Verkeerssignalering bij tunnels

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
EtienneM
autoweg
Berichten: 1231
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Verkeerssignalering bij tunnels

Bericht door EtienneM »

Ik verbaas me al een tijdje over de verkeerssignalering bij tunnels. Het gaat dan specifiek over de combinatie van verkeerslichten bij tunnels en de bijbehorende signalering. Het valt me namelijk op dat het verschilt per tunnel welke variant wordt toegepast en hier totale willekeur in lijkt te zitten. Sommige varianten zijn duidelijker dan de ander en sommige varianten hebben zelfs een tweekleurig verkeerslicht (rood-geel), aangezien de groene lamp bij het afsluiten en doseren bij tunnels nooit gebruikt wordt.

Welke variant vinden jullie het duidelijkste?

Afbeelding
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016
Attietattie
2x5 autosnelweg
Berichten: 15258
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeerssignalering bij tunnels

Bericht door Attietattie »

1
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
RikB
verkeersader
Berichten: 513
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: Verkeerssignalering bij tunnels

Bericht door RikB »

5
Misschien de lelijkste, maar met het duidelijkste stoplicht.
Rode kruizen worden masaal genegeerd, rode stoplichten stop men voor. En volgens mij is dat wat je wilt bereiken.
Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18714
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Verkeerssignalering bij tunnels

Bericht door Snelwegfreak »

Een rood kruis en een rood verkeerslicht hebben een andere betekenis: rijstrook niet gebruiken versus stoppen. Een rood kruis is géén stopverplichting.

Voor mij variant 1 of 4, waarbij ik 1 rustiger vindt ogen en 4 het meest duidelijk vind, zeker bij meerdere rijstroken.
Enne gojje mins blieft altied leave.
Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10462
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Rotterdam

Re: Verkeerssignalering bij tunnels

Bericht door Mark »

Variant 8 was in gebruik bij de Drechttunnel maar daar is een vervangingsproject gaande en het model inmiddels verdwenen zag ik gisteren. Persoonlijke voorkeur is wel voor variant 4 of 5.

Moet het natuurlijk wel goed toegepast worden... (A15 Botlektunnel richting Maasvlakte) :p .

Afbeelding

Interessant is trouwens dat we op de Vlaketunnel en enkele aquaducten na integraal kiezen voor verkeerslichten met drie kleuren. Het groene licht wordt bij tunnels zover ik weet en kan nagaan werkelijk nooit gebruikt. Een verkeerslicht gebruiken met alleen geel-rood zou dan meer voor de hand liggen.
Gebruikersavatar
EtienneM
autoweg
Berichten: 1231
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Verkeerssignalering bij tunnels

Bericht door EtienneM »

Mijn eigen voorkeur gaat uit naar variant 4. Dit, omdat deze variant het duidelijkste is toe te passen als er ook verkeerslichten onder bewegwijzering hangen. Onder andere op de A10 bij de Coentunnel is deze variant uitgevoerd.

Bij de Koning Willem-Alexandertunnel heb je voor de N2-buis het verkeerslicht onder de bewegwijzering hangen. Echter is het verkeerslicht hier bijna niet te zien door het ontbreken van een apart achtergrondschild. Verder is het voor de overige rijstroken aangegeven zoals variant 3, waar wat mij betreft de verkeerslichten niet goed tot hun recht komen.

AfbeeldingDSC_6046 by Etienne M, on Flickr
(Het verkeerslicht onder de bewegwijzering zit links van het matrixbord.)



Edit:

Overigens kwam ik bij een sluiting van de A2-buizen de volgende combinatie tegen... Lijkt me niet helemaal de bedoeling van zo'n vooraankondiging.

