In de komende periode zullen er in de avonden werkzaamheden plaatsvinden aan de server. Dit kan impact hebben op de bereikbaarheid van het forum en de Wegenwiki.
Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.
Moderator: Moderatoren
-
Juerd
- expressweg
Bericht
door Juerd » do 17 okt 2019, 15:51
Attietattie schreef: ↑do 17 okt 2019, 15:38EUC, ofwel een Electric Unicycle.
Die zijn gaaf. Ik hoop het ooit te durven proberen :)
Attietattie schreef: ↑do 17 okt 2019, 15:38Maak je geen zorgen. De EUC is al toegestaan. :lol:
Doel je op de definitiekwestie waardoor een voertuig met minder dan 2 wielen geen motorvoertuig is?
Attietattie schreef: ↑do 17 okt 2019, 15:38Juerd schreef: ↑do 17 okt 2019, 15:25Skateboards vind ik bijvoorbeeld wat enger, omdat die vele meters doorrijden als de berijder eraf valt, en omdat enige reminrichting volledig elektronisch gestuurd is.
Ik gebruik een dodemanskoord.
Ik wist niet dat die feature inmiddels bestond, maar het lijkt me een heel goede oplossing voor het probleem, als het dan maar
intrinsiek veilig geïmplementeerd wordt.
Attietattie schreef: ↑do 17 okt 2019, 15:38Ik zit in meerdere gebruikersgroepen waar veiligheid veel wordt besproken. Ik ken geen voorbeeld van een op hol geslagen EUC.
Ik heb van één voorval gehoord, alweer lang geleden. Iemands kuitspier zou zijn doorgesneden door een van de aluminium voetsteuntjes. Maar een bronvermelding heb ik niet, en online heb ik er ook niets over kunnen vinden. Het zou een broodje aap kunnen zijn, maar het klínkt mij wel erg plausibel.
-
Attietattie
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Attietattie » do 17 okt 2019, 15:56
Juerd schreef: ↑do 17 okt 2019, 15:51Doel je op de definitiekwestie waardoor een voertuig met minder dan 2 wielen geen motorvoertuig is?
Ja. Er is van de week iemand staandegehouden, de agent heeft beloofd het uit te zoeken. Hij kwam terug met de mededeling (per mail), dat de EUC de eerstvolgende keer in beslag zou worden genomen omdat ie keuringsplichtig zou zijn. Na uitleg van onze kant, is de agent vandaag op zijn conclusie teruggekomen.
Juerd schreef: ↑do 17 okt 2019, 15:51Attietattie schreef: ↑do 17 okt 2019, 15:38Juerd schreef: ↑do 17 okt 2019, 15:25Skateboards vind ik bijvoorbeeld wat enger, omdat die vele meters doorrijden als de berijder eraf valt, en omdat enige reminrichting volledig elektronisch gestuurd is.
Ik gebruik een dodemanskoord.
Ik wist niet dat die feature inmiddels bestond, maar het lijkt me een heel goede oplossing voor het probleem, als het dan maar
intrinsiek veilig geïmplementeerd wordt.
Die feature bestaat niet, die heb ik zelf toegevoegd. Ik heb zo'n koord voor een motorboot gekocht en aan de EUC en mijn lijf vastgemaakt. Vervolgens getest (door bijna op mijn muil te gaan) en ik rij nu nooit meer zonder dodemanskoord.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
Basjuh1981
- autoweg
Bericht
door Basjuh1981 » do 17 okt 2019, 16:18
Km357 schreef: ↑do 17 okt 2019, 14:41
Cijfers zullen wel even op zich laten wachten, en daar op wachten zou ook nogal dom zijn als je nu al ziet hoe onveilig er met die dingen wordt omgegaan zeker omdat ze eigenlijk heel instabiel, moeilijk zichtbare bewegende "paaltjes" zijn, wat een overlast het geeft op het voetpad en hoe de gebruikers doen alsof geen enkele regel voor hen geldt.
Daar heb je écht geen cijfers voor nodig maar enkel ogen.
