Wegcode België

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6885
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegcode Belgie

Bericht door Wimpie25 » do 11 mar 2021, 13:46

^^
Je lacht ermee maar op het hoogtepunt van de communautaire crisis eind jaren 2000, was dat wel één van de punten die op tafel lag. De zogenaamde corridor tussen het Waals en Brusselse Gewest.

Gebruikersavatar
Afrit13
verkeersader
Berichten: 768
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 17:41
Locatie: Nijmegen

Re: Wegcode Belgie

Bericht door Afrit13 » do 11 mar 2021, 14:20

^^ Ik lach ermee omdat het feitelijk niet zo is. Dus ik weet verder niet zo goed wat je hiermee bedoelt.

Ruben
woonerf
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 04 mei 2011, 17:53

Re: Wegcode Belgie

Bericht door Ruben » do 11 mar 2021, 17:27

Staan er dan al borden met de snelheden bij het binnenrijden van Brussel? Ik heb trouwens de indruk dat er op de Vlaams-Waalse grens vaak enkel een bord staat richting Vlaanderen, niet richting Wallonië (bv. E403). De meeste daarvan (zowel de Vlaamse als de Waalse) zijn trouwens vrij klein uitgevoerd. Een buitenlander die hier niet van afweet, is er volgens mij zo voorbij gereden, laat staan dat ze de snelheden effectief gelezen hebben en de verschillen opgemerkt hebben.

TomTorquay
dorpsstraat
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 09 jan 2019, 23:51

Re: Wegcode Belgie

Bericht door TomTorquay » do 11 mar 2021, 18:15

Ruben schreef: do 11 mar 2021, 17:27 Staan er dan al borden met de snelheden bij het binnenrijden van Brussel?
Ik denk het wel, maar ben het niet zeker. Daarvoor kom ik er niet vaak genoeg. Maar volgens mij staat er een bord als je Brussel via de E40 binnenrijdt in Sint-Agatha-Berchem.

Palance schreef: do 11 mar 2021, 8:09 Zelfs in een tot op het bot verdeeld en gedecentraliseerd land als Bosnië-Herzegovina krijgt men het nog voor elkaar om een landelijke verkeerswetgeving en snelheidsregime te hebben.
Het heeft dan ook niet zoveel met verdeeldheid op zich te maken, schat ik zo. Vooral met de eigenwijsheid en het grote eigen gelijk dat tegenwoordig overal welig tiert. En daarnaast valt natuurlijk niet te ontkennen dat de ruimtelijke ordening ( :rofl2: ) en het weggebruik in Vlaanderen anders is dan die van Wallonië. Idem voor Brussel. Dus ergens snap ik het wel.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Wegcode Belgie

Bericht door Alfa » za 13 mar 2021, 2:08

Palance schreef: do 11 mar 2021, 8:09
Komen er nu ook van die borden met snelheden zoals nu aan de Vlaamse en Waalse grenzen?
Die zijn er al hoor. https://www.google.be/maps/@50.7001269, ... 8192?hl=nl, https://www.google.be/maps/@50.6994638, ... 8192?hl=nl. Ook aan de grens tussen het Vlaams Gewest en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Weliswaar nog niet overal, zeker niet op kleinere wegen. Ik denk ook niet dat het zo algemeen zal worden als op landsgrenzen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Wegcode Belgie

Bericht door Palance » za 13 mar 2021, 8:19

Dat weet ik, maar het ging mij om borden aan de Brusselse kant.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Wegcode Belgie

Bericht door Alfa » za 13 mar 2021, 20:40

Aan Vlaamse kant staan er op de grens Vlaanderen-Brussel ook al van die borden, aan Brusselse kant nog niet. https://www.google.be/maps/@50.779656,4 ... 8192?hl=nl

