Wegcode België

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Km357
2x2 autosnelweg

Re: Wegcode Belgie

Bericht door Km357 » wo 15 dec 2021, 12:55

Als je van een verkeersmisdrijf beschuldigd wordt van 3de graad zal er altijd bewijs moeten zijn van het Openbaar Ministerie, anders maken handige advocaten daar snel brandhout van. Stel nu dat je door rood rijdt om plaats te maken voor een prioritair voertuig en je wordt geflitst. Als het tot een rechtszaak zou komen zal het niet lang duren want je kan op de foto van de flitser al snel aantonen dat het was om bvb de ambulance door te laten want die wordt vast ook geflitst.

Ik wil maar zeggen...

Anderszijds ben ik helemaal geen voorstander van een smartphone aan de voorruit die al dan niet bediend wordt of die afleidende infotainmentsystemen...

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 15 dec 2021, 13:35

^^
We zitten wat dat betreft ook op dezelde lijn. Maar nu las ik vanmorgen dat men van plan was slimme camera's in te schakelen die onrechtmatig gsm-gebruik achter het sturen kunnen identificeren. Alsof we nog niet genoeg door de mangel gehaald worden....

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » wo 15 dec 2021, 15:12

Ik ben niet zo'n fan van al die overdreven controle maar een voorbeeld, of beter gezegd een vergelijking:

- Ik rij 40 in een zone 30, maar ben enkel met het rijden bezig, ik ben dus aandachtig, ik kan een boete krijgen voor te snel rijden
- Ik rij 30 in een zone 30, maar ben op m'n gsm bezig, en ben dus helemaal niet bewust dat er opeens een fietser op de baan rijdt, een kind dat achter z'n voetbal rent tot op de straat...

Wat is nu potentieel eigenlijk de gevaarlijkste situatie? Want men is er altijd snel bij om snelheid de schuld te geven, maar in minder en minder gevallen is dat nog de hoofdoorzaak van een ongeval. Afleiding op gelijk welke manier ook, is veel moeilijker te verbaliseren/controleren, maar is een bestaand probleem dat enkel maar lijkt te groeien.

Bij mij blijft m'n gsm in m'n jas zitten bij het rijden, of in de rugzak op de achterbank, ik heb dat ding toch niet nodig al rijdend...

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » do 16 dec 2021, 9:37

^^
Ik heb bij mezelf al gemerkt dat wanneer ik netjes max 30 rij in zone 30 heel snel afgeleid ben. In die zin, rond kijken of radio luisteren. (Niet gsm'en voor alle duidelijkheid!). Ik vraag me al langer af of een zone 30 'altijd' veilig(er) zijn. Ik spreek vooral over té grote zones 30, en zones 30 in niet-stedelijke omgevingen...
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Davy
expressweg

Bericht door Davy » do 16 dec 2021, 9:49

Het ergste is de club "ik rij altijd Vmax -10 dus ik ben een heel keurige chauffeur". Ja ze rijden niet te hard, maar geven dan op een rondpunt geen richting aan of geven geen voorrang... Ik zie het vrijwel dagelijks.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 16 dec 2021, 9:55

^^
Of de gepensioneerden die overal ten alle tijden 60 blijven rijden. Het schiet geen Juut op als je erachter hangt op de steenweg, maar vervolgens vlammen ze wel tegen die snelheid over drempels de bebouwde kom binnen.

jdb2
verkeersader

Bericht door jdb2 » do 16 dec 2021, 10:12

Km357 schreef: wo 15 dec 2021, 12:55 Als je van een verkeersmisdrijf beschuldigd wordt van 3de graad zal er altijd bewijs moeten zijn van het Openbaar Ministerie, anders maken handige advocaten daar snel brandhout van. Stel nu dat je door rood rijdt om plaats te maken voor een prioritair voertuig en je wordt geflitst. Als het tot een rechtszaak zou komen zal het niet lang duren want je kan op de foto van de flitser al snel aantonen dat het was om bvb de ambulance door te laten want die wordt vast ook geflitst.

Ik wil maar zeggen...

