Waze

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Attietattie
2x5 autosnelweg

Re: Waze

Bericht door Attietattie »

Pino schreef: za 15 nov 2025, 19:13 ^^ Wat me in het Belgische verhaal niet helemaal duidelijk wordt: als de bewegwijzerde routes enigszins hadden gewerkt, zou Waze toch niet met alternatieven over bizarre achterafweggetjes moeten komen die op die plaatsen enorme vertragingen veroorzaken?
Er zijn blijkbaar verkeersmanagementmaatregelen getroffen die Waze mogelijk niet herkent. Denk aan het maken van een doorsteek, of een in-de-reguliere-situatie-verboden-beweging, die nu ineens wel mogelijk is gemaakt ten behoeve van de verkeersafwikkeling. Als Waze die niet kent, zal Waze er natuurlijk niet actief verkeer overheen sturen. Daarnaast begrijp ik dat er verkeerslichten zijn uitgeschakeld. Ik ga er vanuit dat Waze denkt dat een VRI-geregelde kruising een x-aantal minuten vertraging met zich meebrengt. Als er dan ineens 8 VRI's uitgeschakeld zijn, neemt Waze dat waarschijnlijk niet mee in de reistijd(winst).
Chris schreef: za 15 nov 2025, 17:13Het probleem is dat wegbeheerders hier ook weinig invloed aan hebben. Een gemiddelde wegbeheerder heeft geen directe ingang bij leveranciers van navigatiesystemen om iets aan te passen, en ze nemen data uit bijvoorbeeld Melvin niet altijd over, of overriden dit met hun eigen algoritme.
Ten eerste is het nog steeds allemaal handwerk om de Melvinmeldingen en SPIN-meldingen in Waze te zetten. Ten tweede zou het de doodsteek zijn van een navigatie-app om de voorgeschreven omleiding te volgen, in plaats van de snelste route. En ten derde kunnen we in Nederland ook de allerdomste omleidingen bedenken die totaal absurd zijn en kant noch wal raken. Als mijn navigatie-app die 'domme' routes aandraagt, dan neem ik een andere app of ga ik het zelf wel bedenken op basis van rode streepjes in Google Maps.

Ergo: kip... ei...

Edit: ik meen dat er Europees verplicht gaat worden om geplande verstoringen (wegwerkzaamheden, evenementen etc.) op een bepaalde manier te melden zodat serviceproviders (navigatie-apps) ze makkelijk over kunnen nemen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Bij werkzaamheden in knooppunt Antwerpen-West waarbij meerdere verbindingswegen afgesloten waren, heb ik wel eens meegemaakt dat in Waze (per abuis) ook een gedeelte van de hoofdrijbaan werd meegenomen in de afsluiting waardoor het leek alsof ook de hoofdrijbaan dicht was. Waze gaf toen een alternatieve route door Zwijndrecht. Die route heb ik genegeerd omdat ik wist dat de hoofdrijbaan wel open was.

Wat ik mij afvraag: kan er niet wat meer ruimte gecreëerd worden aan het begin en eind van een afsluiting zodat deze niet meer per ongeluk op een geopende rijbaan uitkomt? Als een afgesloten verbindingsweg 1000 meter lang is, hoef je volgens mij niet alle 1000 meter in de afsluiting mee te nemen. Is een paar honderd meter minder al niet voldoende om een afsluiting wel goed in Waze te krijgen, maar waarbij je het risico op een verkeerd begin- en/of eindpunt van de afsluiting uitsluit?
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Gisteren reed ik van het bedrijventerrein Nid de Grives -wat tussen Disneyland en Marne-la-Vallée aan de A4 ligt- naar Nieuwegein. Mijn vertrek moment lag iets voor 16h, dus ik wist dat ik rond de avondspits langs Lille / Brussel / Antwerpen zou komen.
Vanaf dat bedrijventerrein is het qua afstand redelijk om het even of je via de A1 / Lille naar Nieuwegein rijdt of over Reims / A34. Via Reims is iets langer, maar niet meer dan 15km; er van uit gaande dat je om Lille heen rijdt via de A27/E403 (en daar kun je van uit gaan als je rond 18h30 langs Lille moet rijden).

