[F] Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Moderator: Moderatoren

Teetje
verkeersader
Berichten: 959
Lid geworden op: di 26 jun 2018, 11:13

Re: [F] Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Teetje »

A6, afrit 22 Avallon, westelijke rijbaan:
https://www.google.nl/maps/@47.5174838, ... !1e3?hl=nl
Restant oude uitvoegstrook. Volgens mij ook ooit onderdeel van een tijdelijke "fin d'autoroute"
Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Km357 »

Klopt, voor een paar jaar stopte de autoroute bij Avallon en kon je er pas echt weer op bij Chalon sur Saone.

Deze ligt er ook al een 10-tal jaar, de geplande omleiding van Pertuis met trompetaansluiting (?). De basis ligt er, maar de rest...
SPOILER: TOON

Afbeelding
HollandandJasper
stadsweg
Berichten: 284
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 20:52
Locatie: Sassenheim

Re: [F] Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door HollandandJasper »

D562B ten onder Caen: https://www.google.nl/maps/@49.1043056, ... !1e3?hl=nl

Geen idee wat hier het plan is/was, maar het lijkt me duidelijk dat de weg verder naar het Oosten moeten lopen.

Misschien aan te sluiten op de A813 bij Frénouville? https://www.google.nl/maps/@49.1374702, ... !1e3?hl=nl
Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Km357 »

Het is inderdaad de bedoeling om tussen de A813 en N158 nog een verbinding tot stand te brengen. Geen idee wanneer die er zal komen.
Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [F] Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Lekkere Kwal »

HollandandJasper schreef: vr 20 jul 2018, 11:35 D562B ten onder Caen: https://www.google.nl/maps/@49.1043056, ... !1e3?hl=nl

Geen idee wat hier het plan is/was, maar het lijkt me duidelijk dat de weg verder naar het Oosten moeten lopen.

Misschien aan te sluiten op de A813 bij Frénouville? https://www.google.nl/maps/@49.1374702, ... !1e3?hl=nl
Geen SNUP maar het eerste deel van de Contournement sud de Caen. Zoals op wel meer plaatsen worden sommige deelprojecten al snel uitgevoerd, net als dus de A813 een paar jaar later. De D562 wordt ook genoemd op de Wegenwiki pagina over de A813.
Harald80
dorpsstraat
Berichten: 195
Lid geworden op: za 07 apr 2018, 13:18

Re: [F] Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Harald80 »

Even een schopje voor dit topic ;)

Het is natuurlijk geen SNUP, maar toch. Al diverse keren langs gekomen op weg naar de vakantiebestemming in het zuiden, en het me elke keer afgevraagd: Wat is de bedoeling van deze https://goo.gl/maps/W9UrYvMvZTk8A3Wf6 ongebruikte op-en afrit bij Vinzelles, A6 net onder Mâcon? Is deze ooit als zodanig in gebruik geweest? Op de verbodsborden staat vermeld "sauf service", ik kan me echter niet voorstellen dat deze aansluiting alleen bedoeld was/is als ontsluiting van het ernaast gelegen bouw-/opslagterrein?
Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 33768
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F] Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Coen Tunnel »

^^ Dat is de oude aansluiting Mâcon-Sud, uit de tijd voordat de N79 en A406 er waren. Toen die weg werd aangelegd werd er een nieuwe aansluiting gebouwd.

Volgens WikiSara dateert de nieuwe aansluiting van 1992, dus toen zal de oude aansluiting ook zijn afgesloten.
Jeff
expressweg
Berichten: 3527
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [F] Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Jeff »

:KP: N83 x N353 : https://www.google.nl/maps/@48.508182,7 ... !1e3?hl=nl
-> Totdat het trace naar de A35 opengesteld wordt.
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 24874
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat

Re: [F] Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Pino »

^^ Kun je dit een SNUP noemen wanneer ze daar nu de oude plannen (namelijk doortrekken naar A35) aan het realiseren zijn?
HollandandJasper
stadsweg
Berichten: 284
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 20:52
Locatie: Sassenheim

