[F] Tolwegen zonder tolpoorten • péages sans barrière • péage flux libre

Moderator: Moderatoren

jdb2
autoweg

Re: [F] Tolwegen zonder tolpoorten • péages sans barrière • péage flux libre

Bericht door jdb2 »

^^ Blijkbaar toch niet altijd, zo heeft iemand een boete uit Frankrijk ontvangen met het correcte kenteken maar een andere auto. Uiteindelijk is het resultaat voor de fraudeur hetzelfde: de echte overtreder is niet meer traceerbaar.
Laatst gewijzigd door jdb2 op za 29 jun 2024, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
🍉
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ voor het slachtoffer daarentegen is het heel wat vervelender. Ik heb heel wat moeten doen om de boete geseponeerd te krijgen.
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

In mijn geval kwam de brief uit Charleroi, in het Frans. Er stond in dat de chauffeur een kruispunt had geblokkeerd en de aanwijzingen van een agent niet had opgevolgd en vervolgens handgebaren had gemaakt. Dus die was wss zelfs nog staandegehouden.

Ik heb een bezwaar in het Nederlands teruggestuurd met een schriftelijke getuigenis van mij baas dat ik op dat moment op het werk was. Daarna nooit meer wat van gehoord. Geen idee welke van de 2 hebben gewerkt (bezwaar in het Nederlands of de getuigenis) :dyn_hyp:

In het Telepéage topic las ik dat tolbadges roofgoed zijn, maar met een brede uitrol van flux libre hoeft er zelfs niets meer gestolen te worden om te frauderen.
🍉
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

jdb2 schreef: di 16 mei 2023, 21:30 In het Telepéage topic las ik dat tolbadges roofgoed zijn,
Dat werd indertijd gezegd, maar ik betwijfel of het echt zo is. Je kan een badge koppelen aan je kenteken en je kan het online in de app of op de website direct blokkeren als het gestolen is. Zo kan je als dief weinig met een tolbadge. Het zijn misschien van die wat aangedikte verhalen die snel de ronde doen onder toeristen.
Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 »

^^ Waar, maar sowieso loont het niet van graaibare objecten in je auto achter te laten.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ik heb hem sowieso niet achter mijn ruit zitten, dashboardkastje werkt prima. Gaat ook alleen mee op vakantie.

Wat betreft risico’s van diefstal en fraude: uiteindelijk praat je over kostenposten voor de wegbeheerder. Dus die wapenen zich wel. Daarom: was het met regelmaat aan de orde, hadden wij gebruikers echt wel veiligheidsmaatregelen om de oren gehad óf men had het systeem onaantrekkelijker gemaakt. Maar geen van tweeën gebeurt: we zien alleen maar meer free flows door heel Europa. Waarbij ik niet alleen doel op de tollen, maar misschien nog wel meer op de e-vignetten in Centraal Europa. Het is duidelijk toch niet zo heel makkelijk om gratis heen en weer te bewegen over die wegennetten.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Of de moeite die de wegbeheerders moeten doen om fraude tegen te gaan is groter dan de opbrengst. Ik denk dat ruim 70% van de gebruikers 'dagelijkse automobilisten' zijn, dus het grootste deel van de inkomsten zal wel vanzelf lopen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Henk Rutgers
zandpaadje

Bericht door Henk Rutgers »

Dat het ook werkt vanuit het dashboard kastje heb ik inmiddels begrepen bij de flux libre. We hoorden terwijl het token in het kastje laag een piepje. Huh? Werkt dit ook inmiddels bij de grote tolpoortjes op de doorgaande snelwegen? Dat hangt het token altijd achter de voorruit. Is dat ook niet meer nodig?

Henk
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

In de nacht van 13-14 september is het eerste portaal voor de 'péage flux libre' geplaatst over de A13, ter hoogte van Heudebouville.

Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

In het eerste jaar hebben 180.000 automobilisten de tol op de A79 niet betaald. Dit is 5% van het aantal passanten (8 miljoen).

Ze zeggen overigens dat de gecommuniceerde deadline van 'betalen binnen 72 uur' in werkelijkheid 15 dagen is en tijdens de zomervakantie hebben ze dat zelfs opgerekt naar 6 weken.

