[F] Tolwegen zonder tolpoorten • péages sans barrière • péage flux libre

Moderator: Moderatoren

paolie
expressweg

Re: [F] Tolwegen zonder tolpoorten • péages sans barrière • péage flux libre

Bericht door paolie »

En zo ziet kentekentol er veel dichter bij huis in Oostenrijk uit:

Afbeelding
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

^^ Dat heb ik ook, maar daar gaat het om enkele passages bij een centraal tolstation in een de facto open tolsysteem. Ook cash of met card zou je daar direct afrekenen, en evenveel transacties kennen.

De kentekentol waar we het over hebben komt in de plaats van voorheen gesloten tolsystemen, waar je zonder badge aan het begin een kaartje trekt en die aan het einde weer inlevert en dan betaalt. Als je zo'n gesloten systeem opheft, ja, dan kant dat alleen met poorten twee aansluitingen, en dan zul je er inderdaad heel wat krijgen: niet meer één transactie, maar veel meer.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ Waarom eigenlijk? Als de camera’s op dezelfde plekken blijven als de huidige tolpoorten, hoeft dat qua afrekening toch niet anders te worden? Dan rekent het systeem toch ook automatisch het tarief uit tussen inrijden en uitrijden?
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ik denk dat alle automobilisten aanslaan tussen twee afritten minder kans op fouten geeft dan alleen bij het oprijden en verlaten van de tolweg. Als je naar Taiwan kijkt, dat al eerder de transitie maakte van tolpoort naar freeflow: die hebben dat ook zo gedaan. Op de Franse A79 “betaal” je ook tussen de afritten.

Ik denk ook dat zo’n benadering de transitie makkelijker maakt. Je plaatst de nieuwe portalen en zet die aan; op dat moment gaan de slagbomen op de oude tolpleinen open en daarna breek je die af. Dat is feitelijk ook het protocol geweest voor transitie van de Franse A13, al is dat natuurlijk een open systeem waar je altijd al vaste bedragen betaalde bij de verschillende tolstations en pleine voie - een model dat integraal is gehandhaafd. Maar de electronische portieken zijn steeds even voorbij de oude barrières geplaatst; en die laatste zijn ze nu aan het afbreken. Al aardig te zien op Streetview-beelden bij Dozulé.

Wat betreft facturen met 41 regels: kwestie van presentatie. Zeker in de online-omgeving kun je dat prima als één rit presenteren die je vervolgens kunt “uitklappen” als je zou willen.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Het aantal transacties zal explosief stijgen met free-flow tov een gesloten systeem. Dus ook de administratieve lasten.

De voordelen van kenteken tol voor de gebruiker is:
- geen badge meer nodig (aanschaf) noch batterijtje vervangen om de 5 jaar
- gemak (snelle passage van tolpoorten, parkeergarages); overigens kan dit ook met een badge gerealiseerd worden

De nadelen van kenteken tol voor de gebruiker is:
- onlosmakelijk verbonden aan de kentekenhouder (maw de zaak mag gaan uitpluizen waar de leaserijder is geweest en welke tolkosten er eventueel teruggevorderd moeten worden)
- de badge is niet overdraagbaar, meerdere voertuigen betekent meerdere registraties bij een aanbieder van e-tol
- aanhangwagens / opleggers met eigen kenteken moeten apart geregistreerd worden
- niet overdraagbaar op huur- en leenauto's
- de noodzaak om te controleren of gefactureerde trajecten daadwerkelijk gereden trajecten zijn (misreads, kentenen misbruik), zeker in het geval van een omvangrijk wagenpark

De voordelen voor de uitbater van het tolsysteem:
- geen dure tolplaza's meer nodig (aanleg, ruimtebeslag, personeel, onderhoud) (ook mogelijk met de badge)
- variabele pricing per portaal (spits/weekend/vakantie toeslag, nachtelijke korting, etc) (ook mogelijk met de badge)
- toeslag voor bepaalde groepen gebruikers (bijv buitenlandse kentekens) tov andere gebruikers (ook mogelijk, maar niet waterdicht met de badge)
- op veel meer deeltrajecten kan er tol geheven worden (ook mogelijk met de badge)
- er kunnen meer op- en afritten gerealiseerd worden op toltrajecten (ook mogelijk met de badge)

