Transcriptie plaatsnamen (ook dialect)

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 08 dec 2005, 23:15

René schreef:
Charles schreef:Wijlre -> Wielre
Wist ik niet. Weer wat geleerd. :)
Had je moeten opletten bij de laatste reclame van die grote brouwerij, stammend uit 1340.

VTB
autoweg

Bericht door VTB » vr 09 dec 2005, 9:27

waldo79 schreef:Overigens zetelt daar een grote brouwerij, stammend uit 1340. Ra ra wie. ;)
Is dat niet de brouwerij van Brand?
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » vr 09 dec 2005, 9:48

Coen Tunnel schreef:Had je moeten opletten bij de laatste reclame van die grote brouwerij, stammend uit 1340.
Ik kijk hooguit 1 uur per week naar de TV, en dat is geen reclame. Dus als het over TV-reclame gaat, kan ik niet meepraten.

Nieuwsvoorziening kan via internet effectiever dan via het vooringenomen Journaal met zijn stuntelige presentator, of het Telegraafjournaal van RTL.

Voor de programma's hoef je geen TV te kijken. Dat is 33 kanalen met prut.
Die ene goeie documentaire per week zit ergens om half één 's nachts :cry:

Kortom: 's avonds is het voor mij tijd om te lezen of te internetten.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 09 dec 2005, 13:03

Heel verstandig René. De TV biedt meestentijds pulp. Ik vlucht regelmatig naar Canvas, Discovery, NGC. De Publieke Omroep is ook in actie; kijk eens naar het bedrijfsleven mensen, bezuinigingen zijn aan de orde van de dag daar. Niet klagen maar dragen! Het zijn net van die verstokte FNV'ers daar. Bang voor de moderne tijd. De samenleving is al lang ontzuild, al bijna 40 jaar! :evil:

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 09 dec 2005, 13:14

René schreef:
Charles schreef:Wijlre -> Wielre
Wist ik niet. Weer wat geleerd. :)
En wat schreef ik dan op 6 december?
ik schreef:Zeg niet Wijlre maar zeg Wielree
:o
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 10 dec 2005, 13:54

René schreef:Ik kijk hooguit 1 uur per week naar de TV, en dat is geen reclame.
Dat moet haast wel Wegmisbruikers zijn :mrgreen: :hap:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

overdrive
verkeersader

Bericht door overdrive » za 10 dec 2005, 14:03

waldo79 schreef:De TV biedt meestentijds pulp.
Dat is precies de reden waarom wij een paar maanden geleden de kabel eraf gegooid hebben. We waren al die rotzooi zat.
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

VTB
autoweg

Bericht door VTB » za 10 dec 2005, 14:17

overdrive schreef:Dat is precies de reden waarom wij een paar maanden geleden de kabel eraf gegooid hebben. We waren al die rotzooi zat.
Ja, maar om nou te zeggen dat kwaliteit van de Publieke Omroep er de afgelopen op vooruit is gegaan!? In de kritiek van de VARA en de VPRO kan ik mij wel vinden. Alleen wel jammer dat de kijker en luisteraar de dupe wordt van dergelijke acties. Toch blijft de Publieke Omroep beter dan zenders als Veronica, Talpa en SBS6. Asociaal gedrag wordt op de commerciële zenders tot ideaal verheven. Bovendien zijn de programma's vaak slappe aftreksels van Britse kwaliteitsprogramma's en heeft de "veramerikanisering" van de televisie ook niet echt bijgedragen aan een hoog niveau van programma's. Ik heb niets tegen pluriformiteit, maar drie zenders van RTL Nederland, drie van de SBS Groep en daar bovenop nog eens een handjevol desperado's (lees: de uitgebonjourde, gevallen RTL-coryfeeën die op Talpa triest genoeg weer zendtijd krijgen) in het Nederlandse televisielandschap wordt echt te gortig. De meeste zenders (zelfs de NOS) zijn buitendien "gekleurd" op velerlei fronten, waardoor van objectieve journalistiek (al zou ik de medewerkers van SBS Show Nieuws, NSE of RTL Boulevard niet als "journalisten" willen bestempelen) en goede berichtgeving sowieso geen sprake meer is.
Ik ben op televisiegebied trouwens al "gevlucht" naar de BRTN en mag ook graag naar TV5 en de BBC kijken.
Wees niet ongerust:

Breyten
stadsweg

Bericht door Breyten » za 10 dec 2005, 15:10

Moldavisch=Roemeens. Er zullen vast enkele minime verschillen inzitten, maar de taal is verder hetzelfde.
In Moldavië schrijft men Moldavisch met onze letters; in Transnistrië daarentegen in het cyrillisch.

