Waze

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

mavas
2x5 autosnelweg

Re: Waze

Bericht door mavas »

De overname verplichten? Betekent dat dat als de wegbeheerder foutieve informatie verstuurt (bewust of onbewust), dat elke partij dit dan verplicht er in moet laten staan? Dat zou wel bijzonder zijn, dan gaat de betrouwbaarheid van navigatiesystemen wel achteruit.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Bericht door Attietattie »

Sondermaut schreef: ma 08 jul 2024, 8:38Vanaf 1 januari 2025 gaat Europese wetgeving de overname van data over wegafsluitingen verplichten en zouden dit soort misverstanden zo goed als mogelijk het hoofd geboden moeten zijn binnen de EU.
En wat gaan ze dan overnemen? Het geplande werk? Dus het werk wat misschien door weersomstandigheden helemaal niet op straat is komen te staan. Dus dan is een heel weekend een A12 dicht terwijl deze gewoon open is.

Of gaat het om werkzaamheden/afsluitingen die daadwerkelijk aangemeld zijn bij de centrale? Terwijl de meeste (vrijwel alle, muv Rijkswaterstaatwerken) afsluitingen helemaal niet actief worden gemaakt. Dus daar krijg je ook flinke ruis in.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Glodenox
woonerf

Bericht door Glodenox »

Sondermaut schreef: ma 08 jul 2024, 8:38 Het is normaliter de bedoeling dat navigatie-apps wegafsluitingen rechtstreeks overnemen van (overheids)diensten die dit soort data beschikbaar stellen, zoals in Nederland de Nationale Databank Wegverkeer dat doet met de diverse programma's zoals MELVIN. Vanaf 1 januari 2025 gaat Europese wetgeving de overname van data over wegafsluitingen verplichten en zouden dit soort misverstanden zo goed als mogelijk het hoofd geboden moeten zijn binnen de EU.
Dit is het eerste dat ik daarvan hoor en ik kan hier niets over terugvinden. Kan je me even een linkje geven naar deze regelgeving? Ik ken alvast veel landen waar men deze informatie simpelweg niet beschikbaar heeft of waar de informatie zo erbarmelijk slecht is dat je er geen gebruik van wilt maken. In Vlaanderen (GIPOD) zijn we gestopt met de rechtstreekse overname van de data, omdat er zo veel foute data in zat. We kijken er nu alleen nog naar wanneer we een melding binnenkrijgen van een gebruiker of bijvoorbeeld een nieuwsbericht zien van de gemeente dat de werken effectief gaan starten, maar er te weinig details in het bericht zitten.

We zijn absoluut nog niet op het punt dat een automatische overname van die gegevens een goede ervaring gaat geven voor de bestuurders. Als dit niet eens in 1 dataformaat gedeeld kan worden door de lidstaten die wel de data hebben (om nog maar te zwijgen over allerhande licentiehoepels om door te springen), is het zeer simplistisch om "neem de data maar gewoon over van alle lidstaten" te zeggen.
Waze Belux Global Champ
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Nee, zo simpel is het natuurlijk niet.

Voorzover ik weet schrijft de EU voor dat landen dit soort data beschikbaar noeten stellen als ze die hebben.
En er is een standaard voor het formaat: Datex II https://napcore.eu/standards/
Maar dit is alleen voor de EU, GB werkt aan een eigen systeem (waarbij het de vraag is wat de nieuwe regering ermee doet - ik ken mensen die bij dit project betrokken zijn en daar nogal bang voor zijn).

Maar dat betekent niet dat we al die data automatisch (correct) overnemen. Ten eerste is er het probleem van het matchen met ons wegennet (of Waze). Dat kan tot op zekere hoogte automatisch, maar kan ook fout gaan, en we kunnen niet alles handmatig controleren. Ten tweede is er het probleem dat niet alles klopt, zoals Attietattie en mavas al opmerkten.
Glodenox
woonerf

Bericht door Glodenox »

Ah, Datex II. Het formaat waar je in Vlaanderen een database met locaties voor moet aanvragen bij een externe partij en hele hoop geografische berekeningen moet doen gewoon om tot een coördinaat te kunnen komen. Ik heb ooit geprobeerd het te verwerken, maar het vereiste gewoon veel te veel inspanning om er iets mee te doen.

