Milieuzone Brussel
Moderator: Moderatoren
-
- 2x3 autosnelweg
Milieuzone Brussel
Het AD meldt:
ANWB waarschuwt Nederlanders die naar Brussel gaan: boete van 150 euro
Link:
https://www.ad.nl/auto/anwb-waarschuwt- ... ~a613e3dc/
Ook in het voertuigen met buitenlands kenteken, bijvoorbeeld uit Nederland, dienen geregistreerd te zijn voordat je Brussel binnen rijdt. Anders riskeer je een boete van minimaal € 150. Registratie is gratis en geldt voor drie jaar, lees ik.
ANWB waarschuwt Nederlanders die naar Brussel gaan: boete van 150 euro
Link:
https://www.ad.nl/auto/anwb-waarschuwt- ... ~a613e3dc/
Ook in het voertuigen met buitenlands kenteken, bijvoorbeeld uit Nederland, dienen geregistreerd te zijn voordat je Brussel binnen rijdt. Anders riskeer je een boete van minimaal € 150. Registratie is gratis en geldt voor drie jaar, lees ik.
Donateur Vereniging Wegenforum
-
- 2x3 autosnelweg
Re: Milieuzone Brussel
En dat (blijkbaar) alleen omdat bepaalde dieselauto’s van meer dan 20 jaar oud er niet mogen komen. Hoeveel procent van de auto’s betreft dat eigenlijk. En daarvoor moeten dus alle andere auto’s zich registreren. Wat een onzin en wat een bureaucratie.
-
- verkeersader
Overigens ook apart dat Nederlanders zich hiervoor wel dienen te registreren en in Antwerpen expliciet uitgesloten zijn van registratie, omdat men de data gewoon bij de RDW checkt...
-
- 2x5 autosnelweg
-
- 2x5 autosnelweg
En dan moet je ook nog elke 3 jaar opnieuw registreren.... 

Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- 4x5 autosnelweg
“De” gevraagde formulier... 

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x4 autosnelweg
-
- 2x5 autosnelweg
-
- Moderator
De boete voor niet registreren is ook totaal buiten proportie met de gemaakte overtreding, zeker als je voertuig gewoon voldoet aan de eisen (wat vermoedelijk voor 95% van de auto's het geval is...) Deze aanpak van "je bent schuldig tot het tegendeel bewezen wordt" is ook de omgekeerde wereld. Dit is gewoon makkelijk cashen op buitenlanders, eerst je auto registreren voordat je een stad / gewest in mag, wie verzint zoiets? Waar is de EU als je het nodig hebt... 

-
- autoweg
Dat hebben ze bij ons afgekeken. Wij hebben het WAHV, daar geldt hetzelfde principe.
-
- dorpsstraat
-
- autoweg
-
- 2x3 autosnelweg
Met camera’s wordt gecontroleerd of je de zone in mag zo lees ik op de website. Dat maakt dat zonder registratie een boete een zekerheidje zal zijn. Je kunt het er dus niet op gokken dat je zonder je te registreren ermee weg komt. Vooral buitenlanders zullen hier de spreekwoordelijk sjaak zijn. Buitenproportioneel dit.
-
- 2x3 autosnelweg
De R0 valt inderdaad buiten de zone.
Ik vraag mij af hoeveel zoden dit aan de dijk zet. Het betreft maar een naar verhouding klein aantal voertuigen wat door deze maatregel wordt getroffen. De impact op de luchtkwaliteit is volgens mij gering.
De wijze waarop deze maatregel wordt uitgevoerd is absurd. Registreren om het gebied in te mogen rijden... Hoe verzinnen ze het?
Als je al tot zo'n milieumaatregel besluit, handhaaf dan op kenteken herkenning of gebruik stickers zoals de Duitse Umweltplakette.
Bovendien is er volgens mij, zeker in het buitenland, weinig ruchtbaarheid aan deze maatregel gegeven.
Ik vraag mij af hoeveel zoden dit aan de dijk zet. Het betreft maar een naar verhouding klein aantal voertuigen wat door deze maatregel wordt getroffen. De impact op de luchtkwaliteit is volgens mij gering.
De wijze waarop deze maatregel wordt uitgevoerd is absurd. Registreren om het gebied in te mogen rijden... Hoe verzinnen ze het?

