Infrastructuur in Venlo

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Taran 5
verkeersader
Berichten: 790
Lid geworden op: wo 23 mar 2022, 21:53
Locatie: Ooi en Ramsgat

Re: Bouw tunnel Vierpaardjes gestart

Bericht door Taran 5 »

harry schreef: wo 11 okt 2023, 22:30 Kan iemand even aan het onderwerp toevoegen over welke plek in Nederland we het hier hebben?
Waarvan akte! Geheel vergeten erbij te zetten :oops:
Taran 5
verkeersader
Berichten: 790
Lid geworden op: wo 23 mar 2022, 21:53
Locatie: Ooi en Ramsgat

Re: Bouw tunnel Vierpaardjes in Venlo gestart

Bericht door Taran 5 »

PeterSchoeber schreef: wo 11 okt 2023, 22:57 En zo zag de overweg er oorspronkelijk uit, met rechts de huizen die moeten verdwijnen. Over deze onderdoorgang is meer dan 10 jaar vergaderd en onderhandeld tussen de diverse partijen.
Afbeelding4856 Venlo 4 juli 1988
by peter_schoeber, on Flickr
Nog zelfs voordat de AHOB geplaatst waren. Wanneer is de beveiliging automatisch geworden?
Dit was zeker nog voordat de bovenleiding omschakelbaar was in Venlo(spoor 1,2 en 3 dan).
Ligt het aan mij of hangt de bovenleiding hier best hoog? :hm:
PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1890
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Bouw tunnel Vierpaardjes Venlo gestart

Bericht door PeterSchoeber »

^^ De foto dateert van 4 juli 1988 enkele maanden voordat de boel in Venlo omschakelbaar werd gemaakt op 22 oktober 1988. Was ook het einde van de klassieke beveiliging in Venlo. Heb aan deze ombouw een tiental seinarmen overgehouden door een beetje ritselwerk.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 4323
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo

Re: Infrastructuur in Venlo

Bericht door sven_engelen »

De bouw van de tijdelijke weg is al bijna klaar zo te zien. De weg is nog dicht tot 20 oktober en daarna kan verkeer gebruik maken van de tijdelijke overgang. De overlast op de omleidingsroutes valt nog mee.

AfbeeldingVierpaardjes stavaza 12-10-23 by Sven Engelen, on Flickr

AfbeeldingVierpaardjes stavaza 12-10-23 by Sven Engelen, on Flickr

AfbeeldingVierpaardjes stavaza 12-10-23 by Sven Engelen, on Flickr

AfbeeldingVierpaardjes stavaza 12-10-23 by Sven Engelen, on Flickr

AfbeeldingVierpaardjes stavaza 12-10-23 by Sven Engelen, on Flickr

De rotonde aan de andere kant met de Broekestraat is opgeheven.

AfbeeldingVierpaardjes stavaza 12-10-23 by Sven Engelen, on Flickr

AfbeeldingVierpaardjes stavaza 12-10-23 by Sven Engelen, on Flickr

Voor klein lokaal verkeer is er een omleidingsroute via de Onderste Molenweg zodat fietsers niet volledig om hoeven te fietsen via de Roermondsepoort. Daar is wél een verkeerslicht voor neergezet op de Kaldenkerkerweg zodat fietsers veilig over kunnen steken.

AfbeeldingVierpaardjes stavaza 12-10-23 by Sven Engelen, on Flickr

AfbeeldingVierpaardjes stavaza 12-10-23 by Sven Engelen, on Flickr

De rijbaan van de Vierpaardjes is onaangetast en de huizen staan ook nog overeind