De boete is € 90, maar kan oplopen tot € 375. Dat levert dus wel serieus veel geld op als ze die boetes allemaal kunnen innen.

https://www.leparisien.fr/economie/auto ... MUZDUE.php
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ 5% is wel serieus veel. We hebben het er hier eerder over gehad dat de borden duidelijker zouden kunnen, en de overgang van een oude expresweg naar autosnelweg maakt mensen misschien ook net wat minder alert (of dat invloed heeft, zullen we t.z.t. op de A13 zien). Paar stukjes waarvoor je nou weer net niet hoeft te betalen ook niet. Maar één op de twintig die niet betaalt, zeker als je rekening houdt met ter plaatse bekenden en Telepéage-gebruikers - da’s echt heel veel.

Ik gok ook veel meer dan het aantal niet-betalers op andere freeflow-wegen, bijvoorbeeld Dart Charge, Pedemontana Lombarda, Portugal? Of hadden die vergelijkbare aantallen in hun eerste maanden?
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

5% van 8 miljoen is overigens niet 180.000 passanten, maar 400.000.

Er staat:

« Nous avons enregistré 8 millions de trajets en un an. Au final, les litiges ne concernent que 5 % des utilisateurs, relativise Guillaume Hérent, directeur général d’APRR.

Misschien zijn dit mensen die bezwaar maken? Of 180.000 die ook na boete van 90 euro niet betalen en doorgaan voor de volgende boetestap? 180.000 * € 375 = € 67.500.000. Kassa, dan heb je die ombouw zo terugverdiend...
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Chris schreef: wo 08 nov 2023, 19:21 In het eerste jaar hebben 180.000 automobilisten de tol op de A79 niet betaald. Dit is 5% van het aantal passanten (8 miljoen).
Die 8 miljoen slaat op het aantal geregistreerde ritten. Een auto(mobilist) kan meerdere ritten maken. Als 180.000 wanbetalers gelijk is aan 5% dan zijn er blijkbaar 3,6 mln. verschillende kentekens geregistreerd die samen 8 miljoen ritten hebben gemaakt.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Chris schreef: wo 08 nov 2023, 20:00 180.000 * € 375 = € 67.500.000. Kassa, dan heb je die ombouw zo terugverdiend...
Moeten natuurlijk de incassokosten vanaf, maar dit zijn wel bedragen waarvoor je een incasso-afdeling voor aan het werk kunt houden en dan nog winst maken die terugvloeit naar de aanlegkosten.

Als dit straks ook de tarieven zijn waarmee ze op de A13 te werk gaan, kun je nog lachen. Hoewel dan wellicht het nieuwe er vanaf is en de hoeveelheid niet-betalers afneemt.
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

Pino schreef: wo 08 nov 2023, 19:55 Ik gok ook veel meer dan het aantal niet-betalers op andere freeflow-wegen, bijvoorbeeld Dart Charge, Pedemontana Lombarda, Portugal? Of hadden die vergelijkbare aantallen in hun eerste maanden?
In 2016 bleek het bij de Dart Charge om 7% wanbetalers te gaan, nog net iets meer dus, volgens dit artikel.
Er bestaat daar wel geen télépéage die er voor zorgt dat onoplettende gebruikers (die niet bekend zijn met de weg) toch betalen.
Mijn Italiaans is niet goed genoeg om cijfers over de Pedemontana te zoeken.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Voor Oostenrijk of Zwitserland (of andere vignetlanden) moet je ook wat regelen om de tol te betalen, zonder vignet krijg je een boete. Maar daar ligt het wat meer in lijn der verwachtingen, terwijl dit in Frankrijk vooralsnog een uitzondering is.

Als dit breder uitgerold gaat worden moet er natuurlijk één serviceprovider komen voor het betalen van rekeningen, dat je niet elke concessionair apart moet opzoeken. Want er zijn er in Frankrijk toch best wel veel verschillende.
Chris
Moderator

Re: [F] Tolwegen zonder tolpoorten • péages sans barrière

Bericht door Chris »

Chris schreef: wo 22 dec 2021, 18:24 Sanef heeft vandaag aangekondigd dat de complete A13-A14 van Parijs tot Caen vanaf 2024 free-flow tolheffing heeft als eerste autosnelweg in Frankrijk.
In een vooruitblik op 2024 geeft Sanef aan dat het live gaan van de hele 'péage en flux libre' gepland is voor december 2024.

