:J16: In de komende periode zullen er in de avonden werkzaamheden plaatsvinden aan de server. Dit kan impact hebben op de bereikbaarheid van het forum en de Wegenwiki.

De elektrische step

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Attietattie
2x4 autosnelweg

Re: De elektrische step

Bericht door Attietattie » di 16 nov 2021, 21:41

^^ Zeker. Maar als ik er expliciet bij zet 'in Nederland' en een vraag stel, heeft het niet zoveel zin dat te beantwoorden met behulp van Belgische wetgeving.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » wo 17 nov 2021, 8:02

Attietattie schreef: di 16 nov 2021, 15:40
Egbert schreef: di 16 nov 2021, 11:19De snelheid van voertuigen met motorische aandrijving die over de stoep gaan mag niet hoger zijn dan wandelsnelheid (6 km/h).
Geldt ook voor fietsen, als die ergens over de stoep moeten. Geldt ook voor voetgangersgebieden waar fietsers doorheen mogen. Als daar geen gescheiden weg voor fietsers is dan moet je je als fietser heel hard aanpassen aan de snelheid van de voetgangers.
Waar kan ik dat vinden?
Ik heb het verkeerd verwoord. "Zou niet hoger moeten liggen dan".

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 17 nov 2021, 9:36

Km357 schreef: di 16 nov 2021, 17:07 ^^ Mag wel nog eens benadrukt worden dat een scootmobiel niets te zoeken heeft op het fietspad of de rijbaan...want het is een voetganger.
Mmm, da's een moeilijk want éénieder die zich voortbeweegt "met de snelheid" van een fietser, wordt door de wet als dusdaning beschouwd.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 17 nov 2021, 9:57

^^ Dat vind ik een interessante. Dus iemand op skeelers, op een hoverboard, op een EUC, in een trekker of in een MMBS (weet niet of jullie dat kennen, een motorrijtuig met beperkte snelheid) zijn qua verkeersregels allemaal fietser in België? Geldt dat ook voor de plaats op de weg?

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 17 nov 2021, 10:14

^^
Klopt, op dat vlak zijn de regels hier erg eenvoudig;

https://www.vlaanderen.be/skateboarden- ... enbare-weg

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 17 nov 2021, 10:35

Okee... Dus als ik met mijn skateboard met 15km/h op een fietsstrook rijd en bij een zebrapad wil oversteken moet ik afremmen tot 5km/h en moet men mij voor laten gaan omdat ik ineens van fietser naar voetganger getransformeerd ben?
Wimpie25 schreef: wo 17 nov 2021, 10:14Klopt
Overigens zie ik niet dat een trekker ook ineens een fietser is geworden, dus ik begrijp dat dat alleen voor de wat ongewonere voortbewegingstoestellen is.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 17 nov 2021, 10:49

^^
Een trekker ken ik eigenlijk niet. En ja, als jij met een (gemotoriseerd) skateboard via een fietspad tot aan zebrapad rijdt, daar stopt en vertraagt oversteekt, moet men jou voorrang verlenen. Dat geldt evengoed voor fietsers die aan een zebrapad afstappen en zo met de fiets in de hand oversteken.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 17 nov 2021, 10:58

Wimpie25 schreef: wo 17 nov 2021, 10:49Dat geldt evengoed voor fietsers die aan een zebrapad afstappen en zo met de fiets in de hand oversteken.
Er zit een zichtbaar verschil tussen een fietser of een voetganger met fiets aan de hand. Er is geen verschil te zien tussen een skateboarder die voetganger is of één die fietser is, anders dan de gereden snelheid.

En dat is dan ook nog eens subjectief en niet-meetbaar. Want wat is een skateboarder die 7-8 km/h gaat? Is dat fietssnelheid of loopsnelheid? En hoe weet de skateboarder hoe hard hij gaat? :dontknow:

Dus het is niet alleen eenvoudig, mijns inziens is het ook nog niet af. :lol:

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 17 nov 2021, 12:27

^^
Een voortbewegingstoestel zonder zadel zit wettelijk gezien al dichter bij een voetganger dan bv een fietser. Een skateboarder die zich met de snelheid van een fietser voortbeweegt (dat echt wel sneller is dan 7 km/u) kan vrijwel niet anders dan zich via het fietspad voortbewegen. Het feit dat je met snelheiden afkomt, geeft al een essentieel verschil tussen wetgeving in Vlaanderen en Nederland weer

Ik zie niet in hoe de wetgever het duidelijker kan vastleggen, het geheel is sowieso al heel subjectief. Ik kan me voorstellen dat men dat in NL met allerlei technische bepalingen, snelheden en andere feitelijke kenmerken in wetgeving wil gieten, maar dat maakt het alleen maar nodeloos complex.

