Waze

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: Waze

Bericht door Chris »

Ik reed vanochtend van Castres naar Andorra. Ik wist dat er geen goede verbinding naar de A66 is vanaf Castres, maar ik had niet verwacht dat ik door Waze door zulke kleine landweggetjes gestuurd zou worden. Hij vermeed de reguliere doorgaande D-wegen en ik reed een half uur lang over dit soort achterafwegen. Een deel waren niet eens D-wegen, maar landbouwwegen.

Afbeelding
Best route to Andorra according to Waze by European Roads, on Flickr

Afbeelding

Dit soort wegen verwacht je als je bestemming 2 kilometer verderop is, niet 169 kilometer...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Chris schreef: za 30 aug 2025, 20:37Bij het knooppunt Waterberg gaf hij aan dat ik de A12 richting Duitsland moest nemen, met een Raststätte als tussenbestemming (wellicht de grenscontrole). :hm: Via Duitsland lag niet in mijn verwachting, maar kennelijk is het niet onlogisch om via Euskirchen - Trier te rijden.
Vroeger reed ik vaak naar Luxemburg en soms nam ik die route wel. Ook wel eens helemaal via Mayen (bij Koblenz, het doorsteekje tussen de A61 en A48).

Zwolle-Dudelange is over de gangbare route (A28-A50-A73-A2, Belgische E25-door Luik heen-E25, Luxemburgse A6-A3) 439 km. Om Luik heen via Loncin is 10 km extra (449 km in totaal), vaak niet sneller, wel volledig snelweg - al is de A602 door Luik wel wat substandaard.

Vanaf Cheratte over de E42, N62 en de Luxemburgse N7-B7-A7-A1-A3 is 424 km. In de praktijk kost het niet eens heel veel meer tijd.

Via Duitsland dan (A28-A50-A12, Duitse A3-A1-B51-A60-B51-A64, Luxemburgse A1-A3) is 441 km. Dat is ongeveer net zo lang als via Luik. Op de B51 kun je op veel delen 100 km/u (behalve rond Bitburg) en natuurlijk kun je in Duitsland op sommige wegen onbeperkt. Op een zondagochtend kan het daardoor nog wel eens sneller zijn als je inderdaad een hoge snelheid wil en kan aanhouden. Je haalt er 11 km vanaf (totaal 430 km) door tussen Bitburg en Luxemburg-stad de B257 en N11 te nemen, de E29-route over Echternach. In tijd ongeveer net zo lang als de omweg via Trier.

Dan is er nog de route via Mayen, in Duitsland A3-A59-A565-A61-B262-A48-A1-A602-A64a-A64 en dan de Luxemburgse A1 en A3. 468 km in totaal, daardoor 29 km langer dan via Luik. Behalve het stukje rond Mayen en een kort stukje bij Trier wel volledig autosnelweg. Hoe goed je door kan rijden hangt van het verkeer af. Op zich niet verkeerd, maar sneller ben je er ook niet mee. Voor de afwisseling kan het best aardig zijn.

Nog eens 5 km langer (473 km in totaal) is de route via Antwerpen en Brussel. Dat heb ik ook wel eens gedaan, maar je zit best lang in Nederland op vrij drukke wegen en Antwerpen en Brussel kennen natuurlijk ook hun verkeersproblemen, al kun je geluk hebben als je buiten de spits bent. En dan rijdt het na Brussel wel goed door, maar is het gevoelsmatig nog lang naar Luxemburg.

