[D] Duitsland: verkeersveiligheid

Moderator: Moderatoren

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [D] Duitsland: verkeersveiligheid

Bericht door RSK » di 10 dec 2019, 23:57

Coen Tunnel schreef: do 27 jun 2019, 15:48 Wat ze nodig hebben is

:DVM50F: Filestaartbeveiliging :DVM50F:
Zou er voor situaties zoals in Duitsland geen mobiel dynamisch systeem op de markt zijn? Dat je de eerste 6 kilometer voor een Baustelle elke 750 meter aan twee kanten een bord neerzet, en in de 9 kilometer daarvoor elke 1500? Dan met afbouw 130-100-80-60 op de manier zoals wij die ook kennen. Bij extreem filegevoelige trajecten zou je het daarvoor ook nog op kunnen rekken, eventueel met de aanvulling ‘Stau!’ Je zou toch zeggen dat het niet zo complex hoeft te zijn om op die manier 28 mobiele signaalgevers te plaatsen (kan met minder als je grotere afstanden hanteert dan mijn suggestie hierboven) en die dingen met een paar sensortjes en een draadloze verbinding laat communiceren?
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Egbert
expressweg
Berichten: 2738
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [D] Duitsland: verkeersveiligheid

Bericht door Egbert » wo 11 dec 2019, 6:56

Chris schreef: di 10 dec 2019, 18:59 Naar verwachting gaat in 2019 een recordlaag aantal verkeersdoden geregistreerd worden. Maar de daling is wel afgevlakt
Ik hoop dat de cijfergeile politici inzien dat dit nooit naar 0 zal gaan, behalve als je een maximumsnelheid van zo'n beetje stapvoets invoert.
Je ziet hoe in Nederland deze blinde drive naar "0 verkeersdoden" (Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030) leidt naar een discussie over 30 in de bebouwde kom en 60 op de provinciale weg.
Dat is gewoon onrealistisch.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: [D] Duitsland: verkeersveiligheid

Bericht door Basjuh1981 » wo 11 dec 2019, 7:31

^^ Zelfs met stapvoets krijg je dodelijk ongevallen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [D] Duitsland: verkeersveiligheid

Bericht door mavas » wo 11 dec 2019, 9:38

Klopt. Laatst nog gehoord van een collega dat een vriend van hem is overleden door de gevolgen van een valpartij op de fiets.

Wat ik wel enigszins jammer vind, en dat is een beetje fout misschien, dat als er minder verkeersdoden vallen, er ook geen noodzaak lijkt te zijn voor de vele filestaartongevallen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Sondermaut
stadsweg
Berichten: 405
Lid geworden op: di 09 okt 2018, 20:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: [D] Duitsland: verkeersveiligheid

Bericht door Sondermaut » zo 15 dec 2019, 17:02

Gelukkig kent niet elk filestaartongeval een dodelijke afloop

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [D] Duitsland: verkeersveiligheid

Bericht door nederland24 » zo 15 dec 2019, 21:45

Egbert schreef: wo 11 dec 2019, 6:56
Chris schreef: di 10 dec 2019, 18:59 Naar verwachting gaat in 2019 een recordlaag aantal verkeersdoden geregistreerd worden. Maar de daling is wel afgevlakt
Ik hoop dat de cijfergeile politici inzien dat dit nooit naar 0 zal gaan, behalve als je een maximumsnelheid van zo'n beetje stapvoets invoert.
Je ziet hoe in Nederland deze blinde drive naar "0 verkeersdoden" (Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030) leidt naar een discussie over 30 in de bebouwde kom en 60 op de provinciale weg.
Dat is gewoon onrealistisch.
De oorzaak van de ongevallen, waarbij doden of zwaar gewonden zijn ook belangrijk. Meestal is snelheid niet de grootste oorzaak van ongevallen. De laatste jaren is er juist weer een stijging zichtbaar door onder meer afleiding in het verkeer, zoals de telefoon en de multimedia touchscreens in moderne auto's.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Duitsland: verkeersveiligheid

Bericht door Chris » do 27 feb 2020, 22:34

In Duitsland vielen in 2019 volgens voorlopige cijfers 3.059 doden in het verkeer, het laagste aantal in meer dan 60 jaar en 6,6% minder dan in 2018. Dat komt neer op 37 doden per 1 miljoen inwoners.

In 1970 vielen nog 21.000 verkeersdoden in Duitsland.

