Wegcode België

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Wouter N14
Moderator

Re: Wegcode België

Bericht door Wouter N14 »

Ook bijzonder dat je bij de douane móet betalen :?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

In Zwitserland bestaat er wel zo'n bord, gericht op aankoop van wegenvignet:
Afbeelding

Het bord is, net zoals de meeste anderen, rechtstreeks overgenomen van dat verdrag van Wenen. Dus wellicht inderdaad niet van toepassing in Belgische context.
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Dan is het toch vreemd dat zo 1-op-1 is opgenomen...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Tenzij ze voorsorteren op de invoering van een wegenvignet en de afschaffing van Schengen. :lol: (beiden zijn niet zo irreëel)
Laatst gewijzigd door Alfa op ma 23 dec 2024, 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Niet alle verkeersborden vanuit dat verdrag gaan worden overgenomen. En toekomstig gezien zijn betal(ing)en voor de wegen tegenwoordig elektronisch.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

^^ Nee dat niet, maar dat 'tol-douane'-bord blijkbaar wel. Want het staat in de lijst van de Belgische verkeersborden die in 2026 ingevoerd worden. Het heeft ook een code: C47 met als omschrijving 'verbod voorbij te rijden zonder te betalen'.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Alfa schreef: ma 23 dec 2024, 15:26 Het gekende document met de nieuwe verkeersborden is weer bijgewerkt.

Wat mij opviel is dat er nu een duidelijk zichtbare oranje rand rond de letters bij de bord 'Tol' staat. Zou dit bewust gedaan zijn?
Afbeelding

Bij het andere 'douane' bord is het dan weer niet zichtbaar (en wordt 'douane' in kleine letters geschreven).
Over dat laatste bord daar rechtsonderaan: Ik zie ze daar in Vlaanderen nog over spreken dat het tegen de taalwetgeving in zou gaan :roll:.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Hoe bedoel je? Er zullen wel verschillende versies in de verschillende talen worden gepubliceerd.

Wouter N14 schreef: ma 23 dec 2024, 15:44 Dan is het toch vreemd dat zo 1-op-1 is opgenomen...
België heeft ergens een geschiedenis van Zwitserland als Gidsland te gebruiken voor wegmarkering en signalisatie. Ik vind het niet zo onverwacht dat er nog verkeersborden 1 op 1 worden overgenomen die we uiteindelijk nooit gaan gebruiken ;)

Trouwens, het kan aan mij liggen maar ik zie helemaal geen oranje rand?
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

^^
Rond de onderlijning alsook letters staat er een oranje randje omheen, nu valt het mij toch net op dat het vergeten werd bij 'PEAGE' zijn onderlijning.
Wimpie25 schreef: ma 23 dec 2024, 19:13 ^^
Hoe bedoel je? Er zullen wel verschillende versies in de verschillende talen worden gepubliceerd.
Ik denk het niet hoor, anders vraag ik me af waarom men '...zone' / 'Zone ...' of 'Belgi...' wel als voorbeelden geplaatst heeft.

Daarbij het type Douane/Zoll bord bestaat trouwens altijd tweetalig, ik kan mij in geen enkel land, enkele voorbeelden voorstellen met maar ééntalige teksten.
Laatst gewijzigd door Joshua op ma 23 dec 2024, 20:09, 3 keer totaal gewijzigd.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Je kan je ook afvragen waar alle Duitse versies van de borden zich bevinden.
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

Joshua schreef: ma 23 dec 2024, 15:48 Niet alle verkeersborden vanuit dat verdrag gaan worden overgenomen. En toekomstig gezien zijn betal(ing)en voor de wegen tegenwoordig elektronisch.
Dan heb je nog een bord nodig om duidelijk te maken dat er betaald moet worden.
Het bord "péage" is voorlopig iets dat nergens te zien zal zijn, er moet nergens tol betaald worden in het Franstalige deel van België.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

^^ Misschien wel in de toekomst en zelfs ook in Vlaanderen.
Wimpie25 schreef: ma 23 dec 2024, 20:03 ^^
Je kan je ook afvragen waar alle Duitse versies van de borden zich bevinden.
Ja dat is waar, maar ook die zijn niet te vinden in de Wegcode van nu.

