Wegcode België

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

TomTorquay
dorpsstraat
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 09 jan 2019, 23:51

Re: Wegcode Belgie

Bericht door TomTorquay » wo 21 apr 2021, 12:04

Wimpie25 schreef: zo 11 apr 2021, 17:45 Hoe men dat hier in Vlaanderen oplost, is plaatsen binnen de gemeente (lokaal) in zwart op wit bewegwijzeren, in tegenstelling tot plaatsen buiten de gemeente in wit op blauw.
Is dat zo? Ik heb altijd begrepen dat deelgemeenten in wit op blauw worden aangeduid en wijken in zwart op wit. Jouw voorbeelden lijken ook eerder om wijken te gaan dan om deelgemeentes.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6885
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegcode Belgie

Bericht door Wimpie25 » wo 21 apr 2021, 12:09

^^
Voor zover ik kan zien was dat vroeger inderdaad het geval, een deelgemeente werd nog altijd aanzien als plaats dus bewegwijzering gebeurde in wit-blauw. Vandaag zie je dat als de borden vervangen worden, men toch naar zwart-wit grijpt. Maar omdat het vaak over gemeentelijke bewegwijzering gaat, zitten we dus met een mik-mak.
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op do 22 apr 2021, 9:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Wegcode Belgie

Bericht door Alfa » do 22 apr 2021, 0:32

Inderdaad, zie ook deze draad. Hier zie je ook een voorbeeld van een vervangen bord waarbij de deelgemeente (Sinaai) zwart op wit weergegeven wordt op de borden.

Persoonlijk vind ik die wijze van bewegwijzering maar niets, het zal ook steeds moeilijker worden nu er steeds meer fusies gebeuren. Zelfs een grotere plaats als Puurs zou volgens die logica nu zwart-op-wit moeten bewegwijzerd worden. Nog enkele fusiegolven verder en de meeste plaatsen moeten zwart-op-wit weergegeven worden. In Vlaanderen moet men nog leren dat gemeentenamen geen plaats hebben op bewegwijzering, het is naar plaatsen dat men moet verwijzen. Waarom zouden bv Lovendegem, Kruishoutem, Opglabbeek, ... als doel degraderen alleen maar omdat ze sinds 2019 onderdeel zijn van een (administratieve) fusiegemeente? Als weggebruiker weet je echt niet wat het administratieve statuut van je doelbestemming is. Laat staan dat het een verschil moet uitmaken of de gemeente toevallig dezelfde naam heeft als de grootste plaats of niet (zoals steeds bij de meer recente fusiegemeenten steeds meer het geval is). Neem nu Aalter en Deinze, daar hebben ze bij de fusie met de naburige gemeente gekozen de grootste plaats als gemeentenaam te nemen. Stel dat men iets anders als gemeentenaam gekozen zou hebben, waarom zou dat een geldig criterium is om die plaatsen anders te bewegwijzeren (met name zwart-op-wit of blauw-op-wit)?

Soms gebeurt het zelfs dat een deelgemeente groter is dan de deelgemeente waar de gemeente naar genoemd is. Dat is onder meer het geval in Kaprijke waar de deelgemeente Lembeke meer inwoners heeft dan de 'hoofdgemeente' Kaprijke. Dat hele beleid is niet houdbaar.

Wat mij betreft:
- plaatsen (gemeenten, deelgemeenten en gehuchten): wit-op-blauw;
- andere doelen (zoals industrieterreinen, wijken): zwart-op-wit

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6885
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegcode Belgie

Bericht door Wimpie25 » do 22 apr 2021, 9:39

^^
Op zich zit ik daar allemaal niets mee in, landen die met een driekleurig systeem werken bewijzen dat het zelfs een meerwaarde kan hebben. Maar het moet van het begin wel consistent aangepakt en aangepast worden, want anders kan de weggebruiker niet op de betrouwbaarheid van het systeem rekenen.

Dus zoals het nu zou moeten zijn.
Plaatsen binnen de gemeente >> Wit
Plaatsen buiten de gemeente >> Blauw
Plaatsen via een autosnelweg >> Groen

Hoe we fusiegemeenten moeten bewegwijzeren, daar zijn al richtlijnen over gepubliceerd. Lokaal valt men terug op het wit systeem. Het AWV gaat er blijkbaar van uit om de nieuwe namen te gaan gebruiken.

