[F] Tolwegen zonder tolpoorten • péages sans barrière • péage flux libre

Moderator: Moderatoren

Autostrada
autoweg

Re: [F] Tolwegen zonder tolpoorten • péages sans barrière • péage flux libre

Bericht door Autostrada »

Peter schreef: do 20 jun 2024, 21:08 Met slechts 2 snelwegentrajecten west-oost is noodzakelijk wat sterk gesteld voor een Nederlander of Belg. En betalen kan on-line. Maar medio 2026 kan dat best anders worden.
Noodzakelijk is natuurlijk een groot woord. Ook in Italië zijn er inmiddels een aantal free-flow trajecten, in Frankrijk zullen er ook meer trajecten volgen. Op een gegeven moment krijg je een omslag punt dat meer en meer mensen met een badge gaan rijden; het aantal poorten bij de tolstations wat een badge accepteert zal dan uitgebreid worden (ten koste van poorten waar je met betaalpas kunt betalen waarschijnlijk). Op piek momenten zorgt dit weer voor langere rijen bij die laatst genoemde poorten, waardoor je nog meer een push krijgt voor een badge.
Op termijn gaat het hele systeem onherroepelijk over op free-flow heffing; de voordelen zijn simpelweg te groot (sneller en gemakkelijker voor de gebruiker, goedkoper en veel minder ruimtebeslag voor de concessiehouder).
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik verwacht dat als het eenmaal doorbroken is, het ook wel snel kan gaan met de uitrol van free-flow tolheffing. In Portugal zag ik nog maar heel weinig verkeer bij de cash poorten, vaak waren er ook nog maar 1 of 2 poorten open, waar dan 1 auto voor stond. De intensiteiten zijn in Frankrijk wel hoger.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Maar voor de automobilist die misschien maar één keer in zijn leven die bepaalde snelweg met free-flow tol gebruikt, wordt het er allemaal niet leuker op.

Ok, je kunt gewoon lekker doorrijden, maar vooraf of achteraf moet je je aanmelden op een website (onthouden!), een account aanmaken en de tol betalen, waarvoor je een bankpas of creditcard nodig hebt. Of je betaalt vooraf, voor de passage van een brug bijvoorbeeld. Veel extra handelingen en je moet er meer moeite voor doen.

Bij een normale tolpoort hou je je betaalkaart voor de lezer, "biep", slagboom gaat open en je kunt verder. Ik heb dat nooit een probleem gevonden. Daarom heb ik ook geen badge of transponder. Ik heb nog nooit in een file, laat staan een monsterfile, voor tolpoorten gestaan, dus zo'n ervaring ken ik gelukkig niet. Er waren hooguit twee of drie voertuigen voor mij.

Maar de voordelen van free-flow zie ik wel. De extra moeite die je ervoor moet doen, moet je dan maar op de koop toe nemen. Ik ben echter bang dat áls je het een keer per ongeluk vergeet, je meteen een flinke boete te pakken hebt. Die kans is bij een normale tolpoort nihil.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Het belangrijkste voordeel wat mij betreft is dat de kosten van freeflow lager zijn dan die van fysieke tolstations. Dus door het gemakkelijke betalen voor de incidentele gebruiker mogelijk te maken, verhoog je uiteindelijk de kosten voor ons allemaal. Nu zeg ik dit in algemene zin, want in de context van een Franse langlopende concessie durf ik niet te zeggen of deze winst bij de consument terecht komt of bij de aandeelhouder van de concessionair. Als het het laatste is: de Franse staat is vóór deze switch omdat het ook de uitstoot vermindert en beter in te passen valt in ruimtelijke ordening - een groot tolstation is gewoon verspilde ruimte. Wat mij betreft hebben ze in ieder geval daarin groot gelijk, en daarom is het nu onderdeel aan het worden van hun afspraken met concessionairs dat ze zo langzaam overgaan.

Maar de manier waarop wordt omgegaan met mensen die zo stom zijn om zich niet te melden is wel een punt. Zodra je een brief krijgt, betaal je meteen een flinke premie voor administratiekosten. Heb je maar een kort stukje gereden, dan is dat al snel een veelvoud van de tolsom. Dat is lullig, maar tegelijkertijd ook je eigen stomme fout. Dubbel wanneer je dan ook nog zo stom bent om die eerste brief te vergeten, want dan kan het echt hard oplopen. Maar tegelijkertijd laat data wereldwijd zien dat mensen zonder abonnement in vrij groten getale niet online gaan, en vermoedelijk minder door onwil en meer omdat ergens een prikkel niet doorkomt.

