Hoewel ik er al diverse keren doorheen ben gereden heb ik deze tunnel verder nog niet vanuit een ander perspectief dan de auto gezien. Het was voor mij ook de eerste keer dat ik de aparte buis voor fietsers/voetgangers van binnen heb gezien. (En dan zitten ze in Amsterdam te emmeren over een brug of kabelbaan voor fietsers en voetgangers over het IJ)
1.

2.

3.

2 en 3: Het tunnelgebouw op de zuidoever van de Nieuwe Maas. Er langs loopt de Bakkersoordseweg die de bedrijventerreinen
ten oosten en ten westen van de A4 met elkaar verbindt.
4.

De onderhoudsweg aan de zuidzijde. Momenteel in gebruik voor brom- en snorfietsen die tijdelijk van tunnelbuis C gebruik moeten maken.
5.

Tussen de buizen B en C in.
6.

De daglichtconstructie van de buizen A en B gezien vanaf de Bakkersoordseweg waar het verkeer de tunnel uit komt richting :KP Benelux.
7.

Zicht op de rijbaan vanaf

8.

Dat verkeer rijdt hier de buizen D en E in. Links ervan tunnelbuis C.
9.

10.

9 en 10: Rechts van buis E liggen nog F voor de fiets/voetgangers en G en H voor de metro. Op de foto de tunnelmond van de buizen G en H.
11.

Portaal bevestigd op de wanden van de tunnelbak.
12.

13.

12 en 13: In-/uitgang van de fiets-/voetgangerstunnel.
Brom- en snorfietsen mochten eerst ook door deze buis. Maar vanwege overlast door de uitlaatgassen moeten deze
sinds kort door buis C rijden.
14.

Er zijn twee roltrappen en een lift. Lichte fietsen kunnen meegenomen worden met de roltrappen.
Links op de wand de tekst ZUID.
15.

De tunnelbuis F kijkend richting noord.
16.

17.

16 en 17: Een regel uit het gedicht "Voor Ari" van Jules Deelder dat over de gehele westelijke wand staat uitgesmeerd.
18.

De afstand tot de tunnelmonden vanaf dit punt.
19.

20.

19 en 20: In de lift aan de noordzijde.
21.

In-/uitgang van de fiets-/voetgangerstunnel aan de noordzijde.
22.

Vanaf de uitgang zicht op het verkeer vanuit de buizen D en E richting

23.

Vanuit en richting buis C op de noordoever komen de brom- en snorfietsers hier langs.
24.

Stiekem een paar stappen binnen het hek gedaan om dit plaatje te schieten.
25.

Kijkend over de Nieuwe Maas richting Pernis.
26.

Vanaf de zuidoever richting Vlaardingen.
27.

Een best groot schip kwam langs.
28 en 29.

Uitleg van de pictogrammen op de LED-display bij de roltrappen.
30.

De zwanen vinden het allemaal best.