Waze

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Chrysa
autoweg

Re: Waze

Bericht door Chrysa » di 14 jun 2022, 22:39

In de Baltische staten ook erg goed bevallen, waar ik het voor alles gebruikt heb omdat de ingebouwde navigatie blijkbaar na Polen ophoudt. Heeft me flink wat geld bespaard bij de mobiele flitsers. :woop:

Qua navigatie doet waze wel rare dingen, dwars door woonwijken omdat het 3 meter korter is en dat soort dingen.

Edjekadetje
zandpaadje

Re: Geen eenduidige aanwijzing op rotonde

Bericht door Edjekadetje » di 14 jun 2022, 22:58

duikgek89 schreef: za 11 jun 2022, 1:32
Edjekadetje schreef: vr 10 jun 2022, 23:44Met alle respect, je bedoeld het goed, maar dit is complete bullshit.
Wat echt bullshit is, is jouw reactie. Waze gebruikt een algoritme om de meest duidelijke instructie te geven. Waarbij de interpretatie totaal geen relatie heeft tot verkeersregels en die ook zeker niet ondermijnt. Maar als je het niks vind dan staat het je vrij een fatsoenlijke suggestie te doen of een andere app te gebruiken in plaats van op deze manier tegen een vrijwilliger van leer te trekken op basis van halfbakken argumenten.
Ook zo'n fijne reactie, wat mankeert jou?
In de eerste plaats refereer ik naar een opvatting als zou er verschil in rotondes bestaan.
Ten tweede kan ik niet ruiken wie hier een vrijwilliger of gebruiker van het systeem is.
Ik trek niet va leer, ik ga gewoon een open discussie aan omdat ik met een vraag zit.
Halfbakken argumenten? Lees jij eerst de Wegenverkeerswet nog eens door.
Ik weet genoeg inmiddels.
En jouw manier van reageren vind ik lichtelijk overspannen.
Ik schrijf mij uit op dit forum, veel succes.
Wie denk je wel helemaal dat je bent!

duikgek89
2x2 autosnelweg

Re: Waze

Bericht door duikgek89 » di 14 jun 2022, 23:29

Aha, dus jij mag iemand uitkafferen, zolang je achteraf maar roept dat het een open discussie moest voorstellen, maar als ik je woorden omdraai dan kun je daar niet tegen?
Citeer mij het artikel van de WVW anders eens waar je zo stellig naar verwijst, ik vond die definitie waar je zo snel niet terug namelijk.
Misschien snap ik dan ook waarom dat in deze discussie van toepassing zou zijn en waarom dat zou betekenen dat Waze het fout zou doen. Volgens mij is dat argument complete flauwekul, want hoe een extern hulpmiddel de route wil aangeven op een rotonde is iets anders dan juridische definitie van een rotonde. En ook als een juridische definitie geen verschil maakt, iedereen die weleens buiten komt weet dat het aantal takken kan verschillen, net zoals de naderingshoeken van die takken. Prima om op basis daarvan een sub onderverdeling aan te maken en de instructies aan te passen zodat ze makkelijk te begrijpen zijn.
Chrysa schreef: di 14 jun 2022, 22:39 In de Baltische staten ook erg goed bevallen, waar ik het voor alles gebruikt heb omdat de ingebouwde navigatie blijkbaar na Polen ophoudt. Heeft me flink wat geld bespaard bij de mobiele flitsers. :woop:

Qua navigatie doet waze wel rare dingen, dwars door woonwijken omdat het 3 meter korter is en dat soort dingen.
Soms heeft Waze er een handje van om wat rare routes te preferen, die theoretisch marginaal sneller zouden kunnen zijn.
Vind verder dat het algoritme aardig goed werkt bij drukte.
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 14 jun 2022, 23:45, 2 keer totaal gewijzigd.

Glodenox
woonerf

Bericht door Glodenox » di 14 jun 2022, 23:36

Edjekadetje schreef: di 14 jun 2022, 22:58
duikgek89 schreef: za 11 jun 2022, 1:32[...]
In de eerste plaats refereer ik naar een opvatting als zou er verschil in rotondes bestaan.
Ten tweede kan ik niet ruiken wie hier een vrijwilliger of gebruiker van het systeem is.
Ik trek niet va leer, ik ga gewoon een open discussie aan omdat ik met een vraag zit.
Halfbakken argumenten? Lees jij eerst de Wegenverkeerswet nog eens door.

[...]
Ik hoopte dat ik met mijn reactie je frustratie constructief kon sturen en dat het dit soort discussie ging voorkomen. Ik ben inderdaad een vrijwilliger bij Waze en doe dit in mijn vrije tijd zonder enige vergoeding (op een jaarlijkse all-expenses-paid meeting na), maar ik zou toch hopen dat dit geen verschil zou maken in hoe je met mensen omgaat. Want eerlijk gezegd: je reactie kwam zeer bot over voor mij. De meeste reacties die "Met alle respect" beginnen, zijn dat eigenlijk. Maar ik doe dit ondertussen al enkele jaren, en heb geleerd dat niet persoonlijk op te nemen.

Verder vind ik duikgek89's argument overigens volledig terecht, zij het ook redelijk bot verwoord. Er is effectief geen enkele wet die oplegt hoe een navigatiesysteem de instructies moet organiseren ("geen relatie tot de verkeersregels"). Uiteraard zijn de instructies best duidelijk en mag het niet de bedoeling zijn om de mensen opzettelijk verkeerd te sturen, maar dat ligt wettelijk nergens vast. Daarmee vrees ik dat de basis van je argument onderuit gehaald wordt. Het doel is om mensen te begeleiden met begrijpelijke instructies, en dat wordt hier volgens mij behaald.

Maar zoals eerder gezegd: je afkeur voor deze soort van instructies is zeker een geldige mening om te hebben en te delen. Ik denk niet dat de meerderheid van de mensen het met die mening eens zijn, maar dat is niet aan mij om te bepalen. Enkele jaren geleden hebben we wel eens gepolst naar de voorkeur onder de kaartbewerkers en daar kwam vooral naar boven dat ze het huidig algoritme wel goed vinden. Maar meningen kunnen veranderen over tijd.
Waze Belux Global Champ

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » wo 15 jun 2022, 7:56

Edjekadetje schreef: di 14 jun 2022, 22:58
duikgek89 schreef: za 11 jun 2022, 1:32
Edjekadetje schreef: vr 10 jun 2022, 23:44Met alle respect, je bedoeld het goed, maar dit is complete bullshit.
Wat echt bullshit is, is jouw reactie. Waze gebruikt een algoritme om de meest duidelijke instructie te geven. Waarbij de interpretatie totaal geen relatie heeft tot verkeersregels en die ook zeker niet ondermijnt. Maar als je het niks vind dan staat het je vrij een fatsoenlijke suggestie te doen of een andere app te gebruiken in plaats van op deze manier tegen een vrijwilliger van leer te trekken op basis van halfbakken argumenten.
(...)
Wie denk je wel helemaal dat je bent!
Heren, alsjeblieft. Laten we even normaal doen tegen elkaar. Elkaar zo aanspreken doen jullie maar ergens anders, niet op dit forum. Eventuele volgende fitties worden verwijderd met mogelijk een officiële waarschuwing.
M.v.g. het moderatorenteam
Enne gojje mins blieft altied leave.