Freeflows hebben nu eigenlijk nog een probleem van kleinschaligheid. Het komt op te weinig plekken voor, en daardoor zijn mensen er niet mee bekend. Je moet er eigenlijk naartoe dat een flink stuk van het Franse netwerk freeflow wordt, want dat draagt bij aan de bekendheid bij het internationale publiek. Zelfde als dat niemand in Zwitserland en Oostenrijk per ongeluk een snelweg zal oprijden met een "oeps vignet vergeten". Mensen die dat doen en dan de incassomachine achter zich aankrijgen hoeven tenminste niet op enige sympathie te rekenen hier - terwijl Tante Gerda die zomaar onder een A79-portaal heen rijdt die nog wel krijgt. Wanneer die grote schaal is bereikt, gaat het ook bij je vakantie-voorbereiding horen om te doen wat nodig is voor die freeflow: een badge aanschaffen of (en ik hoop dat het daar heen gaat) een online account aanmaken waarin je een al dan niet tijdelijke incassomachtiging koppelt aan je kenteken.
Autostrada
autoweg

Korting (of een malus hoe je wilt) is een mooie manier om de massa massaal te laten switchen.
We zitten nu aan de voorkant van een kantelpunt, tegen 2030 zal het Europese tollandschap er wellicht heel anders uit zien.
Parkeer automaten komen ook uit een vorige eeuw; veel te duur om die dingen te plaatsen en te legen - daarnaast gaan ze nog vaak stuk (vandalisme oa) ook. Het is net als de telefooncel; op termijn een kwestie van je aanmelden bij een Europese betaalprovider en die regelt al het parkeren, opladen (geen gezeik meer met laadpasjes en misbruik uitgesloten door uniek voertuignummer) en tol voor je.
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

Pino schreef: vr 21 jun 2024, 19:04Het belangrijkste voordeel wat mij betreft is dat de kosten van freeflow lager zijn dan die van fysieke tolstations. Dus door het gemakkelijke betalen voor de incidentele gebruiker mogelijk te maken, verhoog je uiteindelijk de kosten voor ons allemaal. Nu zeg ik dit in algemene zin, want in de context van een Franse langlopende concessie durf ik niet te zeggen of deze winst bij de consument terecht komt of bij de aandeelhouder van de concessionair.
Ik ben daar altijd erg achterdochtig in, ik begrijp het argument van lagere kosten op wel, maar waarom zou een concessionair dat weggeven aan de weggebruiker? Die heeft toch niks te kiezen aangezien het aantal mogelijke opties voor hem of haar toch veel te beperkt zijn.
Pino schreef: vr 21 jun 2024, 19:04Freeflows hebben nu eigenlijk nog een probleem van kleinschaligheid. Het komt op te weinig plekken voor, en daardoor zijn mensen er niet mee bekend.
Exact. En zolang ieder land met eigen regels en systemen werkt wordt het er voor de vakantieganger niet eenvoudiger of overzichtelijker op. Zoals Autostrada hierboven al opmerkte, pas als er Europese providers komen waar je je op kunt abonneren om al dit betalingsverkeer dat tolweg of parkeerplaats gerelateerd is voor je te regelen wordt het pas écht simpel. Eerder niet.

Wat me m.b.t. Frankrijk nog niet helemaal duidelijk is, nu hebben we free-flow tol op de A79, maar binnenkort (of nu al) ook op de A13. Dat zijn andere consessoinairs. Werkt het betalen achteraf dan hetzelfde, of is dat binnen Frankrijk dan ook nog gedifferentieerd?
Autostrada
autoweg

