Had je moeten opletten bij de laatste reclame van die grote brouwerij, stammend uit 1340.René schreef:Wist ik niet. Weer wat geleerd.Charles schreef:Wijlre -> Wielre
Transcriptie plaatsnamen (ook dialect)
Moderator: Moderatoren
-
- Voorzitter
-
- autoweg
-
- 4x5 autosnelweg
Ik kijk hooguit 1 uur per week naar de TV, en dat is geen reclame. Dus als het over TV-reclame gaat, kan ik niet meepraten.Coen Tunnel schreef:Had je moeten opletten bij de laatste reclame van die grote brouwerij, stammend uit 1340.
Nieuwsvoorziening kan via internet effectiever dan via het vooringenomen Journaal met zijn stuntelige presentator, of het Telegraafjournaal van RTL.
Voor de programma's hoef je geen TV te kijken. Dat is 33 kanalen met prut.
Die ene goeie documentaire per week zit ergens om half één 's nachts

Kortom: 's avonds is het voor mij tijd om te lezen of te internetten.
-
- 4x3 autosnelweg
Heel verstandig René. De TV biedt meestentijds pulp. Ik vlucht regelmatig naar Canvas, Discovery, NGC. De Publieke Omroep is ook in actie; kijk eens naar het bedrijfsleven mensen, bezuinigingen zijn aan de orde van de dag daar. Niet klagen maar dragen! Het zijn net van die verstokte FNV'ers daar. Bang voor de moderne tijd. De samenleving is al lang ontzuild, al bijna 40 jaar! 

-
- Wegnummerfotograaf
En wat schreef ik dan op 6 december?René schreef:Wist ik niet. Weer wat geleerd.Charles schreef:Wijlre -> Wielre
ik schreef:Zeg niet Wijlre maar zeg Wielree

wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- 4x5 autosnelweg
Dat moet haast wel Wegmisbruikers zijnRené schreef:Ik kijk hooguit 1 uur per week naar de TV, en dat is geen reclame.

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- verkeersader
-
- autoweg
Ja, maar om nou te zeggen dat kwaliteit van de Publieke Omroep er de afgelopen op vooruit is gegaan!? In de kritiek van de VARA en de VPRO kan ik mij wel vinden. Alleen wel jammer dat de kijker en luisteraar de dupe wordt van dergelijke acties. Toch blijft de Publieke Omroep beter dan zenders als Veronica, Talpa en SBS6. Asociaal gedrag wordt op de commerciële zenders tot ideaal verheven. Bovendien zijn de programma's vaak slappe aftreksels van Britse kwaliteitsprogramma's en heeft de "veramerikanisering" van de televisie ook niet echt bijgedragen aan een hoog niveau van programma's. Ik heb niets tegen pluriformiteit, maar drie zenders van RTL Nederland, drie van de SBS Groep en daar bovenop nog eens een handjevol desperado's (lees: de uitgebonjourde, gevallen RTL-coryfeeën die op Talpa triest genoeg weer zendtijd krijgen) in het Nederlandse televisielandschap wordt echt te gortig. De meeste zenders (zelfs de NOS) zijn buitendien "gekleurd" op velerlei fronten, waardoor van objectieve journalistiek (al zou ik de medewerkers van SBS Show Nieuws, NSE of RTL Boulevard niet als "journalisten" willen bestempelen) en goede berichtgeving sowieso geen sprake meer is.overdrive schreef:Dat is precies de reden waarom wij een paar maanden geleden de kabel eraf gegooid hebben. We waren al die rotzooi zat.
Ik ben op televisiegebied trouwens al "gevlucht" naar de BRTN en mag ook graag naar TV5 en de BBC kijken.
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust.

-
- stadsweg
-
- autoweg
-
- autoweg
Ok. Maar dat geldt niet voor Oisterwijk... vandaar wellicht dat men met die naam vaak moeite heeft en met de andere 4 voorbeelden die ik gaf nietharry schreef:Ja, maar meestal zit er een r achter. En dan spreek je het automatisch minder gauw fout uit, want "oir" (oijer) ligt niet zo makkelijk in de mond.Victor schreef:Veel Brabantse plaatsnamen hebben een oi die je als oo uitspreekt.

-
- 4x5 autosnelweg
Ja, Transdjestrië is een soort rpubliek met een soort maffia-baas aan het hoofd, dat geheel op Rusland is gericht (hoewel de Russen volgens mij niet zo blij met hem zijn). Hij noemt zich dan ook de "Sheriff". Vast geen leuke vent.Breyten schreef:In Moldavië schrijft men Moldavisch met onze letters; in Transnistrië daarentegen in het cyrillisch.Moldavisch=Roemeens. Er zullen vast enkele minime verschillen inzitten, maar de taal is verder hetzelfde.
En inderdaad, geen hond die het erkent. Een soort Noord-Cyprus eigenlijk.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- autoweg
Ik heb ooit nog eens voor een vak op de middelbare school een uiteenzetting over Transnistrië geschreven. Inderdaad een zeer merkwaardig "land". Volgens mij durven Moldavische hoogwaardigheidsbekleders er niet te komen, waardoor de "onafhankelijke" republiek geheel geïsoleerd ligt. Moldavië durft (en kan) haar macht in het gebied niet uit oefenen. De Dnjestr-Republiek is de armste regio van Europa. Trouwens wel grappig dat het Nederlands Elftal in 2003, in het kader van de kwalificatie voor het afgelopen EK in Portugal, een wedstrijd moest spelen tegen Moldavië in Tiraspol, de hoofdstad van Transnistrië.
Wees niet ongerust:

-
- 4x5 autosnelweg
-
- autoweg
-
- 4x5 autosnelweg
René houdt niet zo van Wegmisbruikers omdat Koos Spee heel mooi alle standaard-smoesjes zo mooi onderuit weet te halen. Daarom schreef ik het ook

Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x5 autosnelweg
Wegmisbruikers = Spee's eigen propaganda-programma. Alle nuance is zoek (dat kan ook niet anders, met Jacobus als vaste gast en zo'n dombo-presentator).Palance schreef:René houdt niet zo van Wegmisbruikers omdat Koos Spee heel mooi alle standaard-smoesjes zo mooi onderuit weet te halen. Daarom schreef ik het ook![]()

-
- 2x2 autosnelweg
-
- 2x2 autosnelweg
Even ter herinnering: het gaat in dit topic over plaatsnamen
Over "Blik op de weg" en aanverwante programma's loopt in ander topic nog een discussie.

Over "Blik op de weg" en aanverwante programma's loopt in ander topic nog een discussie.
Laatst gewijzigd door Seat Ibiza op ma 12 dec 2005, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 4x5 autosnelweg
-
- verkeersader
Ik speek het uit als Müntjen waarvan de tj uitgesproken wordt als bij tjilpen. Ik neem aan dat dat bedoeld wordt?harry schreef:In het Hochdeutsch zou het Muunchjen moeten zijn. Met -chjen dus, een combinatie die in het Nederlands niet voorkomt. (Niet te verwarren met -sjen of -gen.)jeroent schreef:In principe heb je gelijk als het om "Hochdeutsch" gaatJeroen schreef:"ü" = [uu]
"ch" = [g] (zacht)
[Muun] - [gen]
Lijkt me niet zo moeilijk, toch?
Meer bitumen!
-
- Voorzitter
-
- autoweg
Neuh, die t hoort er echt niet in hoor. "Muunchjen" (kan zowel met een zachte als met een harde G, wederom afhankelijk van waar je bent) of "Muunsjen" zijn allebei niet ongebruikelijk in Duitsland, afhankelijk van waar je je bevindt..ACT-F schreef:Ik speek het uit als Müntjen waarvan de tj uitgesproken wordt als bij tjilpen. Ik neem aan dat dat bedoeld wordt?harry schreef:In het Hochdeutsch zou het Muunchjen moeten zijn. Met -chjen dus, een combinatie die in het Nederlands niet voorkomt. (Niet te verwarren met -sjen of -gen.)jeroent schreef:In principe heb je gelijk als het om "Hochdeutsch" gaatJeroen schreef:"ü" = [uu]
"ch" = [g] (zacht)
[Muun] - [gen]
Lijkt me niet zo moeilijk, toch?
-
- Wegnummerfotograaf
In het Hochdeutsch is een "ch" toch echt geen g (ook niet de Nederlandse zachte of harde g).jeroent schreef:"Muunchjen" (kan zowel met een zachte als met een harde G, wederom afhankelijk van waar je bent)
Maar de gemiddelde Nederlander van onder de 40 hoort waarschijnlijk het verschil niet meer tussen g en ch...
--Harry.
--Harry.
-
- autoweg
Eeh.. daar was ik een beetje onduidelijk. Ik ging uit van Nederlands-boven-de-rivieren waar je het verschil tussen ch en g vrijwel niet hoort. Ik had moeten zeggen "met een zachte of harde ch"..harry schreef: In het Hochdeutsch is een "ch" toch echt geen g (ook niet de Nederlandse zachte of harde g).
Bij mensen met een harde g is dat ook vrijwel onhoorbaar. Zuiderlingen maken veel duidelijker verschil. Leuk voorbeeldje is het verschil in uitspraak tussen (een vieze) rochel en Roggel (het plaatsje). Bij Brabanders/Limburgers hoor je een duidelijk verschil, bij "Noorderlingen"Maar de gemiddelde Nederlander van onder de 40 hoort waarschijnlijk het verschil niet meer tussen g en ch...

-
- 4x5 autosnelweg
-
- Wegnummerfotograaf
Vervang "Noorderlingen" hier door "Westerlingen". Ik kom zelf uit Groningen, en daar hoor je het verschil wel degelijk (althans bij de wat oudere mensen).jeroent schreef:Bij Brabanders/Limburgers hoor je een duidelijk verschil, bij "Noorderlingen"niet.
En uiteraard menen de westerlingen dat hun spraakgebrek hét "ABN" is...
--Harry.
--Harry.
-
- 4x5 autosnelweg
-
- autoweg
Noorderlingen = boven de grote riolen,harry schreef:Vervang "Noorderlingen" hier door "Westerlingen". Ik kom zelf uit Groningen, en daar hoor je het verschil wel degelijk (althans bij de wat oudere mensen).jeroent schreef:Bij Brabanders/Limburgers hoor je een duidelijk verschil, bij "Noorderlingen"niet.
En uiteraard menen de westerlingen dat hun spraakgebrek hét "ABN" is...
daar horen mensen uit Holland ook bij

-
- autoweg