Waze

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

mavas
2x5 autosnelweg

Re: Waze

Bericht door mavas » ma 12 sep 2022, 9:31

En weer een probleem op de Rustenburgerlaan in Haarlem met de interpretatie van de kaartdata. Het staat zo te zien gewoon precies correct omschreven in de NDW-data.
De Rustenburgerlaan is in een richting afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Van oost naar west is de weg gewoon open, dus richting Kleine Houtweg/Houtplein is de weg gewoon open voor al het verkeer.

Afbeelding

Waze en Google zien het als een afsluiting in 2 richtingen!:

Afbeelding Afbeelding

Tomtom is de enige die de data correct interpreteert:
Afbeelding
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 20 sep 2022, 18:54

Ik kreeg ineens een Waze pushmelding van een locatie waar ik 3 maanden geleden ben gepasseerd:

Afbeelding

Demassel
stadsweg

Bericht door Demassel » di 20 sep 2022, 21:02

Chris schreef:Ik kreeg ineens een Waze pushmelding van een locatie waar ik 3 maanden geleden ben gepasseerd:

Afbeelding
Denk dat het nog net geen 3 maand is geweest dan [emoji850]

sanderl
autoweg

Bericht door sanderl » ma 05 dec 2022, 11:04

Bij mij is Waze uit Android Auto verdwenen. Hebben meer mensen hier last van en/of weten wat hier aan te doen is?

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 08 dec 2022, 13:16

https://tweakers.net/nieuws/204286/goog ... paren.html
"Google gaat de ontwikkelteams achter Google Maps en Waze samenvoegen. De Amerikaanse zoekgigant wil daarmee kosten besparen en vermijden dat er dubbel werk wordt geleverd. Volgens Google zal de navigatieapp na deze herstructurering apart blijven bestaan."

Vraag is vooral of dat in de toekomst zo blijft, dat er 2 apps naast elkaar blijven bestaan.
Alhoewel beide apps wel echt anders werken. En Waze alleen voor "snelverkeer" is bedoeld, en Maps voor alle vormen van vervoer, maar ook als zoekapp. Ik zie niet zo snel dat die functies ook in Waze komen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 08 dec 2022, 13:49

De routeplannerfunctionaliteit moet niet lijden onder de zoekfunctie voor commerciële doeleinden.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 20 apr 2023, 17:13

De laatste tijd merk ik dat de informatie bij geplande werkzaamheden met wegafsluitingen behoorlijk tekortschiet. Alhoewel ik me afvraag of dit niet een structureel probleem is wat altijd al bestond.
In de afgelopen tijd meegemaakt dat Waze je afgesloten wegen in wilt sturen, of juist andersom: Dat Waze je om wilt laten rijden, terwijl wegen gewoon beschikbaar zijn.

Dit tast toch wel behoorlijk de betrouwbaarheid aan. Ik merk dat mijn vriendin ook niet meer zo enthousiast is als vroeger. Ze gebruikt nu ook Google Maps om te ervaren of dat beter werkt.
Paar voorbeelden van de afgelopen weken:
- Het Houtplein is dicht. https://www.google.nl/maps/@52.3743518, ... 384!8i8192 Maar de verbinding Dreef - Frederikspark is gewoon beschikbaar.
- Kabelwerkzaamheden op de Westelijke Randweg tussen De Punt en Doofpot: https://www.google.nl/maps/@52.6766141, ... 384!8i8192 Waze geeft de afsluiting aan op een ander deel van de Westelijke Randweg.
- Van vandaag: De Hulswitweg is deels afgesloten, vanaf de Oudeweg tot Conradweg. https://www.google.nl/maps/@52.3873718, ... 384!8i8192 Stond niet in Waze vermeld.

En zo kan ik nog wel enkele voorbeelden noemen van de laatste tijd.
Ik denk dan ook dat het verwerken van wegafsluitingen niet meer met de hand ingevoerd moet worden.
Maar dat men over moet gaan op het gebruik van floatingcardata die dan geverifieerd kan worden door Waze. Dan ben je veel accurater en betrouwbaarder dan in de huidige situatie.

Ik merk dan ook dat ik hierdoor op zoek ben naar andere navigatiesoftware. En dat lijkt me niet de bedoeling.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » do 20 apr 2023, 18:05

mavas schreef: do 20 apr 2023, 17:13 Dit tast toch wel behoorlijk de betrouwbaarheid aan. Ik merk dat mijn vriendin ook niet meer zo enthousiast is als vroeger. Ze gebruikt nu ook Google Maps om te ervaren of dat beter werkt.
(...)