AfbeeldingVierpaardjes stavaza 12-10-23 by Sven Engelen, on Flickr

AfbeeldingVierpaardjes stavaza 12-10-23 by Sven Engelen, on Flickr

De andere overgang richting de Onderste Molen die wel nog open is

AfbeeldingVierpaardjes stavaza 12-10-23 by Sven Engelen, on Flickr

Nieuw tijdelijk fietspad die aan gaat sluiten op de tijdelijke weg

AfbeeldingVierpaardjes stavaza 12-10-23 by Sven Engelen, on Flickr

Die sluit aan op de Willem van Bommelstraat

AfbeeldingVierpaardjes stavaza 12-10-23 by Sven Engelen, on Flickr
Taran 5
verkeersader
Berichten: 790
Lid geworden op: wo 23 mar 2022, 21:53
Locatie: Ooi en Ramsgat

Re: Infrastructuur in Venlo

Bericht door Taran 5 »

Afbeelding
De overweg naar de Onderste molen weg, Let op de grote grond boor rechts.
Ondanks dat de overweg in de Broekestraat/Vierpaardjes dicht is rijden de treinen als vanouds.
Afbeelding
Zoals deze GTW naar Nijmegen.
Ik ben wel benieuwd hoe de bak gemaakt gaat worden vermoedelijk op afstand en dan op zijn plaats gereden wat de gangbare manier is alleen de 2 opritten staan 90 graden gedraaid ten opzichte van het nieuwe viaduct.
Laatst gewijzigd door Taran 5 op vr 02 aug 2024, 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 4323
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo

Re: Infrastructuur in Venlo

Bericht door sven_engelen »

^^ Eerst gaan er damwanden ingetrild worden en zal de grond worden ontgraven tussen de damwanden in. Dat zal al even duren en daarna (denk ik) dat de tunnel ingehesen zal worden in een weekend zodat het treinverkeer het minst last heeft van de werkzaamheden.
Taran 5
verkeersader
Berichten: 790
Lid geworden op: wo 23 mar 2022, 21:53
Locatie: Ooi en Ramsgat

Re: Infrastructuur in Venlo

Bericht door Taran 5 »

sven_engelen schreef: do 12 okt 2023, 19:08 ^^ Eerst gaan er damwanden ingetrild worden en zal de grond worden ontgraven tussen de damwanden in. Dat zal al even duren en daarna (denk ik) dat de tunnel ingehesen zal worden in een weekend zodat het treinverkeer het minst last heeft van de werkzaamheden.
Als ik me niet vergis zit Venlo op zandgronden. Ben wel benieuwd hoe de grond hier verder er uit ziet.
In Hilversum hadden vele projecten vertragingen door de bodem aldaar hopelijk zal dat hier niet zijn zeker
omdat de locatie best krap is(doet wel een beetje denken aan de¨tunnel¨in de Oosterengweg.
Zal wel een hele beleving zijn als het gaat gebeuren!
Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 4323
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo

Re: Infrastructuur in Venlo

Bericht door sven_engelen »

De vierpaardjes ligt op kleigrond. Dat betekent dus ook dat een fundering op staal niet voldoende is voor de tunnel maar dat er toch wat heipalen in de grond moeten. Vandaar ook de grote boor die er staat. De zandgrond begint pas ten noorden van de vierpaardjes.
Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 24148
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam

Re: Infrastructuur in Venlo

Bericht door harry »

sven_engelen schreef: do 12 okt 2023, 14:37 Voor klein lokaal verkeer
Ah, dát zijn die vier paardjes natuurlijk.
:duck:
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
Taran 5
verkeersader
Berichten: 790
Lid geworden op: wo 23 mar 2022, 21:53
Locatie: Ooi en Ramsgat

Re: Infrastructuur in Venlo

Bericht door Taran 5 »

^^ Even off topic.
Ik ben wezen wandelen vanaf de Auxiliatrixweg zo lang de ingraving en de Bovenste Molen.
Deed me wel denken aan de ingraving bij Baarn die is denk ik iets minder diep(ach ja toen ik nog in het Gooi woonde :lol: )
Bij de plas bij de Bovenste Molen kwam ik geen paardjes tegen doch wel deze opmerkelijke dieren.
Afbeelding
Vanaf nu van mij weer on topic ;)
Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 4323
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo

Re: Infrastructuur in Venlo

Bericht door sven_engelen »

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 22112
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Infrastructuur in Venlo

Bericht door waldo79 »

Dat is een beste bouwput.
Taran 5
verkeersader
Berichten: 790
Lid geworden op: wo 23 mar 2022, 21:53
Locatie: Ooi en Ramsgat

Re: Infrastructuur in Venlo

Bericht door Taran 5 »

Wat ik begrepen heb was de overweg nu alleen toegankelijk voor hulpdiensten en dergelijke klopt dan want op de film zie ik geen borden staan die dat onderschrijven?
PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1890
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Infrastructuur in Venlo

Bericht door PeterSchoeber »

^^ Voor alleen hulpdiensten ga je niet zo'n uitgebreide omlegging maken. Het vele verkeer omleiden via de rotonde aan de Roermondsepoort is geen reëel alternatief gelet op de hoeveelheid verkeer die over de oude overweg gaat. Is een van de twee plekken in de stad Venlo waar je het spoor kunt kruisen.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
Taran 5
verkeersader
Berichten: 790
Lid geworden op: wo 23 mar 2022, 21:53
Locatie: Ooi en Ramsgat

Re: Infrastructuur in Venlo

Bericht door Taran 5 »

^^ Volgens de website van het project zou de weg voor bestemmingsverkeer zijn en de rest wordt¨dringend¨verzocht de omleidingsroute te nemen :geeuw:
Er staan wel een paar leuke foto´s op hun site :top:
https://www.vierpaardjesvenlo.nl/fotove ... zaamheden/
Er wordt nu ook een begin gemaakt met het slopen van de woningen aan de Vierpaardjes.
In het voorjaar van 2024 komt er weer een treinvrije periode.
Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 4323
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo

Re: Infrastructuur in Venlo

Bericht door sven_engelen »

^^ Wat een grap. De omleiding loopt via de Roermondsepoort en dat is helaas te merken ook. Die is al sinds de eerste afsluiting stukken drukker terwijl de vierpaardjes al een tijdje filevrij is. Fijn voor lokaal verkeer zoals wij maar het legt onnodig veel druk op de rotonde in de stad. Ik hoop dat de gemeente zich dat ook beseft…
Taran 5
verkeersader
Berichten: 790
Lid geworden op: wo 23 mar 2022, 21:53
Locatie: Ooi en Ramsgat

Re: Infrastructuur in Venlo

Bericht door Taran 5 »

sven_engelen schreef: ma 30 okt 2023, 19:42 ^^ Wat een grap. De omleiding loopt via de Roermondsepoort en dat is helaas te merken ook. Die is al sinds de eerste afsluiting stukken drukker terwijl de vierpaardjes al een tijdje filevrij is. Fijn voor lokaal verkeer zoals wij maar het legt onnodig veel druk op de rotonde in de stad. Ik hoop dat de gemeente zich dat ook beseft…
Er zijn veel dingen in het project wat een grap is zoals dit.
Een andere grap en ik weet dat hoort niet bij dit topic maar geeft wel aan dat er denk ik Zeeuwen zijn die die projecten aanbesteden is
dat de treinen uit Tegelen met gestreken stroomafnemers station Venlo binnen moeten rollen(mag niks kosten denk ik :dontknow: ).
Het is 2023 :wall:
Je zou maar een huisje gehad hebben op de Vierpaardjes en dan moet je er uit.
Veel plezier een andere woning vinden in deze tijd.
Maar toch vind ik het een mooi project en jammer dat ik niet iets meer in de buurt woon.
Met dit project en de elektrificatie van de Maaslijn zal ik wel weer een keertje komen buurten aldaar.
Taran 5
verkeersader
Berichten: 790
Lid geworden op: wo 23 mar 2022, 21:53
Locatie: Ooi en Ramsgat

