Infrastructuur in Venlo

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Egbert
expressweg

Re: Infrastructuur in Venlo

Bericht door Egbert »

Daarom moet je de reden van het kruisen van die 15 kV wegnemen en dat is het goederenemplacement. Als dat er niet meer is en je het hele goederengebeuren ergens anders kan afhandelen hoef je met de 15 kV ook niet meer naar de zuidkant van het emplacement te gaan en hoef je dan de lijn naar Roermond niet meer te kruisen.
Spanningssluis kun je in het station leggen op sporen 2 en 3.

Of iets heel nieuws, leg voor de Maaslijn de sporen aan de hele hoge kant, tegen de Sloterbeekstraat aan. Dan moet je een tunnel maken (is sowieso wel fijn voor Venlo-Zuid) maar krijg je natuurlijk ook wat langere overstaptijden.
Villach Hbf heeft ook zo'n soort situatie. Het is daar 160 meter hemelsbreed van spoor 1 naar spoor 9. Dat is dezelfde afstand als in Venlo naar het buitenste spoor. Dat is ongeveer zo lang als van Amsterdam de vooringang naar de achteruitgang.
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

^^ Als ik die oplossingen lees is een stuk bovenleiding omschakelbaar maken toch een stuk goedkoper? Een andere toch wel opmerkelijke oplossing is natuurlijk dat de vervoerder multicourante treinen besteld en aangezien Arriva hier rijdt bestellen ze zeker de Flirt en die hebben ze al in een multicourante versie Wel belachelijk om een multi courante trein te bestellen voor enkele honderd meter maar goed een stuk goedkoper dan fly-overs goederenemplacementen die verplaatst moeten worden.

Maar ik weet toch wat Prorail gaat doen want het mag niks kosten en straks moeten de machinisten vanuit Tegelen de stroomafnemer laten zakken en stroomloos over het emplacement gaan rijden wat echt een bijzonder slecht idee is maar ja dat is wat ik voorlopig begrepen heb en is niet een kwestie of het een keer fout gaat maar wanneer.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Men wil toch juist af van die omschakelbare bovenleiding? Als straks de RE13 met de nieuwe FLIRTS door gaat rijden naar Eindhoven is de laatste reden dat er nog omschakelbare bovenleiding is weggenomen. En dan ga je een nieuwe reden introduceren.

De ICEs en nachttreinen die vanwege omleidingen door Venlo komen rijden al geruime tijd zonder stoppen via de hoge sporen door Venlo heen.
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

Nou de aangedragen oplossingen gaan het hoe dan ook niet worden de Maaslijn onder de draad brengen had al veel eerder moeten gebeuren en het prijskaartje is al meerdere keren aangepast en niet in een positieve manier. Persoonlijk lijkt me de hele handel onder de 25KV te gooien met dan een spanningssluis in Kaldenkirchen. ICNG is geschikt ervoor en nieuwe Flirts die kunnen gewoon voor beide spanningen geschikt gemaakt afgeleverd worden en tevens kan je de bovenleiding goedkoper aanleggen en dan bedoel ik de gehele Maaslijn. Tevens zijn de meeste goederenlocs al multicourant en kan je de spanningssluis in Venlo helemaal wegdenken dan krijg je wel een sluis buiten Blerick maar dat zou wel een robuuste oplossing zijn.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

25 kV? Waar haal je dat vandaan? Je introduceert dan twee omschakelingen.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Van Zevenaar, daar is precies hetzelfde (als je uit Arnhem komt). :lol:

Maar een spanningssluis boven op de berg is ook al niet handig omdat een lange trein dan nog half op de helling is als je moet omschakelen, en er ligt een rangeerterreintje. Daarbij kun je dan net zo goed met 1500V naar boven
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Bij Zevenaar voeg je in op de hoofdroute (Betuweroute -> Duitsland). Daar is het van spanning wisselen geoptimaliseerd op goederentreinen. En daar is het in vlak terrein.
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

Egbert schreef: zo 04 aug 2024, 10:07 Volgens mij is de oplossing het rangeerterrein opofferen (kun je woningen bouwen)
Sterker nog, de gemeente wil het rangeerterrein voor een groot deel opofferen voor woningen. Flats tot 60m hoog. Daarvoor is de gemeente aan het lobbyen bij het rijk en bij Prorail. Wat mij betreft een aderlating voor de stad aangezien er nu treinen worden gestald met zeer gevaarlijke stoffen.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

sven_engelen schreef: di 06 aug 2024, 15:45 Wat mij betreft een aderlating voor de stad aangezien er nu treinen worden gestald met zeer gevaarlijke stoffen.
Vind jij het écht zo erg dat de goederentreinen met giftige stoffen verdwijnen uit de stad? Raar volk die Limburgers…… :hap:
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Waarom een aderlating? Verdient de gemeente Venlo aan het stallen van die goederen?
MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE »

Of Sven heeft een hekel aan de buurt die er naast ligt en hoopt op een zeer plotselinge grootschalige vernieuwing van die buurt ;)
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.
sven_engelen
expressweg

Het was een niet gecontroleerd autocorrectje. Het is geen aderlating maar een ademhaling. 🤣
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Het is alleen een beetje jammer dat ze op Trade Port West niet meer ruimte hebben voorzien voor treinen. De Gekkengraaf is er te klein en op dit moment niet geschikt voor en het is allemaal al best veel volgebouwd.
PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber »

^^ Ooit, heel lang geleden, omstreeks de 80-er en 90-er jaren van de vorige eeuw waren er vage plannen om het complete goederenemplacement van Venlo te verplaatsen naar de locatie waar nu Trade Port West ligt. Maar omdat het goederenvervoer toen in een (grote) dip zat zijn deze plannen niet doorgegaan en is de boel, vanaf circa 1988, langzaam maar zeker volgebouwd met logistieke-/distributiecentra. Eerst nog bescheiden loodsen van enkele hectares en nu wordt er met de vijf of meer hectare, per loods, gebouwd.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark »

sven_engelen schreef: di 06 aug 2024, 15:45Wat mij betreft een aderlating voor de stad aangezien er nu treinen worden gestald met zeer gevaarlijke stoffen.
Gelukkig worden gevaarlijke stoffen verder totaal niet getransporteerd via water en snelweg die toevalligerwijs ook door Venlo lopen *ahum*.
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

De onderdoorgang krijgt steeds meer vorm(jammer dat ik niet in de buurt woon :neenee: ).
https://www.vierpaardjesvenlo.nl/werkza ... -november/
sven_engelen
expressweg

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Waarvoor dienen die blauwe 'zeecontainers'?
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Een tijdelijke geluidswal denk ik.
sven_engelen
expressweg

^^ Functioneert als een geluidswal inderdaad voor de bewoners.
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

:wow: wat is daar een werk verzet.
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

Wat plaatjes uit Venlo:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

Over precies 2 weken begint de laatste afsluiting, die duurt tot zaterdag 1 november. Daarna gaat de onderdoorgang open voor het verkeer.

Aldus Venlo Nieuws.

https://venlo.nieuws.nl/gemeente/laatst ... ijna-klaar
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."
sven_engelen
expressweg

^^ Ze zijn al inderdaad ver gevorderd met de werkzaamheden. De tunnel ligt er goed bij. De vorige afsluitingen hebben tot niet al te veel hinder geleid buiten de spits. In de spits stond het al gauw flink vast in het centrum. Ik zal van de week eens kijken of ik met de drone over kan vliegen.
sven_engelen
expressweg

Belofte maakt schuld: Ik heb zowel een drone video als foto's gemaakt van het project.
Link
AfbeeldingStaVaZa Vierpaardjes Venlo 06-08-2025 by Sven Engelen, on Flickr

En nog een bonusfoto van de skyline met het emplacement ervoor:

nvanleijden
dorpsstraat

Bericht door nvanleijden »

Mooie beelden! En daarnaast ook leuk om mezelf op deze manier terug te zien. Ik sta op de laatste foto met mijn trein te wachten op het emplacement voor vertrek in de richting van Kaldenkirchen. Die witte locomotief met blauwe kolenwagens :D
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Net enkele meters in Tegelen (is wel de gemeente Venlo) kwam ik deze rotonde met VRI tegen:

https://maps.app.goo.gl/S5haMYovyTeQg5WK9?g_st=ac

De VRI zal denk ik alleen op drukke momenten weken. Zo'n constructie van rotonde plus VRI heb ik nog nooit eerder gezien.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Doet me denken aan een aantal rotondes in de N233 in Veenendaal.
sven_engelen
expressweg

Deze VRI werkt alleen bij uitruk van de brandweer. De VRI zet dan heel de rotonde stil zodat de brandweer fatsoenlijk weg kan rijden.