Teetje schreef: vr 21 jun 2024, 20:27 Wat me m.b.t. Frankrijk nog niet helemaal duidelijk is, nu hebben we free-flow tol op de A79, maar binnenkort (of nu al) ook op de A13. Dat zijn andere consessoinairs. Werkt het betalen achteraf dan hetzelfde, of is dat binnen Frankrijk dan ook nog gedifferentieerd?
Met een badge heb je er geen last van, dan betaal je daarmee. Als je geen badge hebt moet je betalen via de website van de concessiehouder, die per tolweg kan verschillen. De A79 heeft bijvoorbeeld een andere uitbater dan de A13, dus ook een andere website. Daarom is dit model op termijn ook niet houdbaar; je kunt niet van iemand verwachten dat hij/zij de hele reis alert is op welke uitbater er waar betaald moet worden.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Autostrada schreef: vr 21 jun 2024, 20:14 Korting (of een malus hoe je wilt) is een mooie manier om de massa massaal te laten switchen.
Absoluut. Er zijn ook wel een paar freeflow-systemen met korting voor automatische incasso. Feitelijk is die korting gelijk aan de kosten van het moeten sturen van de eerste brief, maar ze presenteren het heel bewust als korting en niet als administratiekosten. Het lijkt me dé route naar voren, maar dat kan het ook alleen maar worden als freeflow-netwerken wat groter worden dan ze nu zijn. En natuurlijk dubbel wanneer, zoals je al zei, er betaalplatforms komen die meerdere concessionairs dekken.

Zou in die zin mooi zijn als de komende switch op de A13 vrij snel daarna wordt gevolgd door méér. De open systemen (stukken A4, A8, de A63) lijken het laagsthangende fruit, maar op enig moment zal ook begonnen moeten worden aan een gesloten systeem. A10 Tours-Bordeaux is er misschien een goede kandidaat voor (moet dan in combinatie met A83 en een stuk A87). Of het SANEF-systeem van de A16 met een stukje A29 ten westen van Amiens erbij.
Teetje schreef: vr 21 jun 2024, 20:27 Ik ben daar altijd erg achterdochtig in, ik begrijp het argument van lagere kosten op wel, maar waarom zou een concessionair dat weggeven aan de weggebruiker? Die heeft toch niks te kiezen aangezien het aantal mogelijke opties voor hem of haar toch veel te beperkt zijn.
De concessionair doet dat inderdaad niet uit zichzelf. Het is de staat als concessiegever die het oplegt. In Franse concessies is een jaarlijkse verhoging voor inflatie voorzien, maar uiteindelijk is er toch ieder jaar weer een onderhandeling tussen staat en concessionairs over de indexatie. En de boodschap “rond jij dit jaar de correctie maar eens naar beneden af door de besparing die jij daar realiseert” laat zich daarin wel geven.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

https://presse.aprr.com/peage-reinvente/?lang=fra

APRR wil nog niet direct overgaan om péage flux libre op het hele netwerk uit te rollen, maar op de nieuwe A412 in de Savoie is dit wel gepland.

Men zegt wel dat men vanaf 2026 op het halve netwerk van AREA een toegang zonder ticket wil uitrollen. Dit betekent dat je kenteken gescand wordt bij het oprijden en dan bij het verlaten op basis van je kenteken het bedrag af te rekenen. Daarbij blijven er dus slagbomen.

Ze willen wel op het hele netwerk portalen uitrollen tussen alle afritten, dus ik denk wel dat dit een aanloop is naar volledig elektronische tolheffing zoals in Portugal en op de A79.

Maar dit is dus alleen AREA, de tolwegen in de Alpen. AREA is een dochteronderneming van APRR.
Afbeelding
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

