[A012][A050] A12/A50 Arnhem (Grijsoord - Waterberg)

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Wesso
2x3 autosnelweg

Re: [A012][A050] A12/A50 Arnhem (Grijsoord - Waterberg)

Bericht door Wesso »

^^ Je hebt het goed gezien. Ik ben vanmiddag in de juiste richting gereden en heb de ANWB-borden voor Waterberg ook nog zien hangen.

Het nieuwe asfalt vind ik wat minder glad afgewerkt dan het stuk ervoor, maar natuurlijk beter dan het oude. Het stukje met 4 rijstroken na Grijsoord (hetzelfde als bij Waterberg de andere richting op) waarbij de meest rechter vervalt is ook wel een flinke verbetering.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Wesso schreef: zo 13 aug 2023, 20:41 Het stukje met 4 rijstroken na Grijsoord (hetzelfde als bij Waterberg de andere richting op) waarbij de meest rechter vervalt is ook wel een flinke verbetering.
Ja dit is wel een stuk beter. Ik kwam hier vanmiddag langs voor het eerst dat de situatie gewijzigd was. Ik voegde dus direct vanaf de 'taper' in naar de middelste rijstrook, maar de taper bestaat dus niet meer. 2 rijstroken van de A12 en 2 rijstroken van de A50 komen samen op 4 rijstroken, waarna de rechterrijstrook uiteindelijk moet invoegen.
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

Invoegende taper weg? Owh nice :D
Dat scheelt de nodige stress (past het of past het niet, kan ik in 1,25 sec nog opschuiven, enz)
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ andersom, dus vanuit Ede, ben ik 'uit gewoonte' de doorgetrokken streep over gestoken om van rijstrook 2 naar drie/vier te gaan. B( .

Als de ochtendzon zo op het nieuwe asfalt schijnt . valt het thermoplast een beetje weg. Het is geen dikke streep wat daar licht.. zitten allemaal 'donkere puntjes in', lijkt het wel.
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

Wesso schreef: zo 13 aug 2023, 20:41 Het stukje met 4 rijstroken na Grijsoord (hetzelfde als bij Waterberg de andere richting op) waarbij de meest rechter vervalt is ook wel een flinke verbetering.
Dit zijn als het goed is nu de eerste locaties in Nederland waar dit zo uitgevoerd is zoals je in het buitenland heel vaak tegenkomt.

Heeft iemand enig idee of dit geëvalueerd wordt, en of dit nog verdere navolging krijgt?
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

Durashift schreef: vr 08 sep 2023, 0:33 ^^ andersom, dus vanuit Ede, ben ik 'uit gewoonte' de doorgetrokken streep over gestoken om van rijstrook 2 naar drie/vier te gaan. B( .

Als de ochtendzon zo op het nieuwe asfalt schijnt . valt het thermoplast een beetje weg. Het is geen dikke streep wat daar licht.. zitten allemaal 'donkere puntjes in', lijkt het wel.
Kan je binnenkort eens een dashcam clip posten?
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ oei, ik heb geen dashcam. Kan wel een filmpje met de telefoon in de houder maken.. maar dat trilt dan wel een beetje.

Ik denk ook niet dat ik er op korte termijn weer langskom, in de ochtend met zonsopkomst. Volgens mij zitten er hier op het forum een stuk beter geoutilleerde wegenforummers om een kwalitatief goede video af te leveren. ;)

Als ik er wél binnenkort rijdt en ik denk eraan OF ik kan zorgen dat een passagier filmt, dan doe ik dat evengoed. Wie weet wordt het wat. :dyn_hyp:
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Jeff schreef: vr 08 sep 2023, 8:44
Durashift schreef: vr 08 sep 2023, 0:33 (..)

Kan jij, @ Jeff / jullie deze foto's / album zien, via de link?

https://photos.app.goo.gl/HErK6rUCZyTUGcAx6
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

^^ Voor mij zijn ze zichtbaar.
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 »

Soort van druppelmarkering.
Wordt steeds vaker toegepast volgens mij.
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

Lijkt op de situatie N44 x A10/E40, invoeger Aalter (ri Gent).
Dat is inderdaad een mooie verbetering 8-)
hurricane
autoweg

Bericht door hurricane »

Durashift schreef: zo 24 sep 2023, 9:49
Jeff schreef: vr 08 sep 2023, 8:44
Durashift schreef: vr 08 sep 2023, 0:33 (..)

Kan jij, @ Jeff / jullie deze foto's / album zien, via de link?

https://photos.app.goo.gl/HErK6rUCZyTUGcAx6
Zo te zien, al met al toch weer een 700-tal meters 4-strooks ipv 3-strooks bijgekomen :woop:
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Er ligt gigantisch veel afval in de boog van het knooppunt Waterberg (vanaf de A50 naar de A12 richting Oberhausen).

