Afbeelding

[A012][A050] A12/A50 Arnhem (Grijsoord - Waterberg)

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Chris079
verkeersader

Re: [A012][A050] A12/A50 Arnhem (Grijsoord - Waterberg)

Bericht door Chris079 » wo 02 nov 2022, 19:18

De markering zorgt er volgens mij nu voor dat het vrachtverkeer rechts wordt ingehaald. Vanaf de A12 komt er dus een rijstrook bij. Het vrachtverkeer op rijstrook 2 mag volgens de markering niet schuiven naar rijstrook 3. Ze blijven dus langer in het midden rijden, verkeer vanaf de A50 remt niet af en haalt het vrachtverkeer feitelijk dus rechts in.

De borden voor ruimte vrij maken voor hulpdiensten bij file (L213) zijn volgens ook wat klein.

Autostrada
dorpsstraat

Bericht door Autostrada » wo 02 nov 2022, 20:45

Chris079 schreef: wo 02 nov 2022, 19:18 De markering zorgt er volgens mij nu voor dat het vrachtverkeer rechts wordt ingehaald. Vanaf de A12 komt er dus een rijstrook bij. Het vrachtverkeer op rijstrook 2 mag volgens de markering niet schuiven naar rijstrook 3. Ze blijven dus langer in het midden rijden, verkeer vanaf de A50 remt niet af en haalt het vrachtverkeer feitelijk dus rechts in.
Deze situatie is toch niet zo uniek? Komen direct al wat situaties bij mij naar boven waar dit ook gebeurd;
- bij geopende spitsstrook Hoevelaken naar het oosten (A28>A1)
- samenvoegen van hoofdrijbaan en parallelbaan op A2 in noordelijke richting bij Utrecht/Maarssen
- Holendrecht in westelijke richting (A2>A9)
- Burgerveen (A44>A4)

Er zullen nog talloze andere zijn; op al die plekken heb je een zware stroom vrachtverkeer op een rijstrook die niet de meest rechter is, met een gelegenheid voor het verkeer om er rechts voorbij te snellen voordat het vrachtverkeer volledig naar rechts heeft kunnen bewegen. Op deze plekken zie ik dit regelmatig gebeuren (en ben er wellicht zelf ongetwijfeld ook wel eens schuldig aan geweest 8-) )

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » do 03 nov 2022, 13:34

^^ Dat rechts er langs heb je eigenlijk bij alle convergentiepunten wel.

Denk dat je als weggebruiker daar gewoon van bewust moet zijn, zeker langzamer verkeer. Vaak komt het nu eenmaal zo uit dat je rechts een treintje voertuigen hebt.
Is het natuurlijk wel zo netjes om een vrachtwagen snel de gelegenheid te gunnen om naar rechts op te schuiven.

Chris079 schreef: wo 12 okt 2022, 17:46 De taper op de A12 is aangepast, ben er vandaag vanaf de A50 over heen gereden. De situatie is nu zo dat rijstrook 2 van de verbindingsboog een invoeger is geworden op de A12, waardoor een stuk van de vluchtstrook vervalt. Rijstrook 2 van de verbindingsboog sluit nu op de volle breedte aan op rijstrook 3 van de A12.
Of dit de doorstroming bevordert, kan ik nog niet beoordelen, maar de bebording die er bij staat ronduit verwarrend is. Op de verbindingsboog is het bord L101-3 vervangen door een L05-2 met daaronder na 600m, dus van 2 naar 1, maar dit klopt niet, want de invoeger ligt langs de A12 en daar zijn 3 rijstroken. Dus van 4 naar 3.
Afbeelding

Denk dat je het meer moet lezen als "verkeer op rijstrook 1 van de verbindingsweg let op, verkeer op rijstrook 2 moet verderop invoegen." Met de de stroken op de hoofdrijbaan van de A12 heb je ter hoogte van het 600m-bord nog niets van doen.

Afbeelding
Deze inrichting geeft denk ik wel meer rust. Het verkeer dat links rijdt op de verbindingsweg vanaf de A50 hoeft niet meer in te voegen en de rechterstrook heeft nog tijd genoeg om een plekje te vinden.

Chris079
verkeersader

Bericht door Chris079 » do 03 nov 2022, 19:14

^^ Dan had ik bij de vooraankondiging toch voor gekozen om hier ook 4 rijstroken weer te geven in plaats van 2.
Op mij komt het over dat op de verbindingsweg zelf 1 rijstrook er vanaf gaat. In plaats van de hoofdrijbaan zelf. Ik kan aan dat bord niet zien dat 600m verderop de situatie anders is.

