[A058] Tilburg - Eindhoven: verbreding 2x3

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Steyn_E
autoweg

Re: [A058] Tilburg - Eindhoven: verbreding 2x3

Bericht door Steyn_E »

^^
We zouden binnenvaart juist moeten stimuleren; hoe minder vrachtverkeer op de weg hoe beter. De verbeterde Zuid-Willemsvaart toont aan dat er best vraag naar is. Containers kunnen nu van Rotterdam naar Veghel met bijna 100 tegelijk. En ik weet dat er tot aan Tilburg nog best veel gebruik van wordt gemaakt. Misschien juist een moment om eens naar de doorvaarthoogte te gaan kijken.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Echt een dure brug kan je dit niet noemen. De A58 zal toch over de lokale wegen moeten, dus een 30 meter overspanning over het kanaal is ook weer geen exorbitante investering.

In het rapport uit 2019 van Witteveen en Bos wordt ook nog ergens genoemd dat opvijzelen van 5,25 meter naar 6,1 meter een optie is. In een ontwerpnotitie uit 2023 wordt daar ook nog over gesproken.
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

^^
Wel goed dat ze meteen naar 2x4 kijken ook. Het valt me altijd als je daar rijdt op hoe druk die route is en hoeveel vrachtverkeer erop zit. En de weg is zo oud dat je voor 2x3 toch al alles moet vernieuwen qua viaducten dus ik denk dat meerkosten voor 2x4 relatief klein zullen zijn t.o.v. 2x3.
Remco
verkeersader

Bericht door Remco »

Steyn_E schreef: wo 24 jun 2026, 18:47 ^^
We zouden binnenvaart juist moeten stimuleren; hoe minder vrachtverkeer op de weg hoe beter. De verbeterde Zuid-Willemsvaart toont aan dat er best vraag naar is. Containers kunnen nu van Rotterdam naar Veghel met bijna 100 tegelijk. En ik weet dat er tot aan Tilburg nog best veel gebruik van wordt gemaakt. Misschien juist een moment om eens naar de doorvaarthoogte te gaan kijken.
Ja, tot Tilburg varen veel containerschepen want dat is een grotere scheepvaartklasse. Ik noem niet voor niets het stuk tussen Tilburg en Oirschot. Dat is (evenals de rest van het Wilhelminakanaal richting Helmond) vaarwegklasse II (Kempenaar). In dat formaat schepen zit geen toekomst. Tot Tilburg en de Zuid-Willemsvaart van Den Bosch tot Veghel is IV. Door het sluiten van het kanaal tussen Tilburg en Best blijft Eindhoven bereikbaar vanuit het oosten. Van mij hoeft het kanaal niet dicht, maar als een brug (te) duur is zou dit een optie kunnen zijn. Een duiker is dan voldoende. Maar wat Chris zegt is ook waar, zo'n extreem dure brug zal het waarschijnlijk ook weer niet zijn.
PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber »

^^ Hoeveel scheepvaart, aantal en tonnen, is er eigenlijk tussen Tilburg en Best/ de Zuidwillemsvaart en hoeveel ton wordt er nog per schip naar Eindhoven vervoerd vraag ik mij af.

Van/naar Coevorden waren er veel kanalen waarvan niet veel meer over is. Nu kun je Coevorden alleen nog maar vanuit het Coevorden-Vecht kanaal benaderen wat weer aansluit op het kanaal Almelo De Haanderik. Voor mijn gevoel vaart er nauwelijks, of geen, beroepsvaart meer over deze vaarweg.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

https://open.rijkswaterstaat.nl/@304959 ... vaarwegen/

Rijkswaterstaat rapporteert over dit soort gegevens.

De dichtstbijzijnde sluis is Sluis IV (6 kilometer ten westen van de brug).

In 2024 passeerden er 556 geladen en 66 ongeladen binnenvaartschepen en 45 recreatievaart. Het overgrote deel daarvan is in de klasse Kempenaar tot 400 ton.

Je ziet in het algemeen dat de binnenvaart meer concentreert op de grootste vaarwegen en terminals, en dat heel veel industrie aan kanalen inmiddels geen gebruik meer maakt van transport over het water. Al decennia wordt door politici gezegd dat er meer over het water moet, zodat het aantal vrachtwagens zou afnemen. Dit is echter wensdenken dat niet uit komt. Je kan beter koesteren wat je hebt in plaats van hopen op een grote modal shift, die gaat er gewoon niet komen. Het tonnage van traditionele bulkgoederen is vooral gekrompen. Op het Julianakanaal is daardoor ook een krimp in vervoerd tonnage.

De A58 zal toch over de wegen Moorland en Den Heuvel moeten. Met een doorrijhoogte van 4,6 meter meter heb je automatisch al voldoende doorvaarthoogte (of zelfs meer dan nu). Dus er zijn eigenlijk geen serieuze / doorslaggevende meerkosten aan het in stand houden van een brug over het Wilhelminakanaal. Een scenario waarbij er een duiker zou komen is sowieso niet aan de orde.
Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E »

Men is volgens mij nog altijd van plan om de Zuid Willemsvaart en het Wilhelminakanaal tussen Veghel en Ekkersrijt te upgraden naar klasse IV. Zou niet uitsluiten dat men het stuk tot en met Tilburg ook nog eens aanpakt.