VTB
autoweg

Bericht door VTB » za 10 dec 2005, 15:39

Breyten schreef:Transnistrië
Merkwaardig land, die Dnjestr-Republiek. Geen enkel ander land ter wereld erkend deze afgescheiden staat. Iemand foto's van het wegennet ;)?
Wees niet ongerust:

Victor
autoweg

Bericht door Victor » za 10 dec 2005, 15:43

harry schreef:
Victor schreef:Veel Brabantse plaatsnamen hebben een oi die je als oo uitspreekt.
Ja, maar meestal zit er een r achter. En dan spreek je het automatisch minder gauw fout uit, want "oir" (oijer) ligt niet zo makkelijk in de mond.
Ok. Maar dat geldt niet voor Oisterwijk... vandaar wellicht dat men met die naam vaak moeite heeft en met de andere 4 voorbeelden die ik gaf niet :)

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 10 dec 2005, 15:58

Breyten schreef:
Moldavisch=Roemeens. Er zullen vast enkele minime verschillen inzitten, maar de taal is verder hetzelfde.
In Moldavië schrijft men Moldavisch met onze letters; in Transnistrië daarentegen in het cyrillisch.
Ja, Transdjestrië is een soort rpubliek met een soort maffia-baas aan het hoofd, dat geheel op Rusland is gericht (hoewel de Russen volgens mij niet zo blij met hem zijn). Hij noemt zich dan ook de "Sheriff". Vast geen leuke vent.

En inderdaad, geen hond die het erkent. Een soort Noord-Cyprus eigenlijk.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

VTB
autoweg

Bericht door VTB » za 10 dec 2005, 16:26

Ik heb ooit nog eens voor een vak op de middelbare school een uiteenzetting over Transnistrië geschreven. Inderdaad een zeer merkwaardig "land". Volgens mij durven Moldavische hoogwaardigheidsbekleders er niet te komen, waardoor de "onafhankelijke" republiek geheel geïsoleerd ligt. Moldavië durft (en kan) haar macht in het gebied niet uit oefenen. De Dnjestr-Republiek is de armste regio van Europa. Trouwens wel grappig dat het Nederlands Elftal in 2003, in het kader van de kwalificatie voor het afgelopen EK in Portugal, een wedstrijd moest spelen tegen Moldavië in Tiraspol, de hoofdstad van Transnistrië.
Wees niet ongerust:

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » za 10 dec 2005, 20:50

Palance schreef:Dat moet haast wel Wegmisbruikers zijn :mrgreen: :hap:
Nee, dank je.... :kots:

N342
autoweg

Bericht door N342 » zo 11 dec 2005, 12:42

Blik op de Weg? Bij Wegmisbruikers is men van het type "Beter goed gejat dan slecht bedacht".
*11-08-2017 L.M.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 11 dec 2005, 15:44

René houdt niet zo van Wegmisbruikers omdat Koos Spee heel mooi alle standaard-smoesjes zo mooi onderuit weet te halen. Daarom schreef ik het ook ;) :hap:

Autosnelwegen.net

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » zo 11 dec 2005, 21:07

Palance schreef:René houdt niet zo van Wegmisbruikers omdat Koos Spee heel mooi alle standaard-smoesjes zo mooi onderuit weet te halen. Daarom schreef ik het ook ;) :hap:
Wegmisbruikers = Spee's eigen propaganda-programma. Alle nuance is zoek (dat kan ook niet anders, met Jacobus als vaste gast en zo'n dombo-presentator). :wtf: :nuts:

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » zo 11 dec 2005, 21:10

Wat ik zo goed vind bij Blik op de Weg is dat ze steeds een nieuw onderwerp hebben, dat ze van alle kanten bekijken. Dat maakt het zo interessant om naar te kijken.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » zo 11 dec 2005, 23:51

Even ter herinnering: het gaat in dit topic over plaatsnamen ;)
Over "Blik op de weg" en aanverwante programma's loopt in ander topic nog een discussie.
Laatst gewijzigd door Seat Ibiza op ma 12 dec 2005, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 12 dec 2005, 11:15

Spee = Sbè :P
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

ACT-F
verkeersader

Bericht door ACT-F » ma 30 jan 2006, 0:57

harry schreef:
jeroent schreef:
Jeroen schreef:"ü" = [uu]
"ch" = [g] (zacht)
[Muun] - [gen]
Lijkt me niet zo moeilijk, toch?
In principe heb je gelijk als het om "Hochdeutsch" gaat
In het Hochdeutsch zou het Muunchjen moeten zijn. Met -chjen dus, een combinatie die in het Nederlands niet voorkomt. (Niet te verwarren met -sjen of -gen.)
Ik speek het uit als Müntjen waarvan de tj uitgesproken wordt als bij tjilpen. Ik neem aan dat dat bedoeld wordt?
Meer bitumen!

