Afbeelding

Snelheidsaanduiding hoofd- en parallelbanen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

IIVQ
verkeersader

Snelheidsaanduiding hoofd- en parallelbanen

Bericht door IIVQ » di 05 jun 2018, 22:16

Hier moet ongetwijfeld al een topic over zijn, maar ik kon het niet vinden...

Ik erger mij enorm aan de wijze waarop RWS de snelheidsaanduiding op hoofd- en parallelbanen soms uitvoert.
Voorbeeld: Voor knooppunt Hoevelaken mag je op de parallelrijbaan 100. Op de HRB 120.
Op de Parbaan staan borden :A1-100: A01-100-S (100 met zwarte rand eromheen, ten teken van snelheidswijziging), links en rechts van de weg.
Maar die links van de weg staat midden op de strook grond van ongeveer 2m tussen de parbaan en HRB, waar ook de lichtmasten en dubbele vangrails staan.
Vanaf de HRB is dus niet te zien dat dit geen verkeersbord rechts van de weg is, maar dat dit een verkeersbord links van de parbaan is.
Dat moet je maar herkennen aan de afwezigheid van snelheidsherinneringen op de hectometerbordjes.
Dat is niet helemaal waar, vlák voor het puntstuk staat een hectometerpaaltje A1 li met 120 erop, en A1-N met 100 erop.
érg verwarrend allemaal.

Als het zicht vrij is kan je vaak wel interpreteren wat de snelheid moet zijn, maar als je op de parbaan zit en net een vrachtwagen inhaalt moet je maar redeneren dat dat bord links dat je ziet voor jou geldt en niet voor de HRB.

Een vergelijkbare situatie komt op meerdere plekken in NL voor.

In het buitenland heb ik wel eens gezien dat in zo'n geval onder het bord op de "midden"berm een onderbord met een pijltje naar linksonder of rechtsonder hing, zodat duidelijk was welke bedoeld is.
Informatiebord.nl verwijst naar RVV OB504r (of l) dat prima hier toegepast kan worden, al vind ik in het RVV geen verwijzing naar OB504, dus ik weet niet of het officieel is.

Weet iemand waarom onderbord 504 niet standaard toegepast wordt bij borden die in de middenberm (tussen 2 rijbanen die dezelfde kant op gaan) staan?

duikgek89
2x3 autosnelweg

Re: Snelheidsaanduiding hoofd- en parallelbanen

Bericht door duikgek89 » di 05 jun 2018, 22:35

IIVQ schreef: di 05 jun 2018, 22:16 Dat moet je maar herkennen aan de afwezigheid van snelheidsherinneringen op de hectometerbordjes.
Je kunt het ook zien aan het feit dat links geen bord staat, als het zicht niet constant geblokkeerd.
IIVQ schreef: di 05 jun 2018, 22:16In het buitenland heb ik wel eens gezien dat in zo'n geval onder het bord op de "midden"berm een onderbord met een pijltje naar linksonder of rechtsonder hing, zodat duidelijk was welke bedoeld is.
In principe is een pijl wel een aardige oplossing. In principe alleen nodig voor parallelbanen met meer dan één rijstrook.

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » di 05 jun 2018, 22:46

duikgek89 schreef: di 05 jun 2018, 22:35
IIVQ schreef: di 05 jun 2018, 22:16 Dat moet je maar herkennen aan de afwezigheid van snelheidsherinneringen op de hectometerbordjes.
Je kunt het ook zien aan het feit dat links geen bord staat, als het zicht niet constant geblokkeerd.
Is het een verplichting dat een snelheidsbord aan beide zijden van de weg staat als het een -s-bord is (snelheidsverandering) op een rijbaan met 2 of meer stroken? Zonee weet je het natuurlijk nooit zeker.

