Wegcode België

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Joshua
autoweg

Re: Wegcode België

Bericht door Joshua »

Alfa schreef: wo 05 mar 2025, 1:16 Al betekent het volgens mij dat je hier niet meer het linkervak mag nemen om rechtdoor te gaan (wat zeker een onbedoeld neveneffect is): https://www.google.be/maps/@51.3391751, ... FQAw%3D%3D
Hier gaat het over een soort turborotonde, waardat de rijstroken namelijk zijn gescheiden en er geen (normale) mogelijkheid is om van rijstrook te veranderen.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Wimpie25 schreef: wo 05 mar 2025, 12:44 ^^
Ja, maar als we de nieuwe wetgeving goed interpreteren, zal je in de toekomst de rotonde niet meer van de binnenste rijstrook mogen verlaten.
Nou die uitleg kan ik echt niet aan de voorgelegde wettekst geven eerlijk gezegd. Mijn voorbeeld was uiteraard schertsend bedoeld, maar als er nu een 'echte' zijtak aan de rechterkant zou hebben gezeten, dan verbiedt de tekst van artikel 27 niet dat je op de linkerstrook van de rotonde rijdt als je de rotonde 'rechtdoor' wilt verlaten. Zou men dat wel hebben willen verbieden, dan moet men het toch echt anders op gaan schrijven.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Ik heb de wettekst er nog eens bijgenomen en je hebt gelijk. Er is geen paragraaf die stelt dat je eerst op de rotonde naar het rechtervak moet navigeren vóór je de rotonde mag verlaten. Sterker nog, er wordt niet specifiek gesproken over welk vak je moet aanhouden als jouw doeltak meer dan 1 rijvak telt.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Ter verduidelijking: ik had de exacte wettekst al geciteerd. Dat is deze:
Art. 27. – Rotondes.

§ 1. Wanneer er bij het naderen van en op de rotonde meer dan één rijstrook in de gevolgde richting aanwezig is, mogen de bestuurders op een andere dan de rechterrijstrook rijden als:

1° hij de rotonde niet verlaat via de eerste uitrit;

2° hij zich op de rotonde niet begeeft naar de meest rechts gelegen rijstrook voordat de eerste uitrit werd gepasseerd.

§ 2. Wanneer er bij het naderen van en op de rotonde geen rijstroken zijn, moet de bestuurder niet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan rijden.

§ 3. Het oprijden en verlaten van een rotonde wordt beschouwd als een richtingsverandering. Echter, de richtingaanwijzers moeten slechts gebruikt worden bij het verlaten van de rotonde.
Ze spreken zowel van de oprijlaan van de rotonde en de rotonde zelf. En het is dus restrictief geformuleerd wat betekent dus dat je op de rotonde alleen maar links mag rijden als je niet de eerste uitrit neemt.

Op de rotonde mag je als je links rijdt ook niet naar het rechtervak gaan voor de eerste uitrit gepasseerd is, maar dat is minder controversieel.

Er zijn geen beperkingen over het verlaten van de rotonde. Van het linkervak mag je dus nog altijd de rotonde verlaten. Alleen wordt zoals gezegd beperkt wanneer je überhaupt op dat linkervak mag rijden en wanneer je naar het rechtervak op de rotonde mag gaan.

Beter was er een bepaling ingevoerd die tweestrookrotondes gewoon verbood. ;)
Joshua
autoweg

Re: [B] Code van de Openbare Weg (COW)

Bericht door Joshua »

Sinds vandaag/gisteren staat er een FAQ webpagina online: https://www.wegcode.be/nl/faq.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Interessant, de doorlopend gele kantmarkering om een stopverbod aan te duiden, maakt na 50 jaar haar terugkeer.

Afbeelding
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Ze lijken in de nieuwe wegcode inderdaad de mogelijkheid open om een gele doorlopende of onderbroken streep te voorzien om een parkeerverbod aan te duiden. Terwijl nu enkel de gele onderbroken streep toegelaten is. Ik begrijp niet goed waarom men die gele doorlopende streep terug invoert en wat de meerwaarde er van is. Als de betekenis toch dezelfde is als de gele onderbroken streep.

Wat er in die FAQ ook staat is dat fietsers voortaan mogen filefilteren. Dat lijkt me ook om problemen en chaos vragen.