Ik las in Le Soir dat ATMB heeft beslist vanaf de lente van 2027 de eerste omschakeling naar flux libre te doen, te beginnen met de A40 tussen Passy en Annemasse.
artikel op hun website
Er wordt niet meteen gesproken van een verlenging van de concessie, nu een overheidsbedrijf kan sowieso makkelijker beslissen om hiervoor eens een keer wat minder winst te maken.
ATMB neemt wel meer initiatieven om de impact van de snelwegen te verminderen en de relatie met de omgeving te verbeteren. Iets als fluxs libre wat zorgt voor minder uitstoot en geluidsreductie past daar zeker in.
Chris schreef: vr 28 jun 2024, 13:20 Men zegt wel dat men vanaf 2026 op het halve netwerk van AREA een toegang zonder ticket wil uitrollen. Dit betekent dat je kenteken gescand wordt bij het oprijden en dan bij het verlaten op basis van je kenteken het bedrag af te rekenen. Daarbij blijven er dus slagbomen.
Sinds 2022 zijn ze daarmee aan het experimenteren bij de oprit Chambéry-Nord op de A41.
Artikel op hun website
StreetView beelden (vanop de hoofdrijbaan, de afrit is nieuw aangelegd en daar is nog geen StreetView van)
Interessant ook dat ze dit doen zonder verlenging van de concessie en zonder verplichting van de staat (wat bij de A13 en A14 nog het geval is). Het is natuurlijk beperkter en misschien is een deel van de apparatuur einde levensduur, maar toch. AREA zal er wel voordelen in zien die het de investering waard maken (minder kans op fraude, milieu, betere relatie met de omgeving,..).
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ De systeemkosten van een volledig electronisch systeem zijn lager, dus daar wil je op zich wel in investeren zonder directe beloning (al moet je het niet doen aan het einde van je concessie). Ik vermoed dat de camera’s die kentekens kunnen uitlezen er toch al staan. Staan die camera’s er nog niet: wel, iedere parkeergarage heeft ze, dus een mega-investering zal het niet zijn bij de intensiteiten van een snelweg. De voornaamste investering zou dan de software zijn. Als dat software is die feitelijk al warmdraait voor de echte migratie naar flux libre met de portieken (een model dat nóg lagere kosten oplevert), is ook dat geen vreemde investering.

Het zal vast ergens gekoppeld zijn aan levensduur van de bestaande apparaten. Maar waar dat misschien vrij eenvoudig is, ga je nu ook dingen plaatsen (camera’s en betaalsystemen) die met een paar jaar ook weer zullen worden afgebouwd wanneer men overgaat op de echte free flow. Dat bevreemdt dan ergens. Anderzijds: als je ziet hoe makkelijk men in parkeergarages apparatuur vervangt, misschien is het niet zo’n groot ding. Of rekent men op mogelijkheden om weer door te verkopen (bijvoorbeeld aan parkeergarages).
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

^^ De concessie van AREA loopt nog tot 2036 dus daar hebben ze nog 9 jaar profijt van. Lijkt me inderdaad wel de moeite.
Pino schreef: za 29 jun 2024, 21:01 Maar waar dat misschien vrij eenvoudig is, ga je nu ook dingen plaatsen (camera’s en betaalsystemen) die met een paar jaar ook weer zullen worden afgebouwd wanneer men overgaat op de echte free flow. Dat bevreemdt dan ergens.
Ze plaatsen portieken tussen de afritten, dus dat is al een groot deel van het werk voor echte freeflow later, de installaties bij de opritten zullen weggehaald worden (wat ook makkelijker is dan tolpleinen in volle baan afbreken zoals in Normandië).
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Nou ja, er zijn uiteindelijk nog wel vijf grote tolstations op hoofdbanen af te breken. Is dat niet ongeveer ook het aantal tolstations op de A13 dat moet worden afgebroken?

Het tolvrij worden van een aantal wegen in Spanje laat zien dat dit geen proces is met heel grote impact. Je sluit eerst de binnenste rijstroken van het tolstation af, wat de nieuwe doorgaande route wordt. Dat vermindert de capaciteit dan een tijdje, maar die periode duurt niet lang. Zodra die doorgaande banen tot stand zijn gebracht, sluit je de rest van het station (de rijbaan afgebakend met de bekende barriers) en kun je dat in alle rust terug bouwen. Uitdaging hier is vermoedelijk dat dit op vijf stations tegelijk moet gebeuren om de freeflow in te laten gaan.
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

^^ Het gaat inderdaad om 5 tolstations op hoofdbanen.
Eigenlijk kunnen we stellen dat SAPN een uitstekende deal heeft gesloten met de Franse staat door 3 jaar lang de tol met 0,22% bovenop de index te mogen verhogen voor iets dat anderen nu ook zonder zo'n verhoging rendabel kunnen bouwen.
Maar minder files op weg naar de Côte de Grâce vanuit Parijs waren blijkbaar een politieke prioriteit...
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Sanef communiceert Nirio als betaaloptie.

Ik had daar eigenlijk nog nooit van gehoord, ondanks dat ze schijnbaar meer dan 10.000 betaalpunten hebben. Het is kennelijk een betaaloptie in bijvoorbeeld tabakszaken (de traditionele tabac-presse-lotto zaken die je overal ziet).