En als je een "parbaan" met ≥2 stroken en een "HRB" met 1 strook hebt (denk aan wisselstrook) dan weet je aan het bord rechts van je nog steeds niet of het niet voor jou of voor de 2 (of 6) rijstroken op de rijbaan links van je is bedoeld.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 05 jun 2018, 23:57

IIVQ schreef: di 05 jun 2018, 22:46Is het een verplichting dat een snelheidsbord aan beide zijden van de weg staat als het een -s-bord is (snelheidsverandering) op een rijbaan met 2 of meer stroken?
Bij gebruik op twee- of meerstrooks gedeelten van autosnelwegen en dubbelbaans autowegen worden de borden A1 en A4, C22, F 1 tot en met 4, J (alle), L5, L7 en L11 geplaatst aan beide zijden van de rijbaan waarop zij betrekking hebben.
Zo kun je dat ook oplossen. Vet handig ook voor bestuurders die de Nederlandse taal niet machtig zijn. :roll:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Boerenkool
autoweg

Bericht door Boerenkool » di 05 jun 2018, 23:57

Waarom staat er eigenlijk op de hoofdriibaan bij eemnes een 100 met zwart vlak? Je komt dan van de A 1 door t gooi en die is ook 100.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 06 jun 2018, 9:51

Er staan genoeg foutjes langs de rijkswegen, ook al is er geen juridische implicatie. Bij 2 of meer rijstroken moet een snelheidsbeperking ook links staan voor de handhaving, maar bijvoorbeeld bij KP Lankhorst staat de Vmax130 alleen in de rechterberm. Hij moet ook links, maar omdat het feitelijk geen snelheidbeperking is (maar een einde snelheidsbeperking).

De pijltje Duitse of Franse stijl worden tegenwoordig wel vaker gebruikt bij afritten (met een scherpe bocht of korte afstand tot kruising). Suf dat die nog niet bij smalle barrieres wordt gebruikt. Men draait het bord meestal wel een klein beetje, maar dat is vaak niet duidelijk genoeg.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 06 jun 2018, 11:31

Ik vind de Nederlandse uitvoering inderdaad niet zo duidelijk. Mensen maken al snel een foutje hiermee.
Ik zou ook liever een pijltje zien onder het linker snelheidsbord op de parallelbaan.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 06 jun 2018, 12:08

mavas schreef: wo 06 jun 2018, 11:31.
Ik zou ook liever een pijltje zien onder het linker snelheidsbord op de parallelbaan.
En het rechterbord van de hoofdrijbaan (zo die er is).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » wo 06 jun 2018, 23:38

Op de A12 bij Utrecht heeft men van die groene platen op de vangrail gezet die normaal gesproken gebruikt worden om het licht van tegenliggers te blokkeren. Hier blokkeren ze dus het zicht op het snelheidsbord. Nu is het stuk tot het volgende 80 bord hier waarschijnlijk te kort, maar ik vraag me af of 100 op de parallelbaan hier legaal is.

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » do 07 jun 2018, 8:34

^^ Het is gewoon :A1-80: op de parbaan:
Parbaan A12

Boerenkool
autoweg

Bericht door Boerenkool » wo 13 jun 2018, 19:07

Matrix staat altijd aan en matrix gaat boven borden.

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » do 21 jun 2018, 21:18

Bij het parallelbaantje thv de aansluiting Diemen is zo'n vergissing ook mogelijk. Dat is een heel smal bermpje tussen de hoofdrijbaan en parallelbaan waar een :A1-80: in staat.
Vind het sowieso van de zotte die 80 stukjes daar bij knooppunt Diemen.

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » do 21 jun 2018, 21:40

^^ Heb je de verbindingsboog A9->A1 ri Amsterdam wel eens gereden? Vooral het laatste stuk onder het nieuwe viaductje door ligt erg slecht.
En je hebt een weefvlak van optrekkend verkeer (ri Amsterdam) en afremmend (ri IJburg/Zuidoost/Diemen) dat elkaar kruist. Lijkt mij prima om daar 80 van te maken. Al is het wel lang genoeg.

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » vr 22 jun 2018, 8:22

Jackbauer1350 schreef: do 21 jun 2018, 21:18 Bij het parallelbaantje thv de aansluiting Diemen is zo'n vergissing ook mogelijk. Dat is een heel smal bermpje tussen de hoofdrijbaan en parallelbaan waar een :A1-80: in staat.
Vind het sowieso van de zotte die 80 stukjes daar bij knooppunt Diemen.
Dat zie je ook op de verbindingsboog Nieuwegein -> Den Haag op Oudenrijn. Nutteloos gepamper.