BIS: blijkbaar waren we tien jaar geleden daar al over aan het filosoferen :mrgreen:

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4088
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Wegcode Belgie

Bericht door paolie » do 22 apr 2021, 9:51

Dus zoals het nu zou moeten zijn.
Plaatsen binnen de gemeente >> Wit
Plaatsen buiten de gemeente >> Blauw
Plaatsen via een autosnelweg >> Groen
Zou jouw schema dan niet als volgt moeten zijn:
Plaatsen binnen de gemeente >> Wit
Gemeenten buiten de gemeente >> Blauw
Gemeenten via een autosnelweg >> Groen

En dan komen we bij de stelling van Alfa: Is het niet veel logischer om plaatsen te bewegwijzeren in plaats van gemeenten.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6885
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegcode Belgie

Bericht door Wimpie25 » do 22 apr 2021, 10:07

^^
Dat is de vraag van vandaag, hoe gaat het AWV omgaan met de steeds groter worden gemeenten? Nu wordt er vanop het OWN enkel naar andere gemeenten in het groen verwezen. Maar eens je op een autosnelweg zit, zie je zowel plaatsen als gemeenten terugkomen bij afritten. Op lange afstanden gebruikt men dan enkel weer gemeenten.

Dit systeem heeft altijd gewerkt omdat we decennia zijn doorgekomen met slechts een handvol fusies.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Wegcode Belgie

Bericht door Alfa » do 22 apr 2021, 18:54

^^ Toch is het beleid om deelgemeentes in zwart-op-wit te geven iets van de laatste 10 jaar, toen ik dat topic waar ik verwees aanmaakte was dat een nieuwe fenomeen. Nu is het nog steeds zeldzaam, maar het komt wel meer en meer voor. Maar ook niet consequent, soms zie je nieuwe wegwijzers waar sommige deelgemeentes blauw-op-wit weergegeven worden en anderen zwart-op-wit.

Het is dus recent beleid dat m.i. ondoordacht ingevoerd is en waarvan het nut twijfelachtig is.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6885
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegcode Belgie

Bericht door Wimpie25 » do 22 apr 2021, 19:01

Het beleid is duidelijk maar de uitvoering is --dikwijls -- bij de gemeentes gelegd. Daar gaat het mis en niet enkel bij dit gegeven.
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op do 22 apr 2021, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Ruben
woonerf
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 04 mei 2011, 17:53

Re: Wegcode Belgie

Bericht door Ruben » do 22 apr 2021, 20:43

Zelfs op het nieuwe knooppunt van de A11-N31 wordt het niet consequent toegepast. Die bewegwijzering is daar toch niet door de gemeente gehangen?

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6885
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegcode Belgie

Bericht door Wimpie25 » do 22 apr 2021, 22:14

^^
Ik zie dat men daar toch nergens gezondigd heeft tegen de nieuwe principes. Men daar mooi de deelgemeente Lissewege in het zwart-wit bewegwijzerd. Het verbaast me zelfs!

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Wegcode Belgie

Bericht door Alfa » do 22 apr 2021, 23:05

^^ Zeebrugge is ook geen gemeente, nochtans staat dat wel blauw-op-wit. https://www.google.com/maps/@51.2597872 ... 312!8i6656. 'Kaaien 100-399' is m.i. de enige bestemming die terecht zwart-op-wit weergegeven wordt.

Ook aan deze rotonde even verderop is het een knoeiboel, waarbij de wijk Sint-Pieters blauw-op-wit weergegeven wordt maar volwaardige plaats Dudzele zwart-op-wit staat. https://www.google.com/maps/@51.2519795 ... 312!8i6656
Wimpie25 schreef: do 22 apr 2021, 19:01 Het beleid is duidelijk maar de uitvoering is --dikwijls -- bij de gemeentes gelegd. Daar gaat het mis en niet enkel bij dit gegeven.
Ik heb de indruk dat vooral op gewestwegen die zwart-witte wegwijzers geplaatst worden (door AWV dus). Gemeentes zetten op hun wegen meestal altijd blauw-witte wegwijzers. Het beleid om deelgemeenten zwart-wit te zetten zal eerder een interne richtlijn van AWV zijn.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6885
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegcode Belgie

Bericht door Wimpie25 » vr 23 apr 2021, 9:41

^^
Het zou goed kunnen dat de klepel nog niet geslagen heeft bij alle gemeenten. Je hebt er sowieso waar wegwijzers een levensduurte hebben van 40 jaar, in tegenstelling tot gemeenten die hun borden actief gaan vervangen als er een nieuwe richtlijn verschijnt.