In deze tijd van AI en steeds slimmere apps is zo'n Waze dan toch maar een heel beperkt en dommig appje. Waze plotte namelijk een route via de A1, door Lille en dan verder via de E17 naar Breda, dan A27 naar Nieuwegein. Dan weet je dat je jezelf rijk rekent, want de route om Lille zit er dan niet in, plus ik hield in mijn achterhoofd al rekening mee met een route rond Antwerpen (ik pak met enige regelmaat de R4 vanaf Destelbergen naar de A11 en dan de Liefkenshoek om het permanente drama genaamd Antwerpen te vermijden). Dit soort route opties kun je dus niet eenvoudig toevoegen aan Waze. Sterker nog, ook via het knopje 'alternatieve routes' was de optie via Reims er met geen mogelijkheid uit te krijgen. Je zou toch denken dat vanaf dat punt bij Disneyland je in grote lijnen 2 opties hebt: A1 of A34. Maar Waze weigert categorisch om na te denken over de route via Reims.
Je krijgt wel een totaal zinloze alternatieve route aangeboden via de N2, dan rijd je A104 tot de N2 en dan helemaal de N2 af naar Mons. Dit is dan zogenaamd het tolvrije alternatief; kost je wel 1,5 uur extra. Een compleet zinloze optie die ook niet te onderdrukken valt; maar een alternatief via Reims uitrekenen ho maar.

Uiteindelijk koos ik voor de route via de A1, omdat ik dus anders blind zou moeten varen. Nog niet glad op de A104 zat ik al in langzaam verkeer, geen echte opstopping maar zo'n 50km/h in zeer druk verkeer. Dat neemt Waze natuurlijk niet mee, dus zit je gelijk met een oplopende ETA. Dat trage, maar niet echt file-rijdende verkeer hield de hele A104 aan, aan het einde van de A104 wilde Waze mij richting Aulnay-sous-Bois hebben, maw de A104 richting het zuiden volgend. Ik heb stoïcijns de borden Lille gevold en ben dus noordwaarts de N2 op gereden; wat schetst mijn verbazing - zodra ik op de N2 zit schiet de ETA met maar liefst 7 minuten naar beneden! Toch raar dat Waze die route via de N2/N1104 zo weet te onderdrukken terwijl het navenant sneller is.

Uiteindelijk via A1 gereden, zoals verwacht om Lille heen en via Antwerpen gewoon de 'normale' ring. Aankomst Nieuwegein lag uiteindelijk zo'n 15 minuten eerder dan de oorspronkelijke ETA van Waze, maar behoudens wat file voor de Kennedytunnel had ik geen noemenswaardige vertraging (wat stroperig verkeer op de A104 en voor het naderen van Lille op het laatste stuk A1 voordat je de A22/A27 op kunt).

Resumerend zou je toch een soort functie willen waarin je eenvoudig een routepunt kunt toevoegen en zou hopen dat het algoritme wat slimmer is dan een route via de A1 en 'een tolvrij alternatief'. Overigens kunnen tolkosten natuurlijk een zeer valide afweging zijn, maar dan is de route via Reims juist een aantrekkelijke, aangezien je een stuk minder tol hebt dan de A1 terwijl je maar marginaal extra kilometers maakt, maar dat is te geavanceerd voor Waze anno 2025.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Als je rond 16.00 uur vertrekt uit de noordelijke rand van Parijs zou ik normaal via Lille - Antwerpen gaan. Rond Lille, Kortrijk zit je dan in het midden van de avondspits en bij Antwerpen aan de staart van de spits. Ik zou dan geen escapades verwachten van een navigatiesysteem of app.
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