Er zijn dan nog wat varianten denkbaar, bv. via Eindhoven in plaats van over de A73 via Venlo. Of om vanaf Venlo via Mönchengladbach en Aken naar de E42 richting Sankt-Vith te gaan, al is dat sinds het opbreken van de A61 bij Garzweiler minder interessant geworden omdat de omweg daardoor nog weer een paar km langer is geworden. En ook de opening van de Koning Willem-Alexandertunnel in Maastricht heeft het minder interessant gemaakt, daardoor is het eigenlijk nooit meer sneller - wat eerder nog wel zo was.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Chris schreef: ma 01 sep 2025, 17:19 Ik reed vanochtend van Castres naar Andorra. Ik wist dat er geen goede verbinding naar de A66 is vanaf Castres, maar ik had niet verwacht dat ik door Waze door zulke kleine landweggetjes gestuurd zou worden. (...)
Misschien om de drukte op de grotere wegen te omzeilen? En ach, zo zie je ook nog eens wat van de omgeving. ;)
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Ik heb de indruk dat de kwaliteit van Waze de laatste tijd wat achteruit is gegaan om welke reden dan ook. Misschien zijn algoritmes anders ingesteld en wegen andere factoren dan reistijd zwaarder mee, maar ik krijg de laatste tijd wel erg vaak routes voorgeschoteld die niet de snelste routes zijn. Of bizarre alternatieve routes terwijl veel logischere (want kortere) alternatieven buiten beschouwing worden gelaten. Zo krijg ik op een rit tussen het Gooi en Hoofddorp vaak routes via de A9 voorgeschoteld waarbij ik bij Schiphol-Oost van de A9 af wordt geleid en dan via de N232 en de N196 naar Hoofddorp wordt geleid, terwijl er amper tot geen vertraging is op de A9 en de A4.
Glodenox
woonerf

Bericht door Glodenox »

Ik heb geen weet van grote veranderingen in het algoritme. Ze hebben dit wel een tijdje geleden helemaal herschreven omdat grote delen van de code vrij oud waren en zeer fragiel om nog aanpassingen aan te doen. Maar de werking zou men daar niet bij aangepast mogen hebben. Weet wel dat Waze niet puur de snelste route zoekt, maar ook inzet op de zekerheid dat het de mensen op het aangegeven uur op de bestemming gaat krijgen. Het verschil tussen aangekondigd aankomstuur en reëel aankomstuur beschouwen ze als hun belangrijkste metriek. Als een bepaalde route al eens regelmatig onverwachte vertragingen geeft, kan Waze er misschien voor kiezen deze links te laten liggen.
Waze Belux Global Champ
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

Toen ik zondag aankwam in Klaipeda vond Waze het kennelijk nodig om de navigatiestem in Vlaams te veranderen. Rare bug. Hij staat inmiddels weer op Nederlands…
Allan C
verkeersader

Bericht door Allan C »

I remember in 2020, I did from the south of Paris to Le Mont-Saint-Michel. I took mainly the autoroute's. At Laval, Waze is telling me to take the exit. I took an D31 expressway not for long but Waze made me go through some country road in the middle of nowhere between Laval and Fougères...
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Glodenox schreef: di 02 sep 2025, 9:40 Weet wel dat Waze niet puur de snelste route zoekt, maar ook inzet op de zekerheid dat het de mensen op het aangegeven uur op de bestemming gaat krijgen. Het verschil tussen aangekondigd aankomstuur en reëel aankomstuur beschouwen ze als hun belangrijkste metriek. Als een bepaalde route al eens regelmatig onverwachte vertragingen geeft, kan Waze er misschien voor kiezen deze links te laten liggen.
Afbeelding

Zie dit voorbeeld van op de A1 vlak voor KP Diemen waar Waze (als ik niks doe of laat merken) mij via de A9 stuurt, terwijl als ik zelf een update vraag van de mogelijke routes de route via de A10 twee minuten sneller (b)lijkt te zijn. Uiteraard heb ik deze laatste route genomen, maar ik vind het toch raar dat Waze zelf niks laat blijken. Ook al zou Waze om andere redenen dan de snelste route een bepaalde route prefereren, dan zou men toch minstens even feedback moeten vragen of jij als bestuurder hierin mee wil gaan? Maar dingen als dit (plus nog heel veel meer bizardere route-alternatieven) is tegenwoordig bijna dagelijkse kost.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Bericht door Attietattie »

Rein schreef: do 04 sep 2025, 15:34maar ik vind het toch raar dat Waze zelf niks laat blijken.
Volgens mij is al vaker uitgelegd dat Waze pas een andere route voorstelt als het verschil groter dan 5 minuten is geworden. Dit, om te voorkomen dat je route 10x per rit heen en weer wijzigt.

