[A270] Ontwikkelingen

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: [A270] Ontwikkelingen

Bericht door Coen Tunnel » do 11 aug 2011, 11:47

koef schreef:
Frits schreef:Uitermate spijtig dat van de mooiste snelweg van Nederland praktisch niets meer over is.
De mooiste? Er zijn een aantal unieke kenmerken in de A270, zoals het betonnen wegdek (nu gedeeltelijk overlaagd met asfalt),
Gedeeltelijk? Op het deel met autosnelwegstatus is helaas alles geasfalteerd! Het andere deel staat vanuit Helmond nog aangegeven als A270, maar is autoweg en zal t.z.t. wel N270 worden.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » do 11 aug 2011, 15:36

Het is niet alleen spijtig dat de A270 langzaam maar zeker een gelijkvloerse N270 wordt, het is nog spijtiger dat Helmond, Mierlo, Geldrop, Nuenen, en Eindhoven steeds meer aan elkaar klonteren. Het open gebied tussen de plaatsen wordt met grootschalige nieuwbouwwijken als Brandevoort ras kleiner.
Coen Tunnel schreef:Ik ben er twee weken geleden geweest en er is een nieuwe gelijkvloerse kruising, niet ver na VZP Vaarle. Voorlopig is er nog niks wat er op aansluit, maar daar houdt de autosnelwegstatus op. Ik schat dat het nog hooguit vier kilometer is. Tot aan die gelijkvloerse kruising is de A270 geheel geasfalteerd, het deel daarna heeft nog wel het oude betonwegdek (maar is dus geen autosnelweg meer). Op de wegwijzer op het kruispunt dat volgt staat nog wel A270, maar de weg heeft autowegstatus. Er is ongeveer een kleine kilometer van de autosnelweg afgesnoept.
Dus de situatie is nu als volgt?
Afbeelding

Groen = bibeko, evt. gesloten voor langzaam verkeer, N270
Rood = bubeko gesloten voor langzaam verkeer (80) of autoweg (100), A270
Blauw = autosnelweg (120), A270

Het westelijke rode gedeelte is bubeko gesloten voor langzaam verkeer (80). Is het oostelijke rode gedeelte dan autoweg (100)?

Merk op dat de gehele dikke lijn, met uitzondering van het linkse groene stuk ooit onderdeel was van de A270. In bewegwijzering zijn daar alleen nog de rode en blauwe gedeelten van over, qua snelwegstatus enkel nog het blauwe deel. En dat allemaal zonder een fatsoenlijk alternatief aan te leggen in de vorm van de grote ruit. Dat laatste vind ik eigenlijk nog het meest kwalijk.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 11 aug 2011, 17:10

^^ Wat ik het meest kwalijk vind, is dat men bij een weg die al aan de rand van zijn capaciteit zit, dat ze daar nog meer gelijkvloerse kruisingen aan toevoegen. Een gelijkvloerse kruising met 2x2-rijstroken kan circa 45.000 mvt/dag aan. Als het ongelijkvloerse kruisingen waren geweest dan is een capaciteit ongeveer mogelijk tot 70.000 mvt/dag.
Daarmee voeg je dus nog meer verkeer toe op je weg, terwijl je de capaciteit beperkt... Dat is natuurlijk nooit goed voor de doorstroming.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » do 11 aug 2011, 17:55

mavas schreef:^^ Wat ik het meest kwalijk vind, is dat men bij een weg die al aan de rand van zijn capaciteit zit, dat ze daar nog meer gelijkvloerse kruisingen aan toevoegen.
Wat ik me dan afvraag is welk beleid daar achter zit. Wie bedenkt zoiets?
De autogordel: een band voor het leven.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » ma 15 aug 2011, 19:36