En anders doet Darwin zijn werk wel. Het is trouwens ook goed tegen de overbevolking

-
Henriette74
- zandpaadje
Bericht
door Henriette74 » za 19 okt 2019, 23:22
ScooterFreak schreef: ↑di 15 okt 2019, 13:10
Is het niet zo dat je verzekeraar moeilijk gaat doen als jij bijvoorbeeld je enkel breekt tijdens het rijden op een niet verzekerd voertuig? Of jij nou degene bent die het veroorzaakt of niet maakt dan niet veel uit volgens mij, maar correct me if i'm wrong
Het gaat er in dit geval denk ik ook om welke e-step je rondrijdt. Er zijn meerdere steps die goedgekeurd zijn voor de openbare weg, zie bijvoorbeeld hier:
https://elektrische-steps.com/openbare-weg/ .
Deze steps zouden allemaal een kenteken moeten kunnen krijgen en hiermee dus ook verzekerd kunnen worden. In dit geval lijkt het me dat je gedekt bent? Er zijn een paar verzekeraars die dit wel schijnen te doen:
https://elektrische-steps.com/nieuws/el ... erzekeren/.
Voor onverzekerde voertuigen is dit een ander verhaal natuurlijk.
-
Juerd
- expressweg
Bericht
door Juerd » vr 25 okt 2019, 15:43
Nu legaal in Frankrijk:
https://www.ecologique-solidaire.gouv.f ... aux-engins
Samenvatting van de regels: in beginsel zoals voor fietsen, maar minimumleeftijd 12, max 1 persoon, begrenzing op max 25 km/h verplicht, helm verplicht buiten bebouwde kom. Wat mij betreft allemaal heel redelijk.
-
Attietattie
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Attietattie » di 26 mei 2020, 9:32
Best interessant om te zien: een
remtest met verschillende elektrische voortbewegingstoestellen of voertuigen.
-
Timm92
- zandpaadje
Bericht
door Timm92 » vr 17 jul 2020, 11:47
Attietattie schreef: ↑do 17 okt 2019, 15:56
Juerd schreef: ↑do 17 okt 2019, 15:51Doel je op de definitiekwestie waardoor een voertuig met minder dan 2 wielen geen motorvoertuig is?
Ja. Er is van de week iemand staandegehouden, de agent heeft beloofd het uit te zoeken. Hij kwam terug met de mededeling (per mail), dat de EUC de eerstvolgende keer in beslag zou worden genomen omdat ie keuringsplichtig zou zijn. Na uitleg van onze kant, is de agent vandaag op zijn conclusie teruggekomen.
De elektrische eenwieler zoals bijvoorbeeld de Onewheel XR is een behoorlijk apart geval, het wordt inderdaad niet als motorvoertuig gezien, omdat het minder als 2 wielen heeft. Er zijn al meerdere malen Onewheel's in beslag genomen in Nederland, wanneer er bezwaar wordt gemaakt met uitleg dat het geen motorvoertuig is, omdat hij minder als twee wielen heeft wordt hij vervolgens weer terug gegeven. Maar om deze reden is het dus ook niet mogelijk om je voertuig te verzekeren aangezien hij geen twee wielen heeft.
Ook mag de politie de elektrische step of eenwieler niet zonder een waarschuwing in beslag nemen, dit staat ook op de site van de rijksoverheid. Helaas is het in het verleden ook vaak voorgekomen dat mensen zonder waarschuwing hun step of eenwieler kwijt zijn geraakt.
Het zou heel fijn zijn als Nederland zou komen met wetgeving over de LEV's aangezien dat er op het moment gewoon niet is. De minister van infrastructuur en waterstaat Cora van Nieuwenhuizen heeft 2 maanden geleden gezegd in een debat dat ze op korte termijn LEV’s wil toestaan mits het veilig kan. Helaas zal er nog wel wat tijd over heen gaan.
Voor elektrische steps zijn er op het moment helaas maar weinig met een goedkeuring. (Met het geschikt voor openbare weg filter kan je de goedgekeurde steps zien)
Linkjes naar website verwijderd, dat zien we als ongewenste sluikreclame.