Als het AWV dit wil rechttrekken, gaan ze het moeten verplichten. Zoals bij de borden van de bebouwde kom, of de grote actie van 2015 waar men de wildgroei aan voetwegwijzers een halt heeft toegeroepen.

Wat Zeebrugge betreft, misschien dacht het AWV net zoals ik dat dat een aparte gemeente was. ;)
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op vr 23 apr 2021, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20492
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wegcode Belgie

Bericht door waldo79 » vr 23 apr 2021, 10:08

Ha ha, in Nederland gaat er ook nog wel eens wat mis op dat vlak.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6885
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegcode Belgie

Bericht door Wimpie25 » vr 23 apr 2021, 11:10

Bij deze totem moet je eens door de tijd laveren.

Op een bepaald moment zie je zowel het gehucht (Gijmel) als de deelgemeente (Wolfsdonk) in zwart wit verschijnen. Je zal ook een gedeelte voetwegwijzers zien verdwijnen (actie van 2015)

2 Gijmelsesteenweg
https://maps.app.goo.gl/EWJrF4JH9rzAVc5u5

De wegwijzer naar Langdorp is dan nog weer wit-blauw, wat niet klopt. Maar er zijn de voorbije tien jaar dan ook geen aanrijdingen meer geweest met dit bord ;)

2 Langdorpsesteenweg
https://maps.app.goo.gl/4Zt1UQ7C9CezjaE3A

Tommy
autoweg
Berichten: 1966
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: Wegcode Belgie

Bericht door Tommy » vr 23 apr 2021, 23:11

Hoh mannenkes. Ik ben vaak al tevreden als er iets van wegwijzers staat. En nog liefst ook dat ze kloppen. Dat is al veel.
Maar inderdaad. Het gaat heel vaak fout in die regionen.

Enkele voorbeeldjes uit Zuid-West-Vlaanderen:
https://www.google.com/maps/@50.863763, ... 384!8i8192
> Poperinge is niet te bereiken via autosnelweg. De A19 stopt aan Ieper. Einddoel is dus in alle geval Ieper.
> Heuvelland is inderdaad de gemeente. Moet dus wit-blauw. Prima. Maar Heuvelland heeft geen 'hoofdgemeente'. Dus alle wegwijzers naar deelgemeentes binnen Heuvelland zouden in zwart-wit moeten zijn.
https://www.google.com/maps/@50.7900412 ... 312!8i6656
> Hier zouden dus 5 van de 8 handwegwijzers in principe zwart-wit moeten zijn!
Enkele voorbeeldjes op gemeenteniveau in Vlaams-Brabant:
https://www.google.com/maps/@50.9670916 ... 384!8i8192
> Peizegem is een gehucht in de gemeente Merchtem. Dus in ieder geval moest deze wegwijzer zwart-wit zijn. Even omkeren:
https://www.google.com/maps/@50.9669801 ... 384!8i8192
> A12 staat hier in het wit?! Moet sowieso groen zijn. En de pijl wijst naar de verkeerde kant. De A12 is in ieder geval kortst en snelst via de Burchtlaan & N211 tot Wolvertem.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6885
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegcode Belgie

Bericht door Wimpie25 » za 24 apr 2021, 11:05

Ik ben meestal ook al gelukkig als er een wegwijzer staat met een correcte bestemming. Wel een grappig voorbeeld dat van de A12. Als je wat bekend bent in Vlaams Brabant, dan je wellicht ook de creatieve verwijzingen naar de R0?

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Wegcode Belgie

Bericht door Alfa » za 24 apr 2021, 13:09

Tommy schreef: vr 23 apr 2021, 23:11 Heuvelland is inderdaad de gemeente. Moet dus wit-blauw. Prima. Maar Heuvelland heeft geen 'hoofdgemeente'. Dus alle wegwijzers naar deelgemeentes binnen Heuvelland zouden in zwart-wit moeten zijn.
Heuvelland hoort geen plaats te hebben op de bewegwijzering. Dat zou hetzelfde zijn als een wegwijzer naar Oost-Vlaanderen. Dergelijke gemeentes zijn ook zo groot dat je de gemeenten langs meerdere wegen zult kunnen bereiken (afhankelijk welke plaats je wil bereiken). Alleen al daarom is het zo zo een slecht idee om fusiegemeenten te bewegwijzeren.
Wimpie25 schreef: vr 23 apr 2021, 9:41
Als het AWV dit wil rechttrekken, gaan ze het moeten verplichten. Zoals bij de borden van de bebouwde kom, of de grote actie van 2015 waar men de wildgroei aan voetwegwijzers een halt heeft toegeroepen.
De bordjes van de bebouwde kom moesten wel vervangen worden omdat ze anders niet meer juridisch geldig waren door de wijziging van de wegcode. Dus daar had men weinig andere keuze.

