[F] Tolwegen zonder tolpoorten • péages sans barrière • péage flux libre

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85861
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Tolwegen zonder tolpoorten • péages sans barrière • péage flux libre

Bericht door Chris »

De aanduidingen van de péage flux libre op de A79:

Afbeelding
Péage flux libre 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Péage flux libre 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Péage flux libre 03 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Péage flux libre 04 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Péage flux libre 05 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Péage flux libre 06 by European Roads, on Flickr

De badge piept vergelijkbaar met andere tolstations in Frankrijk.
Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9614
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [F] Tolwegen zonder tolpoorten • péages sans barrière • péage flux libre

Bericht door Ds79m »

Een bordje in het Engels zou toch een kleine moeite zijn…
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 43246
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [F] Tolwegen zonder tolpoorten • péages sans barrière • péage flux libre

Bericht door Vinny »

Fixed badge = detected badge

fixed that for you
:denk:
Pino schreef:Absoluut. Wat het ook een heel ander verhaal zou maken is als er nu nog 240000 onbetaalde passages waren. Gewone late betaling na verhoging is uiteindelijk iets wat je verhaalt op de vergeetachtige gebruiker. Kun je vragen stellen over hoe mensen zichzelf zo in de problemen brengen(*), en of de overheid meer moet doen om mensen tegen zichzelf te beschermen, maar dat kost in eerste instantie alleen hen geld.
Een vraag die je in het algemeen kunt stellen in een digitale wereld zonder menselijke interactie. Zelf zou ik toch wel neigen naar dat er minimaal een in de taal van de kentekenhouder een brief op de deurmat zou moeten vallen waarbij alleen de administratieve kosten van de vertaling en de postzegel op het tolbedrag (of parkeerbedrag, of wat dan ook) en dat er dan pas een boete moet komen wegens nalatigheid of iets dergelijks.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 24874
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat

Re: [F] Tolwegen zonder tolpoorten • péages sans barrière • péage flux libre

Bericht door Pino »

^^ Op de A79 is het meen ik een tientje mits je snel genoeg na aanmaning betaalt. Mijn snelheidsboetes uit Frankrijk heb ik altijd vertaald gekregen, dus dat zal met tol ook wel goedkomen. De boete wegens nalatigheid -gaat al snel naar 90 euro- komt pas daarna.

Als je kijkt naar de extra kosten: vertaling zal feitelijk gratis zijn, de postzegel kost je niet meer de 75 cent van vroeger, maar het zijn de back office-administratiekosten waarmee het echt oploopt. Naar een tientje? Ik gok wat minder, maar een vetpot voor de concessionnair zal dat tientje niet zijn. Op de Nederlandse A24 wordt het ook 9 euro.
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 24874
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat

Re: [F] Tolwegen zonder tolpoorten • péages sans barrière • péage flux libre

Bericht door Pino »

Zijn er eigenlijk gegevens bekend over hoe de flux libre-systemen presteren tijdens winterweer? Ik moest eraan denken doordat de kentekenherkenning van de parkeergarage op mijn werk echt bagger draait met de sneeuw van de afgelopen dagen. In ieder geval bij binnenkomst, bij uitrijden gaat de slagboom vanzelf open, maar dat kan natuurlijk te maken hebben met het feit dat alle sneeuw op mijn kenteken dan ook is gesmolten.

Kan allemaal natuurlijk te maken hebben met de apparatuur van deze specifieke parkeergarage, maar ik was wel benieuwd. Ergens nog wel het meeste naar de entrée sans ticket die AREA juist in het Alpengebied aan het uitrollen is. Je wilt daar toch niet bij het uitrijden voor een barrière vast komen te staan omdat je kenteken bij oprijden niet goed is uitgelezen...
Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4792
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [F] Tolwegen zonder tolpoorten • péages sans barrière • péage flux libre

Bericht door paolie »

^^ voor zover ik weet werkt de kentekenherkenning op de Oostenrijkse Sondermautstrecken vrij probleemloos.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6546
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [F] Tolwegen zonder tolpoorten • péages sans barrière • péage flux libre

Bericht door SnarfFlevoland »

^^
Mwah, met Zwitserse kentekenplaten hebben ze bij de Arlbergtunnel wel moeite, maar dat komt misschien omdat de voorkant klein is t.o.v. kentekens uit de rest van Europa. Met een badge heb je die problematiek uiteraard niet.