Anderszijds ben ik helemaal geen voorstander van een smartphone aan de voorruit die al dan niet bediend wordt of die afleidende infotainmentsystemen...
Geldt het woord van een agent niet altijd als "bewijs"? Het is maar aan jou om het tegendeel te bewijzen, ongeacht het niveau van de overtreding. Ik begrijp niet waarom men zo vies is van staandehoudingen, veel liever dat dan 3-4 weken later een pv krijgen, en moet jij maar in je geheugen gaan graven waar het exact om ging. Nog een extra reden om een dashcam te kopen.
Laatst gewijzigd door jdb2 op vr 17 dec 2021, 9:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 16 dec 2021, 10:40

Na dik 1,5 jaar Corona terug regelmatig de baan gedaan te hebben, zijn mijn ogen ook wel opengegaan. Mijn voornemen is ook om eindelijk een dashcam aan te schaffen.

jdb2
verkeersader

Bericht door jdb2 » do 16 dec 2021, 11:14

Tja, een brave bestuurder die 1 keer in x aantal jaar in de fout gaan wordt meteen gepakt, zo lijkt het wel.
Terwijl wat je allemaal tegenkomt op een gemiddelde woon-werk verkeersdag...

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 16 dec 2021, 12:15

Misschien meer op zijn plaats in het verkeersveiligheid topic, maar wat wij mij vooral opgevallen is dit jaar, is dat voorrang verlenen meer en meer een keuze geworden lijkt.

Hoe vaak dat het noodstopsysteem van mijn wagen de laatste tijd al in gang geschoten is omdat er één of andere kwiet (al dan niet zonder gekeken te hebben) gewoon een baan opdraait terwijl de rest van het verkeer tegen 70 komt aangetuft....

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » do 16 dec 2021, 13:49

Km357 schreef: wo 15 dec 2021, 7:26 Gisteren in de wijk nog een vrouw zien "rijden" met de gsm in de hand, ze zat volledig aan de verkeerde kant en was zich er totaal niet van bewust...Als je bericht zo belangrijk is, parkeer je dan voor die 30 seconden misschien? GSM in de hand breng je anderen onrechtstreeks in gevaar voor zwaar letsel, net zoals door rood rijden.
Ik erken uiteraard dat het niet veilig is, maar het is zeker niet zo gevaarlijk als door rood rijden. Meestal zal het zonder gevolgen blijven terwijl je bij door rood rijden een grote kans op aanrijding hebt. Ik vind het dus niet meer dan logisch dat door rood rijden een overtreding categorie 3 is en gsm gebruiken een overtreding categorie 2.
Km357 schreef: wo 15 dec 2021, 15:12 Ik ben niet zo'n fan van al die overdreven controle maar een voorbeeld, of beter gezegd een vergelijking:

- Ik rij 40 in een zone 30, maar ben enkel met het rijden bezig, ik ben dus aandachtig, ik kan een boete krijgen voor te snel rijden
- Ik rij 30 in een zone 30, maar ben op m'n gsm bezig, en ben dus helemaal niet bewust dat er opeens een fietser op de baan rijdt, een kind dat achter z'n voetbal rent tot op de straat...

Wat is nu potentieel eigenlijk de gevaarlijkste situatie? Want men is er altijd snel bij om snelheid de schuld te geven, maar in minder en minder gevallen is dat nog de hoofdoorzaak van een ongeval. Afleiding op gelijk welke manier ook, is veel moeilijker te verbaliseren/controleren, maar is een bestaand probleem dat enkel maar lijkt te groeien.
Het tweede was nu ook al een grotere boete dan het eerste. Waar het nu om gaat is dat de boete drie keer zo zwaar wordt, dat valt ook niet te verantwoorden. En zoals gezegd: het geldt ook als je gsm gewoon naast je ligt. Hoe ga je bewijzen dat je niet met je gsm bezig was?
Km357 schreef: wo 15 dec 2021, 12:55 Als je van een verkeersmisdrijf beschuldigd wordt van 3de graad zal er altijd bewijs moeten zijn van het Openbaar Ministerie, anders maken handige advocaten daar snel brandhout van. Stel nu dat je door rood rijdt om plaats te maken voor een prioritair voertuig en je wordt geflitst. Als het tot een rechtszaak zou komen zal het niet lang duren want je kan op de foto van de flitser al snel aantonen dat het was om bvb de ambulance door te laten want die wordt vast ook geflitst.
Dat is zeker niet zo. Een simpele vaststelling van een politieagent is genoeg, dat geldt immers als bewijs tot tegendeel. Het is ook niet zo dat een overtreding categorie 3 automatisch voor de politierechter komt. Ook voor overtredingen categorie 3 kan je een minnelijke schikking krijgen, bij gsm-gebruik zal dat vermoedelijk nog steeds het geval zijn, alleen zal die nu dus 53 euro duurder zijn.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » do 16 dec 2021, 14:20