Grappig genoeg is een groot deel van de informatie in Datex II van het Vlaams Verkeerscentrum afkomstig van de meldingen in Waze die men binnenkrijgt en valideert. Het lijkt me geen goed idee om van onze kant hun meldingen dan opnieuw als melding in onze kaart te zetten :lol:
Waze Belux Global Champ
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Glodenox schreef: di 09 jul 2024, 12:12 Ah, Datex II. Het formaat waar je in Vlaanderen een database met locaties voor moet aanvragen bij een externe partij en hele hoop geografische berekeningen moet doen gewoon om tot een coördinaat te kunnen komen.
Dat zou niet nodig moeten zijn. Normaal gesproken bevat de data zelf co-ordinaten. Maar het is inderdaad niet iets waar je gemakkelijk mee kunt werken, de meeste feeds zijn eenvoudiger.

Iets vergelijkbaars Amerikaans is overigens WZDx:
https://www.transportation.gov/av/data/wzdx

En ik zie toevallig net dit:
https://nsgic.org/events/unlock-the-pow ... y-30-2024/
Glodenox
woonerf

Bericht door Glodenox »

marcel schreef: di 09 jul 2024, 12:25Dat zou niet nodig moeten zijn. Normaal gesproken bevat de data zelf co-ordinaten. Maar het is inderdaad niet iets waar je gemakkelijk mee kunt werken, de meeste feeds zijn eenvoudiger.
Ik heb er zonet nog eens naar gekeken, en moest vaststellen dat men nu toch ook normale coördinaten toegevoegd heeft :o Uiteraard in het Lambert-coördinatenstelsel, maar dat is niet zo'n grote barrière. Een automatische overname van data gaat niet nuttig zijn, maar ik zie er nog wel nut in van het toe te voegen aan onze kaartbewerker zodat de vrijwilligers dit in het geval van incidenten kunnen gebruiken.
Waze Belux Global Champ
sanderl
autoweg

Bericht door sanderl »

Hoe meld ik een nieuwe flitspaal bij Waze?
A2Racer
stadsweg

Bericht door A2Racer »

Die zou je zelf toe kunnen voegen met de Waze Map Editor. Lees dan wel goede de wiki over flitspalen door. Maar het beste is denk ik om dit in de slack van Waze te melden.
A2Racer
stadsweg

Bericht door A2Racer »

Glodenox schreef: zo 09 jun 2024, 10:17 Voor vaste flitspalen moet ik de bemerking maken dat Waze geen hoorbare toon gaat geven als je niet te snel rijdt, behalve als er ook roodlichtdetectie aanwezig is in die flitspaal. Je krijgt dan alleen een melding te zien op het scherm.
Dit wil ik nog even recht zetten. In België werkt dit zo omdat daar voor de instelling is gekozen om alleen een melding te geven als je te hard rijdt. In Nederland is gekozen om altijd een hoorbare waarschuwing te geven bij een flitspaal.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Waze heeft kennelijk de optie om te waarschuwen bij een snelheidsverlaging. Nu gaf Waze In Oostenrijk elke 1 of 2 minuten een pop-up vanwege een snelheidsverlaging over 500 meter. Ik heb dat zo snel mogelijk maar uitgezet. Dat je veel data hebt zegt nog niet dat het nuttig is om te gebruiken. Net zoals die waarschuwing voor werkzaamheden of overwegen. Een melding voor afgesloten rijstroken vind ik in de praktijk ook onnuttig. Waze heeft nog wel eens de neiging om overkill te worden qua functies en meldingen.
mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg »

Chris schreef: di 03 sep 2024, 15:42 overwegen
Net met deze melding was ik nou toevallig in Polen, Tsjechië plus Oost-Duitsland wel heel blij... Maar ik snap je punt.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Chris schreef: di 03 sep 2024, 15:42 ... Een melding voor afgesloten rijstroken vind ik in de praktijk ook onnuttig. Waze heeft nog wel eens de neiging om overkill te worden qua functies en meldingen.
Je krijgt ook meldingen van afgesloten rijstroken in een wegvak waar je niet rijdt. Bijvoorbeeld bij het afrijden van de autosnelweg. Das niet nuttig. En auto's die op afritten stilvallen vind ik lastig om te melden, dan zou ik moeten stoppen om een melding in te voeren.
Glodenox
woonerf

Bericht door Glodenox »

Chris schreef: di 03 sep 2024, 15:42 Waze heeft kennelijk de optie om te waarschuwen bij een snelheidsverlaging. Nu gaf Waze In Oostenrijk elke 1 of 2 minuten een pop-up vanwege een snelheidsverlaging over 500 meter. Ik heb dat zo snel mogelijk maar uitgezet. Dat je veel data hebt zegt nog niet dat het nuttig is om te gebruiken. Net zoals die waarschuwing voor werkzaamheden of overwegen. Een melding voor afgesloten rijstroken vind ik in de praktijk ook onnuttig. Waze heeft nog wel eens de neiging om overkill te worden qua functies en meldingen.
Dit is een waarschuwing voor een bruuske overgang in snelheidslimieten (dus van pakweg 100 km/u meteen naar 50 of zo). Dit vereist geen data, maar wordt gewoon door de app zelf aangemaakt wanneer je route langs zo'n overgang gaat passeren. In onze omgeving kom je dit inderdaad niet zo veel tegen, omdat er meestal een geleidelijke overgang voorzien wordt. Als het te vaak voor valt, lijkt me de melding inderdaad eerder frustrerend dan handig.
Waze Belux Global Champ
Attietattie
2x5 autosnelweg

Glodenox schreef: wo 04 sep 2024, 0:38Dit vereist geen data, maar wordt gewoon door de app zelf aangemaakt wanneer je route langs zo'n overgang gaat passeren.
Ik vermoed dat Chris bedoelt dat het feit dat de informatie beschikbaar is, het dat niet meteen 'deelwaardig' maakt.
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

Wat mij nu enorm irriteert aan Waze is als ik een trajectcontrole binnen rij, de melding in het Engels wordt afgespeeld en niet meer in het Nederlands. Ik heb al in mijn steminstellingen gekeken maar dit staat toch écht in het Nederlands. Elke andere melding is ook gewoon in het Nederlands. Daarnaast als de navigatie van Waze niet aan staat maar gewoon passief meeloopt in de auto, is ie soms rijkelijk laat met het aangeven van snelheidscontroles of flitspalen. Bij trajectcontroles geeft ie aan dat er een trajectcontrole aankomt tijdens het navigeren. Als het navigeren uit staat doet ie dat niet. Dit was niet zo... Zie onderstaande video. Let niet op mijn geneurie :lol:
Link
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Ik heb ook wel eens gehad dat Waze in het Engels overging. Uiteindelijk kwam het Nederlands vanzelf weer terug.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Bij mij gaan veel meldingen sinds een jaar of zo in het Engels, maar sommige soorten dan weer niet. Geen idee hoe het komt en geen idee hoe ik het kan veranderen. Aan de andere kant kan ik er ook wel mee leven.
Glodenox
woonerf

Bericht door Glodenox »

In dat geval moet je even Femke of Jasmien als stem instellen, een rit starten en dan terug de oude stem instellen.