An alternative to online payment is available to you at one of Nirio network's 10,000 points of sale.
This physical payment collection service is already in place for rental payments and some invoices in a vast network of local shops (newsagent-tobacconist) that are open 6 days a week, everywhere in France.

Payment of the free-flow toll at one of the of payment in the approved Nirio network must be made within 72 hours after the journey.
To know the amount to be paid, just give your vehicle registration number to the shopkeeper. Payment can only be made by bank card or cash. Cheques are not accepted.

Afbeelding
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Chris schreef: di 02 jul 2024, 21:57 Ik had daar eigenlijk nog nooit van gehoord, ondanks dat ze schijnbaar meer dan 10.000 betaalpunten hebben. Het is kennelijk een betaaloptie in bijvoorbeeld tabakszaken (de traditionele tabac-presse-lotto zaken die je overal ziet).
Zei mij ook niets. Ik heb een paar punten opgezocht, en het ziet er op Streetview dan uit als een doodgewone tabac-presse. En die biedt dat dan kennelijk aan; het is niet een totale formule zoals pak ‘n beet onze Primera’s. Het systeem is gekoppeld aan FDJ, dus de loterij. Je ziet nu vaak ook een FDJ-logo hangen bij de bewuste tabac’s. Misschien wordt dat op termijn dan een Nirio-logo. Of beide op één uithangbord.

Of het zal helpen de problematiek van niet-betalen terug te brengen? Ik denk het niet, zeker niet onder toeristen. Maar misschien dat Tante Gerda uit Saint-Éloigné het fijn vindt om in de eigen tabac te kunnen betalen en niet moeilijk online.
Boeck536
stadsweg

Bericht door Boeck536 »

^^ Het ging er meer om dat men per se de mogelijkheid wilde blijven bieden om contant te betalen, er zijn in Frankrijk nog genoeg mensen die in paniek schieten als dat niet kan. Dat was het belangrijkste argument om deze constructie in het leven te roepen. En door gebruik te maken van het netwerk van tabakszaken, hoeven mensen daar nu dus ook nooit overdreven veel moeite voor te doen.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

In het Verenigd Koninkrijk kon dat ook voor de Dart Charge, betalen bij kiosks, maar daar zijn ze na verloop van tijd mee gestopt omdat het bijna niet gebruikt werd.

In Italië had je met Telepass ook een systeem dat je er eentje kon kopen en met contant geld optoppen bij kiosks. Dat was in Zuid-Italië, maar daar zijn ze ook mee gestopt vanwege een te gering gebruik.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

In 2016 moest ik met een Portugese huurauto de elektronische tol nog betalen bij een postkantoor, en dat kon ook pas vanaf 48 uur na de passage. Ik had er rekening mee gehouden en al de twee dagen voordat we terug reisden de huurauto niet meer gebruikt op de wegvakken van de A22 met elektronische tol. Echter, het bleek dat er alsnog enkele passages op de laatste dag dat ik over de A22 reed niet meegemomen waren, vermoedelijk omdat er een weekend tussen zat. Ik heb gelukkig nooit meer wat gehoord van het verhuurbedrijf, en op interview meldden mensen in recensies van het verhuurbedrijf dat ze de tol helemaal niet betaald hadden en er ook nooit wat van hoorden. :emo:

Het stomme was dat je daar een buitenlandse kentekenplaat tijdelijk aan een creditcard kon koppelen of het voor een bepaalde periode kon afkopen, maar met een Portugese plaat kon dat niet. En je kon wel het totaalbedrag dat je moest betalen online opzoeken, maar betalen moest fysiek bij een postkantoor of postagentschap. Dat laatste is me dus uiteindelijk wel min of meer gelukt, maar het was wel een gedoe.

Een jaar later moest ik in Turkije zo'n HGS-sticker regelen voor mijn auto, bij een tankstation, en daar moest je ook een tegoed op zetten. Ik heb vooraf de toltarieven opgezocht en iets meer dan dat als tegoed op de HGS gezet. Het zal wel goed zijn gegaan, geen idee of je ergens een overzicht van ritten kon krijgen. Informatie in andere talen dan Turks was sowieso lastig te krijgen. Voor het kopen met de HGS-sticker was het al een uitdaging om duidelijk te maken wat ik nodig had, maar uiteindelijk is dat wel gelukt.