Ik merk dan ook dat ik hierdoor op zoek ben naar andere navigatiesoftware. En dat lijkt me niet de bedoeling.
Google Maps vind ik ook niet betrouwbaar hoor, daar zijn inmiddels talloze voorbeelden van. Hier vlakbij is het stukje Nieuwe Kazernelaan tussen de Arnhemseweg en de rotonde met de N224 afgesloten (in beide richtingen), omdat de rotonde wordt aangepast en aangesloten op de Parklaan, maar het staat al sinds het begin half afgesloten en ik krijg het niet verbeterd met feedback. Dus Maps wil iedereen doodleuk van de rotonde af sturen terwijl dat helemaal niet kan. Ook andere afsluitingen die ik meld worden niet doorgevoerd.

Eigenlijk ken ik geen enkele dienst die foutloos werkzaamheden laat zien. Ik zit vaak maar allerlei informatiebronnen te checken om hopelijk iets wijzer te worden voordat ik ergens heen rijd: Google Maps, Flitsmeister, website van de gemeente, bereikbaargelderland.nl (melvin.ndw.nu)...

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 20 apr 2023, 18:28

Ik wilde het eigenlijk niet melden hier, omdat het niet over Waze gaat, maar ik zit te denken aan de app van Tomtom.
Ik zie online dat Tomtom het eigenlijk altijd goed heeft. En ook de online navigatie is met files heel erg goed.
Paolie heeft er ervaring mee las ik hier. Moet je wel voor betalen, maar is ook niet heel duur voor een jaar.

Ben wel benieuwd of een betaald tomtomaccount op meerdere apparaten tegelijk geinstalleerd kan worden.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » do 20 apr 2023, 18:54

^^ mydrive.tomtom.com geeft de afsluitingen in Ede ook niet foutloos aan. Weghelft van de Bennekomseweg afgesloten terwijl die open is, stukje bij de rotonde hier staat niks bij. Dus ook geen garantie dat je goed zit.

Glodenox
woonerf

Bericht door Glodenox » do 20 apr 2023, 19:01

De data over afsluitingen voor Google Maps komt grotendeels uit Waze, dus veel verschil zal je op dat vlak niet vinden. Floating car data kan vaak een duidelijke hint zijn naar een afsluiting, maar gaat vaak false positives geven en kan geen rekening houden met tijdelijke wegenissen.

Ik heb in elk geval je 3 voorbeelden doorgestuurd naar de vrijwilligers in Nederland zodat ze eens kunnen kijken wat er daar misgelopen is. Een perfect systeem bestaat jammer genoeg niet.
Waze Belux Global Champ

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 20 apr 2023, 19:08

Wesso schreef: do 20 apr 2023, 18:05 Google Maps vind ik ook niet betrouwbaar hoor, daar zijn inmiddels talloze voorbeelden van. Hier vlakbij is het stukje Nieuwe Kazernelaan tussen de Arnhemseweg en de rotonde met de N224 afgesloten (in beide richtingen), omdat de rotonde wordt aangepast en aangesloten op de Parklaan, maar het staat al sinds het begin half afgesloten en ik krijg het niet verbeterd met feedback. Dus Maps wil iedereen doodleuk van de rotonde af sturen terwijl dat helemaal niet kan. Ook andere afsluitingen die ik meld worden niet doorgevoerd.
En eigenlijk is het wel logisch dat Google jouw aanpassingen niet opvolgt, want volgens de gemeente Ede is er nu geen afsluiting. Komend weekend is de Nieuwe Kazernelaan afgesloten t.h.v. de aansluiting met de N224 en begin juni is er weer een weekendafsluiting. Dat is wat de gemeente meldt. Als dat niet correct is, dan zal iemand daar de Gemeente Ede van op de hoogte moeten brengen en als de gemeente dit corrigeert zal dit uiteindelijk ook wel in de navigatiesoftware terecht komen.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » do 20 apr 2023, 19:27

^^ Er klopt weinig van wat je noemt, en ik kan het ook niet terugvinden op ede.nl, maar op parklaan.ede.nl staat wel iets over de werkzaamheden aan de rotonde met de N224 als je even verder zoekt. Er was ook al sinds maandag, toen de werkzaamheden begonnen, op Google Maps iets te zien dat door de gemeente of de aannemer zou kunnen zijn aangevoerd.