Chris schreef: za 15 nov 2025, 17:13 En er zullen denk ik steeds meer wegbeheerders gaan komen die wegen gaan afsluiten en bestuurders gaan beboeten, omdat het sluipverkeer onbeheersbaar dreigt te worden vanwege Waze, Google Maps, etc. Dit zie je al een aantal jaren in de Alpenlanden ontstaan, en ook in Nederland her en der.
Als je wegen afsluit waar gewerkt gaat worden, dan moet je als wegbeheerder ook nadenken over de omleidingen en sluiproutes die mogelijk zijn. Die sluiproutes zijn soms lastig van tevoren allemaal in kaart te brengen.
De weg waar aan gewerkt wordt is ook meestal van een andere wegbeheerder dan degene waar het sluipverkeer over rijdt, dus er is ook meer en complexere samenwerking/afstemming met andere wegbeheerders nodig. Daarnaast kunnen die verschillende wegbeheerders en ook nog de politie behoorlijk van mening verschillen in de toe te passen maatregelen op zo'n sluiproute, waardoor het een langdurig proces kan zijn.
En tegenwoordig is het ook nog zo dat als je digitaal iets invoert, dat het ook op straat fysiek aanwezig moet zijn (verplicht vanuit de EU). Als voorbeeld: Als je niet wilt dat sluipverkeer over een weg rijdt, moet je die verbodsborden op locatie plaatsen, en niet alleen in de digitale programma's. Maar om ze op straat te plaatsen heb je een verkeersbesluit nodig van de wegbeheerder waar de borden komen te staan, dat is meestal een andere wegbeheerder dan waar de werkzaamheden zijn. Die wegbeheerder moet dus een verkeersbesluit opstellen, waar weer medewerkers voor nodig zijn, en waar inspraak door burgers op mogelijk is. Dus zo'n verkeersbesluit kost behoorlijk veel extra tijd, waardoor die wegwerkzaamheden veel eerder van tevoren afgestemd moeten worden dan in het verleden.
Attietattie schreef: zo 16 nov 2025, 1:57Ten eerste is het nog steeds allemaal handwerk om de Melvinmeldingen en SPIN-meldingen in Waze te zetten.
Om die reden heb ik mij opnieuw aangemeld bij de Waze-community, omdat ik zag dat met het handwerk niet altijd goed gaat. Bovendien worden meldingen in Waze automatisch in Google Maps geplaatst, dus er is behoorlijk wat invloed op de weggebruiker als het goed staat in Waze.
Edit: ik meen dat er Europees verplicht gaat worden om geplande verstoringen (wegwerkzaamheden, evenementen etc.) op een bepaalde manier te melden zodat serviceproviders (navigatie-apps) ze makkelijk over kunnen nemen.
Volgens mij is dat al verplicht, maar zeker weten doe ik dat niet.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Autostrada schreef: di 18 nov 2025, 8:58 In deze tijd van AI en steeds slimmere apps is zo'n Waze dan toch maar een heel beperkt en dommig appje. [...] Resumerend zou je toch een soort functie willen waarin je eenvoudig een routepunt kunt toevoegen en zou hopen dat het algoritme wat slimmer is dan een route via de A1 en 'een tolvrij alternatief'. Overigens kunnen tolkosten natuurlijk een zeer valide afweging zijn, maar dan is de route via Reims juist een aantrekkelijke, aangezien je een stuk minder tol hebt dan de A1 terwijl je maar marginaal extra kilometers maakt, maar dat is te geavanceerd voor Waze anno 2025.
Ik denk dat daar een keuze achter zit rond dataverbruik: hoe zwaar de telefoon zelf belast wordt, hoeveel dataverkeer van de telefoon over het netwerk moet en wat er op Waze-servers moet draaien. Als je dat licht wilt houden, komen er vanzelf weinig indrukwekkende oplossingen uit. Wat je (zeer treffend) omschrijft maak ik op dezelfde manier bezig op Google Maps. Dat gebruik ik dan niet als navigatie-app, maar wel om routes uit te denken en dan zie je ook vrij regelmatig onhandige alternatieven en dan krijg je regelmatig ook veel betere uitkomsten wanneer je zelf naar een specifieke route toe sleept.

Wat je er ook van maakt: dat biedt hoop voor diegenen onder ons die nog zelf een route kunnen plotten. Maar actueel informatie krijgen voor een alternatief dat je in gedachten hebt (jouw voorbeeld Reims), dat houdt inderdaad al snel op. Ik kijk dan toch vaak maar even op Google Maps live om te kijken hoe rood bepaalde delen van de route zijn.
Autostrada
autoweg

waldo79 schreef: di 18 nov 2025, 9:29 Als je rond 16.00 uur vertrekt uit de noordelijke rand van Parijs zou ik normaal via Lille - Antwerpen gaan. Rond Lille, Kortrijk zit je dan in het midden van de avondspits en bij Antwerpen aan de staart van de spits. Ik zou dan geen escapades verwachten van een navigatiesysteem of app.
Dit wil ik niet betwisten. Waze stuurde mij via de A1 en ik denk ook dat dat de snelste route was. Maar je hebt wel een dikke kans op file, in eerste instantie al op de A104 en later bij Lille, Kortrijk, Gent en Antwerpen. Dus ik vroeg mij af: hoeveel langzamer zou de route via Reims zijn, wetende dat ik dan pas de eerste congestie ga pakken op de R0 (op een punt dat de spits al op z’n eind zou lopen). Die vraag krijg je dus met geen mogelijkheid uit Waze, dat is mijn punt.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Pino schreef: di 18 nov 2025, 9:54
Autostrada schreef: di 18 nov 2025, 8:58 In deze tijd van AI en steeds slimmere apps is zo'n Waze dan toch maar een heel beperkt en dommig appje. [...] Resumerend zou je toch een soort functie willen waarin je eenvoudig een routepunt kunt toevoegen en zou hopen dat het algoritme wat slimmer is dan een route via de A1 en 'een tolvrij alternatief'. Overigens kunnen tolkosten natuurlijk een zeer valide afweging zijn, maar dan is de route via Reims juist een aantrekkelijke, aangezien je een stuk minder tol hebt dan de A1 terwijl je maar marginaal extra kilometers maakt, maar dat is te geavanceerd voor Waze anno 2025.
Ik denk dat daar een keuze achter zit rond dataverbruik: hoe zwaar de telefoon zelf belast wordt, hoeveel dataverkeer van de telefoon over het netwerk moet en wat er op Waze-servers moet draaien. Als je dat licht wilt houden, komen er vanzelf weinig indrukwekkende oplossingen uit. Wat je (zeer treffend) omschrijft maak ik op dezelfde manier bezig op Google Maps. Dat gebruik ik dan niet als navigatie-app, maar wel om routes uit te denken en dan zie je ook vrij regelmatig onhandige alternatieven en dan krijg je regelmatig ook veel betere uitkomsten wanneer je zelf naar een specifieke route toe sleept.