TomTorquay
dorpsstraat
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 09 jan 2019, 23:51

Re: Wegcode Belgie

Bericht door TomTorquay » di 27 apr 2021, 19:53

Wimpie25 schreef: do 22 apr 2021, 9:39 Plaatsen binnen de gemeente >> Wit
Plaatsen buiten de gemeente >> Blauw
Plaatsen via een autosnelweg >> Groen
Ik snap niet waarin de meerwaarde zit om doelen binnen de gemeente anders weer te geven dan buiten de gemeente. Dat wordt een knoeiboel. Stel, ik geef als gemeente mijn deelgemeente in zwart op wit weer. Moet mijn buurgemeente die toevallig aan diezelfde deelgemeente grenst dan zijn pijlen naar mijn deelgemeente in wit op blauw, in een andere kleur dan mij dus, plaatsen? Mijn deelgemeente ligt immers buiten zijn gemeente. Compleet inconsequent.

Ik zou alle plaatsnamen wit op blauw zetten. Uitgezonderd de verwijzingen via de snelweg, omwille van de beperkingen. En zwart op wit zou ik enkel gebruiken voor zeer specifieke doelen. Enerzijds voor locaties met met een belangrijke dienstenfunctie (industriezone, ziekenhuis, politie, "Centrum") of anderzijds voor meer algemene doelen zonder echte kernlocatie ("Haven", "Nederland", "Heuvelland").

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6885
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegcode Belgie

Bericht door Wimpie25 » di 27 apr 2021, 20:17

^^
Maar het is toch net consequent om bovenlokale doelen in het wit-blauw te gaan bewegwijzeren? Het betreft immers plaatsen buiten de eigen gemeente. Door het zwart-witte systeem uit te breiden naar wijken, plaatsen en deelgemeenten lossen we net een onduidelijke situatie op die in het buitenland al een bewezen meerwaarde heeft. Het probleem - en dus de nood - gaat steeds groter worden als ook de gemeenten zelf gaan blijven groeien na fusies.

Dus ja, volgens de logica moet jouw buurgemeente alle verwijzingen naar deelgemeenten binnen de jouwe in het blauw bewegwijzeren. Dat werkt prima.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Wegcode Belgie

Bericht door Alfa » wo 28 apr 2021, 2:01

Volgens worden deelgemeenten zwart op wit weergegeven ongeacht of het doel zich binnen of buiten de gemeente bevindt. Dus de aard van de plaats op het bord bepaalt de kleur, niets de plaats van de wegwijzer. Bv deze wegwijzer naar (deelgemeente) Bassevelde bevindt zich in de naburige gemeente: https://www.google.be/maps/@51.211254,3 ... 6656?hl=nl. Net daarom is het systeem niet houdbaar, want zoals ik al zei: op den duur zullen steeds meer plaatsen zwart op wit weergegeven moeten worden en zullen witte vakken dus een steeds groter aandeel op de wegwijzers innemen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6885
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegcode Belgie

Bericht door Wimpie25 » wo 28 apr 2021, 9:10

^^
Als men van plan is om alle lokale plaatsen in het wit te bewegwijzeren, ongeacht de locatie van het bord, is het voor mij even goed. :)

Dan is het eigenlijk grotendeels gelijk aan het systeem in Ierland. Daar hebben lokale wegen ook wegnummers, zoals in Duitsland bv.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Wegcode Belgie