Dat het meestal zonder gevolgen blijft is toch geen argument? Met je gsm bezig zijn in de auto, op de fiets betekent gewoon dat je niet met het verkeer bezig bent, en dan kan snel ergens zitten waar je écht niet hoort te zijn. Waarom heb jij je gsm naast je of in je hand nodig bij het autorijden? Er bestaan genoeg bluetooth methodes waardoor je perfect handsfree kan bellen en je telefoon blijft mooi in je jas zitten.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » do 16 dec 2021, 14:28

^^ Het gebeurt wel eens dat ik nog vlug een whatsapp bericht stuur voor het rijden en de gsm vervolgens op de stoel naast mij leg. Zoiets hoort geen risico op beboeting in te houden.
Km357 schreef: do 16 dec 2021, 14:20 Dat het meestal zonder gevolgen blijft is toch geen argument?
Het ging om het inschatten van risico. Als je in de ene situatie een veel grotere kans tot fatale aanrijding hebt is de enige mogelijke conclusie dat het kennelijk veel gevaarlijker is. En dus hoger beboet zou moeten worden dan het andere.

Er lijkt echt een inflatie bezig van boetecategorieën. Nu ook bv middenstrookrijden naar de tweede categorie gebracht is. Heel de basislogica van de hoogte van de boete afhankelijk maken van de gevaarzetting wordt alsmaar meer ondergraven. Het lijkt mij profileringsdrang.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » do 16 dec 2021, 14:31

Ik krijg niet de indruk dat mensen die met hun gsm bezig zijn in het verkeer zich ook maar van enig risico bewust zijn. En dan gaat de staat zwaardere maatregelen nemen,...

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » do 16 dec 2021, 14:34

Dat is veel te zwart-wit. De meesten letten echt wel op en doen het op een recht stuk weg zonder voorliggers. Veelal gebeurt het trouwens als men voor het rood licht staat of in een file. In die gevallen is 167,84 euro boete wel heel moeilijk te verantwoorden (nochtans zal dat effectief de boete zijn).

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 16 dec 2021, 14:42

Ook op een ‘veilig’ recht stuk weg zonder voorliggers kan het misgaan als je afgeleid wordt. Bijvoorbeeld doordat je de juiste lijn niet meer volgt met kans dat je in de berm terecht komt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » do 16 dec 2021, 14:43

Je riskeert een zwaardere boete door een LEZ in te rijden waar je niet mag zijn...Je uitleg overtuigt me ook niet, en kadert voor mij juist m'n punt van verkeerde risicoinschatting. Je kan niet én met je gsm bezig zijn én goed opletten op het verkeer, dat lukt gewoon niet.

Als die telefoon handmatig bedienen écht zo super ontzettend belangrijk is, parkeer je dan ergens waar het mag en doe gerust je ding.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » do 16 dec 2021, 17:14

Palance schreef: do 16 dec 2021, 14:42 Ook op een ‘veilig’ recht stuk weg zonder voorliggers kan het misgaan als je afgeleid wordt. Bijvoorbeeld doordat je de juiste lijn niet meer volgt met kans dat je in de berm terecht komt.
Ja, dat is niet de discussie. De discussie is of het hoort in de derde categorie en dus even onveilig geacht wordt als door rood rijden.
Km357 schreef: do 16 dec 2021, 14:43 Je riskeert een zwaardere boete door een LEZ in te rijden waar je niet mag zijn...
Vind je dan niet dat die boete ook te hoog is?
Km357 schreef: do 16 dec 2021, 14:43 Je kan niet én met je gsm bezig zijn én goed opletten op het verkeer, dat lukt gewoon niet.
Laat ons nu ook niet doen alsof een seconde wegkijken altijd zo fataal is. Dan is de radio verzetten ook levensgevaarlijk. En dan is dat bij een gsm in het houdertje ook het geval. Nogmaals: een boete, ja. 3de categorie, nee.

