Waarvan akte! Geheel vergeten erbij te zettenharry schreef: wo 11 okt 2023, 22:30 Kan iemand even aan het onderwerp toevoegen over welke plek in Nederland we het hier hebben?
Infrastructuur in Venlo
Moderator: Moderatoren
-
Taran 5
- verkeersader
- Berichten: 790
- Lid geworden op: wo 23 mar 2022, 21:53
- Locatie: Ooi en Ramsgat
Re: Bouw tunnel Vierpaardjes gestart
-
Taran 5
- verkeersader
- Berichten: 790
- Lid geworden op: wo 23 mar 2022, 21:53
- Locatie: Ooi en Ramsgat
Re: Bouw tunnel Vierpaardjes in Venlo gestart
Nog zelfs voordat de AHOB geplaatst waren. Wanneer is de beveiliging automatisch geworden?PeterSchoeber schreef: wo 11 okt 2023, 22:57 En zo zag de overweg er oorspronkelijk uit, met rechts de huizen die moeten verdwijnen. Over deze onderdoorgang is meer dan 10 jaar vergaderd en onderhandeld tussen de diverse partijen.
4856 Venlo 4 juli 1988
by peter_schoeber, on Flickr
Dit was zeker nog voordat de bovenleiding omschakelbaar was in Venlo(spoor 1,2 en 3 dan).
Ligt het aan mij of hangt de bovenleiding hier best hoog?
-
PeterSchoeber
- autoweg
- Berichten: 1890
- Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11
Re: Bouw tunnel Vierpaardjes Venlo gestart
Met vriendelijke groet,
Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
-
sven_engelen
- expressweg
- Berichten: 4323
- Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
- Locatie: Venlo
Re: Infrastructuur in Venlo
De bouw van de tijdelijke weg is al bijna klaar zo te zien. De weg is nog dicht tot 20 oktober en daarna kan verkeer gebruik maken van de tijdelijke overgang. De overlast op de omleidingsroutes valt nog mee.
Vierpaardjes stavaza 12-10-23 by Sven Engelen, on Flickr
Vierpaardjes stavaza 12-10-23 by Sven Engelen, on Flickr
Vierpaardjes stavaza 12-10-23 by Sven Engelen, on Flickr
Vierpaardjes stavaza 12-10-23 by Sven Engelen, on Flickr
Vierpaardjes stavaza 12-10-23 by Sven Engelen, on Flickr
De rotonde aan de andere kant met de Broekestraat is opgeheven.
Vierpaardjes stavaza 12-10-23 by Sven Engelen, on Flickr
Vierpaardjes stavaza 12-10-23 by Sven Engelen, on Flickr
Voor klein lokaal verkeer is er een omleidingsroute via de Onderste Molenweg zodat fietsers niet volledig om hoeven te fietsen via de Roermondsepoort. Daar is wél een verkeerslicht voor neergezet op de Kaldenkerkerweg zodat fietsers veilig over kunnen steken.
Vierpaardjes stavaza 12-10-23 by Sven Engelen, on Flickr
Vierpaardjes stavaza 12-10-23 by Sven Engelen, on Flickr
De rijbaan van de Vierpaardjes is onaangetast en de huizen staan ook nog overeind
Vierpaardjes stavaza 12-10-23 by Sven Engelen, on Flickr
Vierpaardjes stavaza 12-10-23 by Sven Engelen, on Flickr
De andere overgang richting de Onderste Molen die wel nog open is
Vierpaardjes stavaza 12-10-23 by Sven Engelen, on Flickr
Nieuw tijdelijk fietspad die aan gaat sluiten op de tijdelijke weg
Vierpaardjes stavaza 12-10-23 by Sven Engelen, on Flickr
Die sluit aan op de Willem van Bommelstraat
Vierpaardjes stavaza 12-10-23 by Sven Engelen, on Flickr
Vierpaardjes stavaza 12-10-23 by Sven Engelen, on Flickr
Vierpaardjes stavaza 12-10-23 by Sven Engelen, on Flickr
Vierpaardjes stavaza 12-10-23 by Sven Engelen, on Flickr
Vierpaardjes stavaza 12-10-23 by Sven Engelen, on Flickr
Vierpaardjes stavaza 12-10-23 by Sven Engelen, on FlickrDe rotonde aan de andere kant met de Broekestraat is opgeheven.
Vierpaardjes stavaza 12-10-23 by Sven Engelen, on Flickr
Vierpaardjes stavaza 12-10-23 by Sven Engelen, on FlickrVoor klein lokaal verkeer is er een omleidingsroute via de Onderste Molenweg zodat fietsers niet volledig om hoeven te fietsen via de Roermondsepoort. Daar is wél een verkeerslicht voor neergezet op de Kaldenkerkerweg zodat fietsers veilig over kunnen steken.
Vierpaardjes stavaza 12-10-23 by Sven Engelen, on Flickr
Vierpaardjes stavaza 12-10-23 by Sven Engelen, on FlickrDe rijbaan van de Vierpaardjes is onaangetast en de huizen staan ook nog overeind
Vierpaardjes stavaza 12-10-23 by Sven Engelen, on Flickr
Vierpaardjes stavaza 12-10-23 by Sven Engelen, on FlickrDe andere overgang richting de Onderste Molen die wel nog open is
Vierpaardjes stavaza 12-10-23 by Sven Engelen, on FlickrNieuw tijdelijk fietspad die aan gaat sluiten op de tijdelijke weg
Vierpaardjes stavaza 12-10-23 by Sven Engelen, on FlickrDie sluit aan op de Willem van Bommelstraat
Vierpaardjes stavaza 12-10-23 by Sven Engelen, on FlickrSvenlo
https://svene.nl/
https://svene.nl/
-
Taran 5
- verkeersader
- Berichten: 790
- Lid geworden op: wo 23 mar 2022, 21:53
- Locatie: Ooi en Ramsgat
Re: Infrastructuur in Venlo

