[A058] Bergen op Zoom - Breda

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: [A058] Verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door Vinny » ma 21 mar 2011, 21:41

Volgens de ANWB is er in Portugal nu een soort tolsysteem met kastjes ingevoerd op sommige snelwegen. Zo hoef je niet af te remmen voor tolhuisjes, maar je kunt gewoon onder een portaal blijven rijden. Ik vind zelf het altijd hogelijk irritant om kleingeld ergens in een oude sok te verstoppen in de auto en het geld dan bij zoń slagboom in de automaat gooien...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » ma 21 mar 2011, 21:45

Wie bepaald dan eigenlijk de prijs, die je moet betalen op zo'n weg en aan welke voorwaarden moeten ze dan voldoen. Ik neem aan, dat ze wel verplicht zijn om die weg te verbreden en te verbeteren.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 21 mar 2011, 21:51

Vinny schreef:Volgens de ANWB is er in Portugal nu een soort tolsysteem met kastjes ingevoerd op sommige snelwegen. Zo hoef je niet af te remmen voor tolhuisjes, maar je kunt gewoon onder een portaal blijven rijden. Ik vind zelf het altijd hogelijk irritant om kleingeld ergens in een oude sok te verstoppen in de auto en het geld dan bij zoń slagboom in de automaat gooien...
Daarom kun je bij de meeste tolstations ook met een creditcard betalen, veel makkelijker. ;)
nederland24 schreef:Wie bepaald dan eigenlijk de prijs, die je moet betalen op zo'n weg en aan welke voorwaarden moeten ze dan voldoen. Ik neem aan, dat ze wel verplicht zijn om die weg te verbreden en te verbeteren.
Die gebruiksvergoeding zal dan door de Staat en de concessiehouder samen bepaald moeten worden.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » wo 06 apr 2011, 18:43

vandaag over de A58 gereden BoZ-Roosendaal: hier een video (HD). Om even een impressie te geven :)
Link
Genomen 's middags net na 15:00. Was nog rustig, maar op de terugweg problemen bij knp. De Stok (camera was leeg :facepalm: )
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » za 05 nov 2011, 23:06

Leuk dat dit gebeurt, maar ik hoor liever dat KP Zoomland en afrit 28 op de A58 op de schop gaat. :shutup:

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » za 05 nov 2011, 23:09

^^ Ach ja, ik denk zo: Gelukkig gebeurt er ergens iets... Je kunt dit natuurlijk ook al zien als een voorbereiding op 2x3 :) Dan is dit stuk alvast maar gedaan :yes:
Maar bij BoZ moet er idd ook iets gebeuren. Vooral in de avondspits ontstaat er steeds vaker file voor het invoegen bij Heerle. De file begint af en toe al vóór knp. Markiezaat. Een file van dik 10 kilometer, die vrijwel nooit op de VID komt, en als deze er staat altijd tussen Hoogerheide en knp. Zoomland... :roll:

@Snelwegenkenner: Weet je 100% zeker dat je deze post wel laat staan?
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » za 05 nov 2011, 23:14

^^ Gelukkig komt de A4 tussen Halsteren en Dinteloord er niet over een hele lange tijd meer aan.

Ik wijzig mijn berichten soms iets te vaak, mijn excuus.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » za 05 nov 2011, 23:21

^^ Maar dan zal de A4 thv BoZ weer vast komen te staan, waar nu dus ook al file staat door het invoegen net na knp. Zoomland. Vooral in zuidelijke richting gok ik op flinke files... Verbreed die weg. Ga nu naar oplossingen zoeken :!:. Oh nee, er moet eerst 10 jaar file staan voor men dingen gaat bekijken. En na 20 jaar komt er misschien een verbreding... :roll:

Maar om terug te komen op de A58: deze weg heeft natuurlijk tussen BoZ en Eindhoven een verbreding nodig (m.u.v. de dubbelnummering met de A16 en het stuk bij Tilburg), alhoewel het stuk tussen Roosendaal en BoZ hopelijk rustiger wordt door de A4

Ach ja, daar heb ik soms ook last van. Geen zorgen hoor, het is je vergeven ;)