Wat je er ook van maakt: dat biedt hoop voor diegenen onder ons die nog zelf een route kunnen plotten. Maar actueel informatie krijgen voor een alternatief dat je in gedachten hebt (jouw voorbeeld Reims), dat houdt inderdaad al snel op. Ik kijk dan toch vaak maar even op Google Maps live om te kijken hoe rood bepaalde delen van de route zijn.
Navigatie-apps en -systemen zijn nogal star.

Er is wat voor te zeggen dat je de snelste route wil.

Er is wat voor te zeggen dat je de minst drukke route wil hebben, die het beste doorrijdt zonder veel vertragingen. Waarbij extra reistijd tot op zekere hoogte acceptabel is als dat maar betekent dat je kan doorrijden en een relaxtere route hebt.

Er is wat voor te zeggen om zo min mogelijk tol te betalen.

Waar het mis gaat zijn combinaties van deze parameters. Als ik met een extra reistijd van 10-15 minuten over expresswegen twee tientjes tol kan besparen, zoals bv. van Poitiers naar Bordeaux, kan dat zeker interessant zijn. Of de hier al vaker genoemde "Coen Tunnel special" via Bellac naar Angoulême, die nog meer tol bespaart. Maar plan in Google Maps een route van Parijs naar Bordeaux en je krijgt drie opties: helemaal over de A10 (584 km, 6:11), helemaal tolvrij (582 km, 7:55), en een optie met een omweg over de N12 en A28 via Alençon en Le Mans om bij Tours uiteindelijk alsnog op de A10 te komen (697 km, 7:38), waarvan ik me vooral van die laatste afvraag wie in vredesnaam die route zou kiezen, met een omweg van meer dan 110 km.

Het volledig tolvrije alternatief laat je ook op tolvrije wegen rijden waar je behoorlijk traag bent, en waar de overweging kan zijn dat het best uit kan om de tolweg te nemen. Een hybride alternatief (ik ben bereid xxx te betalen voor minimaal xxx tijdswinst) moet je zelf uitvogelen. De meeste Wegenforummers zullen dat doen, maar de gemiddelde gebruiker niet.

Ter vergelijking:

Parijs-Bordeaux via N10 Poitiers-Angoulême-Bordeaux: 564 km, 6:21 - slechts 10 minuten langer, 20 km korter, en meer dan 20 euro besparing op de tol
Parijs-Bordeaux via de "Coen Tunnel special": 593 km, 6:57 - slechts 46 minuten langer, slechts 9 km, maar iets van 40 euro besparing op de tol. En, let wel: 100 km korter, 40 minuten sneller, en nog steeds goedkoper dan de alternatieve route via Alençon en Le Mans over de N12 en A28 die Google Maps je wél voorschotelt als optie.

Beide routes kunnen door een goede balans tussen extra reistijd en deels bespaarde tol best interessant zijn, maar de naviagtiesoftware is star en zal je deze opties nooit vooraf geven. Ook anno 2025 komt eigen inzicht en kennis daarom nog steeds goed van pas, om aan alternatieven te denken die navigatiesoftware je niet zal voorstellen.
Autostrada
autoweg

