Chris schreef: di 06 jan 2026, 14:09
Die passieve tags zijn in de Verenigde Staten al enige tijd gebruikelijk. Denk aan een anti-diefstaltag in een kledingstuk in een winkel, maar dan in je auto. De kosten daarvan zijn zo laag dat ze gratis weggegeven worden bij het openen van een account.
Ik had ze ook in Taiwan, in 2017. Ze zijn alleen al winst doordat het aantal gevallen dat naar de back office moet worden doorgestuurd (omdat een kenteken niet kan worden uitgelezen) omlaag gaat. Kosten van tags gratis uitdelen zijn lager dan extra salariskosten in de back office. Dus logisch dat ze op deze manier werden uitgedeeld aan abonnees. In Taiwan lokten ze dan ook abonnees door korting aan te bieden op de tol. Die korting bestaat feitelijk uit de kosten van porto, incasso en administratie die voor niet-abonnees worden gemaakt, maar dat presenteert natuurlijk wel lekker. En hup, zo zit iedereen aan de passieve tag.
Dus daarom dacht ik: laat de verzamelde Europese operators daar nou eens iets mee doen. Al was het maar om uit te gaan rollen naast de badges, met als doel de zend-apparatuur daarvan aan het einde van hun economische levensduur uit te faseren.
Waar je altijd tegenaan loopt bij elektronische tolheffing is dat ook een heel klein percentage foute registraties, toch veel bestuurders omvat, omdat er elke dag honderdduizenden of miljoenen voertuigen over een tolsysteem circuleren. Dus dat wil je echt zo laag mogelijk krijgen, in de richting van 99,99% goede registraties.
Het loopt denk ik over een paar schijven. Je hebt als eerste het aantal gevallen dat computersystemen niet goed uit kunnen lezen, en wat dus naar back-office moet. Dat is al een kostenpost op zichzelf, want de systemen plegen goedkoper te zijn dan werknemers. En dan heb je nog de registraties die echt niet meer sluitend zijn terug te voeren op een kenteken en die dus oninbaar worden. Dan praat je dus feitelijk over passages die worden betaald door het collectief van de andere gebruikers, wat de tol hoger maakt. Samen met andere oninbare posten, tot aan de mensen aan toe die hun kenteken doelbewust onleesbaar maken. Ook die post wil je natuurlijk zo laag mogelijk houden, maar ook hier geldt dat de kosten van fysieke tolheffing in beginsel hoger zijn dan die van de elektronische, dus je kunt je op zich wel een zeker percentage oninbaar veroorloven zonder dat je iets aan je gebruikers/belastingbetalers hoeft uit te leggen.