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » za 05 nov 2011, 23:28

Het verbreden van de A58 tussen KP Zoomland en KP De Stok heeft dan ook niet zo veel zin, vanwege de A4, maar ik heb toch het idee dat die weg te druk is voor de aanwezige capaciteit.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » za 05 nov 2011, 23:58

^^ Uit dit plaatje blijkt dat er een daling van de intensiteit zal plaatsvinden tussen Zoomland en De Stok wanneer de A4 klaar is: maar 25-50% extra op de A4 bij BoZ... Dat is iets van 15 tot 30.000 mvt extra :o In het ergste geval zij dat dan bijna 100.000 mvt :o

Afbeelding

Andere plaatjes plaats ik zometeen in het A4-topic, aangezien ze daar beter passen.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » zo 06 nov 2011, 11:47

Zo te zien is men vergeten in de tweede video op 0:36 een extra signaalgever te plaatsen. Nu klopt het aantal signaalgevers weer niet met het aantal rijstroken wat er van een afstandje verwarrend uitziet.

Bartje
dorpsstraat

Bericht door Bartje » zo 06 nov 2011, 12:55

Een goede zaak, die verbreding bij knooppunt Galder. Soms sta je bij de grens bij Hazeldonk al in de file omdat zoveel mensen richting Utrecht/Tilburg/Eindhoven moeten. Het probleem met files is dat even verderop weer een andere bottle-neck is want nu loopt alles bij knooppunt St. Annabosch weer vast.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » zo 06 nov 2011, 14:01

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Ik ben benieuwd hoe dit zou uitpakken in de infra bij Roosendaal.

jan
autoweg

Bericht door jan » zo 06 nov 2011, 14:41

keokiracer schreef: [*]In de richting Vlissingen is de uitvoegstrook naar Rotterdam een stuk verlengd en zijn er NBA-borden verschenen.
Apart dat op het punt waar de extra rijstrook er aan de rechterkant bij komt geen borden zijn opgehangen.

keokiracer
2x3 autosnelweg

[A058] Bergen op Zoom - Breda3

Bericht door keokiracer » ma 12 dec 2011, 21:09

Past hier het beste bij (verdient geen eigen topic):
BN De Stem schreef:Schultz stopt geen geld in verbreden A58 Zeeland
maandag 12 december 2011 | 17:45 | Laatst bijgewerkt op: maandag 12 december 2011 | 19:05

DEN HAAG - De A58 in Zeeland zal niet worden verbreed naar twee keer drie rijstroken.
Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) zei maandagmiddag in de Tweede Kamer dat ze er geen geld in steekt. Volgens haar voldoet de weg aan de vereisten, ook in de toekomst.
Heeft ze groot gelijk in, max 44.000 voertuigen in Zeeland, laten ze de A58 in Brabant maar eens verbreden (zuiden v. Breda, langs BoZ) of wat knooppunten aanpakken (Zoomland, Hooipolder).
Waarom lag het voorstel er eigenlijk? Er staat nooit file, behalve dan als de Vlaketunnel weer eens dicht is B(

Wally
verkeersader

[A058] Bergen op Zoom - Breda4

Bericht door Wally » ma 12 dec 2011, 22:21

En vakantie-uittochten niet te vergeten

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » ma 12 dec 2011, 22:45

Verbreden in Zeeland vind ik ook volstrekt krankjorum. Verbreed eerst maar eens stukken die harder nodig zijn, zoals snelwegen rond Utrecht.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 12 dec 2011, 23:08

Ik kan zo tig 2x2-autosnelwegen in Nederland opnoemen waarbij een verbreding naar 2x3 zinvoller is dan bij de A58 in Zeeland. :nuts:

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » di 13 dec 2011, 14:00

De A58 in Zeeland is wel volledig voorbereid op 2x3 (tussen Markiezaat en knooppunt de Poel), maar verbreding is vooralsnog niet nodig. Het hoofdwegennet in Zeeland wordt momenteel goed aangepakt, met de N57, de N61 en de N62. Als het rijk iets voor Zeeland over heeft, verbreden ze de N59 naar 2x2 tot aan Zierikzee (overigens ligt het grootste gedeelte daarvan in Zuid-Holland, maar Zeeland heeft er veel profijt van). De provincie zou moeten werken aan de knelpunten op de N256 (zoals een ongelijkvloerse kruising bij 's-Heerhendrikskinderen en wellicht het aanpakken van de Zeelandbrug).