Ze hebben dit neergezet, ze hebben er een soort nep 'zone 30' van gemaakt. Met een bord dat er goed op lijkt, maar formeel is de hele bebouwde kom dus gewoon zone 30 en daarmee is het wettelijk dus in orde. Alleen vraag ik me af hoe men geacht wordt te weten wat de snelheid buiten de bebouwde kom is.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Wegcode Belgie

Bericht door Vinny » zo 14 mar 2021, 17:05

Zonder verdere maatregelen is het vooral kassa voor de afdeling handhaving; de verkeersveiligheid gaat er niet door vooruit omdat automobilisten niet genegen zijn de nieuwe maximumsnelheid te rijden :facepalm:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ajaxcied10
polderweggetje
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 26 nov 2018, 8:50

Re: Wegcode Belgie

Bericht door Ajaxcied10 » zo 14 mar 2021, 21:40

Alfa schreef: za 13 mar 2021, 20:40 Aan Vlaamse kant staan er op de grens Vlaanderen-Brussel ook al van die borden, aan Brusselse kant nog niet. https://www.google.be/maps/@50.779656,4 ... 8192?hl=nl

Ze hebben dit neergezet, ze hebben er een soort nep 'zone 30' van gemaakt. Met een bord dat er goed op lijkt, maar formeel is de hele bebouwde kom dus gewoon zone 30 en daarmee is het wettelijk dus in orde. Alleen vraag ik me af hoe men geacht wordt te weten wat de snelheid buiten de bebouwde kom is.

Afbeelding

Heeft het brussels gewest dan een buiten de bebouwde kom??

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3537
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Wegcode Belgie

Bericht door verfmeer95 » zo 14 mar 2021, 21:54

Ja, onder andere de N275: https://goo.gl/maps/656aPsKSBT1njc28A

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6885
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegcode Belgie

Bericht door Wimpie25 » zo 14 mar 2021, 22:15

Een gedeelte van het Zoniënwoud ligt binnen het BHG, de wegen die daardoor lopen, vallen bubeko.

Wat trouwens voor velen onbekend is, is dat er nog een stukje landbouwgebied binnen het BHG ligt. Op grondgebied Anderlecht nota Bene. Ingekapseld tussen de Erasmuscampus van de ULB, de E40 en de Royal Amicale, ligt het dorp Neerpede. Het is het meest westelijk stukje grondgebied en meteen ook het meest aaneengesloten stuk Bubeko.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Wegcode Belgie

Bericht door Alfa » zo 14 mar 2021, 23:03

Dit dus, ziet er effectief vrij landelijk uit: https://www.google.be/maps/@50.8247582, ... 8192?hl=nl. Zelfs de straatnaam klinkt landelijk: Koeivijverstraat. ;)

Al vraag ik me wel af hoe lang het daar nog landelijk zal blijven. Als Brussel een groot project wil realiseren dat niet binnen haar grotendeels volgebouwde grenzen past zullen ze vast die richting kijken.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6885
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegcode Belgie

Bericht door Wimpie25 » zo 14 mar 2021, 23:36

^^
Het klopt jammer genoeg dat dat gehucht serieus in de gaten wordt gehouden door alle mogelijke categorieen projectontwikkelaars.

Al zijn er vanuit de omliggende Vlaamse gemeentes bijna letterlijk enkele tientallen telescopen gericht op Neerpede. Als bij wijze van spreken het bestemmingsplan van een half bietenveld wijzigt, gaan in Dilbeek alle alarmen af.

Het iets gekendere Haren wat met recht het enige diep van Brussel wordt genoemd, heeft iets minder geluk gehad. Het is een groen eiland dat langs alle kanten omringd is met de infrastructuur van een grootstad. Daar komt het letterlijk op enkele patattenboeren en een Schapenveld aan om de betonering te weerstaan.