Al met al begrijp ik nog steeds niet waarom je zo warm zou lopen voor kenteken tol; als het gros van de voordelen ook met een badge gerealiseerd kan worden, die -behoudens de aanschaf en het batterij vervangen- toch voordelen heeft tov het kenteken systeem.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Het voornaamste voordeel van kentekentol ten opzichte van een badge voor de weggebruiker lijkt mij de lagere systeemkosten. En omdat systeemkosten op de weggebruiker worden afgewenteld dus uiteindelijk lagere tol (mits de overheid als concessiegever zijn werk goed doet).

Kijk ik naar jouw nadelen:
Autostrada schreef: di 22 apr 2025, 19:58 - onlosmakelijk verbonden aan de kentekenhouder (maw de zaak mag gaan uitpluizen waar de leaserijder is geweest en welke tolkosten er eventueel teruggevorderd moeten worden)
- de badge is niet overdraagbaar, meerdere voertuigen betekent meerdere registraties bij een aanbieder van e-tol
Ik geloof niet dat de badge hier nou wezenlijk voordeel geeft, tenzij je altijd maar één auto hebt die op tolwegen moet zijn. In alle scenario’s denk ik dat het met leaseauto’s eerder de kant uit beweegt dat de klant flinke administratiekosten opgelegd zal krijgen wanneer de leasemaatschappij een tol moet afhandelen. En dan zorg je als gebruiker wel (ook in de verhouding klant=werkgever/gebruiker=werknemer) wel dat je een account aanmaakt.
- aanhangwagens / opleggers met eigen kenteken moeten apart geregistreerd worden
Daar werken badges eigenlijk ook niet volgens mij. En omdat kentekenregistratie van voren of van achteren plaatsvindt: geen idee hoe dat gaat werken.
- niet overdraagbaar op huur- en leenauto's
Dat snap ik niet heel goed. In het kentekentolsysteem van Taiwan kwam ik mijn huurauto terugbrengen en lag de uitdraai van de tol al klaar. Als ik mijn eigen auto uitleen aan mijn buurman, wordt dat wel een iets bewerkelijker verhaal als ik feitelijk zijn tol voorschiet. Maar niets dat je daar niet even onderling kan oplossen op een wijze vergelijkbaar met mijn terugbrengen van de huurauto.
- de noodzaak om te controleren of gefactureerde trajecten daadwerkelijk gereden trajecten zijn (misreads, kentenen misbruik), zeker in het geval van een omvangrijk wagenpark
Probleem van beide gevallen van freeflow.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^
Allemaal zogenaamde nadelen, maar het systeem functioneert in Oostenrijk allang.
- wij hebben een leaseauto. Maar dat is compleet irrelevant. Je koppelt je kenteken digitaal aan je creditcard en klaar. De rekening komt bij jou, niet bij de leasemaatschappij.
- als je een andere auto rijdt, heb je in twee minuten digitaal je kenteken aangepast
- het aantal transacties snap ik nog steeds niet wat jullie daarmee bedoelen. Eerste tolcamera en laatste tolcamera bepalen de prijs. Alle registraties daartussen zijn hooguit ter controle.
- kentekens van caravans kun je digitaal aan dezelfde creditcard koppelen. Voertuigen worden van voren en van achteren geregistreerd. Dit werkt in Oostenrijk nog niet automatisch trouwens.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

