Als ik kijk naar de A28 tussen Amersfoort en Utrecht: de N237 wordt heffingsplichtig vanaf de Berenkuil in Utrecht tot aan de Stichtse Rotonde in Amersfoort (+ een stukje N221 naar de snelweg toe). Kan ik begrijpen.. alhoewel daar ook best veel lokaal/regionaal vrachtverkeer zal rijden.. die nergens naar kunnen uitwijken.. dus de goede leiden onder kwaden?
Wat ik dan niet begrijp is dat de N227 (A28 > A12 doorsteek) niet heffingsplichtig wordt. Dat rijdt best goed door en als men oostelijk van Utrecht (of zuidelijker via de A27) moet rijden.. is dat misschien wel een aantrekkelijker alternatief, zeker zolang knp. Rijnsweerd zo beroerd blijft..
N225 is ook maar beperkt heffingsplichtig.. logisch om de doorsteek van A50 naar A12 te beperken.
Echter, wanneer men toch al naar de A15 moet vanaf de A12 (westelijk).. kan men ook kiezen om er bij Maarsbergen af te gaan.. en dan binnendoor via Amerongen naar de brug bij Rhenen.. Is wel irritant met al die rotondes.. maar tijdens de middagspits staan er al best wel wat vrachtwagens in de rij in Rhenen om de brug over te steken..
Rondweg West in Veenendaal is ook niet opgenomen voor de heffingsplicht. Rondweg-Oost wel.. en die is druk in de spitsrichtingen..
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Waar ik ook nog aan moest denken:
De elektrische bestelauto die meer dan 3500 kg weegt (maar minder dan 4250 kg) mag sinds kort, onder voorwaarden, met een B-rijbewijs gereden worden. Is ook vrijgesteld van de tachograaf plicht. Echter, het zou dan wel weer onder de vrachtwagenheffing vallen terwijl het dus eigenlijk probeert om niet een vrachtwagen te zijn... maar een bestelauto.
TTM.nl schreef:Volledig elektrische bestelauto’s tot 4.250 kg, bedoeld voor goederenvervoer, mogen onder voorwaarden met een B-rijbewijs worden bestuurd. De hiervoor benodigde wetgeving is recent in werking getreden. Dat meldt branche-organisatie TLN.
De nieuwe regeling maakt het mogelijk met een B-rijbewijs een elektrische bestelauto tot een maximum gewicht van 4.250 kg te besturen. Normaal is daarvoor een C-rijbewijs vereist. TLN is blij met de nieuwe vrijstellingsregeling. Samen met andere organisaties is hier lang voor gelobbyd. (..)
Bron:
https://www.ttm.nl/materieel/elektrisch ... jk/117449/
Ik vind het wel goed dat Nederland de heffing vanaf 3500 kg. instelt zodat ook de 'Sprinter koeriers' uit het buitenland moeten betalen (in DLD is dat nog niet zo) maar het lijkt mij dat voor zo'n EV bestelbus dan wel een uitzondering gemaakt moet worden.. ook al rijden die niet direct veelvuldig op snelwegen maar vooral in de Randstad pak je toch al gauw een stukje A-weg mee, lijkt mij.