Doet die toeritdosering het daar nog? Ik heb die al vele jaren niet meer aan zien staan, maar ik kom er nooit in de spits.

Ik dacht altijd dat het afval daar ligt vanwege stilstaand verkeer voor die TDI. Bijna nergens zie je zoveel afval in de berm liggen als daar, het is echt schandalig.

Afbeelding
Afval knooppunt Waterberg by European Roads, on Flickr
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ werkt er in Nederland nog wel ergens een toeritdosering? (ja, die van de A30 naar de A1 volgens mij maar ook niet altijd, d8 ik..de file is zelf al de dosering ) maar het is natuurlijk een krappe bocht, met vrachtverkeer voor je gaat het niet al te hard. Dan is er tijd over.. misschien veel mensen die op de tankstations nabij Apeldoorn wat eten hebben gekocht en het dan wel op hebben en er vanaf willen? :dontknow:

Misschien dat de wind ook nog wat doet met zwerfafval vanaf de hoofdrijbaan?
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

Chris schreef: za 28 dec 2024, 20:13 Ik dacht altijd dat het afval daar ligt vanwege stilstaand verkeer voor die TDI. Bijna nergens zie je zoveel afval in de berm liggen als daar, het is echt schandalig.
De toerit vanaf Oss N329 richting A59 Den Bosch valt mij ook altijd in negatieve zin op qua hoeveelheid afval. Vraag me ook wel eens af wat dan redenen zijn voor zo'n specifieke bocht om vol te liggen.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Durashift schreef: za 28 dec 2024, 22:30 ^^ werkt er in Nederland nog wel ergens een toeritdosering?
Sowieso op KP Rottepolderplein vanaf de N205 naar de A9/A200. En op de A10 ook nog wel enkele geloof ik (oprit IJburg/Zeeburg, oprit Hemhavens, oprit RAI en vast nog wel meer).
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Durashift schreef: za 28 dec 2024, 22:30 ^^ werkt er in Nederland nog wel ergens een toeritdosering?
Op de A13. Met veel succes.
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Chris schreef: za 28 dec 2024, 20:13 Er ligt gigantisch veel afval in de boog van het knooppunt Waterberg (vanaf de A50 naar de A12 richting Oberhausen).
Een treurig gezicht. Ik begrijp niet dat mensen hun afval zo klakkeloos in hun eigen leefomgeving smijten. Ik zie vaak verpakkingen van McDonalds tussen het zwerfvuil, uit principe kom ik daar niet meer (en daar mis je niets aan), maar dat terzijde.

Er zijn ook andere zwaar vervuilde klaverlussen in Nederland; bijvoorbeeld de boog A1 > A28 richting Utrecht in :KP: Hoevelaken en A58 > A16 richting Antwerpen in :KP: Galder.

Het lijkt dus eerder met de lage rijsnelheid dan een TDI.

Overigens staat er op oprit 4 (Amstelveen) van de A9 richting Groningen ook een werkende TDI.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Bij afritten ligt het ook vaak vol. Net als op parkeerplaatsen. Zeker waar veel 'gehangen' wordt.

Het is gewoon een totaal gebrek aan respect en vooral opvoeding.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Volgens mij is de kans dat je een boete krijgt voor het dumpen van zwerfafval afgerond nul. Misschien zou het OM/politie eens daar op moeten gaan handhaven in plaats van 5 kilmoeter per uur te hard rijden... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Die boetes voor het gooien van afval op straat zijn lachwekkend laag. Ik dacht ergens rond de 160 Euro ofzo. Doe dan maar de Singapore-manier.

Maar dan moet de pakkans natuurlijk wel groter worden.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

^^ Met slimme camera's die vliegende projectielen detecteren moet er toch iets mogelijk zijn. Dan heb je alleen nog een kenteken nodig wat leesbaar is.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Chris schreef: za 28 dec 2024, 20:13 Er ligt gigantisch veel afval in de boog van het knooppunt Waterberg (vanaf de A50 naar de A12 richting Oberhausen).