Ik benadruk 'geworden' omdat hij in de basis gewoon de snelste route zou moeten doen als jij dat zo hebt ingesteld. Maar pas als een alternatieve route sneller is geworden (doordat er op jouw route file ontstaat of de file op het alternatief oplost), zou hij dus bij een winst van meer dan 5 minuten pas gaan schakelen. Althans, zo heb ik het begrepen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Glodenox
woonerf

Bericht door Glodenox »

Rein schreef: do 04 sep 2025, 15:34Zie dit voorbeeld van op de A1 vlak voor KP Diemen waar Waze (als ik niks doe of laat merken) mij via de A9 stuurt, terwijl als ik zelf een update vraag van de mogelijke routes de route via de A10 twee minuten sneller (b)lijkt te zijn. Uiteraard heb ik deze laatste route genomen, maar ik vind het toch raar dat Waze zelf niks laat blijken.
Ik weet niet meteen wat voor antwoord je verwacht van mij. Mijn vorig bericht gaf al aan waarom Waze hier op sommige locaties voor kiest. Waze kiest voor betrouwbaarheid van de aangegeven aankomsttijd. Dat zal regelmatig niet de snelste route zijn. Verder kan ik bevestigen wat Attietattie zegt. Het exact aantal minuten durf ik me niet over uit te spreken, maar er is inderdaad een bepaald minimum dat gepasseerd moet worden vooraleer je route aangepast gaat worden.
Waze Belux Global Champ
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

Nou, voor mij een reden om Waze als app definitief maar te verwijderen. Om "betrouwbaarheid" geef ik werkelijk geen ene donder als daardoor de reis nodeloos lang duurt. En 5 minuten verschil is veel teveel. Ik maakte al weinig gebruik van Waze, maar met deze wetenschap zie ik geen reden meer om er ooit nog wel gebruik van te maken.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

^^

Dat is voor mij wat te rigoreus, maar ik vind het wel raar (en een tekortkoming) dat Waze op een ritje van 30 minuten mij een route voorschotelt die 2 (of 3 of 4) minuten langer duurt dan de aangegeven route die niet alleen sneller maar ook korter is. En bijvoorbeeld ook (op andere momenten) met routealternatieven komt die nergens op slaan terwijl veel logischere alternatieve routes volledig buiten beschouwing gelaten lijken. Op zich kan ik er wel mee dealen, maar het vergt wel extra inspanningen van mijn kant (zoals elke paar minuten de route opnieuw laten herberekenen) die onnodig zouden moeten zijn en waarbij bovendien mijn ogen enkele seconden van de weg naar het scherm gaan. Ik kwam er nu ook maar door die op mijn initiatief uitgevoerde herberekening (vlak voor KP Diemen) achter dat er een duidelijk snellere route beschikbaar was dan waarlangs Waze mij wilde leiden.
Glodenox
woonerf

Bericht door Glodenox »

Rene schreef: do 04 sep 2025, 17:02 Nou, voor mij een reden om Waze als app definitief maar te verwijderen. Om "betrouwbaarheid" geef ik werkelijk geen ene donder als daardoor de reis nodeloos lang duurt. En 5 minuten verschil is veel teveel. Ik maakte al weinig gebruik van Waze, maar met deze wetenschap zie ik geen reden meer om er ooit nog wel gebruik van te maken.
Maar dat is het ding dus. Gemiddeld genomen ga je er langer over doen als je die andere route neemt. Ja, op het moment van berekening is die het snelste, maar tegen dat je daar bent kan die situatie helemaal veranderd zijn en schat Waze de kans hoog in dat de snelheid daar gaat verlagen. Ik weet voor alle duidelijkheid niet of dat effectief hier speelt, daar heb ik geen zicht op.

Gebruik vooral een navigatiesysteem waar je je goed bij voelt, maar je gaat er geen een vinden die zo flexibel is in het vinden van wettelijk toegelaten routes als Waze.
Waze Belux Global Champ
Coen Tunnel
Voorzitter

Attietattie schreef: do 04 sep 2025, 15:40
Rein schreef: do 04 sep 2025, 15:34maar ik vind het toch raar dat Waze zelf niks laat blijken.
Volgens mij is al vaker uitgelegd dat Waze pas een andere route voorstelt als het verschil groter dan 5 minuten is geworden. Dit, om te voorkomen dat je route 10x per rit heen en weer wijzigt.
Ik denk dat dat laatste voor veel gebruikers geen enkel probleem zou zijn. Zolang je maar bij nadering van elk beslispunt, in het geval van Rein KP Diemen, de snelste route geeft. Het heeft geen zin om dan de A9 te blijven doordrukken terwijl het op dat punt toch wel duidelijk is dat het niet meer de snelste route is.