Een andere wijziging die ik niet wist is dat in het Vlaams Gewest de maximumsnelheid in woonerven verlaagd wordt van 20 km/u naar 'stapvoets rijden'. Er zijn gemeenten die grote delen van het grondgebied als woonerf bestemd hebben (Hasselt bv), dus dat kan problemen geven. Het is ook minder duidelijk dan voorheen. Wat is 'stapvoets rijden', is dat 5 per uur? In Nederland zegt de rechtspraak dat dat 15 per uur is, maar het is maar af te wachten of dat bij ons ook geldt. Want 15 per uur kan je eigenlijk niet meer 'stapvoets' noemen.

Verder had ik gehoopt dat de idiote snelheidslimiet van 30 voor alle 'verhoogde inrichtingen' geschrapt zou worden maar dat wordt dan wel behouden:
Afdeling 2. — Snelheidsbeperkingen (in het Vlaams Gewest)

Art. 8. Buiten de bebouwde kom is de snelheid beperkt tot:

1° 120 km/u, op de openbare wegen die verdeeld zijn in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting, als de rijrichtingen anders dan door wegmarkeringen gescheiden zijn;

2° 70 km/u, op de andere openbare wegen dan de openbare wegen, vermeld in punt 1°.

Art. 9. Binnen de bebouwde kom is de snelheid beperkt tot 50 km/u.

Art. 10. De snelheid is beperkt tot 30 km/u:

1° in fietszones;

2° op de verhoogde inrichtingen;

3° op de voorbehouden wegen.

Art. 11. Er wordt stapvoets gereden:

1° in schoolstraten;

2° in voetgangerszones;

3° in speelstraten;

4° in erven;

5° bij het voorbijrijden van een voetganger waarbij de minimumafstand, vermeld in artikel 34, § 2, eerste en tweede lid, van het koninklijk besluit van 3 juni 2024, niet kan worden nageleefd.
In de Brusselse wegcode is die snelheidslimiet van 30 per uur voor verhoogde inrichtingen zo te zien wel geschrapt.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
De betekenis is niet dezelfde als die van de onderbroken streep. Bij die is parkeren verboden, bij de volle is stilstaan ook al verboden. Die markering bestaat in zowat alle (of toch ten minste vele) Europese landen, en tot 1975 heeft die ook in België bestaan.
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

Ik dacht dat men de boel wou vereenvoudigen. Ai ai ai. Wat een zootje.

Ik vind persoonlijk de algemene regels rond 'stilstaan en parkeren' al uitgebreid genoeg. Zo'n volle gele lijn komt daar dus ook nog eens bij. Ook wetende dat zo een lijn slijt en na een eind gaat 'lijken' op een onderbroken gele lijn. Man man man.

Ter info.
Uit de losse pols de regels rond 'stilstaan en parkeren' op de weg. In principe mag je overal stilstaan en parkeren. Tenzij:
- er borden die het anders aangeven (adhv allergaande P-borden of verboden parkeren of verboden stilstaan en parkeren)
- de weg in rijstroken is verdeeld
- de rand is gemarkeerd met een gele onderbroken lijn. (In praktijk is dat meestal een afwisseling van stoeprandstenen)
- er minder dan 3m doorgang overschiet
- op de pechstrook van een autosnelweg
- op een bushalte (daar is stilstaan wel toegelaten)
stilstaan en parkeren doe je trouwens steeds in rijrichting.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Daar kan nog aan toegevoegd worden dat parkeren op harde en zachte bermen binnen de bebouwde kom verboden is. Dat is alleszins de regelgeving in de huidige wegcode.

Wat betreft de gele lijnen, die worden nu ook nog goed onderhouden. Ik ben zelfs blij dat ze terug meer gaan ingezet worden. Binnen de bebouwde kom moet je te vaak je nek 360 graden kunnen ronddraaien om te zien welk parkeerbord nu op jou van toepassing is.
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