Coen Tunnel schreef: di 18 nov 2025, 11:56 Beide routes kunnen door een goede balans tussen extra reistijd en deels bespaarde tol best interessant zijn, maar de naviagtiesoftware is star en zal je deze opties nooit vooraf geven. Ook anno 2025 komt eigen inzicht en kennis daarom nog steeds goed van pas, om aan alternatieven te denken die navigatiesoftware je niet zal voorstellen.
Dit ben ik volledig met je eens. Maar diezelfde navigatie software laat je als ‘doorgewinterde’ gebruiker dus flink in de steek. Als ik op de A10 rijd bij Orléans zonder bijrijder, dan krijg ik de 3 opties die je hier boven noemt met geen mogelijkheid uit Waze. En dat vind ik een tekortkoming,
In bovenstaande situatie: je rijdt bij Orléans rechtdoor want je gaat voor de Coentunnel route; maar een gekantelde vrachtwagen vlak voor Vierzon blokkeert de A71, en je zit diep in de penarie.
Of er zijn werkzaamheden bij Tours, het loopt daar nu al vast en het is 16h ‘s middags - de Coen tunnel route zou wel eens heel interessant kunnen zijn…

Probeer dit maar eens tijdens het rijden in Waze te krijgen. Dat gaat dus niet. Een simpel voice commando of knopje “via” waarbij je bijvoorbeeld een wegnummer (of plaats) kan ingeven waarbij Waze snapt wat je bedoeling is zou al enorme uitkomst kunnen bieden (zonder dat je als bestuurder enorm afgeleid wordt).

Dus: ik rijd richting de A4 en Waze stuurt mij via de A1, ik druk op het knopje “via”, tik “A34” in of zeg “Reims:” en Waze pakt dat alternatief er bij, Dit lijkt me geen science fiction.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Speculatief: het kan zomaar zijn dat Waze is geoptimaliseerd voor dagelijkse ritjes tot een kilometer of 50. Om de simpele reden dat er daar het meeste van zijn, dus grootste bereik, bepalend voor app-gebruik en daarmee verkoop van advertenties etc. Het soort ritjes van een paarhonderd kilometer dat je omschrijft? Bijvangst. Waarbij je je dan ook moet bedenken dat er maar relatief weinig plekken zijn waar je echt iets kunt met alternatieven. Ik heb daarbij ook nog wel eens het idee dat de verschillende systemen vrij slecht kunnen omgaan met de radiaal vormgegeven wegennetten van Europa, als tegengesteld aan grids. Dat draagt dan bij aan het neerzetten van die rare omweg over Alençon en Le Mans - dat zijn een beetje grid-ideeën van "het blokje andersom nemen" toegepast op een wegennet dat totaal geen grid is.

Het eeuwige pijnpunt van "niet verder dan een uur vooruit kijken" lijkt mij op een vergelijkbare manier ingegeven door het uitgangspunt dat de app is geoptimaliseerd voor de wat kortere ritten. Nou goed, leve het zelf navigeren op basis van eigen kennis. In de tussentijd wel irritant dat je ná het oprijden van je eigen alternatief nog drie keer instructie krijgt om af te slaan en om te draaien.
Autostrada
autoweg

Pino schreef: di 18 nov 2025, 12:15 Het eeuwige pijnpunt van "niet verder dan een uur vooruit kijken" lijkt mij op een vergelijkbare manier ingegeven door het uitgangspunt dat de app is geoptimaliseerd voor de wat kortere ritten. Nou goed, leve het zelf navigeren op basis van eigen kennis. In de tussentijd wel irritant dat je ná het oprijden van je eigen alternatief nog drie keer instructie krijgt om af te slaan en om te draaien.
Persoonlijk denk ik ook dat een app als Waze maar een korte horizon heeft. Hij overziet het ‘grote plaatje’ maar matig en stuurt je op de Franse A1 rustig rechtdoor naar Lille om er later achter te komen dat de E17 bij Gent versperd is. Tsja - wat was het advies om de A2 te nemen dan fijn geweest… Overigens is Waze dan wel weer heel gretig om je door de woonwijken van Gent te jassen.