Re: Infrastructuur in Venlo

Bericht door Taran 5 »

Op Venlo nieuws mooie drone foto´s van het project.
https://venlo.nieuws.nl/nieuws/104516/f ... rpaardjes/
Taran 5
verkeersader
Berichten: 790
Lid geworden op: wo 23 mar 2022, 21:53
Locatie: Ooi en Ramsgat

Re: Infrastructuur in Venlo

Bericht door Taran 5 »

Nog een update uit Venlo. Hoop binnenkort eens een kijkje te nemen.
https://www.prorail.nl/nieuws/inschuive ... l-verlopen
en deze:
Link
boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 19183
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Infrastructuur in Venlo

Bericht door boe! »

In Venlo is in de Veldenseweg een sinkhole ontstaan en daar is een auto in gereden. De auto is nog niet weggehaald omdat onduidelijk is hoe stabiel de directe omgeving is.
:arrow: https://www.l1nieuws.nl/nieuws/2637875/ ... rijdt-erin
Taran 5
verkeersader
Berichten: 790
Lid geworden op: wo 23 mar 2022, 21:53
Locatie: Ooi en Ramsgat

Re: Infrastructuur in Venlo

Bericht door Taran 5 »

Het viaduct is succesvol ingeschoven en de aannemer is druk bezig met het aansluiten van de bovenbouw.
Afbeelding
Op het dek zijn draadeinden zichtbaar voor waarschijnlijk voor een viertal nieuwe masten voor de bovenleiding.
Of ze ook op het dek richting van Tegelen zitten kon ik niet goed zien maar zal waarschijnlijk wel met de aanstaande elektrificatie.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De bovenleiding is hier kortgesloten naar aarde om zo te voorkomen dat de bovenleiding weer onder spanning komt maar ook om resterende ladingen af te voeren(en bij 15KV zijn dat hele grote waar je liever niet aan wil komen).
Afbeelding
De afsluiting van de overweg in de Vierpaardjes blijft nog even doorgaan tot en met 8 mei.
Lijkt me wel leuk om daarna weer een kijkje te nemen of wellicht onze plaatselijke reporter?
Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 4323
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo

Re: Infrastructuur in Venlo

Bericht door sven_engelen »

De vierweekse afsluiting van de Vierpaardjes zou aanvankelijk tot morgen duren maar vandaag is bekend gemaakt dat de afsluiting nog 10 dagen langer zal duren. Het plaatsen van de damwanden ter hoogte van de voormalige woningen van de Vierpaardjes heeft gezorgd voor trillingen waardoor scheuren zijn ontstaan in de tijdelijke weg. De reparatie vindt pas plaats op 16 en 17 mei.'

Bron: https://omroepvenlo.nl/nieuws/artikel/s ... nger-dicht
Taran 5
verkeersader
Berichten: 790
Lid geworden op: wo 23 mar 2022, 21:53
Locatie: Ooi en Ramsgat

Re: Infrastructuur in Venlo

Bericht door Taran 5 »

Nog een drone filmpje:
Link
Ook de bovenleiding is weer gemonteerd met 2 nieuwe masten op de onderdoorgang en de bewuste weg waar Sven het over had.
Taran 5
verkeersader
Berichten: 790
Lid geworden op: wo 23 mar 2022, 21:53
Locatie: Ooi en Ramsgat

Re: Infrastructuur in Venlo

Bericht door Taran 5 »

