Signalisatie in de Voerstreek terug naar af

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

R4
expressweg

Bericht door R4 » ma 21 nov 2005, 15:30

Ik vermoed de Nederlandstalige...
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 21 nov 2005, 16:58

R4 schreef:Inderdaad, maar zoals ik zei: een faciliteitengemeente mag steeds tweetalige bewegwijzering zetten, maar ze is daar dus officieel niet toe verplicht.
Dus die klacht dat 's Gravenvoeren groter op de borden staat dan Fouron-le-Comte slaat dus helemaal nergens op. En hoe zit het met het vertalen van straatnamen?

Rien
verkeersader

Bericht door Rien » ma 21 nov 2005, 17:13

René schreef:Voor wat betreft de gemeente Voeren: wie zijn tegenwoordig nu in de meerderheid: de Nederlandstalige of de Franstalige partijen ?
Er zijn in Voeren twee gemeentelijke partijen: Voerbelangen (de Vlaamse partij dus, sinds 2000 in de meerderheid) en Retour à Liège.

Wat betreft de ruim 4000 inwoners van de gemeente heb ik volgende verdelingen (Nederlandstalig - Franstalig) uit de licentiaatsverhandeling van een vroegere kotgenoot van me. (Exacte officiële tellingen zijn afgeschaft sinds 1961, toen de onderhandelingen over de vastlegging van de taalgrens begonnen. De cijfers zijn voornamelijk afgeleid uit de verkiezingsresultaten.) Sinds de jaren 1960 is het aantal Nederlandstaligen almaar gegroeid, en vertoonde het aantal Franstaligen sterke fluctuaties. Op dit moment is een kleine meerderheid van de inwoners Nederlandstalig.

Moelingen: sterk Nederlandstalig
's-Gravenvoeren: 60% - 40%
Sint-Martens-Voeren: kleine meerderheid Franstalig
Sint-Pieters-Voeren: 40% - 60%
Teuven: 65% - 35%
Remersdaal: 20% - 80% (tien jaar geleden nog 5% - 95%; vermoedelijk gewijzigd door inwijking van Nederlanders)

@ Alfa: Voor straatnamen in Voeren koos men voor de 'gemakkelijkheidsoplossing'. De meeste straatnamen zijn daar onvertaalbaar en lokale benamingen van gehuchten bestaande uit enkele woningen. Enkele voorbeelden: Sinnich, Veurs, Hagelstein, Schophem, Ulvend... Zie je ook vaak in andere landelijke faciliteitengemeenten, zie vb. Bever. Van straatnamen die wél vertaalbaar zijn, staat het Nederlands bovenaan en groter (zie foto: Batticestraat / Route de Battice).

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 21 nov 2005, 19:14

En het restaurant heet: The golden horse. Om maar van het probleem af te zijn :lol:
alfa schreef:Dus die klacht dat 's Gravenvoeren groter op de borden staat dan Fouron-le-Comte slaat dus helemaal nergens op
Precies. Deze is dan ook niet toegewezen. Er zijn echter ook klachten die naar mijn mening wel terecht zijn: Bijvoorbeeld wanneer Franstaligen een brief krijgen die in zijn geheel in het Nederlands is geschreven. Ook bij bushaltes vind ik het handig als men tweetalige dienstregelingen opstelt. Ik heb mij ook eens heel erg geergerd aan het feit dat men op het Lemmer-busstation slechts Friestalige informatie over gewijzigde buslijnen had :roll: (Ja, ik kan die taal niet lezen...)

Moelingen: Op een oude wegenkaart van mij staat nog de afritnaam van afrit no. 1 aan de E 25: Moelingen/Mouland. Tegenwoordig staat dit helemaal niet meer aangegeven...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 21 nov 2005, 19:47

Vinny schreef: Moelingen: Op een oude wegenkaart van mij staat nog de afritnaam van afrit no. 1 aan de E 25: Moelingen/Mouland. Tegenwoordig staat dit helemaal niet meer aangegeven...
Tegenwoordig heet de afrit Lixhe.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 21 nov 2005, 21:27

Palance schreef:Tegenwoordig heet de afrit Lixhe.
Lixhe/Voeren vanuit Maastricht en Lixhe/ Fourons vanuit Liège (Luik) :?:

Giuseppe
verkeersader

Bericht door Giuseppe » ma 21 nov 2005, 21:41

R4 schreef:Ik vermoed de Nederlandstalige...
Dit is trouwens pas het geval sinds de nederlanders (Vooral maastrichtenaren die daar naartoe zijn getrokken) stemrecht hebben gekregen