Aan de andere kant zijn kentekens van achteren vaak beter leesbaar. Mogelijk dat de Fransen van voor én achteren een opname maken, om er zeker van te zijn, dat een kenteken in het flux libre-systeem juist herkend wordt.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85861
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Tolwegen zonder tolpoorten • péages sans barrière • péage flux libre

Bericht door Chris »

Met kentekenherkenning voor en achter, plus met 'multispectrum' instrumenten, is de kans dat het compleet onleesbaar is, wel een stuk kleiner.

Lastiger zijn wellicht kentekens uit Zweden en de eerdere series uit Hongarije en Litouwen, die ook in goede omstandigheden al tot verwarring leiden omdat ze dezelfde combinaties gebruiken / gebruikten.
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 24874
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat

Re: [F] Tolwegen zonder tolpoorten • péages sans barrière • péage flux libre

Bericht door Pino »

^^ Kortom, er wordt betere apparatuur gebruikt dan in de gemiddelde parkeergarage en dan kom je een eind. Maar probleemgevalletjes zul je bij kentekentol wel houden. Brengt je dan ook vanzelf weer terug naar het gebruik van passieve tags die én spotgoedkoop zijn én die toch weer beter uitleesbaar zijn dan een kenteken. Moet men misschien in Europa toch eens naar gaan kijken, als ding om de verhoudingsgewijs dure badges mee uit te faseren, en daarmee ook een mogelijke barrière voor het nemen van een Telepéage-abonnement weg te nemen.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85861
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Tolwegen zonder tolpoorten • péages sans barrière • péage flux libre

Bericht door Chris »

Die passieve tags zijn in de Verenigde Staten al enige tijd gebruikelijk. Denk aan een anti-diefstaltag in een kledingstuk in een winkel, maar dan in je auto. De kosten daarvan zijn zo laag dat ze gratis weggegeven worden bij het openen van een account. En je hebt nooit problemen met batterijen die leeg raken.

Kentekenherkenning dient dan ter handhaving, óf als backup mocht de tag toch niet gelezen worden. Volgens mij werkt dat nu in de praktijk ook al zo op veel elektronische tolwegen in Europa.

Waar je altijd tegenaan loopt bij elektronische tolheffing is dat ook een heel klein percentage foute registraties, toch veel bestuurders omvat, omdat er elke dag honderdduizenden of miljoenen voertuigen over een tolsysteem circuleren. Dus dat wil je echt zo laag mogelijk krijgen, in de richting van 99,99% goede registraties.
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 24874
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat

Re: [F] Tolwegen zonder tolpoorten • péages sans barrière • péage flux libre

Bericht door Pino »

Chris schreef: di 06 jan 2026, 14:09 Die passieve tags zijn in de Verenigde Staten al enige tijd gebruikelijk. Denk aan een anti-diefstaltag in een kledingstuk in een winkel, maar dan in je auto. De kosten daarvan zijn zo laag dat ze gratis weggegeven worden bij het openen van een account.
Ik had ze ook in Taiwan, in 2017. Ze zijn alleen al winst doordat het aantal gevallen dat naar de back office moet worden doorgestuurd (omdat een kenteken niet kan worden uitgelezen) omlaag gaat. Kosten van tags gratis uitdelen zijn lager dan extra salariskosten in de back office. Dus logisch dat ze op deze manier werden uitgedeeld aan abonnees. In Taiwan lokten ze dan ook abonnees door korting aan te bieden op de tol. Die korting bestaat feitelijk uit de kosten van porto, incasso en administratie die voor niet-abonnees worden gemaakt, maar dat presenteert natuurlijk wel lekker. En hup, zo zit iedereen aan de passieve tag.

Dus daarom dacht ik: laat de verzamelde Europese operators daar nou eens iets mee doen. Al was het maar om uit te gaan rollen naast de badges, met als doel de zend-apparatuur daarvan aan het einde van hun economische levensduur uit te faseren.
Waar je altijd tegenaan loopt bij elektronische tolheffing is dat ook een heel klein percentage foute registraties, toch veel bestuurders omvat, omdat er elke dag honderdduizenden of miljoenen voertuigen over een tolsysteem circuleren. Dus dat wil je echt zo laag mogelijk krijgen, in de richting van 99,99% goede registraties.
Het loopt denk ik over een paar schijven. Je hebt als eerste het aantal gevallen dat computersystemen niet goed uit kunnen lezen, en wat dus naar back-office moet. Dat is al een kostenpost op zichzelf, want de systemen plegen goedkoper te zijn dan werknemers. En dan heb je nog de registraties die echt niet meer sluitend zijn terug te voeren op een kenteken en die dus oninbaar worden. Dan praat je dus feitelijk over passages die worden betaald door het collectief van de andere gebruikers, wat de tol hoger maakt. Samen met andere oninbare posten, tot aan de mensen aan toe die hun kenteken doelbewust onleesbaar maken. Ook die post wil je natuurlijk zo laag mogelijk houden, maar ook hier geldt dat de kosten van fysieke tolheffing in beginsel hoger zijn dan die van de elektronische, dus je kunt je op zich wel een zeker percentage oninbaar veroorloven zonder dat je iets aan je gebruikers/belastingbetalers hoeft uit te leggen.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6546
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [F] Tolwegen zonder tolpoorten • péages sans barrière • péage flux libre