Dans un an en effet, en décembre 2024, les 210 km des autoroutes A13 et A14 entre Paris et la Normandie auront basculé en flux libre.

https://www.groupe.sanef.com/fr/actualite/voeux2024
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Chris schreef: wo 08 nov 2023, 22:04 Voor Oostenrijk of Zwitserland (of andere vignetlanden) moet je ook wat regelen om de tol te betalen, zonder vignet krijg je een boete. Maar daar ligt het wat meer in lijn der verwachtingen, terwijl dit in Frankrijk vooralsnog een uitzondering is.

Als dit breder uitgerold gaat worden moet er natuurlijk één serviceprovider komen voor het betalen van rekeningen, dat je niet elke concessionair apart moet opzoeken. Want er zijn er in Frankrijk toch best wel veel verschillende.
Tien jaar geleden werden automobilisten bij de grens tegengehouden en konden dan bij een privaat bedrijf een vignet kopen. Volgens de media waren daar ook bijzondere kostenverhogingen in het spel, maar formeel waren de mensen niet in overtreding en kregen dus geen boete. Ik weet niet hoe het nu is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

In Zwitserland had je vaak een gecombineerde vignet en paspoort controle, maar kon je gewoon je auto aan de kant zetten en een vignet kopen. Tenzij je het land niet in mocht, maar dat gebeurde vrijwel nooit met EU burgers en EU inzittenden.

Bij de mogelijkheid tot betalen achteraf, zoals Portugal of Freeflow Frankrijk zullen altijd mensen ontsnappen door ofwel valse kentekens of door landen die niet meewerken met gegevensuitwisseling danwel incasso. Ik zie een land als Hongarije dat niet doen. In het land zelf gesnapt worden bij een tweede bezoek is ook een erg kleine kans. En al helemaal niet met een nieuwe ouwe barrel met ander kenteken.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Hongarije is gewoon lid van EUCARIS: https://en.wikipedia.org/wiki/EUCARIS
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Hongarije is ook lid van de EU en heeft ook de Dublin Akkoorden ondertekend. Dat betekent niet automatisch dat je er aan houdt of daartoe gedwongen kan worden. Zelf als je kentekengegevens van eigenaars deelt, betekent dat niet je ook meewerkt aan invordering als deze persoon niet betaalt. Ik weet overigens niet of het niet betalen van tol ook een boete oplevert namens de overheid of een naheffing, zoals de parkeer"boetes" voor onbetaald parkeren. Die vallen buiten de verdragen van incasso door het land van de kentekenhouder.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

^^ Je hoeft als land toch ook niet mee te werken aan invordering? Noorwegen heeft bijvoorbeeld ook een incassobureau in Groot-Brittanië dat het werk uit handen neemt. Een incassobureau (ofwel in een ander land, ofwel in Nederland) kan dat prima doen; als ik de Noorse tolrekening niet betaal, waarom zou de Nederlandse overheid er dan per se betrokken bij moeten worden? Idem dito voor boetes: kan ook gewoon via een incassobureau, zolang op basis van de kentekengegevens de kentekenhouder maar bekend is. Uiteindelijk kan (het zal wel niet veel gebeuren) een incassobureau de zaak ook overdragen aan een gerechtsdeurwaarder, als er niet wordt betaald.
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

Ik was aan het opzoeken tot waar de concessie van SAPN op de A13 liep. Daarbij kwam ik een geconsolideerde versie van de concessie tegen.
Blijkbaar is er bij de aanpassing voor de invoering van de flux libre een bepaling (artikel 28bis) voorzien dat de staat en SAPN een mechanisme zullen creëren om het innen van de tol op te volgen en indien er veel tol niet geïnd kan worden, zal dit door de staat gecompenseerd worden.
Maar de annex FL2 waarnaar verwezen wordt, waarin het mechanisme nader toegelicht wordt, vind ik niet terug.
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

Vanaf woensdag 19 juni wordt de 'péage en flux libre' op de A14 ter hoogte van Montesson in werking gesteld.
Dan start ook de afbraak van het tolstation, wat zo'n 18 tot 24 maanden in beslag zal nemen.
Meer info op Francebleu.fr
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Een beetje warrig stukje, wellicht door de translator. Er komt een nieuwe op en afrit met slechts camera's, maar het is niet duidelijk of het tolstation voor doorgaand verkeer nu al geheel buiten werking wordt gesteld of pas na vele maanden (als de A13 ook om gaat). Je kan er buitenom maar dat kan de free-flow zijn in samenhang met een normale tolpoort. Snelweg nummer twee dan in F, vermoedelijk snel gevolgd door de (A14 verlengde) A13 . Op een gekkigheidje in de A4 na dan nabij Straatsburg. Niet heel belangrijk voor noord-zuid verkeer (de meeste Benelux toeristen), net als de A79.

