Ik erger mij enorm aan de wijze waarop RWS de snelheidsaanduiding op hoofd- en parallelbanen soms uitvoert.
Voorbeeld: Voor knooppunt Hoevelaken mag je op de parallelrijbaan 100. Op de HRB 120.
Op de Parbaan staan borden

Maar die links van de weg staat midden op de strook grond van ongeveer 2m tussen de parbaan en HRB, waar ook de lichtmasten en dubbele vangrails staan.
Vanaf de HRB is dus niet te zien dat dit geen verkeersbord rechts van de weg is, maar dat dit een verkeersbord links van de parbaan is.
Dat moet je maar herkennen aan de afwezigheid van snelheidsherinneringen op de hectometerbordjes.
Dat is niet helemaal waar, vlák voor het puntstuk staat een hectometerpaaltje A1 li met 120 erop, en A1-N met 100 erop.
érg verwarrend allemaal.
Als het zicht vrij is kan je vaak wel interpreteren wat de snelheid moet zijn, maar als je op de parbaan zit en net een vrachtwagen inhaalt moet je maar redeneren dat dat bord links dat je ziet voor jou geldt en niet voor de HRB.
Een vergelijkbare situatie komt op meerdere plekken in NL voor.
In het buitenland heb ik wel eens gezien dat in zo'n geval onder het bord op de "midden"berm een onderbord met een pijltje naar linksonder of rechtsonder hing, zodat duidelijk was welke bedoeld is.
Informatiebord.nl verwijst naar RVV OB504r (of l) dat prima hier toegepast kan worden, al vind ik in het RVV geen verwijzing naar OB504, dus ik weet niet of het officieel is.
Weet iemand waarom onderbord 504 niet standaard toegepast wordt bij borden die in de middenberm (tussen 2 rijbanen die dezelfde kant op gaan) staan?