Jammer genoeg lukt dat niet altijd en krimpt het groen daar stukje bij beetje. De laatste knauw bestond bijvoorbeeld uit de uitbreiding van het emplacement voor een tramterminus van de MIVB.

rob1992
polderweggetje
Berichten: 21
Lid geworden op: do 07 jul 2016, 14:00

Re: Wegcode Belgie

Bericht door rob1992 » do 08 apr 2021, 14:46

Een andere vraag in het kader van de wegcode, in verband met de bebouwde kom:

Je rijdt op een weg van deelgemeente X, hoofdgemeente is Y. Een bord duidt de bebouwde kom aan van X. Wat later staat er een bord dat de gemeentegrens aanduidt, en dat je de hoofdgemeente Y in rijdt. Maar dit is het typische gele bord, niet het bebouwde kom bord.

Toch zit je dan blijkbaar in de bebouwde kom, aangezien er geen eindbord van deelgemeente Y stond. Is het dan niet logischer om er ook het bebouwde kom bord te zetten? Lijkt me verwarrend.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6885
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegcode Belgie

Bericht door Wimpie25 » do 08 apr 2021, 15:09

^^
Een deelgemeente is een entiteit zonder administratieve waarden, bijgevolg hebben de grenzen nog louter een symbolische waarde en is een gemeente niet verplicht deze nog aan te duiden.

Wat betreft de plaatsingsvoorwaarde van signalisatie die de grenzen van bebouwde kommen aanduiden, dat is 1 van de zaken die in België heel duidelijk geregeld zijn. Te vinden in artikel 12.1 van de verkeerswet van 1976. Kort gezegd, een bebouwde kom kan meerdere gemeentegrenzen overschrijden en houdt niet op te bestaan bij het kruisen van gemeentegrenzen.


Het werkt als volgt.

Afbeelding

rob1992
polderweggetje
Berichten: 21
Lid geworden op: do 07 jul 2016, 14:00

Re: Wegcode Belgie

Bericht door rob1992 » do 08 apr 2021, 16:33

Wimpie25 schreef: do 08 apr 2021, 15:09 ^^
Een deelgemeente is een entiteit zonder administratieve waarden, bijgevolg hebben de grenzen nog louter een symbolische waarde en is een gemeente niet verplicht deze nog aan te duiden.

Wat betreft de plaatsingsvoorwaarde van signalisatie die de grenzen van bebouwde kommen aanduiden, dat is 1 van de zaken die in België heel duidelijk geregeld zijn. Te vinden in artikel 12.1 van de verkeerswet van 1976. Kort gezegd, een bebouwde kom kan meerdere gemeentegrenzen overschrijden en houdt niet op te bestaan bij het kruisen van gemeentegrenzen.


Het werkt als volgt.

Afbeelding


Super, bedankt voor de heldere uitleg!

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4088
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Wegcode Belgie

Bericht door paolie » do 08 apr 2021, 17:27

^^ als ik kijk wat er daadwerkelijk buiten geplaatst staat, dan staat in het voorbeeld van Antwerpen juist eerst de deelgemeente genoemd, met daaronder in het klein Antwerpen. En in sommige gevallen zelfs zonder Antwerpen.
Wat zijn de officiële regels op dat vlak in België?

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Wegcode Belgie

Bericht door Alfa » do 08 apr 2021, 18:52

^^ in de regel is de bebouwde kom kleiner dan de gemeente, in het groot wordt altijd (of dat is tenminste de bedoeling) de komnaam weergegeven, met in het klein eronder de gemeente waar deze ligt (die meestal uit meerdere komen zal bestaan). In de praktijk dus
'deelgemeente'
gemeente.

Die grafiek die Wimpie toonde is voor uitzonderlijke gevallen als de bebouwde kom meerdere gemeentes omvat, dat gebeurt soms in de grote steden. Hoewel meestal de aparte gemeente als aparte kom aanzien wordt (bv Destelbergen hoort tot de stedelijke agglomeratie van Gent en de bebouwde komen lopen in elkaar over, toch is Destelbergen een eigen kom en gemeente met eigen plaatsnaamborden. Ook Hove in dat voorbeeld heeft gewoon borden met enkel Hove erop: https://www.google.com/maps/@51.1564439 ... 312!8i6656 (in 2009 stond er overigens wel nog 'Antwerpen' - Hove. Toegeven dat je gemeente eigenlijk een deel van de bebouwde kom is van de grotere stad zal in veel gemeenten ook gevoelig liggen.

