[D][B308] Sigmarszell - Immenstadt - Sonthofen - Oberjoch (D-A)

Andere Duitse rijkswegen, inclusief de 'Gelbe Autobahnen'

Moderator: Moderatoren

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

[D][B308] Sigmarszell - Immenstadt - Sonthofen - Oberjoch (D-A)

Bericht door GuteFahrt » di 31 jul 2018, 15:25

B308 Sigmarszell - Oberjoch (D-A)

:arrow: B308 @ wegenwiki

De B308 is een oost-westverbinding in het uiterste zuiden van Duitsland, geheel in de Allgäu regio gelegen, onderdeel van de deelstaat Bayern. De weg begint ten westen van Sigmarszell bij gelijknamige aansluiting van de A96, daar waar de B31 komende vanaf Lindau eindigt. Oostwaarts gaat het vrij snel opwaarts door het Strehler Wald (haarspeldbochten). Bij Scheidegg is er een korte afbuiging naar het noorden ri. Lindenberg, daarna volgt een bypass langs deze plaats aan de zuid en oostkant. Een eindje verderop eindigt de B32 op de B308, dan zakt het tracé weer naar het zuiden en uiteindelijk weer het oosten (Oberstaufen). Het laatste stuk tot de dubbelnummering met de B19 verbindt laatstgenoemde plaats met Immenstadt, je rijdt hier langs de zuidoever van de Großer Alpsee.

Na de dubbelnummering met de B19 voert de weg door Sonthofen, en daarna gaat het wederom opwaarts. Eerst geleidelijk tot Bad Hindelang, dan sterk stijgend (de Oberjoch-Passstraße). Vooral dit gedeelte is landschappelijk gezien aantrekkelijk, daar er bovenop uitzicht is op o.a. de Nebelhorn (2224 m. hoog) vanaf de Kanzel (panoramapunt). De pas zelf loont ook de moeite.

Tot slot komt de B308 door Oberjoch, waarna oostelijk van dit dorp (waar zich de waterscheiding van de Wertach en de Iller bevindt) er nog een afbuiging is na een rotonde richting Oostenrijk. Dat laatste stukje staat bekend als de Oberjoch Pass, die is echter weinig spectaculair. De Bundesstraße gaat op de grens over in de Oostenrijkse B199 welke afdaalt naar het Tannheimer Tal.

De B308 telt 1x2 rijstroken (uitgezonderd het stukje meeliften met de B19) en is een populaire route onder toeristen. Nagenoeg het hele traject maakt dan ook deel uit van de Deutsche Alpenstrasse, welke van Lindau tot Salzburg loopt. De weg is in totaal 78 kilometer lang.

Op de kaart:

Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: [D][B308] Sigmarszell - Immenstadt - Sonthofen - Oberjoch (D-A)

Bericht door Coen Tunnel » di 31 jul 2018, 17:55

Het slingerende stuk langs de Kanzel is inderdaad erg mooi. De Alpenwegen zijn in Duitsland over het algemeen niet van het kaliber zoals je in Zwitserland, Oostenrijk, Frankrijk, Italië en Slovenië kan treffen, maar dit is wel één van de mooiere Duitse Alpenwegen.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » di 31 jul 2018, 18:15

^^ Daar ben ik het wel mee eens. Al wordt (om nog eens iets te noemen) de Roßfeldstraße ook wel gewaardeerd. Die staat nog wat mooier aangeschreven, maar dat kan ik zelf helaas niet bevestigen. Wel een keer helemaal gereden, maar het weer was niet zo super dus dan is het al de helft minder leuk.

Foto's van deze weg komen binnenkort, maar niet van de Kanzel want ik ben daar niet gestopt. Achteraf had ik dat eigenlijk wel willen doen.

Dit vond ik over de pas en dat uitzichtpunt: http://www.alpenpass.eu/deutschland/obe ... erjoch.htm

Er is daar dus zelfs een berghut bij met lekkernijen en souvenirs. Het hoogste punt van de Oberjochpass (1176 m.) is tevens het hoogste van alle Bundesstraßen in Duitsland volgens de borden.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 31 jul 2018, 18:31

GuteFahrt schreef: di 31 jul 2018, 18:15 ^^ Daar ben ik het wel mee eens. Al wordt (om nog eens iets te noemen) de Roßfeldstraße ook wel gewaardeerd. Die staat nog wat mooier aangeschreven, maar dat kan ik zelf helaas niet bevestigen. Wel een keer helemaal gereden, maar het weer was niet zo super dus dan is het al de helft minder leuk.
Toevallig heb ik die vorige maand voor het eerst gereden met schitterend weer, en die is mijns inziens zeker nog veel mooier. Bij de B308 langs de Kanzel is vooral het uitzicht naar beneden, de Allgäu in, de moeite waard.
Er is daar dus zelfs een berghut bij met lekkernijen en souvenirs.
De Kanzelhütte is geen berghut, maar die zit bij de Kanzel, dus niet eens bovenop de pas. Ik heb er in 2016 een sticker gekocht van de Oberjoch voor mijn verzameling stickers van Alpenpassen. :)
Het hoogste punt van de Oberjochpass (1176 m.) is tevens het hoogste van alle Bundesstraßen in Duitsland volgens de borden.
De Roßfeldstraße is ook in beheer van de staat en formeel een Bundesprivatstraße. Het nummer B999 wordt intern gebruikt en staat ook op hectometerpaaltjes.