Het bord Douane/Zoll/Customs werd ooit trouwens ontworpen met tweetalige stukken teksten.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Ik weet niet goed waar ik het moest zetten, maar het federaal regeerakkoord bevat ook een wijziging rond de werking van de politierechtbank en praktijk van minnelijke schikkingen. Veelplegers zullen voortaan voor de politierechtbank gedaagd worden bij bepaalde criteria:
Op basis van de veelplegersdatabank zullen verkeersovertreders automatisch voor een politierechtbank gedagvaard worden wanneer ze binnen een termijn van de laatste 3 jaar te veel overtredingen begaan hebben. De drempel om voor de politierechtbank te verschijnen, bovenop de sancties die vandaag de dag al bestaan, leggen we op 8 snelheidsovertredingen in de voorbije 3 jaar van meer dan 20 km/u te snel in de bebouwde kom, zone 30 of schoolomgevingen, 30 km per uur te snel op andere wegen, 40 km per uur op de autostrade, minstens 3x gebruik van elektronische apparatuur achter het stuur in de laatste 3 jaar, minstens 2x sprake van alcoholintoxicatie in de laatste 3 jaar, of een combinatie van minstens 5 snelheidsovertredingen zoals hiervoor aangegeven met ten minste 1 overtreding van de derde graad. De chauffeur krijgt een waarschuwing als hij of zij op de rand van de dagvaarding staat.
Men kan dan de vier oudste overtredingen kwijtspelen door een verkeersveiligheidscursus te volgen, en door minstens een jaar geen enkele overtreding meer te maken.
Lijkt me vrij hoge drempels waar niet veel mensen aan zullen zitten.
de fluppe
zandpaadje

Bericht door de fluppe »

Alfa schreef: ma 23 dec 2024, 15:26 Het gekende document met de nieuwe verkeersborden is weer bijgewerkt.

Wat mij opviel is dat er nu een duidelijk zichtbare oranje rand rond de letters bij de bord 'Tol' staat. Zou dit bewust gedaan zijn?
Afbeelding

Bij het andere 'douane' bord is het dan weer niet zichtbaar (en wordt 'douane' in kleine letters geschreven).
Die oranje rand rond de letters is een fout. Bedankt om het te melden, bij de volgende update zal het opgelost zijn. Het is vreemd, want als ik de svg in Inkscape open is die rand niet te zien, in de png evenmin, maar Word voegt een oranje rand toe rond de letters van de svg.
Ik weet ook niet precies waarom zowel het huidige ontwerp van het tol-bord als het douane-bord uit het verdrag er in moesten. Het opschrift van die laatste zal uiteraard aangepast moeten worden naar het taalgebied.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Ik ben ook benieuwd of er nog veranderingen zullen komen nu Georges Gilkinet van Ecolo in de nieuwe (rechtse) regering-De Wever vervangen wordt als minister van mobiliteit door Jean-Luc Crucke van de partij Les Engagés.
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

^^
Het zal wat geven...
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

^^ Jean-Luc Crucke dat is die tegen de uitbreiding van de N60 was/is op Waals grondgebied. Toenmalig Burgemeester geweest van Frasnes(-lez-Anvaing).
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

Alfa schreef: zo 02 feb 2025, 22:20 Ik ben ook benieuwd of er nog veranderingen zullen komen nu Georges Gilkinet van Ecolo in de nieuwe (rechtse) regering-De Wever vervangen wordt als minister van mobiliteit door Jean-Luc Crucke van de partij Les Engagés.
"We gaan die moderne woke genderneutrale verkeersborden nu eens niet invoeren! "
Dit is maar een grapje, omdat deze regering minder vrouwen dan mannen telt en daar zelf niet zo'n probleem mee lijkt te hebben.
Verder dan wat symbolische ingrepen zie ik het niet komen. Misschien dat de term" code van de openbare weg" terug vervangen wordt door "wegcode".
de fluppe schreef: zo 02 feb 2025, 22:12 Ik weet ook niet precies waarom zowel het huidige ontwerp van het tol-bord als het douane-bord uit het verdrag er in moesten.
Er wordt tol geheven bij de Liefkenshoektunnel en in de toekomst bij de Oosterweelverbinding dus dat kan zeker nut hebben.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Men wilt dan nu toch het puntensysteem gaan invoeren.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Alfa schreef: zo 02 feb 2025, 22:20 Ik ben ook benieuwd of er nog veranderingen zullen komen nu Georges Gilkinet van Ecolo in de nieuwe (rechtse) regering-De Wever vervangen wordt als minister van mobiliteit door Jean-Luc Crucke van de partij Les Engagés.
Ik verwacht nog wel enkele revisies, wat cosmetische wijzigingen en misschien dat er ook nog wat aan de tijdlijn wordt gemorreld (verkorten). Maar ik ben er quasi zeker van dat het nieuwe verkeersreglement er voor minstens 95% gaat staan zoals het vorig jaar is aangekondigd.
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

