Wegcode België

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Alfa
2x4 autosnelweg

Re: Wegcode België

Bericht door Alfa »

Ik begin steeds meer te denken dat dat Vlaams verkeersreglement een broddelwerk is waarin veel te simplistische keuzes gemaakt zijn en waarin zaken veranderd zijn gewoon om te kunnen veranderen sinds ze de bevoegdheid hebben.

Ik heb de nota eens vluchtig doorgenomen en ze zeggen zelfs dat de verandering van de maximumsnelheid in woonerf doorgevoerd is om duidelijker aan te geven dat het een Vlaamse bevoegdheid betreft. Hoe absurd is dat. Wie geeft er om bij wie de bevoegdheid zit?

Zie hier:
Artikel 11 bepaalt waar de snelheid beperkt is tot stapvoets rijden.

In de memorie van toelichting bij de Bijzondere Wet Zesde Staatshervorming wordt uitdrukkelijk vermeld dat de snelheidsbeperkingen van o.m. art. 22sexies2, tweede lid en art. 22septies2, eerste lid van het koninklijk besluit van 1 december 1975 tot de bevoegdheid van de gewesten behoren, in deze bepalingen wordt de term “stapvoets” gebruikt zodat hierover geen discussie kan bestaan dat dit behoort tot de bevoegdheid van de gewesten. Bovendien erkent de federale overheid dit aangezien de snelheidsbeperking ‘stapvoets’ voorzien in art. 22sexies.2, lid 2 (voetgangerszones), art. 22septies.2, lid 1 (speelstraten) en art. 22undecies, lid 3 (schoolstraten) van het koninklijk besluit van 1 december 1975, niet werd hernomen in het federaal verkeersreglement. In het Verslag aan de Koning bij art. 10 van het federaal verkeersreglement wordt ook uitdrukkelijk opgenomen dat de gewesten bevoegd zijn, evenals bij de bespreking van het niet langer opgenomen art. 22ter van het koninklijk besluit van 1 december 1975.
Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail »

Joshua schreef: zo 31 aug 2025, 19:13
Alfa schreef: za 30 aug 2025, 23:06 Dus zelfs de snelheid in woonerven zal niet meer gelijk zijn. Die blijft 20 per uur in Wallonië en Brussel en zal 'stapvoets' worden in Vlaanderen. Die verschillen brengen niets bij.

Enige voordeel is dat je minder snel een boete zal krijgen, want als er een duidelijke snelheidslimiet is kunnen ze boetes geven als je er over zit. Bij vage omschrijvingen zoals 'stapvoets' is dat niet mogelijk. Flitsen zal niet mogelijk zijn in woonerven. Wel een visuele vaststelling dat je sneller gaat dan 'stapvoets', maar dat zal in de praktijk wel niet zo vaak gebeuren denk ik.
In Wallonië is de maximumsnelheid op delen van de openbare weg aangeduid door D9 & D10 in de toekomst D9, D11 & R12 al heel lang 30.
Bedoel je dan dat je dan op aanliggende of apart gescheiden fietspaden maar 30km/u mag rijden in Wallonië? Was mij niet bekend, maar is meer volgens mij voor de speedpedelec ‘terroristen’ die andere van het fietspad knallen.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

^^ Niet op verplichte fietspaden zelf maar op de/een: de(e)l(en) van de openbare weg verplicht voor voetgangers, fietsers( en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A), in de toekomst ook op een niet verplicht fietspad.
Laatst gewijzigd door Joshua op za 06 sep 2025, 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Wat een verwarrende maatregel.
Alex52889
verkeersader

Bericht door Alex52889 »

In Nederland is een driewielige bromfiets met gesloten carrosserie een brommobiel. Deze volgt de regels van de autos.

Voor een vierwielige bromfiets geldt ook in België dat dit een brommobiel is en de regels van autos moet volgen.

Maar, hoe zit dat met driewielige bromfietsen? In Nederland zijn dit ook brommobielen en dus de regels van autos (80-wegen, 70-wegen etc toegestaan), plek op de rijbaan. Géén fietspad. Kan iemand dit mij uitleggen?
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.