Ik snap helemaal wat je zegt over de use-case van Waze op dagelijkse commuter ritten maar het is wel een feit dat de gemiddelde automobilist tegenwoordig rond rijdt met een breedband internet verbinding in zijn broekzak / dashboard houder met een processor met een kloksnelheid van een slordige 4GHz. Dan is wel de vraag wat hier nu precies de beperkende factor is…
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Wellicht is Waze geschikt voor kortere ritjes, maar ook dan krijg je af en toe bizarre voorstellen voorgeschoteld. Ik rij vaak vanuit het Gooi naar Hoofddorp en dan zijn er een paar hoofdroutes (via A10 vs via A9 vs eventueel A10 noord) met daarbinnen een aantal varianten. Hoe dan ook zou ik (m.u.v. de A10 noord variant) altijd via KP Badhoevedorp moeten komen. Maar heel vaak gaat Waze er bij de A9 route vanuit dat je er bij afrit Aalsmeer af moet of dan via de N232 en N201 naar de A4 te rijden, terwijl het via KP Badhoevedorp zeker een minuut of 10 sneller is. Maar die laatste route krijg je er vaak met geen mogelijkheid uit.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Autostrada schreef: di 18 nov 2025, 12:23 Ik snap helemaal wat je zegt over de use-case van Waze op dagelijkse commuter ritten maar het is wel een feit dat de gemiddelde automobilist tegenwoordig rond rijdt met een breedband internet verbinding in zijn broekzak / dashboard houder met een processor met een kloksnelheid van een slordige 4GHz. Dan is wel de vraag wat hier nu precies de beperkende factor is…
Mogelijk minder jouw telefoon, en meer jouw eigen dataverbruik en bovenal de serverruimte bij Waze zelf - en daarmee dus ook elektriciteit die Waze zelf moet inkopen.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Coen Tunnel schreef: di 18 nov 2025, 11:56 Navigatie-apps en -systemen zijn nogal star.

Er is wat voor te zeggen dat je de snelste route wil.

Er is wat voor te zeggen dat je de minst drukke route wil hebben, die het beste doorrijdt zonder veel vertragingen. Waarbij extra reistijd tot op zekere hoogte acceptabel is als dat maar betekent dat je kan doorrijden en een relaxtere route hebt.

Er is wat voor te zeggen om zo min mogelijk tol te betalen.

Waar het mis gaat zijn combinaties van deze parameters. Als ik met een extra reistijd van 10-15 minuten over expresswegen twee tientjes tol kan besparen, zoals bv. van Poitiers naar Bordeaux, kan dat zeker interessant zijn. Of de hier al vaker genoemde "Coen Tunnel special" via Bellac naar Angoulême, die nog meer tol bespaart. Maar plan in Google Maps een route van Parijs naar Bordeaux en je krijgt drie opties: helemaal over de A10 (584 km, 6:11), helemaal tolvrij (582 km, 7:55), en een optie met een omweg over de N12 en A28 via Alençon en Le Mans om bij Tours uiteindelijk alsnog op de A10 te komen (697 km, 7:38), waarvan ik me vooral van die laatste afvraag wie in vredesnaam die route zou kiezen, met een omweg van meer dan 110 km.

Het volledig tolvrije alternatief laat je ook op tolvrije wegen rijden waar je behoorlijk traag bent, en waar de overweging kan zijn dat het best uit kan om de tolweg te nemen. Een hybride alternatief (ik ben bereid xxx te betalen voor minimaal xxx tijdswinst) moet je zelf uitvogelen. De meeste Wegenforummers zullen dat doen, maar de gemiddelde gebruiker niet.

Ter vergelijking:

Parijs-Bordeaux via N10 Poitiers-Angoulême-Bordeaux: 564 km, 6:21 - slechts 10 minuten langer, 20 km korter, en meer dan 20 euro besparing op de tol
Parijs-Bordeaux via de "Coen Tunnel special": 593 km, 6:57 - slechts 46 minuten langer, slechts 9 km, maar iets van 40 euro besparing op de tol. En, let wel: 100 km korter, 40 minuten sneller, en nog steeds goedkoper dan de alternatieve route via Alençon en Le Mans over de N12 en A28 die Google Maps je wél voorschotelt als optie.

Beide routes kunnen door een goede balans tussen extra reistijd en deels bespaarde tol best interessant zijn, maar de naviagtiesoftware is star en zal je deze opties nooit vooraf geven. Ook anno 2025 komt eigen inzicht en kennis daarom nog steeds goed van pas, om aan alternatieven te denken die navigatiesoftware je niet zal voorstellen.
Het zijn duidelijke problemen. Met name die alternatieve routes die echt nergens op slaan. En andersom dat je heel logische alternatieven alleen met pijn en moeite uit het systeem krijgt.

Bij dat tweede kan ik me overigens nog wel iets voorstellen. Het navigatiesysteem zal ingesteld zijn op de snelste route. Een alternatief dat lekkerder rijdt, klinkt leuk, maar zeker met de focus op de korte afstand is het vrij dodelijk voor de geloofwaardigheid van het systeem als je 20 minuten na het begin van dat “lekkere” stukje opeens weer hetzelfde voertuig inhaalt dat blijkbaar een snellere route had genomen.

Die rare alternatieve routes zijn wel irritant. Dat je van A naar B kan in twee uur, maar ook in 2:43 uur en 50 km langer is leuk, maar dat het een logisch alternatief in 2:04 uur overschaduwt, maakt de bruikbaarheid duidelijk minder.