Nog wat plaatjes:
Afbeelding
Vanaf de tribune waar je de werkzaamheden kan volgen.
Afbeelding
Meer richting het station.
Afbeelding
Het spoor naar Kaldenkirchen is weer in ere hersteld. Wat me wel opvalt zijn de vele draadeinden die op het viaduct aangebracht zijn.
2 van deze zijn gebruikt voor de nieuwe masten op het viaduct.
Afbeelding
Het spoor richting Tegelen is ook weer in gebruik.
Afbeelding
De nieuwe aangelegde Vierpaardjes is helaas nog niet open vanwege schade door trillingen.
Afbeelding
De trein naar Nijmegen.
Afbeelding
De Flirt richting Breyell.
Taran 5
verkeersader
Berichten: 790
Lid geworden op: wo 23 mar 2022, 21:53
Locatie: Ooi en Ramsgat

Re: Infrastructuur in Venlo

Bericht door Taran 5 »

Taran 5
verkeersader
Berichten: 790
Lid geworden op: wo 23 mar 2022, 21:53
Locatie: Ooi en Ramsgat

Re: Infrastructuur in Venlo

Bericht door Taran 5 »

Link
De onderdoorgang krijgt steeds meer vorm :top:
Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 4323
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo

Re: Infrastructuur in Venlo

Bericht door sven_engelen »

^^ Ik moet zeggen dat er sinds het inschuiven van de onderdoorgang zelf, vanuit de grond niet erg veel te zien is. Laat tóch maar weer zien hoe veel je vanuit de lucht ziet! :top:
Taran 5
verkeersader
Berichten: 790
Lid geworden op: wo 23 mar 2022, 21:53
Locatie: Ooi en Ramsgat

Re: Infrastructuur in Venlo

Bericht door Taran 5 »

Ik kwam er nog dicht langs toen ik in juni naar Beieren ging maar goed ik had aardig wat kilometers te gaan dus heb ik Venlo links laten liggen.
Al met al schiet dit project goed op in tegenstelling tot bijvoorbeeld Delft wat tergend langzaam gaat en diegene die zeggen dat ik appels met peren vergelijk nee want hier moet veel meer gewerkt worden waar zowel trein als verkeer door moet rijden.

De volgende stap aan de zuidkant van Venlo wordt de elektrificatie maar na gezien te hebben wat Prorail heeft gedaan bij het project in Delft heb ik daar weinig vertrouwen in(en wel dat er waarschijnlijk spanningsloos gereden moet gaan worden omdat de zuidkant de Duitse bovenleidingsspanning heeft en dus dat de goedkoopste oplossing is :facepalm: ).
Egbert
expressweg
Berichten: 3360
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Infrastructuur in Venlo

Bericht door Egbert »

En dit project heeft een oplossing met een dive-under ook zeer effectief geblokkeerd.

Volgens mij is de oplossing het rangeerterrein opofferen (kun je woningen bouwen) en verplaatsen naar Blerick of Gekkengraaf, 15 kV op spoor 2 en 3 (2 aansluiten op het spoor dat uit Duitsland komt) en een 2e perron naast spoor 5 leggen. Dan heb je spoor 1 (t/m het wissel naar de reinigingssporen), spoor 4, 5 en aan de andere kant van het nieuwe perron 3 als 1500V sporen, Arriva kan via spoor 4/5/6 naar Blerick, NS kan op spoor 1 keren en naar de reinigingssporen en kan uitwijken naar 4/5/6 en de treinen van en naar duitsland rijden ter hoogte van het station op 15 kV.
PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1890
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Infrastructuur in Venlo

Bericht door PeterSchoeber »

^^ Daar los je niks mee op en maak je het veel ingewikkelder dan het al is. Op de een of andere manier moet de 1.500 volt DC lijn naar Roermond de 15.000 volt AC lijn naar Duitsland elkaar kruisen. Na alles wat er al is misgegaan bij de elektrificatie van het baanvak Nijmegen-Venlo-Roermond en het geblunder van ProRail met de spoortunnel in Delft heb ik er 0,0 procent vertrouwen in dat dit goed gaat komen in Venlo. De enigste robuuste oplossing is een fly-over waarbij de sporen van/naar Tegelen over de sporen naar Duitsland heen gaan.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Steenwijksmoer