Maar goed, ik het idee dat Google Maps dat soms ook doet. Zelf een beetje meedenken is ook met navigatiesystemen nog wel nodig.
sanderl
autoweg

Bericht door sanderl »

Google geeft echter altijd in het hoofdscherm al aan wat de tijden van de alternatieve routes zijn. Dan kun je eenvoudig je eigen keuzes maken. Waze doet dat vaker niet dan wel, dan moet je naar het andere scherm met alternatieven gaan en dat leidt weer af en is een extra handeling.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Coen Tunnel schreef: vr 05 sep 2025, 12:55Ik denk dat dat laatste voor veel gebruikers geen enkel probleem zou zijn.
Dat denk ik wel. Ik hoef in ieder geval niet iedere 10 seconden 'route herberekenen' of 'alternatieve route gevonden' oid te zien. Dat kan prima 2 of 3x per rit (afhankelijk van je rit natuurijk) maar NOOIT een paar keer per minuut.
Coen Tunnel
Voorzitter

Attietattie schreef: vr 05 sep 2025, 14:25
Coen Tunnel schreef: vr 05 sep 2025, 12:55Ik denk dat dat laatste voor veel gebruikers geen enkel probleem zou zijn.
Dat denk ik wel. Ik hoef in ieder geval niet iedere 10 seconden 'route herberekenen' of 'alternatieve route gevonden' oid te zien. Dat kan prima 2 of 3x per rit (afhankelijk van je rit natuurijk) maar NOOIT een paar keer per minuut.
Maar dat kan toch prima in de achtergrond gebeuren? Ik hoef alleen te zien waar ik op dat moment rij, en wat de aankomsttijd is. Ik blijf gewoon doorrijden tot de navigatie mij aangeeft tot ik moet afslaan.

In het geval van Rein: natuurlijk hoef ik niet elke paar seconden in beeld te zien dat de navigatie herberekent. Maar ik verwacht wel dat op het moment dat ik dan bij KP Diemen ben en het gaat om de keuze tussen A9 of A1-A10-A4, ik over de snelste route wordt gestuurd en niet de A9 op wordt geleid als die 2 minuten langzamer is omdat die route toevallig bij mijn vertrek sneller was.

Maar zoals ik al zei, je moet soms je eigen verstand gebruiken. Een paar weken terug reed ik naar Lille, Frankrijk. De A27 was na Hooipolder afgesloten dus al het verkeer moest daar over de enkele uitvoegstrook naar de verkeerslichten toe. Bij vertrek gaf Maps aan dat dat de snelste route was. Tegen de tijd dat ik bij Gorinchem was wilde Maps mij nog steeds rechtdoor sturen, regelrecht de fuik bij Hooipolder in. Maar ik negeerde dat en sloeg af naar de A15 en prompt gingen er iets van vijf minuten van mijn aankomsttijd af. Ik ben toen via de N3 naar de A16 gereden en ik zag dat ook de vertraging voor de Kennedytunnel toenam. Dus ik naar de A17-A58-A4. Zelfs op de Belgische A12 bij knooppunt Antwerpen-Haven wilde Maps mij nog naar de R1 leiden, de route via de R2 kwam wel in beeld met "7 minuten sneller" maar ondanks dat ik aan heb staan dat tolwegen gebruikt mogen worden koos Maps niet die route. Ik sloeg af naar de R2 en uiteindelijk daarna nog naar de E34 richting Zelzate (hij wilde me al weer richting Antwerpen sturen om daar de E17 op te gaan) en vervolgens de R4-west naar Gent (hij wilde me in eerste instantie over de R4-oost sturen, maar ik zag op het scherm ook wat langzaamrijdend verkeer op de E17 in Gent).

Al met al heb ik met mijn keuzes uiteindelijk zelfs iets in aankomsttijd gewonnen ten opzichte van wat Maps berekende.