Ik begrijp niet waarom er niet gekozen is voor óf meer ongelijkvloerse kruisingen (met dan eventueel degradatie tot autoweg door de vele invoegers), óf de aanleg van een GOW-parallelweg (80 per uur, 1x2), om de nieuwbouwwijken te ontsluiten. Of eigenlijk begrijp ik het wel, maar er is maar één reden voor: geld. :facepalm:

Paulw
dorpsstraat

Bericht door Paulw » ma 15 aug 2011, 20:22

Ja de gemeente heeft op een goedkope manier de ontsluiting van een nieuwe woonwijk kunnen realiseren. Het maakt die gemeente echt niet uit dat de weg het verkeer niet kan verwerken.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » di 16 aug 2011, 12:09

Waarom beslist de gemeente over kruispunten op een provinciale weg? Straks krijgen we nog gemeentes die op een rijkssnelweg kruispunten gaan neerplempen voor hun woekernieuwbouw !

De gemeente is m.i. hier verantwoordelijk voor de inpassing van een goede 1x2 ontsluiting van de nieuwbouwwijk (aan 80 per uur, of bibeko aan 70/50). Hooguit zouden ze kunnen zeuren om een extra ongelijkvloerse aansluiting. Maar ja, de provincie bleek weer eens erg toegeeflijk aan de lagere overheid.

Wat mij betreft krijgt het rijk resp. provincie voor zaken van groot nationaal resp. provinciaal belang, zoals infrastructuur, een flink grotere vinger in de pap, want met dit gemodder wordt het één grote chaos...

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 16 aug 2011, 13:11

sirdanilot schreef:Waarom beslist de gemeente over kruispunten op een provinciale weg? Straks krijgen we nog gemeentes die op een rijkssnelweg kruispunten gaan neerplempen voor hun woekernieuwbouw !
De gemeente beslist hier over een kruispunt omdat het hun eigendom is. De N270 binnen de kom van Helmond is al in beheer en onderhoud bij de gemeente, het onlangs gedegradeerde stuk gaat ook over naar de gmeeente Helmond. En dan heeft de provincie er echt niks meer over te zeggen, helaas.

En er zijn al lang gemeentes die kruispunten neerplempen op een rijkssnelweg, kijk maar naar Amsterdam... Die gemeente breekt zelfs ongelijkvloerse kruispunten af om maar meer bebouwing neer te kunnen zetten.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » wo 17 aug 2011, 0:35

mavas schreef: En er zijn al lang gemeentes die kruispunten neerplempen op een rijkssnelweg, kijk maar naar Amsterdam... Die gemeente breekt zelfs ongelijkvloerse kruispunten af om maar meer bebouwing neer te kunnen zetten.
Waar dan? Op de N200? Maar die is ter plekke natuurlijk geen snelweg...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 17 aug 2011, 1:44

^^ Ik denk dat mavas de s116/Nieuwe Leeuwarderweg bedoelt, dat was vroeger ook een autosnelweg.

De N270/A270 is natuurlijk ook al heel lang geen rijksweg meer. De A270 is al jaren een provinciale autosnelweg, net als alle andere A-wegen met een nummer boven de 200.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 17 aug 2011, 9:55

Er zijn geen gelijkvloerse kruisingen in de Nwe. Leeuwarderweg. Er zijn wel een paar wegen in Amsterdam afgebroken, zoals het verlengde van de Burgemeester Roellstraat: http://maps.google.nl/maps?q=52.377433, ... src=0&z=15, en hier is een semi-ongelijkvloerse kruising afgebroken:
http://maps.google.nl/maps?q=52.385082, ... src=0&z=14

De enige voormalige snelweg waar Amsterdam gelijkvloerse kruisingen in wil hebben is het verlengde van de A 2 tussen knp. Amstel en de Utrechtsebrug.