Het andere punt van tolvrije routes, tenzij je veel langer onderweg bent, lijkt me wat lastiger te verwezenlijken. Daar zit sowieso een persoonlijke voorkeur in. En ik betwijfel of die onder het grote publiek zo genuanceerd is als hier op het forum. Zeg maar “een beetje extra reistijd is prima, als het te lang gaat duren betaal ik wel”. Volgens mij zijn veel mensen toch een stuk meer zwart-wit in hun benadering, van of de snelste route of juist helemaal geen tol.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Ds79m schreef: di 18 nov 2025, 12:51Bij dat tweede kan ik me overigens nog wel iets voorstellen. Het navigatiesysteem zal ingesteld zijn op de snelste route. Een alternatief dat lekkerder rijdt, klinkt leuk, maar zeker met de focus op de korte afstand is het vrij dodelijk voor de geloofwaardigheid van het systeem als je 20 minuten na het begin van dat “lekkere” stukje opeens weer hetzelfde voertuig inhaalt dat blijkbaar een snellere route had genomen.
Ander voorbeeld, van Zwolle naar München. Sinds de completering van de Duitse A33 is mijn voorkeursroute via Kassel - ondanks het stuk N35 in Nederland.

Met Google Maps krijg ik met vertrek drie opties voorgeschoteld die tot aan de Mönchhof-Dreieck allemaal over de Duitse A3 gaan, en vervolgens A3-A9, A67-A5-A8, en A3-A7-A8. Alle reistijden tussen de 8:35 en 8:50, afstanden tussen de 790 en 828 km. Maar allemaal dus dezelfde route tot aan de regio Frankfurt, het verschil is pas daarna. Waarbij die route die in afstand het langste is ook in tijd het langste is, maar A3-A7-A8 neem je normaal gesproken pas als je je in eertse instantie aan de route via Nürnberg hebt gecommitteerd en er terwijl je onderweg bent iets voorbij Würzburg gebeurt dat je noopt een andere route te nemen. Leuk en aardig, maar niet een route die je al gelijk bij vertrek zou aanklikken als voorkeursroute naar München.

"Mijn" route via Kassel lijkt het slachtoffer te zijn van twee korte files bij Raalte en Osnabrück, want hij wordt niet als alternatief gegeven, terwijl het met 9:01 en 791 km natuurlijk niet zo'n groot verschil is met de andere routes - waarbij het mij vooral tegenstaat dat ik hoe dan ook tot aan Frankfurt over de A3 wordt gestuurd. De onwetende automobilist krijgt het idee dat je daar hoe dan ook niet onderuit kan en dat er niks te kiezen valt. Ondertussen weet ik dat ik met vertrek nu vermoedelijk wel in de spitsdrukte tussen Oberhausen en Keulen terecht kom, maar dat lijkt dan weer nauwelijks meegerekend te worden. Nee, laat mij maar lekker via Kassel rijden. Die korte files bij Raalte en Osnabrück neem ik voor lief, daarna rij ik vermoedelijk redelijk relaxt door.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ik zie dat ook vanuit Amsterdam. Niet dat Kassel nou een heel logisch alternatief is vanaf daar, maar opties over de A61 komen ook totaal niet in beeld. En dan vind ik het wel weer heel typisch dat de variaties ontstaan binnen het grid van A3-A6-A8 in Zuid-Duitsland. Versterkt mijn idee dat het hele algoritme sterk is toegeschreven naar de verschillende blokken die je binnen een grid kunt maken - maar wat in Europa nou eenmaal op veel plaatsen niet de vorm van het hoofdwegennet is. Opvallend is trouwens ook dat de A81-route Stuttgart-Heilbronn, toch bepaald populair op weg naar München, daar niet in beeld komt. Als je de route eenmaal naar de A61 hebt toegesleept, krijg je ook weer zo'n ander "grid-alternatief". Namelijk de verschillende opties tussen Amsterdam en de A73 bij Nijmegen.