Het is zeker een handig hulpmiddel, maar met alternatieve routes komt Maps vaak te laat. Soms heeft het zin om al eerder die keuze te maken.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Coen Tunnel schreef: vr 05 sep 2025, 15:20Al met al heb ik met mijn keuzes uiteindelijk zelfs iets in aankomsttijd gewonnen ten opzichte van wat Maps berekende.
Daarvoor hoef je maar 1 ding te doen: Waze volgen. :lol:

Ik heb zonder uitzondering, dat Maps veel langer over de reis verwacht te gaan doen dan ik daadwerkelijk doe. En inderdaad, bij logisch nadenken (of Waze volgen) snoep je om de haverklap tijd van Maps af.

Overigens reed ik vroeger 's nachts standaard vanuit Limburg naar huis een half uur van Waze af.
OmeHenk
polderweggetje

Bericht door OmeHenk »

Ik ben momenteel in Azerbeidzjan en toen ik de navigatie via Maps wilde instellen zei de man van het verhuurbedrijf dat ik hier beter Waze kan gebruiken. Schijnt hier door iedereen gebruikt te worden en accurater te zijn dan Maps. Ook staan alle flitspalen erin. Snel even gedownload dus. Tot nu toe werkt het uitstekend en vrijwel alle flitspalen word ik voor gewaarschuwd. Je ziet ook heel veel andere gebruikers op de kaart dus het lijkt inderdaad hier de standaard te zijn. Bijzonder wel, ik had eerder Yandex verwacht die ik ook al als backup geïnstalleerd had. Vooralsnog best tevreden over maar thuis toch gewoon lekker weer via Maps.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Groot voordeel van Maps is dat je een zelf te specificeren deel gewoonweg kunt downloaden. Dan heb je geen internet meer nodig ook (in het buitenland).
Glodenox
woonerf

Bericht door Glodenox »

Hoewel de functie bij Google Maps veel uitgebreider is, kan het wel handig zijn om te weten dat Waze ook kaartgegevens offline bijhoudt. Telkens als je een route start, zal die alle delen van de kaart in de omgeving van deze route lokaal bijhouden voor meerdere weken. Maar je kan dus niet aangeven dat je een bepaalde zone wilt downloaden en deze zal ook niet automatisch up-to-date gehouden worden (ook dat gebeurt alleen bij het starten van een route langs dat deel van de kaart). Maar de routes die met deze offline gegevens aangemaakt worden zijn wel van mindere kwaliteit omdat die met veel minder gegevens rekening kunnen houden.
Waze Belux Global Champ
Piles
autoweg

Bericht door Piles »

Kun je als gebruiker ook feedback geven over de kaart? Concreet: de Tango van Borger staat niet in de app, dus kwam niet als suggestie voor brandstof. Heel irritant. Google maps kende m gelukkig wel.
Glodenox
woonerf

Bericht door Glodenox »

Bizar, die staat nochtans gewoon op de kaart van Waze.
Waze Belux Global Champ
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

Bij mij komt ie gewoon naar boven als ik zoek naar brandstof in de buurt van Borger.

Hmm, de TinQ bij afrit Veenendaal-West komt ook niet boven als ik op die manier zoek. Alleen als ik er gericht naar zoek (met naam) komt die boven.
Piles
autoweg

Bericht door Piles »

^^ hier nu ook, maar anderhalf uur geleden toch echt niet...
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

Volgens mij werd er vanochtend op de A73 bij Belfeld geflitst maar ik weet het niet zeker...
AfbeeldingWaze by Sven Engelen, on Flickr
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Ik had gisteren dat een vrachtwagenchauffeur een illegale inhaalactie afbrak ter hoogte van een mobiele controle. Maar de vrachtwagen ontnam het zicht van de flitser op het verkeer op de linker rijstrook.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/11/15 ... eerders-v/

VRT Nieuws over de 'Waze zombies', het verkeersmanagementplan aan de R1 in Antwerpen liep compleet in de soep omdat bijna iedereen Waze en Google Maps volgt en niet de specifiek voor deze situatie aangepaste verkeerssituatie.

Automobilisten die gebruik maakten van verkeersapps zoals Waze, TomTom en Flitsmeister kwamen op kleinere wegen in de omgeving in urenlange files terecht, terwijl Lantis voor het doorgaande verkeer speciale omleidingsroutes zonder verkeerslichten had gebouwd via de af- en opritten in Merksem en Berchem.

