Doorfietsroutes, Snelfietsroutes & Hoogwaardige Fietsroutes

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Kaaiman
Secretaris

Re: Doorfietsroutes, Snelfietsroutes & Hoogwaardige Fietsroutes

Bericht door Kaaiman »

^^ Is dat bij een groot kruispunt van meerdere N-nummers ooit een probleem geweest?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Sibren schreef: za 26 okt 2024, 19:00 De Eikenlaan in Groningen, bij de toekomstige aansluiting van de F361.
Ik ben daar even wezen kijken. Mee eens dat het beter afgeplakt had kunnen worden.

Verder naar het noorden zijn ook diverse nieuwe wegwijzers en "bevestigingsborden" geplaatst:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook op de route Groningen-Bedum:

Afbeelding

De enige reden dat dit F-nummer een andere kleur heeft lijkt het feit te zijn dat het nummer boven de 400 zit...
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak »

^^ Nee, de kleur is volstrekt willekeurig en mag de wegbeheerder zelf bepalen. Voegt ook héél veel toe :|
Enne gojje mins blieft altied leave.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Snelwegfreak schreef: di 12 nov 2024, 9:05 Voegt ook héél veel toe
Het geeft mijn sombere herfstfoto's nog een béétje kleur. :duck:
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

Een update over de F112 Veenendaal-Ede.
De hoofdroute is omgenummerd naar... F12. Op Streetview lijkt het nummer op alle wegwijzers aangepast.
Blijkbaar heeft men het CROW-advies om snelfietsroutes een driecijferig nummer te geven weer losgelaten.

Opvallend is dat de F112 niet overal is verdwenen. De zijtak Kade-Griftweg-de Batterijen (Veenendaal) draagt nog steeds dat nummer volgens SV.
Vanaf de hoofdroute staat F112 echter niet meer aangegeven.
Die zijtak is trouwens ook de enige. Een plankaartje gaf nog een andere verbinding aan, maar daar heeft nooit een F-nummer gelopen.

Ik was vanmiddag in de omgeving van station Ede-Wageningen en kwam wat nieuwe bordjes met F12 tegen. Daardoor ben ik hier weer ingerold :)

Eindpunt van de route:
Afbeelding

De andere kant op richting Veenendaal:
Afbeelding

Afbeelding
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

Wegwijzers op drie hoeken, zo hoeft niemand te verdwalen in de Edese chaos :p
https://maps.app.goo.gl/zmD82VqdaSXLtEFg8?g_st=ac
Sibren
verkeersader

Bericht door Sibren »

Doorfietsroute Groningen - Leek

Afgelopen week reed ik over de Hoofdstraat in Midwolde en Lettelbert, en zag ik voor het eerst de bekende Doorfietsroute-branding hier. Ik heb er geen foto van, maar een foto is te zien in deze nieuwsbrief van de Provincie Groningen (PDF).

Aangezien de doorfietsroute parallel loopt aan de A7 had ik het nummer F7 verwacht, maar het is dus geworden... F1007.

Merk wel op dat er op de branding "Tolbert - Groningen" staat in plaats van "Leek - Groningen". Waarschijnlijk gaat de doorfietsroute Groningen - Leek het nummer F7 krijgen, en is de F1007 een zijtak naar Tolbert.

Op het kaartje op de projectsite zijn dat dus deelgebieden A, B, C en E die naar mijn verwachting de F7 Groningen - Leek gaan vormen, en deelgebied D (de enige die op dit moment gerealiseerd is) is dus de F1007.

Desondanks een opvallende keuze om een viercijferig nummer te gebruiken.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

^^
Afbeelding
foto september.
--Harry.
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

Wesso schreef: zo 08 dec 2024, 18:44 Een update over de F112 Veenendaal-Ede.
De hoofdroute is omgenummerd naar... F12. Op Streetview lijkt het nummer op alle wegwijzers aangepast.
Blijkbaar heeft men het CROW-advies om snelfietsroutes een driecijferig nummer te geven weer losgelaten.
Het gaat verder; op een plattegrond van station Ede-Wageningen staat al een doorfietsroute Arnhem-Veenendaal ingetekend. Er gaan nog wel wat jaren overheen voor je echt lekker tot Arnhem kunt doorfietsen denk ik.
SPOILER: TOON

