tolplichtig voor vrachtwagens (toegegeven, Liefkenshoek is dat natuurlijk ook) en de route is bepaald niet ongelijkvloers. Sneller gaat die route zeker niet zijn onder normale omstandigheden. Ik denk niet dat je dat als een serieuze uitwijkroute hoeft te vrezen.Kaaiman schreef: za 28 feb 2026, 15:06 Goh, er zitten best wel veel wegvakken niet in waar heffing wel logisch zou zijn.
-
Durashift
- expressweg
Nou, er zijn enkele tolkastjes binnengekomen op proef, begreep ik. Wordt een systeem met een 12V/24v plug..Durashift schreef: vr 13 feb 2026, 14:14
(..)
Voor de OBU's van de vrachtwagenheffing is men nog bezig met een externe partij voor inbouw.. zit nog in de projectfase, begreep. De intentie is er wel om e.e.a voor de drukke seizoensperiode te regelen.. (maar dat word al kort dag, denk ik).
(..)
Zo iets, vermoed ik.
- SPOILER: TOON
Direct op de can-bus aansluiten van de vrachtwagen schijnt niet te mogen, werd mij verteld.
Het lijkt mij zo fraude gevoelig, een losse plug voor de voeding. Die kan je er makkelijk uit trekken, zeker als je iets anders moet opladen. Kan men weer een verdeelstekker gaan vertrekken.
Natuurlijk is een chauffeur verantwoordelijk voor een goede werking etc.. maar ja, wat is de pakkkans als je de plug eruit laat?
Verders wordt er weer met kleuren LED's gewerkt.. fijn, daar zie ik vaak geen verschil in tint in, als kleurenblinde.
Enfin, 'gelukkig' maakt ook de IL&T gebruik van:
https://www.vrachtwagenheffing.nl/vwh-n ... bereidheid(..) Maatschappelijk Verantwoord Handhaven. Alleen in geval van een bijzondere situatie, te
beoordelen door de inspecteur, wordt er geen voorlopige maatregel getroffen. De boete blijft staan (..)
-
mhkamp
- 2x2 autosnelweg
In ADR voertuigen mag dit niet en moet het rechtstreeks aangesloten zijn op de zekeringskast.Durashift schreef: zo 29 mar 2026, 3:22 Nou, er zijn enkele tolkastjes binnengekomen op proef, begreep ik. Wordt een systeem met een 12V/24v plug..![]()
"One day you will wake up and there will be no more time to do the things you have always dreamed of. Do them now.!" - Paulo Coelho
WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
Jeff
- expressweg
N33 2x2 (Expressweg deel) zie ik niet op de lijst staan. Zal mij weinig verbazen als de N33 een stukje drukker wordt met vrachtverkeer
-
Durashift
- expressweg