Chris079
verkeersader

Bericht door Chris079 » do 03 nov 2022, 19:18

Autostrada schreef: wo 02 nov 2022, 20:45

Deze situatie is toch niet zo uniek? Komen direct al wat situaties bij mij naar boven waar dit ook gebeurd;
- bij geopende spitsstrook Hoevelaken naar het oosten (A28>A1)
- samenvoegen van hoofdrijbaan en parallelbaan op A2 in noordelijke richting bij Utrecht/Maarssen
- Holendrecht in westelijke richting (A2>A9)
- Burgerveen (A44>A4)

Er zullen nog talloze andere zijn; op al die plekken heb je een zware stroom vrachtverkeer op een rijstrook die niet de meest rechter is, met een gelegenheid voor het verkeer om er rechts voorbij te snellen voordat het vrachtverkeer volledig naar rechts heeft kunnen bewegen. Op deze plekken zie ik dit regelmatig gebeuren (en ben er wellicht zelf ongetwijfeld ook wel eens schuldig aan geweest 8-) )
Wat het in deze situatie voor mij uniek maakt tov de genoemde situaties is de doorgetrokken streep naast de 3-9 streep. Het vrachtverkeer wordt nu gedwongen langer op dezelfde rijstrook te blijven.
In de andere situaties zie je dat niet. Ik vraag me af wat toegevoegde waarde daarvan is, behalve de situatie die ik voorheen uitlegde.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » do 03 nov 2022, 20:24

Ik denk om zijdelingse aanrijdingen tussen de invoegend verkeer van de invoegende strook en naar rechts opschuivend verkeer van de middelste strook, door dode hoeken, te voorkomen.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » do 03 nov 2022, 20:33

^^ in de praktijk (bij drukte) was dat ook al het geval.

Stroom vrachtwagens vanaf de A50 én vanaf de A12 vanaf Arnhem.. en dan had je daartussen dus personenauto's / kleine busjes die daar dan vaak nog tussendoor wilden glippen.. :evil:
Nu kán dat verkeer dus rechtdoor rijden.. mits vrachtverkeer nog niet invoegd.

Ik heb het daar in de middagspits wel eens zo bont gemaakt door tussen Grijsoord en Waterberg met 90 km/h op rijstrook 2 te blijven rijden.. Voordat er voldoende ruimte was om naar rijstrook drie te bewegen..was ik de Shell al voorbij (kwam een invoeger vanaf).. en om dan nog te wisselen van rijstrook in de wetenschap dat ik toch naar Ede moet.. leek mij niet handig. Het personenwagenverkeer reed haast dezelfde snelheid naast mij.. dus heel erg blokkerend was het nou ook niet, volgens mij.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 03 nov 2022, 23:22

Die doorgetrokken streep zorgt ervoor dat voertuigen wel van rijstrook 3 naar rijstrook 2 kunnen, maar niet andersom. Gaten die daardoor op rijstrook 3 vallen maken het voor voertuigen op de afvallende rijstrook 4 makkelijker om in te voegen. En even verderop kunnen vrachtwagens feitelijk makkelijker een rijstrook opschuiven dan wanneer al het verkeer vanaf de A50 blijft plakken op rijstrook 3.

Je ziet deze markering ook bij steeds meer reguliere invoegers verschijnen.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 04 nov 2022, 13:12

Durashift schreef: do 03 nov 2022, 20:33 Het personenwagenverkeer reed haast dezelfde snelheid naast mij.. dus heel erg blokkerend was het nou ook niet, volgens mij. [/size]
Je weet niet wat de bestuurders van plan geweest waren als ze naar links hadden gekund.
(Ik vind het altijd erg irritant als een auto links van mij blijft rijden met dezelfde snelheid.)
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » vr 04 nov 2022, 21:11

^^ Ik doelde op verkeer links van mij, rijstrook 1 dus. Rechts van mij was het vol met vrachtverkeer.

Double-M
zandpaadje

Bericht door Double-M » wo 26 apr 2023, 14:01

Jackbauer1350 schreef: do 03 nov 2022, 13:34 ^^ Dat rechts er langs heb je eigenlijk bij alle convergentiepunten wel.

Denk dat je als weggebruiker daar gewoon van bewust moet zijn, zeker langzamer verkeer. Vaak komt het nu eenmaal zo uit dat je rechts een treintje voertuigen hebt.
Is het natuurlijk wel zo netjes om een vrachtwagen snel de gelegenheid te gunnen om naar rechts op te schuiven.