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 657
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: [D] Duitsland: verkeersveiligheid

Bericht door CasablancaMarocco » do 27 feb 2020, 23:50

Verbaast mij niets, Duitsers zijn in mijn ogen de beste bestuurders in de wereld.

Rijden zonder emoties, houden afstand, etc.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [D] Duitsland: verkeersveiligheid

Bericht door waldo79 » vr 28 feb 2020, 7:01

Sorry, maar dat is per definitie niet het geval.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21983
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Duitsland: verkeersveiligheid

Bericht door Pino » vr 28 feb 2020, 7:13

^^ In ieder geval niet iets waar het aantal verkeersdoden per miljoen inwoners een bewijs van zou kunnen vormen, want dat ligt in Nederland en enige andere EU-landen lager.

Overigens herken ik me ook niet in het geromantiseerde beeld dat Duitsers de beste chauffeurs zijn. Onnodig blijven hangen in het midden van 2x3-wegen en breder. Of het meteen naar links gaan en blijven hangen in een naïeve hoop snel naar 160+ te kunnen op een snelweg die veel te druk is voor dat soort snelheden. Om maar niet te beginnen over hoe je van de weg af kunt worden geduwd door delen van de 180+-community, al praat je daar natuurlijk over een kleine minderheid.

Jeff
expressweg
Berichten: 3028
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [D] Duitsland: verkeersveiligheid

Bericht door Jeff » vr 28 feb 2020, 7:51

RSK schreef: di 10 dec 2019, 23:57
Coen Tunnel schreef: do 27 jun 2019, 15:48 Wat ze nodig hebben is

:DVM50F: Filestaartbeveiliging :DVM50F:
Zou er voor situaties zoals in Duitsland geen mobiel dynamisch systeem op de markt zijn? Dat je de eerste 6 kilometer voor een Baustelle elke 750 meter aan twee kanten een bord neerzet, en in de 9 kilometer daarvoor elke 1500? Dan met afbouw 130-100-80-60 op de manier zoals wij die ook kennen. Bij extreem filegevoelige trajecten zou je het daarvoor ook nog op kunnen rekken, eventueel met de aanvulling ‘Stau!’ Je zou toch zeggen dat het niet zo complex hoeft te zijn om op die manier 28 mobiele signaalgevers te plaatsen (kan met minder als je grotere afstanden hanteert dan mijn suggestie hierboven) en die dingen met een paar sensortjes en een draadloze verbinding laat communiceren?
Dat gaat inderdaad beter werken dan de magere hoeveelheid borden die nu op de BAB 2 / 30 / 31 staan. Die kunnen maar 1 ding: Stau weergeven

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [D] Duitsland: verkeersveiligheid

Bericht door mhkamp » vr 28 feb 2020, 8:32

^^ Om vervolgens he-le-maal niets tegen te komen. Volgens mij gaan die dingen gewoon aan zonder dat daar enig sensorenwerk aan te pas komt.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Duitsland: verkeersveiligheid

Bericht door Coen Tunnel » vr 28 feb 2020, 18:32

^^ Sensoren of lussen zullen voor de Duitsers ongetwijfeld technisch zéér gecompliceerd zijn.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op za 29 feb 2020, 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [D] Duitsland: verkeersveiligheid

Bericht door Vinny » vr 28 feb 2020, 20:17

Goed werkende filestaartsignalering zou toch topprioriteit moeten zijn. Vaak zijn er door werkzaamheden voor de weggebruiker ongebruikelijke files, waar zich onveilige situaties voordoen en het gaat ook veel te vaak ingrijpend fout. Je kunt als wegbeheerder natuurlijk niet alle ongevallen voorkomen, maar betere signalering op wegen die ook door het vrachtverkeer intensief bereden worden lijkt me pure winst.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Duitsland: verkeersveiligheid

Bericht door Chris » vr 28 feb 2020, 20:25

Hét modewoord van Duitse politici is 'Vernetztes Fahren'. Echter Duitsland heeft nogal een achterstand op digitaal gebied.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21983
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Duitsland: verkeersveiligheid

Bericht door Pino » vr 28 feb 2020, 20:48

Het is vast ook een modewoord om in het hier en nu niets te doen op het gebied van achterstallig onderhoud, maximumsnelheid, verouderde ontwerpstandaarden. Want vernetztes Fahren komt eraan en alles wird gut.

