Naar Istrië via Ljubljana (Slovenië) of Triëst (Italië)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Yargoo
zandpaadje

Naar Istrië via Ljubljana (Slovenië) of Triëst (Italië)

Bericht door Yargoo » za 07 jul 2018, 20:35

Hallo,

Wij vertrekken zaterdagochtend 21/07 vanuit Salzburg (tussenovernachting) naar het centrum van Istrië. Nu zouden we graag de karawankentunnel vermijden omdat het daar volgens ons zowieso file gaat zijn (Correct me if i'm wrong). Dan blijven er nog 2 routes over:

- Via Villach - Tarvisio - Kranjska Gora is dus gewoon om de karawankentunnel te vermijden. Een redelijke omweg maar ik rijd liever dan dat ik mogelijk uren moet aanschuiven.

Via Villach - Tarvisio - Triëst - Koper. Dus grotendeels via Italië.

Het scheelt een klein beetje in tijd en afstand 05h09 (Italië) vs 05h25 (Slovenië).

Wat zouden jullie me aanraden om te volgen? Ik veronderstel dat er toch nog vignet dient aangekocht te worden bij de optie via Italië, ook al is het maar een héél klein stukje Slovenië? Ik heb hier al veel van gelezen maar allemaal oude topics. Misschien is de situatie tegenwoordig anders, vandaar nog eens mijn vraag.

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Wes
Laatst gewijzigd door Yargoo op za 07 jul 2018, 20:50, 3 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Re: Naar Istrië via Laibach (Slovenië) of Triëst (Italië)

Bericht door Chris » za 07 jul 2018, 20:40

Laibach is de Duitse naam voor Ljubljana ;) Het schijnt dat Google Maps die om de één of andere reden gebruikt op de NL versie.

Het klopt dat je een vignet (niet visum) nodig hebt als je in Slovenië op de autosnelwegen wil rijden. Dat geldt ook voor het stukje snelweg bij Koper.

Die zaterdag zal het ongetwijfeld fors aanschuiven zijn bij de Karawankentunnel, overigens leert de ervaring dat het ook nogal eens vastloopt voor de tunnels rond Villach (nog op de A10 vanuit Salzburg). Daar gaat dan ook de dosering aan.

Overigens zijn er ook grenscontroles aan de grens met Kroatië. Kroatië zit wel bij de EU maar niet in het Schengengebied. Daarnaast worden er telkens grenscontroles aangekondigd door Duitsland en Oostenrijk, het is nog onduidelijk waar en wat de impact zal zijn. Maar met een beetje pech heb je op de terugreis drie grenscontroles.

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: Naar Istrië via Ljubljana (Slovenië) of Triëst (Italië)

Bericht door Coen Tunnel » za 07 jul 2018, 21:11

Er is een directe route tussen Villach en Kranjska Gora over de Wurzenpass. Dat zal iets sneller zijn dan via Tarvisio om te rijden. De Wurzenpass heeft wel een kort stuk dat erg steil is (23%, in de eerste versnelling rijden) en is daarom verboden als je een aanhanger hebt. Met een aanhanger zul je wel via Tarvisio moeten rijden. De Wurzenpass is daarom ook niet aan te raden als je geen ervaring hebt met het rijden in de bergen.

Je hebt ook nog de optie om vanaf Villach richting Klagenfurt te rijden en dan via de B91 naar de Loibltunnel, maar persoonlijk zou ik voor de route via Udine en Trieste gaan, door Italië heen.
Chris schreef: za 07 jul 2018, 20:40Die zaterdag zal het ongetwijfeld fors aanschuiven zijn bij de Karawankentunnel, overigens leert de ervaring dat het ook nogal eens vastloopt voor de tunnels rond Villach (nog op de A10 vanuit Salzburg). Daar gaat dan ook de dosering aan.
En :KP: Villach is ook een knelpunt omdat daar vanaf de A10 maar één doorgaande rijstrook is naar de A11 richting Karawankentunnel. Wellicht indirect de reden van het doseren voor de Oswaldibergtunnel.

Op zich is het onderliggend wegennet rond Villach best oké. Als er file staat zou je bij :AS: Paternion/Feistritz naar de B100 kunnen gaan, en dan over de westelijke rondweg van Villach, de B86, richting de Wurzenpass of de A2 richting de Italiaanse A23. Villach zelf is best een prettige stad om te rijden, met de nodige ongelijkvloerse aansluitingen.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 07 jul 2018, 21:31

Via Tarvisio-Kranjska Gora of de Wurzenpas zijn mooie routes, maar langzamer dan via Udine. Je kan uiteraard ook op het laatst beslissen óf je wel om wilt rijden, misschien is er geen file bij de Karawanken of valt het mee.