Chris079 schreef: wo 12 okt 2022, 17:46 De taper op de A12 is aangepast, ben er vandaag vanaf de A50 over heen gereden. De situatie is nu zo dat rijstrook 2 van de verbindingsboog een invoeger is geworden op de A12, waardoor een stuk van de vluchtstrook vervalt. Rijstrook 2 van de verbindingsboog sluit nu op de volle breedte aan op rijstrook 3 van de A12.
Of dit de doorstroming bevordert, kan ik nog niet beoordelen, maar de bebording die er bij staat ronduit verwarrend is. Op de verbindingsboog is het bord L101-3 vervangen door een L05-2 met daaronder na 600m, dus van 2 naar 1, maar dit klopt niet, want de invoeger ligt langs de A12 en daar zijn 3 rijstroken. Dus van 4 naar 3.
Afbeelding

Denk dat je het meer moet lezen als "verkeer op rijstrook 1 van de verbindingsweg let op, verkeer op rijstrook 2 moet verderop invoegen." Met de de stroken op de hoofdrijbaan van de A12 heb je ter hoogte van het 600m-bord nog niets van doen.

Afbeelding
Deze inrichting geeft denk ik wel meer rust. Het verkeer dat links rijdt op de verbindingsweg vanaf de A50 hoeft niet meer in te voegen en de rechterstrook heeft nog tijd genoeg om een plekje te vinden.
Nu we een aantal maanden verder zijn, weet ik nog steeds niet of ik de nieuwe situatie nou een verbetering vind.
Veel vrachtverkeer gooit hem bij de 600M vooraankondiging (vaak abrupt) al naar links, wat het niet veiliger maakt.
Ook zijn er veel chauffeurs die bekend zijn met de nieuwe situatie, en voor de verbindingsboog al links gaan rijden.

Waren er trouwens geen plannen voor een vierde rijstrook tussen Waterberg en Grijsoord? Hoe staat het daar mee?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 26 apr 2023, 14:05

Er zijn geen officiële plannen voor een verbreding, alhoewel dit wel makkelijk uit te voeren zou zijn volgens mij.

Wel is er groot onderhoud gepland in de tweede helft van de zomer, waarbij de samenvoeging A50-A12 bij Grijsoord kennelijk wordt heringericht.
Rijkswaterstaat schreef:A12: groot onderhoud tussen Grijsoord en Waterberg; 31 juli - 9 augustus

In de zomer van 2023 voeren we groot onderhoud uit aan de A12 bij Arnhem tussen de knooppunten Grijsoord en Waterberg in de richting van Duitsland. Dit betekent dat dit deel van de A12 helemaal dicht is voor verkeer van maandag 31 juli 05.00 uur tot woensdag 9 augustus 04.00 uur.

De afsluiting zorgt naar verwachting voor hinder, omleidingen en extra reistijd van 30 tot 60 minuten.

Over de werkzaamheden aan de A12

We vervangen het asfalt op de A12 tussen de knooppunten Grijsoord en Waterberg. Daarnaast voeren we onderhoud uit aan bermen. We vervangen of vernieuwen de vangrail waar dat nodig is. Ook gaan we de verbindingsboog en invoegstrook opnieuw inrichten van de A12 bij knooppunt Grijsoord.

Houd rekening met verkeershinder en omleidingen

Van maandag 17 juli tot maandag 31 juli bereiden we de werkzaamheden voor. Hierbij sluiten we de vluchtstroken tussen knooppunt Grijsoord en knooppunt Waterberg af. Vanwege deze afsluitingen beperken we de snelheid. Dat zorgt mogelijk voor vertraging.

De werkzaamheden aan de A12 vinden plaats tussen maandag 31 juli 05.00 uur en woensdag 9 augustus 04.00 uur. Verkeer op de A12 in de richting van Duitsland wordt bij knooppunt Maanderbroek omgeleid via de A30, A1 en de A50.

Verkeer op de A50 leiden we bij knooppunt Valburg om via de A15 en de A325.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 26 apr 2023, 14:22

Ben benieuwd.

Heel veel andere smaken dan de huidige inrichting en de voorgaande situatie zijn er niet lijkt me?

Je zou nog aan het eind van de huidige invoeger juist de linker rijstrook van de A12 kunnen laten afvallen, maar die weg is niet bepaald rustiger dan de A50. Feit blijft dat er gewoon te weinig capaciteit is op het stuk tussen Grijsoord en Waterberg.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 26 apr 2023, 14:25

Een langere taper of misschien een afvallende rijstrook? Volgens mij is er geen tracébesluit nodig om zoiets aan te passen binnen de grenzen van het bestaande bestemmingsplan.

Maar als het goed uitgevoerd wordt, zou 2x4 een stuk logischer zijn, gewoon 2 rijstroken van beide autosnelwegen die doorgaan tot knooppunt Waterberg, waar het weer splitst. Zodoende is er geen kort stuk met minder capaciteit. Maar daar is dan wel een tracébesluit voor nodig. En een lastige stikstofberekening omdat Natura 2000 daar in de berm van de autosnelweg begint.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 26 apr 2023, 14:38

Ik vermoed dat de samenvoeging een kopie wordt van de samenvoeging van de A12/A50 op knooppunt Waterberg.