Terwijl Duitsland langer zal moeten wachten op deze technologie vanwege gebrek aan mobiel bereik op het platteland, bestaat natuurlijk wel de kans dat de Duitse industrie hier de standaard gaat zetten. Met een combinatie van een groot autobedrijf en een technologisch bedrijf als Siemens. Kan de politiek dan weer mooi mee pronken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Duitsland: verkeersveiligheid

Bericht door Chris » di 17 mar 2020, 10:21

Deze plakkaten zullen de komende tijd opgehangen worden op verzorgingsplaatsen in Nordrhein-Westfalen:

Afbeelding

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D] Duitsland: verkeersveiligheid

Bericht door SnarfFlevoland » vr 24 apr 2020, 12:18

Vanaf 28 april gaat in Duitsland de "StVO-Novelle" in, dat betekend beduidend hogere boetes, eerder punten en eerder rijverboden. Weliswaar geldt een rijverbod alleen in Duitsland, maar zoals eerder op het forum beschreven moeten ook buitenlanders om zo'n rijverbod in te laten gaan hun rijbewijs bij een Duits politiebureau laten registreren. Doe je dat niet, mag je weliswaar sowieso niet meer in Duitsland autorijden, maar verloopt het verbod niet automatisch na afloop van de duur. Pas na registratie tikt de klok.

Een nieuw overzicht is hier te vinden. Vermaningen van kleine overtredingen zijn verdubbeld. Vanaf 16 km/h te hard krijg je al een punt in Flensburg. Dat is dan ook geen "Verwarnung" meer, maar een officieel "Bußgeld", daarom vanaf 16 km/h ook adminitsratiekosten. Daar bovenop komt vanaf 21 km/h te hard bibeko al een maand rijverbod, Bubeko is dat vanaf 26 km/h te hard.

Ook andere overtredingen worden vanaf 28 april aanscherpt.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D] Duitsland: verkeersveiligheid

Bericht door SnarfFlevoland » vr 24 apr 2020, 12:25

^^
En als aanvulling mijn persoonlijke mening: Ik vind dit nogal wat. Vooral dat je nu vanaf 16 km/h te hard al een punt krijgt. Bibeko kan ik me er nog wat bij voorstellen (ook als is de B1 door Dortmund bijv. een voorbeeld dat ook 16 km/h te hard 3x niks voorstelt), Bubeko wil ik ook nog door de vingers zien, maar op autosnelwegen is dat te gek. Duitsland moet dringend een verschil maken tussen Bubeko 1x2 en Bubeko 2x2 (en/of autosnelwegen). Ook zijn de boetes tussen automobilisten en vrachtwagens/bussen niet meer verschillend. De ADAC heeft dit als kritiek aangekaart. Iedereen wordt nu gelijk behandeld, ook al vind de ADAC (m.i. terecht) dat van automobilisten niet dezelfde gevaar uitgaat als van een vrachtwagen of bus.

Het wordt nu echt verdomd goed oppassen in Duitsland. Het lekker mobiel flisten langs de snelweg hebben ze in het afgelopen jaar beduidend verhoogd is mijn (subjectieve) indruk. Vooral bij wegwerkzaamheden die langs de snelwegen ook graag Vmaxen hebben van 60 km/h. Rij je daar in de toekomst met 76 km/h door (na correctie), heb je al een punt te pakken. En ook zijn er stukken zonder wegwerkzaamheden waar je deels maar 80 km/h mag. Dan ben je dus al vanaf 106 km/h je rijbewijs een maand kwijt. Heftig. :geenlach:
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op vr 24 apr 2020, 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Duitsland: verkeersveiligheid

Bericht door Chris » vr 24 apr 2020, 12:26

Nu is 26 km/h te hard geen overtreding die je ongemerkt begaat, maar ze zijn ook wel mogelijk in de categorie 'onbenullig'. Bijvoorbeeld 106 km/h op de snelweg waar je vanwege een korte overkapping meteen terug moet naar 80 km/h.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D] Duitsland: verkeersveiligheid

Bericht door SnarfFlevoland » vr 24 apr 2020, 12:30

^^
Precies, ik kan je voorbeelden noemen waar je kort na een onbeperkt stuk ineens heel snel in een 100-zone en dan 80-zone komt. Daarvoor moest je altijd al goed remmen, maar om nu onder een rijverbod uit te komen moet je echt vol in de ankers gaan. En daarvoor hoef je echt geen 200 km/h te rijden, gemoedelijke 160 km/h is al voldoende om in de prijzen te vallen als je niet vol in de ankers gaat.

