[F] Tolwegen zonder tolpoorten • péages sans barrière • péage flux libre

Moderator: Moderatoren

jdb2
verkeersader

Re: [F] Tolwegen zonder tolpoorten • péages sans barrière • péage flux libre

Bericht door jdb2 » di 16 mei 2023, 21:05

^^ Blijkbaar toch niet altijd, ik ken iemand die een boete uit Frankrijk heeft ontvangen met het correcte kenteken maar een andere auto. Uiteindelijk is het resultaat voor de fraudeur hetzelfde: de echte overtreder is niet meer traceerbaar.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » di 16 mei 2023, 21:16

^^ voor het slachtoffer daarentegen is het heel wat vervelender. Ik heb heel wat moeten doen om de boete geseponeerd te krijgen.

jdb2
verkeersader

Bericht door jdb2 » di 16 mei 2023, 21:30

In mijn geval kwam de brief uit Charleroi, in het Frans. Er stond in dat de chauffeur een kruispunt had geblokkeerd en de aanwijzingen van een agent niet had opgevolgd en vervolgens handgebaren had gemaakt. Dus die was wss zelfs nog staandegehouden.

Ik heb een bezwaar in het Nederlands teruggestuurd met een schriftelijke getuigenis van mij baas dat ik op dat moment op het werk was. Daarna nooit meer wat van gehoord. Geen idee welke van de 2 hebben gewerkt (bezwaar in het Nederlands of de getuigenis) :dyn_hyp:

In het Telepéage topic las ik dat tolbadges roofgoed zijn, maar met een brede uitrol van flux libre hoeft er zelfs niets meer gestolen te worden om te frauderen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 16 mei 2023, 21:48

jdb2 schreef: di 16 mei 2023, 21:30 In het Telepéage topic las ik dat tolbadges roofgoed zijn,
Dat werd indertijd gezegd, maar ik betwijfel of het echt zo is. Je kan een badge koppelen aan je kenteken en je kan het online in de app of op de website direct blokkeren als het gestolen is. Zo kan je als dief weinig met een tolbadge. Het zijn misschien van die wat aangedikte verhalen die snel de ronde doen onder toeristen.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » di 16 mei 2023, 21:50

^^ Waar, maar sowieso loont het niet van graaibare objecten in je auto achter te laten.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 16 mei 2023, 22:12

^^ Ik heb hem sowieso niet achter mijn ruit zitten, dashboardkastje werkt prima. Gaat ook alleen mee op vakantie.

Wat betreft risico’s van diefstal en fraude: uiteindelijk praat je over kostenposten voor de wegbeheerder. Dus die wapenen zich wel. Daarom: was het met regelmaat aan de orde, hadden wij gebruikers echt wel veiligheidsmaatregelen om de oren gehad óf men had het systeem onaantrekkelijker gemaakt. Maar geen van tweeën gebeurt: we zien alleen maar meer free flows door heel Europa. Waarbij ik niet alleen doel op de tollen, maar misschien nog wel meer op de e-vignetten in Centraal Europa. Het is duidelijk toch niet zo heel makkelijk om gratis heen en weer te bewegen over die wegennetten.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 27 mei 2023, 7:43

Of de moeite die de wegbeheerders moeten doen om fraude tegen te gaan is groter dan de opbrengst. Ik denk dat ruim 70% van de gebruikers 'dagelijkse automobilisten' zijn, dus het grootste deel van de inkomsten zal wel vanzelf lopen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Henk Rutgers
zandpaadje

Bericht door Henk Rutgers » za 27 mei 2023, 9:17

Dat het ook werkt vanuit het dashboard kastje heb ik inmiddels begrepen bij de flux libre. We hoorden terwijl het token in het kastje laag een piepje. Huh? Werkt dit ook inmiddels bij de grote tolpoortjes op de doorgaande snelwegen? Dat hangt het token altijd achter de voorruit. Is dat ook niet meer nodig?

Henk