De overweg naar de Onderste molen weg, Let op de grote grond boor rechts.
Ondanks dat de overweg in de Broekestraat/Vierpaardjes dicht is rijden de treinen als vanouds.

Zoals deze GTW naar Nijmegen.
Ik ben wel benieuwd hoe de bak gemaakt gaat worden vermoedelijk op afstand en dan op zijn plaats gereden wat de gangbare manier is alleen de 2 opritten staan 90 graden gedraaid ten opzichte van het nieuwe viaduct.
Laatst gewijzigd door Taran 5 op vr 02 aug 2024, 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
-
sven_engelen
- expressweg
- Berichten: 4323
- Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
- Locatie: Venlo
Re: Infrastructuur in Venlo
Svenlo
https://svene.nl/
https://svene.nl/
-
Taran 5
- verkeersader
- Berichten: 790
- Lid geworden op: wo 23 mar 2022, 21:53
- Locatie: Ooi en Ramsgat
Re: Infrastructuur in Venlo
Als ik me niet vergis zit Venlo op zandgronden. Ben wel benieuwd hoe de grond hier verder er uit ziet.sven_engelen schreef: do 12 okt 2023, 19:08Eerst gaan er damwanden ingetrild worden en zal de grond worden ontgraven tussen de damwanden in. Dat zal al even duren en daarna (denk ik) dat de tunnel ingehesen zal worden in een weekend zodat het treinverkeer het minst last heeft van de werkzaamheden.
In Hilversum hadden vele projecten vertragingen door de bodem aldaar hopelijk zal dat hier niet zijn zeker
omdat de locatie best krap is(doet wel een beetje denken aan de¨tunnel¨in de Oosterengweg.
Zal wel een hele beleving zijn als het gaat gebeuren!
-
sven_engelen
- expressweg
- Berichten: 4323
- Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
- Locatie: Venlo
Re: Infrastructuur in Venlo
De vierpaardjes ligt op kleigrond. Dat betekent dus ook dat een fundering op staal niet voldoende is voor de tunnel maar dat er toch wat heipalen in de grond moeten. Vandaar ook de grote boor die er staat. De zandgrond begint pas ten noorden van de vierpaardjes.
Svenlo
https://svene.nl/
https://svene.nl/
-
harry
- Wegnummerfotograaf
- Berichten: 24148
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
- Locatie: Leipendam
Re: Infrastructuur in Venlo
Ah, dát zijn die vier paardjes natuurlijk.
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
--Harry.
-
Taran 5
- verkeersader
- Berichten: 790
- Lid geworden op: wo 23 mar 2022, 21:53
- Locatie: Ooi en Ramsgat
Re: Infrastructuur in Venlo
Ik ben wezen wandelen vanaf de Auxiliatrixweg zo lang de ingraving en de Bovenste Molen.
Deed me wel denken aan de ingraving bij Baarn die is denk ik iets minder diep(ach ja toen ik nog in het Gooi woonde
Bij de plas bij de Bovenste Molen kwam ik geen paardjes tegen doch wel deze opmerkelijke dieren.