Van de reguliere Bundesstraßen is de Oberjoch inderdaad de hoogste.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » di 31 jul 2018, 19:03

Coen Tunnel schreef:Toevallig heb ik die vorige maand voor het eerst gereden met schitterend weer, en die is mijns inziens zeker nog veel mooier. Bij de B308 langs de Kanzel is vooral het uitzicht naar beneden, de Allgäu in, de moeite waard.
Klopt wat je schijft over de Jochstraße. Wat Roßfeld betreft, naar het noorden was nog wel iets te zien toen ik daar was:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Maar de andere kant op niet:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Enkel die dag hadden we een beetje pech, want verder was het wel mooi weer.
Coen Tunnel schreef:De Kanzelhütte is geen berghut, maar die zit bij de Kanzel, dus niet eens bovenop de pas. Ik heb er in 2016 een sticker gekocht van de Oberjoch voor mijn verzameling stickers van Alpenpassen. :)
Ik noemde het even zo omdat Hütte in dit verband meestal een berghut is. Hoe zou je het anders en beter betitelen?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 31 jul 2018, 19:56

^^ Ach ja, het ding ziet er verder ook wel uit als een hut... De naam zegt het al, maar het is geen berghut zoals je ze verder in de Alpen ziet. Meer een soort kiosk/winkel die daar bij het uitkijkpunt zit. De foto's van alpenpass.eu geven een goed beeld:

Afbeelding
Afbeelding

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 31 jul 2018, 20:20

^^ Is toch schattig ja. Maar dat Duitse Alpenvoorland is echt een mooi vakantiegebied. Mijn broertje verblijft er nu :yes:

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » do 02 aug 2018, 21:41

B308 Bad Hindelang - Sonthofen

Tijdens de vakantie deze zomer heb ik de gehele B308 (op een paar kilometer na) bereden van oost naar west. Daarbij ook wat foto's gemaakt. Om te beginnen wat plaatjes vanaf Bad Hindelang tot Sonthofen, in het dal van de Ostrach.

20 foto's in het album: :arrow: https://www.flickr.com/photos/krusefahr ... 9764336895

Afbeelding

Een selectie:

1.B308 in Bad Hindelang. De Oberjochpass ligt reeds achter ons, de afdaling gaat nog een tijdje door
Afbeelding

2.Bewegwijzering t.h.v. Bad Hindelang-West. Hinterstein ligt hogerop in het Ostrachtal. De Hornbahn is een gondelbaan die je vanuit Hindelang richting de top van de Imberger Horn (1656 m. hoog) brengt
Afbeelding

3.Kombord Vorderhindelang. Lindau is vanaf hier nog ruim 70 kilometer rijden
Afbeelding

4.Voorwegwijzer afslag Imberg, tussen Vorderhindelang en Sonthofen
Afbeelding

5.We zijn in Sonthofen (ruim 21.000 inwoners) aangekomen, de hoofdplaats van Kreis Oberallgäu. Immenstadt en Oberstdorf komen erbij
Afbeelding

6.Bewegwijzering in Sonthofen
Afbeelding

7.Op het punt waar de B308 een stukje mee gaat liften met de B19. Eerder schreef ik dat de dubbelnummering niet op wegwijzers is te zien, maar dat klopt dus niet getuige deze foto. Rechtdoor gaat de weg over in de OA5 naar Blaichach. De B19 ri. zuiden gaat via Oberstdorf naar de grens met Oostenrijk. Daar aangekomen gaat de B19 over in de L201 en kom je in het Kleinwalsertal waar de weg voorbij Mittelberg uiteindelijk doodloopt in Baad...
Afbeelding

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » wo 08 aug 2018, 13:46

B308 Immenstadt - Oberstaufen

Het volgende deel, van Immenstadt tot Oberstaufen (40 foto's toegevoegd aan bestaand album):

:arrow: https://www.flickr.com/photos/krusefahr ... 9764336895

Op de kaart:

Afbeelding

Impressie:

1.Bewegwijzering in Immenstadt (ruim 14.000 inwoners). Op de achtergrond de Immenstadter Horn (1489 m. hoog)
Afbeelding

2.Nog steeds in Immenstadt, op nadering van één van de in totaal vijf rotondes in deze plaats. Linksaf staat de Mittag aangegeven, dat is de huisberg van de stad (1451 m. hoog)
Afbeelding

3.Afstanden vanaf Immenstadt
Afbeelding

4.Zicht op de (großer) Alpsee, net voorbij het dorpje Bühl am Alpsee. Er is ook een kleiner Alpsee
Afbeelding

