[foto] [B] diverse harry 2018-

Foto- en videoreportages van Belgische autowegen

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: [foto] [B] diverse harry 2018-2024

Bericht door Vinny »

Vorig jaar zomer ben ik in Charleroi geweest en de stad is echt opgeknapt. Bij het station waren ze nog flink bezig om de openbare ruimte te moderniseren en elders in het centrum is het ook aardig opgepoetst.
Peruwelz. Dit zou de N60g moeten zijn volgens Openstreetmap. Het enige dat ter plaatse te zien is, is deze (indirect bedoelde) verwijzing naar N60e.
Ah daar heb ik in mijn Google tijd ook eens mijn tanden op stuk gebeten. Als wegbeheerder is het Waals gewest erg goed in het maken van puzzels om uit te vinden welk wegnummer waar loopt.
Opmerkelijk: een wegnummer op een straatnaambord.
In het Verenigd Koninkrijk kun je dat vaker aantreffen en in Frankrijk heb ik het ook wel eens gezien.
Wegwijzer op een spandoek. Misschien is de R9 hierin wel uniek. (In de tunnel waren er nog meer.)
Het is denk ik tijdelijk. Creatief wel, in Nederland zou zo iets niet snel gebeuren.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

Vóór de omvorming van het kruispunt R6 x N14 stond aldaar ook R6 op het straatnaambord. Gebeurd inderdaad bijna nooit, maar is dus niet uniek:
https://www.google.be/maps/@51.0538867, ... &entry=ttu
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Tommy schreef: di 11 jun 2024, 20:44 Vóór de omvorming van het kruispunt R6 x N14 stond aldaar ook R6 op het straatnaambord.
Maar zo te zien is dat een onderdeel van de straatnaam. Dat lijkt in Zemst niet het geval.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Vinny schreef: di 11 jun 2024, 19:06 Vorig jaar zomer ben ik in Charleroi geweest en de stad is echt opgeknapt. Bij het station waren ze nog flink bezig om de openbare ruimte te moderniseren en elders in het centrum is het ook aardig opgepoetst.
Peruwelz. Dit zou de N60g moeten zijn volgens Openstreetmap. Het enige dat ter plaatse te zien is, is deze (indirect bedoelde) verwijzing naar N60e.
Ah daar heb ik in mijn Google tijd ook eens mijn tanden op stuk gebeten. Als wegbeheerder is het Waals gewest erg goed in het maken van puzzels om uit te vinden welk wegnummer waar loopt.
Dat is vooral bij aftakkingsnummers zo, maar de gewone wegnummers die staan duidelijk hier: https://geoportail.wallonie.be/walonmap weergegeven op de satelietbeelden( met uizondering van de aftakkingsnummers die niet weergegeven staan.).

Daarbij trouwens daarover gesproken: wat dat betreft Charleroi: De R51 bestaat er niet meer, het laatste overgebleven deel is nu de N588 geworden en de andere voormalige delen van de R51 zijn ontnummerd doordat ze eigendom zijn geworden van de Stad Charleroi.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Joshua schreef: di 11 jun 2024, 23:15 met uizondering van de aftakkingsnummers die niet weergegeven staan
Dat was dus precies Vinny's (en mijn) probleem.
Met name in de periode 2008-2011, toen hij en ik zich hiermee bezighielden.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail »

harry schreef: ma 10 jun 2024, 23:10 Afbeelding
Charleroi: zelfs bij mooi weer geschikt om depressief van te worden.
Wel opvallend daar rechts op de foto, het bord met de aanduiding van de rijstroken, zo klein en zo ver naar rechts dat eigenlijk niemand het ooit zal opvallen... Wat doet het daar zelfs ook op die plaats?!
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Het staat daar voornamelijk als formaliteit. Bij niet-autosnelwegen is het volgens de regel van de wet verplicht om bij elke "kruising" de rijstrook configuratie rechts van de weg weer te geven. Ook al betreft het een ongelijkvloerse kruising.
harry
Wegnummerfotograaf

Re: [foto] [B] diverse harry 2018-

Bericht door harry »

Afgelopen weekend in Verviers geweest. Een paar opvallende dingen:

Oud en nieuw. De bovenste foto is uit 2010. Ontdek de verschillen!
Afbeelding
Afbeelding

Verviers heeft een Ring die o.a. naar de Ring leidt...
Afbeelding

Ik dacht dat ik van alle plaatsen in deze hoek wel een foto had. Maar in de gemeente Raeren bleek ik er twee te missen: Petergensfeld en Lichtenbusch.
Lichtenbusch ligt half in Duitsland.
Afbeelding
Afbeelding

De overgang van de kom van Lichtenbusch naar die van Eynatten wordt zo aangegeven:
Afbeelding

Voor een groot deel liep de weg precies langs de Duitse grens. Ik kon dus o.a. deze foto vanuit Duitsland maken. Direct achter het gele bord begint België.
Afbeelding

Bijzonder wegwijzertje in Hergenrath. "Laat de kerk in het midden."
Afbeelding

Waar de Duitse B258 over Belgisch grondgebied loopt:
Afbeelding

België is het land van de strips. Dit is Yoko Tsuno:
Afbeelding

Zomaar Nederlands op de openbare weg in Wallonië:
Afbeelding
--Harry.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

harry schreef: di 15 jul 2025, 21:29 Zomaar Nederlands op de openbare weg in Wallonië:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Zo, dat is lef(fe) hebben.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Bij bedrijven en commerciële instanties is het voldoende als al tenminste de officiële lokale taal wordt vermeld. Zo is het op zich geen probleem als een handelszaak een Franstalige naam heeft ( want eigennaam), of als een vrachtwagen van de Delhaize met reclame in twee talen zich doorheen heel het land begeeft. Al kan een gemeente daar lokaal nog wel wat strenger in zijn als er klachten over komen.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Het was een woordgrapje… ;)
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Ger81
autoweg

Bericht door Ger81 »

harry schreef: di 15 jul 2025, 21:29 Zomaar Nederlands op de openbare weg in Wallonië:
Oei-oei, dat 'm maar café-uitbater blijft, en niet bij de NMBS solliciteert :duck:
Ubi volentia est, via est
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

harry schreef: di 15 jul 2025, 21:29 Afgelopen weekend in Verviers geweest. Een paar opvallende dingen:

Oud en nieuw. De bovenste foto is uit 2010. Ontdek de verschillen!
Heu? Hebben ze in tussentijd een klassiek gebouw opgetrokken aan de linkerzijde?
harry schreef: di 15 jul 2025, 21:29 Afgelopen weekend in Verviers geweest. Een
België is het land van de strips. Dit is Yoko Tsuno:
Wat meer is, de bedenker van die strip Roger Leloup komt uit Verviers. ;)
Tommy
autoweg

Re: [foto] [B] diverse harry 2018-2023

Bericht door Tommy »

harry schreef: di 17 okt 2023, 22:14
Afbeelding
Een oude spoorbrug, nu fietspad, in de heerlijke N971.
Nostalgische restanten van station 'Falaën', vlakbij de N971:
https://www.google.com/maps/@50.2914247 ... FQAw%3D%3D

Ter info: https://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Fala%C3%ABn
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be