Re: [F] Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door HollandandJasper »

Kleine bump

De D921 bij Coutances stopt abrupt op een rotonde met een stompje richting de D7
https://www.google.nl/maps/@49.0237199, ... a=!3m1!1e3

De N1013 bij Evreux eindigt bij een industrieterrein met duidelijke plannen om de weg door te trekken op de D55 en uiteindelijk aan te sluiten op de N613 bij Parville (westelijke rondweg van Evreux). De meest recente Streetview update laat zien dat de doorgang onder Bernay er al ligt, maar het resterende deel is nog niet in aanbouw.
https://www.google.nl/maps/@49.0016713, ... a=!3m1!1e3
https://www.google.nl/maps/@49.0042895, ... a=!3m1!1e3

De D37 bij Tours is onderdeel van een randweg rondom de stad. Het laatste stukje ten noorden van de stad ontbreekt maar de D801 wordt nu gebruikt als vervanging voor dit deel.
https://www.google.nl/maps/@47.4308861, ... a=!3m1!1e3
Laatst gewijzigd door HollandandJasper op di 31 mei 2022, 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8938
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen

Re: [F] Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door captain007 »

^^ Wat betreft de N1013. Op wat meer recentere luchtfoto's is wel meer bouwactiviteit te zien aan de zuidoost zijde, waar ook die spoorbrug ligt. Er is een tracé vrijgemaakt qua grondwerken door de bossen daar.
HollandandJasper
stadsweg
Berichten: 284
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 20:52
Locatie: Sassenheim

Re: [F] Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door HollandandJasper »

Voor mijn project voor het inventariseren van SNUP's, ben ik Frankrijk aan het onderzoeken. De N406 was mij al bekend, maar mij is het nooit duidelijk geweest waar naartoe de N406 zou lopen. Ik hoorde verhalen over een verbindingsweg naar de haven van Bonneuil-sur-Marne, maar dat leek mij niet het oorspronkelijke plan.

Nou zag ik bij Ormesson-sur-Marne wat lijkt op grondreservering, voor het verlengen van de N406, door Champigny-sur-Marne, om op de A4 aan te sluiten. Was hier inderdaad het plan voor een snelweg? Zo ja, welk nummer had dit plan?

https://www.google.com/maps/d/u/1/edit? ... sp=sharing
IIVQ
autoweg
Berichten: 1472
Lid geworden op: di 28 mar 2017, 20:30

Re: [F] Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door IIVQ »

De A89, la Transeuropenne, lijkt hier aan beide weghelften op- en afritten te hebben voor een verder niet ingevulde VZP (of op- en afrittencomplex)
Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 33768
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F] Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Coen Tunnel »

In de jaren '60 waren er blijkbaar wilde plannen voor ondergrondse snelwegen onder het centrum van Parijs, dus binnen de Périphérique. Vanaf de A1 bij de Porte de la Chapelle had je dan zo ondergronds door kunnen rijden naar de N7 en/of A6b bij de Porte d'Italie, en de west-oost-verbinding zou grofweg tussen wat nu de A14 en A4 zijn lopen (N13 en N3), en nog een zijtak naar de Porte de Clichy (A15).

Afbeelding

Bron: Mémoire2Ville op X

Zie ook: https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k ... item.r=ZUP
Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 11452
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [F] Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Willem »

Een ondergronds knooppunt op de plek waar beiden samenkomen zou een unicum zijn.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85861
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Chris »

Dit was denk ik minder concreet dan het Plan Pompidou.
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 24874
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat

Re: [F] Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Pino »

Het kaartje doet op bepaalde manieren denken aan het RER netwerk. Roept de vraag op in hoeverre was gedacht gebruik te maken van infra die nu voor de treinen is. Dan denk ik aan de lijn die de Seine volgt - waar je, net zoals de RER, met een tunnel zou kunnen werken die open is aan de zijkant. En Châtelet-les-Halles als groot knooppunt - wat een gebied was wat in de jaren ‘70 toch al helemaal herontwikkeld werd. Een snelweg over de corridor Gare du Nord-Porte de la Chapelle laat zich natuurlijk ook goed bundelen met bestaand spoor.