In alle gevallen rechtvaardigden de verkeersintensiteiten niet meer om een ongelijkvloerse kruising aan te leggen en zijn het "schimmen uit een glorieus verleden" die worden afgebroken. ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » vr 19 aug 2011, 17:19

Is die inprikker van de A2 dan niet druk? Het lijkt me nochtans een handige toegangsroute naar het centrum.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » vr 19 aug 2011, 22:56

Coen Tunnel schreef:De N270/A270 is natuurlijk ook al heel lang geen rijksweg meer. De A270 is al jaren een provinciale autosnelweg, net als alle andere A-wegen met een nummer boven de 200.
Die weg is in 1973 aangelegd als provinciale autosnelweg, de S22. Nooit rijksweg geweest.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 20 aug 2011, 2:41

^^ De rest van de N270 ook niet?

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » zo 21 aug 2011, 9:25

Rw70 was t/m het RWP 1948 een verbindingsrijksweggetje bij Venlo; met het RWP 1958 werd die ingelijfd bij Rw72.
In de rijkswegenlijst 1987 van Harry komt 'N270', '270' of '770' niet voor.
De weg was vanaf 1968 onderdeel van het secundair wegenplan als S22.
Gegeven het feit dat de weg in 1973 is aangelegd, kan deze weg dus niet een oude rijksweg zijn geweest van voor het RWP 1968. Ook in het RWP 1958 komt de verbinding niet voor.

Ik zie dus werkelijk geen enkele reden om te veronderstellen dat de weg ooit rijksweg is geweest. Op basis van welke informatie veronderstel jij dat de weg wel rijksweg is geweest?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 22 aug 2011, 23:33

^^ Ik veronderstel helemaal niks, ik weet ook niet hoe oud de weg is, ik vroeg het me alleen af omdat veel belangrijke provinciale wegen vroeger als rijksweg zijn aangelegd. De N270/A270 is dus blijkbaar nieuwer dan ik dacht. :)

Naturist
expressweg

Bericht door Naturist » zo 01 apr 2012, 20:15

*Schop*

Vandaag voor het eerst samen met een vriend via de nieuwe gelijkvloerse kruising na VZP Vaarle de A270 afgeslagen, om daar op de eerstvolgende kruising een paar foto's te schieten.
Vanaf de eerst kruising rechts een beeld naar het Noorden op de ongelijkvloerse kruising aan de A270.

Afbeelding
Vanaf de nog gesloten rechterzijde van de kruising kijk je hier richting het zuiden, waar je op de achtergrond de mooie wijk Brandevoort ziet.

Afbeelding
Het fotografisch vervolg vind je dan weer in het topic over wegverlichting, omdat daar prachtige nieuwe wegverlichting aan staat.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » di 29 mei 2012, 10:00

Is er iemand in de omgeving van Eindhoven die de A270 een keertje heen en terug wil rijden en foto's maken?

Ik ben namelijk erg benieuwd hoe het zit met de nummering (wegwijzers en hectometerbordjes) en status (gesloten voor langzaam verkeer vs. autosnelweg) van de weg.
Is de weg nog altijd A270 genummerd (wegwijzers en hectometerbordjes) tussen de Brandevoortse en Neervoortse Dreef?

Het echte autosnelwegdeel tussen de busaansluiting ten westen van Nuenen en de Neervoortse Dreef is trouwens nog maar 3,3 km. Dit was ooit 7,8 km...

Naturist
expressweg

Bericht door Naturist » di 29 mei 2012, 18:01

^^Mogelijk dat ik op weg van of naar de camping in Someren komend weekeinde de A270 kan filmen. Voor fotograferen is volgens mijn ega dan geen tijd.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.

N ° de membre 40

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » di 29 mei 2012, 19:32

Kaaiman schreef:Is er iemand in de omgeving van Eindhoven die de A270 een keertje heen en terug wil rijden en foto's maken?
Juni vorig jaar deze onderstaande film gemaakt. Helaas regende het die dag:

Video verwijderd.