Joshua schreef: di 04 feb 2025, 9:57 Men wilt dan nu toch het puntensysteem gaan invoeren.
Het wordt zo niet genoemd, maar het komt er inderdaad wel op neer:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/02/03 ... ne-treins/
www.vanityplates.be
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Een detail uit de nieuwe wegcode wordt nu op meerdere websites uitgelicht (vooral in clickbait-artikelen met titels 'binnenkort nieuwe regels op rotondes in België). Bv dit: https://www.vroom.be/nl/informatie/nieu ... nde-regels
Als een bestuurder de eerste afslag wil nemen, moet hij verplicht op de rechterrijstrook rijden voordat hij de rotonde oprijdt en op de buitenste rijstrook blijven
In de code van de openbare weg staat het zo:
Art. 27. – Rotondes.

§ 1. Wanneer er bij het naderen van en op de rotonde meer dan één rijstrook in de gevolgde richting aanwezig is, mogen de bestuurders op een andere dan de rechterrijstrook rijden als:

1° hij de rotonde niet verlaat via de eerste uitrit;

2° hij zich op de rotonde niet begeeft naar de meest rechts gelegen rijstrook voordat de eerste uitrit werd gepasseerd.

§ 2. Wanneer er bij het naderen van en op de rotonde geen rijstroken zijn, moet de bestuurder niet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan rijden.

§ 3. Het oprijden en verlaten van een rotonde wordt beschouwd als een richtingsverandering. Echter, de richtingaanwijzers moeten slechts gebruikt worden bij het verlaten van de rotonde.
Deze regel houdt wel geen rekening met rotondes waar de eerste uitrit zelf uit twee rijvakken bestaat. Daar mag je dan niet meer legaal de linkse rijvak bereiken vanaf het linkse rijvak van de rijbaan die op de rotonde uitkomt. Al zullen er wellicht niet veel zo'n gevallen zijn.

Al betekent het volgens mij dat je hier niet meer het linkervak mag nemen om rechtdoor te gaan (wat zeker een onbedoeld neveneffect is): https://www.google.be/maps/@51.3391751, ... FQAw%3D%3D
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Dat laatste kan vast wel opgevangen worden met de regelgeving omtrent voorsorteerstroken.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

In Spanje geldt die regel ook, maar het maakt dit soort rotondes nogal onbruikbaar. Je krijgt dan ook erg veel rijstrookwisselingen op de rotonde zelf, wat de kans op aanrijdingen fors verhoogt. Alleen bij rotondes met een hele grote diameter is zoiets wel te doen.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

^^ Terwijl de regel net bedoeld was om minder rijstrookwijzingen op de rotonde te hebben. Het komt op mij nogal over als overregulering, met dus onbedoelde neveneffecten.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Dat is ook mijn mening; overdreven regelneverij, die niet te handhaven valt en de wegcode alleen maar meer vulling geeft.
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

Ik heb op de N47 nogal de gewoonte om de rotonde te naderen op de linkerrijstrook, de rotonde zélf op de binnenste rijstrook te nemen en de rotonde te verlaten op de linkerrijstrook. Hier:
https://www.google.be/maps/@51.0610661, ... FQAw%3D%3D
Ik lees dus goed dat dit niet meer zou mogen? Dus dan moét iedereen die de N47 verder wil volgen naar de rechterrijstrook? Zich wringen tussen (vracht)verkeer en het verkeer komende van Huivelde om de rotonde op te rijden en af te rijden? Wat een onzin! :dontknow:
www.vanityplates.be
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

^^ Dit voorbeeld mag wel eens aan het kabinet van de nieuwe minister van mobiliteit bezorgd worden. Ik ben benieuwd wat de reactie is.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

^^ Gezien deze 'zijtak' is er in dat specifieke geval toch geen sprake van een overtreding van artikel 27 wanneer de rotonde op de linkerrijstrook opgereden en afgereden wordt?
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Ja, maar als we de nieuwe wetgeving goed interpreteren, zal je in de toekomst de rotonde niet meer van de binnenste rijstrook mogen verlaten.