5.Vmax van 80 's avonds/'s nachts en 60 overdag
Afbeelding

6.T.h.v. afslag Alpsee Bergwelt bij Ratholz. Daar is het nodige vertier voor toeristen en andere liefhebbers, o.a. een rodelbaan
Afbeelding

7.Weg & landschap
Afbeelding

8.Op nadering van Konstanzer Osterdorf
Afbeelding

9.T.h.v. Thalkirchdorf
Afbeelding

10.Voorbij Lamprechts en Salmas met middenin beeld de Staufner Berg (1032 m. hoog). Daarachter ligt Oberstaufen
Afbeelding

11.Op nadering van de rotonde waar aansluiting is op de St 2005 richting Isny
Afbeelding

12.Lindau nog 42 kilometer. Op de achtergrond de Hündle Bahn. De top van de Hündle is ongeveer 1.112 meter hoog
Afbeelding

13.:AS: Oberstaufen (ca. 7.500 inwoners). De OA25 loopt vanaf hier richting zuiden waar zich ook menig bergbaan bevindt op wat Vooralpen. Via onder andere de St 2005 en de L205 (A) kun je binnendoor naar het in Oostenrijk gelegen Dornbirn rijden
Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 08 aug 2018, 13:50

Mooie omgeving! :top: Waarom mag je daar maar 60 overdag? Fietsers? Wandelaars?

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » wo 08 aug 2018, 14:01

^^ Correct.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » wo 22 aug 2018, 14:10

B308 Oberstaufen - Niederstaufen

Hier volgt het gedeelte van Oberstaufen tot Niederstaufen. Krap aan 30 kilometer kronkelen door de westelijke Allgäu, met uitzicht over het Bregenzerwald en uiteindelijk ook over de Bodensee.

32 foto's toegevoegd aan bestaand album: :arrow: https://www.flickr.com/photos/krusefahr ... 9764336895

Kaartje:

Afbeelding

Op hoofdlijnen:

1.Een eindje voorbij Oberstaufen gaat de B308 de hoogte in, op nadering van het dorp Berg. Links is er dan uitzicht over Oostenrijk
Afbeelding

2.Afslag Sulzberg/Oberreute, tussen Irsengrund en Simmerberg
Afbeelding

3.Weer wat verder ri. noorden, vlak voor we afbuigen naar het westen (Lindenberg). De B32 begint/eindigt hier d.m.v. een rotonde op de B308. De B32 voert via Wangen naar puzzelstad Ravensburg. Vanaf daar nog via Sigmaringen naar Hechingen
Afbeelding

4.Helaas niet goed scherp gesteld, maar hier zie je dat er sprake is van mooie vergezichten langs de weg. We kijken ri. Bregenzerwald
Afbeelding

5.Een wat ouder bord tussendoor, zo te zien
Afbeelding

6.Op nadering van Lindenberg (11.000 inwoners). Daar fungeert de 308 als bypass. Er zit ook een vestiging van Liebherr
Afbeelding

7.Dan koersen we aan op het dorp Scheidegg, op de achtergrond te zien
Afbeelding

8.Bij dat dorp zijn ook nog watervallen te vinden, al stelt dat volgens mij niet heel veel voor
Afbeelding

9.Dan volgt een haarspeldbochtensessie door het Strehler Wald. Leuk stukje om te rijden. :top: Helaas wel tussen de bomen, geen uitzicht hier
Afbeelding

10.T.h.v. Niederstaufen stak ik door naar Oostenrijk via Hohenweiler. Dat is hier op steenworp afstand van de B308, welke rechts ligt...
Afbeelding

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 22 aug 2018, 18:47

Fraai stukje toeren daar.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » zo 30 sep 2018, 16:48

B308 Oberjochpass

Nog een paar foto's van de Oberjochpass, richting Tannheimer Tal (A).

1.Bewegwijzering na de rotonde met de B308/B310 ten oosten van Oberjoch. We zijn hier op ongeveer 1156 m. hoogte
Afbeelding

2.De bergen zaten deze dag helaas nogal in de wolken
Afbeelding

3.Onder motorrijders is dit gebied ook geliefd
Afbeelding

4.Al snel kondigt zich de Oostenrijkse grens aan. Het hoogste punt van de pas is een stukje voor de grens en ligt op 1178 meter hoogte
Afbeelding

5.Willkommen in Österreich. De B308 gaat over in de Oostenrijkse B199 en daalt af naar het Tannheimer Tal. Daar heb ik ook nog foto's van. Die komen op een later moment
Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 19 aug 2022, 18:52

Bij de bergpas Oberjoch is ook een uitzichtspunt. Het beste te bereiken vanaf oost naar west (aan die kant van de weg zit het).

Mooi uitzicht daar.

Afbeelding
B308 Oberjoch 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
B308 Oberjoch 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
B308 Oberjoch 03 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
B308 Oberjoch 06 by European Roads, on Flickr