Wat dat betreft is het wel een vooruitgang als er steeds meer elektronisch geregeld kan worden, vooraf en/of achteraf.
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

Maar straks moet je wel alle websites van de wegbeheerders gaan onthouden waar je langs bent gereden.
🍉
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland »

Chris schreef: vr 28 jun 2024, 13:20 Men zegt wel dat men vanaf 2026 op het halve netwerk van AREA een toegang zonder ticket wil uitrollen. Dit betekent dat je kenteken gescand wordt bij het oprijden en dan bij het verlaten op basis van je kenteken het bedrag af te rekenen. Daarbij blijven er dus slagbomen.
Persoonlijk vraag ik me af hoe dit dan werkt, mocht je kenteken d.m.v. modder of sneeuw niet gelezen worden en je geen tolbadge hebt. Betaal je dan gewoon het duurst mogelijke bedrag? Ik neem aan dat de camera's ook kentekens aan de achterkant van voertuigen kunnen lezen, alleen al om motorrijders ook te kunnen registreren en sneeuw moet dan in ieder geval geen hinder vormen, maar toch zullen er scenario's blijven dat men niks kan uitlezen. Wat zijn dan de scenario's die men toepast?
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Boeck536 schreef: wo 03 jul 2024, 7:18 ^^ Het ging er meer om dat men per se de mogelijkheid wilde blijven bieden om contant te betalen, er zijn in Frankrijk nog genoeg mensen die in paniek schieten als dat niet kan. Dat was het belangrijkste argument om deze constructie in het leven te roepen. En door gebruik te maken van het netwerk van tabakszaken, hoeven mensen daar nu dus ook nooit overdreven veel moeite voor te doen.
In Nederland zijn ze er ook hoor. Vooral in FvD kringen loopt men te hoop tegen verplicht digitaal bankieren. Men vindt dit blijkbaar te veel lijken op het Chinese sociale kredietsysteem.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Autostrada
autoweg

SnarfFlevoland schreef: wo 03 jul 2024, 10:53 Persoonlijk vraag ik me af hoe dit dan werkt, mocht je kenteken d.m.v. modder of sneeuw niet gelezen worden en je geen tolbadge hebt. Betaal je dan gewoon het duurst mogelijke bedrag? Ik neem aan dat de camera's ook kentekens aan de achterkant van voertuigen kunnen lezen, alleen al om motorrijders ook te kunnen registreren en sneeuw moet dan in ieder geval geen hinder vormen, maar toch zullen er scenario's blijven dat men niks kan uitlezen. Wat zijn dan de scenario's die men toepast?
Met een bedekt kenteken (modder, sneeuw) rondrijden is toch gewoon een verkeersovertreding? Het lijkt me logisch dat men hetzelfde doet als bij het kwijtraken van het papieren tolkaartje: een maximum tarief heffen.
In het huidige Franse systeem wordt er een handmatige koppeling gemaakt wanneer je de tolweg oprijdt door een kaartje te trekken (en je je badge bewust of onbewust buiten bereik van de scanner houdt) en je via je badge de tolweg verlaat. Op basis van het kenteken wordt er dan alsnog een correcte tol in rekening gebracht. Ik kan me zo voorstellen dat kentekens die niet automatisch gematcht worden, alsnog handmatig worden bekeken. Het moet wel heel gek lopen wil je dan alsnog compleet zonder gegevens zit (dit zal echt om een heel klein percentage passages gaan).
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Met het AREA-systeem waar in ieder geval in eerste instantie iedereen nog langs een slagboom zal moeten (of Télepéage heeft), zal een onleesbaar kenteken inderdaad wel leiden tot hoge tarieven. Zou het dan niet feitelijk zo zijn dat bij het oprijden de slagboom al niet open gaat? Wanneer je naar een echte freeflow gaat, bestaat op zich de kans wel dat mensen gaan proberen de tolheffing te omzeilen door hun kenteken onleesbaar te maken. Modder is daarbij één ding; in de VS heb je inmiddels ook systemen waarbij de kentekenplaat onleesbaar wordt gemaakt op het moment dat een scanner wordt gedecteerd (bron). Dat is natuurlijk zo strafbaar als het maar zijn kan, en er zullen wel flinke boetes aan kunnen worden gekoppeld. Maar daar zul je als tolmaatschappij onvermijdelijk achter de feiten aanlopen.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland »

Autostrada schreef: do 04 jul 2024, 8:49 Met een bedekt kenteken (modder, sneeuw) rondrijden is toch gewoon een verkeersovertreding? Het lijkt me logisch dat men hetzelfde doet als bij het kwijtraken van het papieren tolkaartje: een maximum tarief heffen.
Sneeuw kan in de winter makkelijk op je kenteken tijdens het rijden blijven plakken. Heb in een dergelijk scenario nog nooit over boetes gehoord; je kunt er simpelweg ook niks aan doen. Echter is dit vooral een probleem aan de voorkant, als ook de achterkant wordt geregistreerd, moet dat vaak wel kunnen. Toch kan ik me voorstellen dat bij sneeuwval o.i.d. de vlokken een goed beeld op het kenteken onmogelijk maken.

Modder is inderdaad wel beduidend meer een eigen probleem. Zo snel worden kentekens ook weer niet onleesbaar vies.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

SnarfFlevoland schreef: do 04 jul 2024, 11:04 Echter is dit vooral een probleem aan de voorkant, als ook de achterkant wordt geregistreerd, moet dat vaak wel kunnen. Toch kan ik me voorstellen dat bij sneeuwval o.i.d. de vlokken een goed beeld op het kenteken onmogelijk maken.
Ik zou denken dat ze dezelfde technologie gaan gebruiken als wat je steeds meer in parkeergarages ziet. Dat is een registratie van de voorkant. Maar als sneeuw op kentekens daar met enige regelmaat uitlees-problemen gaf, zou dat in de parkeergarage-praktijk inmiddels wel zijn gesignaleerd. Zodat ik aanneem dat we het dan van die kant ook wel zouden hebben gehoord. Maar goed, dat zijn aannemes ...
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Autostrada schreef: do 04 jul 2024, 8:49Met een bedekt kenteken (modder, sneeuw) rondrijden is toch gewoon een verkeersovertreding?
Met een bedekt kenteken rondrijden is een overtreding, ja, maar bij heftige sneeuwval is het soms onontkomelijk. Ik moest ooit naar het vliegveld van Charleroi in januari, en vrijwel de hele rit sneeuwde het. Bij een pauze onderweg op de A27 heb ik mijn kentekenplaat toen schoongeveegd; door alle sneeuw was er een laag van ongeveer een cm vast komen te zitten op de voorkant van mijn auto. De hele bumper, en dus ook de kentekenplaat. Ik zag het pas toen ik uitstapte, toen ik vertrok was het niet zo. Het enige alternatief is dan niet rijden, of frequent stoppen en telkens maar de kentekenplaat schoonmaken. Beiden zijn niet altijd realistisch. Dit soort situaties zijn niet altijd redelijkerwijs te voorkomen. Ter verduidelijking: dit gold voor mijn kentekenplaat aan de voorzijde, aan de achterzijde was de kentekenplaat uiteraard wel gewoon leesbaar.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik dit probleem alleen een keer heb gehad op een langere rit met langdurige sneeuwval. Bij kortere ritten zal het probleem minder gauw spelen, en als de sneeuwval lichter is zal het ook wel meevallen.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op do 04 jul 2024, 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Dat risico van langer durende zware sneeuwval is echter verre van denkbeeldig. Juist binnen het concessiegebied van AREA zal het statistisch gezien wel één of twee keer per jaar voorkomen. Eens kijken hoe de systemen dan op tilt slaan. Misschien zien ze er de oplossing ook wel in om dan iedereen maar door te laten rijden zonder betalen, omdat je voor de besparing in systeemkosten je af en toe wel zo'n verliesdag kunt veroorloven. Dubbel op een dag waar weersomstandigheden ervoor zorgen dat mensen als het even kan hun ritten uitstellen.
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

Tijd voor de elektronische kentekenplaat dan.
🍉
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

In de sneeuw/modder discussie wordt denk ik over het hoofd gezien dat ANPR via infrarood en/of UV uitleest, *niet* met zichtbaar licht :idea: . Juist omdat dat veel minder last heeft van sneeuw, modder en niet te vergeten bij dieselwagens: roet. Ik heb bij een vorige baan in de cameratechniek bij vrachtwagenterminals pikzwarte kentekenplaten gezien die er normaal uitzagen op de ANPR registratie. En dat was met techniek van 10, 15 jaar geleden, toen HD daar nog niet eens de norm was.