^^
Mee akkoord als het gebruik er van juist is en zich leent naar de omstandigheden. Voorbeelden:
- Verkeerd, omdat de onderbroken lijn in het midden van de weg al genoeg is:
https://www.google.com/maps/@50.903179, ... FQAw%3D%3D
- Niet naar de omstandigheden, omdat de paal gewoon 2 meter verplaatst moet worden tot aan de hoek van het huis:
https://www.google.com/maps/@50.9591243 ... FQAw%3D%3D
- Redelijk. De afstand er van vind ik persoonlijk te lang. Uiteraard wel wettelijk in orde:
https://www.google.com/maps/@50.9573032 ... FQAw%3D%3D
- Redelijk. Omdat zo dicht van een kruispunt sowieso niet geparkeerd mag worden. Maar om het toch duidelijk aan te geven kan ik er mee leven:
https://www.google.com/maps/@50.9564649 ... FQAw%3D%3D
- Niet goed. Voor iemands poort mag je sowieso niet parkeren. Als dat is voor de duidelijkheid, dan moet men dat overal in Vlaanderen doen:
https://www.google.com/maps/@50.9567876 ... FQAw%3D%3D

- Wél zeer goed: een plaats waar het 'uitnodigt' te parkeren en nipt de 3m overgehouden kan worden, doch het eigenlijk niet wenselijk is en moeilijk borden geplaatst kunnen worden:
https://www.google.com/maps/@50.9587556 ... FQAw%3D%3D
www.vanityplates.be
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Een leuk weetje, je merkt toch vaak dat bij oudere kruispunten de borduren geel-wit geverfd zijn hé? Dat komt omdat die borduren in de oude wegcode nog volledig geel geverfd waren. In die wegcode was er bitter weinig geformuleerd qua parkeerregelgeving en men moest alles duiden met de gele lijnen . Jouw eerste voorbeeld is nog een restant uit die tijd.

Alle kantlijnen op alle wegen waren toen geel. Hier bij Rotselaar ligt nog een oud afgesloten stuk N229 met het oude markeringsysteem

https://maps.app.goo.gl/YE23A4h5dGT1iziY9

Op oudere Waalse snelwegen zie je die oude gele markeringen ook nog

https://maps.app.goo.gl/nTUQLFqbqtXYaXW28
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

^^
Hmm. Iets verderop
SV beeld 2009, met smal voetpad:
https://www.google.com/maps/@50.9004024 ... FQAw%3D%3D
SV beeld nu, na verbreding voetpad:
https://www.google.com/maps/@50.9003968 ... FQAw%3D%3D
Klakkeloos terug geschilderd dus...
www.vanityplates.be
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Ik wilde daarmee niet zeggen dat men dat niet bewust behouden heeft, want dat is in meeste gevallen wel zo :)
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Hierover even een update:

De nieuwe Code van de Openbare Weg (COW) gaat ook beschikbaar zijn in het Duits, voortaan dus in alle drie de officiële talen: https://www.trafficrules.be/en/regelgev ... 0mocswfbry.
Nu staat het tijdelijk op de Engelstalige website, in de toekomst/binnenkort komt er ook een Duitstalige website.

Er is sinds enkele maanden een veelgevraagde affiche met informatie voor niet binnenlandse weggebruikers: https://www.trafficrules.be/media/file/ ... 9a4816.pdf (Engels).
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

Mooi van ons en weer veel te braaf ook... Als ikzelf de landsgrens over rijd krijg ik niet (in het Engels of in eigen taal) een samenvatting van de wegcode van dat land...
www.vanityplates.be
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

^^ Een samenvatting bestaat trouwens uit enkele pagina's, dit is veel te veel uitgebreid.
Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail »

Ik zie het probleem niet direct, te veel info is niet goed en te weinig ook niet… we leven nu eenmaal in een land met veel internationaal transitverkeer.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Tommy schreef: do 17 jul 2025, 20:33 Mooi van ons en weer veel te braaf ook... Als ikzelf de landsgrens over rijd krijg ik niet (in het Engels of in eigen taal) een samenvatting van de wegcode van dat land...
Vroeger had je het 'Beste boek voor de Weg' en daar stonden beknopt de afwijkende regels in het buitenland vermeld inclusief overzicht van de daar gangbare verkeersborden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Zoals al bekend komen naast het algemeen nieuwe reglement terug ook aanvullingen van en voor elk gewest:

Brussel: https://www.wegcode.be/nl/code-van-de-o ... enbare-weg;

Vlaanderen: https://www.wegcode.be/nl/code-van-de-o ... sreglement;

Wallonië: https://www.wegcode.be/nl/code-van-de-o ... enbare-weg.