Fietsers, steppers skaters, voetgangers en aanverwanten zijn allemaal zwakke weggebruikers die in veel gevallen de openbare ruimte delen en waar het onmogelijk is dezelfde strakke wetgeving op toe te passen zoals dat voor gemotoriseerde voertuigen geldt. Men gaat nog altijd uit van gezond verstand en wederzijds respect. Bij calamiteiten kan de politie nog altijd als bemiddelende partij optreden.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 17 nov 2021, 13:36

Wimpie25 schreef: wo 17 nov 2021, 12:27Een voortbewegingstoestel zonder zadel zit wettelijk gezien al dichter bij een voetganger dan bv een fietser.
Nou, dat is iets te kort door de bocht. Zo'n ding komt niet in de buurt van een voetganger, zou in de buurt kunnen komen van een fietser, maar gaat soms zelfs de brommer ruimschoots voorbij (qua snelheid). Dus ze vergelijken met een voetganger is absoluut geen goed idee.
Link
Link

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 17 nov 2021, 13:41

Wimpie25 schreef: wo 17 nov 2021, 12:27Fietsers, steppers skaters, voetgangers en aanverwanten zijn allemaal zwakke weggebruikers die in veel gevallen de openbare ruimte delen en waar het onmogelijk is dezelfde strakke wetgeving op toe te passen zoals dat voor gemotoriseerde voertuigen geldt. Men gaat nog altijd uit van gezond verstand en wederzijds respect. Bij calamiteiten kan de politie nog altijd als bemiddelende partij optreden.
De politie kan erbij betrokken worden, maar als je verschillende regels op één modaliteit toepast, is dat vragen om geschillen. Wetgeving behoort (voor zover mogelijk) SMART te zijn en niet onderhevig aan een mening. In vergelijking, scootmobielen bij ons mogen op het trottoir max 6km/h, op het fietspad 25 en op de rijbaan 45 meen ik. En de regels omtrent die dingen zijn overal verder hetzelfde. Daarmee kan je met het voertuigtype dus ook vele kanten op, maar is het wel afgekaderd hoe ermee om te gaan. Vind ik persoonlijk prettiger.

Overigens ben ik van mening dat je met andere voortbewegingstoestellen dan een scootmbiel vergelijkbare wetgeving kunt gebruiken als voor die scootmobielen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 17 nov 2021, 14:09

Attietattie schreef: wo 17 nov 2021, 13:36
Wimpie25 schreef: wo 17 nov 2021, 12:27Een voortbewegingstoestel zonder zadel zit wettelijk gezien al dichter bij een voetganger dan bv een fietser.
Nou, dat is iets te kort door de bocht. Zo'n ding komt niet in de buurt van een voetganger, zou in de buurt kunnen komen van een fietser, maar gaat soms zelfs de brommer ruimschoots voorbij (qua snelheid). Dus ze vergelijken met een voetganger is absoluut geen goed idee.

Vandaar dat de wetgeving ook stelt dat iedereen die zich sneller voortbeweegt als voetganger, zich moet conformeren naar de regelgeving van een fietser ;)

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 17 nov 2021, 14:10

^^ Ik zou in Nederland toch graag helmplicht willen invoeren voor zulke dingen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 17 nov 2021, 14:14

^^
Dat ligt bij ons nu ook op tafel, omdat het uiteindelijk wel geldt voor scooters en brommers, ook die van de laagste categorie. Er werd ook gesproken over een verplichte rijopleiding, maar da's nogal wereldvreemd. Ik vraag me immers af hoe zo'n "rijschool" voor skaters, skateboarders, steppers, monowheels en hoverboards er dan gaat uitzien. :rofl2:

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » wo 17 nov 2021, 14:17

Wimpie25 schreef: wo 17 nov 2021, 9:36
Km357 schreef: di 16 nov 2021, 17:07 ^^ Mag wel nog eens benadrukt worden dat een scootmobiel niets te zoeken heeft op het fietspad of de rijbaan...want het is een voetganger.
Mmm, da's een moeilijk want éénieder die zich voortbeweegt "met de snelheid" van een fietser, wordt door de wet als dusdaning beschouwd.
Onwaar :) Snelheid verandert de bepaling van een voertuig niet. "Met de snelheid van een fietser" is trouwens geen omkaderd begrip. Als een bromfiets klasse B aan 10km/h rijdt met de snelheid van een fietser, wordt die niet beschouwd als een fietser maar als een bromfiets klasse B.
Wimpie25 schreef: wo 17 nov 2021, 10:14 ^^
Klopt, op dat vlak zijn de regels hier erg eenvoudig;

https://www.vlaanderen.be/skateboarden- ... enbare-weg
De Belgische wegcode spreekt dat dan weer tegen...die zet al die toestellen onder een bepaalde bepaling en daarmee weet men waar men zich met die dingen moet bevinden op de openbare weg. Skateboards zijn voortbewegingstoestellen en hebben dus enkel wat te zoeken op het trottoir.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 17 nov 2021, 14:23

^^
Omdat een bromfiets klasse B samen met andere categorieën en bv ook speedpedelecs dus wel duidelijk afgelijnde en omkaderde voortbewegingsmechanismen zijn die hun plaats op de openbare weg kennen. Op dat vlak komen al deze bepalingen inderdaad ook in de Wegcode terug en ga ik dat ook niet tegenspreken. Voor deze categorieën bestaat ook signalisatie en onderborden die situaties kunnen verduidelijken ;)

Bij de andere hier aangehaalde systemen is die aflijning echter veel minder duidelijk en komt de Vlaamse wetgeving dus goed van pas. Zeker bij skaters is dat gewoon nodig om zo'n principes te hanteren.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » wo 17 nov 2021, 14:29

Toch wel, ze vallen gewoon onder voortbewegingstoestelen en die worden allemaal als voetganger gezien. De wet is dus al lang heel duidelijk daaromtrent. Gewoon omdat er een nieuw type step wordt uitgevonden betekent niet dat die nog omkaderd moet worden, dat gebeurt automatisch.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 17 nov 2021, 16:11

^^
Dat lijkt toch niet te kloppen hoor, ook de politie hanteert dezelfde categorisatie als de Vlaamse overheid. Indien je met een voortbewegingstoestel stapvoets rijdt, wordt je gelijkgesteld met een voetganger. Indien het sneller gaat, dien je jezelf aan dezelfde regels te houden als fietsers. Een elektrische step met zadel wordt trouwens gelijkgesteld met een bromfiets en dien je je aan de regels omtrent dat type voertuig te houden (helmplicht etc).
Politie schreef:Steeds meer voertuigen waarvoor er in de wegcode geen specifieke reglementering te vinden was, duiken op in onze straten (bvb. rolstoel, skeelers, skateboard, step, hoverboard,…). Al sinds 2007 kent de wetgever aan deze categorie van voertuigen, de zogenaamde voortbewegingstoestellen, een juridisch statuut toe. De voortbewegingstoestellen zijn voertuigen ondergebracht bij de langzame voertuigen en zijn gelijkgesteld met voetgangers of fietsers.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » wo 17 nov 2021, 17:45

Politie weet niet altijd iedere verkeersregel uit het hoofd, ze moeten dan ook wat meer doen dan enkel het verkeer regelen/begeleiden.

Gelijkgesteld aan fietsers betekent ook niet zo veel, want fietsen zijn onderdeel van de rijwielen. En daar vind je dan ook weer vanalles in. Dat een elektrische step met zadel opeens een bromfiets zou worden (en welke dan? A of B?) is nieuw voor mij, want bromfietsen hebben dan weer specifieke bepalingen volgens motorvermogen en snelheid. Snelheid die je op een elektrische step nooit kan controleren als bestuurder want ze hebben geen snelheidsmeter, een bromfiets wel.