Als je al tot zo'n milieumaatregel besluit, handhaaf dan op kenteken herkenning of gebruik stickers zoals de Duitse Umweltplakette.
Bovendien is er volgens mij, zeker in het buitenland, weinig ruchtbaarheid aan deze maatregel gegeven.
-
- 2x5 autosnelweg
Over dat laatste, het is dat jij dit bericht plaatste, anders wist ik het niet.
Bizar, het hele Brussels hoofdstedelijk gebied, op een paar wegen na valt onder die zone. Dat is echt een megagebied! Even spontaan naar het atomium levert je dus zonder kennis 150 euro boete op. En ook pas achteraf krijg je waarschijnlijk pas die rekening, dus dan word je ook nog eens lekker verrast thuis.
Bizar, het hele Brussels hoofdstedelijk gebied, op een paar wegen na valt onder die zone. Dat is echt een megagebied! Even spontaan naar het atomium levert je dus zonder kennis 150 euro boete op. En ook pas achteraf krijg je waarschijnlijk pas die rekening, dus dan word je ook nog eens lekker verrast thuis.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
-
- woonerf
Inderdaad een zeer onvriendelijk beleid.
Het is dat ik het hier lees, anders had ik komende week wellicht wel een boete van 150 euro gehad.
De voetgangerszone die in Brussel gerealiseerd word, en anderen maatregelen om het centrum autoluw te maken ben ik voor..
Maar dit treft een onwetende toerist in zijn portemonnee en lijkt mij alles behalve gastvrij.
Steeds meer steden verzinnen zo hun eigen regels, auto rijden in de Europese unie word er niet duidelijker op.
Het is dat ik het hier lees, anders had ik komende week wellicht wel een boete van 150 euro gehad.
De voetgangerszone die in Brussel gerealiseerd word, en anderen maatregelen om het centrum autoluw te maken ben ik voor..
Maar dit treft een onwetende toerist in zijn portemonnee en lijkt mij alles behalve gastvrij.
Steeds meer steden verzinnen zo hun eigen regels, auto rijden in de Europese unie word er niet duidelijker op.
-
- 2x3 autosnelweg
Dit is inderdaad een maatregel die buiten alle proportie is. Vooral omdat elke gemeente en elk gewest eigen normen vastleggen. Het is volkomen ontransparant. De meeste van die LEZ zijn pure symboolpolitiek, maar zelfs als je er in meegaat zouden er minstens federaal vastgelegde toegangsnormen moeten zijn.
Maar goed, laat een paar keer verhalen in de pers komen van misnoegde buitenlanders en de verplichte registratie zal wel vanzelf bijgestuurd worden voor buitenlandse voertuigen , daar ben ik van overtuigd. Belgische voertuigen moeten zich trouwens niet registreren.
Maar goed, laat een paar keer verhalen in de pers komen van misnoegde buitenlanders en de verplichte registratie zal wel vanzelf bijgestuurd worden voor buitenlandse voertuigen , daar ben ik van overtuigd. Belgische voertuigen moeten zich trouwens niet registreren.
Nederlands in Brussel, je ziet dit soort fouten wel vaker.
-
- autoweg
-
- 2x4 autosnelweg
Omdat familie van mij in Brussel woont en de link voor het aanvraagformulier het weer doet heb ik het maar ingevuld. Het enige gekke daarin was dat ze om het certificaat van overeenstemming vroegen.
Het zal best, maar van dat certificaat had ik nog nooit gehoord. Volgens de RDW moet de autofabrikant dat leveren. Volgende week daar maar achtereen gaan en tot die tijd voor de zekerheid niet op familiebezoek gaan.....
Het zal best, maar van dat certificaat had ik nog nooit gehoord. Volgens de RDW moet de autofabrikant dat leveren. Volgende week daar maar achtereen gaan en tot die tijd voor de zekerheid niet op familiebezoek gaan.....
Laatst gewijzigd door Willem op za 06 okt 2018, 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Moderator
Nou, dat wordt wat als ze documenten willen hebben die niet in alle landen gebruikelijk zijn... Een kentekenbewijs moet toch voldoende zijn?
Ik vind dit toch weer een typisch voorbeeld van al het eilanddenken onder wegbeheerders / overheden. Ze denken vanuit hun eigen eiland maar vereisen vervolgens wel dat iedereen hier aan conformeert. Zo is je registratie voor de Antwerpse LEZ weer niet geldig voor de Brusselse omdat dit geen gekoppelde systemen zijn.