paolie schreef: di 22 apr 2025, 20:55 - het aantal transacties snap ik nog steeds niet wat jullie daarmee bedoelen. Eerste tolcamera en laatste tolcamera bepalen de prijs. Alle registraties daartussen zijn hooguit ter controle.
Dat is hoe de badge nu werkt (net zoals de kaartjes), maar het is niet de praktijk van de grote freeflow-systemen. En dat zie je aan het soort uitdraai dat Coen Tunnel liet zien uit de VS. In Frankrijk werkt de A79 ook zo. Het werkt niet als “check-in Deux Chaises check-out Digoin, dan dus tol 5 euro”. Het werkt als “passage Deux Chaises 1 euro, passage Montet Est 80 cent, passage Montbeugny Ouest 1,20 etc” wat dan uiteindelijk optelt naar die 5 euro voor Deux Chaises-Digoin. Daarom dus dat hogere aantal transacties. En waarom de portalen over de hoofdbaan heen hangen, en niet op de op/afritten. Dat is er niet als controle (ik snap dat je freeflow-systemen anders zou kunnen inrichten, maar het is niet de praktijk).

Het zou daarbij zelfs zo moeten zijn dat als je bij Montet Est niet zou worden geregistreerd door een defecte computer, je 80 cent korting zou hebben. Niet ergens een computer zegt “was bij Deux Chaises, was bij Montbeugny, was bij Digoin. Moet dan dus ook wel bij alle tussenliggende zijn geweest, dus volle 5 euro.”
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ ik snap het systeem, maar niet iedere registratie hoeft ook meteen een bancaire transactie te zijn. Dat kan best in een totale trajectafrekening. Of dagafrekening of zelfs maandafrekening.

Als ik met OVpay (mijn bankpas) in- en uitcheck in het ov, wordt ook iedere overstap geregistreerd. Maar pas na de totale rit volgt één bancaire transactie.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Het is ook geen bancaire transactie. Maar wel een boeking in de systemen van de tolmaatschappij en daarmee een potentiële fout. Ook wel iets dat servercapaciteit vergt, al weet ik niet of dat nou meer is dan bij klassiek. Je hoeft namelijk niet alle check-ins op te slaan die nog niet zijn uitgecheckt.
Autostrada
autoweg

In het huidige systeem zit er geen controle of je het kortste traject hebt gereden; als je bij Lille (Fresnes) de A1 op rijdt en je bent voornemens om via de A26 naar Troyes te rijden maakt het in het huidige systeem qua tolkosten niet uit of jij een file wilt omzeilen bij Cambrai en daarom via de A1, en A29 naar de A26 rijdt, in plaats van direct.
Met portalen tussen afritten krijg je die extra kosten natuurlijk wel gewoon voorgeschoteld; derhalve heeft ook de uitbater een voordeel bij het simpele afrekenen per passage, en niet een complex check-in check-uit systeem.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ portalen op de op- en afritten of juist tussen de op- en afritten is een keuze, maar staat los van het werken met kentekens of badges. Beide systemen kunnen toegepast worden bij free flow. Persoonlijk vind ik op kenteken gewoon veel handiger. Geen kastje nodig, geen batterij die leeg raakt. Sneller te regelen. En uiteindelijk ook duurzamer.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

paolie schreef: wo 23 apr 2025, 8:16 ^^ portalen op de op- en afritten of juist tussen de op- en afritten is een keuze, maar staat los van het werken met kentekens of badges. Beide systemen kunnen toegepast worden bij free flow.
Absoluut. Als op termijn de A31 overgaat op free flow, zullen er portalen komen te staan bij Gye, Colombey-les-Belles, Chatenois etc. Daarvan verwacht ik dat ze alleen zullen werken op badges. Kentekens zullen daar worden uitgelezen voor de tweede lijn van zelf achteraf betalen en de derde lijn van incasso door APRR. Als ze dan kenteken-abonnementen mogelijk willen maken, blijven die portalen en de hardware. Die verandering zit vooral in de software. Totdat het moment komt dat ze de badges een keer afschaffen; dan kan dat deel van de hardware worden verwijderd.

Overigens wel goed om hier te noemen dat de kenteken-abonnementen al bestaan voor de A79 en voor SANEF. Het is de uitwisseling tussen concessionairs die nog ontbreekt - waar die wél bestaat voor de badges.