Draai je de route vervolgens om naar München-Amsterdam, dan krijg je trouwens heel andere alternatieven te zien: dan wél A61, en eentje waar je vanaf de A8 over de Mönchhofdreieck naar de A3 gaat. In die zin lijkt er toch ook altijd wel een opdracht in te zitten: één alternatief totaal anders, één alternatief steekt halverwege terug naar de eerste keuze. Ook dat is leuk in een grid, maar vliegt dan dus volkomen de verkeerde kant uit wanneer je van Parijs naar Bordeaux rijdt, en dan een alternatief krijgt over Le Mans dat dan halverwege aantakt op de hoofdroute.
Autostrada
autoweg

^^ Nu gaat deze draad over Waze, maar ook in Google Maps (in de app variant en derhalve in de auto) heb je géén optie om ter stond even een route te laten doorrekenen via een 'via' punt. Als jij onderweg bent vanaf Amsterdam naar München en je wilt bij Utrecht kiezen tussen A12 (en dus BAB3) of verder de A2 afzakken (en dus BAB61) dan is er gewoon geen manier om dat voor elkaar te krijgen - behalve iemand met een desktop op Google Maps te route laten verslepen. Nu is Google Maps al iets praktischer tov Waze, aangezien je wel een willekeurige raststätte kunt pakken langs de A3 (of A61) op de kaart en dan de optie "add stop" kunt toepassen, waarmee je feitelijk de route via een bepaald via-punt dwingt, maar als je alleen achter het stuur zit zul je echt een parkeerplaats op moeten gaan zoeken om dit veilig te doen (dit kan niet vanuit de navigatie interface, alleen vanuit de "blader door de kaart interface". Bij Waze ontbreekt deze optie geheel (ook omdat de Waze kaart niet bedoeld is om mee te gaan scrollen en überhaupt niet "klikbaar" is).
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Jullie signaleren knelpunten in de apps die me ook al eerder opvielen :yes:
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Viel mij gisteren op dat Waze opeens ook belangrijke afritten als actiepunt ziet, ook als je niks hoeft te doen (dus doorgaande route volgen). Verwarrend en onnodig. Klopt het dat dit is toegevoegd met een update of zo?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Dat viel mij ook op gisteren. 'Ga rechtdoor bij een verzorgingsplaats'. Ik vroeg mij af of het te maken heeft met een weefvak.
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Nu je het zegt gebeurde het inderdaad vooral bij weefvakken. Maar dat maakt niet uit als je op de hoofdrijbaan zit en je hoeft niets te doen...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Ik met Google Maps voorbij Kortrijk op de E17, ergens zomaar: rijd door op de E17, waardat er geen enkele verzorgingsplaats/afrit/knooppunt ligt.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Wouter N14 schreef: zo 18 jan 2026, 15:14 Nu je het zegt gebeurde het inderdaad vooral bij weefvakken. Maar dat maakt niet uit als je op de hoofdrijbaan zit en je hoeft niets te doen...
Zoiets was me van de week al opgevallen. Geen toegevoegde waarde van die wijziging mijns inziens.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Klopt, weefvakken ziet Waze als onderdeel van de doorgaande rijbaan, terwijl dat niet het geval. Er zitten de laatste tijd wel meer vreemde aanpassingen in.

"Volg de A vijf-nul". Bedoeld wordt A50. Meestal gaat dit wel goed, maar soms noemt Waze de cijfers apart.
"Volg de A28 voor veertig komma drie kilometer". Waarom moet die hectometerwaarde erbij? Boven de 10 kilometer heeft dat geen toegevoegde waarde. Houd de boodschap zo kort mogelijk en laat de hectometerwaarde hier weg.
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

De instructie om rechtdoor te gaan bij weefvakken is een bug.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Waze is de laatste tijd ook volledig de weg kwijt wat betreft het suggereren van alternatieve routes.

Voorbeeld: als je op de N261 rijdt bij Kaatsheuvel en je wilt naar zeg Hoofddorp zie je drie varianten die allemaal via de KP Hooipolder gaan, terwijl de gemiddelde weggebruiker vooral wil weten wat of hij linksom via KP Hooipolder of rechtsom via KP Empel het snelste richting Utrecht en verder kan rijden. Gelukkig is er op de N261 nog een DRIP die wél de reistijden via beide routes geeft, want van Waze moet je het niet hebben.

En van dit soort voorbeelden kan ik ondertussen een heel lijstje geven.
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

boe! schreef: zo 18 jan 2026, 17:18 "Volg de A vijf-nul".
En in Duitsland "Volg de B-één-nul-nul" ?
Dat klinkt als een remake van Bassie & Adriaan en de geheimzinnige opdracht. :mrgreen:
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

En daarna bij de rotonde de "B twee" op.
"Wat zeggie?"

:lol:
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

mavas schreef: zo 18 jan 2026, 17:23 De instructie om rechtdoor te gaan bij weefvakken is een bug.
De bug is nu verholpen als het goed is.
Sondermaut
verkeersader

Bericht door Sondermaut »

Sinds gisterenmiddag krijg ik inderdaad weer gewoon 46 kilometer rechtdoor rijden tussen Empel en Zonzeel in plaats van bij elk weefvak een aanwijzing rechtdoor rijden.