Doet die toeritdosering het daar nog? Ik heb die al vele jaren niet meer aan zien staan, maar ik kom er nooit in de spits.
Die heb ik niet meer in gebruik gezien sinds de derde rijstrook op de A12 tussen Waterberg en Velperbroek opende. En ik ben toch wel een tijdje redelijk vaak in de middagspits daar langs geweest. Het lijkt me ook niet meer nodig, want deze verbindingsboog gaat gewoon over in een extra rijstrook.
Ik dacht altijd dat het afval daar ligt vanwege stilstaand verkeer voor die TDI. Bijna nergens zie je zoveel afval in de berm liggen als daar, het is echt schandalig.
Het valt wat meer op vanwege de donkerder begroeiing daar. Maar KP Galder is ook erg, in de klaverlus van de A58 vanaf Tlburg naar de A16 richting Antwerpen: https://www.google.com/maps/@51.5268115 ... FQAw%3D%3D

Zowel die bocht bij Waterberg als bij Galder gebruik ik zo nu en dan, maar vooral bij Galder valt alle rotzooi mij elke keer op.
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 »

Volgens mij is dit probleem op de meeste locaties met vreetschuren in de buurt. Lui die door de drive-thru heen rijden, onderweg opeten en dan de verpakking uit het raam donderen. Bij de Mac Vreelandseweg in Hilversum ligt ook regelmatig doosjes van de hamburgers/nuggets en lege milkshakebekers op de rijbaan van de Vreelandseweg. Soms zelfs de complete zak met lege doosjes en papiertjes eventueel met etensresten.
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

Wesso schreef: zo 29 dec 2024, 12:15 ^^ Met slimme camera's die vliegende projectielen detecteren moet er toch iets mogelijk zijn. Dan heb je alleen nog een kenteken nodig wat leesbaar is.
Ik flikker wel eens het klokhuis van een appel uit het raam. Dat is biologisch nog afbreekbaar. (Hoewel ik er na wat googelen achter kom dat dát dus ook niet mag... oeps) Wat ik erger vind zijn de blikjes, sigarettenpeuken etc die soms nog brandend uit het raam zowat onder je auto gegooid worden.

Overigens vind ik het in Nederland nog meevallen. In Parijs is het tot wieldoppen aan toe wat er in de berm ligt: https://www.google.com/maps/@48.9507894 ... FQAw%3D%3D
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Jackbauer1350 schreef: do 09 jan 2025, 13:09 Volgens mij is dit probleem op de meeste locaties met vreetschuren in de buurt. Lui die door de drive-thru heen rijden, onderweg opeten en dan de verpakking uit het raam donderen. Bij de Mac Vreelandseweg in Hilversum ligt ook regelmatig doosjes van de hamburgers/nuggets en lege milkshakebekers op de rijbaan van de Vreelandseweg. Soms zelfs de complete zak met lege doosjes en papiertjes eventueel met etensresten.
Maar hier bij Galder zie je lege plastic flesjes, lege blikjes, kartonnen of plastic bordjes, en zelfs een dichtgeknoopte plastic zak afval: https://www.google.com/maps/@51.5269371 ... FQAw%3D%3D

Dat is niet van die vreetschuren die je noemt. Een McDonald's gebruik juist vrij weinig verpakkingsmateriaal, en het meeste is licht en van papier of karton, plastic zit alleen nog in minieme mate verwerkt in de kartonnen bekers. Natuurlijk hoort dat ook niet weggegooid te worden, maar dat is vaak ook niet het soort afval dat op dit soort locaties in verbindingsbogen van knooppunten lang blijft liggen. Papier en karton vergaat binnen een half jaar, plastic vergaat vrijwel niet - het duurt een paar honderd jaar.
sven_engelen schreef: wo 15 jan 2025, 15:09Ik flikker wel eens het klokhuis van een appel uit het raam. Dat is biologisch nog afbreekbaar. (Hoewel ik er na wat googelen achter kom dat dát dus ook niet mag... oeps)
Het mag inderdaad niet, maar ik moet zeggen dat dit het enige is waar ik me ook al eens aan heb bezondigd. Maar zo'n klokhuis is letterlijk in twee weken vergaan. Een bananenschil is bijvoorbeeld problematischer, dat kost meer dan een jaar om af te breken - langer dus dan zo'n kipnuggetsbakje van de McDonald's.
sven_engelen schreef: wo 15 jan 2025, 15:09Overigens vind ik het in Nederland nog meevallen. In Parijs is het tot wieldoppen aan toe wat er in de berm ligt: https://www.google.com/maps/@48.9507894 ... FQAw%3D%3D
De regio Parijs heeft inderdaad een afvalprobleem langs de snelwegen en expresswegen. Al heb de indruk dat het minder erg was dan vroeger. Veel plekken waar aan sluikstorten werd gedaan en waar grofvuil of volle vuilniszakken werden gedumpt. Op de Aire de Pompadour aan de A86 is in 2015/2016 een illegale vuilstort ontstaan, waarbij het ongeveer een jaar duurde voordat het werd opgeruimd. Jeroen plaatste daarvan deze foto in augustus 2015: viewtopic.php?p=851923&#p851923