Overigens wordt de A58 al aangepakt; bij Heinkenszand komt een nieuwe ongelijkvloerse aansluiting, en de huidige aansluiting wordt een trompetknooppunt met de N62.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » di 13 dec 2011, 19:56

Voor de N59 tussen Hellegatsplein en Zierikzee en de N256 tussen Zierikzee en Goes had ik 2+1 ongelijkvloers alternerend in gedachte. Of staat daar zo vaak file?

Wally
verkeersader

Bericht door Wally » di 13 dec 2011, 21:48

Sowieso staat op de N59 op toeristische hoogtijdagen file. In hoeverre er tegenwoordig in de spits structurele files staan weet ik niet. Vermoedelijk zal het in de middag/avondspits opstropen op het eerste stuk vanaf Hellegatsplein gezien. Vanwege de uitvoeger vanuit A29 R'dam, de tijdelijke verbreding naar 2 rijstroken, invoeger vanuit Brabant, weer terug naar 1 rijstrook en dan de overgang naar 1x2 (N59) met een gekke slinger.
Ik vermoed dat men toch wat schrikt van het overgaan naar een enkele rijstrook in combinatie met de ietwat rare slinger net na het verdrijvingsvlak.

Eind vorig jaar zijn ook de VRI's aangepakt op dit stuk, waardoor je volgens mij minder onnodig voor rood staat te wachten, maar wellicht heb ik niet een goede indruk omdat ik het stuk te weinig rijd.

Als je iets doet aan de N59 zou ik de prioriteit leggen bij de Hellegatsdam, dus het stuk tussen Hellegatsplein en kruispunt Ooltgensplaat. Dan gelijk 2x2. Indien mogelijk gelijk 2x2 tot Oude Tonge.

Verbreden van de A58 in Zeeland lijkt mij op dit moment niet aan de orde.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » di 13 dec 2011, 22:03

Feit is dat het in de vakantie in ieder geval een ramp is; dan is 2x2 gewoon écht nodig. Je kunt er echter voor kiezen om dat maar gewoon te accepteren.

Dan geldt het volgende: er moeten in ieder geval meer inhaalmogelijkheden komen (het is nu vrijwel onmogelijk om caravans en vrachtwagens in te halen), bij verzorgingsplaats de Tille moet het verkeerslicht er idealiter uit (nutteloos en niet bevorderlijk voor de doorstroming), er moet een ongelijkvloerse kruising komen met de N215 bij Oude Tonge (er ligt al een viaduct, dit is echter niet geschikt voor 2x2), bij de Philipsdam moet er een ongelijkvloerse kruising komen (die ligt er al, maar sluit 'haaks' aan in plaats van vloeiend), er moet omwille van de verkeersveiligheid iets gedaan worden aan het gelijkvloerse kruispunt bij Bruinisse, en er moet een ongelijkvloerse kruising komen bij Zierikzee (hier staan namelijk twee stoplichten kort achter elkaar; de N59 zou dan vloeiend moeten overlopen in de N256). Dit alles zou ook niet heel erg veel moeten kosten. Er geldt echter steeds dat het beter is om een inhaalmogelijkheid te creëeren dan om er een kruising uit te halen, in verband met de verkeersveiligheid (mensen die uit frustratie een caravan in gaan halen waar dat niet mag) en de doorstroming.

Als dit alles gebeurt, dan blijven er tussen de Zeelandbrug en het Hellegatsplein nog maar 4 kruispunten over; dat is zeer zeker acceptabel.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 13 dec 2011, 22:06

Snelwegenkenner schreef:Voor de N59 tussen Hellegatsplein en Zierikzee en de N256 tussen Zierikzee en Goes had ik 2+1 ongelijkvloers alternerend in gedachte.
En hoe had je dat in gedachten met de Zeelandbrug? Nee, om daarvoor een nieuwe 5 kilometer lange brug te bouwen vind ik onzin.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » di 13 dec 2011, 22:08

De N256 is provinciaal (en hier wel helemáál off-topic). De N59 is nog enigszins on-topic, omdat het ook een rijksweg is en beter zou zijn voor Zeeland dan het verbreden van de A58. Bovendien vangt deze weg een deel van de functie van de A58 op, en vormt op die manier dus een alternatief voor het verbreden van de A58. Het lijkt me niet verstandig om al het verkeer over de A4/A58 corridor te sturen, omdat deze al zwaar belast is. Alternatieve verbindingen als de N59 zijn dan een uitkomst.

