Is dit nu ook verboden toegang voor voetgangers (omdat de normale betekenis alleen verboden voor bestuurders is)? Of kun je dit als voetganger gevoeglijk negeren?
Moderator: Moderatoren
Bron: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/03/17 ... t-verkeer/Verbod voor -16-jarigen en niet meer op het voetpad rijden: strengere regels voor elektrische steps in het verkeer
Er komen strengere regels voor e-steps, monowheels, hoverboards en segways op de openbare weg. Daarover zijn de ministers van Mobiliteit van de verschillende regeringen het eens geraakt. Zo komt er een verbod voor -16-jarigen en mogen gebruikers er niet langer mee op het voetpad rijden. "Dit komt de veiligheid van iedereen ten goede."
De opkomst van elektrische steps of monowheels in het straatbeeld was de voorbije jaren indrukwekkend. Dat is op zich geen slecht nieuws, maar die opmars kwam ook duidelijk naar voren in de ongevallenstatistieken, benadrukt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD).
In 2020 bijvoorbeeld zouden er in Vlaanderen meer dan 200 ongevallen zijn gebeurd met e-steps, waarbij zelfs twee mensen om het leven kwamen. Vorig jaar liep dat aantal op tot meer dan 1.000 ongevallen en vier doden. Er was volgens Peeters dan ook nood aan "duidelijke en uniforme verkeersregels".
De verschillende mobiliteitsministers van ons land - Peeters, federaal minister Georges Gilkinet (Ecolo), Brussels minister Elke Van den Brandt en Waals minister Valérie De Bue - spraken al langer over maatregelen. Daarover hebben ze nu een politiek akkoord bereikt. De nieuwe regels zouden tegen de zomer ingaan.
Wat staat er in het akkoord?
"Beter omkaderen"
- Allereerst komt er een verbod voor jongeren onder de 16 jaar om nog met e-steps rond te rijden op de openbare weg. Gilkinet noemt het belangrijk "te vermijden dat kinderen en jonge tieners in het verkeer rijden op voertuigen tot 25 kilometer per uur, die niet altijd stabiel of makkelijk bestuurbaar zijn". In speelsituaties, zoals op de zeedijk of in speelstraten, zullen jongeren hun toestellen wel nog mogen gebruiken.
- Daarnaast worden e-steps van het voetpad verbannen. Tot nu toe werden ze er nog getolereerd mits stapvoets gebruik, maar die regel wordt niet goed genoeg nageleefd, klinkt het. Een volledig verbod is dan eenvoudiger. Personen met een beperkte mobiliteit blijven met hun scootmobiel welkom op het voetpad. En in voetgangerszones zal een bord aangeven of e-steps er - stapvoets - toegelaten zijn. Overtredingen kunnen een boete van 58 euro opleveren.
- Mensen die met twee op een e-step rijden, riskeren dezelfde boete. Dat wordt voortaan ook wettelijk verboden. En om chaotische toestanden met geparkeerde steps te vermijden, komen er ook parkeerzones. Dat kunnen verplichte parkeerzones zijn, zones waar parkeren net verboden is of nog plaatsen waar parkeren kan zonder de doorgang te belemmeren. Foutparkeren kan leiden tot een boete van 116 euro.
"Samen met het openbaar vervoer hebben deze nieuwe vormen van mobiliteit het verkeer in onze steden makkelijker en vlotter gemaakt", zegt minister Gilkinet. "Het is belangrijk om hier samen als gebruikers goed mee te leren omgaan en om dit ook beter wettelijk te omkaderen."
Voor Brussels minister Elke Van den Brandt kan micromobiliteit de "modal shift" - lees: het overschakelen van het ene vervoersmiddel naar het andere - ondersteunen, als die goed georganiseerd wordt. "Maar het is heel belangrijk dat die micromobiliteit op de openbare weg samengaat met andere weggebruikers. Die ontwikkeling moet gebeuren met respect voor andere gebruikers van de openbare ruimte, zoals de meest kwetsbare en minder mobiele mensen onder ons", zegt ze.
"Een eenvormig en duidelijk wettelijk kader voor e-steps in het hele land komt de veiligheid van iedereen ten goede", besluit Waals minister Valérie De Bue.
Ik heb met beiden gereden en je vergeet als bestuurder gewoon heel snel het gevoel van snelheid. Terwijl mensen een soort van rijwiel zien afkomen dat zich viel sneller voortbeweegt dan dat ze in hun gedachten verwachten.
Ik vind ze wel op de fietspaden thuishoren, de snelheid is vergelijkbaar met normaal fietsverkeer.
Die Joris Vandenbroucke van Vooruit in het federaal parlement blinkt uit in regelitis. Hij was het ook die bv het ritsen verplicht gesteld heeft.Vooruit wil de “Dutch reach” verplichten: “Dit zal mensenlevens redden”
Haast elke dag geraakt er een fietser gewond doordat een chauffeur zijn autoportier plots openslaat. De partij Vooruit dient daarom een wetsvoorstel in dat de zogenaamde “Dutch reach” wettelijk verplicht. “Dit zal mensenlevens redden.”
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230625_97654525
In dat voorstel zou het zelfs een overtreding van de derde graad zijn (dus 165 euro boete, gelijkgeschakeld met door rood rijden). Zeker dat laatste is toch wel enorm overdreven en het lijkt me sterk als het er in die vorm zal doorkomen. Denk ook aan gevallen waar je uitstapt aan de zijde van het voetpad (volgens dit voorstel zou je dan nog steeds strafbaar zijn als je uitstapt zonder je verste hand van de klinkt te gebruiken).“Wie daartoe in staat is, opent bij het uitstappen het portier van het voertuig met de hand die het verst van de deurklink is.”
Ik weet niet hoe dat bij andere Nederlanders (hier) is, maar het is mij nooit aangeleerd, ik gebruik het zelf ook niet, ik heb er nooit iemand over horen praten en ik ken ook niemand die het doet. Het bestaan ervan kende ik alleen via dit forum en dan met name een discussie hierover een paar jaar terug.De “Dutch Reach” dankt zijn naam aan fietsland Nederland waar dit helemaal is ingeburgerd.
Tegen technologische hulpmiddelen is er weinig bezwaar.keokiracer schreef: ↑di 27 jun 2023, 11:49 Ik zie meer in het niet verplichten van een van beide opties.
Ik heb het over verplichten. Daar heb ik bezwaar tegen.Alfa schreef: ↑di 27 jun 2023, 16:00Tegen technologische hulpmiddelen is er weinig bezwaar.keokiracer schreef: ↑di 27 jun 2023, 11:49 Ik zie meer in het niet verplichten van een van beide opties.
Zijn ze laat mee. Honda (sommige duurdere modellen) hebben dat systeem al een tijdje. Zo ook mijn auto.