Vanaf nu van mij weer on topic
-
sven_engelen
- expressweg
- Berichten: 4323
- Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
- Locatie: Venlo
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
- Berichten: 22112
- Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
- Locatie: 's-Hertogenbosch
-
Taran 5
- verkeersader
- Berichten: 790
- Lid geworden op: wo 23 mar 2022, 21:53
- Locatie: Ooi en Ramsgat
Re: Infrastructuur in Venlo
Wat ik begrepen heb was de overweg nu alleen toegankelijk voor hulpdiensten en dergelijke klopt dan want op de film zie ik geen borden staan die dat onderschrijven?
-
PeterSchoeber
- autoweg
- Berichten: 1890
- Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11
Re: Infrastructuur in Venlo
Met vriendelijke groet,
Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
-
Taran 5
- verkeersader
- Berichten: 790
- Lid geworden op: wo 23 mar 2022, 21:53
- Locatie: Ooi en Ramsgat
Re: Infrastructuur in Venlo
Er staan wel een paar leuke foto´s op hun site
https://www.vierpaardjesvenlo.nl/fotove ... zaamheden/
Er wordt nu ook een begin gemaakt met het slopen van de woningen aan de Vierpaardjes.
In het voorjaar van 2024 komt er weer een treinvrije periode.
-
sven_engelen
- expressweg
- Berichten: 4323
- Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
- Locatie: Venlo
Re: Infrastructuur in Venlo
Svenlo
https://svene.nl/
https://svene.nl/
-
Taran 5
- verkeersader
- Berichten: 790
- Lid geworden op: wo 23 mar 2022, 21:53
- Locatie: Ooi en Ramsgat
Re: Infrastructuur in Venlo
Er zijn veel dingen in het project wat een grap is zoals dit.sven_engelen schreef: ma 30 okt 2023, 19:42Wat een grap. De omleiding loopt via de Roermondsepoort en dat is helaas te merken ook. Die is al sinds de eerste afsluiting stukken drukker terwijl de vierpaardjes al een tijdje filevrij is. Fijn voor lokaal verkeer zoals wij maar het legt onnodig veel druk op de rotonde in de stad. Ik hoop dat de gemeente zich dat ook beseft…
Een andere grap en ik weet dat hoort niet bij dit topic maar geeft wel aan dat er denk ik Zeeuwen zijn die die projecten aanbesteden is
dat de treinen uit Tegelen met gestreken stroomafnemers station Venlo binnen moeten rollen(mag niks kosten denk ik
Het is 2023
Je zou maar een huisje gehad hebben op de Vierpaardjes en dan moet je er uit.
Veel plezier een andere woning vinden in deze tijd.
Maar toch vind ik het een mooi project en jammer dat ik niet iets meer in de buurt woon.
Met dit project en de elektrificatie van de Maaslijn zal ik wel weer een keertje komen buurten aldaar.
-
Taran 5
- verkeersader
- Berichten: 790
- Lid geworden op: wo 23 mar 2022, 21:53
- Locatie: Ooi en Ramsgat
Re: Infrastructuur in Venlo
Op Venlo nieuws mooie drone foto´s van het project.
https://venlo.nieuws.nl/nieuws/104516/f ... rpaardjes/
https://venlo.nieuws.nl/nieuws/104516/f ... rpaardjes/
-
Taran 5
- verkeersader
- Berichten: 790
- Lid geworden op: wo 23 mar 2022, 21:53
- Locatie: Ooi en Ramsgat
Re: Infrastructuur in Venlo
Nog een update uit Venlo. Hoop binnenkort eens een kijkje te nemen.
https://www.prorail.nl/nieuws/inschuive ... l-verlopen
en deze: Link
https://www.prorail.nl/nieuws/inschuive ... l-verlopen
en deze: Link
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
- Berichten: 19183
- Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
- Locatie: Leusden
Re: Infrastructuur in Venlo
In Venlo is in de Veldenseweg een sinkhole ontstaan en daar is een auto in gereden. De auto is nog niet weggehaald omdat onduidelijk is hoe stabiel de directe omgeving is.
https://www.l1nieuws.nl/nieuws/2637875/ ... rijdt-erin
-
Taran 5
- verkeersader
- Berichten: 790
- Lid geworden op: wo 23 mar 2022, 21:53
- Locatie: Ooi en Ramsgat
Re: Infrastructuur in Venlo
Het viaduct is succesvol ingeschoven en de aannemer is druk bezig met het aansluiten van de bovenbouw.