Nog over de keuze tussen registreren per deeltraject of in/uitchecken: het eerste is voordeliger waar het gaat om het tolvrij maken van stukjes weg, zoals de passage van een stad of dorp (bekende passages als Tours op de A10, maar op de A79 moest ook de bypass van Dompierre tolvrij worden) of gevallen als de bypass van Aire sur l’Adour (waar een al bestaande weg onderdeel werd van de A65 en tolheffing niet opportuun was). Nu kun je die gevallen ook best oplossen met in/uitchecken, maar op deze manier los je het heel eenvoudig op in de vraag waar je portalen neerzet.
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

In Portugal kreeg je (en nog steeds denk ik op de paar resterende wegen) ook (als je wilde) een overzicht van alle elektronische tolpoortjes met 0,50 tot 2 euro tol. Zolang de factuur digitaal is en niet op papier+postzegel maakt het weinig uit. Het is denk ik een keuze van de tolmaatschappij om camera's op de hoofdbaan of de afritten te plaatsen. Dat gebeurt nu ook al. Hoe de communicatie tussen wegbeheerder (tolgaarder) en badgeuitbater gaat weet ik niet, maar ik denk geclusterd (per dag of week). Naar de klant via de badgeuitbater vaak per maand.

Ik denk dat de meeste camera's van voren het kenteken uitlezen. Wellicht soms allebei. Zeker bij de oude poortjes, maar ook bij de portalen. Voordeel voorkant: je scant ook vrachtwagen(trekkers), waar de aanhanger een ander kenteken heeft. Voordeel voorkant: bestuurder is ook in zicht. Nadeel: je mist kentekens van motorrijders (en zeldzame auto's met bijv. Amerikaans kenteken alleen achterop). Spaanse en Portugese getrokken opleggers hebben ook een kenteken van de oplegger achterop.

Een oplegger heeft ook een eigenaar, dus met het kenteken daarvan kan je de eigenaar van de oplegger aanschrijven (en die zoekt het maar uit met de trekker). Netzo met een caravan of grote aanhanger achter een auto.

Dit soort administratie is zo geautomatiseerd, dat het niets meer kost. Dat wordt pas anders als het kenteken slecht wordt gelezen of een wel wordt ingecheckt, maar niet uitgecheckt. Dat kan ook bij harde regen of sneeuw met portalen of omdat een kenteken vies is of een raar ontwerp heeft, zoals de oude Belgische platen of klassieke auto's (waar kentekens niet persé internationaal uniek waren). Dan moet of de tol worden kwijtgescholden of moet een persoon alsnog een check doen. Ook bij valse platen zal dit meer handkracht opleveren als er klachten zijn. Een badge kan gestolen zijn, maar dan moet je alsnog betalen als je die niet geblokkeerd hebt denk ik.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

^^ Bij Dozulé op de A13 hingen er camera's in beide richtingen (voor moto's de enige mogelijkheid langs achter, bij vrachtwagens is de voorste plaat wellicht handiger).
Ik denk ook dat 1 groot portaal tussen 2 afritten (kan zelfs voor beide rijrichtingen samengevoegd worden) goedkoper is dan aparte portalen op de op- en afritten.
Ger81 schreef: di 22 apr 2025, 11:47 Zut!
https://maps.app.goo.gl/7gTm7exiKPJ9ipvw7
Er zijn uiteraard tegenvoorbeelden, maar ze komen weinig voor en dan nog vooral bij leenwoorden of aan het begin van een woord.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Mundial schreef: wo 23 apr 2025, 12:22 Ik denk ook dat 1 groot portaal tussen 2 afritten (kan zelfs voor beide rijrichtingen samengevoegd worden) goedkoper is dan aparte portalen op de op- en afritten.
Scheelt in grond- en takelwerkzaamheden, zou je zeggen. Maar mogelijk ook een druppel op een gloeiende plaat als je het wegzet tegen de totale systeemkosten en de terug te verdienen kosten van aanleg en onderhoud. Wat zou betekenen dat je, als je er goede redenen voor had verzonnen, prima naar zo’n systeem zou kunnen met portalen op de op- en afritten.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Peter schreef: wo 23 apr 2025, 12:11Dit soort administratie is zo geautomatiseerd, dat het niets meer kost. Dat wordt pas anders als het kenteken slecht wordt gelezen of een wel wordt ingecheckt, maar niet uitgecheckt. Dat kan ook bij harde regen of sneeuw met portalen of omdat een kenteken vies is of een raar ontwerp heeft, zoals de oude Belgische platen of klassieke auto's (waar kentekens niet persé internationaal uniek waren). Dan moet of de tol worden kwijtgescholden of moet een persoon alsnog een check doen. Ook bij valse platen zal dit meer handkracht opleveren als er klachten zijn.
In de VS zit je met tig jurisdicties die allemaal hun eigen platen uitgeven, waarbij aangepasten kentekenontwerpen ook voorkomen, en ook daar krijgt men kentekentol voor elkaar. Ik denk dat je meer verschillende soorten kentekens tegenkomt dan in Europa, waar alles meer gestandaardiseerd is.