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 22 nov 2005, 20:52

waldo79 schreef:Lixhe/Voeren vanuit Maastricht en Lixhe/ Fourons vanuit Liège (Luik) :?:
En dat terwijl Lixhe in het Nederlands Lieze heet.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 22 nov 2005, 21:30

Toch is dat bord met Lixhe erop door een Belgische wegbeheerder neergezet. Het staat nog op Nederlands grondgebied; ergens bij hmp 272 op de A2 ;)

Rien
verkeersader

Bericht door Rien » di 22 nov 2005, 22:19

Daar verschiet ik nu toch wel van eigenlijk. :o Allereerst omdat de aansluiting nergens op het grondgebied van Lixhe gelegen is. Ten tweede omdat een 'Vlaamse' afrit genoemd wordt naar een Waals dorp, wat toch wel opmerkelijk is.

@ Alfa: Lixhe is op de bewegwijzering nooit vertaald geworden. Zo een van die kleine taalgrensdorpjes waarvan de vertaling nooit gebruikt is in het huidig taalgebruik. Een ander voorbeeld is Othée (vertaling: Elch) ten zuiden van Tongeren; je vraagt je af waarom zo'n vertalingen nog blijven verschijnen op Michelinkaarten, want zelfs de lokale bevolking gebruikt ze niet meer. (En ja, dat heb ik persoonlijk gecheckt. ;))

Dus nu staan er die grote witte borden zoals je ze doorgaans vindt langs Vlaamse snelwegen, met daarop "afrit 1: Lixhe"?
Weet iemand daar de reden van?

VTB
autoweg

Bericht door VTB » wo 30 nov 2005, 21:12

Rare jongens, die Belgae ;)...

Charles
stadsweg

Bericht door Charles » wo 30 nov 2005, 23:07

Rien schreef:Dus nu staan er die grote witte borden zoals je ze doorgaans vindt langs Vlaamse snelwegen, met daarop "afrit 1: Lixhe"?
Weet iemand daar de reden van?
Hmm, ik zal er eens op letten, er zijn inderdaad een paar maanden geleden nieuwe borden bij de afrit vanuit Nederland geplaatst. Volgens mij heet de afrit nog wel gewoon Moelingen hoor, het komt in België wel vaker voor dat een ‘afritnaam’ afwijkt van de bestemming die worden gegeven.
Groet, Charles

Rien
verkeersader

Bericht door Rien » do 01 dec 2005, 0:21

Inderdaad. 'k Ben benieuwd!

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » do 01 dec 2005, 9:13

Volgens mij staat op de witte borden inderdaad gewoon Moelingen vermeld.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 01 dec 2005, 9:35

Foto's ??
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 01 dec 2005, 13:06

Volgens mij staat op de witte borden inderdaad gewoon Moelingen vermeld.
Ah er staan witte borden. Die stonden er de vorige keer niet (althans niet in de richting Maastricht --> Visé)

VTB
autoweg

Bericht door VTB » do 01 dec 2005, 13:10

Jeroen schreef:What's next, krijgen we voor Vaals straks ook nog iets als vâles of zo? :roll:
Vaals is in het Frans gewoon "Vaals", dus geen "ae" a la "Maestricht" o.i.d.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » do 01 dec 2005, 13:19

Volkstribuun schreef:Vaals is in het Frans gewoon "Vaals", dus geen "ae" a la "Maestricht" o.i.d.
Ja, dat snap ik ook wel. Wat ik daarmee gewoon duidelijk wil maken is dat ik het afschuwelijk vindt dat de Wallonen onze Nederlandse en Vlaamse plaatsnamen 'verfransen'. :roll:

VTB
autoweg

Bericht door VTB » do 01 dec 2005, 13:25

Jeroen schreef:
Volkstribuun schreef:Vaals is in het Frans gewoon "Vaals", dus geen "ae" a la "Maestricht" o.i.d.
Ja, dat snap ik ook wel. Wat ik daarmee gewoon duidelijk wil maken is dat ik het afschuwelijk vindt dat de Wallonen onze Nederlandse en Vlaamse plaatsnamen 'verfransen'. :roll:
Nou, zo evident is het niet om Vaals wel gewoon met "aa" te schrijven en Maastricht met "ae", bovendien is het niet iets als Meusebourg geworden, terwijl 's-Hertogenbosch (Bois-le-Duc) en Utrecht (Bar-le-Duc) wel een compleet Franse naam hebben gekregen.
Vandaar dus mijn opmerking, Jeroen!

