Je mist het punt blijkbaar.

Moderator: Moderatoren
Je mist het punt blijkbaar.
Mijn indruk is dat fietsers zich toch een stuk voorspelbaarder op de weg gedragen. Omdat fietsen een actieve bezigheid is ben je ook meer bezig met wat er om je heen gebeurt.
Ik heb eigenlijk bijna nooit de indruk dat jeugd op de fiets bezig is met wat er om hun heen gebeurt. Ze zijn of bezig met hun mobieltje of bezig met degene waar ze mee samenrijden. Het verkeer komt op zijn best op de 3e plek en dan nog zie ik vaak genoeg een houding van "als jij mij aanrijdt ben jij toch schuldig dus ik doe maar".
Dat wat minder hinderlijk is? Fietsende scholieren? Ja, want die zijn er minder.
Je hebt gelijk, ik had het omgedraaid: ik bedoelde eigenlijk dat het zwaartepunt van de step hoger is dan dat van de step en de fiets daarom stabieler en veiliger is.Attietattie schreef: ↑di 02 nov 2021, 2:1125 is geen hoge snelheid en een laag zwaartepunt is juist een positief punt.
![]()
Vandaag was er in België ook nieuws over de verkeersveiligheid van de step. De cijfers worden sinds 2019 bijgehouden, er is sprake van 2 doden. Al weet ik niet of je dat nu al veel of weinig moet beschouwen. Ook 206 ongevallen, waarvan 130 in combinatie met een auto. Er wordt ook voorgesteld om de steps te bannen van het voetpad en verplicht op het fietspad te laten rijden.Snelheid van elektrische steps in Parijs beperkt tot 10 kilometer per uur
In verschillende delen van Parijs wordt de snelheid van de elektrische step voortaan automatisch beperkt tot tien kilometer per uur. De drie belangrijkste verhuurmaatschappijen hebben die maatregel maandag ingevoerd.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20211115_96536409
Twee doden in één jaar tijd met elektrische steps, meer regelgeving is nodig zegt Vlaamse Stichting Verkeerskunde
(...)
"Zo'n step is veel minder stabiel dan bijvoorbeeld een fiets", zegt Werner De Dobbeleer van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV). "Je hebt kleine wielen, dus voor elke oneffenheid in het wegdek moet je oppassen, want daar kan je over vallen. Onderzoek van cijfers van de ziekenhuizen wijzen uit dat de letsels bij ongevallen met die elektrische steps vaak vrij ernstig zijn omdat je meteen op je hoofd terechtkomt, met vaak hele lelijke breuken in het aangezicht."
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/11/15 ... -regelgev/
Weetjewat? Ik vul het zelf wel in.
Met 10km/h doet dat ook pijn hoor.
Een maximumsnelheid is uiteraard altijd een factor, maar de grootste factor is het feit dat die dingen verhuurd worden op iedere hoek van de straat: men kent ze niet, men heeft geen ervaring, men draagt geen helm, ze worden vaak met meerdere mensen tegelijk gebruikt, ze worden vaak door dronken bestuurders gebruikt. Zo bezien moet de fiets het ook maar ontgelden denk ik...
Alle voertuigen met motorische aandrijving horen eigenlijk niet op de stoep, behoudens elektrische rolstoelen en scootmobiel.
Het gaat meer om de kinetische energie. Dus iets met een licht gewicht dat heel hard gaat, moet niet op het trottoir (en misschien ook niet op het fietspad), maar iets wat heel zwaar is maar niet zo hard gaat, liever ook niet. Zo wil je bijvoorbeeld een MMBS met een maximumsnelheid van 25km/h toch echt niet op het fietspad hebben, ook al past dat qua snelheid perfect.
De snelheid van voertuigen met motorische aandrijving die over de stoep gaan mag niet hoger zijn dan wandelsnelheid (6 km/h).Jackbauer1350 schreef: ↑di 16 nov 2021, 8:38
Alle voertuigen met motorische aandrijving horen eigenlijk niet op de stoep, behoudens elektrische rolstoelen en scootmobiel.
Waar kan ik dat vinden?Egbert schreef: ↑di 16 nov 2021, 11:19De snelheid van voertuigen met motorische aandrijving die over de stoep gaan mag niet hoger zijn dan wandelsnelheid (6 km/h).
Geldt ook voor fietsen, als die ergens over de stoep moeten. Geldt ook voor voetgangersgebieden waar fietsers doorheen mogen. Als daar geen gescheiden weg voor fietsers is dan moet je je als fietser heel hard aanpassen aan de snelheid van de voetgangers.
Nergens. En daarom is er voor fietsers, of welke voertuigen dan ook, geen maximumsnelheid bepaald voor op het trottoir. Want het is al een algemene verkeersregel dat die daar geen gebruik van mogen maken. Scootmobielen zijn voor de wet volgens mij een voetganger en daarom is daar wel een snelheid voor vastgelegd.Attietattie schreef: ↑di 16 nov 2021, 15:40Waar kan ik dat vinden?Egbert schreef: ↑di 16 nov 2021, 11:19De snelheid van voertuigen met motorische aandrijving die over de stoep gaan mag niet hoger zijn dan wandelsnelheid (6 km/h).
Geldt ook voor fietsen, als die ergens over de stoep moeten. Geldt ook voor voetgangersgebieden waar fietsers doorheen mogen. Als daar geen gescheiden weg voor fietsers is dan moet je je als fietser heel hard aanpassen aan de snelheid van de voetgangers.
Ik zei bewust 'in Nederland'. Klopt dus allemaal niet.
Nee, scootmobielen moeten zich aan de regels van voetgangers houden, maar zijn geen voetganger. Staat expliciet benoemd in artikel 1 van het RVV. Dus voor het voertuig 'scootmobiel' is een maximumsnelheid bepaald op het trottoir en voor geen enkel ander voertuig, in tegenstelling tot wat Egbert beweert. Tenminste, voor zover mijn informatie reikt.Wouter N14 schreef: ↑di 16 nov 2021, 16:43En daarom is er voor fietsers, of welke voertuigen dan ook, geen maximumsnelheid bepaald voor op het trottoir. Want het is al een algemene verkeersregel dat die daar geen gebruik van mogen maken. Scootmobielen zijn voor de wet volgens mij een voetganger en daarom is daar wel een snelheid voor vastgelegd.
Oh ja, deze vergeten. Gaat ook niet op voor de Nederlandse wetgeving.