Bericht door SnarfFlevoland »

Chris schreef: di 06 jan 2026, 14:09Kentekenherkenning dient dan ter handhaving, óf als backup mocht de tag toch niet gelezen worden. Volgens mij werkt dat nu in de praktijk ook al zo op veel elektronische tolwegen in Europa.
Ik had een keer m'n badge in een huurauto niet mee, maar op geen enkel tolstation werd op het online geregistreerde kenteken gereageerd, m.a.w. ik moest normaal direct bij een tolpoort betalen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 24874
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat

Re: [F] Tolwegen zonder tolpoorten • péages sans barrière • péage flux libre

Bericht door Pino »

^^ In Frankrijk? Dat klopt denk ik wel. Bij mijn weten is Italië het enige land dat op de FEPI-badges automatisch een tweede check op kenteken doet. Als in: ze kunnen je badge niet lezen, maar met opgegeven kenteken kan de slagboom alsnog open.

Ik heb het in Frankrijk en Spanje feitelijk meegemaakt toen de batterij van mijn oude badge leeg bleek (was grensstreek Baskenland; na één station in Spanje en eentje in Frankrijk was duidelijk dat het probleem bij mij lag). Maar omdat ik ook reed met het kenteken dat ik bij AREA had opgegeven, kun je concluderen dat er geen tweedelijns check op kenteken was geweest. Want anders waren die slagbomen wel open gegaan. Ik heb wel eens begrepen dat je bij AREA ook pas je kenteken hoeft op te geven sinds de FEPI-badges met ook Italië in omloop kwamen. Dat heeft trouwens ook wel wat gedoe opgeleverd bij de eerste freeflows. Want badgehouders hadden aangenomen gewoon te zijn uitgelezen; en toen ze dat op de een of andere manier niet waren, kwamen ze daar dus achter toen ze op hun kenteken boetes voor niet uit jezelf betalen thuis gestuurd kregen.
Laatst gewijzigd door Pino op di 06 jan 2026, 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.
RikB
verkeersader
Berichten: 513
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: [F] Tolwegen zonder tolpoorten • péages sans barrière • péage flux libre

Bericht door RikB »

Pino schreef: di 06 jan 2026, 15:00 ...
Dus daarom dacht ik: laat de verzamelde Europese operators daar nou eens iets mee doen. Al was het maar om uit te gaan rollen naast de badges, met als doel de zend-apparatuur daarvan aan het einde van hun economische levensduur uit te faseren.
...
De nieuwe FEPI tolbadge gaat 20 jaar mee ipv de oude 5 jaar. Misschien dat er een passieve badge bij in zit en ze over 5 jaar alle uitleesapparatuur hebben aangepast zodat vanaf dan de passieve badge voldoende is? Of puur batterijtechniek?
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 24874
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat

Re: [F] Tolwegen zonder tolpoorten • péages sans barrière • péage flux libre

Bericht door Pino »

^^ Ik zou denken dat je zo’n project moet doorrekenen vanaf de kant van de tolstations: wat staat daar nu aan lees-apparatuur, hoe lang gaat die nog mee en wat kost het om daar apparatuur naast te zetten die de passieve tags uitleest? De badges die in de auto zitten zijn al tegen kostprijs verkocht, dus afschrijving daarvan is niet belangrijk (daargelaten wellicht de verwijderingsbijdrage) en de kosten van productie en verzenden nieuwe tags zijn minimaal.

Maar goed, je zou zo’n proces dan inderdaad moeten beginnen met passieve tags te plakken op alle badges die nu nieuw worden uitgegeven. En pas daarna de verdere techniek ontwikkelen en nóg weer later de oude abonnees de passieve tags toesturen. Het vergemakkelijkt de uiteindelijke omschakeling wanneer je al zoveel mogelijk tags in omloop hebt. Terwijl daar de techniek niet zit, dus je kunt daar nooit te ver voor de troepen uitlopen.