“De omleidingen van Lantis voor het doorgaande verkeer tussen de ring en de E313 via conflictvrije keerlussen in Merksem en Berchem, waren zeer goed georganiseerd", stelt Beeckman nog, "maar wel ondermaats aangeduid en alleen in het Nederlands. Raak er als Litouwse of Poolse vrachtwagenchauffeur maar eens aan uit.”

De afsluitingen zouden weliswaar door Lantis zijn bezorgd aan de beheerders van de verkeersapps, maar die hebben die gewoon geïntegreerd in hun kaart en lieten er hun algoritmes op los. Daar liep het fout.

Er zijn volgens het artikel meerdere problemen;

* bestuurders die niet de borden volgen, maar blind de navigatieapps
* omleidingsborden niet te begrijpen voor buitenlanders
* navigatieapps die niet de aangeleverde omleidingsroutes volgen, maar zelf hun algoritme er op los laten

Ik heb zelf het idee dat er een soort 'peak Waze' (of Google Maps, Flitsmeister) is geweest. 10 jaar geleden kon je nog slimmere routes vinden, tegenwoordig loopt alles vast en loopt ook zo'n navigatieapp achter de feiten aan.

Wegbeheerders hebben hier ook veel problemen mee, de manier waarop omleidingsroutes of tijdelijke verkeersvoeringen vroeger werden opgezet, werken niet meer omdat navigatiesystemen ze negeren, niet snappen, of denken het beter te weten. Ook al zijn die verkeersmanagementmaatregelen van de wegbeheerder wel goed doordacht.

En er zullen denk ik steeds meer wegbeheerders gaan komen die wegen gaan afsluiten en bestuurders gaan beboeten, omdat het sluipverkeer onbeheersbaar dreigt te worden vanwege Waze, Google Maps, etc. Dit zie je al een aantal jaren in de Alpenlanden ontstaan, en ook in Nederland her en der.

Het probleem is dat wegbeheerders hier ook weinig invloed aan hebben. Een gemiddelde wegbeheerder heeft geen directe ingang bij leveranciers van navigatiesystemen om iets aan te passen, en ze nemen data uit bijvoorbeeld Melvin niet altijd over, of overriden dit met hun eigen algoritme. Ik weet niet of Vlaanderen iets vergelijkbaars als Melvin heeft.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Wat me in het Belgische verhaal niet helemaal duidelijk wordt: als de bewegwijzerde routes enigszins hadden gewerkt, zou Waze toch niet met alternatieven over bizarre achterafweggetjes moeten komen die op die plaatsen enorme vertragingen veroorzaken?

Maar goed, ik denk dat het waar is dat, wanneer ergens echt grote problemen ontstaan, navigatiesystemen ook niet meer met bruikbare alternatieven komen. Ook door het bekende probleem dat de vertraging op stukken met vrijwel totale stilstand niet goed wordt ingeschat. Bij net wat minder gedoe word ik nog wel eens door achterafstraatjes gestuurd op een manier die redelijk werkt. Dan rijd ik in een clubje van pak ‘m beet vier Waze-gebruikers door Betondorp (binnendoor vanaf A10 afrit Watergraafsmeer) en dat werkt dan toch vrij redelijk. Dus ook maar een relatief klein clubje, wat dan dus ook suggereert dat lang niet iedereen blind Waze rijdt.

Punt op zichzelf: de manier waarop Waze alsmaar met alternatieven komt die je normaal ook niet zou pakken en die dan in beeld brengt met de tekst dat die (ook nu) X minuten langzamer is - daar snap ik de strategie dan weer niet achter. Is dat jezelf onmisbaar laten lijken?
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Chris schreef: za 15 nov 2025, 17:13 “De omleidingen van Lantis voor het doorgaande verkeer tussen de ring en de E313 via conflictvrije keerlussen in Merksem en Berchem, waren zeer goed georganiseerd", stelt Beeckman nog, "maar wel ondermaats aangeduid en alleen in het Nederlands. Raak er als Litouwse of Poolse vrachtwagenchauffeur maar eens aan uit.”
Vlaanderen ondertussen natuurlijk bekend om de strenge omgang met taalwetten speelt daar ook een rol in. Daarentegen in Wallonië is soms er de gewoonte om Engelstalige teksten te gaan gebruiken.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.