Afbeelding
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

boe! heeft in het topic Fietsbewegwijzering een kaart van de Groningse fietsroutes gepost.
Mijn posting (over een website-update) heb ik ook maar daar geplaatst, omdat het vooral over de wegwijzers gaat.
--Harry.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

De Provincie Utrecht gaat onderzoeken of er nog 8 doorfietsroutes mogelijk zijn. Het onderzoek naar de F2 tussen Amsterdam en Utrecht is al gestart.
Het gaat hierbij om de volgende vijf nieuwe doorfietsroutes:
• Houten - Culemborg (tot de veerpont in Schalkwijk)
• Houten - Utrecht
• Amersfoort – Soesterberg – Zeist - Utrecht Science Park
• Mijdrecht - Uithoorn (- Schiphol)
• Dom - Dam (Utrecht – Amsterdam, hiervan is de studie inmiddels al gestart)

Voor de tweede fase zijn studies gepland naar de overige drie routes. Dit zijn:
• Amersfoort - Leusden - Woudenberg - Veenendaal
• Vianen - Nieuwegein
• Baarn - Soest - Bilthoven - Utrecht Science Park
:arrow: https://www.provincie-utrecht.nl/actuee ... ietsroutes
MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE »

^^
Tussen Houten en Utrecht ligt vziw al een heel duidelijk bewijzerde fietsroute. Dacht zelfs dat dit een snelfietsroute was, of zo kwam die in ieder geval over.
Houten en Culemborg zou ook een prima toevoeging zijn, je zit daar buiten Houten toch al gauw weer aan te klooien op ETW 60 wegen. Nog steeds 10x beter dan in de meeste andere landen, begrijp mij niet verkeerd, maar niet perfect.

Goed nieuws voor fietsforenzen tussen Utrecht en 's-Hertogenbosch ( ;) ): de werkzaamheden tussen Hedel en Zaltbommel zijn afgerond, waar nu een meer dan prima fietspad ligt. Hier reden fietsers eerst nog deels op een bubeko 60 weg met fietsstroken. Ook tussen Geldermalsen en Culemborg is een paar jaar geleden een prima fietspad toegevoegd, met berm tussen fietspad en autoverkeer.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.
Sibren
verkeersader

Bericht door Sibren »

Het laatste deel van de doorfietsroute F361 Groningen-Winsum, tussen de Eikenlaan en de Walfridusbrug, is afgelopen maandag opengesteld voor het verkeer. Op maandag 7 april is de officiële openingshandeling.

In onderstaande spoiler enkele foto's van het fietspad. Zie ook hier voor foto's van de N370 genomen vanaf het nieuwe fietsviaduct.
SPOILER: TOON

Het begin van het fietspad, bij de Eikenlaan. De wegwijzer moet nog een kwartslag gedraaid worden.
Afbeelding

Detail van de wegwijzer.
Afbeelding

Het kruispunt met de Eikenlaan.
Afbeelding

Het fietspad gaat meteen een helling op.
Afbeelding

De helling van boven gezien.
Afbeelding

Vervolgens loopt het fietspad op gelijke hoogte met de spoorlijn Groningen-Sauwerd.
Afbeelding

Kijkend richting het nieuwe fietsviaduct over de N370 en op de achtergrond de Walfridusbrug.
Afbeelding

Het nieuwe fietsviaduct over de N370 ligt parallel aan het bestaande spoorviaduct.
Afbeelding

Het fietsviaduct ligt iets hoger dan het spoorviaduct. De doorganghoogte van het spoorviaduct is iets te krap, daardoor botst er nog wel eens een hoog voertuig tegenaan.
Afbeelding

Ingezoomd richting de Walfridusbrug. Hier kun je zien dat de trein nog een redelijk hoogteverschil moet overwinnen tussen het viaduct over de N370 en de brug over het Van Starkenborghkanaal.
Afbeelding

Het reeds bestaande fietspad vanaf de Plataanlaan is nu een oprit naar de doorfietsroute.
Afbeelding

Deze helling is iets steiler dan de helling vanaf de Eikenlaan.
Afbeelding

Naast het spoor komen de oprit en de doorfietsroute samen.
Afbeelding

Kijkend richting het fietsviaduct en de Martinitoren.
Afbeelding
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

MaartenE schreef: vr 28 mar 2025, 14:15Goed nieuws voor fietsforenzen tussen Utrecht en 's-Hertogenbosch ( ;) ): de werkzaamheden tussen Hedel en Zaltbommel zijn afgerond, waar nu een meer dan prima fietspad ligt. Hier reden fietsers eerst nog deels op een bubeko 60 weg met fietsstroken.
Een voor-en-na-video van deze upgrade.