Ook krijgen delen binnen de stedelijke gemeente (deelgemeenten of districten) in de regel een eigen bebouwde kombord, Borgerhout of Deurne bv hebben eigen komborden, ookal maken zij deel uit van de stad Antwerpen en is het deel van de bebouwde zone van Antwerpen. De bebouwde kom zal dus meestal veel kleiner zijn dat de gelijknamige gemeente dan groter, ik denk dat de gevallen van 'grensoverschrijdende' bebouwde kommen op 1 hand te tellen zijn (Hove in dat voorbeeld had het, maar nu niet meer).

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6885
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegcode Belgie

Bericht door Wimpie25 » do 08 apr 2021, 21:22

Het is in de praktijk inderdaad niet even eenvoudig. Eén gemeente kan meerdere bebouwde kommen tellen, maar een bebouwde kom kan ook in meerdere gemeenten liggen. In het straatbeeld zie je vaak dat men dan alsnog van grensoverschrijdende kommen, aparte kommen gaat maken omdat de informatiewaarde belangrijk is of omdat er bepaalde gevoeligheden spelen.

Wat je wel niet door mekaar mag halen is het systeem dat achter de hele gemeenteborden zit, en het systeem dat achter de komborden zit. Dat werkt eigen best anders. Vooral door het grensoverschrijdende aspect.

Een gemeente is dus niet gelijk aan een kom.

Ook is de situatie binnen Antwerpen redelijk uniek, het is de enige gemeente binnen België die gebruik maakt van het districtensysteem. Gezien dat wel levende administratieve entiteit zijn met een verkozen bestuur, gaan die in de praktijk wel hun grenzen duidelijk afbakenen.
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op za 10 apr 2021, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8625
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Wegcode Belgie

Bericht door Hajo » za 10 apr 2021, 12:47

Dus een wit bord met daarop een plaatsnaam is de aanduiding van het begin van de bebouwde kom. Ik neem aan dat vanaf dat bord een maximum snelheid geldt van 50, of indien aangegeven een andere vmax. Tot zover duidelijk.

Hoe zit het echter met die gele borden? Zijn dat oude exemplaren of is een zo aangeduide kom geen officiële bebouwde kom? En geldt na dat bord dus een maximum snelheid zoals buiten de bebouwde kom? In Vlaanderen dus in het algemeen 70?

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4088
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Wegcode Belgie

Bericht door paolie » za 10 apr 2021, 13:26

^^ die gele borden duiden gemeentegrenzen/deelgemeentegrenzen aan en kunnen zowel binnen als buiten de kom staan, maar zeggen niks over de maximum snelheid. Althans, zou heb ik het altijd begrepen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6885
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegcode Belgie

Bericht door Wimpie25 » za 10 apr 2021, 14:11

Het is eigenlijk heel eenvoudig, de geel-rode borden duiden op een gemeentegrens. Je kan ze ook tegenkomen op de grenzen van deelgemeenten maar daar zijn gemeente vrij in.

In het geval van deelgemeenten en districten is de notatie als volgt; Deelgemeente/District X met daaronder in kleinere Notatie: Gemeente/Stad Y.

Wat de witte borden betreft, deze duiden op de naam van een bebouwde kom, eventueel met eronder in het klein de gemeente/stad waarin deze Kom ligt indien dit een informatieve meerwaarde heeft.

Tot 1 juni 2015 waren komborden Wit met daarin de naam in zwarte letters. Sinds moeten echter alle komborden uitgerust zijn met het kom-pictogram. Alle oude exemplaren worden als ongeldig aanzien.

