Er zijn blijkbaar verkeersmanagementmaatregelen getroffen die Waze mogelijk niet herkent. Denk aan het maken van een doorsteek, of een in-de-reguliere-situatie-verboden-beweging, die nu ineens wel mogelijk is gemaakt ten behoeve van de verkeersafwikkeling. Als Waze die niet kent, zal Waze er natuurlijk niet actief verkeer overheen sturen. Daarnaast begrijp ik dat er verkeerslichten zijn uitgeschakeld. Ik ga er vanuit dat Waze denkt dat een VRI-geregelde kruising een x-aantal minuten vertraging met zich meebrengt. Als er dan ineens 8 VRI's uitgeschakeld zijn, neemt Waze dat waarschijnlijk niet mee in de reistijd(winst).Pino schreef: za 15 nov 2025, 19:13Wat me in het Belgische verhaal niet helemaal duidelijk wordt: als de bewegwijzerde routes enigszins hadden gewerkt, zou Waze toch niet met alternatieven over bizarre achterafweggetjes moeten komen die op die plaatsen enorme vertragingen veroorzaken?
Ten eerste is het nog steeds allemaal handwerk om de Melvinmeldingen en SPIN-meldingen in Waze te zetten. Ten tweede zou het de doodsteek zijn van een navigatie-app om de voorgeschreven omleiding te volgen, in plaats van de snelste route. En ten derde kunnen we in Nederland ook de allerdomste omleidingen bedenken die totaal absurd zijn en kant noch wal raken. Als mijn navigatie-app die 'domme' routes aandraagt, dan neem ik een andere app of ga ik het zelf wel bedenken op basis van rode streepjes in Google Maps.Chris schreef: za 15 nov 2025, 17:13Het probleem is dat wegbeheerders hier ook weinig invloed aan hebben. Een gemiddelde wegbeheerder heeft geen directe ingang bij leveranciers van navigatiesystemen om iets aan te passen, en ze nemen data uit bijvoorbeeld Melvin niet altijd over, of overriden dit met hun eigen algoritme.
Ergo: kip... ei...
Edit: ik meen dat er Europees verplicht gaat worden om geplande verstoringen (wegwerkzaamheden, evenementen etc.) op een bepaalde manier te melden zodat serviceproviders (navigatie-apps) ze makkelijk over kunnen nemen.