Link
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Nou, over obstakelvrije zones (een sloot is ook een obstakel!) zullen we het maar niet hebben? :evil:

Juist voor dit soort hoogwaardige, gloednieuwe fietspaden mag je op het gebied van verkeersveiligheid wel een stuk meer verwachten, vind ik. Die bomen zijn tot daar aan toe, die zie je als fietser wel. Een sloot is onder bepaalde omstandigheden een stuk verraderlijker. Vanaf 2:15 is de berm echt veel te smal. En aanzienlijke delen onverlicht ook nog.
Wouter8
woonerf

Bericht door Wouter8 »

Als je gewoon binnen de lijntjes blijft en op het rood blijft is er niks aan de hand.
rene154
stadsweg

Bericht door rene154 »

^^ Wist je dat dat ook voor een rijbaan voor gemotoriseerd verkeer geldt?

Alleen ben je op een fiets gemiddeld kwetsbaarder dan in een auto. Toegeven: het is een stuk beter dan wat er lag. Maar net als dat je geen sloot direct naast je rijbaan voor gemotoriseerd verkeer wil hebben, wil je dat ook voor een fietspad niet.
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

^^ Voor zover ik weet is de obstakelvrije zone bij een maximumsnelheid van 30 km/u 0 meter breed. Hoewel er voor fietsers vaak geen maximumsnelheid geldt, kunnen we er wel van uit gaan dat 95% onder die 30 km/u blijft.
Wouter8
woonerf

Bericht door Wouter8 »

rene154 schreef: vr 02 mei 2025, 9:14 ^^ Wist je dat dat ook voor een rijbaan voor gemotoriseerd verkeer geldt?

Alleen ben je op een fiets gemiddeld kwetsbaarder dan in een auto. Toegeven: het is een stuk beter dan wat er lag. Maar net als dat je geen sloot direct naast je rijbaan voor gemotoriseerd verkeer wil hebben, wil je dat ook voor een fietspad niet.
ja, als je met je auto binnen de lijntjes blijft gebeurt er ook niks (of vrij weinig in ieder geval).
Daarom vind ik het ook altijd knap (of in ieder geval interessant) als ik weer lees dat er een auto tegen een boom of paal gereden is. Bij mijn weten steken palen en bomen namelijk niet de weg over.
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

^^ het is een vrij bekend verschijnsel dat mensen uit angst hun blik focussen op de bedreiging, zoals de boom, sloot of paal. Dat zorgt ervoor dat ze onbewust die kant op sturen en daar komen ze, geheel by design, dan ook terecht. Bij rijvaardigheidstrainingen en slipcursussen wordt dan ook als een van de basisprincipes aangeleerd om te sturen waar je naartoe wil, niet naar waar je bang bent om tegenaan te klappen.
Laatst gewijzigd door JanVerhoeven op vr 02 mei 2025, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

In een perfecte wereld zouden er nul verkeersveiligheidsvoorzieningen nodig zijn. Je moet toch immers tussen de lijntjes blijven? Wat kan er dan nog fout gaan? Maar we leven niet in de perfecte wereld.
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

Het ziet er op zich fraai uit, maar ik deel wel de mening van Kaaiman dat die ruimte tot de sloot wel heel krap is. Zeker als je hier met kinderen zou fietsen die wat slingerig rijden. En zo'n betonnen scheidingsband tussen rijbaan en fietspad kan ook voor lelijke valpartijen zorgen en maakt de ruimte visueel erg breed wat uitnodigt tot hard rijden. Jammer dat niet is gekozen voor een wat breder dwarsprofiel zodat er ook bomen in de tussenberm hadden gepast. Maar ja, grondaankoop is ook duur zullen we maar zeggen. ;)
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Ik noem maar plotselinge ijzel. En de strooidienst komt net 3 minuten achter je aan...

