Chris schreef: za 30 aug 2025, 20:37Bij het knooppunt Waterberg gaf hij aan dat ik de A12 richting Duitsland moest nemen, met een Raststätte als tussenbestemming (wellicht de grenscontrole).

Via Duitsland lag niet in mijn verwachting, maar kennelijk is het niet onlogisch om via Euskirchen - Trier te rijden.
Vroeger reed ik vaak naar Luxemburg en soms nam ik die route wel. Ook wel eens helemaal via Mayen (bij Koblenz, het doorsteekje tussen de A61 en A48).
Zwolle-Dudelange is over de gangbare route (A28-A50-A73-A2, Belgische E25-door Luik heen-E25, Luxemburgse A6-A3) 439 km. Om Luik heen via Loncin is 10 km extra (449 km in totaal), vaak niet sneller, wel volledig snelweg - al is de A602 door Luik wel wat substandaard.
Vanaf Cheratte over de E42, N62 en de Luxemburgse N7-B7-A7-A1-A3 is 424 km. In de praktijk kost het niet eens heel veel meer tijd.
Via Duitsland dan (A28-A50-A12, Duitse A3-A1-B51-A60-B51-A64, Luxemburgse A1-A3) is 441 km. Dat is ongeveer net zo lang als via Luik. Op de B51 kun je op veel delen 100 km/u (behalve rond Bitburg) en natuurlijk kun je in Duitsland op sommige wegen onbeperkt. Op een zondagochtend kan het daardoor nog wel eens sneller zijn als je inderdaad een hoge snelheid wil en kan aanhouden. Je haalt er 11 km vanaf (totaal 430 km) door tussen Bitburg en Luxemburg-stad de B257 en N11 te nemen, de E29-route over Echternach. In tijd ongeveer net zo lang als de omweg via Trier.
Dan is er nog de route via Mayen, in Duitsland A3-A59-A565-A61-B262-A48-A1-A602-A64a-A64 en dan de Luxemburgse A1 en A3. 468 km in totaal, daardoor 29 km langer dan via Luik. Behalve het stukje rond Mayen en een kort stukje bij Trier wel volledig autosnelweg. Hoe goed je door kan rijden hangt van het verkeer af. Op zich niet verkeerd, maar sneller ben je er ook niet mee. Voor de afwisseling kan het best aardig zijn.
Nog eens 5 km langer (473 km in totaal) is de route via Antwerpen en Brussel. Dat heb ik ook wel eens gedaan, maar je zit best lang in Nederland op vrij drukke wegen en Antwerpen en Brussel kennen natuurlijk ook hun verkeersproblemen, al kun je geluk hebben als je buiten de spits bent. En dan rijdt het na Brussel wel goed door, maar is het gevoelsmatig nog lang naar Luxemburg.
Er zijn dan nog wat varianten denkbaar, bv. via Eindhoven in plaats van over de A73 via Venlo. Of om vanaf Venlo via Mönchengladbach en Aken naar de E42 richting Sankt-Vith te gaan, al is dat sinds het opbreken van de A61 bij Garzweiler minder interessant geworden omdat de omweg daardoor nog weer een paar km langer is geworden. En ook de opening van de Koning Willem-Alexandertunnel in Maastricht heeft het minder interessant gemaakt, daardoor is het eigenlijk nooit meer sneller - wat eerder nog wel zo was.