Maar dat er vanuit gemeente Ede erg weinig en slordig wordt gecommuniceerd, dat is mij na anderhalf jaar duidelijk. Ik denk wel dat ze een lijntje hebben met Google Maps, want na een melding van mij aan een medewerker is er toch iets op de kaart toegevoegd. Afijn, terug naar Waze...
Laatst gewijzigd door Wesso op do 20 apr 2023, 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 20 apr 2023, 19:36

Ik zit ook op de website van Parklaan te kijken, maar in onderstaand stukje staat wel iets over beperkingen op de N224 maar niets over een afsluiting van de Nieuwe Kazernelaan. Dus als de gemeente Ede niets meldt, dan vind ik het logisch dat de leveranciers van navigatiesoftware ook niets weten van een afsluiting.

Afbeelding

Edit: op de bouwapp van de aannemer staat wel informatie over de huidige afsluiting (het zal er ongeveer zo uitzien), maar geven de aannemers die informatie dan door aan de aanbieders van navigatiesoftware of is de vraag stellen, de vraag beantwoorden?
Afbeelding

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 20 apr 2023, 21:17

De wegbeheerder heeft als wettelijke taak om de tijdelijke verkeersmaatregelen te toetsen op de richtlijnen. Dus in feite zou de aannemer zich moeten melden bij de wegbeheerder, in dit geval de gemeente, en de gemeente controleert die maatregelen van tevoren.
Het is de taak van de gemeente om de werkzaamheden in de landelijke database kenbaar te maken, zodat de serviceproviders (tomtom, google, waze, flitsmeister, etc) deze informatie over kunnen nemen in hun software.
Glodenox schreef: do 20 apr 2023, 19:01 Ik heb in elk geval je 3 voorbeelden doorgestuurd naar de vrijwilligers in Nederland zodat ze eens kunnen kijken wat er daar misgelopen is. Een perfect systeem bestaat jammer genoeg niet.
Het eerste en derde voorbeeld zijn nu van toepassing, het tweede voorbeeld is van enkele weken geleden.
Ik begrijp ook dat er geen perfect systeem is, maar hoe kan het dan dat tomtom meestal accurater is als waze? Ben gewoon erg benieuwd daarnaar.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 20 apr 2023, 23:42

boe! schreef: do 20 apr 2023, 19:36maar geven de aannemers die informatie dan door aan de aanbieders van navigatiesoftware of is de vraag stellen, de vraag beantwoorden?
Afhankelijk van de wegbeheerder, is het vaak de aannemer die de boel invult. En de wegbeheerder keurt het dan goed. Er zijn ook wegbeheerders die het zelf invoeren en accorderen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Glodenox
woonerf

Bericht door Glodenox » vr 21 apr 2023, 10:15

mavas schreef: do 20 apr 2023, 21:17 Ik begrijp ook dat er geen perfect systeem is, maar hoe kan het dan dat tomtom meestal accurater is als waze? Ben gewoon erg benieuwd daarnaar.
Bij Waze zijn het vrijwilligers die de stroom aan wegenwerken verwerken. Die maken gebruik van dezelfde bronnen als hier al eerder aangehaald en ook van de meldingen van kaartfouten die via de app doorgestuurd worden. Ik heb begrepen dat er in sommige regio's wat achterstand is opgelopen wegens allerhande redenen, wat bijna zeker is wat je hebt opgemerkt. Er zijn uiteindelijk vrij weinig mensen die zich geroepen voelen om zich hiermee bezig te houden.

Ik weet niet zeker hoe men dit bij Tomtom verwerkt, dus neem mijn antwoord met een korrel zout. Het lijkt me waarschijnlijk dat zij medewerkers of automatische systemen hebben die de informatie overnemen. Ik heb de indruk dat ze zelden tot nooit tijdelijke wegen intekenen, waarschijnlijk omdat de kaart niet vaak genoeg vernieuwd wordt en ze geen lokale kennis hebben. Ik weet dat ze bij overheden altijd zeer hard hameren op standaardisatie, dus bijna zeker met als doel wegenwerken automatisch te kunnen verwerken. Volgens mij gaan ze dus meestal sneller weten dat er iets gaande is en je er niet langs sturen, maar als er tijdelijke verbindingen mogelijk zijn gaan ze hier vaker geen rekening mee kunnen houden.
Waze Belux Global Champ

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 21 apr 2023, 10:32

Ik ervaar Waze over het algemeen als erg betrouwbaar, enkele haperingen met inrijverboden daargelaten. Als ik iets royaler in mijn vrije tijd zou zitten wil ik best meehelpen met de Community.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 21 apr 2023, 10:38

De issues die Mavas ervaart, ervaar ik eigenlijk niet. En ik gebruik het toch met enige regelmaat (gemiddeld een paar uur per dag).