En ja, op veel plekken kun je een badge gebruiken, maar toll-by-plate is gangbaar voor degenen die geen tolbadge hebben. En volgens mij is dat voor Canadese en Mexicaanse voertuigen (die je in de VS beiden wel tegenkomt, vooral Canadese voertuigen) ook geen probleem. Toll-by-plate is doorgaans wel duurder dan het gebruik van een badge.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Dat laatste duidt dan op de extra kosten voor het nasturen van de factuur enzo. Wat je soms ook ziet, is dat de tolmaatschappij het presenteert als een korting wanneer je een (online) account neemt. Dan geef je een machtiging af en worden kosten bespaard. Kun je een boom opzetten of dat dan korting is voor de abonnees of een hoger tarief voor de niet-abonnees. Het laat zich hoe dan ook objectief rechtvaardigen.
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

Peter schreef: wo 23 apr 2025, 12:11 Ik denk dat de meeste camera's van voren het kenteken uitlezen. Wellicht soms allebei. Zeker bij de oude poortjes, maar ook bij de portalen. Voordeel voorkant: je scant ook vrachtwagen(trekkers), waar de aanhanger een ander kenteken heeft. Voordeel voorkant: bestuurder is ook in zicht. Nadeel: je mist kentekens van motorrijders (en zeldzame auto's met bijv. Amerikaans kenteken alleen achterop).
Ik kan me niet voorstellen dat er (alleen) aan de voorkant uitgelezen wordt. Je mist inderdaad de motorrijders, en bestuurder in zicht is misschien juist wel onwenselijk (AVG). De huidige tolpoortjes lijken ook ANPR camera's aan de achterzijde te hebben voor wat het waard is (voorbeeld: https://maps.app.goo.gl/T5mqBNJBqyVKtDcg9)
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

Pino schreef: wo 23 apr 2025, 7:12 Ook wel iets dat servercapaciteit vergt, al weet ik niet of dat nou meer is dan bij klassiek.
Die kosten zullen echt verwaarloosbaar zijn.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/07/02 ... anse-peag/

Er wordt gewaarschuwd over phishing / oplichting van Franse tolwegen via SMS of email. Je krijgt dan een bericht met een oproep een openstaande rekening te betalen.

Dit is helaas wijdverspreid in Europa en Noord-Amerika de laatste jaren. Heel veel wegbeheerders waarschuwen hiervoor. Oplichters benaderen een enorme groep mensen en bij diensten die wijdverspreid zijn (zoals tolwegen) is de kans dan groter dat er mensen in trappen. It's a numbers game, zeg maar.
Allan C
verkeersader

Bericht door Allan C »

^^ I have recevied the SMS about Ulys about télépéage fraud with its "06 or 07", I didn't go to the link and in the worst-case scenario, some people and especially some seniors or vulnerable, naive got scammed for this and the problem, the website is very well reproduced compared to the real website. I have my classmate got scammed and he went to the bank and making bank card opposition.
Autostrada
autoweg