Op het dek zijn draadeinden zichtbaar voor waarschijnlijk voor een viertal nieuwe masten voor de bovenleiding.
Of ze ook op het dek richting van Tegelen zitten kon ik niet goed zien maar zal waarschijnlijk wel met de aanstaande elektrificatie.



De bovenleiding is hier kortgesloten naar aarde om zo te voorkomen dat de bovenleiding weer onder spanning komt maar ook om resterende ladingen af te voeren(en bij 15KV zijn dat hele grote waar je liever niet aan wil komen).

De afsluiting van de overweg in de Vierpaardjes blijft nog even doorgaan tot en met 8 mei.
Lijkt me wel leuk om daarna weer een kijkje te nemen of wellicht onze plaatselijke reporter?

Op het dek zijn draadeinden zichtbaar voor waarschijnlijk voor een viertal nieuwe masten voor de bovenleiding.
Of ze ook op het dek richting van Tegelen zitten kon ik niet goed zien maar zal waarschijnlijk wel met de aanstaande elektrificatie.



De bovenleiding is hier kortgesloten naar aarde om zo te voorkomen dat de bovenleiding weer onder spanning komt maar ook om resterende ladingen af te voeren(en bij 15KV zijn dat hele grote waar je liever niet aan wil komen).

De afsluiting van de overweg in de Vierpaardjes blijft nog even doorgaan tot en met 8 mei.
Lijkt me wel leuk om daarna weer een kijkje te nemen of wellicht onze plaatselijke reporter?
-
sven_engelen
- expressweg
- Berichten: 4323
- Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
- Locatie: Venlo
Re: Infrastructuur in Venlo
De vierweekse afsluiting van de Vierpaardjes zou aanvankelijk tot morgen duren maar vandaag is bekend gemaakt dat de afsluiting nog 10 dagen langer zal duren. Het plaatsen van de damwanden ter hoogte van de voormalige woningen van de Vierpaardjes heeft gezorgd voor trillingen waardoor scheuren zijn ontstaan in de tijdelijke weg. De reparatie vindt pas plaats op 16 en 17 mei.'
Bron: https://omroepvenlo.nl/nieuws/artikel/s ... nger-dicht
Bron: https://omroepvenlo.nl/nieuws/artikel/s ... nger-dicht
Svenlo
https://svene.nl/
https://svene.nl/
-
Taran 5
- verkeersader
- Berichten: 790
- Lid geworden op: wo 23 mar 2022, 21:53
- Locatie: Ooi en Ramsgat
Re: Infrastructuur in Venlo
Nog een drone filmpje:
Link
Ook de bovenleiding is weer gemonteerd met 2 nieuwe masten op de onderdoorgang en de bewuste weg waar Sven het over had.
Ook de bovenleiding is weer gemonteerd met 2 nieuwe masten op de onderdoorgang en de bewuste weg waar Sven het over had.
-
Taran 5
- verkeersader
- Berichten: 790
- Lid geworden op: wo 23 mar 2022, 21:53
- Locatie: Ooi en Ramsgat
Re: Infrastructuur in Venlo
Nog wat plaatjes:

Vanaf de tribune waar je de werkzaamheden kan volgen.

Meer richting het station.

Het spoor naar Kaldenkirchen is weer in ere hersteld. Wat me wel opvalt zijn de vele draadeinden die op het viaduct aangebracht zijn.
2 van deze zijn gebruikt voor de nieuwe masten op het viaduct.

Het spoor richting Tegelen is ook weer in gebruik.

De nieuwe aangelegde Vierpaardjes is helaas nog niet open vanwege schade door trillingen.

De trein naar Nijmegen.

De Flirt richting Breyell.

Vanaf de tribune waar je de werkzaamheden kan volgen.

Meer richting het station.

Het spoor naar Kaldenkirchen is weer in ere hersteld. Wat me wel opvalt zijn de vele draadeinden die op het viaduct aangebracht zijn.
2 van deze zijn gebruikt voor de nieuwe masten op het viaduct.

Het spoor richting Tegelen is ook weer in gebruik.