-
3jaap
- dorpsstraat
Bericht
door 3jaap » do 11 mar 2021, 23:02
in Berlijn hebben ze geloof ik wel 5 aanbieders. Heb afgelopen zomer naar hartelust gebruik gemaakt van de diensten van Bird. Het is handig, het is milieuvriendelijk en het is bij veel gebruik goedkoper dan je eigen auto. En je komt ook op veel méér plaatsen ook in deze reusachtige stad. Ik dacht alleen wel gelijk, in Nederland kan dit niet...daar belanden deze leuke stapjes in een sloot of ze werden gestolen

Voorheen hier onder de naam B88...
Chaufferen is een vak!
-
CasablancaMarocco
- verkeersader
Bericht
door CasablancaMarocco » do 11 mar 2021, 23:12
In Parijs en Brussel heb je die stepjes ook overal, en je kan mij niet wijsmaken dat Amsterdam nou veel onveiliger is als eerder genoemde steden.
-
3jaap
- dorpsstraat
Bericht
door 3jaap » do 11 mar 2021, 23:21
CasablancaMarocco schreef: ↑do 11 mar 2021, 23:12
In Parijs en Brussel heb je die stepjes ook overal, en je kan mij niet wijsmaken dat Amsterdam nou veel onveiliger is als eerder genoemde steden.
Onveiliger denk ik ook niet CasablancaMarocco, denk alleen aan alle vernielde bushokjes ieder weekend weer (heb het dan even over hier in Arnhem...)in dat opzicht is Berlijn denk ik gewoon wat beschaafder...
Zou ze graag zien in Amsterdam hoor, en ze gebruiken ook!
Chaufferen is een vak!
-
Attietattie
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Attietattie » vr 12 mar 2021, 0:16
Het bestaan van deelstepjes is mijns inziens een van de redenen waarom ze hier nog steeds verboden zijn. Mensen misdragen zich enorm op die stepjes. Ze staan er met meerdere personen op, staan er dronken op en laten ze overal slingeren. De trottoirs in Berlijn zijn een stuk ruimer opgezet dan in Amsterdam, dus in Berlijn kan je ze veel makkelijker parkeren dan in Amsterdam. Ergo, het gaat helemaal fout als deelstepjes hier op de markt komen. Dat wordt een bende.
-
3jaap
- dorpsstraat
Bericht
door 3jaap » vr 12 mar 2021, 0:38
De stepjes zijn, in Berlijn, alleen te gebruiken met een tennaamgestelde creditcard. Bovendien moet je bij het wegzetten van de step na gebruik daar een foto van uploaden. Had het meer over het vernielen of meenemen van niet geactiveerde stepjes. Dat in Berlijn zeeën van ruimte zijn is een feit. Heerlijk hoe je daar overal met je auto kan (en mag) parkeren!
Chaufferen is een vak!
-
Attietattie
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Attietattie » vr 12 mar 2021, 0:43
Ik heb in Berlijn nooit een foto hoeven uploaden. Bovendien konden we meerdere stepjes per account pakken. Verder kan je de stepjes nog steeds over de straat pleuren als je bent uitgelogd. Dat alles maakt dus precies niets uit.
-
3jaap
- dorpsstraat
Bericht
door 3jaap » vr 12 mar 2021, 0:48
B88 schreef: ↑vr 12 mar 2021, 0:38 Had het meer over het vernielen of meenemen van niet geactiveerde stepjes.
Dat zeg ik toch ook. Daar doe je idd weinig tegen. En wat betreft de foto's, dat was bij Bird. Anderen heb ik niet gebruikt dus dat weet ik niet...
Chaufferen is een vak!
-
Steptimer
- verkeersader
Bericht
door Steptimer » vr 12 mar 2021, 2:55
Ik zie steeds vaker illegale elektrische steps op de openbare weg in Nederland.