Ik zou bij bovengenoemde ongelijkvloerse kruisingen (behalve die bij Oude-Tonge i.v.m. het smalle viaduct) eerder kiezen voor plaatselijk 2x2, en verder de weg gewoon 1x2 laten. Bij verkeerslichten ook 2x2 zodat je kan inhalen.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » di 13 dec 2011, 23:33

^^ Gezien de topictitel zijn alle bijdragen over het Zeeuwse deel van de A58 offtopic. :idea:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » wo 14 dec 2011, 10:03

Vind ik niet. Als je meer verkeer over de A58 door Zeeland stuurt, i.p.v. de N59, dan wordt de A4/A58 bij Bergen op Zoom nog meer overbelast, en is er nog meer noodzaak tot verbreding !

We moeten in ons land af van al het verkeer over één bepaalde snelweg willen sturen. Er valt veel winst te behalen in het optimaliseren van regionale verbindingen, zodat de snelwegen worden ontlast. Zeg nu zelf, zijn supersnelwegen als de A16 of de toekomstige A1-corridor nu zo gewenst voor het landschap? De enige reden dat die (zullen) bestaan, is omdat ze gewoon absoluut noodzakelijk zijn doordat er nergens alternatieven voorhanden zijn.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 14 dec 2011, 10:08

A16 een supersnelweg? Dat is nieuw voor mij. Alleen bij Rotterdam is die wat breder bij de bundeling met de A15 :confuuuse:

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » wo 14 dec 2011, 19:04

Coen Tunnel schreef:
Snelwegenkenner schreef:Voor de N59 tussen Hellegatsplein en Zierikzee en de N256 tussen Zierikzee en Goes had ik 2+1 ongelijkvloers alternerend in gedachte.
En hoe had je dat in gedachten met de Zeelandbrug? Nee, om daarvoor een nieuwe 5 kilometer lange brug te bouwen vind ik onzin.
Of een nieuwe brug bouwen, of al het verkeer over de huidige brug blijven sturen, lijken me de enige opties.

keokiracer
2x3 autosnelweg

[A058] Bergen op Zoom - Breda2

Bericht door keokiracer » za 04 feb 2012, 14:20

De laatste tijd zijn er veel glijpartijen bij knp. De Stok:
BN De Stem schreef:Bocht A58 bij knooppunt De Stok Roosendaal is te gevaarlijk
Auteur: door Jan van Zuilen | zaterdag 04 februari 2012 | 08:15 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag 04 februari 2012 | 09:17

ROOSENDAAL - Rijkswaterstaat gaat op korte termijn de bocht in de A58 bij knooppunt De Stok in Roosendaal extra beveiligen. Dit in een poging om het aantal ongelukken op die plek terug te dringen.
Het gaat om de bocht in de richting Bergen op Zoom.

Vooruitlopend hierop waarschuwt Rijkswaterstaat al sinds donderdagmorgen met zogenoemde mobiele dynamische routepanelen voor gladheid. Of gladheid de werkelijke oorzaak is van het feit dat veel auto's de bocht uit vliegen is niet zeker, maar als waarschuwing is het woord glad wel effectief, zo weet Rijkswaterstaat uit ervaring.

Het is niet voor het eerst dat Rijkswaterstaat maatregelen neemt om de bocht te beveiligen. Eerder werd al het wegdek opgeruwd, waardoor het stroever en dus minder gauw glad zou moeten zijn, maar nog steeds gebeuren er te veel ongelukken. Rijkswaterstaat houdt er ook rekening mee dat automobilisten de lengte van de bocht onderschatten. Om daar wat aan te doen, gaat Rijkswaterstaat meer waarschuwingsborden plaatsen die automobilisten dwingender dan nu, manen tot het matigen van hun snelheid.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » za 04 feb 2012, 14:41

Bij knooppunt Zoomland is de bocht nog vele malen erger.