Dit pleit toch weer tegen kenteken tol op de huidige manier (zonder centraal betaalplatform); als gebruiker moet je overal maar nagaan waar je wel of niet geweest bent en op welke dag/tijdstip. Tijdens je reis in het buitenland/vakantie kan je ook nog eens tol gaan betalen aan verschillende providers; maw je moet dat bijhouden, uitzoeken en binnen een bepaalde tijd voldoen. Geen wonder dat mensen dan vatbaar zijn voor dit soort scams.

Ik blijf er bij dat free flow tol betalen met een badge op dit moment beter voor de gebruiker obv kenteken, zo lang je met een kenteken niet via één centraal Europees systeem gedekt kan worden.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ik zou dat omdraaien: kentekentol prima, snel werken aan een centraal platform waardoor je ze efficiënter kunt gaan afrekenen.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

En dat meteen ook integreren met parkeren, milieuzones, vignetten, streckenmaut, etc. en dan in alle EU / EEA landen.

Technisch zou dat volgens mij nu al kunnen, want die data is gewoon voorhanden en koppelbaar via Eucaris. Maar je moet veel partijen en overheden meekrijgen dus het bestuurlijk en ambtelijk regelen is denk ik het meest complexe...
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Ik weet niet of alle milieukenmerken (gewicht, brandstof, bouwjaar, hoogte, motorinhoud, trekkracht in kW, CO2 uitstoot, Euroklasse) bij alle beheerders in de systemen staan, zeker van oudere auto's. Voor tol is meestal alleen voertuigtype: motor, auto, busje, etc van belang natuurlijk.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Allan C
verkeersader

Bericht door Allan C »

240.000 drivers forgot to pay the toll after their A13-A14 route.

https://www.francebleu.fr/infos/transpo ... 14-6138439
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ 240.000 mensen waren niet op tijd, naar ik begrijp. Wat minder dan een procent van de passanten zou zijn. Net percentage voor de eerste negen maanden. Voor het overzicht ben ik ook wel benieuwd hoeveel werkelijk oninbaar blijkt.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 10 sep 2025, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Pino schreef: wo 10 sep 2025, 15:44Wat minder dan een procent van de passanten zou zijn.
Dit is altijd belangrijke context als het over het verkeer gaat. Want een getal van een paar honderdduizend in een jaar of meer zegt niet zo veel als je niet weet dat er misschien ook wel 100.000 voertuigen per dag passeren. Een gemiddelde leek heeft echt geen flauw idee over dit soort cijfers.

Hetzelfde geldt voor boetes van trajectcontroles. It's a numbers game. De overtredingsgraad is vaak maar 1 of 2%, maar omdat er 100.000+ voertuigen per dag passeren loopt het jaartotaal wel op tot honderdduizenden boetes. Dat lijkt gigantisch en alsof er massaal te hard wordt gereden, terwijl dat eigenlijk heel laag is. Maar de pakkans is 100%.

In Nederland zie je ook altijd de media gretig inspringen op de data van flitspalen, met 'de N50 is weer de flitspaal met de meeste boetes van de regio'. Ja dat is ook ongeveer het drukste punt met een flitspaal...
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Absoluut. Wat het ook een heel ander verhaal zou maken is als er nu nog 240000 onbetaalde passages waren. Gewone late betaling na verhoging is uiteindelijk iets wat je verhaalt op de vergeetachtige gebruiker. Kun je vragen stellen over hoe mensen zichzelf zo in de problemen brengen(*), en of de overheid meer moet doen om mensen tegen zichzelf te beschermen, maar dat kost in eerste instantie alleen hen geld.

(*) Oud-collega tegen mij over de A24: “… en dan krijg je een factuur binnen en die heb ik keurig betaald.” Mijn antwoord: “die coulanceregeling is over een paar maanden voorbij; ik zou direct online betalen.” Dat soort werk.