Terwijl er goedgekeurde legale elektrische steps op de markt zijn met kenteken + verzekering. Waarom veel gebruikers dan toch kiezen voor een illegale niet verzekerde elektrische step is mij een raadsel. Dit is vergelijkbaar met het rijden op een niet goedgekeurde brommer zonder kenteken en zonder verzekering.
Ik ben eerlijk gezegd blij met het Nederlandse beleid. Zie het al voor me dat iedereen zonder rijbewijs en zonder verzekering legaal op een elektrische step zou mogen rijden. Dat zou vermoedelijk niet goed gaan.
-
Attietattie
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Attietattie » vr 12 mar 2021, 8:25
Steptimer schreef: ↑vr 12 mar 2021, 2:55Terwijl er goedgekeurde legale elektrische steps op de markt zijn met kenteken + verzekering. Waarom veel gebruikers dan toch kiezen voor een illegale niet verzekerde elektrische step is mij een raadsel.
Omdat dat steps zijn waar vrijwel niemand op wil rijden. Er zitten heel grote verschillen in uiterlijk, prestaties en rijgedrag tussen de verschillende steps en de goedgekeurde exemplaren scoren daar niet best op.
Steptimer schreef: ↑vr 12 mar 2021, 2:55Zie het al voor me dat iedereen zonder rijbewijs en zonder verzekering legaal op een elektrische step zou mogen rijden. Dat zou vermoedelijk niet goed gaan.
Want het is alleen te legaliseren zonder rijbewijs en zonder verzekering? Of zouden er misschien nog andere opties zijn ook?

-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door mavas » vr 12 mar 2021, 10:16
En als iedereen die stepjes zou gaan gebruiken, bewegen mensen ook niet meer. Worden we nog dikker

-
Jeff
- expressweg
Bericht
door Jeff » vr 12 mar 2021, 10:33
In Tallinn en Vilnius heb ik deze stepjes ook een paar keer gebruikt, provider Bolt. Bolt voorziet elke step van een GPS trekker en past de software van de step -- het "meenemen" kan, maar zonder de juiste kennis heb je er geen bal aan.
Kost ongeveer 9 euro per uur.
Als beginner ben je begrenst op 15 km/h met een uitloper naar 17 km/h (daarna begint de step zelf te remmen), zodra je beginnermodus uitzet kan je naar 23 km/h en met een mooie heuvel af is het mogelijk om 30 km/h aan te tikken. (Die zijn in beide steden wel te vinden)
Voor Vilnius geld dat je zoveel mogelijk het fietspad moet gebruiken en op de stoep mag alleen met "beginnersmodus" aan. Dat laatste komt uit regelgeving van de gemeente, vanwege de vele klachten.
-
3jaap
- dorpsstraat
Bericht
door 3jaap » vr 12 mar 2021, 13:22
Jeff schreef: ↑vr 12 mar 2021, 10:33 Dat laatste komt uit regelgeving van de gemeente, vanwege de vele klachten.
Daar snijd je een heel belangrijk punt aan: regelgeving. In Berlijn is dier er, vanuit de aanbieders gezien wel, maar dan met name over hoe te parkeren. Je ziet ze echter overal rijden. Op de trottoirs, maar ook doodleuk op de (overigens ruim genoege) Strasse des 17 Juni...

Chaufferen is een vak!
-
JB81
- autoweg
Bericht
door JB81 » vr 12 mar 2021, 14:38
B88 schreef: ↑vr 12 mar 2021, 0:48
Dat zeg ik toch ook. Daar doe je idd weinig tegen. En wat betreft de foto's, dat was bij Bird. Anderen heb ik niet gebruikt dus dat weet ik niet...
Bij Lime werd ik in Berlijn en Wenen ook verzocht een foto te uploaden, maar dat was (als ik het me goed herinner) naar hun eigen zeggen zodat de volgende huurder het vehikel makkelijker kan vinden.
Wel een hoop lol gehad met die dingen. Zeker 's avonds laat van Alexanderplatz naar het hotel aan de Warschauer Strasse. Op nagenoeg lege stoepen en fietspaden is het een leuke manier van verplaatsen. Sneller dan lopen en directer dan het OV.