AfbeeldingDSC_5723 by Etienne M, on Flickr

AfbeeldingTunnelsluiting Koning Willem-Alexandertunnel by Etienne M, on Flickr
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016
Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36941
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland

Re: Verkeerssignalering bij tunnels

Bericht door Rene »

Mijn voorkeur ligt bij 4. Vind ik het duidelijkst.
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 24874
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat

Re: Verkeerssignalering bij tunnels

Bericht door Pino »

4, 5 of 8 zijn voor mij redelijk gelijkwaardig. Cruciaal is dat een stoplicht als zodanig herkenbaar is. De bekende vorm met halfronde boven- en onderkanten, zonder de verdere omkadering van 6, zorgt voor directe herkenbaarheid.

5 en 8 lopen dan een beetje in elkaar over; hangt maar af hoeveel ruimte men in variant 5 precies laat tussen de twee elementen. Dat moet een vrij beperkte afstand zijn, maar aan elkaar plakken zoals op 8 hoeft niet. 4 zorgt voor goede herkenbaarheid van de VRI, laat hoogstens de signalering een beetje wegvallen doordat die zijn gebruikelijke bies dan moet missen. Maar dat kan denk ik wel lijden doordat op de signalering zelf dan wel een rood-omrande boodschap zal staan.
Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 19012
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland

Re: Verkeerssignalering bij tunnels

Bericht door mavas »

Ik zou het meest belangrijk vinden dat alle elementen als zodanig direct herkenbaar zijn. Een verkeerslicht heeft in mijn ogen de snelste herkenbaarheid als de een achtergrondschild heeft zoals we die bijna overal in het land tegenkomen.
Met een signaalgever hetzelfde, deze is het snelste herkenbaar als deze vierkant is, met achtergrondschild met witte omlijning.

Variant 5 komt dan met de snelste herkenbaarheid. Ik zou voor de duidelijkheid wel de beide elementen tegen elkaar aan plaatsen, zoals in het voorbeeld van de Drechttunnel.

Varianten zoals dit https://www.google.nl/maps/@52.4223702, ... 312!8i6656 geven m.i. niet de snelste herkenbaarheid, omdat elke signaalgever geen eigen omlijning heeft (mooi is het misschien wel). Functionaliteit is het belangrijkste.
fonsoy
stadsweg
Berichten: 354
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 22:39

Re: Verkeerssignalering bij tunnels

Bericht door fonsoy »

Mark schreef: di 26 jun 2018, 19:03 Variant 8 was in gebruik bij de Drechttunnel maar daar is een vervangingsproject gaande en het model inmiddels verdwenen zag ik gisteren. Persoonlijke voorkeur is wel voor variant 4 of 5.

Moet het natuurlijk wel goed toegepast worden... (A15 Botlektunnel richting Maasvlakte) :p .

[.....]

Interessant is trouwens dat we op de Vlaketunnel en enkele aquaducten na integraal kiezen voor verkeerslichten met drie kleuren. Het groene licht wordt bij tunnels zover ik weet en kan nagaan werkelijk nooit gebruikt. Een verkeerslicht gebruiken met alleen geel-rood zou dan meer voor de hand liggen.
De enige plek waar ik het groene licht ooit in actie zie is bij de Velsertunnel. Als er in de tunnel één strook onbeschikbaar is, dan wordt met het verkeerslicht afwisselend de toerit en doorgaande rijrichting voorrang gegeven. Ook bij afsluitingen van de Wijkertunnel wordt het stoplicht soms gebruikt, maar dan met twee stroken.

Uiteraard is deze constructie zo substandaard als maar kan, en zou een grondige reconstructie wel mooi zijn aldaar.
Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 33768
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeerssignalering bij tunnels

Bericht door Coen Tunnel »

^^ Zoiets heeft de IJtunnel ook bij de aansluiting vanaf de Prins Hendrikkade: https://www.google.de/maps/@52.3727144, ... 312!8i6656
Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18714
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Verkeerssignalering bij tunnels

Bericht door Snelwegfreak »

Ik heb de verkeerslichten bij de Wijkertunnel (en andere tunnels) ondertussen regelmatig in actie gezien, maar een groen licht is daarbij nog nooit gebruikt. Het was altijd geel knipper - geel - rood (-geel knipper) - uit.
Enne gojje mins blieft altied leave.
Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 19012
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland

Re: Verkeerssignalering bij tunnels

Bericht door mavas »

De Coentunnel heeft voor zover ik weet ook een groen licht. Dit wordt gebruikt als er gedoseerd wordt.
Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15698
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Verkeerssignalering bij tunnels

Bericht door Via »

Variant 4 vind ik het mooist en duidelijkst. Volgens mij komt die nergens voor of heb ik het dan mis?
Jeff
expressweg
Berichten: 3527
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Verkeerssignalering bij tunnels

Bericht door Jeff »

@Mark: Zowel voor de botlektunnel als de beneluxtunnel is de cyclus:
Rood - groen (5 sec) - knipper oranje (xx minuten) - uit
Gebruikersavatar
EtienneM
autoweg
Berichten: 1231
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Verkeerssignalering bij tunnels

Bericht door EtienneM »

Via schreef: di 03 jul 2018, 23:03 Variant 4 vind ik het mooist en duidelijkst. Volgens mij komt die nergens voor of heb ik het dan mis?
Variant 4 wordt bij de Coentunnel toegepast. Ook is te zien dat het goed consistent is toe te passen met de signalering onder de bewegwijzering.

Afbeelding
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016
JB81
autoweg
Berichten: 1623
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Verkeerssignalering bij tunnels

Bericht door JB81 »

Coen Tunnel schreef: ma 02 jul 2018, 23:44 ^^ Zoiets heeft de IJtunnel ook bij de aansluiting vanaf de Prins Hendrikkade: https://www.google.de/maps/@52.3727144, ... 312!8i6656
En de Rotterdamse Maastunnel uiteraard :)

https://goo.gl/maps/8GStLMEcZ5U2
Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 19012
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland

Re: Verkeerssignalering bij tunnels

Bericht door mavas »

Deze combi bij de Waterwolftunnel is dan weer verschrikkelijk: https://www.google.nl/maps/@52.2681112, ... 312!8i6656
Omdat de slagbomen hier niet aanwezig zijn, maar verderop staan, wordt het verkeerslicht nog wel eens genegeerd.
Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18714
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Verkeerssignalering bij tunnels

Bericht door Snelwegfreak »

EtienneM schreef: di 03 jul 2018, 23:31Ook is te zien dat het goed consistent is toe te passen met de signalering onder de bewegwijzering.
In dit specifieke geval wel. Dat heeft er mee te maken dat de bewegwijzering is uitgevoerd als kantelwals, waardoor er nog een dikke grijze rand omheen zit. Als het een normaal bord is betekent dat dat het achtergrondschild van het verkeerslicht deels voor je bord komt te hangen. Het achtergrondschild onder de bewegwijzering is 1500 mm hoog en die van een verkeerslicht (300 mm lenzen) is ongeveer 1600 mm hoog. Dan moet je er dus voor kiezen om die circa 100 mm overhoogte aan de boven- of onderkant kwijt te kunnen. In verband met je PVR zal dat de bovenkant worden, maar dan zit je dus met je bewegwijzering waar het schild dan ietsjes voor hangt.
Enne gojje mins blieft altied leave.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85861
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeerssignalering bij tunnels

Bericht door Chris »

Salland-Twentetunnel in Nijverdal:

Afbeelding
Gebruikersavatar
EtienneM
autoweg
Berichten: 1231
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Verkeerssignalering bij tunnels

Bericht door EtienneM »

Vandaag was de Koning Willem-Alexandertunnel 4 uur lang afgesloten, dat leverde de volgende plaatjes op...