Volgens de bepalingen van de verkeersreglementering zijn elektrische steps geen rijwielen, geen bromfietsen A of B, maar enkel gemotoriseerde voortbewegingstoestellen die volgens diezelfde reglementering (wat politie er zelf van maakt, mogen ze willen, maar dat maakt hen daarvoor geen expert of deskundige, maw, ze kunnen het fout hebben) gelijkgesteld aan voetgangers, ongeacht snelheid. Dat daar brokken van gaan komen staat vast, maar zolang een elektrische step geen snelheidsmeter heeft kan je op zich ook niet weten hoe snel je gaat.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 17 nov 2021, 18:25

^^ Hoe is dat relevant? Fietsers dienen zich in Nederland ook aan snelheidsbeperkingen te houden, of ze hun snelheid nou kunnen aflezen of niet.

Overigens hebben de meeste elektrische steps gewoon een display waarop ze hun snelheid kunnen aflezen.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » wo 17 nov 2021, 19:17

Omdat je wettelijk niet kan beschuldigd worden van te hoge snelheid als je je snelheid niet kan controleren. Ook waarom je boven de 300 in BE/NL van onder een snelheidsboete kan uitkomen, gewoon door de limitaties van het systeem. Een politie-agent kan je staande houden als die als bevoegd persoon vond dat je te snel reed, maar voor de échte zwaarte van de boete moet er wel een meting zijn uitgevoerd.

Dan nog maakt het niet uit, volgens de bepalingen in de verkeersreglementering is een elektrische step een voetganger. Net zoals een auto een auto is. En daar houdt het dan ook bij op. Daarmee weet je waar je je moet bevinden op de openbare weg en welke regels voor jou van toepassing zijn.

Een auto houdt zich ook niet bezig met verkeersborden die MBT en MTM als parameter hebben, omdat die gewoon niet aan dat gewicht raakt (zonder een grote overtreding te begaan van z'n eigen MTM).

Fietsers in BE hebben op zich geen Vmax, maar speed pedelecs (dat geen fietsen zijn maar bromfietsers klasse B) wel.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 17 nov 2021, 21:36

Km357 schreef: wo 17 nov 2021, 17:45 Politie weet niet altijd iedere verkeersregel uit het hoofd, ze moeten dan ook wat meer doen dan enkel het verkeer regelen/begeleiden.
Het is nochtans letterlijk overgenomen uit het verkeersreglement op www.politie.be. Ik ga ervan uit dat dat klopt aangezien het geen interpretatie van een lokaal korps betreft. Ik weet dat je er zelf ook mee bezig bent, maar ik zou het nog eens navragen.
Verkeersreglementering schreef:Er zijn twee types voortbewegingstoestellen:

Een niet-gemotoriseerd voortbewegingstoestel: elk voertuig dat door middel van spierkracht wordt voortbewogen en niet met een motor is uitgerust.

Dit zijn skeelers, steps, skateboards, rolstoelen …

Een gemotoriseerd voortbewegingstoestel: elk motorvoertuig met twee of meer wielen met een maximumsnelheid van 18 km/u. …

Dit zijn elektronische rolstoelen, segways, elektronische autopeds

! pocketbikes of minimotoren zijn geen voortbewegingstoestellen en blijven verboden op de openbare weg.

Voortbewegingstoestellen waarmee je niet sneller dan stapvoets rijdt

Wanneer je als gebruiker van een voortbewegingstoestel niet sneller dan stapvoets rijdt, word je gelijkgesteld met een voetganger en moet je dus de regels van toepassing op voetgangers volgen.

1) Je moet het begaanbare trottoir of de begaanbare berm of de parkeerzones volgen en wanneer je dit doet, moet je geen verlichting dragen. Voor je eigen veiligheid doe je dit echter beter wel!

2) Als er geen er geen begaanbare trottoirs, begaanbare bermen of parkeerzones zijn, dan mag je op het fietspad rijden, uiteraard zonder er de fietsers en bromfietsers te hinderen. Geen fietspad? Dan mag je op de rijbaan rijbaan rijden. Op de rijbaan gelden volgende regels:

Je moet links op de rijbaan rijden.
Je moet verlichting plaatsen/dragen en dit aan je rechterzijde:
vooraan een wit of geel licht;
achteraan een rood licht;
de lichten mogen in één enkel toestel verenigd zijn.
Rij je stapvoets in groep, dan mag je ook rechts rijden. De verlichting moet dan aan de linkerzijde geplaatst/gedragen worden.