En hoewel het bulkvervoer krimpt doen de containerterminals het goed. Er varen op het verbeterde deel tussen Veghel en Den Bosch beduidend meer schepen dan daarvoor.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Rijkswaterstaat schreef:Aan de slag met de tijdelijke bypass en een hulpbrug bij Oirschot

Op dit moment zijn we volop bezig met het uitwerken van de bouwfasering. Een belangrijk uitgangspunt is de aanleg van een tijdelijke bypass langs de A58, inclusief een hulpbrug over het kanaal. Die bypass bestaat uit een grondlichaam van ongeveer 1,5 km, dat parallel aan de snelweg komt te liggen. Omgevingsmanager Philip Schellens vertelt erover: ‘Daar moet je vooraf goed over nadenken.’

Voor de tijdelijke situatie zijn verschillende varianten onderzocht. Zo moet Rijkswaterstaat een keuze maken tussen een stalen hulpbrug of het alvast realiseren van het betonnen dek van de toekomstige brug. Dat dek kunnen we dan eerst als tijdelijke hulpbrug laten functioneren.

Later schuiven we het in op de definitieve locatie van de nieuwe brug Oirschot. Daarmee bouwen we efficiënt en voorkomen we dubbel werk. ‘We hebben goed geluisterd naar de zorgen van omwonenden, vooral over geluid. Een stalen hulpbrug zorgt door trillingen voor meer herrie. Met de optie voor het betonnen dek kunnen we die hinder beperken,' aldus Schellens.

Snelweg helemaal dicht

Het volledig afsluiten van de snelweg was op papier ook een optie. Maar daar zaten toch wel erg veel haken en ogen aan. Schellens: ‘Er zou dan 20 km snelweg tussen de knooppunten De Baars en Batadorp dicht moeten. De impact op het verkeer en de omgeving wordt dan echt groot. Al het verkeer dat nu op de A58 rijdt, moet dan omrijden en er ontstaat te veel sluipverkeer door omliggende dorpen. Dat vonden we niet verantwoord. Daarnaast zou je bedrijven in de buurt te lang afsluiten van de logistieke hoofdverbinding, die de A58 ook is. Dit soort afwegingen zijn zorgvuldig gedeeld met andere partijen. De hulpdiensten moeten bijvoorbeeld ook goed door kunnen rijden.’

Ontwerp maken

De tijdelijke bypass wordt ontworpen voor een snelheid van 90 km/h. In de komende periode werken we dit ontwerp verder uit. Daarbij kijken we naar rijstrookbreedtes en de afmetingen van het brugdek, maar ook naar de ruimte die nodig is om het betonnen dek ter plaatse te kunnen bouwen.

‘In het najaar verwachten we het hele ontwerp voor zowel de tijdelijke als de permanente situatie gereed hebben. Dat komt dan allemaal in het zogeheten ontwerpprojectbesluit te staan. Daarin staan ook alle details, zoals de exacte afmetingen van rijstroken, brugdek en bermen, en de technische dwarsprofielen van de weg, brug en bypass. Dit ontwerpprojectbesluit leggen we in november ter inzage. We begrijpen dat het proces voor mensen soms traag en ingewikkeld voelt. Maar al die stappen zijn nodig om tot een zorgvuldig en goed onderbouwd besluit te komen,' licht Schellens toe.
Hele bericht: https://www.rijkswaterstaat.nl/nieuws/a ... j-oirschot
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

Remco schreef: do 25 jun 2026, 10:25Door het sluiten van het kanaal tussen Tilburg en Best blijft Eindhoven bereikbaar vanuit het oosten.
De betoncentrale van de Mebin, aan de westkant van Eindhoven, is van oudsher een typische 'kanaalklant'.

https://www.google.com/maps/@51.4348539 ... FQAw%3D%3D

Of die schepen hun weg via het Wilhelminakanaal-oost en de Zuid-Willemsvaart naar de Maas vinden, dan wel via Tilburg weet ik eigenlijk niet. Het eerste lijkt me een omweg, maar wellicht is het in de praktijk toch sneller, want makkelijker te bevaren? Minder bruggen die bediend moeten worden?

M.b.t. de A58: een brug is natuurlijk goedkoper, maar voor de omwonenden lijkt me een aquaductachtige oplossing t.h.v. Oirschot ook wel fijn.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Teetje schreef: di 14 jul 2026, 11:47 M.b.t. de A58: een brug is natuurlijk goedkoper, maar voor de omwonenden lijkt me een aquaductachtige oplossing t.h.v. Oirschot ook wel fijn.
Dit is al hele lange tijd het discussiepunt. Maar er zijn tientallen miljarden aan tekorten op de infrastructuur, dus als de gemeente of provincie niet de meerkosten van een aquaduct wil betalen, dan wordt de meest doelmatige oplossing gekozen die wel voldoet aan de wettelijke eisen. En dat is een brug.
Boerenkool
autoweg

Bericht door Boerenkool »

Je ziet daar zelden een boot. En al helemaal geen zeilen.
Volgens mij gaat richting Eindhoven eo het meest over de Zuid-Willemsvaart.
Missn is het wel vooral open om Legerplaats Oirschot en Welschap bevoorraadbaar te maken.