Laatste werd donderdag gepubliceerd.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Dus zelfs de snelheid in woonerven zal niet meer gelijk zijn. Die blijft 20 per uur in Wallonië en Brussel en zal 'stapvoets' worden in Vlaanderen. Die verschillen brengen niets bij.

Enige voordeel is dat je minder snel een boete zal krijgen, want als er een duidelijke snelheidslimiet is kunnen ze boetes geven als je er over zit. Bij vage omschrijvingen zoals 'stapvoets' is dat niet mogelijk. Flitsen zal niet mogelijk zijn in woonerven. Wel een visuele vaststelling dat je sneller gaat dan 'stapvoets', maar dat zal in de praktijk wel niet zo vaak gebeuren denk ik.
tompie
autoweg

Bericht door tompie »

^^ misschien zal flitsen niet gaan maar dan kunnen ze nog steeds beboeten op onaangepaste snelheid. Ik heb trouwens nog nooit een flitser gezien op een woonerf.
belgie is zo slecht nog niet
Ruben
woonerf

Bericht door Ruben »

Als ik daar art. 18 lees, begrijp ik het dan goed dat het voor het betalend parkeren voldoende is dat er een parkeermeter staat en dat verkeersborden dus niet meer nodig zijn? Dat ik dus, waar ik ook parkeer, altijd een wandelingetje ga moeten doen door de wijk om te zien of er nergens een parkeermeter staat?
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Ik ging er eigenlijk van uit dat dit nu al het geval was. Dat een parkeermeter voldoende is
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Alfa schreef: za 30 aug 2025, 23:06 Dus zelfs de snelheid in woonerven zal niet meer gelijk zijn. Die blijft 20 per uur in Wallonië en Brussel en zal 'stapvoets' worden in Vlaanderen. Die verschillen brengen niets bij.

Enige voordeel is dat je minder snel een boete zal krijgen, want als er een duidelijke snelheidslimiet is kunnen ze boetes geven als je er over zit. Bij vage omschrijvingen zoals 'stapvoets' is dat niet mogelijk. Flitsen zal niet mogelijk zijn in woonerven. Wel een visuele vaststelling dat je sneller gaat dan 'stapvoets', maar dat zal in de praktijk wel niet zo vaak gebeuren denk ik.
In Wallonië is de maximumsnelheid op delen van de openbare weg aangeduid door D9 & D10 in de toekomst D9, D11 & R12 al heel lang 30.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

^^ Maar het ging om een woonerf, aangeduid door bord F12a. Daar is de snelheid nu in heel het land 20 per uur. Maar dat zal dus vanaf 1 september 2026 over het hele land anders zijn. In Brussel en Wallonië blijft het 20 per uur, in Vlaanderen wordt het 'stapvoets'.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

^^ Ik gaf een nog ander al heel lang bestaand voorbeeld aan van een verschillende maximumsnelheid. Sorry voor de onduidelijkheid.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

^^ Ik wist niet eens dat er bij de borden D9 en D10 er een verschil was tussen Vlaanderen en Wallonië.
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

Wimpie25 schreef: zo 31 aug 2025, 18:20 ^^
Ik ging er eigenlijk van uit dat dit nu al het geval was. Dat een parkeermeter voldoende is
Ik vind dit persoonlijk niet voldoende. Hoe 'dicht' moet deze parkeermeter dan staan? Als er eentje op een hoek staat, is deze dan van toepassing op alle straten van dat kruispunt? Enkel verkeersborden (P-bord met onderbord) maken de situatie duidelijk.
Alfa schreef: zo 31 aug 2025, 22:47 ^^ Ik wist niet eens dat er bij de borden D9 en D10 er een verschil was tussen Vlaanderen en Wallonië.
Moest ik een rondvraag doen bij kennissen denk ik niet dat er ééntje weet dat er een verschil is. De enige die bij mij gekend is zijn de verschillen in snelheidslimiet (Brussel 30km/u, Vlaanderen 70 bubeko tegenover 90 in Wallonië). Persoonlijk ben ik er mee akkoord dat Vlaamse wegen door Vlaanderen worden beheerd en onderhouden enzovoort. Maar de wegcode aan seg had men toch beter federaal gehouden!
www.vanityplates.be