Voortbewegingstoestellen waarmee je sneller dan stapvoets rijdt

Wanneer je als gebruiker van een voortbewegingstoestel sneller dan stapvoets rijdt, word je gelijkgesteld met een fietser en moet je dus de regels van toepassing op fietsers volgen.

Je mag enkel op het fietspad rijden of op de rijbaan, wanneer er geen fietspad is, en je moet verlicht zijn als het donker is of de zichtbaarheid minder dan 200 m bedraagt:

vooraan een wit of geel licht;
achteraan een rood licht;
de lichten mogen in één enkel toestel verenigd zijn, dat je links plaatst of draagt wanneer je rechts rijdt.
Wist je dit? Met een elektrische step met zadel zijn een nummerplaat en een helm verplicht.

Een step met zadel wordt beschouwd als een bromfiets en dus heb je een nummerplaat nodig. Je ontdekt alle info in dit artikel.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 19 nov 2021, 12:59

Ter info: morgenochtend is Hezemans Indoor Karting in Eindhoven afgehuurd door PLEV-rijders. Daar kunnen ze dan dus racen met stepjes, EUC's, Oneweheels, Esk8's, elektrische bierkratjes, Drift W1's etc etc. En voor de toeschouwer is het ook erg leuk om te zien.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » vr 19 nov 2021, 14:23

Goed, ik heb het verder bekeken (kwam ook aan bod tijdens de cursus) en voor mij lijkt de reglementering zichzelf tegen te spreken. Maar misschien zien jullie dat anders:

Volgens artikel 2.15.2 voor de gemotoriseerde en niet-gemotoriseerde voortbewegingstoestellen waar de elektrische step bijhoort zijn wel degelijk bestuurders, maar hebben de functie van voetganger. Dus dienen op het trottoir, zebrapad, berm zich te bevinden.

Maar dan onder artikel 7bis "regels van toepassing voor de gebruikers van voortbewegingstoestellen" staat er opeens:
- Niet sneller dan stapvoets (wat wettelijk heel onduidelijk omschreven is) = voetgangers
- Sneller dan stapvoets = fietsers

En dan moet je dus weten wat stapvoets is, en dat vind je niet terug als iets duidelijk omlijnd, gedefinieerd.

Van een step met zadel vind ik dan weer helemaal niks terug. De maximusnelheid van die steps is ondertussen verhoogd van 18 (de ultieme snelheid stapvoets volgens een stokoude verwijzing) naar 25km/h. Maar daar weet je eigenlijk nog niks mee als een elektrische step geen geijkte teller heeft.

Dus naar de letter van de wet blijft het onduidelijk.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 19 nov 2021, 14:30

Km357 schreef: vr 19 nov 2021, 14:23Maar daar weet je eigenlijk nog niks mee als een elektrische step geen geijkte teller heeft.
Mijn auto heeft ook geen geijkte teller.

Maar een bromfiets heeft toch ook niet verplicht een snelheidsmeter? En die hebben toch echt ook een maximumsnelheid. Daar kan je ze dan dus op begrenzen, net als Speedpedelecs die ook niet verplicht een snelheidsmeter hoeven te hebben (denk ik).

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » vr 19 nov 2021, 14:44

Een niet-geijkte teller is nog altijd beter dan geen. Op een step staat er helemaal niks, dus hoe je dan in staat zou moeten zijn van je snelheid te controleren, kan je gerust over discussiëren. Zeker aangezien stapvoets niet 1 specifiek getal is maar een glijdende definitie afhankelijk van het andere verkeer.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » vr 19 nov 2021, 16:39

^^ Elektrische stepjes hebben een teller.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 02 jun 2022, 22:20

Een elektrische step die 100 km/h gaat in Spanje.

Link

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » do 02 jun 2022, 22:28

Gestoord wat mij betreft.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 02 jun 2022, 23:28

Chris schreef: do 02 jun 2022, 22:20 Een elektrische step die 100 km/h gaat in Spanje.
Tja. Een elektrische step die 120 kan in Nederland.
Link

Wacht, laat ik er maar even aan toevoegen dat ik dit ook niet echt een normale snelheid vind. Ik wil alleen maar zeggen dat 100 tegenwoordig nou niet een enorm uitzonderlijke prestatie is.