Ik was er in maart 2016 en toen was de situatie erger dan op die foto. Ik meen dat het later dat jaar is opgeruimd, want op Streetviewbeelden van november 2016 is het niet meer te zien: https://www.google.com/maps/@48.7785955 ... FQAw%3D%3D
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

^^ Sterker nog, het parkeerterrein is tegenwoordig met hekken afgesloten: https://www.google.com/maps/@48.7785975 ... FQAw%3D%3D
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Er blijkt een studie te zijn uitgevoerd naar de gewijzigde invoeger vanaf de A50 naar de A12 richting westen op het knooppunt Waterberg.

https://open.rijkswaterstaat.nl/open-ov ... waterberg/

Dit was een taper, en is nu een dubbele invoegstrook waarvan de rechterrijstrook wordt afgestreept. Deze oplossing komt volgens het rapport niet in de ROA voor.

Afbeelding

Het blijkt uit conflictobservatie dat het aantal conflicten enorm is afgenomen ten opzichte van de situatie met een invoegende taper. Het aantal ernstige conflicten zelfs met -96%.

Afbeelding

Verder:

Een groot voordeel van de proefsituatie is dat een rijstrookwissel niet nodig is als bestuurders op rijstrook 2 of 3 komen aanrijden. Bestuurders op rijstrook 3 werden in de tapersituatie getriggerd om van rijstrook te wisselen. Dat gebeurde zo vroeg mogelijk, veelal bij het puntstuk. Dit was een trigger in gedrag om direct te wisselen naar rijstrook 1. Dit zorgde voor veel onrust. Deze onrust is in de proefsituatie geheel verdwenen. Automobilisten wisselen nog steeds twee rijstroken, maar dit gebeurt over een grotere lengte en meer gecontroleerd.

En:

Op de verbindingsweg vanaf de A50 wisselt een gedeelte van het vrachtverkeer al vroeg van rijstrook 4 naar 3. Ten aanzien van de verkeersveiligheid lijkt dit een positief effect te hebben omdat het een rustiger verkeersbeeld geeft op de samenvoeging. Ten aanzien van de capaciteit (van met name de verbindingsweg) zou het gunstiger zijn als de vrachtwagens pas later van rijstrook wisselen. De invoegstrook blijkt immers lang genoeg te zijn.
Trekker
zandpaadje

Bericht door Trekker »

^^

Ik ben hier wel heel erg benieuwd, welk deel van de reductie is toe te wijzen aan de andere methode van afstrepen; en welk deel door de verandering van 'weef' lengte. De weeflengte was knooppunt waterberg bij taper(~250m, geschat met behulp van de hoogspanningsmast) en huidige situatie (~500m). Mijn onderbuikgevoel zegt dat in dit geval de lengte belangrijker is dan de methode. Voor mijn gevoel was de ruimte/tijd altijd erg weinig.

edit: bij knooppunt grijsoord is het verschil nog groter. taper (~240m) en huidige situatie(~950m)
edit2: ik had over de link heen gelezen, afstanden staan gewoon in het rapport
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

^^ Een korte invoeger (wigvormige samenvoeging) is de essentie van een taper, dus daar hoort standaard ook een korte lengte bij.

Invoegende tapers zijn in het buitenland behoorlijk zeldzaam (zelfs uitvoegende tapers zijn lang niet altijd de norm). Veel bestuurders ervaren invoegende tapers daarom als gevaarlijk en onprettig. Dit onderzoek met de conflictobservatie onderstreept dat ook, 77% minder conflicten en 96% minder ernstige conflicten.

Deze uitkomst lijkt mij ook meer dan genoeg reden om te kijken waar zulke tapers nog meer verwijderd kunnen worden.

Ik ken de historie van de taper in Nederland niet, maar met het huidige intensieve verkeer voldoet een dergelijke samenvoeging eigenlijk niet meer. Decennia geleden, toen er vanwege de lagere verkeersintensiteiten veel grotere hiaten in de verkeersstroom waren, was dit wellicht minder problematisch.

Dat gezegd hebbende, ik denk dat een taper altijd nog beter is voor de doorstroming dan een versmalling van 2 naar 1 rijstrook voor het invoegen. In het rapport wordt ook gezegd dat vrachtwagens die vroeg naar links gaan daarmee ook de capaciteit beperken. Dus ik denk niet dat je alle tapers zou moeten afschaffen indien er geen ruimte is om de 'Duitse oplossing' te gebruiken. Maar waar wel ruimte is, lijkt het zeker het overwegen waard om een afstreping rechts uit te voeren zoals hier.