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 02 dec 2005, 9:05

Ik wist niet dat Utrecht in het Frans wordt betiteld als 'Bar-le-Duc'. Duc betekent hertog en Utrecht betekent toch wat anders (trecht-tricht->doorwaadbare plaats) :?:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 02 dec 2005, 9:58

Voor Utrecht is geen officiële Franse vertaling. Wel weet ik dat het Bar-le-Duc-bronwater uit Utrecht komt.

Wel voor:

Nimegue, Ruremonde, Groningue, Leyde, La Haye, Bois-le-Duc, Maestricht, Fauquemont en wellicht dat ik nog enkele plaatsen vergeten ben.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 02 dec 2005, 12:14

Fauquemont
Op de Franse televisie had men het over Valkenbourg, en Zandvoort is in de Franse media wel eens afgeschiderd als Amsterdam sur Mer. Voor de Franse exonimen voor Groningen en Roermond geldt dat deze net zo ingeburgerd zijn als het Osnabrugge bij ons. Compleet niet, dus. Bois-le-duc is op de betere Michelinkaart wel te vinden en La Haye wordt gebruikt in de Franse Kwaliteitskranten om Den Haag aan te duiden.

Off topic: In het Hebreeuws wordt Den Haag zonder lidwoord aangeduid: [haak] dus ;)

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » vr 02 dec 2005, 18:00

Bar-le-Duc is de vertaling van Baarle-Hertog, waar tot een aantal jaar geleden ook het gelijknamige bronwater vandaan kwam. ;)

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 02 dec 2005, 19:20

Volgens mij worden Bar-le-Duc en Sourcy gemaakt van dezelfde bronwater-bron, tussen Utrecht en Bunnik. In die zin heb ik al eens eerder gehoord dat het watertje uit Utrecht kwam. Het lijkt mij overigens erg vreemd als Utrecht inderdaad op z'n Frans Bar-le-duc heet. Want Utrecht heeft al een Latijnse naam (Ultrajectum), en je zou mogen verwachten dat de Fransen daar dan wat vanaf zouden hebben geleid. Maar ik ben geen deskundige op dit onderwerp, dus als iemand het verlossende woord heeft (met wat harder bewijs dan een wiki), dan houd ik me aanbevolen.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » vr 02 dec 2005, 21:27

Ik heb weleens meer gehoord dat Utrecht als Franse naam Bar-le-Duc heeft. Hoewel ik niet het idee heb dat dat bij de Fransen algemeen bekend is.

Het zijn denk ik vooral Bois-le-Duc en La Haye die bekend zijn bij de Fransen. En in mindere mate misschien plaatsen als Flessingue en Maestricht. Vertalingen als Fauquemont en Bréda zie je maar zeer zelden.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 02 dec 2005, 22:34

waldo79 schreef:Ik wist niet dat Utrecht in het Frans wordt betiteld als 'Bar-le-Duc'. Duc betekent hertog en Utrecht betekent toch wat anders (trecht-tricht->doorwaadbare plaats) :?:
Bar-le-Duc is een stad in Frankrijk en heeft echt helemaal niets met Utrecht te maken. Ik denk dat dit dan verkeerd begrepen is, Utrecht is in het Frans gewoon Utrecht.

En wat is er nu zo erg aan dat fransen onze geografische namen verfransen? Ik zal altijd Rijsel/Parijs zeggen dus vind ik dat fransen ook zelf mogen kiezen hoe ze onze steden noemen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 03 dec 2005, 11:55

Ja wacht eens even: De meeste steden hebben tijdens de Franse overheersing van Napoleon een Franse naam (gehad). Daar komen veel opvallende vertalingen vandaan. Groningen-provincie werd bijvoorbeeld Departement d'Ems Occidentale. Ik zal eens kijken of ik nog een kaart uit die periode kan vinden en of de verfransing van die tijd zichtbaar is (geweest) in de plaatsnamen.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » za 03 dec 2005, 12:23

Die goeie ouwe tijd. Bouches-du-Rhin klinkt toch veel mooier dan Rijnmond :)
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 03 dec 2005, 17:39

René schreef:Volgens mij worden Bar-le-Duc en Sourcy gemaakt van dezelfde bronwater-bron, tussen Utrecht en Bunnik.
Correct: Vrumona of Vermona. Zoiets. Frisdrankenfabrikant. Waar ze het water vandaan halen weet ik niet.
Donateur Vereniging Wegenforum

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 03 dec 2005, 19:40

Hajo schreef: Correct: Vrumona of Vermona. Zoiets. Frisdrankenfabrikant. Waar ze het water vandaan halen weet ik niet.
Vrumona heet de frisdrankenfabrikant, gevestigd in Bunnik. Zij pretenderen een bron te hebben :o