Foto's heb ik ook. Maar meer van de bewegwijzering dan van het algemene meubilair.
Laatst gewijzigd door mhkamp op zo 28 jun 2015, 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » di 29 mei 2012, 22:50

^^ Dank! :)

Naturist
expressweg

Bericht door Naturist » wo 30 mei 2012, 21:25

^^Ik neem aan dat met mhkamps video jouw vraag beantwoord is en ik de camera thuis kan laten?

N ° de membre 40

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » wo 30 mei 2012, 22:30

Ik ben vooral benieuwd naar wat de hectometerbordjes en de bewegwijzering aangeven op de stukken niet-snelweg. Ik weet aan de hand van bovenstaande video nu wel wat autoweg en autosnelwegstatus heeft. Overigens ben ik wel benieuwd of die autowegstatus ook nu nog steeds van kracht is, vanwege die nieuwe kruising Neervoortse Dreef.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » wo 30 mei 2012, 22:57

^^ Dat kan ik niet beantwoorden; Naturist zal er even op uit moeten gaan.
WeFo Lidnummer 0010.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 30 mei 2012, 23:14

^^ Of iemand anders. :dyn_hyp:
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » wo 30 mei 2012, 23:24

^^ Be my guest ;)

Als Kaaiman maar antwoorden krijgt op z'n vragen.
WeFo Lidnummer 0010.

Naturist
expressweg

Bericht door Naturist » do 31 mei 2012, 8:31

Aanstaande Zaterdag zal ik naar alle waarschijnlijkheid de route voor je kunnen rijden en ega het foto/videowerk ter hand nemen.

N ° de membre 40

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » do 31 mei 2012, 10:54

Dat wordt gewaardeerd, en vast niet door mij alleen. ;)

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » vr 01 jun 2012, 9:36

Overigens ben ik wel benieuwd of die autowegstatus ook nu nog steeds van kracht is, vanwege die nieuwe kruising Neervoortse Dreef.
Ja, die is er nog steeds en begint nabij de komgrens van Helmond. In de andere richting begint die na de kruising Neervoortsedreef en staat het bord 'einde snelweg' voor diezelfde kruising.

Verder heb ik geen foto's, maar ik kan wel al uitsluitsel geven: Het traject tussen de Neervoortsedreef en de Brandevoortsedreef heeft intussen hectometerpaaltjes met N270 erop en het logo van de provincie Noord-Brabant is verwijderd. Op de kruising N270/A270/Neervoortsedreef staat geen bewegwijzering, de kruisingen bij Nuenen zijn uiteraard voorzien van de aanduiding 'A270' (wel nog steeds de foutieve kleurstelling). De bewegwijzering op de kruising met de Brandevoortsedreef moet men eigenlijk aanpassen, maar dat is bij mijn weten niet gebeurd. De borden bij deze kruising die je op Streetview ziet zijn er dus nog steeds. ;)
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » vr 01 jun 2012, 12:35

nielske1990 schreef:
Overigens ben ik wel benieuwd of die autowegstatus ook nu nog steeds van kracht is, vanwege die nieuwe kruising Neervoortse Dreef.
Ja, die is er nog steeds en begint nabij de komgrens van Helmond. In de andere richting begint die na de kruising Neervoortsedreef en staat het bord 'einde snelweg' voor diezelfde kruising.
Apart, want richting Eindhoven staan de snelwegborden pas na de Neervoortse Dreef, zelfs al toen de aanleg van die kruising nog aanstaande was (zie video mhkamp) en de A270 werd overlaagd.

Op Streetview staat trouwens nog een geslotenverklaring voor langzaam verkeer in de richting Eindhoven in plaats van een autowegbord. Richting Helmond staat het eindesnelwegbord net na het einde van de vluchtstrook. DIe borden staan daar nu nog, begrijp ik?

Verder ben ik nog benieuwd naar wat er op de hectometerbordjes staat tussen Nuenen en Eindhoven, en dan het gedeelte met busstroken. Weet je dat toevallig ook?