Dit heeft best wat gevolgen gezien er een hele resem impliciete regelgeving van kracht binnen de bebouwde kom die afwijkt van hetgeen daarbuiten geldt.

Aan het bord van gemeentegrenzen zijn geen ontwerpwijzigingen doorgevoerd.

Wat de vmax betreft, zowel in Vlaanderen als Wallonië is deze 50km/u, binnen het Brusselse Gewest is dit sinds jaar 30.

Indien een kombord is geplaatst onder een C43 (vmax), geldt deze snelheid binnen de hele kom.

Het einde van een bebouwde kom moet steeds worden aangeduid. Het 'einde' van een gemeente niet.

Gemeentegrens
Afbeelding

Komgrens
Afbeelding

De oude komgrens

Afbeelding

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4088
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Wegcode Belgie

Bericht door paolie » za 10 apr 2021, 14:31

^^ Kessel-io? :|
De Belgische komborden zonder komnaam (want dat mag ook) vind ik trouwens echt waardeloos. Dan mis je als weggebruiker toch een stuk essentiële informatie voor je oriëntatie.
https://goo.gl/maps/bg2DN77HdHxvP8TV7

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Wegcode Belgie

Bericht door Palance » za 10 apr 2021, 14:44

Ik dacht dat die ooit speciaal vanwege het grafittifestijn in de Voerstreek waren geïintroduceerd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4088
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Wegcode Belgie

Bericht door paolie » za 10 apr 2021, 14:53

^^ blijkbaar gebruiken andere gemeenten ze ook. In mijn voorbeeld Bouillon lijkt me taalstrijd niet bepaald een issue.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6885
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegcode Belgie

Bericht door Wimpie25 » za 10 apr 2021, 14:59

paolie schreef: za 10 apr 2021, 14:31 ^^ Kessel-io? :|
De Belgische komborden zonder komnaam (want dat mag ook) vind ik trouwens echt waardeloos. Dan mis je als weggebruiker toch een stuk essentiële informatie voor je oriëntatie.
https://goo.gl/maps/bg2DN77HdHxvP8TV7
Die werden inderdaad een mogelijkheid met het invoeren van het pictogram.

Alle volgende uitvoeringen zijn nu toegelaten.

Afbeelding

Bij de lege versies was de bedoeling vooral om het volgende te vermijden. Om op een elegante manier beide borden aan 1 paal te hangen.

Afbeelding

Cartman
dorpsstraat
Berichten: 189
Lid geworden op: di 02 feb 2010, 7:39

Re: Wegcode Belgie

Bericht door Cartman » za 10 apr 2021, 15:20

Wimpie25 schreef: do 08 apr 2021, 21:22 Het is in de praktijk inderdaad niet even eenvoudig. Eén gemeente kan meerdere bebouwde kommen tellen, maar een bebouwde kom kan ook in meerdere gemeenten liggen. In het straatbeeld zie je vaak dat men dan alsnog van grensoverschrijdende kommen, aparte kommen gaat maken omdat de informatiewaarde belangrijk is of omdat er bepaalde gevoeligheden spelen.

Wat je wel niet door mekaar mag halen is het systeem dat achter de hele gemeenteborden zit, en het systeem dat achter de komborden zit. Dat werkt eigen best anders. Vooral door het grensoverschrijdende aspect.

Een gemeente is dus niet gelijk aan een kom.

Ook is de situatie binnen Antwerpen redelijk uniek, het is de enige gemeente binnen België die gebruik maakt van het districtensysteem. Gezien dat wel levende administratieve entiteit zijn met een verkozen bestuur, gaan die in de praktijk wel hun grenzen duidelijk afbakenen.
Desondanks zie je binnen Antwerpen geen rood-gele borden als je de districtsgrenzen overschrijdt. Op de meeste plaatsen zie je zelfs geen aparte komborden, en loopt alles in elkaar over. Enige indicatie zijn de straanaamborden die linksbovenaan de naam van het district vermelden.
Eigenlijk is Antwerpen met haar dictricten één grote bebouwde kom met enkele verbindingswegen waar de snelheid expliciet wordt aangegeven als 70/90kmh. Bij het binnenrijden vanuit bv het zuiden zie je een kombord "Wilrijk" met daaronder "Antwerpen", maar voor zover ik weet kan je doorrijden doorheen Wilrijk en via de Jan Van Rijswijcklaan tot op de Groenplaats rijden zonder een ander kombord tegen te komen.