Ook heb ik nog geen overtuigende uitleg gehoord waarom gebruik van de gsm veiliger zou zijn als het in een houder zit dan los. Het gebruik hoort doorslaggevend te zijn, niet de plaats waar je gsm ligt. Je kan dus legaal een film kijken op je gsm als die in een houdertje zit. Maar je kan een boete krijgen als je gsm los op de zetel naast je ligt terwijl je er niet mee bezig was.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » do 16 dec 2021, 17:28

LEZ boetes vind ik persoonlijk sowieso te hoog, en dat iedere stad z'n eigen taxje uitvindt vind ik al helemaal onzinnig. In FR betaal je 5 euro voor je sticker en done deal, hier is het puur kassa/kassa waar iedere stad z'n eigen belasting heft zolas in de Middeleeuwen.

En er bestaat niet zoiets als chauffeur legaal een film kijken op je gsm die in de houder zit, dat valt onder direct gebruik. Waarom denk je anders dat vrachtwagenchauffers beboet worden als ze een film zitten te volgen op hun TV naast hun. Ik snap ook niet waarom GSM-gebruik achter het stuur verdedigd zou moeten worden als in niet te hard beboeten, want toch niet zoooo onveilig.

Dat er nog andere onveilige situaties zijn in het verkeer zoals fietsers die zich van niks aantrekken en maar wat doen en zodanig zichzelf en anderen in gevaar brengen staat daar ook los van.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » do 16 dec 2021, 17:33

Km357 schreef: do 16 dec 2021, 17:28 LEZ boetes vind ik persoonlijk sowieso te hoog, en dat iedere stad z'n eigen taxje uitvindt vind ik al helemaal onzinnig.
Waarom verdedig je dan een boete met een andere boete die je zelf te hoog vindt?
Km357 schreef: do 16 dec 2021, 17:28 En er bestaat niet zoiets als chauffeur legaal een film kijken op je gsm die in de houder zit, dat valt onder direct gebruik.
Het gevaar is gebruik van gsm, dat is dus in veel gevallen legaal als je gsm maar in een houdertje zit. Die vormvereiste staat dus volledig los van de reële gevaarzetting (namelijk afgeleid zijn in het verkeer).
Km357 schreef: do 16 dec 2021, 17:28 Ik snap ook niet waarom GSM-gebruik achter het stuur verdedigd zou moeten worden als in niet te hard beboeten, want toch niet zoooo onveilig.
Ik verdedig het niet, ik nuanceer het alleen en verder ben ik wel tegen het gratuit verhogen van boetes om daadkracht uit te stralen. Je kan ook meer inzetten op handhaving met het behoud van de huidige boetes. Als je jaarlijks 2.000 mensen pakt op gsm-gebruik achter stuur dan zal de verkeersveiligheid niet verbeteren door hen 53 euro meer te laten betalen. Wel als je er bv volgend jaar 3.000 pakt en dus de pakkans verhoogt. Het boetebedrag is dus geen doorslaggevende factor.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » do 16 dec 2021, 17:42

Omdat een LEZ-zone binnenrijden op zich onschuldig is en de boete enkel wordt gerechtvaardig door een arbitrair besluit dat het ene voertuig proper is en het andere een aanslag op de volksgezondheid, je begaat immers geen verkeersovertreding, de boete is een GAS, die er enkel op uit is om geld te vinden. Bij GSM-gebruik is er geen onderscheid tussen gevaarlijk of niet, het gebruik al rijdend (als je voor een rood licht staat blijf je ook bestuurder trouwens, waarom ik me zo frustreer in bestuurders die niet beseffen dat het groen is geworden omdat ze alle aandacht op hun smartphone hebben geconcentreerd) is sowieso nefast voor de aandacht, en als je dan iemand omver knalt breng je rechtstreeks iemand in gevaar, wat bij LEZ-uitstoot niet zo is. Een verkeersongeval met een Euro 4 of Euro 6 diesel doet er weinig toe.