Neem de B3 van Gießen naar Marburg. Die is onbeperkt. Kort voor Marburg komt een 120 bord, direct gevolgd met een 100 bord en daarachter direct een vaste flitspaal. Trap je daar niet vol op de rem, heb je een foto te pakken. Misschien niet meteen 26 km/h te hard, maar vanaf 28 april is het voor een punt al voldoende om 16 km/h te hard (na correctie) te zijn geweest. :nothanks:
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op vr 24 apr 2020, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [D] Duitsland: verkeersveiligheid

Bericht door boe! » vr 24 apr 2020, 12:33

Ik rij niet veel. Sinds ik mijn rijbewijs heb gehaald heb ik zo'n 250.000 km gereden met auto's waarvan ik de eigenaar ben. In die periode ben ik zo'n 10 keer bekeurd voor te hard rijden, waarvan een paar in Duitsland (op een punt waar je van onbeperkt, via 100 km/u, naar 80 km/u gaat). De grootste afwijking (na correctie) was voor 6 km/u te hard. Dus hoe groot is het probleem nu echt?

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: [D] Duitsland: verkeersveiligheid

Bericht door IQ[] » vr 24 apr 2020, 12:47

SnarfFlevoland schreef: vr 24 apr 2020, 12:30Precies, ik kan je voorbeelden noemen waar je kort na een onbeperkt stuk ineens heel snel in een 100-zone en dan 80-zone komt. Daarvoor moest je altijd al goed remmen, maar om nu onder een rijverbod uit te komen moet je echt vol in de ankers gaan.
Wat mij altijd opvalt in Duitsland is dat er eigenlijk nooit een vooraankondiging is, zoals in Bijvoorbeeld België. Het zou al een stuk beter anticiperen worden als ze een maximumsnelheid zouden aankondigen op bijv. 500m (België houdt 300m aankondiging aan op een sprong van 120 > 90).

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D] Duitsland: verkeersveiligheid

Bericht door SnarfFlevoland » vr 24 apr 2020, 12:51

^^
Mee eens. Dat zou zeker op autosnelwegen flink wat helpen, al helemaal daar waar geen Vmax is en in bijv 500 m een Vmax komt. Dan kan je rustig uit laten lopen. Daarom laat ik m'n gas altijd log als ik een bordje 800 m wegwerkzaamheden zie, ook al is er nog geen Vmax, anders wordt het weer een verhaal van "in de ankers moeten".
boe! schreef: vr 24 apr 2020, 12:33 Dus hoe groot is het probleem nu echt?
Duitsland heeft op redelijk aantal punten vrij onrealistisch lage Vmaxen. Bovendien wisselen ze ook best vaak. Dat je een stuk lekker constant dezelfde snelheid kunt aanhouden is er helaas niet veel meer bij. Als je dagelijks in Duitsland rijdt is dat best een dingetje, maar als toerist zal het weinig uitmaken, behalve dat het kan verwarren of Vmaxen onverwachts kunnen opdoemen. Nu wordt ik ook niet vaak geflitst, maar gemiddeld iedere 30.000 km treft het me wel een keer. Vaak een moment even niet lekker opgelet en/of goed geremd. En die is vaak op de autosnelweg tussen 16 en 20 km/h en vrijwel altijd door een mobiele controle. OK, dit jaar heb ik al twee boetes dankzij de absurde bewaking in Azerbeidzjan en Georgië, maar dat terzijde. :lol:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Duitsland: verkeersveiligheid

Bericht door Coen Tunnel » vr 24 apr 2020, 13:24

SnarfFlevoland schreef: vr 24 apr 2020, 12:25Vooral bij wegwerkzaamheden die langs de snelwegen ook graag Vmaxen hebben van 60 km/h. Rij je daar in de toekomst met 76 km/h door (na correctie), heb je al een punt te pakken.
Dat zijn vaak wel stukken met erg smalle rijstroken, daar is 76 km/u ook wel aan de rappe kant.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [D] Duitsland: verkeersveiligheid