Overigens staat Breda (en nog wel meer steden) inmiddels ook vol met elektrische deelscooters. Waarom stepjes dan niet zouden kunnen weet ik niet.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Palance » vr 12 mar 2021, 14:53
Rotterdam e.o. staat ook vol met die groene deelscooters. Die worden soms pontificaal ergens op straat gezet. Horendol word je van die dingen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
-
Durashift
- autoweg
Bericht
door Durashift » di 27 jul 2021, 22:38
Ik kom er nu achter dat onze minister van Infrastructuur en Waterstaat half juli een brief naar onze Tweede Kamer heeft gestuurd:
Kader Lichte Elektrische Voertuigen. (LEV)
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2021D29113
Inwerkingtreding is voorzien voor 2023.
Er staat informatie in over de categorie voertuigen (4). Het gaat vooral om elektrische bakfietsen, vrachtfietsen, de elektrische step, gewicht meer of mninder dan 55 kg. is een beleidskeuze.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
De monowheels komen hierin niet voor. Dat steekt..
https://legaalrijden.nl/blog/kader-lich ... tse-model/
-
Chris
- Moderator
Bericht
door Chris » zo 10 okt 2021, 21:31
Ik zie een elektrische step wel zitten voor makkelijke mobiliteit en om projecten te bezoeken. Geen gedoe met een fietsendrager maar toch overal snel kunnen komen. Afstanden denk ik vooral tot een paar kilometer.
Waar zou je op moeten letten bij een elektrische step als ze vanaf 2023 legaal worden in Nederland? Als ik het goed begrijp is Nederland zo ongeveer het enige EU-land waar ze nog niet toegestaan zijn, dit zou dus betekenen dat de rest allemaal EU-goedgekeurd is.
Wat voor prijzen moet je aan denken voor een beetje fatsoenlijke elektrische steps? 300-500 euro? Of 1000+? Ik neem aan dat de banden en remmen wel wat professioneler zijn dan op de traditionele speelgoedsteps.
-
Attietattie
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Attietattie » zo 10 okt 2021, 22:21
Ik zou even wat filmpjes van Bright kijken. Dan weet je in ieder geval beter waar je op moet letten.
-
jdb2
- verkeersader
Bericht
door jdb2 » zo 17 okt 2021, 17:57
Deze foto's zetten de elektrische step toch in een ander daglicht (niet klikken als je er gevoelig voor bent).
https://www.hln.be/dossier-exclusief-vo ... ~a12c871d/
Het is wachten tot het een keer volledig uit de hand loopt, en dan zullen er wel een keer speciale regels en beperkingen voor die dingen komen.
Over het rijgedrag/verkeersinzicht van de gemiddelde elektrische stepper hoef ik ook niks meer te vertellen. Ik heb al figuren gezien die ermee rondcrossen in de gangen van winkelcentra.
-
Km357
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Km357 » zo 17 okt 2021, 18:01
Ik categoriseer het ding onder
"Wat mensen allemaal niet uitvinden om zichzelf zwaar letsel te veroorzaken".
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Palance » zo 17 okt 2021, 18:02
Oh, dat overal doorheen crossen is langzamerhand schering en inslag.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
-
Attietattie
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Attietattie » zo 17 okt 2021, 18:55
Km357 schreef: ↑zo 17 okt 2021, 18:01
Ik categoriseer het ding onder
"Wat mensen allemaal niet uitvinden om zichzelf zwaar letsel te veroorzaken".
Beetje vergelijkbaar met een auto bedoel je?
-
Km357
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Km357 » zo 17 okt 2021, 19:21

Totaal niet.
Hoe je een elektrische step qua letselkans kan vergelijken met een auto...wel nee, totaal niet.
-
duikgek89
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door duikgek89 » zo 17 okt 2021, 20:14
Palance schreef: ↑zo 17 okt 2021, 18:02
Oh, dat overal doorheen crossen is langzamerhand schering en inslag.
Maar dat is niet de schuld van het apparaat, maar van de piloten die het op die manier gebruiken. Als die op een fiets klimmen doen ze net zo...