Ik vind dit toch weer een typisch voorbeeld van al het eilanddenken onder wegbeheerders / overheden. Ze denken vanuit hun eigen eiland maar vereisen vervolgens wel dat iedereen hier aan conformeert. Zo is je registratie voor de Antwerpse LEZ weer niet geldig voor de Brusselse omdat dit geen gekoppelde systemen zijn.
-
- 2x3 autosnelweg
Dat eilanddenken typeert Brussel wel gezien het een eigen gewest is. Gewesten hebben in België bijna evenveel bevoegdheden als landen, enkel justitie, politie, het grootste gedeelte van de belastingen en nog een paar kleine restbevoegdheden zijn nog federale materies. Brussel bepaalt dus grotendeels haar eigen wetten en regels. Dat botst vaak met de mensen en overheden van buiten Brussel (zoals Vlaanderen). Een voorbeeld zijn de geluidsnormen voor vliegtuigen, Brussel heeft die zeer streng gemaakt waardoor de vliegtuigen van Zaventem nu grotendeels over de Vlaamse rand rond Brussel moeten vliegen met alle overlast van doen. Een ander voorbeeld dat hier op het forum misschien gekender zal zijn is de verbreding van de Brusselse Ring enkel omdat die voor een klein stukje over Brussels grondgebied loopt en de politiek aldaar niet meteen meewil. Maar omdat de Ring over Brussels grondgebied loopt hebben ze de facto wel een soort vetorecht.
-
- autoweg
-
- dorpsstraat
Tja, het is blijkbaar niet voor niets dat de EU er zijn hoofdkwartier van heeft gemaakt[emoji38]
Wat betreft het certificaat van overeenstemming: dat lijkt, gezien het formulier op de website, inderdaad verplicht te zijn en dat bevreemdt me. Enkele jaren geleden heb ik een Renault en een Mercedes uitgevoerd uit Nederland en ingevoerd in Frankrijk. Daarbij was dit certificaat ook noodzakelijk. Een lang durende administratieve molen was hierbij onvermijdelijk. Met name Renault heb ik flink achter de broek moeten zitten, na zes weken kwam het document eindelijk.
Intussen zit je dan dus met Nederlandse exportplaten, waardoor de gendarmerie je er stelselmatig uitpikt bij controles. Daarnaast moest er betaald worden voor het papier, ik meen 25€ bij Renault en 50€ bij Mercedes.
Om het kentekenbewijs te verkrijgen heb ik het papier moeten inleveren, dus als ik Brussel wil zou ik moeten betalen.
Wellicht zijn de regels inmiddels versoepeld en de kosten verlaagd of afgeschaft (misschien gaat dat in Nederland ook wel makkelijker dan in Frankrijk), maar als dit niet het geval is voorzie ik grote problemen voor Brusselgangers. Het lijkt me een onzinnig document om simpelweg een stad binnen te mogen rijden.
Of het is expres zo moeilijk gemaakt, om niet-geïnformeerde mensen te kunnen beboeten, en wel-geïnformeerde mensen te ontmoedigen om Brussel in te rijden met de auto.
Wat betreft het certificaat van overeenstemming: dat lijkt, gezien het formulier op de website, inderdaad verplicht te zijn en dat bevreemdt me. Enkele jaren geleden heb ik een Renault en een Mercedes uitgevoerd uit Nederland en ingevoerd in Frankrijk. Daarbij was dit certificaat ook noodzakelijk. Een lang durende administratieve molen was hierbij onvermijdelijk. Met name Renault heb ik flink achter de broek moeten zitten, na zes weken kwam het document eindelijk.
Intussen zit je dan dus met Nederlandse exportplaten, waardoor de gendarmerie je er stelselmatig uitpikt bij controles. Daarnaast moest er betaald worden voor het papier, ik meen 25€ bij Renault en 50€ bij Mercedes.
Om het kentekenbewijs te verkrijgen heb ik het papier moeten inleveren, dus als ik Brussel wil zou ik moeten betalen.
Wellicht zijn de regels inmiddels versoepeld en de kosten verlaagd of afgeschaft (misschien gaat dat in Nederland ook wel makkelijker dan in Frankrijk), maar als dit niet het geval is voorzie ik grote problemen voor Brusselgangers. Het lijkt me een onzinnig document om simpelweg een stad binnen te mogen rijden.
Of het is expres zo moeilijk gemaakt, om niet-geïnformeerde mensen te kunnen beboeten, en wel-geïnformeerde mensen te ontmoedigen om Brussel in te rijden met de auto.
-
- autoweg
-
- 2x4 autosnelweg
Als je op de hoofdpagina bent, staat ergens onderaan een kopje "voertuig". Daar moet je op klikken en vervolgens op "registratie".
Dan zit ergens in de tekst een link naar het aanvraagformulier.
Overigens gaat het bij mij om een leasewagen. Moet dan de leasemaatschappij voor dat certificaat van overeenstemming zorgen?
Dan zit ergens in de tekst een link naar het aanvraagformulier.
Overigens gaat het bij mij om een leasewagen. Moet dan de leasemaatschappij voor dat certificaat van overeenstemming zorgen?
-
- 4x5 autosnelweg
Ik denk zelf dat ik maar lekker met de trein naar Brussel ga, als ik daar heen wil. 