Daarbij ligt de rijbaan pal tegen het fietspad. Dat rijdt voor zowel auto's als fietsers vervelend. Je verblindt elkaar, ontwijkt elkaar, zeker als er stevig doorgereden wordt, wat Via zegt over valpartijen... en dat doet allemaal afbreuk aan de hoogwaardigheid van het fietspad, hoe breed en leuk bewegwijzerd ook. Misschien was een halve meter smallere verharding met betere obstakelvrije zones in dit geval wel veiliger geweest.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Ik heb een stuk van de video gezien. Hoogst onprettige route om te fietsen, omdat het zo eentonig is.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Wouter8 schreef: vr 02 mei 2025, 10:28
rene154 schreef: vr 02 mei 2025, 9:14 ^^ Wist je dat dat ook voor een rijbaan voor gemotoriseerd verkeer geldt?

ja, als je met je auto binnen de lijntjes blijft gebeurt er ook niks (of vrij weinig in ieder geval).
Daarom vind ik het ook altijd knap (of in ieder geval interessant) als ik weer lees dat er een auto tegen een boom of paal gereden is. Bij mijn weten steken palen en bomen namelijk niet de weg over.
Met zo'n redenatie hoeven we ook nergens vangrails te plaatsen. Rij netjes tussen de lijntjes en blijf op het asfalt, dan gebeurt er niks geks.
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

JanVerhoeven schreef: vr 02 mei 2025, 10:35 ^^ het is een vrij bekend verschijnsel dat mensen uit angst hun blik focussen op de bedreiging, zoals de boom, sloot of paal. Dat zorgt ervoor dat ze onbewust die kant op sturen en daar komen ze, geheel by design, dan ook terecht. Bij rijvaardigheidstrainingen en slipcursussen wordt dan ook als een van de basisprincipes aangeleerd om te sturen waar je naartoe wil, niet naar waar je bang bent om tegenaan te klappen.
Wordt ook wel target fixation genoemd, dat fenomeen.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Klopt. En dat gedrag afleren is vrij lastig.

Van nature kijk je in de richting van waar het gevaar dreigt. Dat is ook logisch en stamt nog uit de oertijd: als je het gevaar ziet, bereid je je voor op een confrontatie (waar is mijn knuppel?) of je maakt je uit de voeten.

In een voertuig vertaalt zich dat door, bijvoorbeeld, naar de boom te kijken waar je tegenaan gaat klappen. Je gaat vol op de rem en je zet je schrap voor de klap. Helaas zijn de snelheid van het voertuig (mits hoog genoeg) en de massa van de boom vaak zodanig, dat de kans dat je het er levend vanaf brengt, vrij gering is. Je leest het vaak genoeg: "Twee doden door botsing met boom". :sadley:
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

Als ik dan ook nog even negatief mag zijn over de nieuwe situatie: De basisprincipes van Duurzaam Veilig zijn scheiden van verkeer in snelheid, massa en rijrichting.
Hier is een snelfietspad aangelegd, waar men dus graag speedpedelecs en andere snelle fietsers op wil hebben.

Maar doordat er nu een vrijliggend pad is aangelegd, breng je die snelle deelnemers juist dichter bij elkaar op de plaats waar ze elkaar tegemoet komen.
Dit geldt ook voor gemotoriseerd verkeer, tegemoetkomend (of inhalend verkeer) passeren elkaar nu veel dichterbij elkaar.

Is dit nou echt veiliger dan al het verkeer gemengd op 1 brede rijbaan plaatsen waar de verkeersstromen elkaar op voldoende afstand kunnen passeren?
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Jarenlang was er op de Wassenaarse Slag een fietspad met gescheiden rijbanen. De helling was namelijk nogal groot zodat fietsers duin-afwaarts een behoorlijk hoge snelheid hadden.

Maar kennelijk beviel dat uiteindelijk niet, want ik geloof dat het inmiddels weer een fietspad zonder middenberm is.
--Harry.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Zwolle heeft een F340. Met een bijpassend "logo" op het wegdek.

Afbeelding

Afbeelding
--Harry.