Als je een stem met op voorhand opgenomen instructies gebruikt, gaat Waze voor sommige instructies moeten terugvallen op een stem die een willekeurige tekst kan uitspreken. Waze gebruikt hiervoor de meest recent gebruikte stem die dit kan, wat nergens getoond wordt in de instellingen. Verder is er nog een bug die er af en toe voor zorgt dat deze "meest recent gebruikte stem"-waarde kan veranderen door naar een ander land te rijden.
Waze Belux Global Champ
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Dat had ik in Engeland: Waze sprak ineens Engels. Ik heb het teruggezet naar Nederlands.

Waze gebruik ik voornamelijk om flitspalen op te sporen, niet voor navigatie. Dat wat Sven schrijft inzake het soms laat aangeven van een flitspaal of trajectcontrole, herken ik. Maar in Engeland meldde Waze ze wel keurig op tijd.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Attietattie
2x5 autosnelweg

Hajo schreef: do 05 sep 2024, 9:47Waze gebruik ik voornamelijk om flitspalen op te sporen, niet voor navigatie.
Snap ik niet. Ik heb nog niet een applicatie gevonden die beter met incidenten om kan gaan.
sven_engelen
expressweg

^^ Zelfs Flitsmeister schiet met incidenten te kort. Waze is wat dat betreft perfect maar deze kleine bugs zijn wel enorm vervelend...
sanderl
autoweg

Bericht door sanderl »

Voordeel is wel dat Flitsmeister incidenten laat zien in de lijst die veel verderop zijn, bij Waze zie je alleen incidenten binnen het kaartbeeld.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Ik zie niet in wat daar het voordeel van is. En je kunt het kaartbeeld van Waze zo groot maken als je zelf wil he.
sven_engelen
expressweg

^^ Ho ho ho niet op Apple Carplay. Daar ben je vastgebonden aan het zoomniveau die Waze je voorschotelt.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

sven_engelen schreef: do 05 sep 2024, 10:39 ^^ Zelfs Flitsmeister schiet met incidenten te kort.
Ik kreeg zondag in Nederland en België met Flitsmeister allemaal spookmeldingen terwijl Waze niks aangaf (wat correct bleek te zijn). Ik vraag mij af of de userbase van Flitsmeister niet dermate gekrompen is dat het minder bruikbaar is geworden.
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

^^ Buiten Nederland is Flitsmeister al heel lang maar beperkt bruikbaar. Nu hoop ik dat het in Nederland ook omvalt en je gewoon op Waze kunt vertrouwen, dat lijkt de goede kant op te gaan.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Attietattie schreef: do 05 sep 2024, 10:11
Hajo schreef: do 05 sep 2024, 9:47Waze gebruik ik voornamelijk om flitspalen op te sporen, niet voor navigatie.
Snap ik niet. Ik heb nog niet een applicatie gevonden die beter met incidenten om kan gaan.
Ik wel: de standaard navigatie in mijn auto. :D

Werkt feilloos. Weet de weg, geeft incidenten aan, berekent automatisch een alternatieve route om vertraging te voorkomen, geeft een waarschuwing als er voertuigen van hulpdiensten in de buurt zijn. Ik ben er heel tevreden over.

In Engeland ben ik in één keer van Dover naar Nottingham gereden. De meest voor de hand liggende route loopt via de M20, M25 en M1. Mijn navigatie koos voor de M11, A14 en A6 naar Leicester en tenslotte een stukje M1 naar Nottingham. Heb het niet berekend, maar dit lijkt mij een omweg en in ieder geval niet de snelste route. Ik vermoed daarom dat de M1 erg druk was en dat ik wellicht significante vertraging had opgelopen, had ik vanaf de M25 helemaal de M1 gevolgd.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
sven_engelen
expressweg

^^ Heeft die standaard navigatie ook de Rijnlandroute en de N7 in Groningen erin zitten of betaal je je elke keer blauw om dat ding überhaupt te updaten?
sanderl
autoweg

Bericht door sanderl »

Autonavigatie is veel te langzaam met files en incidenten.