In Noorwegen kom je nog best veel toeristen tegen. In dit soort gebieden is het echt uitgestorven, je hebt dorpjes waarvan je je afvraagt of er wel mensen wonen. Er zijn wel gemarkeerde motor-routes in die streek, men probeert het toerisme wel wat te stimuleren. Ik stond nabij op een camping (eind augustus) die bijna helemaal leeg was, ik denk dat er 5 plaatsen bezet waren.
Wat foto's van de N-111 in La Rioja.
De N-111 verloopt van Logroño naar Soria. Er werd vroeger gesuggereerd dat de A-13 ooit gepland was in deze regio, maar ik heb daar nooit bewijzen voor kunnen vinden, het was in elk geval geen onderdeel geweest van één van de wegen/masterplannen van de Spaanse regering. De N-111 wordt buiten de directe omgeving van Logroño en Soria ook maar zeer licht bereden met 1.000 - 2.000 voertuigen per dag. Op de grens tussen La Rioja en Soria ligt nu een tunnel, vroeger moest je daar over een bergpas (ik heb daar ook nog foto's van).
1. De N-111. Het landschap viel mij wat tegen, het is wel redelijk hoog maar niet echt spectaculair. Het gaat in deze streek tot 1700 meter, bergen hoger dan 2000 meter liggen op grotere afstand van wegen.
N-111 La Rioja 03 by
European Roads, on Flickr
2. Langs het stuwmeer Pajares.
N-111 La Rioja 04 by
3. Presa de Pajares.
N-111 Presa de Pajares 03 by
4. Het stuwmeer stond aardig laag, alhoewel voor eind zomer waarschijnlijk niet ongebruikelijk.
N-111 Presa de Pajares 04 by
5. De túnel de Piqueras op de grens met de provincie Soria. Deze tunnel is in 2008 geopend, daarvoor moest je over een bergpas.
N-111 Túnel de Piqueras 01 by
6. De tunnel ligt op circa 1450 meter hoogte.
N-111 Túnel de Piqueras 02 by