Bericht door Alfa » za 13 nov 2021, 16:17

https://www.standaard.be/cnt/dmf20211112_97711338

In dat artikel staat onderaan het volgnde:
De regering werkt aan een volledige vernieuwing van de wegcode. Die moet begin volgend jaar klaar zijn. ‘De huidige ­dateert uit 1975 en werd geschreven op maat van de auto’, zegt minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo). De nieuwe code vertrekt van het zogeheten STOP-principe en geeft prioriteit aan voetgangers, fietsers en openbaar vervoer. Ze zal onder meer ‘vierkant groen’ mogelijk ­maken, waarbij op kruispunten met verkeerslichten alle actieve weggebruikers tegelijk mogen oversteken. Er komt ook een verbod voor auto’s om een stilstaande bus in te halen.
Ik vind het altijd zo'n onzin als er gezegd wordt 'de wet dateert al van jaar x' waarmee de suggestie gewekt wordt dat ze verouderd is, maar men vergeet dat de wegcode van vandaag bijlage na niet de wegcode zoals die in 1975 ingevoerd is. Zowat elk jaar zijn er wel wijzigingen. Zaken zoals vierkant groen zijn al lang in de wegcode opgenomen.

Er wordt ook gesproken over een inhaalverbod van stilstaande bussen. Waar haalt men dat nu weer vandaag? Zal dat ook gelden op tweevaksbanen of waar je probleemloos kan inhalen?

Egbert
expressweg
Berichten: 2720
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Wegcode Belgie

Bericht door Egbert » zo 14 nov 2021, 14:36

En voor welke stilstaande bussen geldt het? Ook die, die ergens 5 minuten stil staan? Ook als ze in een haltebocht staan?
Dat zal een draak van een regel worden dan.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5357
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Wegcode Belgie

Bericht door Km357 » zo 14 nov 2021, 16:11

Binnen de bebouwde kom moeten andere bestuurders op de rijbaan een bus die z'n halte wil verlaten met richtingsaanwijzer voorrang verlenen. Buiten bebouwde kom geldt dat niet voor zover ik weet. En met stilstaande bus kan men volgens de reglementering enkel maar bedoelen:

"Niet langer dan nodig voor het laten in- en uitstappen van de passagiers".

Tommy
autoweg
Berichten: 1966
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: Wegcode Belgie

Bericht door Tommy » zo 14 nov 2021, 21:35

^^
Menig buschauffeur (professionele chauffeurs) kennen de regel zelf maar half. Komt er op neer dat een bus pas voorrang heeft:
- Als de bus een officiële halte verlaat
- Als de bus in dienst is
- Als de linkerrichtingaanwijzer op staat
- Als de halte zich binnen de bebouwde kom bevindt
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5357
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Wegcode Belgie

Bericht door Km357 » zo 14 nov 2021, 21:40

Niemand heeft ooit voorrang, er kan enkel voorrang verleend worden.

Maar ja, in jouw situate dient de bus dus voorrang verleend te krijgen door de anderen.

Ga er ook nooit vanuit dat anderen de regels voor 100% kennen, da's enkel een recept voor problemen.

Egbert
expressweg
Berichten: 2720
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Wegcode Belgie

Bericht door Egbert » zo 14 nov 2021, 22:45

Km357 schreef: zo 14 nov 2021, 16:11 Binnen de bebouwde kom moeten andere bestuurders op de rijbaan een bus die z'n halte wil verlaten met richtingsaanwijzer voorrang verlenen. Buiten bebouwde kom geldt dat niet voor zover ik weet.
Wat heeft dat er mee te maken?
En met stilstaande bus kan men volgens de reglementering enkel maar bedoelen:

"Niet langer dan nodig voor het laten in- en uitstappen van de passagiers".
Erg vaag. Toevallig stond ik vandaag nog in een rijtje achter een bus. Bus stond bij de halte (geen haltebocht) en had knipperlicht naar rechts aan. Na een minuut begon de eerste toch te rijden. Ik parkeer voorbij de bus, ga geld pinnen, loop terug naar mijn auto en de bus staat er nog steeds.
Moet dan iedereen die aan komt rijden in eerste instantie stoppen, een bepaalde tijd wachten (de tijd dat passagiers nodig hebben om in- en uit te stappen) om weer verder te rijden?

Nee, domme regel. Vast afgekeken uit Amerika met de schoolbussen. Maar daar hebben die bussen dan ook speciale knipperlichten of een :B7: bord.
Ook volstrekt onnodig want mensen stappen uit op de stoep en hebben niet zonder meer over te steken.
Maar goed, als je al binnenkomt met een buzzwoord als "volgens het STOP-principe" dan zullen hier wel meer gekke dingen in te vinden zijn.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8625
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Wegcode Belgie

Bericht door Hajo » ma 15 nov 2021, 6:15

Egbert schreef: zo 14 nov 2021, 22:45 Maar daar hebben die bussen dan ook speciale knipperlichten of een :B7: bord.
Ook volstrekt onnodig want mensen stappen uit op de stoep en hebben niet zonder meer over te steken.
Amerikaanse schoolbussen hebben oranje en rode knipperlichten en een :B7: bordje.