Actuele wachttijden aan de Kroatische grenzen vind je hier.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 07 jul 2018, 21:37

Palance schreef: za 07 jul 2018, 21:31misschien is er geen file bij de Karawanken of valt het mee.
Accurate informatie over wachttijden is slecht verkrijgbaar. Navigatiesystemen kunnen niet omgaan met dit soort files voor tunnels, enerzijds omdat sowieso de vertragingstijd onderschat wordt, anderzijds dat ze denken dat de file weg zal zijn tegen de tijd dat je er arriveert, omdat dat op basis van gemiddelden over het hele jaar zo is. Daarnaast wordt al vaker gezegd dat de verkeersinformatie de wachttijd bewust te laag aangeeft om te voorkomen dat mensen gaan omrijden via alternatieve routes. Soms worden afritten gewoon afgesloten om het vakantieverkeer op de snelweg te houden. Van de Gotthardtunnel is gekend dat de wachttijd in werkelijkheid wel 1 - 2 uur langer kan zijn dan wat de verkeersinfo aangeeft.

Eigenlijk moet je er al van uit gaan dat als er een wachtrij van meer dan 4 kilometer of meer dan 40 minuten wordt gemeld, het loont om om te rijden.

Yargoo
zandpaadje

Bericht door Yargoo » za 07 jul 2018, 21:46

Hey,

Nog even wat meer info: ik rij gewoon met een personenwagen zonder caravan of aanhangwagen.

Dus als ik het goed begrijp ga ik ook tijd verliezen bij Villach? Maar zou niet meevallen in vergelijking met de Karawanken? Dat is natuurlijk een beetje giswerk. Maar het is een zaterdag dus zowieso hebben we prijs denk ik?

Ik rij wel graag in de bergen, maar denk niet dat ik al om helling van 23procent heb gereden.

Yargoo
zandpaadje

Bericht door Yargoo » ma 09 jul 2018, 14:55

Ik heb eens via Michelin Routeplanner gekeken en als 2de route stellen ze voor om er bij ''Spittal an der Drau'' al af te gaan en via de E66 naar beneden te rijden langs triëste. In km is het 17km verder maar in tijd scheelt het toch meer dan een uur extra in vergelijking met de Karawankentunnel (zonder file uiteraard). Grootste deel is dan ook via gewone baan wat de extra tijd wel verklaart. Iemand deze route al gereden?

Wij hebben 2 kleine kinderen op de achterbank zitten (3 en 5 jaar) dus het is altijd handiger om om te rijden dan vast te staan in de file.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 09 jul 2018, 16:02

De E66 loopt Oost-West Spittal via Villach naar Klagenfurt. Ik zie niet hoe je die naar Trieste wil volgen. Of mis ik iets?

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » ma 09 jul 2018, 16:21

^^ De E66 loopt ook over de B100 ten westen van Spittal. Ik gok dat Yargoo bedoelt dat hij via B100-B110-SS52bis naar de de A23 wil rijden.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 09 jul 2018, 16:28

Je kunt binnendoor rijden naar de Nassfeldpass (Passo Pramollo) of de Plöckenpass (Passo Monte Croce Carnico), en dan bij Pontebba danwel Tolmezzo de Italiaanse A23 oprijden.

Best leuk rijden en beide passen zijn mooi (vooral de Nassfeldpass vond ik mooier dan verwacht), maar beide passen zijn aan de Italiaanse zijde wat smal en bochtig, en verwacht ook geen geweldig strak wegdek.

En eigenlijk is voor die passen de route via Salzburg dan een beetje om. Idealiter zou je dan in bv. Rosenheim of Kufstein willen overnachten om via Kitzbühel, de Felbertauerntunnel en Lienz naar de Plöckenpass te rijden. Als je toch overweegt om binnendoor te rijden is dat een aardig alternatief. De B108 tussen Mittersill en Lienz (de Felbertauernroute) kent aardig wat stukken waar je goed door kan rijden, op veel plekken met 2+1 rijstroken en maximumsnelheid 100 km/u.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » ma 09 jul 2018, 22:29

De route vanaf Kufstein via de Felbertauerntunnel en de Plockenpass naar Italië heb ik een paar jaar geleden gereden. Als de autosnelwegen filevrij zijn, is dit natuurlijk wat langzamer dan via de snelweg, maar op drukke dagen lijkt het mij een prima en vooral ook leuk alternatief. Alleen het eerste stuk tot aan Kitzbühel is wat drukker, maar daarna rijdt het best lekker door.