Er zullen in de komende jaren wel meer, met name korte, stukken sneuvelen qua betaalpleinen.

Ik heb geprobeerd een transponder te krijgen van Ulys (die leek de beste deal in april), maar de ING weigert automatische incasso op de debit en de creditcard. Vreemd. Geen kastje dus gekregen. Ik heb ook naar ViaVerde in Portugal gekeken (ik heb een Portugese bankpas), maar die transponder is alleen geldig in Portugal en deel van Spanje, maar niet in Frankrijk. Ik vond ook geen andere Portugese aanbieders. Ook niet heel nuttig dus. Nog maar een tripje the old-fashioned-way en bij de Portugese grens de creditcard aan de auto koppelen.
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

Peter schreef: za 15 jun 2024, 11:48 Een beetje warrig stukje, wellicht door de translator. Er komt een nieuwe op en afrit met slechts camera's, maar het is niet duidelijk of het tolstation voor doorgaand verkeer nu al geheel buiten werking wordt gesteld of pas na vele maanden (als de A13 ook om gaat). Je kan er buitenom maar dat kan de free-flow zijn in samenhang met een normale tolpoort. Snelweg nummer twee dan in F, vermoedelijk snel gevolgd door de (A14 verlengde) A13 . Op een gekkigheidje in de A4 na dan nabij Straatsburg. Niet heel belangrijk voor noord-zuid verkeer (de meeste Benelux toeristen), net als de A79.
De afrit Heudebouville (N° 18) wordt inderdaad vervolledigd. Je kon er niet op of af richting westen. Die komt op 19 juni samen met A14 in dienst. Nu moet je er af via uitrit 1 van de A154 en dan door de kern van Louviers of Vironvay. Met de groei van de industriezone was daar behoefte aan.
Op de website van SAPN staat dit ook (al staat die uitrit niet op het kaartje, wel in de tekst).
Peter schreef: za 15 jun 2024, 11:48 Ik heb geprobeerd een transponder te krijgen van Ulys (die leek de beste deal in april), maar de ING weigert automatische incasso op de debit en de creditcard. Vreemd. Geen kastje dus gekregen. Ik heb ook naar ViaVerde in Portugal gekeken (ik heb een Portugese bankpas), maar die transponder is alleen geldig in Portugal en deel van Spanje, maar niet in Frankrijk. Ik vond ook geen andere Portugese aanbieders. Ook niet heel nuttig dus. Nog maar een tripje the old-fashioned-way en bij de Portugese grens de creditcard aan de auto koppelen.
Persoonlijk zou ik eerder voor Fulli (van APRR) opteren. Ook gratis verzending en tijdens de eerste 12 maanden geen beheerskosten. Bij niet gebruik wordt er na 24 maanden een toeslag aangerekend, bij Ulys is dat al na 12 maanden.
Misschien lukt het bij hen wel om de incasso op te starten?
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

^^. Dat was mijn plan inderdaad, maar te weinig tijd omdat ik vrijdag al ga rijden. Bedankt 👍
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

https://www.groupe.sanef.com/fr/actuali ... re-sur-A14

Vanochtend is de 'péage en flux libre' op de A14 in gebruik genomen, evenals op twee verbindingswegen van de A13 bij de aansluiting Heudebouville, waar ook het primaire tolstation voor doorgaand verkeer zit.

Men verwacht dat in december 2024 de hele A13 péage en flux libre heeft.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

^^ Een tolbadge wordt zo zachtjesaan quasi noodzakelijk. Het valt anders toch amper meer bij te houden waar je allemaal gereden hebt en moet betalen?
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Met slechts 2 snelwegentrajecten west-oost is noodzakelijk wat sterk gesteld voor een Nederlander of Belg. En betalen kan on-line. Maar medio 2026 kan dat best anders worden.