Als de oranje knipperlichten aan gaan, betekent dat dat de schoolbus gaat stoppen. Je ben verplicht snelheid te minderen en de schoolbus inhalen mag niet.

Zodra de schoolbus is gestopt, gaan rode lichten knipperen en wordt bord :B7: uitgeklapt. Je bent dan verplicht te stoppen. Het maakt daarbij niet uit of je achter de schoolbus rijdt of de schoolbus uit tegenovergestelde richting nadert. Ook dan ben je verplicht te stoppen.

Kinderen die de schoolbus verlaten lopen of rennen gewoon de weg over. Omdat al het verkeer moet stoppen, kan dat zonder gevaar.

Niet stoppen is bijna een halsmisdrijf en word je zeer kwalijk genomen. Er staan forse boetes op en in sommige staten of counties kun je zelfs voor de rechter komen te staan.

Misschien dat de nieuwe Belgische wegcode dit systeem, met wellicht enkele aanpassingen, bedoelt.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5357
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Wegcode Belgie

Bericht door Km357 » ma 15 nov 2021, 6:54

Egbert schreef: zo 14 nov 2021, 22:45
Km357 schreef: zo 14 nov 2021, 16:11 Binnen de bebouwde kom moeten andere bestuurders op de rijbaan een bus die z'n halte wil verlaten met richtingsaanwijzer voorrang verlenen. Buiten bebouwde kom geldt dat niet voor zover ik weet.
Wat heeft dat er mee te maken?
En met stilstaande bus kan men volgens de reglementering enkel maar bedoelen:

"Niet langer dan nodig voor het laten in- en uitstappen van de passagiers".
Erg vaag. Toevallig stond ik vandaag nog in een rijtje achter een bus. Bus stond bij de halte (geen haltebocht) en had knipperlicht naar rechts aan. Na een minuut begon de eerste toch te rijden. Ik parkeer voorbij de bus, ga geld pinnen, loop terug naar mijn auto en de bus staat er nog steeds.
Moet dan iedereen die aan komt rijden in eerste instantie stoppen, een bepaalde tijd wachten (de tijd dat passagiers nodig hebben om in- en uit te stappen) om weer verder te rijden?

Nee, domme regel. Vast afgekeken uit Amerika met de schoolbussen. Maar daar hebben die bussen dan ook speciale knipperlichten of een :B7: bord.
Ook volstrekt onnodig want mensen stappen uit op de stoep en hebben niet zonder meer over te steken.
Maar goed, als je al binnenkomt met een buzzwoord als "volgens het STOP-principe" dan zullen hier wel meer gekke dingen in te vinden zijn.
Het heeft er mee te maken dat je in stadsverkeer als je een bus voorrang dient te verlenen, je vaak toch afremt of stopt, en dan bereikt de regel hetzelfde resultaat zonder het altijd af te moeten dwingen. Je moet ook niet altijd remmen of stoppen om voorrang te verlenen, een baantje opschuiven werkt net zo goed. Je moet ook maar voorrang verlenen als de bus met richtingsaanwijzer z'n halte wil verlaten, dat is niet het geval als hij stilstaat om de passagiers hun ding te laten doen.

En of een regel nu dom of slim is, tja, dat is niet aan mij om dat te zeggen. Ik gaf gewoon wat uitleg bij je vraag. Ik heb nog nooit gehoord dat iemand voor zo'n overtreding beboet zou zijn geweest.

Egbert
expressweg
Berichten: 2720
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Wegcode Belgie

Bericht door Egbert » ma 15 nov 2021, 7:22

Hajo schreef: ma 15 nov 2021, 6:15
Ter verduidelijking: mijn "volstrekt onnodig" slaat op de situatie met openbaar vervoer hier. Dat je met een bus met kinderen iets anders omgaat snap ik.

Maar ik wil maar aangeven dat daar duidelijk is wanneer je moet stoppen. Als je verder niks met OV bussen doet dan is dat bij ons niet het geval (nou ja goed, de wet zal zeggen "stoppen" dus wat dat betreft is het duidelijk, maar de verkeerssituatie zal er niet duidelijker op worden).

Plaats reactie