District Brendrecht-Zandvliet-Lillo is de grote uitzondering, maar dat heeft vooral te maken met de wat meer afgelegen ligging binnen de haven.

Cartman
dorpsstraat
Berichten: 189
Lid geworden op: di 02 feb 2010, 7:39

Re: Wegcode Belgie

Bericht door Cartman » za 10 apr 2021, 15:22

Wimpie25 schreef: za 10 apr 2021, 14:59
paolie schreef: za 10 apr 2021, 14:31 ^^ Kessel-io? :|
De Belgische komborden zonder komnaam (want dat mag ook) vind ik trouwens echt waardeloos. Dan mis je als weggebruiker toch een stuk essentiële informatie voor je oriëntatie.
https://goo.gl/maps/bg2DN77HdHxvP8TV7
Die werden inderdaad een mogelijkheid met het invoeren van het pictogram.

Alle volgende uitvoeringen zijn nu toegelaten.

Afbeelding

Bij de lege versies was de bedoeling vooral om het volgende te vermijden. Om op een elegante manier beide borden aan 1 paal te hangen.

Afbeelding
Persoonlijk mis ik wat uniformiteit zoals in Nederland.
Bv bord met bovenaan naam van de bebouwde kom en daaronder vermelding van de gemeente waar het toe behoort.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4088
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Wegcode Belgie

Bericht door paolie » za 10 apr 2021, 15:28

^^ Dat doet in Nederland ook lang niet iedere gemeente meer zo consequent. En de verscheidenheid in portaaltjes is bij ons echt compleet uit de hand gelopen. Dan toch liever de Belgische eenvoud.

Cartman
dorpsstraat
Berichten: 189
Lid geworden op: di 02 feb 2010, 7:39

Re: Wegcode Belgie

Bericht door Cartman » za 10 apr 2021, 15:32

Wimpie25 schreef: do 08 apr 2021, 15:09 ^^
Een deelgemeente is een entiteit zonder administratieve waarden, bijgevolg hebben de grenzen nog louter een symbolische waarde en is een gemeente niet verplicht deze nog aan te duiden.

Wat betreft de plaatsingsvoorwaarde van signalisatie die de grenzen van bebouwde kommen aanduiden, dat is 1 van de zaken die in België heel duidelijk geregeld zijn. Te vinden in artikel 12.1 van de verkeerswet van 1976. Kort gezegd, een bebouwde kom kan meerdere gemeentegrenzen overschrijden en houdt niet op te bestaan bij het kruisen van gemeentegrenzen.


Het werkt als volgt.

Afbeelding
Twee opmerkingen:
- Waarom staat ANTWERPEN in hoofdletters? Dat kom ik maar zelden of nooit tegen in de praktijk. Bovendien moet de hoofdgemeente toch vanonder staan?
- Hove is geen district van Antwerpen ;) Straf genoeg staan er in de gemeenten rond Antwerpen (ik meen in Hove, Edegem en Mortsel) enkele van die borden met daarop de gemeentenaam en daaronder "Antwerpen". Het is algemeen geweten dat het bij de gemeentefusies eind de jaren '70 de amibitie was om de grens van Antwerpen meer naar het zuiden te leggen dan nu het geval is, vooral omdat er daar vrij hoge belastingsinkomsten te rapen vielen/vallen, maar dat stuitte op teveel verzet. Is dit nog een slinkse poging om alsnog een annexatie te ondernemen? :D :lol:

Plaats reactie