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x3 autosnelweg
Als iemand zich nog voor die LEZ wil inschrijven en er wordt expliciet naar een certificaat van overeenstemming gevraagd, stel ik voor een kopie van het Nederlandse kentekenbewijs (card) toe te voegen. Je zou als toelichting dan iets kunnen opmerken als:
"Het is mij niet duidelijk wat u met een "certificaat van overeenstemming" bedoelt. Daarom heb ik een kopie van het Nederlandse kentekenbewijs van mijn voertuig bijgesloten. Ik neem aan dat dit voldoende is."
Als je dan te horen krijgt dat dit niet voldoende is...
Ik registreer mijn auto voorlopig nog niet. Ik heb vooralsnog geen plannen om met mijn auto Brussel binnen te rijden en tevens denk ik er over na een nieuwe te kopen.
"Het is mij niet duidelijk wat u met een "certificaat van overeenstemming" bedoelt. Daarom heb ik een kopie van het Nederlandse kentekenbewijs van mijn voertuig bijgesloten. Ik neem aan dat dit voldoende is."
Als je dan te horen krijgt dat dit niet voldoende is...

Ik registreer mijn auto voorlopig nog niet. Ik heb vooralsnog geen plannen om met mijn auto Brussel binnen te rijden en tevens denk ik er over na een nieuwe te kopen.
-
- 2x4 autosnelweg

-
- Voorzitter
Wat een belachelijke bureaucratie. Vooral dat er gevraagd wordt naar een certificaat van overeenstemming. En met mijn paspoortgegevens heeft het BHG ook niks te maken. 
Als een andere stad in België het ook makkelijk kan oplossen, waarom moet het in Brussel dan zo moeilijk? Voor die paar 20 jaar oude diesels?

Als een andere stad in België het ook makkelijk kan oplossen, waarom moet het in Brussel dan zo moeilijk? Voor die paar 20 jaar oude diesels?

-
- 2x4 autosnelweg
Zojuist de Skoda gebeld: ze vroegen 90 euro voor dat certificaat.
Ik denk dat ik de auto voortaan maar bij de metrohalte in Kraainem parkeer en dan verder met het ov ga....
Ik denk dat ik de auto voortaan maar bij de metrohalte in Kraainem parkeer en dan verder met het ov ga....