Als je zit te tokkelen op je gsm in een houdertje of op je infotainmentscherm ben je niet 100% met de weg en het verkeer bezig. Alfa Romeo is vooralsnog het enigste merk die dat ook ingezien heeft en dus niet verder wil met die grote schermen aangezien die de verkeersveiligheid negatief beïnvloeden. Gelijk hebben ze, je hebt dat ook helemaal niet nodig. En als het zo belangrijk is, laat je passagier zich daar dan mee bezighouden. Zelfs je GPS bedienen hoeft écht niet al rijdend, die passen zich wel aan al rijdend als je op voorhand je bestemming hebt opgegeven.

Dat je verkeersveiligheid rechtstreeks niet beïnvloedt met hogere boetes kan ik nog aanvaarden als argument, maar als die persoon die nu 3x 50 of zo euro moet dokken omdat ie met z'n gsm bezig was en volgend jaar opeens 3x150 zal die persoon misschien aan het denken zetten. Dat is de rechtvaardiging, want ik wens uiteraard niemand een ongeval toe waar alle schuld en lasten door de GSM'er moeten gedragen worden, want wees maar gerust dat een verzekering zal uitpluizen waar dat ding lag en of je het aan het gebruiken was. Dat doen ze nu al, en met die hogere boetes in het achterhoofd zullen ze daar nog verder naar gaan zoeken.

Ik blijf er bij dat een persoon die met z'n gsm in z'n schoot, in een houder of in de hand bezig is, zich beter zou parkeren en niet verder rijden. Dat gaat ook voor anderen, zoals fietsers, maar op zich voetgangers in beweging ook. Als het allemaal zo belangrijk is, "parkeer" je dan als fietser/voetganger even en ga weer verder als je weer bij de les bent. En als je vriend/vriendin/vrouw/man/partner niet begrijpt dat je niet onmiddellijk binnen de seconden reageert heb je ander probleem, dat je evengoed wel kan uitleggen.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » do 16 dec 2021, 19:58

Km357 schreef: do 16 dec 2021, 17:42 Als je zit te tokkelen op je gsm in een houdertje of op je infotainmentscherm ben je niet 100% met de weg en het verkeer bezig. Alfa Romeo is vooralsnog het enigste merk die dat ook ingezien heeft en dus niet verder wil met die grote schermen aangezien die de verkeersveiligheid negatief beïnvloeden. Gelijk hebben ze, je hebt dat ook helemaal niet nodig. En als het zo belangrijk is, laat je passagier zich daar dan mee bezighouden. Zelfs je GPS bedienen hoeft écht niet al rijdend, die passen zich wel aan al rijdend als je op voorhand je bestemming hebt opgegeven.
Dus ben je voorstander om dat ook strafbaar te stellen en daar boetes van de derde categorie voor te heffen? Er is immers geen verschil met gsm-gebruik.
Km357 schreef: do 16 dec 2021, 17:42 Ik blijf er bij dat een persoon die met z'n gsm in z'n schoot, in een houder of in de hand bezig is, zich beter zou parkeren en niet verder rijden. Dat gaat ook voor anderen, zoals fietsers, maar op zich voetgangers in beweging ook. Als het allemaal zo belangrijk is, "parkeer" je dan als fietser/voetganger even en ga weer verder als je weer bij de les bent. En als je vriend/vriendin/vrouw/man/partner niet begrijpt dat je niet onmiddellijk binnen de seconden reageert heb je ander probleem, dat je evengoed wel kan uitleggen.
Daarin verschillen we dan ook niet van mening. Wel in hoe 'kostelijk' dat moet zijn als boete.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » do 16 dec 2021, 20:18

Of je nu op je GSM of op je infotainment tokkelt maakt inderdaad niks uit qua handeling of concentratie op de weg. Ik vind het dan ook logisch dat dat als evenwaardig wordt beschouwd als "fout" of verkeersovertreding ja. Waarom constructeurs zo hard ingezet hebben op al die schermpjes blijft voor mij een raadsel, want commercieel werkt het wel, informatief of nuttig is het allerminst.