Fascinerend kaartje, hoe dan ook.
Teetje
verkeersader
Berichten: 959
Lid geworden op: di 26 jun 2018, 11:13

Re: [F] Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Teetje »

Chris schreef: wo 04 sep 2024, 20:08Dit was denk ik minder concreet dan het Plan Pompidou.
Wat hield dat plan Pompidou precies in? Of waar kan ik er iets over vinden? (Als ik Google krijg ik enkel resultaten voor het Centre Pompidou namelijk).
RikB
verkeersader
Berichten: 513
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: [F] Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door RikB »

Met aanhalingstekens ("plan pompidou") geeft google wel resultaat:
https://www.wegenwiki.nl/Plan_Pompidou
JB81
autoweg
Berichten: 1623
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: [F] Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door JB81 »

Plannen van het niveau Jokinen en Feuchtinger dus. En gelukkig ook grotendeels slechts bij plannenmakerij gebleven, al hadden tunnels wellicht minder impact gehad dan de lappen asfalt die in Utrecht en Amsterdam op straatniveau waren bedacht.
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 24874
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat

Re: [F] Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Pino »

^^ Ik moest ook aan Jokinen denken vanochtend. Inclusief het denken "de enige manier om het oude centrum te redden, is om groots te bouwen langs de randen daarvan". Net zoals elders zullen de wijken waardoor deze wegen hadden moeten lopen er ook niet supergoed bij hebben gelegen; er moest daar al stadsvernieuwing plaatsvinden (plus de herontwikkeling van het gebied rondom Les Halles). Het punt is dat het wellicht wat ontlasting had kunnen geven op de invalswegen, maar dat je dan nog steeds zoveel auto's in het centrum krijgt dat je drie keer moet nadenken waar je die vervolgens kwijt moet - dus je redt het oude centrum niet echt wanneer je het vol moet zetten met parkeergarages en dergelijke. Behalve aan Jokinen moest ik toch ook denken aan het beruchte NEI-rapport uit 1972. Waarin werd gezegd dat, zonder remming op de vraag, je in Nederland in 2000 op veel plaatsen snelwegen van 12 rijstroken breed nodig had gehad.

Maar goed, dat besef kwam eind jaren '60 pas.
Teetje
verkeersader
Berichten: 959
Lid geworden op: di 26 jun 2018, 11:13

Re: [F] Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Teetje »

^^ In veel steden vind je nog sporen van vergelijkbare plannen die in de periode van wederopbouw en stadsvernieuwing gemaakt en gerealiseerd zijn: vaak slechts gedeeltelijk ten uitvoer gebracht, in veel gevallen zijn die plannen zijn ook weer verdwenen inmiddels: de Utrechtse Catherijnesingel is een schoolvoorbeeld, maar bijvoorbeeld in Eindhoven werden straten als de Montgomerylaan en de Huizingalaan in de afgelopen 20 jaar gehalveerd (van 2x 2 naar 1x 2) om vrije busbanen aan te leggen. En veel andere plannen zijn voortijdig gesneuveld. De Eindhovense Karel de Grotelaan eindigt al sinds de aanleg een beetje knullig op een oude tweebaanstraat met huizen dicht erlangs. Ooit moest deze vierbaans stadsboulevard worden doorgetrokken tot in het centrum, om letterlijk te eindigen in een parkeergarage. Gelukkig nooit gebeurd. Ook de Kennedylaan had doorgetrokken moeten worden in zuidelijk richting, onder het spoor door.