De nieuwe aangelegde Vierpaardjes is helaas nog niet open vanwege schade door trillingen.

De trein naar Nijmegen.

De Flirt richting Breyell.
-
Taran 5
- verkeersader
- Berichten: 790
- Lid geworden op: wo 23 mar 2022, 21:53
- Locatie: Ooi en Ramsgat
Re: Infrastructuur in Venlo
Nog een update vanuit Limburg:
https://www.vierpaardjesvenlo.nl/werkza ... fsluiting/
https://www.vierpaardjesvenlo.nl/werkza ... fsluiting/
-
Taran 5
- verkeersader
- Berichten: 790
- Lid geworden op: wo 23 mar 2022, 21:53
- Locatie: Ooi en Ramsgat
-
sven_engelen
- expressweg
- Berichten: 4323
- Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
- Locatie: Venlo
Re: Infrastructuur in Venlo
Svenlo
https://svene.nl/
https://svene.nl/
-
Taran 5
- verkeersader
- Berichten: 790
- Lid geworden op: wo 23 mar 2022, 21:53
- Locatie: Ooi en Ramsgat
Re: Infrastructuur in Venlo
Ik kwam er nog dicht langs toen ik in juni naar Beieren ging maar goed ik had aardig wat kilometers te gaan dus heb ik Venlo links laten liggen.
Al met al schiet dit project goed op in tegenstelling tot bijvoorbeeld Delft wat tergend langzaam gaat en diegene die zeggen dat ik appels met peren vergelijk nee want hier moet veel meer gewerkt worden waar zowel trein als verkeer door moet rijden.
De volgende stap aan de zuidkant van Venlo wordt de elektrificatie maar na gezien te hebben wat Prorail heeft gedaan bij het project in Delft heb ik daar weinig vertrouwen in(en wel dat er waarschijnlijk spanningsloos gereden moet gaan worden omdat de zuidkant de Duitse bovenleidingsspanning heeft en dus dat de goedkoopste oplossing is
).
Al met al schiet dit project goed op in tegenstelling tot bijvoorbeeld Delft wat tergend langzaam gaat en diegene die zeggen dat ik appels met peren vergelijk nee want hier moet veel meer gewerkt worden waar zowel trein als verkeer door moet rijden.
De volgende stap aan de zuidkant van Venlo wordt de elektrificatie maar na gezien te hebben wat Prorail heeft gedaan bij het project in Delft heb ik daar weinig vertrouwen in(en wel dat er waarschijnlijk spanningsloos gereden moet gaan worden omdat de zuidkant de Duitse bovenleidingsspanning heeft en dus dat de goedkoopste oplossing is
-
Egbert
- expressweg
- Berichten: 3360
- Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10
Re: Infrastructuur in Venlo
En dit project heeft een oplossing met een dive-under ook zeer effectief geblokkeerd.
Volgens mij is de oplossing het rangeerterrein opofferen (kun je woningen bouwen) en verplaatsen naar Blerick of Gekkengraaf, 15 kV op spoor 2 en 3 (2 aansluiten op het spoor dat uit Duitsland komt) en een 2e perron naast spoor 5 leggen. Dan heb je spoor 1 (t/m het wissel naar de reinigingssporen), spoor 4, 5 en aan de andere kant van het nieuwe perron 3 als 1500V sporen, Arriva kan via spoor 4/5/6 naar Blerick, NS kan op spoor 1 keren en naar de reinigingssporen en kan uitwijken naar 4/5/6 en de treinen van en naar duitsland rijden ter hoogte van het station op 15 kV.
Volgens mij is de oplossing het rangeerterrein opofferen (kun je woningen bouwen) en verplaatsen naar Blerick of Gekkengraaf, 15 kV op spoor 2 en 3 (2 aansluiten op het spoor dat uit Duitsland komt) en een 2e perron naast spoor 5 leggen. Dan heb je spoor 1 (t/m het wissel naar de reinigingssporen), spoor 4, 5 en aan de andere kant van het nieuwe perron 3 als 1500V sporen, Arriva kan via spoor 4/5/6 naar Blerick, NS kan op spoor 1 keren en naar de reinigingssporen en kan uitwijken naar 4/5/6 en de treinen van en naar duitsland rijden ter hoogte van het station op 15 kV.
-
PeterSchoeber
- autoweg
- Berichten: 1890
- Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11
Re: Infrastructuur in Venlo
Met vriendelijke groet,
Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