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » do 16 dec 2021, 22:35

^^
Ik begrijp ook totaal niet waarom constructeurs zo nodig kiezen voor touchscreen in de zgn infotainment. Om nog maar simpelweg de radiozender te veranderen moét de chauffeur zijn ogen van de weg halen. Vroeger was dat gewoon 'voelen' naar het gekende knopje om te zappen. Om maar een voorbeeld te geven. Nieuw en touch zijn niet altíjd beter me dunkt. Soms (misschien zelfs meestal) is een oldskool bediening beter dan wat er tegenwoordig wordt gemaakt...
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 16 dec 2021, 23:39

Km357 schreef: do 16 dec 2021, 20:18 Of je nu op je GSM of op je infotainment tokkelt maakt inderdaad niks uit qua handeling of concentratie op de weg. Ik vind het dan ook logisch dat dat als evenwaardig wordt beschouwd als "fout" of verkeersovertreding ja. Waarom constructeurs zo hard ingezet hebben op al die schermpjes blijft voor mij een raadsel, want commercieel werkt het wel, informatief of nuttig is het allerminst.
De Mercedes waar ik nu mee rijd heeft een mooi minimalistisch scherm over de breedte van het dashboard. Ik vind dat net een vooruitgang omdat de wijzerplaten veel beter te lezen zijn en je deze naar eigen goeddunken kan indelen.

Voor de rest kan je alles bedienen met knoppen aan het stuur en knoppen en touchpad in de middenconsole of via touch op het scherm zelf. Je kan kiezen welke van de drie je gebruikt. De klimaatcontrole is al enige nog via klassieke knopjes.

Als je je ogen van de weg moet nemen om je boordcomputer te bedienen, ligt dat niet aan het feit dat alles via een scherm verloopt, maar aan het slecht ontwerp van de constructeur. Mercedes toont dat het wel kan.

jdb2
verkeersader

Bericht door jdb2 » vr 17 dec 2021, 18:45

Tommy schreef: do 16 dec 2021, 9:37 ^^
Ik heb bij mezelf al gemerkt dat wanneer ik netjes max 30 rij in zone 30 heel snel afgeleid ben. In die zin, rond kijken of radio luisteren. (Niet gsm'en voor alle duidelijkheid!). Ik vraag me al langer af of een zone 30 'altijd' veilig(er) zijn. Ik spreek vooral over té grote zones 30, en zones 30 in niet-stedelijke omgevingen...
Zet gewoon de cruise control op 36 of zo, en trek je voor de rest niks van aan, dat is wat ik nu doe. Bij 30 km/h is er nauwelijks tellerafwijking, dus rekening houdend met een tolerantie van 6 km/h. Voorheen reed ik tussen 40 en 50 in de langere zone 30's die voorheen gewoon standaard 50 waren. Tegenwoordig zet ik gewoon de cruise control op, de pakkans is me te groot.
Of het veiliger is: ik merk dat ik nu vaker wordt ingehaald, daar waar het voorheen een enkele lunatic was die door de bebouwde kom scheurt.
Verder het bumperkleven/opjagen waardoor de achterligger nauwelijks stopafstand heeft als jij moet stoppen om voorrang te verlenen.
Laatst gewijzigd door jdb2 op vr 17 dec 2021, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » vr 17 dec 2021, 19:18

M'n CC werkt niet onder de 60kph...

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » zo 19 dec 2021, 3:02

^^
Da's wel hoog, de Fransen doen het vanaf 30/uur.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 19 dec 2021, 10:12

Ok. GSM regel.

Ik knoop dat ding aan een kabel en donder hem voor de versnellingspook op de middenconsole om er niet meer aan te komen. Maar via android auto heb ik waze op het scherm en kan ik wel bellen (doe ik maar heel weinig overigens).

Is dat nu verboden? Ondanks dat ik de tel niet aanraak?

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » zo 19 dec 2021, 10:39

^^ Ja, enkel als het in een houdertje zit riskeer je geen boete.