Maar ook in veel Duitse steden valt het me telkens weer op hoe de snelwegen/stadssnelwegen tot bijna in het centrum lopen. Of in Brussel. Ongelooflijk eigenlijk dat men daar destijds zo heilig in geloofde.
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 24874
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat

Re: [F] Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Pino »

^^ Ach, ik ben in Brussel altijd wel blij als ik van de ring door de tunnel en over de Wetstraat/Beillard heel dichtbij het centrum kan komen. De bewoners van de buurten waar de tunnels onderdoor lopen zijn daar vast ook blij mee dat ik niet door hun straten langs vele stoplichten hoef te tuffen; en de kantoor-straten in de Europese wijk kunnen het op zich prima aan zoveel inkomend verkeer op te vangen. Maar goed, dat is misschien een vrij unieke mogelijkheid geweest om goed een relatief hoogwaardige route stad-in te creëren. Net zoals in Duitsland wederopbouw van steden na de Tweede Wereldoorlog bepaalde mogelijkheden gaf, die we in Nederland nooit zo hebben gehad (en een stad als London, da's al helemaal een ander verhaal). Maar wat je daar ook doet: wanneer daardoor iedereen met de auto naar de binnensteden toe komt, heb je dáár nog steeds een probleem. Uiteindelijk kom je toch uit op datgene wat al die grotere steden nu al een paar decennia doen. Namelijk de vraag naar autoverplaatsingen naar de binnenstad afknijpen.
Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 33768
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F] Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Coen Tunnel »

Ik kwam deze afgelopen zondag tegen. De N33 is hier duidelijk voorbereid op een tweede rijbaan: https://www.google.com/maps/@49.1671794 ... FQAw%3D%3D
Gebruikersavatar
Koots
dorpsstraat
Berichten: 131
Lid geworden op: di 10 mei 2016, 15:33

Re: [F] Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Koots »

Beetje net als de 2e tunnelbuis aan het eind van de A51?

https://www.google.nl/maps/@44.9340066, ... FQAw%3D%3D
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
HollandandJasper
stadsweg
Berichten: 284
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 20:52
Locatie: Sassenheim

Re: [F] Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door HollandandJasper »

Dit lijkt erg veel op een mogelijke trompetaansluiting, ten noorden van Reims op de A34. Maar waar naartoe? Een noordelijke randweg tussen de A26 en de A34?
Link: https://www.google.nl/maps/@49.2681232, ... FQAw%3D%3D

Afbeelding
JanVerhoeven
verkeersader
Berichten: 739
Lid geworden op: wo 31 jan 2024, 18:49

Re: [F] Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door JanVerhoeven »

^^ een snelle Google naar 'contournement nord Reims' geeft https://www.grandreims.fr/les-grands-pr ... oroute-a34 wat in ieder geval laat zien dat het wel binnen enkele jaren uitgevoerd zou gaan worden.
Berrychello
verkeersader
Berichten: 535
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 0:42
Locatie: Vreeland

Re: [F] Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Berrychello »

Ik kwam vorige week nog langs een SNUP in Frankrijk. Op een traject van de N13/N213 ligt er een ongebruikte ruimte reservering voor een verdubbeling. Zo te zien al lang geleden zo aangelegd. Dubbele viaducten en een bomenvrij traject. Hier zie je een ongebruikt viaduct, en het traject loopt nog een heel stuk naar het noorden (en zuiden) door:
https://maps.app.goo.gl/T6ypt2KVGkJRSUL67?g_st=ipc
Gebruikersavatar
Allan C
verkeersader
Berichten: 635
Lid geworden op: wo 26 aug 2020, 13:13
Locatie: France

Re: [F] Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Allan C »

I've found two roundabouts with these "pre-set bridges" at Villebon-sur-Yvette. I suppose that will be the future interchange or not.

Map: https://www.google.com/maps/@48.7057019 ... FQAw%3D%3D

Afbeelding

Afbeelding
JanVerhoeven
verkeersader
Berichten: 739
Lid geworden op: wo 31 jan 2024, 18:49

Re: [F] Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door JanVerhoeven »

^^ I can imagine this being part of a planned extension of the N188? Also judging by the nearby Bretelle de Chevreuse being numbered D188 it would allow a fluid connection to the N118.