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 30 jan 2006, 14:11

Ik spreek het als ik Duits spreek ook als Muunchjen uit. Als ik Nederlands spreek en die plaatsnaam noem dan zeg ik toch vaak Muunsjen. Dat is ietsje simpeler. Eigenlijk vreemd dat ik het op twee verschillende manieren uitspreek... :?

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » di 31 jan 2006, 0:11

ACT-F schreef:
harry schreef:
jeroent schreef:
Jeroen schreef:"ü" = [uu]
"ch" = [g] (zacht)
[Muun] - [gen]
Lijkt me niet zo moeilijk, toch?
In principe heb je gelijk als het om "Hochdeutsch" gaat
In het Hochdeutsch zou het Muunchjen moeten zijn. Met -chjen dus, een combinatie die in het Nederlands niet voorkomt. (Niet te verwarren met -sjen of -gen.)
Ik speek het uit als Müntjen waarvan de tj uitgesproken wordt als bij tjilpen. Ik neem aan dat dat bedoeld wordt?
Neuh, die t hoort er echt niet in hoor. "Muunchjen" (kan zowel met een zachte als met een harde G, wederom afhankelijk van waar je bent) of "Muunsjen" zijn allebei niet ongebruikelijk in Duitsland, afhankelijk van waar je je bevindt..

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 31 jan 2006, 11:20

jeroent schreef:"Muunchjen" (kan zowel met een zachte als met een harde G, wederom afhankelijk van waar je bent)
In het Hochdeutsch is een "ch" toch echt geen g (ook niet de Nederlandse zachte of harde g).
Maar de gemiddelde Nederlander van onder de 40 hoort waarschijnlijk het verschil niet meer tussen g en ch...
--Harry.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » di 31 jan 2006, 20:04

harry schreef: In het Hochdeutsch is een "ch" toch echt geen g (ook niet de Nederlandse zachte of harde g).
Eeh.. daar was ik een beetje onduidelijk. Ik ging uit van Nederlands-boven-de-rivieren waar je het verschil tussen ch en g vrijwel niet hoort. Ik had moeten zeggen "met een zachte of harde ch"..
Maar de gemiddelde Nederlander van onder de 40 hoort waarschijnlijk het verschil niet meer tussen g en ch...
Bij mensen met een harde g is dat ook vrijwel onhoorbaar. Zuiderlingen maken veel duidelijker verschil. Leuk voorbeeldje is het verschil in uitspraak tussen (een vieze) rochel en Roggel (het plaatsje). Bij Brabanders/Limburgers hoor je een duidelijk verschil, bij "Noorderlingen" ;) niet.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 31 jan 2006, 23:05

De Hebreeuwse [ch] wordt dan ook als harde 'g' uitgesproken en als je het letterteken in algemeen beschaafd Nederlands wilt omzetten volgt er een 'ch' als transcriptie. Dat is ook logisch, want 'Hij zag Bach' rijmt écht :)

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 01 feb 2006, 13:28

jeroent schreef:Bij Brabanders/Limburgers hoor je een duidelijk verschil, bij "Noorderlingen" ;) niet.
Vervang "Noorderlingen" hier door "Westerlingen". Ik kom zelf uit Groningen, en daar hoor je het verschil wel degelijk (althans bij de wat oudere mensen).

En uiteraard menen de westerlingen dat hun spraakgebrek hét "ABN" is...
--Harry.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 01 feb 2006, 18:31

Het 'ABN' is gebaseerd op het Haarlems dialect. Dus dat kan een "Westerling" best zeggen :P

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » wo 01 feb 2006, 21:02

harry schreef:
jeroent schreef:Bij Brabanders/Limburgers hoor je een duidelijk verschil, bij "Noorderlingen" ;) niet.
Vervang "Noorderlingen" hier door "Westerlingen". Ik kom zelf uit Groningen, en daar hoor je het verschil wel degelijk (althans bij de wat oudere mensen).

Noorderlingen = boven de grote riolen,
daar horen mensen uit Holland ook bij ;) ;)

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » wo 01 feb 2006, 21:06

jeroent schreef:
Noorderlingen = boven de grote riolen,
daar horen mensen uit Holland ook bij ;) ;)
En wie werken er aan om die rivierne te veranderen in riolen, de Duitsers ;) :hap:
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279