Bericht door Kaaiman » vr 24 apr 2020, 18:05

IQ[] schreef: vr 24 apr 2020, 12:47
SnarfFlevoland schreef: vr 24 apr 2020, 12:30Precies, ik kan je voorbeelden noemen waar je kort na een onbeperkt stuk ineens heel snel in een 100-zone en dan 80-zone komt. Daarvoor moest je altijd al goed remmen, maar om nu onder een rijverbod uit te komen moet je echt vol in de ankers gaan.
Wat mij altijd opvalt in Duitsland is dat er eigenlijk nooit een vooraankondiging is, zoals in Bijvoorbeeld België. Het zou al een stuk beter anticiperen worden als ze een maximumsnelheid zouden aankondigen op bijv. 500m (België houdt 300m aankondiging aan op een sprong van 120 > 90).
Komt nog bij dat die bordjes in Duitsland minuscuul zijn langs de snelweg. Vooral de eerste borden bij een nieuwe Vmax mogen wel dubbel zo groot worden uitgevoerd wat mij betreft.

Een flitsmarge van x meter rondom een bord zoals in Nederland geldt, zou de verkeersveiligheid ook behoorlijk kunnen vergroten. Want in feite is het nogal wildwest op de Autobahn, van onbeperkt in luttele hectometers naar 60 met een flitser en een punt aan je broek.

Maar goed, er zijn hier al vele pagina's volgeschreven over de verstikkende mentaliteit in Duitsland als het gaat om regelgeving. Want dat komt overal weer terug: in tracéprocedures, in wegenbouw, in ontwerpnormen, in verkeersregels, enz. :wall:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: [D] Duitsland: verkeersveiligheid

Bericht door Basjuh1981 » vr 24 apr 2020, 20:09

^^ Ze blijven dan wel consequent ;)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D] Duitsland: verkeersveiligheid

Bericht door SnarfFlevoland » di 28 apr 2020, 12:26

SnarfFlevoland schreef: vr 24 apr 2020, 12:18Een nieuw overzicht is hier te vinden. Vermaningen van kleine overtredingen zijn verdubbeld. Vanaf 16 km/h te hard krijg je al een punt in Flensburg. Dat is dan ook geen "Verwarnung" meer, maar een officieel "Bußgeld", daarom vanaf 16 km/h ook adminitsratiekosten.
Dit oorspronkelijke moet ik gelukkig corrigeren. Er is door vele media foutief de wereld ingezet dat je vanaf 16 km/h al een punt in Flensburg krijgt. Dit is zowel Bibeko als Bubeko niet het geval. Op de website van de Duitse overheid staat een correct overzicht van de nieuwe "Bußgeldkatalog". Wel heb je vanaf 21 km/h te hard Bibeko een maand lang rijpauze in Duitsland, Bubeko is dat vanaf 26 km/h. De ADAC heeft vooral voor dat laatste kritiek geuit. 26 km/h vind ik Bubeko opzich nog OK, maar op de autosnelweg (wat in Duitsland geen aparte status heeft) is dat wel erg vroeg om een maand de benenwagen te moeten nemen.

Wel frapant dat als ergens "fake news" de wereld ingezet wordt, deze zich als een lopend vuurtje verspreid. Qua punten blijft het dus zoals voorheen, deze worden eerst bij snelheidsovertredingen vanaf 21 km/h vergeven.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Duitsland: verkeersveiligheid

Bericht door Chris » di 28 apr 2020, 12:28

SnarfFlevoland schreef: di 28 apr 2020, 12:26Wel heb je vanaf 21 km/h te hard Bibeko een maand lang rijpauze in Duitsland,
In de Oostenrijkse media schijnt men nogal een punt te maken van de Mittler Ring in München, die dan bibeko en 60 km/h zou zijn terwijl dit er uit ziet als een snelweg en je dus bij 81 km/h al je rijbewijs kwijt bent.

Ik heb die weg zelf nog niet gereden.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D] Duitsland: verkeersveiligheid

Bericht door SnarfFlevoland » di 28 apr 2020, 12:32

^^
Dat klopt, de Mittlere Ring (B2R) is grotendeels zelfs een Kraftfahrstraße (autoweg) en 2x2 uitgebouwd, maar wel Bibeko. Op sommige punten is de Vmax zelfs slechts 50 i.p.v. 60 km/h. Heb de weg meerdere keren van de A9 via het westen naar de A95, en van de A96 naar de A995 gereden. De flitscamera's in de tunnels flitsen ook niet, als je te hard rijdt krijg je na een maand verrassend post thuis.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Plaats reactie