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 21 apr 2023, 18:59

Ik heb ook een tijd lang actief meegeholpen in de community, maar ik vond het lastig om er goed mijn draai in te vinden.
Ik ben overigens wegbeheerder bij een overheid in Noord-Holland, en wat ik daarin bijzonder vind, is dat er binnen de Wazecommunity geen aparte rechten zijn voor wegbeheerders om dingen recht te zetten/aan te passen. Ik sta nog steeds als "beginner" bekend.
Attietattie schreef: vr 21 apr 2023, 10:38 De issues die Mavas ervaart, ervaar ik eigenlijk niet. En ik gebruik het toch met enige regelmaat (gemiddeld een paar uur per dag).
Grappig dat je dit zegt. Ik heb toevallig vandaag gebruikt op een rit Haarlem - Luttelgeest, en ook geen enkel probleem ervaren.
Ik denk dat het op het onderliggend wegennet wat lastiger is, omdat informatie uit NDW/Melvin/LTC niet altijd even duidelijk is.
Mijn ervaringen waar verbeteringen mogelijk zijn, zijn dan eigenlijk alleen op het onderliggende wegennet. Misschien dat jij alleen maar op snelwegen rijdt?
Glodenox schreef: vr 21 apr 2023, 10:15Ik heb begrepen dat er in sommige regio's wat achterstand is opgelopen wegens allerhande redenen, wat bijna zeker is wat je hebt opgemerkt.
Dat zou zomaar eens de reden kunnen zijn. Dank voor dit inzicht!

Glodenox
woonerf

Bericht door Glodenox » vr 21 apr 2023, 19:20

mavas schreef: vr 21 apr 2023, 18:59 Ik heb ook een tijd lang actief meegeholpen in de community, maar ik vond het lastig om er goed mijn draai in te vinden.
Ik ben overigens wegbeheerder bij een overheid in Noord-Holland, en wat ik daarin bijzonder vind, is dat er binnen de Wazecommunity geen aparte rechten zijn voor wegbeheerders om dingen recht te zetten/aan te passen. Ik sta nog steeds als "beginner" bekend.
Dat hangt enorm af van hoe de lokale community daar mee omgaat. In België hebben we voor enkele gemeenten een account extra rechten gegeven waarmee ze zelf wegafsluitingen kunnen plaatsen, zolang ze zich aan onze regels houden. Die regels kort samengevat: alleen afsluitingen plaatsen als het ter plaatse ook echt afgesloten is en de rechten dus niet gebruiken om het verkeer anders te gaan sturen.

Maar de meeste gemeentebesturen hebben hier geen interesse in, omdat ze het dan het gevoel hebben Waze en Google Maps voor te trekken. Wat overigens een standpunt is dat ik deels kan begrijpen.
Waze Belux Global Champ

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 22 apr 2023, 0:22

mavas schreef: vr 21 apr 2023, 18:59 (..)
Ik denk dat het op het onderliggend wegennet wat lastiger is, omdat informatie uit NDW/Melvin/LTC niet altijd even duidelijk is.
(..)
Ik vraag mij ook af hoe specifieke de data in die bronsystemen kan / mag zijn.

Afgelopen maandag had ik in Leusden een wegafsluiting in Maps (nabij de Hamersveldweg) waarbij de rijstroken voor auto's gewoon bereijdbaar waren. Het fietsspad is (aan één zijde) afgesloten, al enkele weken.

Ik heb in Google Maps geantwoord dat deze afsluiting niet meer van toepassing is. Er is dan geen mogelijkheid om aan te geven dat het fietspad nog wel afgesloten is. Ik stel mij zo voor dat als ik Maps gebruik met het auto icoon, ik wegafsluitingen voor de auto dien te krijgen en niet voor fietsers. Voor fietsers dus andersom, tenzij fietspad onderdeel uitmaakt van de rijbaan/strook van het autoverkeer..
Laatst gewijzigd door Durashift op za 22 apr 2023, 0:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » za 22 apr 2023, 0:26

Durashift schreef: za 22 apr 2023, 0:22Afgelopen maandag had ik in Leusden een wegafsluiting in Maps (nabij de Hamersveldweg) waarbij de rijstroken voor auto's gewoon bereidbaar waren.
Met champignonsaus? :honger:

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 22 apr 2023, 0:43

^^ Nee, tuinkruiden en knoflook.