AfbeeldingKoning Willem-Alexandertunnel Gesloten 5 by Etienne M, on Flickr

AfbeeldingKoning Willem-Alexandertunnel Gesloten 4 by Etienne M, on Flickr

AfbeeldingKoning Willem-Alexandertunnel Gesloten 2 by Etienne M, on Flickr

AfbeeldingKoning Willem-Alexandertunnel Gesloten 1 by Etienne M, on Flickr

AfbeeldingKoning Willem-Alexandertunnel Gesloten 7 by Etienne M, on Flickr

AfbeeldingKoning Willem-Alexandertunnel Gesloten 6 by Etienne M, on Flickr
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016
boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 19178
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Verkeerssignalering bij tunnels

Bericht door boe! »

^^ Oorzaak was overigens niet de tunnel zelf, maar bij Randwijck stond een persoon op het viaduct die dacht dat hij kon vliegen.
Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 19012
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland

Re: Verkeerssignalering bij tunnels

Bericht door mavas »

Dit valt nauwelijks op als een rood verkeerslicht. Je ziet alleen maar een rood lampje ergens branden. Hier zou je toch wel een witte lijn omheen willen hebben, dat maakt het herkenbaar als verkeerslicht.

Ook enigszins vreemd dat verkeer door het rode licht mag rijden.
Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 32773
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: A15xA29

Re: Verkeerssignalering bij tunnels

Bericht door Palance »

Dat het niet opvalt, viel mij ook op inderdaad.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Attietattie
2x5 autosnelweg
Berichten: 15258
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeerssignalering bij tunnels

Bericht door Attietattie »

mavas schreef: zo 26 aug 2018, 11:19 Ook enigszins vreemd dat verkeer door het rode licht mag rijden.
Waar mocht dat dan?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18714
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Verkeerssignalering bij tunnels

Bericht door Snelwegfreak »

Was dat niet op aanwijzing van een daartoe bevoegd persoon?
Enne gojje mins blieft altied leave.
Gebruikersavatar
EtienneM
autoweg
Berichten: 1231
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Verkeerssignalering bij tunnels

Bericht door EtienneM »

mavas schreef: zo 26 aug 2018, 11:19 Dit valt nauwelijks op als een rood verkeerslicht. Je ziet alleen maar een rood lampje ergens branden. Hier zou je toch wel een witte lijn omheen willen hebben, dat maakt het herkenbaar als verkeerslicht.

Ook enigszins vreemd dat verkeer door het rode licht mag rijden.
Verkeer werd verderop via de CADO weggeleid, daarom werd er hier ‘door rood gereden’. Een beter alternatief zou het groene licht in deze situatie zijn, waarbij de slagboom nog wel gesloten blijft (in dit geval stond er een RWS-pickup voor), je zag weggebruikers toch nog even twijfelen...
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016
Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 19012
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland

Re: Verkeerssignalering bij tunnels

Bericht door mavas »

Attietattie schreef: zo 26 aug 2018, 12:12
mavas schreef: zo 26 aug 2018, 11:19 Ook enigszins vreemd dat verkeer door het rode licht mag rijden.
Waar mocht dat dan?
Op de eerste foto zie je verkeer voorbij het verkeerslicht rijden, en teruggeleid worden via de Cado. Het vreemde is dat er niemand bij lijkt te staan die het verkeer aanwijzingen geeft.

Overigens zou ik in zo'n situatie een knipperend oranje licht beter vinden dan een rood licht.
Gebruikersavatar
EtienneM
autoweg
Berichten: 1231
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Verkeerssignalering bij tunnels

Bericht door EtienneM »

^^ Bij het verkeerslicht zelf stond inderdaad niemand. Het verkeer reed door het rode licht nadat de eerste auto's een aanwijzing kregen van de weginspecteur. Deze weginspecteur zelf stond bij de CADO, zoals te zien op de voorlaatste foto.
SPOILER: TOON

AfbeeldingKoning Willem-Alexandertunnel Gesloten 7 by Etienne M, on Flickr
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016
Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10462
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Rotterdam

Re: Verkeerssignalering bij tunnels

Bericht door Mark »

Palance schreef: zo 26 aug 2018, 11:44 Dat het niet opvalt, viel mij ook op inderdaad.
Naast de slechte zichtbaarheid vind ik de positionering ook wel een dingetje. Het rechterverkeerslicht lijkt haast boven de vluchtstrook te hangen.